Forskjell på USB kabler?

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Hva en liten gruppe her inne hører eller IKKE hører er det bare å ta med en stor klype salt.
De har hos meg etter hver fått null troverdighet selv om de prøver så godt de kan å
få frem at deres erfaring er den absolutte sannhet.
Slik er det hos meg,da kan det umulig vere annerledes hos andre.

https://www.hifisentralen.no/forumet/forskjeller-og-testmetodikk/96394-auda-eller.html

"I had a long conversation during the show with Thorsten Loesch of Abbington Musical Research and IFI. He told me a fascinating story about confirmation bias. That’s when you are so sure of something that even strong evidence to the contrary will not persuade you to change your mind.

Thorsten put together a blind ABX testing where he told participants it was a comparison of two power cables. But when he went behind the curtains, ostensibly to change the power cable, what he actually did was switch the speaker cables on one channel, so the system was playing out of phase. Thorsten had three different types of audiophiles take his test: subjectivists, objectivists, and those who were neither. The subjectivists and neutral listeners heard the effects of the system being thrown out of phase. The objectivists heard no differences. It was a robust test with clearly correlated results.

And how noticeable is having one speaker’s channel out of phase with the other? Ten years ago, at CES I entered a room with an “All Digital System” that had all the DACs and electronics in the loudspeakers. I listened for about ten seconds, then I turned to the gentleman who was giving the presentation and told him, “One of your channels is out of phase with the other.” He told me that was impossible since all the connections were hard-wired. I thanked him and left. A day later he caught me in the hall and explained that indeed one channel had been mis-wired out of phase.

The fact that the objectivists in Thorsten’s test were the ones who were so set in their opinions that it blinded them to the aural facts in front of their ears is a delicious irony. Why? Because those audiophiles who embrace ABX testing with the most fervor are those who believe most strongly in effects of expectation bias, which is why sighted testing is, in their eyes, flawed. Thorsten’s test indicates a strong tendency for objectivists to listen with closed ears whether the test is blind or sighted, which isn’t very objective, is it? "



Påstand om at det ingen teknisk forklaring finnes?

https://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/94176-usb-kabler-13.html


Innlegg # 258

Hmm.. hvis den kabelen forandrer lyden, må den nødvendigvis forandre på bit'ene i dataordene... Jeg hadde i alle fall ikke turt å skrive ut dokumenter med den.... må i alle fall korrekturleses svært grundig....

innlegg # 259

^ Når utskriftene er perfekte i forhold til kilden med printerkabel og lyden forandrer seg ved bruk av sirkuskabel så vil jeg tro at sirkuskabelen er dårligere.


Som "kortvarig" argumenterte for.

"alt påvirker fra kilde til sluttprodukt"


Teknisk forklaring finnes og er vel ganske elementær teori,
og årsaken er ikke feilkonstruert/defekt elektronikk,eller at det sitter i hodet.

http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf

SRPW (2).jpg



Så tar denne lille gruppen feil her,er det sikkert ganske rimelig at de tar feil med mye annet også.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Støyoverføring pga manglende galvanisk skille / via jording er kanskje mer plausibelt?
 
X

X186841

Gjest
ble ikke denne nevnt tidligere?
https://www.audiosciencereview.com/...s/do-usb-audio-cables-make-a-difference.1887/

"For the first time anywhere, we have shown that we can change the analog output of a DAC by changing how we feed it in digital domain in USB. Shorter cables provided improvements that were visible..."
For DAC, I used our perennial favorite, the Schiit Modi 2 DAC. Of course I say that in jest as this is by far the worst DAC I have tested. It seems to be highly sensitive to power and USB conditions. I figured if there is one DAC that can show differences in USB cables, this would be it.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.520
Antall liker
35.419
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Förtydligande: «Slike forskjeller» i mitt innlegg viste til Kristians opplevelse av at samme tekniske løsning i helt ulike typer kabler gir subjektivt samme effekt på lyden. Det skjer bare ikke. Enkleste moteksempel er analog signalkabel vs høyttalerkabel. Høy kapasitans i signalkabelen sammen med høy utgangsimpedans vil gi en avrulling i toppen, som i ekstreme tilfeller kan gi hørbar farging. Med høyttalerkabler er det motsatt. Høy kapasitans (dvs lav induktans) gir flatere frekvensgang i toppen, mens ekstremt høy induktans (dvs lav kapasitans) i verste fall kan gi en hørbar farging med avrulling i toppen. Stikk motsatt effekt av samme tekniske egenskap, på grunn av at de to grensesnittene har helt ulike impedanser. Hvis man i stedet mener å høre en lik klangsignatur på tross av dette kan vi nokså rolig gå ut fra at den opplevelsen skyldes noe helt annet enn tekniske egenskaper.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Galvanisk skille var ingen hindring her.

Hver komponent sin egen støydempingstrafo..

DSC_0478.jpg


Samt en slik mellom hver komponent.

DSC_0504.jpg



Problemet her er heller det at enkelte har flagget sitt syn så høyt at det er ingen vei tilbake.

Utsagn som f.eks at Rønnberg aldri ville godt god for denne.
I min første mail til henne viste jeg til min inspirasjonskilde som er linken under,samt at PEO`s
inspirasjonskilde var denne

http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf


https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12160-det-smutsiga-nätet/

Vel,min saksbehandler hadde heller ikke mye å si om innhold,men ville sagt enkelte ting på en litt annen måte.


Så dersom det menes at f.eks en kopimaskin ikke kan gi dårlig kvalitet på kopiene av forskjellige årsaker,
vel,da bør dere argumentere med forskingssjefen,professor Math Bollen ved UiL og si at de tar feil,
istedenfor å komme med svada på lille hfs.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
^Galvanisk skille av USB/bryte jordsløyfer var det jeg snakket om.....

En annen ting, ta det gjerne personlig og meld fra til moderator hvis du vil: Hvis du har lyst til å delta i diskusjoner, ikke bare ramse opp evinnelige sitater, linker og halvkvedede påstander, så kanskje det er på tide å slutte å skjelle ut alle med formalkompetanse? Eller synes du at du får særlig respons på innleggene dine bortsett fra den sedvanlige "liker"?
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
^Galvanisk skille av USB/bryte jordsløyfer var det jeg snakket om.....

En annen ting, ta det gjerne personlig og meld fra til moderator hvis du vil: Hvis du har lyst til å delta i diskusjoner, ikke bare ramse opp evinnelige sitater, linker og halvkvedede påstander, så kanskje det er på tide å slutte å skjelle ut alle med formalkompetanse? Eller synes du at du får særlig respons på innleggene dine bortsett fra den sedvanlige "liker"?
Er det liksom du som skal legge premissene for hvordan hver enkelt skal bruke sine måter å utveksle erfaringer,
og kilder til opplysning?
Nei,det er som det er blitt sagt;utrolig hvor lite det skal til før noen føler seg krenket.

Liker en ikke hvordan enkelte ordlegger seg og innholdet i innleggene så finnes det en ignorer knapp.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.106
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Thorsten put together a blind ABX testing where he told participants it was a comparison of two power cables. But when he went behind the curtains, ostensibly to change the power cable, what he actually did was switch the speaker cables on one channel, so the system was playing out of phase. Thorsten had three different types of audiophiles take his test: subjectivists, objectivists, and those who were neither. The subjectivists and neutral listeners heard the effects of the system being thrown out of phase. The objectivists heard no differences. It was a robust test with clearly correlated results.
Fase-feil hører jeg umiddelbart. Har klart å bytte om + og - porter bak på høyttalere et par ganger med et uhell. Tok ca 2 sekunder å skjønne at noe var galt; etter 5 sekunder skjønte jeg hva som var galt også.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Gult er kult og imponerte venner er ofte greie?
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
^Galvanisk skille av USB/bryte jordsløyfer var det jeg snakket om.....

En annen ting, ta det gjerne personlig og meld fra til moderator hvis du vil: Hvis du har lyst til å delta i diskusjoner, ikke bare ramse opp evinnelige sitater, linker og halvkvedede påstander, så kanskje det er på tide å slutte å skjelle ut alle med formalkompetanse? Eller synes du at du får særlig respons på innleggene dine bortsett fra den sedvanlige "liker"?
Er det liksom du som skal legge premissene for hvordan hver enkelt skal bruke sine måter å utveksle erfaringer,
og kilder til opplysning?
Nei,det er som det er blitt sagt;utrolig hvor lite det skal til før noen føler seg krenket.

Liker en ikke hvordan enkelte ordlegger seg og innholdet i innleggene så finnes det en ignorer knapp.
Apropos krenket ;) Bare stevne frem som før du. Fikk hvertfall litt respons denne gangen.
 
Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.609
Antall liker
14.569
Sted
Langesund
^Galvanisk skille av USB/bryte jordsløyfer var det jeg snakket om.....

En annen ting, ta det gjerne personlig og meld fra til moderator hvis du vil: Hvis du har lyst til å delta i diskusjoner, ikke bare ramse opp evinnelige sitater, linker og halvkvedede påstander, så kanskje det er på tide å slutte å skjelle ut alle med formalkompetanse? Eller synes du at du får særlig respons på innleggene dine bortsett fra den sedvanlige "liker"?
Er det liksom du som skal legge premissene for hvordan hver enkelt skal bruke sine måter å utveksle erfaringer,
og kilder til opplysning?
Nei,det er som det er blitt sagt;utrolig hvor lite det skal til før noen føler seg krenket.

Liker en ikke hvordan enkelte ordlegger seg og innholdet i innleggene så finnes det en ignorer knapp.
Beste måten å utveksle erfaring er å besøke andre og selv ta i mot besøk. Utveksle direkte, i vanlige samtaler face to face, det er undervurdert, og noe du burde prøve.

Fort gjort å havne inne i en egen verden der det meste er rosenrødt.
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Jeg skrev «det man MENER om vitenskapen». Det er litt merkelig at flertallet av oss som har prøvd og bruker dyre/audiofile digitale kabler opplever tydelig forskjell, mens de fleste som IKKE har prøvd påstår det motsatte... Da er det noen som må ta seg en kalddusj etterhvert.
Som sagt, jeg har prøvd, ganske grundig også. Jeg hørte ingen slike hørbare forskjeller som du beskriver. Selv S/PDIF-kabler låter klin likt så lenge det ikke er brudd i dem. En gammel stump analog RCA-lakris som fulgte med en boombox låter eksakt likt som en dyr «audiofil» digitalkabel når den brukes til S/PDIF. Det er en grunn til at uttrykket «a straight wire with gain» brukes som et bilde på en forvrengningsfri forsterker. Det er ingen forvrengning fra kablene.

Det er heller ingen teknisk grunn til at slike forskjeller skulle eksistere, men det er velkjente psykologiske grunner til at folk kan oppleve slike ikke-eksisterende forskjeller. I går fikk jeg høre om en master-oppgave i markedsføring hvor kandidaten hadde undersøkt hvordan lydeffekten som brukes til å illustrere helling av melk i TV-reklamen påvirker folks smaksopplevelse av melken. Jeg kan garantere at smaken på melken ikke endrer seg i den fysiske virkeligheten om Tine bruker den ene eller andre lydeffekten på TV, og jeg kan også garantere at den opplevde forskjellen ikke vil la seg reprodusere i en blindtest, men ganske mange er tydeligvis slik skrudd sammen at ploppelyden de hører på TV gjør at de opplever stor forskjell i smak på melk.

Du må gjerne tvile på vitenskapen, men på vei inn i dusjen bør du tenke over at de relevante vitenskapene for opplevelsen din er markedsføring og psykologi. Enjoy.
Du hadde jo ikke testet audiofil/dyr Ethernet sist jeg hørte fra deg... Hvilke S/PDIF har du i så fall hørt på?
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg skrev «det man MENER om vitenskapen». Det er litt merkelig at flertallet av oss som har prøvd og bruker dyre/audiofile digitale kabler opplever tydelig forskjell, mens de fleste som IKKE har prøvd påstår det motsatte... Da er det noen som må ta seg en kalddusj etterhvert.
Nu er der også mange der HAR prøvet dyre kabler i deres eget anlæg, uden der var forskel. I tilfælde at der var en forskel, ville jeg ikke have opdaget det i en blindtest.
Men hensyn til digitale kabler med XLR (AES/EBU), og RCA (S/PDIF) kan jeg sagtens høre forskel på.

Husker i vores klub, hvor der blev taget en Belden af og erstattet med et Nordost. Hvilken forskel. Man kunne ikke gå tilbage.

Hos mig selv mange gange. Ikke noget problem der.

USB og Ethernet har jeg aldrig prøvet.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.609
Antall liker
14.569
Sted
Langesund
Slik anlegget står nå har jeg hørt på to stykker. Husker ikke helt hvor jeg kjøpte de, men jeg mener den ene kostet 99,- og den andre 149,-Kunne korte ned til halv lengde.
Registrerte ingen forskjeller og gjennomførte ingen ABX test
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Han fikk et konkret spørsmål fra en debattant.
Sånn: tilbake til tema :cool:
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
896
Antall liker
579
Jeg skrev «det man MENER om vitenskapen». Det er litt merkelig at flertallet av oss som har prøvd og bruker dyre/audiofile digitale kabler opplever tydelig forskjell, mens de fleste som IKKE har prøvd påstår det motsatte... Da er det noen som må ta seg en kalddusj etterhvert.
Nu er der også mange der HAR prøvet dyre kabler i deres eget anlæg, uden der var forskel. I tilfælde at der var en forskel, ville jeg ikke have opdaget det i en blindtest.
Men hensyn til digitale kabler med XLR (AES/EBU), og RCA (S/PDIF) kan jeg sagtens høre forskel på.

Husker i vores klub, hvor der blev taget en Belden af og erstattet med et Nordost. Hvilken forskel. Man kunne ikke gå tilbage.

Hos mig selv mange gange. Ikke noget problem der.

USB og Ethernet har jeg aldrig prøvet.
Var der ikke også noget med, at i havde en kabeltest i jeres klub, hvor i alle hørte forskel på kablet, indtil det viste sig, at kablet ikke var blevet skiftet?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er jo litt spesielt. Vært greit å få bekreftet/avkreftet fra personer som var tilstede.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Vel....Folk hører nå det de hører, - eller tror de hører. Lignende hendelser har vært rapportert før, med andre typer kabler..... Det er også velkjent, at det er utrolig enkelt å skape forskjeller som ikke er der, ved feks svært små variasjoner i volum. Et etterhvert svært kjent trick ved kabeldemoer...
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
jeg har en billig grå USB fra BT som sr skjøtet med forlengerkabel....

oich...

en dyrere svart, en lengde fra CO,,,,,


Guess Watt... den grå gir beßßt lyd.... sikkert pga UV*stråler LR noe...
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Det er jo litt spesielt. Vært greit å få bekreftet/avkreftet fra personer som var tilstede.
Ok. Jeg får så et konkret spørgsmål? :eek:

Det er en del år siden, og vi diskuterede det. Skulle det censurers væk, eller være åbne om det. Vi går ind for åbenhed og ærlighed, så det blev nedskrevet.

Det var en af de første gange, hvor blindtest blev brugt. Der var alt for mange digitale kabler. Det var en rodet aften, hvor der ikke var styr på ret meget, og vedkomne virkede nervøs. Der bliver snakket og kommenteret imedens vi lyttede. Skift af mange ting undervejs og så sker det, at der vist var sket det, at vi havde hørt på det samme kabel to gange. Nogle mente så, at der var forskel på de to, og andre ikke.

Hvis man spiller et stykke ukendt musik, og derefter spiller det samme stykke musik igen, vil det lyde anderledes. Du vil høre flere detaljer, fordi hjernen har registreret musikken og derfor slapper mere af, og der er mere tid til fordybelse.

Jeg er personlig modstander af blindtest. Hvis man brugte blindtest i udvikling af lyd, ville vi ikke være kommet så langt. Personligt kan jeg dog godt takle det. Jeg har mange års erfaring med at lytte til forskelle. Men mange vil blive nervøse. Står vedkomne og bluffer. Så lydforskelle kommer måske ikke frem, fordi man ikke vil dumme sig.

Med det af mig omtalte grønne Belden digitale kabel contra et Nordost. Det ar en rolig lytteaften, hvor et ikke medlem kom og demonstrere sin forstærker og Dac. De gjorde det rigtig godt, på trods af, at forstærkeren ikke havde så stor effekt.

På et tidspunkt spurgte gæsten, som nu nu medlem, om han måtte for sjov sætte et andet digital kabel på. Det var et Nordost til ca. 7000 d.kr. her blev det samme musik gentaget, hvor vi så lytte med Nordost. Det var helt klart meget bedre. Så gik vi tilbage til Belden, der tidligere havde klaret sig godt i en anden sammenligning. Man kunne ikke gå tilbage. Det var en forringelse for de fleste. Så kom Nordost på igen og for mig var det et klart bedre digitalkabel. Der blev skiftet en del flere gange, og aftenen ebbede ud.
 
Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.542
Sted
Sørlandet
På et tidspunkt spurgte gæsten, som nu nu medlem, om han måtte for sjov sætte et andet digital kabel på. Det var et Nordost til ca. 7000 d.kr.
Det hadde vært langt mer interessant om han;

1) Ikke nevnte prisen
2) Ikke nevnte fabrikat
3) Ikke opplyste om byttet

-BB-
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
På et tidspunkt spurgte gæsten, som nu nu medlem, om han måtte for sjov sætte et andet digital kabel på. Det var et Nordost til ca. 7000 d.kr.
Det hadde vært langt mer interessant om han;

1) Ikke nevnte prisen
2) Ikke nevnte fabrikat
3) Ikke opplyste om byttet

-BB-
Svar på din kommentar.
1. Prisen lader vi os ikke imponere over i vores klub. Vi havde en lytteaften, med dyrt Krell udstyret og et sæt højttalerkabler til omkring 163.000 kroner. Det lød ikke godt, og jeg var formand på det tidspunkt, og jeg spurgte, om jeg måtte skifte det højttalerkabel til vores eget 2.0 kvadrat Duelund kabel. Der var dyb tavshed først. Duelunds var klart bedst i den opsætning.

2. Jeg er ikke sikker på, at fabrikatet blev nævnt først. Der blev sagt, at han havde taget sit eget digitale kabel med, som vi kunne lytte til, hvis der var tid. Forskelen var så stor for mange af os. Det andet digitale kabel havde før klaret sig godt, og var meget billigere.

3. Her er jeg klart uenig. man skal oplyse at der skiftes, og man skal stole på den der gør det. Hvis der ikke er tillid, vil der ikke blive sagt så meget. Man skal også huske på, at sådan lytte test, er der ikke samme tid til at blive ved med at lytte efter forskelle. Der er også ting der vil opdages over tid. Når man er på hjemmebane, er man fortrolig med akustikken, med apparaterne, højttalerne, kablerne mm. På udebane er det straks sværere.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Lurer på om det kan finnes en bok om PCM i serien "for Dummies"? Det er i alle fall nokså mange som trenger å sette seg inn i hvordan PCM, - som er grunnlager for det som brukes for USB og AES digital overføring, hvordan selve digitaliseringen og basis for overføringen fungerer....
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
896
Antall liker
579
På et tidspunkt spurgte gæsten, som nu nu medlem, om han måtte for sjov sætte et andet digital kabel på. Det var et Nordost til ca. 7000 d.kr.
Det hadde vært langt mer interessant om han;

1) Ikke nevnte prisen
2) Ikke nevnte fabrikat
3) Ikke opplyste om byttet

-BB-
Svar på din kommentar.
1. Prisen lader vi os ikke imponere over i vores klub. Vi havde en lytteaften, med dyrt Krell udstyret og et sæt højttalerkabler til omkring 163.000 kroner. Det lød ikke godt, og jeg var formand på det tidspunkt, og jeg spurgte, om jeg måtte skifte det højttalerkabel til vores eget 2.0 kvadrat Duelund kabel. Der var dyb tavshed først. Duelunds var klart bedst i den opsætning.

2. Jeg er ikke sikker på, at fabrikatet blev nævnt først. Der blev sagt, at han havde taget sit eget digitale kabel med, som vi kunne lytte til, hvis der var tid. Forskelen var så stor for mange af os. Det andet digitale kabel havde før klaret sig godt, og var meget billigere.

3. Her er jeg klart uenig. man skal oplyse at der skiftes, og man skal stole på den der gør det. Hvis der ikke er tillid, vil der ikke blive sagt så meget. Man skal også huske på, at sådan lytte test, er der ikke samme tid til at blive ved med at lytte efter forskelle. Der er også ting der vil opdages over tid. Når man er på hjemmebane, er man fortrolig med akustikken, med apparaterne, højttalerne, kablerne mm. På udebane er det straks sværere.
Virkeligheder er, at du/i bildte jer ind der var en forskel. Derfor hørte i en forskel. Hvis jeg var blevet taget med bukserne nede på den måde, ville jeg nok ikke kommentere i en kabeldebat ;)
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.274
Antall liker
6.433
Sted
Under stjernene
Hva er en digital kabel?
En kabel som er egnet til å overføre digitale signaler, f. eks USB.
Ok, men hva er det som gjør at en kabel er mer egnet til av-på-av-på enn en som er god på amplituder? USB er en standard på kontakter, ikke på kabler.

( Med kabel mener jeg her ledningen mellom kontaktene)
Med digitalkabel mener jeg inklusiv kontakter, feks. splittet signal og spenning.
Er ikke så veldig opptatt av teori, mere om musikalske opplevelser.
Bruker å la f. eks en digitalkabel spille en par dager, for så å gå tilbake.
Konklusjonen er din.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Du sier du ikke er opptatt av teori, men da underslår du det enkle faktum at det er teorien bak som styrer det hele, - uten teorien, ingen praktisk gjennomføring,- det gjelder både analog og digital teknikk. Hvis den praktiske gjennomføringen av teorien er feil, kan vi synes og oppleve akkurat det vi vil... Problemet med audioteknikk, er at mye kan være galt, - likevel kommer det lyd ut....
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.123
Antall liker
9.437
^Ett bittelite sidespor, men... Jeg har en parabolantenne som tar inn digitale signaler. Disse signalene går via en coax-kabel inn til tuneren. Kabelen er identisk med den som jeg hadde den gang jeg hadde en vanlig TV-antenne som tok inn analoge signaler. Jeg har aldri hørt at jeg burde bytte antennekabelen til en som er beregnet på digitale signaler for å få bedre bilde på TVen.
 
Topp Bunn