Forskjell på USB kabler?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.932
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Nei - hvorfor skulle du det? 75ohms coax er 75ohms coax, - selv om lange kabelstrekk kan fordre kabel med mindre tap enn det du har.. ingenting magisk eller merkelig med det... bare praktisk teknikk. Det er akkurat dette som tydeligvis sitter langt inne for enkelte, - at dersom lydbildet fra en AES eller USB, enda mer hysterisk for IP nettverk, Forandrer seg med kabelbytte, så betyr det uvergelig at dataordene ( min betegnelse) har forandret seg. Hvis så er tifelle for en digitalkabel, så må uvergelig også bilder og dokumenter forandre seg, - det ligger i digitaloverføringens natur, og dersom man ikke skjønner det, så har man ikke forstått grunnlaget for digitalisering og overføring. Jeg kan godt akseptere at støygulvet, eller støykomponenter, kan endre seg når flere enheter kobles sammen, men for å forandre lydsignatur, må nødvendigvis bitmønsteret i dataordet også ha forandret seg...
Som kaillen sa , - dette går utoever min forstand og langt inn i prestens, - at dette ikke er forståelig for opptil flere...
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.932
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Joda - helt sikkert... Men siden sommeren er på hell, og det likevel er freddan' - så er det interessant å finne ut hvorfor..:cool:
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
895
Antall liker
579
Hva er en digital kabel?
Funkar, funkar inte, funkar, funkar inte....
Det skulle gjerne hvert så enkelt. Men det er forsket på at om man har besstemt seg for at man ikke hører forskjell, da hører man ikke forskjell. Lyd er mer komplisert enn man tror.
Og hvis man har bestemt sig for der er forskel, så er der forskel. Se bare på den hifi-klub Sven Palvig er med i. De hørte forskel, selv om kablet ikke var byttet :cool:
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
På et tidspunkt spurgte gæsten, som nu nu medlem, om han måtte for sjov sætte et andet digital kabel på. Det var et Nordost til ca. 7000 d.kr.
Det hadde vært langt mer interessant om han;

1) Ikke nevnte prisen
2) Ikke nevnte fabrikat
3) Ikke opplyste om byttet

-BB-
Svar på din kommentar.
1. Prisen lader vi os ikke imponere over i vores klub. Vi havde en lytteaften, med dyrt Krell udstyret og et sæt højttalerkabler til omkring 163.000 kroner. Det lød ikke godt, og jeg var formand på det tidspunkt, og jeg spurgte, om jeg måtte skifte det højttalerkabel til vores eget 2.0 kvadrat Duelund kabel. Der var dyb tavshed først. Duelunds var klart bedst i den opsætning.

2. Jeg er ikke sikker på, at fabrikatet blev nævnt først. Der blev sagt, at han havde taget sit eget digitale kabel med, som vi kunne lytte til, hvis der var tid. Forskelen var så stor for mange af os. Det andet digitale kabel havde før klaret sig godt, og var meget billigere.

3. Her er jeg klart uenig. man skal oplyse at der skiftes, og man skal stole på den der gør det. Hvis der ikke er tillid, vil der ikke blive sagt så meget. Man skal også huske på, at sådan lytte test, er der ikke samme tid til at blive ved med at lytte efter forskelle. Der er også ting der vil opdages over tid. Når man er på hjemmebane, er man fortrolig med akustikken, med apparaterne, højttalerne, kablerne mm. På udebane er det straks sværere.
Virkeligheder er, at du/i bildte jer ind der var en forskel. Derfor hørte i en forskel. Hvis jeg var blevet taget med bukserne nede på den måde, ville jeg nok ikke kommentere i en kabeldebat ;)
Bambadoo, jeg synes, at det er nødvendigt at jeg igen svarer på dette. Det er åbenbart blevet Sigma62 kæphest. Du må slette det, hvis du synes, at det er uden for tråden USB kabler.

Det er underligt, at Sigma62 bliver ved med at bore i en gammel sag. Er du aldrig blevet forvirret under en lytte seance? Hvad er din agenda? Vil du påstå, at jeg ikke kan høre? Klubben ikke kan høre? At der ikke er forskel på digitale kabler og det alt sammen er sludder? (Jeg tænker her ikke på USB kabler, som jeg ikke har erfaring i.)

Har jeg sagt, at jeg hørte forskel på det kabel den aften? Det er flere år siden det skete. En forvirret aften skrev jeg det var. Tror du ikke sådan noget kan påvirke et lytte sammenligning? Folk der sidder og snakker under seancen.

Jeg ved godt, at der er nogle der er medløbere i forsamlingen, typisk nye uerfarne lyttere; men det er jeg ikke. Bestemt ikke. Angående min hørelse, så var jeg til undersøgelse for et par år siden, og jeg har en meget flot hørelse. Tæt på super-hørelse. Kan du høre forskel på net kabler? Noget jeg arbejder på nu, for at løfte anlægget yderligere op.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.503
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvorfor siges det så, at det er vigtigt, at et digitalkabel er mindst 1,5 meter?
Signalrefleksjon
...som i sin tur bare har betydning hvis kabelen ikke har korrekt impedansematch. En 75 ohm coax med 75 ohm BNC i hver ende kan være så kort eller lang som nødvendig. Det blir uansett ingen refleksjoner. Det er hele poenget.

USB er også et impedansematchet grensesnitt. Signalparet har 90 ohm karakteristisk impedans og matcher impedansene i sender og mottaker. Refleksjoner er bare et problem hvis enten sender, kabel eller mottaker ikke overholder spec for USB. Da er ikke løsningen å prøve seg frem med forskjellige lengder, men å reparere eller kassere den defekte komponenten.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
895
Antall liker
579
Svar på din kommentar.
1. Prisen lader vi os ikke imponere over i vores klub. Vi havde en lytteaften, med dyrt Krell udstyret og et sæt højttalerkabler til omkring 163.000 kroner. Det lød ikke godt, og jeg var formand på det tidspunkt, og jeg spurgte, om jeg måtte skifte det højttalerkabel til vores eget 2.0 kvadrat Duelund kabel. Der var dyb tavshed først. Duelunds var klart bedst i den opsætning.

2. Jeg er ikke sikker på, at fabrikatet blev nævnt først. Der blev sagt, at han havde taget sit eget digitale kabel med, som vi kunne lytte til, hvis der var tid. Forskelen var så stor for mange af os. Det andet digitale kabel havde før klaret sig godt, og var meget billigere.

3. Her er jeg klart uenig. man skal oplyse at der skiftes, og man skal stole på den der gør det. Hvis der ikke er tillid, vil der ikke blive sagt så meget. Man skal også huske på, at sådan lytte test, er der ikke samme tid til at blive ved med at lytte efter forskelle. Der er også ting der vil opdages over tid. Når man er på hjemmebane, er man fortrolig med akustikken, med apparaterne, højttalerne, kablerne mm. På udebane er det straks sværere.
Virkeligheder er, at du/i bildte jer ind der var en forskel. Derfor hørte i en forskel. Hvis jeg var blevet taget med bukserne nede på den måde, ville jeg nok ikke kommentere i en kabeldebat ;)
Bambadoo, jeg synes, at det er nødvendigt at jeg igen svarer på dette. Det er åbenbart blevet Sigma62 kæphest. Du må slette det, hvis du synes, at det er uden for tråden USB kabler.
Det er underligt, at du bliver ved med at bore i en gammel sag. Er du aldrig blevet forvirret under en lytte seance? Hvad er din agenda? Vil du påstå, at jeg ikke kan høre? Klubben ikke kan høre? At der ikke er forskel på digitale kabler og det alt sammen er sludder? (Jeg tænker her ikke på USB kabler, som jeg ikke har erfaring i.)
Har jeg sagt, at jeg hørte forskel på det kabel den aften? Det er flere år siden det skete. En forvirret aften skrev jeg det var. Tror du ikke sådan noget kan påvirke et lytte sammenligning? Folk der sidder og snakker under seancen.
Jeg ved godt, at der er nogle der er medløbere i forsamlingen, typisk nye uerfarne lyttere; men det er jeg ikke. Bestemt ikke. Angående min hørelse, så var jeg til undersøgelse for et par år siden, og jeg har en meget flot hørelse. Tæt på super-hørelse. Kan du høre forskel på net kabler? Noget jeg arbejder på nu, for at løfte anlægget yderligere op.
Min agenda er, at alle kvaksalvere bliver rullet i tjære og fjer. Og hvergang for eftertiden, du kommer med et eller andet bavl omkring kabler, vil jeg referere til jeres test af kabler!
 
X

X186841

Gjest
Eller sprayes med Nordost ECO3x og rulles i audiofil USB kabel.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.566
Antall liker
3.123
Sted
Oslo
Hvorfor siges det så, at det er vigtigt, at et digitalkabel er mindst 1,5 meter?
Signalrefleksjon
...som i sin tur bare har betydning hvis kabelen ikke har korrekt impedansematch. En 75 ohm coax med 75 ohm BNC i hver ende kan være så kort eller lang som nødvendig. Det blir uansett ingen refleksjoner. Det er hele poenget.

USB er også et impedansematchet grensesnitt. Signalparet har 90 ohm karakteristisk impedans og matcher impedansene i sender og mottaker. Refleksjoner er bare et problem hvis enten sender, kabel eller mottaker ikke overholder spec for USB. Da er ikke løsningen å prøve seg frem med forskjellige lengder, men å reparere eller kassere den defekte komponenten.
...og det svarer ikke på hvorfor akkurat 1,5 meter skal være viktig. Hvis det er en impedansmismatch må det bety at man har resonans ved en bølgelengde på 3 meter. Er det noe spesielt som skjer ved det frekvensområdet i en USB-kabel?
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.566
Antall liker
3.123
Sted
Oslo

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.503
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
...og det svarer ikke på hvorfor akkurat 1,5 meter skal være viktig. Hvis det er en impedansmismatch må det bety at man har resonans ved en bølgelengde på 3 meter. Er det noe spesielt som skjer ved det frekvensområdet i en USB-kabel?
Det tilsvare ca 100 MHz om jeg regner riktig. USB 2.0 overfører 480 Mbit/s, så jeg ser ikke helt hvorfor det skulle være noe magisk med den frekvensen. Påstanden var vel «mindst 1,5 meter», og da tipper jeg ideen er å få såpass mye seriemotstand at det demper resonansene litt. Men det er enklere og billigere å gjøre ting riktig enn å kåle rundt med svartekunst.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.566
Antall liker
3.123
Sted
Oslo
...og det svarer ikke på hvorfor akkurat 1,5 meter skal være viktig. Hvis det er en impedansmismatch må det bety at man har resonans ved en bølgelengde på 3 meter. Er det noe spesielt som skjer ved det frekvensområdet i en USB-kabel?
Det tilsvare ca 100 MHz om jeg regner riktig. USB 2.0 overfører 480 Mbit/s, så jeg ser ikke helt hvorfor det skulle være noe magisk med den frekvensen. Påstanden var vel «mindst 1,5 meter», og da tipper jeg ideen er å få såpass mye seriemotstand at det demper resonansene litt. Men det er enklere og billigere å gjøre ting riktig enn å kåle rundt med svartekunst.
Seriemotstand i kombinasjon med å skyve resonansene ned i frekvens og bort fra det "aktive" området. Jo, det er nok lettere å gjøre det følge standardene og sørge for impedanstilpasning, så kanskje man kan konkludere med at de som anbefaler lengre kabler har gjort en dårlig jobb i produksjonen.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
På et tidspunkt spurgte gæsten, som nu nu medlem, om han måtte for sjov sætte et andet digital kabel på. Det var et Nordost til ca. 7000 d.kr.
Det hadde vært langt mer interessant om han;

1) Ikke nevnte prisen
2) Ikke nevnte fabrikat
3) Ikke opplyste om byttet

-BB-
Svar på din kommentar.
1. Prisen lader vi os ikke imponere over i vores klub. Vi havde en lytteaften, med dyrt Krell udstyret og et sæt højttalerkabler til omkring 163.000 kroner. Det lød ikke godt, og jeg var formand på det tidspunkt, og jeg spurgte, om jeg måtte skifte det højttalerkabel til vores eget 2.0 kvadrat Duelund kabel. Der var dyb tavshed først. Duelunds var klart bedst i den opsætning.

2. Jeg er ikke sikker på, at fabrikatet blev nævnt først. Der blev sagt, at han havde taget sit eget digitale kabel med, som vi kunne lytte til, hvis der var tid. Forskelen var så stor for mange af os. Det andet digitale kabel havde før klaret sig godt, og var meget billigere.

3. Her er jeg klart uenig. man skal oplyse at der skiftes, og man skal stole på den der gør det. Hvis der ikke er tillid, vil der ikke blive sagt så meget. Man skal også huske på, at sådan lytte test, er der ikke samme tid til at blive ved med at lytte efter forskelle. Der er også ting der vil opdages over tid. Når man er på hjemmebane, er man fortrolig med akustikken, med apparaterne, højttalerne, kablerne mm. På udebane er det straks sværere.
Virkeligheder er, at du/i bildte jer ind der var en forskel. Derfor hørte i en forskel. Hvis jeg var blevet taget med bukserne nede på den måde, ville jeg nok ikke kommentere i en kabeldebat ;)
Nu har jeg været inde på vores hjemmeside og genlæst vores lytteaftner. Der er nogle ting jeg må rette.

Det digitale kabel jeg omtalte, som gav den store lydforbedring, var ikke Nordost som jeg huskede, men et Acoustic Zen sølv-kabel. Prisen var rigtig. Det var bedre end vores eget i klubben Belden. Det var en aften, hvor vi lyttede på Laverdin forstærkersæt. En meget vellykket aften. Der var i begyndelsen ombyttet med lyden på venstre og højre side. Det blev naturligvis rettet. Dette møde foregik fredag den 5. april 2013. Jeg var tilstede.

Den lytteaften med kabler, du tænker på, var jeg desværre ikke tilstede. Dette møde var den 7. februar 2014. Så hvis du vil fortsætte med at nævne det, er du velkommen; men det har ikke noget med mig at gøre.

Men lad os komme videre. Som vi siger i Danmark: Livet er for kort til sur rødvin.
 
Sist redigert:

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Limer inn et svært godt svar om USB-kabler fra en nestor i bransjen, Paul i PS Audio. Ta tid og lytt til alt han sier, mye livsvisdom der. Paul holder til i Boulder og har arbeidet med lyd og elektronikk siden 70-tallet:

https://youtu.be/zXV513UC8Ms
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.429
Antall liker
12.525
Sted
Sørlandet
Limer inn et svært godt svar om USB-kabler fra en nestor i bransjen, Paul i PS Audio. Ta tid og lytt til alt han sier, mye livsvisdom der. Paul holder til i Boulder og har arbeidet med lyd og elektronikk siden 70-tallet:

https://youtu.be/zXV513UC8Ms
Før dere sløser bort 8 minutter på å lytte på tullet fra han så les denne kommentaren;

2F9BCF5B-D651-4A94-AC6E-3E21BA0F3E98.jpg


-BB-
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.607
Antall liker
14.536
Sted
Langesund
Så videoen men ble vel bare mer overbevist om at USB ikke bør koste. Hvis han er fortaler for et stort Company bør han rette på noen holdninger i sin framføring - virket ikke så veldig voksent.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Skulle vært artig å vært flue på veggen når ingeniørene hos PS audio snakker om sjefens tekniske kunnskap. ;)
Er ikke så sikker på om Eldar Sætre er en racer på oljens tekniske beskaffenheter....
Nei, men så har han ikke for vane å utgi seg for en heller. [emoji6]
Hvis de mest tekniske begynner å kjøpe noe (befinner seg i kjøpergruppen det satses på) istedenfor bare å syte over dette tema så kan det muligens hende at markedsføringen legges om til et white paper >:D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.503
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis de mest tekniske begynner å kjøpe noe (befinner seg i kjøpergruppen det satses på) istedenfor bare å syte over dette tema så kan det muligens hende at markedsføringen legges om til et white paper >:D
Kjøper masse greier, jeg, men definitivt ikke fra den fyren der.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg er bare litt satt ut av at en del folk virker å være så ensporet at de ikke skjønner at hvis markedsføring kun skulle dreie seg om å tilfredstille en promille av kjøpegruppen, så burde man nettopp satse på disse. Det er selvsagt forskjell mellom direkte feil/misvisende fremstillinger og en redelig og informativ fremstilling, men det kan virke som at 100% av de audiofile kjøper alle remediene som man omtaler i tweaks-tråden, basert på hva som fremstilles fra de med hele vettet.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.503
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Markedsføring handler ofte om å jatte med det folk allerede tror, for så å hevde at produkt X gjør dette så mye bedre enn alternativene. Dermed forsterker man også de oppfatningene og gjør dem etterhvert til etablerte "sannheter" ved at de gjentas igjen og igjen.

Når folk tror på de merkeligste ting uten fotfeste i hverken naturvitenskap eller teknikk får de jo de produktene de fortjener til de prisene de er villige til å betale. :rolleyes:
 
Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Er ikke så sikker på om Eldar Sætre er en racer på oljens tekniske beskaffenheter....


Hvis de mest tekniske begynner å kjøpe noe (befinner seg i kjøpergruppen det satses på) istedenfor bare å syte over dette tema så kan det muligens hende at markedsføringen legges om til et white paper >:D
Jeg synes jeg ser Eldar sitte bak en bøtte olje med en drillbit i hånda og legge ut om borestrenger og oljens fortreffelighet.. ;D Det sier litt om hvor tåpelig dette blir.

Jeg er nok så ensporet og enfoldig at jeg tror tekniske fakta en dag vil bli viktig i audiobransen også. Men det er kanskje den bransjen som henger lengst etter dessverre. For meg er det viktig når jeg kjøper ting at de er designet slik de er av en grunn og at selger er ærlig på det.

Til Pauls forsvar er han forresten i noen sekunder inne på en ting i videoen sin som er viktig. Nemlig galvanisk isolasjon i USB overføringen. Der syndes det nok fremdeles en del rundt omkring.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Eldar Sætre og Paul McGowan er begge CEO.
Det er bare null forståelse for at en balansegang kanskje kan være sunn.
De som vet best skal diktere hvordan dette skal gjøres og det er slik ens uttømmende vitenskap dikterer.
 

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Men virkelig...Asbjørn sier sånn at vi dødende forstår. Men er det så stor forskjell når man kjører en blodtrimmet Fiat ritmo vs Aston vs ferrari vsLamb Klin lik tid, men følelsene i bilen er brutalt forskjellige

Mvh
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Men virkelig...Asbjørn sier sånn at vi dødende forstår. Men er det så stor forskjell når man kjører en blodtrimmet Fiat ritmo vs Aston vs ferrari vsLamb Klin lik tid, men følelsene i bilen er brutalt forskjellige

Mvh
???
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.678
Torget vurderinger
1
Ja, det er forskjell på USB-kabler! Man har USB1, 2, 3 også 3.1 og snart 4.0. Også er det de forskjellige grensesnittene: A, B, C også mikro og mini...
https://en.wikipedia.org/wiki/USB

Beviser bare at de som driver med audio er gammeldagse og ikke flinke til å fornye seg, om det er evnen eller kunnskapen er ikke godt å si. USB2.0 som audio baserer seg på er nå snart en 20 år gammel standard! Men igjen så krever jo ikke lyd så utrolig mye båndbredde så 480Mbit/s er massevis med overhead..
At en ingeniør har drevet med audio siden 70-tallet og kan aldri så mye om det analoge hjelper lite når det kommer til det digitale, det er ikke sikkert han vet hva en bit er engang og har heller ingen forhold til det og ser sikkert heller ingen poeng i å vite noe om det da det er "analogt" det de driver med.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.932
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Faktisk et noe tøvete innlegg. Alle som driver i faget måtte lære seg hva bits var for noe, - de fleste allerede på 70-tallet...
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Limer inn et svært godt svar om USB-kabler fra en nestor i bransjen, Paul i PS Audio. Ta tid og lytt til alt han sier, mye livsvisdom der. Paul holder til i Boulder og har arbeidet med lyd og elektronikk siden 70-tallet:

https://youtu.be/zXV513UC8Ms
Før dere sløser bort 8 minutter på å lytte på tullet fra han så les denne kommentaren;

Vis vedlegget 561324

-BB-
Men du Beetlejuice har vel forhåndsbestemt deg for at ALT jeg legger ut er tull uansett, så da passer faktisk det Paul sier akkurat på deg hvis du hører nøye etter...
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Masse forskjell på USB. Noen er korte, noen er lange. Noen USB 2.0, andre 3.0 og 3.1. Noen med micro USB eller mini USB, noen nyere med USB C.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Limer inn et svært godt svar om USB-kabler fra en nestor i bransjen, Paul i PS Audio. Ta tid og lytt til alt han sier, mye livsvisdom der. Paul holder til i Boulder og har arbeidet med lyd og elektronikk siden 70-tallet:

https://youtu.be/zXV513UC8Ms
Før dere sløser bort 8 minutter på å lytte på tullet fra han så les denne kommentaren;

Vis vedlegget 561324

-BB-
Men du Beetlejuice har vel forhåndsbestemt deg for at ALT jeg legger ut er tull uansett, så da passer faktisk det Paul sier akkurat på deg hvis du hører nøye etter...
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen:

Paul er en audiofil som snakker de audiofiles språk. Han virker å ha god forståelse for markedsføring. Det tekniske viser han gang på gang at han ikke har peiling på. Å se på han som en autoritet som har svar på tekniske spørsmål innen audio er dessverre dødfødt. Folk her inne er for oppegående til at man kommer noen vei med det. På fora med lavere kunnskapsnivå er det mulig at å henvise til Paul gir gehør.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Problemet er vel heller at ‘kunnskapsnivå’ fort vipper over grensen til å tro at ens kunnskap er uttømmende og eneste sanne fasit i 100% av tilfellene.
Alle innvendinger er og blir ‘stakkars audiofile som ikke har forstått den tekniske siden av ting’ og disse må man selvsagt redde fra de ufyselige utstyrspusherene.
Dette gjelder nærmest helt uavhengig av erfaring med det utstyret man slakter, altså synsing basert på egen overbevisning (som er enda mer bastant enn de audiofile gullørene sin).
 
Topp Bunn