forsterker bytte

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Mener å huske Ikon 7 kostet irundt 14-18k nypris i sin tid? Litt varierende pris på slutten av levetiden, da Ikon 7 ble faset ut når de startet med mk2 utgaven av Ikon 6. Den ligger under Mentor serien. Mer bass og partyfaktor på Ikon serien. :)
Jeg ville ikke anbefalt en høyoppløselig forsterker til 30-40K til de sånn uten videre. Og TS ønsker seg HDMI ARC inngang.


Folk her inne har litt vanskelig for å følge med, og lar seg rive med og anbefaler mye rart helt uten videre hele tiden. Som regel til mer forvirring enn hjelp.
Må si meg enig i det, mange av anbefalingene her hadde passet langt bedre hvis vi snakket om
Da tidens topp serie fra Dali MS.
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Cary Audio si300.2 satt ned ytterligere 2000,- ser jeg
Hei, jeg lurer litt på den. Er det et bra kjøp og vet du eller noen andre om den er bedre enn MOON 330a effektforsterker og Parasound p6 som jeg bruker nå?
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.033
Antall liker
1.304
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Kommer kanskje an på hvor Rayler85 vil til slutt? Ser egentlig ikke noe galt i å starte med en oppgradering på forsterkersiden selv om potensialet ikke løses fullt ut i første omgang.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.033
Antall liker
1.304
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Hei, jeg lurer litt på den. Er det et bra kjøp og vet du eller noen andre om den er bedre enn MOON 330a effektforsterker og Parasound p6 som jeg bruker nå?
Det vet jeg ikke noe om. Men det jeg forstår er at en 2 år gammel forsterker som har krøpet ned til 30% av ny pris fremstår som veldig mye for pengene.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Hei, jeg lurer litt på den. Er det et bra kjøp og vet du eller noen andre om den er bedre enn MOON 330a effektforsterker og Parasound p6 som jeg bruker nå?
Slik jeg ser det er det ikke snakk om hvilken forsterker som er bedre eller dårligere.
Det eneste som betyr noe er om det spiller godt sammen med de aktuelle høyttalere.
Og det er kun din smak som avgjør hvilken som i så fall spiller bedre eller dårligere.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.339
Antall liker
5.811
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Hallo, Har idag Anthem MRX700 forsterker og Dali Ikon 7 MK2 og Ikon sub MK2. har veldig lyst til å bytte Anthem'n med en stereo forsterker. har vurdert Marantz NR1200, eller Denon DRA-800H Pga HDMI arc. noen som har erfaring med noen av disse, eventuelt andre forslag? jeg heller mest mot Marantz pga. den har pre out, da jeg ønsker å kunne kjøpe på en effektforsterker etterhvert. kan ikke se att denonen har dette.
Hva er grunnen til at du vil bytte?
- enklere betjening
- misfornøyd med lyd ( i så fall hva )
- må du ha hdmi arc eller er det nok med digital inn?

Jeg har ikke kjennskap til dine komponenter i anlegget og hvilke planer du har på sikt.
De to faktorene som bestemmer mest hvordan lyd du får er 1 rommet og 2 høyttalere, etter dette elektronikk og så kabler.
Så det er viktig for deg å vite om 1 og 2 er slik du ønsker, vis ikke er jeg redd du havner på bytte kjøret.

mvh
R
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Slik jeg ser det er det ikke snakk om hvilken forsterker som er bedre eller dårligere.
Det eneste som betyr noe er om det spiller godt sammen med de aktuelle høyttalere.
Og det er kun din smak som avgjør hvilken som i så fall spiller bedre eller dårligere.
Lurte litt på andres mening :)
 

Rayler85

Medlem
Ble medlem
17.01.2021
Innlegg
17
Antall liker
3
Sted
Ringsaker
Hva er grunnen til at du vil bytte?
- enklere betjening
- misfornøyd med lyd ( i så fall hva )
- må du ha hdmi arc eller er det nok med digital inn?

Jeg har ikke kjennskap til dine komponenter i anlegget og hvilke planer du har på sikt.
De to faktorene som bestemmer mest hvordan lyd du får er 1 rommet og 2 høyttalere, etter dette elektronikk og så kabler.
Så det er viktig for deg å vite om 1 og 2 er slik du ønsker, vis ikke er jeg redd du havner på bytte kjøret.

mvh
R
Enklere betjening er en grunn.
Er ikke misfornøyd med lyden, men er sikker på att daliene yter bedre med litt med krutt.
Hdmi arc er ikke et must, men ett veldig stort pluss.
Det eneste utenom altibox som skal kobles til blir en ps4 og kanskje en god Blu-ray spiller til konserter.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.339
Antall liker
5.811
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Enklere betjening er en grunn.
Er ikke misfornøyd med lyden, men er sikker på att daliene yter bedre med litt med krutt.
Hdmi arc er ikke et must, men ett veldig stort pluss.
Det eneste utenom altibox som skal kobles til blir en ps4 og kanskje en god Blu-ray spiller til konserter.
Da trenger du hdmi eller 2 optiske og 1 coax digital inn om ikke du bruker analog inn.
Da begrenser du deg til nyere forsterkere og det er kun Gato av de jeg anbefalte som nesten passer
Der er det 2 rca analog ,1 balanser analog, 1 optisk, 1 coax og 1 usb inn.
Men mulig denne kan bli litt finslipt på grunn av sin nøytrale fremtoning selv om den har mye dynamikk og kontroll.

Nad og Rotel har vel mulig noe som passer deg, men som sakt det er kun nyere forsterkere som du kan få alle ønsker oppfylt, men da blir det ny eller en som ikke har tapt seg mye i pris ennå.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.033
Antall liker
1.304
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Lurte litt på andres mening :)
Du har vel i dag to produkter som er gode i sine respektive prisklasser. Om du føler at du mangler eller savner power kan et bytte kanskje gi deg noe. Trenger du ikke kreftene ville jeg ikke byttet om du ikke er misfornøyd med det du har selvfølgelig og lysten til å prøve noe nytt er veldig stor. Det hender jo det klør litt i bytte nerven hos oss idioter. Begge spiller vel de første wattene i klasse A før de switsher over til ab drift. Jeg har lest at Caryen til tross for klasse a drift trenger litt guff for å åpne. Det kan skyldes at pre-delen ikke er prioritert like høyt som effektdelen i konstruksjonen. Da kan det hadde at Parasounden din er bedre.

Dette er kun et forsøk på synsing fra min side og trenger overhode ikke være riktig.

Når jag var yngre spilte jeg alltid såpass høyt at det åpnet uansett. At forsterkere og høyttalere spiller bra på lavt volum har blitt viktigere for meg gjennom livet. Dine egne vaner tenker jeg er viktig i forhold til behov. Spiller du veldig høyt eller høyttalerne er ineffektive kan det være kjekt å ha litt godt med headroom.
At Caryen er noe bedre en din Simaudio innenfor simaudioen sin komfortsone er jeg kanskje litt tvilende til. Kanskje mere et sidesprang enn oppdatering?
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Du har vel i dag to produkter som er gode i sine respektive prisklasser. Om du føler at du mangler eller savner power kan et bytte kanskje gi deg noe. Trenger du ikke kreftene ville jeg ikke byttet om du ikke er misfornøyd med det du har selvfølgelig og lysten til å prøve noe nytt er veldig stor. Det hender jo det klør litt i bytte nerven hos oss idioter. Begge spiller vel de første wattene i klasse A før de switsher over til ab drift. Jeg har lest at Caryen til tross for klasse a drift trenger litt guff for å åpne. Det kan skyldes at pre-delen ikke er prioritert like høyt som effektdelen i konstruksjonen. Da kan det hadde at Parasounden din er bedre.

Dette er kun et forsøk på synsing fra min side og trenger overhode ikke være riktig.

Når jag var yngre spilte jeg alltid såpass høyt at det åpnet uansett. At forsterkere og høyttalere spiller bra på lavt volum har blitt viktigere for meg gjennom livet. Dine egne vaner tenker jeg er viktig i forhold til behov. Spiller du veldig høyt eller høyttalerne er ineffektive kan det være kjekt å ha litt godt med headroom.
At Caryen er noe bedre en din Simaudio innenfor simaudioen sin komfortsone er jeg kanskje litt tvilende til. Kanskje mere et sidesprang enn oppdatering?
Jeg bruker Raidho X1, de minste Raidho høyttalerne så jeg kan ikke spille veldig høyt, men jeg spiller stort sett så høyt som mulig. Bruker også B&W asw855 subwoofer. Rommet jeg bruker er litt over 17kvadrat. Haha ja kanskje byttesyken :)
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Jeg bruker Raidho X1, de minste Raidho høyttalerne så jeg kan ikke spille veldig høyt, men jeg spiller stort sett så høyt som mulig. Bruker også B&W asw855 subwoofer. Rommet jeg bruker er litt over 17kvadrat. Haha ja kanskje byttesyken :)
Og litt kjekt med alt i en boks
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Jeg bruker Raidho X1, de minste Raidho høyttalerne så jeg kan ikke spille veldig høyt, men jeg spiller stort sett så høyt som mulig. Bruker også B&W asw855 subwoofer. Rommet jeg bruker er litt over 17kvadrat. Haha ja kanskje byttesyken :)
Med de høyttalerne ville jeg tippet på att det du har spiller minst like bra.
Raidho er ganske lettdrevne og de responderer ikke så mye på
å putte på masse med power. Det beste med de er att de spiller bra
med det meste.
 
Topp Bunn