forsterker bytte

Rayler85

Medlem
Ble medlem
17.01.2021
Innlegg
17
Antall liker
3
Sted
Ringsaker
Hallo, Har idag Anthem MRX700 forsterker og Dali Ikon 7 MK2 og Ikon sub MK2. har veldig lyst til å bytte Anthem'n med en stereo forsterker. har vurdert Marantz NR1200, eller Denon DRA-800H Pga HDMI arc. noen som har erfaring med noen av disse, eventuelt andre forslag? jeg heller mest mot Marantz pga. den har pre out, da jeg ønsker å kunne kjøpe på en effektforsterker etterhvert. kan ikke se att denonen har dette.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Rayler85: Ikon 7 bør nok ha noe presist, strømsterkt- og nordisk...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Rayler: Hegel eller Bladelius holder :coffee: 7erne er såpass stappa med elementer og har en lav impedans, så spar aldri på effekten. Holder du anlegget enkelt vil du også komme lenger med det over tid...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Rayler 85: Prøv for eksempel en så stor som mulig, integrert Hegel. Bruk innebygd DAC i den. Og så setter du på en sub fra walisiske REL. Eller legg de penga i en ENDA bedre Hegel/Bladelius, That should be it..Da kan du rydde vekk, forenkle og reoppdage :) Da får nemlig Daliene noe i nærheten av anstendig drift. Masse strøm, fin forforsterkerdel, meget bra dac og et generelt godt raffinert lydbilde.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Rayler85: Gjør det, for all del. Klubben har både dem og Dali ;) Kanskje du tilogmed finner ut at du ønsker et par MINDRE, mer RAFFINERTE Dalier samtidig?? De kan nemlig overaske stort, og du oppdager at de vil være et bedre valg enn Ikon/sub...Subwoofere skal ikke merkes når de er i bruk, men skrur du dem av skal du savne dem. Kun da er de godt nok integrert, og kan du ikke integrere dem ordentlig, dropp dem heller. Da skaper de mer problemer enn de løser.
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Er man først på HFK kan det jo hende NAD er verdt å sjekke ut til Dali, også.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Hallo, Har idag Anthem MRX700 forsterker og Dali Ikon 7 MK2 og Ikon sub MK2. har veldig lyst til å bytte Anthem'n med en stereo forsterker. har vurdert Marantz NR1200, eller Denon DRA-800H Pga HDMI arc. noen som har erfaring med noen av disse, eventuelt andre forslag? jeg heller mest mot Marantz pga. den har pre out, da jeg ønsker å kunne kjøpe på en effektforsterker etterhvert. kan ikke se att denonen har dette.
Jeg synes det ser ut som Denon har pre-out , det står zone 2 pre-out. Når det gjelder effekt bør den ikke slite med ikon 7 som er ganske enkle å drive.
For min del synes jeg de spiller fint med Denon pma serien, har ikke prøvd de nyeste Nad på de. Men de eldre ble det for dårlig oppløsning og for ullen bass synes jeg.
Det er mange forsterkere som funker fint til disse. Yamaha kunne sikkert gjort jobben bra også Marantz er nok ikke dumt men de har jeg ikke testet på de.
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.538
Antall liker
3.042
Torget vurderinger
2
Eg trur du er inne på rett spor når du ønsker hdmi arc og pre out, ingen grunn til å blåse av 3-4 ganger mer uten å få det du ønsker.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Hallo, Har idag Anthem MRX700 forsterker og Dali Ikon 7 MK2 og Ikon sub MK2. har veldig lyst til å bytte Anthem'n med en stereo forsterker. har vurdert Marantz NR1200, eller Denon DRA-800H Pga HDMI arc. noen som har erfaring med noen av disse, eventuelt andre forslag? jeg heller mest mot Marantz pga. den har pre out, da jeg ønsker å kunne kjøpe på en effektforsterker etterhvert. kan ikke se att denonen har dette.
Jeg bare lurer på hvorfor du vil bytte Anthem forsterkeren din. Jeg har ikke hørt den sammen med ikon 7 men det er en ganske bra forsterker.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Jeg synes det ser ut som Denon har pre-out , det står zone 2 pre-out. Når det gjelder effekt bør den ikke slite med ikon 7 som er ganske enkle å drive.
For min del synes jeg de spiller fint med Denon pma serien, har ikke prøvd de nyeste Nad på de. Men de eldre ble det for dårlig oppløsning og for ullen bass synes jeg.
Det er mange forsterkere som funker fint til disse. Yamaha kunne sikkert gjort jobben bra også Marantz er nok ikke dumt men de har jeg ikke testet på de.
De rimeligere seriene til Nad for noen år siden så er jeg helt enig, lav oppløsning og litt skrøpelige lydmessig. Men de nye C-seriene som er kommet de siste åra kan ikke sammenlignes med det som var for mange år siden, de er ikke langt unna M-seriene de har.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Hallo, Har idag Anthem MRX700 forsterker og Dali Ikon 7 MK2 og Ikon sub MK2. har veldig lyst til å bytte Anthem'n med en stereo forsterker. har vurdert Marantz NR1200, eller Denon DRA-800H Pga HDMI arc. noen som har erfaring med noen av disse, eventuelt andre forslag? jeg heller mest mot Marantz pga. den har pre out, da jeg ønsker å kunne kjøpe på en effektforsterker etterhvert. kan ikke se att denonen har dette.
Du har en surround receiver, har du høyttalere bare i stereo eller kjører du surround?
Det beste er bare å kjøpe en forsterker med nok effekt, så slipper du å tenke på å bygge ut senere med pre-outs og effekt-forsterkere. ;)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
De rimeligere seriene til Nad for noen år siden så er jeg helt enig, lav oppløsning og litt skrøpelige lydmessig. Men de nye C-seriene som er kommet de siste åra kan ikke sammenlignes med det som var for mange år siden, de er ikke langt unna M-seriene de har.
Ja det var bla en C375 og en C390 tror jeg den het som jeg testet både ikon 7 og BW CM9 med ingen av forsterkerne falt spesielt i smak selv om de låt ganske forskjellig.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Ja det var bla en C375 og en C390 tror jeg den het som jeg testet både ikon 7 og BW CM9 med ingen av forsterkerne falt spesielt i smak selv om de låt ganske forskjellig.
Det er de gamle seriene ja, du bør komme deg en tur på hifi-klubben for å få testet de nye seriene som er kommet de siste 1-2 årene. Jeg våger å tro at du får en annen oppfatning av de. :) Men de har fortsatt noen rimelige effekt-forsterkere igjen som heller ikke høres så bra ut av de gamle seriene mener jeg.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Det er de gamle seriene ja, du bør komme deg en tur på hifi-klubben for å få testet de nye seriene som er kommet de siste 1-2 årene. Jeg våger å tro at du får en annen oppfatning av de. :) Men de har fortsatt noen rimelige effekt-forsterkere igjen som heller ikke høres så bra ut av de gamle seriene mener jeg.
Ja kanskje, det har blitt lite testing av rimelig utstyr de seneste år. Men jeg har i hvert fall fått testet M32 og M33:)
 

Rayler85

Medlem
Ble medlem
17.01.2021
Innlegg
17
Antall liker
3
Sted
Ringsaker
Jeg bare lurer på hvorfor du vil bytte Anthem forsterkeren din. Jeg har ikke hørt den sammen med ikon 7 men det er en ganske bra forsterker.
Grunnen til att jeg vil bytte anthemen, er en liten kombinasjon av byttesyken, og at jeg (og min samboer) vil ha noe litt mer Brukervennlig, og tror ikon 7 ene hadde hatt godt av litt mer kraft
 

Rayler85

Medlem
Ble medlem
17.01.2021
Innlegg
17
Antall liker
3
Sted
Ringsaker
Du har en surround receiver, har du høyttalere bare i stereo eller kjører du surround?
Det beste er bare å kjøpe en forsterker med nok effekt, så slipper du å tenke på å bygge ut senere med pre-outs og effekt-forsterkere. ;)
Kjører kun 3.1 nå front, sentrr og sub. Men ønsker å ha kun stereo når jeg bytter nå, så ser ikke vitsen i å bytte til ny surround reciever, men HDMI ARC hadde vært gull å fortsette med
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Kjører kun 3.1 nå front, sentrr og sub. Men ønsker å ha kun stereo når jeg bytter nå, så ser ikke vitsen i å bytte til ny surround reciever, men HDMI ARC hadde vært gull å fortsette med
Da ville jeg ha dratt på hifiklubben en tur om du har det ikke for langt unna. Nad C368/388 med hdmi og blusound modul (MDC kort) eller en Hegel (kjenner ikke modellene så godt, bare hørt litt) spiller bra på Dali. HFK har gode ordninger om du ikke liker ampen også.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Grunnen til att jeg vil bytte anthemen, er en liten kombinasjon av byttesyken, og at jeg (og min samboer) vil ha noe litt mer Brukervennlig, og tror ikon 7 ene hadde hatt godt av litt mer kraft
Min erfaring med de er att de ikke krever all verden av effekt og jeg tror forskjellen ved å bytte ut forsterkeren din som er bra blir liten.
Du har mye mer å gå på hvis du bytter høyttalerne isteden. Men selvfølgelig bruker vennlighet kan du få bedre ved bytte til
en feks Nad C388.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Rayler85: Denne er tross alt fra 2012, det er en surroundreceiver og den kostet relativt saftige GBP 2100 i UK da den var ny. Avhengig av om du finner riktig kjøper, har alt som fulgte med fra ny og feature-lista holder..kanskje en 3-5000? Ikon-pakka kan vel gå rundt halv pris, så du kan nok ende med en åtte-ni tusen til å legge i Hegelen. Det er fakrisk ikke så galt, det..En pent brukt Røst er ikke altfor dyr, for eksempel-- Selv om den er liten leverer den LANGT over det MRXen din noen gang kan drømme om..og det kraftfullt også.

Hegel H95: 16000,- approx..
Hegel H120: 23000- approx...

En av disse, så kan du nok få en annen, langt mer engasjerende musikkoplevelse, ja..Alternativt, søk en Bladelius Thor III Novitas i samme prisleie som en ny H95...
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
I mine øyne så er de gamlere seriene fra Dali, altså Ikon, Mentor, Helicon, Euphonia bedre enn de nye seriene. De trenger ikke mye effekt, MEN de våkner mye mer til liv når de får mer effekt og regner nesten med at du ikke behøver sub når du får igang mer effekt på de Ikon 7-ene. Ulempen med surround-receiver er også ofte crossover frekvensene som er satt opp, og dette gjør at de ikke får spilt helt som de kan. Om Anthemen har nok guffe skal jeg ikke uttale meg om, men en kompis gikk fra en brukbart dyr receiver og over til en ok stereo amp og han måtte sjekke om subbene sto koblet til hele tiden, selv om de ikke var det. Han trodde ikke helt selv hvor mye det hadde å si med mer effekt på de.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
I mine øyne så er de gamlere seriene fra Dali, altså Ikon, Mentor, Helicon, Euphonia bedre enn de nye seriene. De trenger ikke mye effekt, MEN de våkner mye mer til liv når de får mer effekt og regner nesten med at du ikke behøver sub når du får igang mer effekt på de Ikon 7-ene. Ulempen med surround-receiver er også ofte crossover frekvensene som er satt opp, og dette gjør at de ikke får spilt helt som de kan. Om Anthemen har nok guffe skal jeg ikke uttale meg om, men en kompis gikk fra en brukbart dyr receiver og over til en ok stereo amp og han måtte sjekke om subbene sto koblet til hele tiden, selv om de ikke var det. Han trodde ikke helt selv hvor mye det hadde å si med mer effekt på de.
Det du snakker om nå har svært lite med effekt å gjøre. Det er impedans matching. Man kan halvere effekten å få langt mere bass hvis man er heldig. Hos meg tre dobbelt jeg effekten å fikk mindre bass. Så det å hige etter masse effekt er greit hvis man skal spille høyt å høyttalerne orker å følge med.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Det du snakker om nå har svært lite med effekt å gjøre. Det er impedans matching. Man kan halvere effekten å få langt mere bass hvis man er heldig. Hos meg tre dobbelt jeg effekten å fikk mindre bass. Så det å hige etter masse effekt er greit hvis man skal spille høyt å høyttalerne orker å følge med.
Eller mulig crossover frekvens, som det ble nevnt.. Uansett fint å ha overhead på effekt, heller ikke alle forsterkere som liker Ohmen som dipper hardt når man har 3 stk. 6.5" som det er i Ikon7 om jeg husker rett når man starter å dra på litt.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Forsell: Mindre bass? Jeg tipper nok helller den bassen var mer kontrollert. Ellers har også det med match å gjøre. Og skal du ha annet enn en ukontrollert booming ( ofte oppfattet som "mer bass" pga minska kontroll) på en såpass stor, tungdreven høyttaler er det ingen vei utenom massevis av strøm og godt underbygd effekt. Gir du det OG en topp match, vil du derimot oppleve at bassen har langt flere nyanser enn du før trodde..
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Eller mulig crossover frekvens, som det ble nevnt.. Uansett fint å ha overhead på effekt, heller ikke alle forsterkere som liker Ohmen som dipper hardt når man har 3 stk. 6.5" som det er i Ikon7 om jeg husker rett når man starter å dra på litt.
Kan jo si det sånn att det hadde veldig lite for seg å koble på mine Bryston monoblokker på de. De klarer seg
med langt mindre.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Forsell: Mindre bass? Jeg tipper nok helller den bassen var mer kontrollert. Ellers har også det med match å gjøre. Og skal du ha annet enn en ukontrollert booming ( ofte oppfattet som "mer bass" pga minska kontroll) på en såpass stor, tungdreven høyttaler er det ingen vei utenom massevis av strøm og godt underbygd effekt. Gir du det OG en topp match, vil du derimot oppleve at bassen har langt flere nyanser enn du før trodde..
Jeg klager ikke, jeg har mer enn nok bass med mine JL Audio subbere.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Forsell: Det er en av sakene som er så morsomt med Hi-Fi..Det finnes ikke noe som heter overkill mtp forsterkere..Men motor og egensakper MÅ stå i stil til sine partnere for at totalen skal fungere..
 

Rayler85

Medlem
Ble medlem
17.01.2021
Innlegg
17
Antall liker
3
Sted
Ringsaker
Rayler85: Denne er tross alt fra 2012, det er en surroundreceiver og den kostet relativt saftige GBP 2100 i UK da den var ny. Avhengig av om du finner riktig kjøper, har alt som fulgte med fra ny og feature-lista holder..kanskje en 3-5000? Ikon-pakka kan vel gå rundt halv pris, så du kan nok ende med en åtte-ni tusen til å legge i Hegelen. Det er fakrisk ikke så galt, det..En pent brukt Røst er ikke altfor dyr, for eksempel-- Selv om den er liten leverer den LANGT over det MRXen din noen gang kan drømme om..og det kraftfullt også.

Hegel H95: 16000,- approx..
Hegel H120: 23000- approx...

En av disse, så kan du nok få en annen, langt mer engasjerende musikkoplevelse, ja..Alternativt, søk en Bladelius Thor III Novitas i samme prisleie som en ny H95...
Er bare anthemen jeg har tenk å selge foreløpig ihvertfall. Beholde daliene og få på en stereo forsterker og eventuelt enn effektforsterker. Går igjennom finn og leser meg bort i forsterker jungelen. Er desverre veldig få stereoforsterkere med hdmi arc.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Rayler85: Du vil beholde sub og? Det bør være mulig å få tak på en Røst, f. eks. under ti tusen...Poenget nå er vel samtidig å holde ting så enkelt som mulig? Det betyr nok å heller bruke coax eller optisk digital av en anstendig kvalitet. Kombinert med et enkelt sett høyttalerkabel. Det er det...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Rayler85: Anstendige, kvalitative overføringer og en bedre forsterker vil bestandig lyde bedre enn en signalvei full av unødvendige hindre. Fordi den kortere signalveien vil skade signalene mindre. Hegel leverer bedre enn de fleste på det området, og kombinerer respektable reserver med god signalhåndtering. De er lette å matche opp nettopp fordi de ikke er redde for å vise seg selv som det de er: Presise, musikalske, sterke og logiske ;) Forsterkere som fint kan la eieren glemme teknikken for istedet å fokusere på musikk. Det er det man bør gjøre, og det veit både Hegel og Bladelius- for å nevne noen..
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Hva mener dere om nad c368 + nad c268 brokoblet?
Ikke sikkert at du trenger å brokoble heller, du kan evnt. Se på C388 istedet for den comboen også om du er usikker på om det holder med 80 watt som C368 har. Men regner med det kommer til å spille bra på Ikon. :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Rayler85: Dropp brokobling i alle tilfeller du kan unngå det. Du FÅR høyere effekt, men REDUSERER stabiliteten og reservene. Det fører også med seg høyere forvrengning og - støygulv. Dessuten får du flere bokser- det er nødvendigvis IKKE kondusivt med et enklere system. Og NAD C-serie har aldri hatt kvaliteter som kan måle seg med Hegel- dog, de ER gode..
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Og NAD C-serie har aldri hatt kvaliteter som kan måle seg med Hegel- dog, de ER gode..
Jeg er ikke enig der, de nye C-seriene. 268, 368, 368, 658 er utrolig gode, effektdelene er basert på Klasse D og de er ikke veldig langt unna M-seriene som er ute nå. Men til en langt lavere pris og litt mindre effekt.
 

Rayler85

Medlem
Ble medlem
17.01.2021
Innlegg
17
Antall liker
3
Sted
Ringsaker
Ikke sikkert at du trenger å brokoble heller, du kan evnt. Se på C388 istedet for den comboen også om du er usikker på om det holder med 80 watt som C368 har. Men regner med det kommer til å spille bra på Ikon. :)
Har sett på den også. Hifiklubben anbefalte 268+368 i stede for 388.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Rayler: Helt ærlig: Hold deg til en klasse AB...som Hegel..
 
Topp Bunn