Forslag til apperat/strømkabel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Supra har ALDRI hatt priser som gjør at en bør skamme seg over å ha kabler fra de.
    Er det noen som har priser i «edruelig» prisklasse, så er det Supra.
    Kablene deres skjermer godt, og er ikke dekket av «svada-sannheter» som Nordost påstår.
    Å bytte ut ytstyret en allerede har, tror jeg ikke alle er villig til, inkludert meg.

    @ymir, jeg tror du skal ha en god venn som elektriker om du klarer å få han til å ta 500 kroner for en måling hos deg!

    Supra LoRad
    Tja, jeg var med på ett gruppekjøp her og kjøpte syv meter tror jeg.
    To kabler a 500 kr + fire støpsler, da dekker vel det en måling sånn ca.
    Jeg fant en sort lakrissnor, helt gratis som gjorde en bedre jobb en Supra kablen.
    En diy kabel gjorde en enda bedre jobb.
    Begge målte bedre enn Supra kabelen og var i tillegg lenger. Supra 2.5mm2, 1m.
    Diy 1.5mm2, 2m
    Sort lakrissnor 0.75mm2, 1.8m?
    Begge de to siste uten skjerm.
    Noen sammenheng?
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Vet jeg har messet om dette tidligere, men er det noen som har gjort en grundig test om målingene forandrer seg når man måler etter strømforsyningen ved skifte av strømkabler?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Tja, jeg var med på ett gruppekjøp her og kjøpte syv meter tror jeg.
    To kabler a 500 kr + fire støpsler, da dekker vel det en måling sånn ca.
    Jeg fant en sort lakrissnor, helt gratis som gjorde en bedre jobb en Supra kablen.
    En diy kabel gjorde en enda bedre jobb.
    Begge målte bedre enn Supra kabelen og var i tillegg lenger. Supra 2.5mm2, 1m.
    Diy 1.5mm2, 2m
    Sort lakrissnor 0.75mm2, 1.8m?
    Begge de to siste uten skjerm.
    Noen sammenheng?
    Er det som skjer, at det mindre tverrsnittet, og dermed høyere motstand/impedans, tvinger støy til andre steder på kursen med lavere motstand?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hei
    Jeg kjøpte noen supra strømkabler og hadde egentlig aldri trodd at den siste meteren inn til dac og forforsterker skulle ha så mye å si, lyden ble vesentlig
    bedre. Så det jeg da lurer på er hvor mye må jeg legge i kabler som låter nevneverdig bedre enn supra kablene?
    Resten av anlegget består av Sonus faber amati, Holo audio may dac, Holo audio serene pre og DP 6,5 .
    Er det er det noen apperat/strømkabler som skiller seg ut og som regnes som et godt kjøp i prisklassen opp til 10k stk.
    Supra SPC er en utmerket kabel, spesielt med de rette kontaktene. Jeg har testet en masse ifm Supra og lagt ned et utall av timer i dette.
    Wattgate Rhodium er en veldig bra match. Samme er Viborg Rhodium. (Ikke kjøpt ukritisk fra Kina.)
    For utstyr som trekker mye strøm la skjermen ikke være tilkoblet i noen ender. For andre komponenter kobles skjermen kun sammen med jord i Schuko.
    Hvis du har endehylser i sølv, bruk disse. Ellers la være. Bruk magert med Caig eller lignende i presspunkter og på kontaktflatene. Ikke ta på platene etterpå.
    Kablene spiller "dypere" etter 50 timer.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Er det som skjer, at det mindre tverrsnittet, og dermed høyere motstand/impedans, tvinger støy til andre steder på kursen med lavere motstand?
    Kabelen har lavere kapsitans slik at amplituden på støyen blir lavere og flyttes litt oppover skal en tro det nettselskapet gjorde da de la 500m kabel død i distribusjonsnettet hos meg for å håndtere 23nd harmoniske.
    R leddet demper også noe.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Supra SPC er en utmerket kabel, spesielt med de rette kontaktene. Jeg har testet en masse ifm Supra og lagt ned et utall av timer i dette.
    Wattgate Rhodium er en veldig bra match. Samme er Viborg Rhodium. (Ikke kjøpt ukritisk fra Kina.)
    Så lenge kabler er uten alvorlige feil og mangler er de utmerkede. Men de vil alle, så lenge de måler forskjellig påvirke støystrømmer forskjellig.
    Derav de lydelige forskjeller.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kabelen har lavere kapsitans slik at amplituden på støyen blir lavere og flyttes litt oppover skal en tro det nettselskapet gjorde da de la 500m kabel død i distribusjonsnettet hos meg for å håndtere 23nd harmoniske.
    R leddet demper også noe.
    Interessante greier.

    «flyttes oppover» – mener du da i frekvens?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Så lenge kabler er uten alvorlige feil og mangler er de utmerkede. Men de vil alle, så lenge de måler forskjellig påvirke støystrømmer forskjellig.
    Derav de lydelige forskjeller.
    Det er korrekt. En kabel er alltid LRC filter. Dette danner selve impedansen i kabelen. Impedansen består av Induktans, Resistans og Kapasitans. Alle disse parameterne vi komme til å påvirke strømforsyningen i apparatet. Som du er ikke på, vil dette slå ut litt forskjellig. Allikevel er det noen felles opplevelser ifm kabler.

    Supra SPC har ikke en kraftig skjerm og jeg mener den er er fornuftig bygget opp. "IMO: Kraftig skjerm vil øke kapasitansen og kanskje ta litt topp."" Kordelene er OFC kobber trukket med Sølv. Ikke mange leverandører som leverer dette i denne prisklassen.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Tritonium: Det du gjør er å jobbe med hele systemet ditt, fra veggen og ut. Bra. Det er ikke alle som har skjønt akkurat den delen av matchingen, eller forsåvidt noe som helst av den. Strømrens og strømkablers effekt på et system avhenger av kvaliteten på råstrømmen, samt nettforhold i og rundt systemets plassering og området brukeren holder til. I tillegg kommer konstruksjon, skjerming, tverrsnitt og kontakter. På toppen av komponentenes innvirkning i systemet og på hverandre. Sonisk match. Altså kan Suprakabling ha den effekten du ønsker, mens de samme kablene absolutt ikke funker hos meg. Her brukes mye Ecosse, IsoTek og Furutech, forøvrig. Todani har ellers flere gode poenger..Vil du bruke strømrens, leit en som ikke farger lyden. Og sørg for å dimensjonere til oppgave. Så stor som forsterkeren din er, sett gjerne den rett i veggen. Resten kan ha godt av en strømrens også..Det de fleste sånne rensere også gjør, er henholdsvis overspenningsbeskyttelse/lynvern og spenningsstabilisering. Hvilket forlenger livet på utstyret ditt om det gjøres riktig.
     
    Sist redigert:

    tritonium

    Medlem
    Ble medlem
    08.12.2021
    Innlegg
    6
    Antall liker
    16
    Sted
    Norway
    Auditor: Ja det kan godt hende strømrens er det neste naturlige valget. Er det noen du vil anbefale til forforsterker og dac som ikke farger lyden? tror jeg venter med strømrens til efekttrinn, da det vil bli fryktelig dyrt å finne en som ikke gjør mer skade enn nytte.
    jeg ser du har prøvd litt forskjellige strømkabler, er det noen av disse du synes skiller seg ut og gjør en bedre jobb?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Tritonium: Er svært godt fornøyd med Furutech FP3TS762..spesielt med selskapets fullstendig umagnetiske karbonkontakter i 50-serien. De gode, skotske Ecosse Big Red jeg bruker til kildene mine finnes ikke å få kjøpt i Norge nå. Kontakter der er Furutech FI-11/FI-E11 Gold. Elbilindustrien har lagt såpass beslag på edelmetallene nå at Furutech har gått noe opp i pris, men får du fullklaff der, er det utrolig hva de tar ut..Se på IsoTek hvis du vil ha strømrenser..De har også en god kabel i sin PREMIER..Dyr er den heller ikke..Britisk tokvadratsstandard, og mitt personlige valg i Supra Lo-Rads klasse..Den farger ikke, det gjør Supra. Bruker den til å forsyne IsoTek Mira EVO3-spesiallaget renser til TV, kabelboks og antenne..Ellers setter jeg den konsekvent til å drive kilder, grunnet det lille tverrsnittet. Men har du en bitte liten, britisk forsterker i mellomklasse, er Premier veldig bra til den..som en Exposure 1010, for eksempel..knøttliten musikkmogwai med forsyning som en preamp og ekstrem musikalitet om den håndteres etter forskrift..Rene Gremlinen😈 Jeg HAR i all beskjedenhet håndtert den etter forskrift i kontoranlegg 2. Og bruker langt kraftigere forsterkerskyts til daglig..Men det er noe med knøttet også, gitt❤ Planen er å gi den og dens CD-partner hver sin nye..enten Premier eller Tara Labs Apollo Extreme. Tverrsnittet på Premier, rated @ 15A tilsvarer i UK norsk 2,5 kvadrat-16A.. Og bortsett fra åttetallskablene til Furutech + FP 314 Ag på 1,8 kvadrat er Premier den tynneste jeg har. Ovennevnte 762 har hele 5 kvadratmillimeter tverrsnitt, skottene 2,5..Altså sitter femmeren på hovedstrøm og forsterkere. 3 stykk, har jeg, hvorav to med karbon. Når jeg er HELT ferdig, har jeg nok karbon på alle kablene, men det spørs om det lar seg gjøre noen gang. Planlegger iallefall nå at hovedstrømfilteret til forsterkerne, samt deres strøm skal ende med karbonkontakter. Så gode er de at de fortjener det. Kan måle seg med det dyreste og beste i markedet, uansett pris, de. Det gjør høyttalerne og.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kjøp brukt strømrens osv..
    Slik at etter du har brukt det en stund og setter tilbake de vanlige sorte og oppdager bedre dynamikk og slikt... Da vil du ikke tape så mye å selge det igjen.

    Snakker om erfaringer som også mange mange andre her inne har.

    Egentlig bruk bare de sorte kablene du fikk med. Og så bruker du evnt ekstra penger på oppgradering av selve anlegget.
    Høyttalere er størst forskjell på.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Auditor: Ja det kan godt hende strømrens er det neste naturlige valget. Er det noen du vil anbefale til forforsterker og dac som ikke farger lyden? tror jeg venter med strømrens til efekttrinn, da det vil bli fryktelig dyrt å finne en som ikke gjør mer skade enn nytte.
    jeg ser du har prøvd litt forskjellige strømkabler, er det noen av disse du synes skiller seg ut og gjør en bedre jobb?
    Før du vurderer strømrens, foreta det reknestykket i linken.
    Da kan du få en pekepinn på hvor mye ett filter vil gjøre ut av seg.
    Det er kildeimpedansen og støybilde som bestemmer meste parten.

    Som du vil se vil virkning av strømrens (filter) være lik null med impedans i området 0.5 ohm. Er den "lav" så vil filteret gjøre mer ugagn enn nytte. Er den "høy" kan virkning bli bra. Jeg har erfaring med alle variantene.

     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Dette var artig lesning! Godt skrevet også.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Den rimeligste strømkabel med den skitneste kobberen gir mest motstand, det er den beste strømkabelen..
     
    U

    utgatt27022

    Gjest
    Esprit Celesta strømkabler forbedrer lyden betraktelig i forhold til de som følger med i esken.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Før du vurderer strømrens, foreta det reknestykket i linken.
    Da kan du få en pekepinn på hvor mye ett filter vil gjøre ut av seg.
    Det er kildeimpedansen og støybilde som bestemmer meste parten.

    Som du vil se vil virkning av strømrens (filter) være lik null med impedans i området 0.5 ohm. Er den "lav" så vil filteret gjøre mer ugagn enn nytte. Er den "høy" kan virkning bli bra. Jeg har erfaring med alle variantene.

    @ymir - Jeg har tatt målinger i dag på strømuttaket til stereoanlegget. Brukte vannkoker med oppgitt effekt på 2000–2400 W. Beregnet derfor med 2000, 2200 2400 W og tok gjennomsnittet av de tre målingene. Differansen i spenning ved uten og med last er 7 V (228 – 221 V). Strømtrekket blir 9,95 A, og forimpedansen 0,7 ohm. Er det innafor?

    Interessant det han skrev om sikringer. Kanskje jeg burde bytte automatsikringen på hifi-kursen til gammeldags sikring? :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    @ymir - Jeg har tatt målinger i dag på strømuttaket til stereoanlegget. Brukte vannkoker med oppgitt effekt på 2000–2400 W. Beregnet derfor med 2000, 2200 2400 W og tok gjennomsnittet av de tre målingene. Differansen i spenning ved uten og med last er 7 V (228 – 221 V). Strømtrekket blir 9,95 A, og forimpedansen 0,7 ohm. Er det innafor?

    Interessant det han skrev om sikringer. Kanskje jeg burde bytte automatsikringen på hifi-kursen til gammeldags sikring? :)
    Sjansen for at ett filter vil virke i positiv retning med kildeimpedansen på 0.7 ohm er god.
    Hos meg med 0.3 ohm fungerer det heller dårlig. Må ha hjelp av en liten støydemingstrafo, liten fordi den øker kildeimpedansen. Brukes kun til dac da jeg har byttet trafo i preamp fra ringkjerne til
    R-core trafo. Da blir støy ett "ikke tema".

    Men du bør bytte ut sparepærene til glødelamper. Jeg gikk fra sparepære type kompakt lysrør til LED og glødelamper.
    Forskjell fra kompakt lysrør til LED var stor og fra LED til glødelamper var der bare mindre forskjeller.

    Både TV, PC, sparepærer og smps lager støy i området 3 - 150khz. Det er denne støyen som lager dårlig lyd og som kabler og filtre gir hørbare lydforandringer ut av.
    Denne støyen er ikke synkron med grunnfrekvensen 50hz og sniker seg inn i elektronikken.

    De lavere harmoniske vil ikke filtre og kabler ha noen mulighet til å forandre noe på, og disse er synkron med grunnfrekvensen 50hz.

    Smeltesikring er prøvd. Det er noe å hente men lovlig er det ikke selv om installatøren
    byttet ut automatsikringen til Smeltesikring.
    Netteier så også gjennom fingrene med ulovligheten, men er nå godt tilbake til automatsikringen.

    Screenshot_20220215_142058_com.android.chrome~2.jpg
    Screenshot_20220215_142159_com.android.chrome~2.jpg



    Her kan du se hva filtre gjør av ugagn når kildeimpedansen er lav.
    Første bilde er fra en filter produsent som viser teoretisk hva som skjer med støy i området 3 - 150khz. Den støyen forsterkes.

    Screenshot_20220215_143350_com.android.chrome~3.jpg



    Så tilfelle hos meg. Både filtre og kabler kan gjøre slikt.
    Første bildet er rett i stikkontakt og andre bilde er gjennom støydemingstrafo og nettstøyfilter. De røde markeringene viser en stor forsterkning av støyen, helt etter boken
    Og det låt i begge tilfeller værre en værst😁

    Screenshot_20220215_142758_com.android.chrome~2.jpg
    Screenshot_20220215_142844_com.android.chrome~3.jpg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Sjansen for at ett filter vil virke i positiv retning med kildeimpedansen på 0.7 ohm er god.
    Hos meg med 0.3 ohm fungerer det heller dårlig. Må ha hjelp av en liten støydemingstrafo, liten fordi den øker kildeimpedansen. Brukes kun til dac da jeg har byttet trafo i preamp fra ringkjerne til
    R-core trafo. Da blir støy ett "ikke tema".

    Men du bør bytte ut sparepærene til glødelamper. Jeg gikk fra sparepære type kompakt lysrør til LED og glødelamper.
    Forskjell fra kompakt lysrør til LED var stor og fra LED til glødelamper var der bare mindre forskjeller.

    Både TV, PC, sparepærer og smps lager støy i området 3 - 150khz. Det er denne støyen som lager dårlig lyd og som kabler og filtre gir hørbare lydforandringer ut av.
    Denne støyen er ikke synkron med grunnfrekvensen 50hz og sniker seg inn i elektronikken.

    De lavere harmoniske vil ikke filtre og kabler ha noen mulighet til å forandre noe på, og disse er synkron med grunnfrekvensen 50hz.

    Smeltesikring er prøvd. Det er noe å hente men lovlig er det ikke selv om installatøren
    byttet ut automatsikringen til Smeltesikring.
    Netteier så også gjennom fingrene med ulovligheten, men er nå godt tilbake til automatsikringen.

    Vis vedlegget 791724 Vis vedlegget 791725


    Her kan du se hva filtre gjør av ugagn når kildeimpedansen er lav.
    Første bilde er fra en filter produsent som viser teoretisk hva som skjer med støy i området 3 - 150khz. Den støyen forsterkes.

    Vis vedlegget 791729


    Så tilfelle hos meg. Både filtre og kabler kan gjøre slikt.
    Første bildet er rett i stikkontakt og andre bilde er gjennom støydemingstrafo og nettstøyfilter. De røde markeringene viser en stor forsterkning av støyen, helt etter boken
    Og det låt i begge tilfeller værre en værst😁

    Vis vedlegget 791730 Vis vedlegget 791731
    På hifi-kursen har jeg bare ett strømuttak, og til den er det koblet en strømkabel (3x2,5 mm2) til forgrener med et ufiltrert uttak og tre filtrerte (Schaffner). Integrert forsterker til ufiltrert, dac og CD til filtrerte, samt en forgrener til det siste ufiltrerte, der jeg har koblet til ruter og strømforsyning (smps) til Chromecast Audio-dongle. Mulig jeg flytter ruteren til en annen kurs.

    På den andre kursen i stua har vi TV, LED-pærer, PC-adaptere, mobilladere osv.

    Anlegget mitt er på langt nær high end og heller ikke ekstremt oppløst, men gode arbeidsforhold er jo alltid fint. Jeg skrev i en annen tråd at da jeg fikk ordnet egen hifi-kurs, har jeg inntrykk av forsterkeren har litt lavere overflatetemperatur.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Inselbun: Hos deg, i ditt system. Men den effekten kan altså være totalt omvendt hos Tritonium..
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    På hifi-kursen har jeg bare ett strømuttak, og til den er det koblet en strømkabel (3x2,5 mm2) til forgrener med et ufiltrert uttak og tre filtrerte (Schaffner). Integrert forsterker til ufiltrert, dac og CD til filtrerte, samt en forgrener til det siste ufiltrerte, der jeg har koblet til ruter og strømforsyning (smps) til Chromecast Audio-dongle. Mulig jeg flytter ruteren til en annen kurs.

    På den andre kursen i stua har vi TV, LED-pærer, PC-adaptere, mobilladere osv.

    Anlegget mitt er på langt nær high end og heller ikke ekstremt oppløst, men gode arbeidsforhold er jo alltid fint. Jeg skrev i en annen tråd at da jeg fikk ordnet egen hifi-kurs, har jeg inntrykk av forsterkeren har litt lavere overflatetemperatur.
    Obs, jeg misforsto, trodde TV, PC og belysning var på samme kurs som stereoen.

    Når det gjelder støyende smps som er på samme kurs så begynner det å bli vel komplekst. Støystrømmer vil jo søke laveste impedans som er impedansen til nabolastene, eller ut av kursen og inn på andre kurser dersom lastimpedansene/kurs impedansene tilsier det. Det blir litt vel avansert å begynne med slike prosjekter 🙂.

    Ang. Harmoniske som er synkron og ikke påvirker strømforsyningen.
    Når en ser på bilde som tideligere vist er amplituden på de grå søylene, høye og lave, sterkt varierende i både nivå og avstand.
    Avstanden (tid) varierer og da er støyen ikke synkron med grunnfrekvensen 50hz.

    Screenshot_20220215_162550_com.android.chrome~2.jpg


    Her 23nd harmoniske. Her har jeg fjernet kondensatoren på sekundærsiden på en Ulveco støydemping trafo. Da synker amplituden for 23nd. Det er det samme som skjer når kapasistansen forandres vha nettfiltre og/eller kabler når der er en støy komponent av høyere orden tilstede.
    Men kabler og filtre påvirker ikke så lave frekvenser som 23nd harmoniske hørbart og sikkert ikke i noen særlig grad målbart.
    Denne "amir" har jo testet nettfiltre og ler av folk som kjøper slike filtre, det er jo nærmest ingen målbar forandring. Mannen skjønner jo ikke at de filtrene er beregnet for frekvenser fra 150khz og oppover 😁 og ikke i området 150 - 500 Hz som han vaser med.

    Men her 23nd med og uten kondensator, 1uF
    Og den påvirker som sagt ikke strømforsyning /lyden da den er synkron med grunnfrekvensen


    Screenshot_20220215_161945_com.android.chrome~2.jpg
    Screenshot_20220215_161609_com.android.chrome~2.jpg
    Screenshot_20220215_161718_com.android.chrome~2.jpg
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Hei
    Jeg kjøpte noen supra strømkabler og hadde egentlig aldri trodd at den siste meteren inn til dac og forforsterker skulle ha så mye å si, lyden ble vesentlig
    bedre. Så det jeg da lurer på er hvor mye må jeg legge i kabler som låter nevneverdig bedre enn supra kablene?
    Resten av anlegget består av Sonus faber amati, Holo audio may dac, Holo audio serene pre og DP 6,5 .
    Er det er det noen apperat/strømkabler som skiller seg ut og som regnes som et godt kjøp i prisklassen opp til 10k stk.
    Verastarr er kabler jeg er godt fornøyd med, og har prøvd en del.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Får man kjøpt Verastarr noe sted? Hva er pris?
    Må bestilles fra utlandet, så det er bare å google i vei, og ja di koster en del, vet ikke hvilken pris du får i dag, flere år siden jeg handlet…men 10000 og oppover vil jeg tro.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.776
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Må bestilles fra utlandet, så det er bare å google i vei, og ja di koster en del, vet ikke hvilken pris du får i dag, flere år siden jeg handlet…men 10000 og oppover vil jeg tro.
    Jeg har snakket med Mikey Boy OCD på mail som er Verastarr himself. Han har noe som heter 11 stereo, men får ikke logget meg på.
    Er det høyttalerkabler du har eller strømkabler?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.429
    Sted
    Under stjernene
    Kanskje ikke helt lett å få tak i.
    Bruker den på
    Forforsterker med RIIA og DAC
    Effektforsterker
    Nucleus+
    SOtM streamer
    Må ses i sammenheng med kvaliteten på elektronikken man har.

    nettkabelmbak.png
     
    Sist redigert:

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Jeg har snakket med Mikey Boy OCD på mail som er Verastarr himself. Han har noe som heter 11 stereo, men får ikke logget meg på.
    Er det høyttalerkabler du har eller strømkabler?
    Jeg har strømkabler, og signalkabler i sølv, Grand illusion signatur 3, strømkabel
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    @ymir - Jeg har tatt målinger i dag på strømuttaket til stereoanlegget. Brukte vannkoker med oppgitt effekt på 2000–2400 W. Beregnet derfor med 2000, 2200 2400 W og tok gjennomsnittet av de tre målingene. Differansen i spenning ved uten og med last er 7 V (228 – 221 V). Strømtrekket blir 9,95 A, og forimpedansen 0,7 ohm. Er det innafor?

    Interessant det han skrev om sikringer. Kanskje jeg burde bytte automatsikringen på hifi-kursen til gammeldags sikring? :)
    Gigawatt automatisk sikring anbefales. Bedre bass end med sikring.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hei
    Jeg kjøpte noen supra strømkabler og hadde egentlig aldri trodd at den siste meteren inn til dac og forforsterker skulle ha så mye å si, lyden ble vesentlig
    bedre. Så det jeg da lurer på er hvor mye må jeg legge i kabler som låter nevneverdig bedre enn supra kablene?
    Resten av anlegget består av Sonus faber amati, Holo audio may dac, Holo audio serene pre og DP 6,5 .
    Er det er det noen apperat/strømkabler som skiller seg ut og som regnes som et godt kjøp i prisklassen opp til 10k stk.
    Det er ikke den sidste meter, men det er den første meter som Dac og forforstærken ser.
    Tillykke med at du har fået en forbedring med lyden. Og du kunne høre det. Det er ikke alle der kan.
    Det kan blive endnu bedre med endnu bedre strømkabler. En vigtig ting for mig er nok kvadrat. Der skal hurtigt strøm frem og hi-fien har brug for rå strøm i mængder.
    Jeg har lyttet til så mange forskellige strømkabler og de lyder alle forskelligt. Lån et med hjem og lyt dertil i ro og mag hjemme. Nogle giver en voldsom bas. Nogle giver urkræfter. Nogle dæmper dynamikken. Der er også mulighed for at købe brugt og så sælge det med lidt tab en erfaring rigere
    Egen hi-fi gruppe er godt. Jeg ville undgå automatsikringer. Brug såfremt kraftige instalitionskabler og ikke kun 2,5 kvadrat. Klangmodul er godt. Det er en sikringsholder.
    Jeg bruger Audioquest strømkabler.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mye kvadrat trengs for 16A? Ikke veldig mye, C13 kontakter som brukes på forsterkere er uansett ikke godkjent til mer enn max 10A. Skal man dra 16A så må man opp på C19 og 2.5kvmm.
    10A så holder det med 1.5kvmm, det er også kravet til el-innstallasjoner.

    Trafoen inne i forsterkeren har uansett ikke veldig tykk tråd i viklingene på sekundærsiden og mest sannsynlig ikke stor føring i dimensjon fra trafo til sikringsholder internt heller, der hvor man putter inn C13 kontakten.

    Underdimensjon av kabel medfører brannfare, men overdimensjon er jo bare tull. Lakriskabelen som følger med forsterkeren holder i massevis, den er også sikker å bruke. Når man ser internt på Audioquest kabler og ser hvilke klokke skrujern man må bruke på de små sarte skruene de terminerer med, så skjønner man at dette er noe ordentlig overpriset ræl (kinaplugger til 10,- gir bedre kvalitetsfølelse).. At folk tør å bruke AQ som signalkabler engang synes jeg er svært merkelig.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvor mye kvadrat trengs for 16A? Ikke veldig mye, C13 kontakter som brukes på forsterkere er uansett ikke godkjent til mer enn max 10A. Skal man dra 16A så må man opp på C19 og 2.5kvmm.
    10A så holder det med 1.5kvmm, det er også kravet til el-innstallasjoner.

    Trafoen inne i forsterkeren har uansett ikke veldig tykk tråd i viklingene på sekundærsiden og mest sannsynlig ikke stor føring i dimensjon fra trafo til sikringsholder internt heller, der hvor man putter inn C13 kontakten.

    Underdimensjon av kabel medfører brannfare, men overdimensjon er jo bare tull. Lakriskabelen som følger med forsterkeren holder i massevis, den er også sikker å bruke. Når man ser internt på Audioquest kabler og ser hvilke klokke skrujern man må bruke på de små sarte skruene de terminerer med, så skjønner man at dette er noe ordentlig overpriset ræl (kinaplugger til 10,- gir bedre kvalitetsfølelse).. At folk tør å bruke AQ som signalkabler engang synes jeg er svært merkelig.
    Hvorfor ikke sørge for, at der ikke er nogen begrænsning på noget tidspunkt! Hvorfor nøjes med det måske underdimensionerede? Hvorfor gå efter laveste fællesnævner?

    Har du prøvet at lytte forskel på et installationskabel? Har du lyttet forskel på installationskabler med samme dimension, men anderledes mærke? Det har jeg!
    Vægkontakter? Sikringsholder? Egen Hi-fi gruppe før og efter? Dedikeret strømtræk med instalationskabler?

    Vil du påstå, at en trafo ikke påvirker lyden? At hvis den har veldig tynd tråd, så er alt lige meget?

    AudioQuist signalkabler som du omtaler, har jeg kun et enkelt af. Her foretrækker jeg DH Labs Silversonic.

    AudioQuist digitalkabel AES/EBU bruger jeg imellem drev og Dac. AudioQuist Coffee har jeg, og det er fremragende og det bedste jeg har lyttet til.
    Når du mener, at det bare er tull, så må du have prøvet forskellige? At skifte strømkabler er oftest godt, men man skal altid vurdere det på eget anlæg, Det er ikke sikkert, at det er der man skal sætte ind.

    Måske kan man ikke høre en forskel, fordi der er andre ting, der er så meget vigtigere at få styr på i ens opsæt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn