Forsterker problem, gåen softstart/current limiter?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Hva er galt med kabelsko fra Biltema?
    De er blitt utrolig svake. Det virker som materialet har blitt veldig tynt og mykt. Det er nesten som å klemme sammen en smørklatt. Og kabelen kan ofte bare trekkes rett ut etterpå.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Nei det skal ikke mye til at slikt løsner. med høy strøm og høy spenning, så blir ting varmt. Når det blir varmt, så utvider det seg. Og da løsner det. Så sukkerbit er egentlig temmelig fy fy :) Om du må skjøte. så kan du bruke skruterminal blokk for spadesko eller ringkabelsko som er fastskrudd i chassis og isolert. Eller skjøtekabelsko for lodding og isolere di godt.
    Da kommer jeg nok til å forsøke den jeg linket til fra Elfa. Gammel boks fjernes, og rød leder føres sammen igjen der. Resten av forandringene skulle da bli slik, om jeg har skjønt deg og Audiomix riktig:

    IMG_20210623_202501.jpg
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Om dette går til helsike klandrer jeg altså ingen, jeg bruker jo ikke en original del. Dessuten har dere bare sett bilder og ikke elektronikken foran dere.
    Men hva tros om sjansen for at dette funker, om man tar for gitt at det ikke er andre skader på forsterkeren?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.906
    Antall liker
    3.230
    Liker ikke de ledninger skal ind i det hul med forholdsvis skarp metalkant.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Det der blir korrekt det. Så lenge forsterkeren ikke har andre skader (som jeg neppe trur den har), så skulle det der fungere aldeles utmerket. Husk å klippe vekk de tynne ledningene fra forsterkeren.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvis du skal ha det greit som lodder bør du bruke gammeldags loddetinn med bly.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Hvis du skal ha det greit som lodder bør du bruke gammeldags loddetinn med bly.
    Er klar over det, har lest litt. Jeg hadde et tinn som jeg kjøpte for 10-12 år siden, tror muligens det hadde bly. Finner det pokker ikke igjen. Vel, det er bare å prøve seg fram med noen kabelstumper før jeg går på forsterkeren. Om jeg ikke får det til, får det bli en annen skjøtemetode.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Liker ikke de ledninger skal ind i det hul med forholdsvis skarp metalkant.
    Det er en slags kappe av plast med noe avrundede kanter der, bildet er noe misvisende. Det er ikke metall. Kablene beveger seg ikke når ampen står på gulvet og spiller.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Monterer nå. Lurer litt på den "pedestal" justeringen. Oppstart spenning 10-50%? La den stå i midtstilling slik det er fra fabrikk?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Den fungerer ikke som tenkt dessverre. Blåser sikringen i forsterker etter kort tid og avhengig av justeringene på soft start. Kraftig during i forsterker. Trippel sjekket at jeg har koblet riktig. 100% slik som beskrevet tidligere.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Er dere helt sikre på at det ikke finnes en bedre måte å koble på? Forresten var duringen minst første gang jeg slo den på og den kom med det velkjente klikket som gir lyd igjennom. Sikringen gikk rett etter det.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Det er noe som tyder på at oppstartstiden er alt for kort, og den drar vel mye strøm etter softstarten har gjort jobben.. juster opp oppstart tiden og juster oppstart spenning litt opp.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Må kjøpe sikringer til forsterker før jeg prøver mer. Hadde bare 6A liggende og de går fort. Har en gryende mistanke om at det enten er en annen feil med ampen eller at det er vanskelig å treffe presis innstilling på soft start med de set skruene uten noen indikatorer på tid og spenning. Lys i front på forsterker oppfører seg normalt men den duringen før sikring går er kraftig. Men gir ikke opp foreløpig.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Eller at den boksen jeg kjøpte rett og slett ikke fungerer skikkelig med denne forsterkeren. Har sjekket utallige ganger at jeg koblet slik du sa.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    6A sier du?? ikke 6.3??? 6A er typisk rask sikring. 6.3A er treg sikring.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    duringen er nok trafoen som ikke får trekke strømmen den gjerne vil trekke. Denne har jeg og. i ca 2sec før thermistorene har senket motstanden nok og relè slår inn.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    6A sier du?? ikke 6.3??? 6A er typisk rask sikring. 6.3A er treg sikring.
    Stemmer, 6.3A. Jeg kjøper en pakke med 10A og forsøker mer. Noe during ved påslag er vanlig for denne forsterkeren også, og det gir seg etter noen sekunder og man har den vanlige akseptable duringen som varierer etter hvor mye DC det er på nettet. Men slik det var i dag er ikke normalt, det var skikkelig kraftig. Og jeg kunne høre intervallene på softstart etterhvert som den økte spenningen. Ca. hvert sekund økte duringen inntil sikring røk.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Så da prøver jeg å øke oppstart tid og å øke spenningen. Oppstart spenning varierer fra 10 til 50%, og tiden varierer fra 1 til 60 sekunder. Hva gjetter du kan være optimalt for forsterkeren? Som sagt, uten indikatorer må man bare prøve seg fram med de små skruene på boksen som justerer dette.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Som sagt tidligere, så snakket du om 6 sekunder. det er et utgangspunkt. også er det plenty uforutsette ting her. prøv å starte ved ca 30% oppstartspenning.
    men ja. bruk gjerne 10A i forsterkeren til dette er løst.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Som sagt tidligere, så snakket du om 6 sekunder. det er et utgangspunkt. også er det plenty uforutsette ting her. prøv å starte ved ca 30% oppstartspenning.
    men ja. bruk gjerne 10A i forsterkeren til dette er løst.
    Første gang jeg prøvde i dag så startet forsterkeren normalt men med litt mer during, og det vanlige klikket etter 5-6 sekunder kom. Ca 10 sekunder etter dette røk sikringen, mens jeg fortsatt hørte noe mer during enn normalt. Etter dette hadde jeg bare 6.3A sikringer, og jeg rotet meg vel bort med innstillingene. Takker for tips, men jeg er nok skeptisk til om jeg får dette til å funke akseptabelt. Kjøper en pakke med sikringer og gir det ett forsøk til før jeg kaster inn håndkleet.

    Jeg takker igjen for alle forsøk på råd og hjelp. Nå får en ta natt :)
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Det er nesten så jeg tilbyr meg å kjøpe monoblokkene dine bare for å finne ut hva som skjer her.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Drossel. nå får du pokker meg gi deg med de paralellkoblede thermistor sofststartene dine. har jeg ikke akkurat bevist den der rett??????
    og du fortsetter å anbefale den. forstår du i heletatt hva som foregår inni der????
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.906
    Antall liker
    3.230
    Drossel. nå får du pokker meg gi deg med de paralellkoblede thermistor sofststartene dine. har jeg ikke akkurat bevist den der rett??????
    og du fortsetter å anbefale den. forstår du i heletatt hva som foregår inni der????
    ???
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.906
    Antall liker
    3.230
    Man siger at all strømmen vil gå igennem den som har den mindste modstand.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.906
    Antall liker
    3.230
    Forøvrigt parralelkobler folk også almindelige modstande i andre kredsløb. Selv om det gælder det samme der. Men nogle gange er teori og virkelighed ikke 100 % foreneligt. Vel derfor kineserne alligevel gjør det.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    akkurat. Og INGEN sofstart på markedet har mer enn 2 thermistorer i serie. så vis du ser flere enn 2. så kan du banne på at 2 eller flere er koblet i parallell par.
    En motstand og en thermistor er slett ikke det samme.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.906
    Antall liker
    3.230
    Så da prøver jeg å øke oppstart tid og å øke spenningen. Oppstart spenning varierer fra 10 til 50%, og tiden varierer fra 1 til 60 sekunder. Hva gjetter du kan være optimalt for forsterkeren? Som sagt, uten indikatorer må man bare prøve seg fram med de små skruene på boksen som justerer dette.
    De fleste taler om 2-3 sekunder. Nogle går faktiskt længere ned.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.906
    Antall liker
    3.230
    Kan du låne en variotrafo og starte langsomt op igen uden softstart? Det ville jeg altid prøve.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Kan du låne en variotrafo og starte langsomt op igen uden softstart? Det ville jeg altid prøve.
    Problemet er jo at jeg ikke vet hva jeg skal se etter om jeg prøvde noe sånt, og ikke har jeg utstyr til så mye heller.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.094
    Antall liker
    20.397
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gjetter at det er noe annet feil med feil med forsterkeren og at dette er grunnen til at soft start røk i utgangspunktet
    +1 til @Armand.
    3-6 sekunders softstart-time er helt ude i skoven. 0,6 - 1 sekund er lenge rigeligt under normale forhold.
    Mange feilmuligheter her.
    Trafo kan ha´ smeltet en vikling eller to på primærsiden.
    En av kanalerne trekker for mye strøm.
    Begge deler vil gi´ resultatet, at sikringer springer, når softstart-relæ´et er "sluttet".
    @Polka.......
    Som de andre skriver, krever dette mere enn bare å bytte sikring.
    En variotrafo, der du kan måle strømtrekk imens du skruer langsomt opp, er absolutt førstevalg hér.
    Er din trafo defekt, måler du dette ved at frakoble sekundærledninger og skrue opp til 230 volt.
    Trekker trafoen strøm, er den defekt :)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Når den var i bruk oppførte den seg sånn over ganske lang tid: litt elektrisk "buzzing" de 6 sekundene, noen ganger et lite "foff" og andre ganger en kombinasjon. Alltid kun under oppstart tiden før releklikk og det var lyd. Helt stabil etter dette og den sto på i timevis. Man kunne lukte litt brent akkurat over der softart satt etter påslag.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn