forsterker bytte

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Har ikke erfaring med Dali serien du har, men har selv tidligere hatt rubicon lcr med hegel h160 og en rel (t5i tror jeg den het) og dette opplevde jeg som en veldig vellykket match. REL subben er den eneste jeg har hatt som jeg har klart å integrere på en skikkelig måte og støtter det forslaget.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Bladeliusen som er nevnt lenger opp har jeg også eid og den er meget god på lavt volum, den spiller de første wattene i klasse a, det har kanskje noe med saken å gjøre. Hegelen "åpner" lydlandskapet på litt høyere volum. Bladeliusen er en veldig kraftig forsterker.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
NA-X: Fordi klasse D ikke har i nærheten av hverken musikalitet eller reserver kontra en god A/B eller A...

ThomasD: Regner med du også skjønte HVA en Bladelius gjør MED de kreftene??
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
NA-X: Fordi klasse D ikke har i nærheten av hverken musikalitet eller reserver kontra en god A/B eller A...

ThomasD: Regner med du også skjønte HVA en Bladelius gjør MED de kreftene??
Ja, jeg forstår hva en Thor er. Men må innrømme at jeg også har og har hatt gode erfaringer med d-klasse. Nad sakene kjenner jeg ikke bortsett fra en M3 jeg har eid men det er jo igjen en ab forsterker.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
ThomasD: Har hatt NAD i massevis selv også- i tidligere tider. Men dagens hovedforsterker hos meg er en viss hybrid fra MB, som ved et knappetrykk kan veksle på å være Lan-vennlig D-tøffel og fokusert AB-monster :) Og jeg veit meget godt hva jeg foretrekker...La oss bare si at jeg ikke rører den knappen..låst i Performance Mode her. Dog, en Bladelius Ask veit å håndtere musikk uansett modus. Mike har forresten en ny , integrert Ask på vei, Rayler...Kanskje du skal vente på den??
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.328
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
1
NA-X: Fordi klasse D ikke har i nærheten av hverken musikalitet eller reserver kontra en god A/B eller A...
Ja, "ok".. Tenker man kan fortsette den diskusjonen som pågår i allerede tråd.. har selv gått veien fra AB til A, for å ende opp med D..
Du får starte å sette på musikalske artister istedet på musikken enn at forsterkeren skal gjøre den jobben for de. ;) Og reserver har klasse D mer enn nok av, og for ikke å snakke om hvor mye bedre det takler vanskelige impedanser.. har et par høyttalere jeg enda ikke har hørt spillt bra på AB, uklar diskant og merkelig kurve på frekvensene pga. Dipper i impedanse (litt lik Ikon7 i størrelse og antall elementer) men har hørt de spille bra på alle klasse D jeg har slengt på de (den ene var C368) og kan nyte musikk i mange timer og klarheten i diskant er også ekstremt bra, mye bedre enn det meste AB som er koblet på (den ene var Musical Fidelity M6 500i, som jeg mistenker en en veldig god amp ellers, men ikke i dette tilfellet). Så å snakke om at klasse D ikke er musikalsk så tar du meget feil. :)
Men for all del, Ikon7 spiller meget bra på klasse A også de. Har hørt de både på AB og A for endel år siden side om side.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
NA_X: Med all mulig respekt: Takk, det trengs ikke. Jeg veit hva jeg gjør, og hvorfor. Få med deg mitt tidligere innlegg her oppe, du. Jeg kan nemlig VELGE :)
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.349
Antall liker
5.830
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
NA_X: Med all mulig respekt: Takk, det trengs ikke. Jeg veit hva jeg gjør, og hvorfor. Få med deg mitt tidligere innlegg her oppe, du. Jeg kan nemlig VELGE :)
Velge på din forsterker i ditt oppsett, gir deg jo ikke innblikk i hvordan all klasse D spiller.
Drifts prinsipp har mindre å si en hvordan det er bygget opp. Være seg A, AB og D, alt kan låte fra dritt til himmelen.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
ThomasD: Har hatt NAD i massevis selv også- i tidligere tider. Men dagens hovedforsterker hos meg er en viss hybrid fra MB, som ved et knappetrykk kan veksle på å være Lan-vennlig D-tøffel og fokusert AB-monster :) Og jeg veit meget godt hva jeg foretrekker...
Det tviler jeg ikke på, vi får jo stort sett alle våre preferanser ut i fra egen eid og i det minste egne opplevelser. Jeg heller til å være enig med deg, men problemet mitt er at jeg besitter en chapter couplet 250s som har danket ut både EC 180 monoblokker og Hegel H4se mkII i eget anlegg, og da vil jeg ikke kaste stein i glasshus. For mange år siden hadde jeg en ice basert sak fra acoustik reality som jeg den gangen synes var rå i sin prisklasse. Det skal nevnes at begge disse forsterkere har store trafoer og lyttekapasitet slik som andre kraftige forsterkerkonstruksjoner som ikke heter d. Rimelig d-klasse saker har jeg ingen egen erfaring med bortsett fra en tidligere Nad, c390 tror jeg den het. Hørte denne opp mot en tilsvarende priset Cambridge forsterker og likte Cambridge langt bedre, mye kraftigere klasse ab lyd.. Men som sagt så har jeg ingen kjennskap til de nye.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.328
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
1
NA_X: Med all mulig respekt: Takk, det trengs ikke. Jeg veit hva jeg gjør, og hvorfor. Få med deg mitt tidligere innlegg her oppe, du. Jeg kan nemlig VELGE :)
Med all respekt, jeg leste det før jeg postet..
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Hallo, Har idag Anthem MRX700 forsterker og Dali Ikon 7 MK2 og Ikon sub MK2. har veldig lyst til å bytte Anthem'n med en stereo forsterker. har vurdert Marantz NR1200, eller Denon DRA-800H Pga HDMI arc. noen som har erfaring med noen av disse, eventuelt andre forslag? jeg heller mest mot Marantz pga. den har pre out, da jeg ønsker å kunne kjøpe på en effektforsterker etterhvert. kan ikke se att denonen har dette.
Tilbake til trådstarters hovedspørsmål. Blås i pre out. Ønsker du oppgradering etterhvert så selg og kjøp noe annet slik at du får oppgradert pre delen i forsterkeren parallelt med effekt. Da hadde jeg heller kjøpt brukt og solgt videre med et forsiktig tap når økonomien tillater oppgradering. Pre delen av en forsterker er også viktig.
 

Rayler85

Medlem
Ble medlem
17.01.2021
Innlegg
17
Antall liker
3
Sted
Ringsaker
Ser helst på brukt. Er mye å velge i, så derfor jeg gikk hit for tips på hva jeg burde vurdere... har ikke bestemt meg for noe enda, men har jo fått noen forslag her
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.349
Antall liker
5.830
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Ser helst på brukt. Er mye å velge i, så derfor jeg gikk hit for tips på hva jeg burde vurdere... har ikke bestemt meg for noe enda, men har jo fått noen forslag her
Hva er budsjett, blir jo litt enklere å anbefale da.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.349
Antall liker
5.830
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Da ville jeg gått for en god integrert fra Maratnz, Gato, Krell mm. Da jeg ikke har kjennskap med Dali og ikke vet dinne preferanser på lyd.
Marantz pm11s1
Gato dia 250s
Krell s300i
Er noen av de jeg ser på Finn som jeg vet er gode. Google å les tester å se om noen av de blir beskrevet med lydkarakter du liker.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Hegel 360 har jeg sett ned mot denne prisen, men har blitt litt dyrere på brukten (og brukt er dyrere om vinteren)
Devialet 120, men den har kanskje ikke krefter nok?
Bladelius thor selvfølgelig.
Ellers går det ann å få både pre og effekt til denne prisen da disse faller mye mer i pris en integrert. Hva med parasound p5 eller p6 med en parasound effekt? Mener jeg så en 120 watter effekt fra parasound her om dagen til en rimelig penge.
Har sett det ligger en sinnsykt kraftig CARY forsterker på finn til 23, men det blir kanskje for dyrt. Ganske ny forsterkerkonstruksjon som koster rundt 65. Synes den fremstår som et veldig godt kjøp om den ikke er solgt. Akkurat denne modellen har antakelig ikke fått noen "kultstatus" og da går det an å gjøre et ekstremt godt kjøp. Det vil ikke si at forsterkeren er dårlig, folk flest er bare opptatt av hva som tester godt og det er gjerne i forhold til pris. Ligger en forsterker til 65 for høyt i pris (burde for eksempel ha kostet 10 mindre, ja da er det svært få som ser etter den. Han begynte vel på 33 og har havnet på 23. Forstår ikke at denne ikke er solgt til den prisen. CARY er neppe på bærtur i forhold til å bygge forsterkere. Tror den er litt som Hegels integrerte, spiller best med litt volum.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Da ville jeg gått for en god integrert fra Maratnz, Gato, Krell mm. Da jeg ikke har kjennskap med Dali og ikke vet dinne preferanser på lyd.
Marantz pm11s1
Gato dia 250s
Krell s300i
Er noen av de jeg ser på Finn som jeg vet er gode. Google å les tester å se om noen av de blir beskrevet med lydkarakter du liker.
Gode forslag!
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Hehe.. er ikke redd for å bruke mindre penger.
Da synes jeg du skal google Yamaha forsterkeren og se på hva du ser med egne øyne. Spesielt innvendig. Ikke at det kosmetiske utvendige er feil heller akkurat. Som stereofil skrev når denne kom; Maken til byggkvalitet har vi aldri sett til prisen! Jeg har dessverre ikke personlig kjennskap til forsterkeren, men er det tradisjonell Yamaha kvalitet er det flotte greier til prisen. Yamaha var i sin tid det merket som vekket min interesse for lydprodukter. Arbeidet som ung gutt i min brors instrumentforretning, og i konfirmasjonspresang-segmentet innenfor instrumenter var det nesten bare Yamaha produkter som gikk, de var ledende i bransjen og fikk til mest innenfor hva foreldrene var villig til å legge i et nytt instrument, De produserer nesten alt innenfor instrumentverdenen. Jeg selv fikk kjøpe produkter beregnet for studiobruk rett fra importør. Endte opp med NS40 studiomonitorer for mellomstore rom og en Yamaha sub. Fikk tak i en billig Doxa 70 og har siden vært hekta på gode lydopplevelser. Litt eldre Doxa sett skal du heller ikke kimse av. Doxa eierne vet hva de har og hvor lite det er å få...tenker de som meg er det vanskelig å selge. Jeg har min gamle Doxa på lager fortsatt.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Hehe.. er ikke redd for å bruke mindre penger.
Rayler85 om du er ute etter å få mest for pengene innenfor budsjett, kjøp Gato 250 som er til salgs på Lillehammer privat, eller yamaha 2100 hos MALA. Forsterkeren hos MALA tror jeg oppriktig er det råeste kjøpet til prisen du kan gjøre i dag (personlig hadde jeg kjøpt yamahaen). Om det er noen på forumet som har noe bedre tips så kom med det ...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Bare så det er sagt: Jeg velger ikke på "min" forsterker her. Derimot veit jeg godt hvorfor Dali bør ha en type forsterker som de Hegel/Bladelius leverer. Fordi de er krevende på effekt, blomstrer opp med nordisk elektronikk og absolutt ikke har vondt av en dose musikalitet heller . Nordiske forsterkere er omtrent aleine i verden mtp. å levere så mye av ekstremkvaliteter man ellers ofte må ut med LANGT mer for i Japan, USA++. Hvis de da i det hele tatt finnes der i noe nær samme totalpakke, til samme betalbare pris. Det er en av fordelene vi nordmenn har: Et meget solid utvalg..og gjerne med solide reserver ogaå. En oppskrift som har fungert i årtier, forøvrig. Med god grunn. Match er alfa og omega her- som i alle systemer. Og hva TS velger er helt fritt. Men et tips: Test kombinasjonen...det har jeg gjort.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.428
Antall liker
12.517
Sted
Sørlandet
Det ble lagt ut en Sugden A21SE på finn.no i går til riktig pris. Det er en meget flott sak som trenger luft rundt seg da den blir noe varm. Den tåler ikke å bli plassert inne i et trangt skap, rack osv.

-BB-
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.349
Antall liker
5.830
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Gatoen fant jeg. Men finner ikke yamahaen på Mala
Gato dia 250s var er godt kjøp da den kostet ca. 40k og er et bedre kjøp nå når den ligger på under 30k ny.
Til den prisen den ligger brukt er det ikke mye som kan konkurrere med den.
Men det er som alltid et men, om den matcher Dali og dinne preferanser.
Den er super oppløst og utrolig nøytral med plenty med krefter (2x250 8ohm og 2x500 4ohm). Utrolig kontroll i hele frekvens spekteret. Og spiller bass med.

Er i utgangspunktet ikke tilhenger av å anbefale merket jeg selv har pr. dags dato. Men ut fra andre sin og egens erfaring og tester i inn og utland blir det dumt å ikke ta den med.

Krell er litt mer frempå og har er kjent for god bass. Denna har også fått mye gode omtaler i tester.

Marantz er oppløst og luftig ned behagelig og heller mot det varme med bra trykk i bass. Også gjort det bra i tester.

Det er også flere bra forsterkere på bruktmarkedet som Primare, Rotel, Denon, Nad, Parasound, Hegel og mange fler.
Med tanke på at du har 20k du tenker å bruke ville jeg holdt meg til integrert der for de best lyd på budsjett.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.349
Antall liker
5.830
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Det ble lagt ut en Sugden A21SE på finn.no i går til riktig pris. Det er en meget flott sak som trenger luft rundt seg da den blir noe varm. Den tåler ikke å bli plassert inne i et trangt skap, rack osv.

-BB-
Eneste svakhet på den er vel varme, effekt ut og levetid. Lydmessig er det lite og utsette,
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ingen erfaring med den Dali høyttaleren der, hvis ikke jeg har hørt en mindre utgave på HFK for mange år siden. Var dette en high-end høyttaler, eller mer budsjettmodell? Tenker kanskje man bør tenke litt på det når man anbefaler forsterkere i hytt og pine også.

Ellers, når jeg hørte på Denon 1600-NE og 2500-NE på HFK for en god stund siden ble det spilt på ganske dyre modeller med flere elementer fra både Dali og B & W. Denon hadde absolutt ingen problemer med å dra i gang Metallica på noen av dem med heftig kontroll og driv, tross sine 70 watt. Kan anbefale å sjekke ut Denon også, jeg syns iallfall det spiller bra uten at man blir fattig. Innebygd DAC og MC RIAA av god kvalitet har de også.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.941
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Velge på din forsterker i ditt oppsett, gir deg jo ikke innblikk i hvordan all klasse D spiller.
Drifts prinsipp har mindre å si en hvordan det er bygget opp. Være seg A, AB og D, alt kan låte fra dritt til himmelen.
Einig.
Etter å ha prøvd 4 ulike klasse D, har eg kome til fylgjande: Det er vanskeleg å vere bastant om klasse D-forsterkarar sitt særpreg etter kvart som stadig fleire alternativ dukkar opp.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Ingen erfaring med den Dali høyttaleren der, hvis ikke jeg har hørt en mindre utgave på HFK for mange år siden. Var dette en high-end høyttaler, eller mer budsjettmodell? Tenker kanskje man bør tenke litt på det når man anbefaler forsterkere i hytt og pine også.

Ellers, når jeg hørte på Denon 1600-NE og 2500-NE på HFK for en god stund siden ble det spilt på ganske dyre modeller med flere elementer fra både Dali og B & W. Denon hadde absolutt ingen problemer med å dra i gang Metallica på noen av dem med heftig kontroll og driv, tross sine 70 watt. Kan anbefale å sjekke ut Denon også, jeg syns iallfall det spiller bra uten at man blir fattig. Innebygd DAC og MC RIAA av god kvalitet har de også.
Dali Ikon er helt ålreit budsjett høyttaler, jeg selv har hørt det meste fra Dali og hatt det mye fra Dali de siste 25 år.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Cary Audio si300.2 satt ned ytterligere 2000,- ser jeg
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.428
Antall liker
12.517
Sted
Sørlandet
SE utgaven har ikke lite effekt og den driver de aller fleste høyttalere med bravour. Kvaliteten på den første watt’n til Sugden er smått magisk og husk: er ikke den første watt’n av god kvalitet, hva skal man da med flere?

-BB-
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.328
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
1
Mener å huske Ikon 7 kostet irundt 14-18k nypris i sin tid? Litt varierende pris på slutten av levetiden, da Ikon 7 ble faset ut når de startet med mk2 utgaven av Ikon 6. Den ligger under Mentor serien. Mer bass og partyfaktor på Ikon serien. :)
Jeg ville ikke anbefalt en høyoppløselig forsterker til 30-40K til de sånn uten videre. Og TS ønsker seg HDMI ARC inngang.


Folk her inne har litt vanskelig for å følge med, og lar seg rive med og anbefaler mye rart helt uten videre hele tiden. Som regel til mer forvirring enn hjelp.
 
Topp Bunn