Side 5 av 10 FørsteFørste ... 34567 ... SisteSiste
Resultater 81 til 100 av 194
Abonnér på denne tråden
  1. #81
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,246
    Tagget i
    24 Innlegg

    Mad Science: Stereo i seks kanaler

    Forsøkte et praktisk lytteforsøk her på kvelden. Koblet opp alle utganger på Squeezebox Transporter med tilsvarende innganger på DEQX HDP3, altså alle kombinasjoner av analog og digital, både XLR og RCA. Så kunne jeg skifte inngang fra fjernkontrollen på DEQXen.

    Første forsøk: Black Magic XLR digitalkabel i den ene inngangen, hjemmeloddet RCA digitalkabel i den andre. Himkoket er en 75-ohms halogenfri Belden 9501NH med Neutrik RCA-plugger, koblet pseudobalansert med skjermen jordet bare i avsenderenden. Kabelen koster kr 11.80 pr meter på Elfa, men Neutrik-kontaktene kostet 210 for ett par NF2C-B2. Tilsammen ca 300 kr inkludert moms og frakt.

    Lydsporet var det mest krevende jeg kunne finne, solo piano, nærmere bestemt Tor Espen Aspaas med Beethovens Sonate Nr. 32 i C-moll "Maestoso" nedlastet fra 2L (Lindberg Lyd) i 24 bit/96 kHz. Kan forresten lastes ned gratis fra http://www.2l.no/ HiRes Testbench.

    Frem og tilbake mellom digitalinngangene på DEQX'en, både korte og litt lengre intervaller. Spilte sporet igjen og igjen fra start. Fant fort ut at hvis man skifter for fort frem og tilbake igjen mellom de digitale inngangene på DEQX'en, så henger den seg opp og blir taus og innesluttet. Den løsner igjen etter en tur innom en analog inngang før man går tilbake til en av de digitale.

    Konklusjon: De to digitalkablene/inngangene låter kliss likt for mine ører. Jeg trodde et par ganger at det var en forskjell i den ene eller andre retningen, men når jeg spilte samme sekvens om igjen med motsatt inngang, viste det seg at det var pianistens anslag som var litt forskjellig. Uansett hvilken inngang som var i bruk, er dette en av de beste innspillinger av solo piano jeg har hørt.

  2. #82
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,246
    Tagget i
    24 Innlegg

    Mad Science: Stereo i seks kanaler

    Av sånt får man blod på tann. Ut med Black Magic DIG-IT digital XLR og inn med en hjemmeloddet XLR-kabel også. Denne gang en godt brukt 110 ohm Gotham Audio GAC-2 med Neutrik XLR-kontakter som jeg loddet ihop for lenge siden. Elfa vil ha 36 kroner meteren for Gotham-kabelen, men bare 43.30 for en Neutrik NC3MXX-BAG og 50 kroner for den matchende NC3FXX-BAG. Tilsammen 150 kr for 0,75 m kabel, eller ca 2400 kr mindre enn Pauls utmerkede digitalkabel.

    Frem og tilbake mellom Gotham og Belden, XLR og RCA. Denne gangen var jeg mer usikker. Det kunne av og til virke som om lyden via XLR-kabelen var en anelse "blassere", men når jeg gikk tilbake til samme avsnitt igjen, var det ikke mulig å repetere opplevelsen. På andre spor, f eks kvinnelig vokal, var det ikke mulig å høre noen som helst forskjell. Hvis jeg lot musikken spille en stund, slik at jeg rakk å glemme hvilken knapp jeg sist hadde trykket på, var det ikke på noe tidspunkt mulig å høre hvilken inngang som var i bruk. Jeg måtte trykke på inngangsvelgeren på fjernkontrollen for å høre om releet slo inn eller ikke for å vite hvilken inngang som faktisk spilte.

    Konklusjon: Ingen forskjell mellom disse to heller. Innspillingen er fortsatt i spitzenklasse, selv om jeg har hørt den noen ganger nå.

  3. #83
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    2,174
    Tagget i
    0 Innlegg

    Mad Science: Stereo i seks kanaler

    Betryggende! Og takk for at du delte inntrykkene med oss andre.

    Mvh
    “When you hit a wrong note, it's the next note that makes it good or bad.” - M. Davis
    [Anleggsbloggen: Squeezeboxer, Audio Aero, Thorens, DEQX, Krell, ProAc, Crown, AE DIY bass, etc.]

  4. #84
    Hifi Freak _RoDa_'s Avatar
    Ble medlem
    Feb 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    9,616
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1

    Mad Science: Stereo i seks kanaler

    Sjelefred dette, Asbjørn.

    Min erfaring er også at forskjellene blir utydelige ved hyppig veksling frem og tilbake.
    Vi bare benytter den informasjonen på forskjellig vis....
    Dette tror jeg også har noe å gjøre med hvilken innstilling man går inn i dette.
    Ønsker man å bekrefte at det ikke er forskjeller, eller ønsker man å finne ut om det kan være forskjeller?
    Referer til hel (nesten nabo av deg, og kabelskeptiker) som likevel måtte innrømme at jo kanskje det er litt forskjell på de to der...

    Tror jeg testet noe lignende som deg en gang, men husker ikke helt oppsettet.
    Minnes det var cdspiller med to utganger og at jeg brukte ene høyre ut inn på høyre inn på cd-inngangen og andre høyre ut på høyre inn på tuner-inngangen.
    Da kunne jeg (på min flotte NAD C370) veksle mellom disse to inngangene for å høre på den ene eller den andre kabelen.
    Den gangen tok det litt tid, men det ble klart etter mange bytter at de gjorde noe forskjellig i diskanten.

    Mvh
    Rolf
    Take me for longing, I am a man of constant sorrow. Maybe we hide and seek, but you know I love you when you say nothing at all.

  5. #85
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,246
    Tagget i
    24 Innlegg

    Mad Science: Stereo i seks kanaler

    Sitat Sitat fra RoDa
    Min erfaring er også at forskjellene blir utydelige ved hyppig veksling frem og tilbake.
    Vi bare benytter den informasjonen på forskjellig vis....
    Dette tror jeg også har noe å gjøre med hvilken innstilling man går inn i dette.
    Ønsker man å bekrefte at det ikke er forskjeller, eller ønsker man å finne ut om det kan være forskjeller?
    Hehe, jo, "confirmation bias" er noe vi alle er utstyrt med.

    Her hadde jeg en slags teori om at det kunne tenkes å være forskjell i jitterindusert forvrengning, så jeg prøvde spesifikt å lytte etter hardhet i mellomtone/diskant og ulikhet i utklingning ned i støygulvet. Et høyoppløst opptak av solo piano vil eksponere dette ganske tydelig.

    Noe sånt greide jeg ikke å finne med disse kablene. De gangene jeg trodde jeg kanskje hørte en forskjell, var det med korte bytter frem og tilbake. Når jeg tok mer tid og hørte på musikken, falt det hele til ro hver gang. Definitivt ingen forskjell i musikkglede etc.

    Nå hadde alle disse kablene korrekt impedans for jobben. Jeg kan også prøve med noen som er bevisst mismatchede, for på ett eller annet nivå av feiltilpasning blir det formodentlig en hørbar forskjell. Jeg er bare ikke sikker på hvor den grensen går.

  6. #86
    Hifi Freak _RoDa_'s Avatar
    Ble medlem
    Feb 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    9,616
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1

    Mad Science: Stereo i seks kanaler

    Noe av det som gjør at jeg har sånn respekt for dine innlegg og meninger er at du er så grundig, og at du ved opplevde forskjeller ønsker å finne ut av hva det er som gjør at de oppleves.
    Hvordan en tekniker av rang som deg kan komme seg forbi "confirmation bias" når det gjelder kabler vet jeg ikke....
    Jeg tror ikke det er mulig. Det blir som med meg og Magic Pebbles, er nok ikke med på at det der kan gi lydmessig forbedring.

    Jeg tror det gjelder, for de fleste av oss, å finne sin overbevisning.
    Dessverre tror jeg at overbevisende opplevelser kan være tøffe å gjenskape/etterprøve i en blindtest.

    Ta løfteAW180kjærringapåkjøkkenet-trikset. Tror du at det hadde bestått abx?
    Ikke tror jeg nådirrerdetifotenminsakjærringaispisestua-opplevelsen hos musicus lar seg etterprøve heller.
    Men at begge er indikasjoner på at noe skjer, ja det mener jeg.
    Nå kan du selvsagt måle og differensialregne deg frem til en målbar forskjell på AW180-underlaget, men at det er målbart betyr ikke at det er hørbart.

    Moro med småforskjeller er det i alle fall.
    God fredag og god helg.
    Mvh
    Rolf
    Take me for longing, I am a man of constant sorrow. Maybe we hide and seek, but you know I love you when you say nothing at all.

  7. #87
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,246
    Tagget i
    24 Innlegg

    Mad Science: Stereo i seks kanaler

    Sitat Sitat fra RoDa
    Ta løfteAW180kjærringapåkjøkkenet-trikset. Tror du at det hadde bestått abx?
    Jo, det tror jeg faktisk. Det fremsto som en lett hørbar reduksjon i forvrengning, og det burde ikke være spesielt vanskelig å ABX'e. Nå er det litt vanskelig å etterprøve det, ettersom jeg ikke har de forsterkerne lenger.

    Prøvde litt mer i dag, og jeg hører fortsatt ingen forskjell mellom disse digitalkablene. Derimot er det en hørbar forskjell mellom de to digitalinngangene og de to analoge inngangene. This calls for further research, som det heter. Dessuten skal jeg prøve med noen "dårligere" digitalkabler for å høre om jeg kan provosere frem en hørbar forskjell.

    Husk forresten på at jeg faktisk har kjøpt de dyre kablene og har lagt en del tid i å lodde kabler selv etter alle kunstens regler. Hvis jeg mente at det ikke kunne være noen forskjell, uansett, hadde jeg vel nøyd meg med billigste lakris fra Clas Ohlson i stedet. De er til og med billigere enn hjemmemekk. Jeg er derimot interessert i å finne ut hvor grensen for hørbarhet går i dette anlegget, uten noen særlig forhåpning om at det resultatet vil være overførbart til andre utstyrskombinasjoner. Det var engang en klok audiofil som sa at hvis man ikke hører noen forskjell i seende lytting, så er det ikke noen forskjell, og hvis man hører en forskjell ved blind ABX, så er det en forskjell. Så langt er det ikke en forskjell.

  8. #88
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,246
    Tagget i
    24 Innlegg

    Mad Science: Stereo i seks kanaler

    Da har jeg prøvd litt fler digitalkabler.



    På XLR-siden: Black Magic DIG-IT, hjemmeloddet Gotham Audio GAC-2 AES/EBU 100 ohm + Neutrik, og en hjemmeloddet Gotham Audio GAC-4 mikrofonkabel i quad-konfigurasjon + Neutrik. Den siste har uspesifisert impedanse.

    På RCA-siden: koaksial 75 ohm Bedea videokabel + Neutrik, pseudobalansert 75 ohm Belden 9501NH + Neutrik, en gammel Monster analog RCA-kabel jeg hadde liggende, tre meter fleksibel mikrofonkabel med neoprenkappe og Deltron plugger, pluss et gammelt vrak av en RCA-kabel fra nederst i skuffen. De tre siste har uspesifisert impedanse.

    Jeg satte først Black Magic som referanse i AES/EBU-stikket og prøvde alle RCA-kablene etter tur, mens jeg byttet frem og tilbake mellom XLR og RCA. Deretter valgte jeg Belden-kabelen som referanse i RCA-stikket og forsøkte det samme med de tre XLR-kablene. Prøvde både ganske korte kutt (5 sek) og litt lengre (30 sek), og forskjellige opptak fra solo akustisk gitar til symfoniorkester.

    Jeg greide ikke å høre noen som helst forskjell mellom disse, med unntak av den eldste RCA-lakrisen. Da ble det helt stille. Det var kanskje ikke så rart, for en sjekk med multimeteret etterpå viste at det var brudd i kabelen. Forøvrig var det av og til et inntrykk av at en kabel var "varmere" eller "kjøligere" enn referansen, men det var vanskelig å reprodusere det. På neste spor kunne inntrykket være motsatt, så jeg heller til at dette skyldtes tilfeldigheter i hvilke partier av musikken som ble spilt på den ene eller andre inngangen.

    Konklusjon så langt: DEQX'en er ikke spesielt følsom for små forskjeller mellom digitalkabler. Så lenge signalet kommer frem, høres det likt ut, enten det kommer via RCA eller XLR, enten kabelimpedansen er korrekt eller litt feil, eller om kabelen er 0,75 eller 3 meter. Om det skulle være noen forskjell her, er den så liten at jeg ikke er i stand til å høre den, og dermed så liten at jeg ikke synes det er interessant å betale mer penger enn høyst nødvendig for en kabelstump til å overføre digitalsignalet mellom disse to boksene.

    En helt annen sak er at musikken av og til droppet ut med 24 bit/96 kHz signal. Dataraten var høyere enn hva det trådløse nettet kunne levere, så det ble stille et sekund eller så mens Transporteren etterfylte bufferen. Jeg mistenker at tenåringsdatteren i andre etasje så på TV-serier via Mac'en sin, for tidligere har dette fungert utmerket.

    I neste episode: Analoge signalkabler.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  

  9. #89
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,246
    Tagget i
    24 Innlegg

    Mad Science: Stereo i seks kanaler

    Nå er det koblet og lyttet og koblet og lyttet litt mer. Lydsporet var Wings "Bluebird" i nynedlastet 24/96-versjon. Den har mange lydeffekter og andre detaljer som plasseres rundt om i lydbildet, og er forøvrig en låt jeg kunne høre på 20-30 ganger i strekk uten å gå i metning. Dessuten, når jeg til slutt likevel hadde gått i metning, var det Cassandra Wilsons "Darkness on the Delta" i 16/44.1 som fikk overta jobben.

    Baseline kabling var, på analogsiden:
    - 75 cm Gotham Audio GAC-4 i quad-konfigurasjon med Neutrik XLR-plugger,
    - 75 cm Gotham Audio GAC-1 med Deltron RCA-plugger,
    og på digitalsiden:
    - 75 cm Gotham Audio 110-ohms GAC-2 med Neutrik XLR,
    - 75 cm Bedea 75-ohms coax videokabel med Neutrik RCA-plugger,
    alt sammen egenhendig loddet etter alle kunstens regler.

    Det var i utgangspunktet lett hørbare forskjeller mellom analoge og digitale innganger. Lyden gjennom analoginngangene var "blassere", men det hørtes egentlig ut som nivåforskjell. Frem med laptop, plugget inn DEQX via USB. Joda, det analoge XLR-signalet var hele 6 dB svakere enn digitalsignalet og det analoge RCA-signalet 0,8 dB svakere. DEQX gjør nivåjustering i steg på 0,5 dB, så det var ikke mulig å få nivået helt likt mellom analog RCA og digitalt, men 0,2-0,3 dB forskjell er ganske likt.

    En annen lett målbar forskjell var støynivået. Analog RCA hadde inngangsstøy rundt -82 dB når Transporter sto i "pause". Støyen fordelte seg nokså jevnt i frekvens, men med litt mer nivå i diskant og bass enn i mellomtonen. Analog XLR hadde inngangsstøy rundt -90 dB, og da gikk all støyen i basskanalene. Korrigert for 6 dB lavere nivå betyr det at XLR-overføringen har ca 3 dB lavere støy enn RCA, eller ca en halv bit høyere oppløsning. De digitale inngangene har ingen slik støy i det hele tatt. Alt dette er lett å se fra kontrollpanelet på laptopen, og det var også mulig å høre forskjeller i støynivå ved å holde øret borttil høyttalerne.

    Etter nivåjustering ble det vrient å høre forskjell igjen. Jeg prøvde mest mellom digital og analog XLR for å høre om det ekstra paret med D/A - A/D-konvertering var transparent eller ikke, ettersom den analoge inngangen betyr at digitalsignalet først konverteres til analogt i Transporter, overføres til DEQX, før det digitaliseres og prosesseres og til slutt konverteres tilbake til analogt der. Den gamle DEQX PDC-2.6P var ikke transparent. Den la et tydelig gråslør over lyden via de analoge inngangene. Men dette er en HDP3 med andre opamps og mange andre endringer, og jeg har ikke lagt merke til noe slikt gråslør fra den hittil.

    Ved nivåmatchet A/B-testing virket dette tilnærmet helt transparent. Det eneste som kunne tyde på at et ekstra sett D/A-A/D-konvertering hadde foregått var at plasseringen av enkelte rytmeinstrumenter i bakgrunnen kanskje var ørlittegranne mer diffus via den analoge inngangen enn ved direkte digital overføring. Klangbalansen virket helt lik. Jeg testet også med junior som prøvekanin. Jeg fortalte at jeg forsøkte å velge mellom to forskjellige innstillinger på DEQX'en og ville at han skulle fortelle meg hvilken som låt best. Først digital XLR, så analog XLR (nivåmatchet). Han så bare forvirret ut og mente at det ikke var noen forskjell å velge mellom.

    Grunnen til at jeg brukte Gotham GAC-1 som RCA-kabel i dette forsøket er forresten at den har den kraftigste returleder/skjerm jeg var i stand til å finne for noen RCA-kabel. Tverrsnitt på returleder er kanskje den viktigste egenskapen for en RCA-kabel, ettersom eventuelle jordsløyfer deler den lederen med signalreturen. OK, så røsket jeg ut de omhyggelig egenloddede RCA-kablene og plugget inn et annet halvmeterlangt sett RCA-lakris fra nederst i en eller annen skuff, denne gangen et sett som viste seg å ha elektrisk kontakt hele veien gjennom. Greide jeg å høre noen forskjell? Nei, dessverre. Ikke det fnugg.

    Frem igjen med den 3-meters neoprenbelagte mikrofonkabelen som også fikk leke digitalkabel tidligere. Dette er en NEO-OFC-1 kjøpt på Elfa, oppgitt tverrsnitt 0,22 mm og kapasitans 70 pf/m. Det økte nivåforskjellen mellom digital og analog inngang med 0,2 dB til 1,0 dB, sånn at det i det minste var lettere å matche nivå. Da mente jeg at det var mulig å høre en liten forskjell i tonaliteten av stemmer. De ble litt "fjernere" og litt mindre presist definert. Interessant nok kunne VU-meterne på laptopen tyde på at det var litt mer nivå i diskantkanalene med den lange kabelen enn med den korte, men det var ikke slik det hørtes ut. Det kunne vært interessant å måle hele frekvensgangen med disse to kablene. Den opplevde forskjellen mellom analog og digital overføring var da blitt såpass stor at jeg tror den skulle vært mulig å skille ut som forskjellig lydkvalitet i en blindtest. Det tror jeg ikke hadde vært mulig med de andre to 0,75 m og 0,5 m lange RCA-kablene jeg prøvde, uten å gå helt inntil høyttaleren og lytte på elektronikkstøyen for å skille mellom digitaloverføring, analog XLR og analog RCA. På 20-30 cm hold var støynivået og støyspektrumet såpass forskjellig mellom de forskjellige overføringstypene at det burde være mulig å kjenne igjen blindt. Jeg skulle gjerne prøvd en "dyr" RCA-kabel også, men den jeg har er for stiv til å kunne smyges inn mellom alle de andre kablene på baksiden av DEQX'en, så den må bli liggende i fred.

    Nuvel, så er det visst mulig å høre forskjell mellom analoge signalkabler, i det minste hvis en av dem er tre meter lang RCA-kabel. Derimot var den nivåmatchede forskjellen mellom korte XLR og RCA, og mellom en RCA-kabel omhyggelig loddet etter alle kunstens regler og en gratiskabel fra nederst i skuffen skuffende liten, dvs ikke-eksisterende.

    Det var mer gledelig at analoginngangene på DEQX'en viste seg å være tilnærmet 100 % transparente. Det er nok ingen dårlig DAC som står i Transporteren, og det er tydelig at den oppgraderte ADC'en i DEQX HDP3 er en seriøs krabat.

    Det kan også være verdt å nevne at de forskjellene jeg etterhvert mente å kunne høre er veldig små, sammenlignet med f eks ulike CD-mastringer av samme innspilling. Ordet "remastered" på et CD-cover er ikke alltid et kvalitetstegn, som kjent. Jeg begynner å danne meg et bestemt inntrykk av at kabling ikke er så viktig som man av og til skulle tro, i hvert fall ikke i dette anlegget. Noen "natt-og-dag"-forskjell, "en oktav mer i bassen", "hakeslepp" osv glimret med sitt totale fravær.

    Neste gang, mon tro om en EMC-1UP kan holde tritt med Transporteren via analoge og/eller digitale utganger?

  10. #90
    Parelius
    Guest

    Mad Science: Stereo i seks kanaler

    Selvom resultatene dine nok kan glede en skeptiker, så er det nitidigheten i gjennomføringen som jeg virkelig setter pris på. Sjelden vare! Takker for - som alltid fra din kant - informativt innlegg.

  11. #91
    Hifi Freak _RoDa_'s Avatar
    Ble medlem
    Feb 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    9,616
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1

    Mad Science: Stereo i seks kanaler

    Sitat Sitat fra Parelius
    Selvom resultatene dine nok kan glede en skeptiker, så er det nitidigheten i gjennomføringen som jeg virkelig setter pris på. Sjelden vare! Takker for - som alltid fra din kant - informativt innlegg.
    Helt enig. Dette er virkelig imponerende grundig gjennomført!

    Mvh
    Rolf
    Take me for longing, I am a man of constant sorrow. Maybe we hide and seek, but you know I love you when you say nothing at all.

  12. #92
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,246
    Tagget i
    24 Innlegg

    Mad Science: Stereo i seks kanaler

    Wenn jemand keine Reise tut, so kann er was erzahlen, for å vri på et gammelt tysk uttrykk. Det har vært en del jobbreiser i det siste, men nå senket freden seg samtidig med de siste snøfnuggene. Da ville jeg gjerne finne ut hva som var den beste CD-transporten, en god, gammel EMC-1UP (dvs et Philips CD-PRO-drev i Electrocompaniets innpakning, koblet direkte til digital inngang på DEQX'en) eller en nymotens Logitech Transporter matet fra en Netgear ReadyNAS NVX via trådløst nett i heimen.

    Først, jevne ut banen før matchen: Squeezecenter har en funksjon for automatisk volumjustering som må slås av for å sikre at det som sendes til DEQX'en er bit-for-bit identisk med CD'en. Det er ingen andre plug-ins i bruk som kan endre datastrømmen. Deretter koblet jeg EMC-1UP til DEQX'en via en Black Magic DIG-IT 110 ohms XLR-kabel og Transporteren via den Bedea 75-ohms coax'en som satt i siden forrige forsøk. Dermed fikk EMC-1UP fordelen av den "beste" kabelen, for de som fortsatt mener slikt er viktig. Begge boksene har forresten Supra LoRad strømkabler og står i mitt hjemmesnekrede rack. Dessuten fikk EMC-1UP et par hjemmesnekrede Gotham Cable GAC-4 XLR-kabler til analoginngangene på DEQX'en og Transporteren like hjemmesnekrede GAC-1 RCA-kabler, se også beskrivelse av disse kablene lengre oppe på siden.

    Musikkvalget er denne gang Kirsti Huke's utmerkede "Deloo". Vokal, piano, kontrabass og trommer i enkle arrangementer som lar hvert instrument få plass til å klinge ut. Fin plate, forresten.

    Så er det bare å trykke "play" på to fjernkontroller samtidig, og bla frem og tilbake mellom de fire inngangene på DEQX'en med den tredje fjernkontrollen. Førsteinntrykket var nok en gang at dette var ganske likt, men etterhvert ble det tydelig at det nok var litt forskjell mellom de to digitale kildene likevel. Ved forholdsvis raske A/B-skift, slik at Kirsti sang den ene tekstlinjen fra CD og den neste fra harddisk, eller motsatt, virket det som EMC-1UP gjorde henne litt flatere og litt skarpere i kanten enn Transporteren. Gjennom Transporteren fremsto hun som litt mer organisk og tredimensjonal enn rett fra CD. Ikke stor forskjell, men litt som å sammenligne en flat pappfigur og en marmorstatue. Det var noe lignende med pianoklangen, hvor pianoet hørtes litt "dyrere" ut gjennom Transporteren. Litt mer Steinway og litt mindre skolepiano. Jeg greide ikke å høre noe forskjell i kontrabass eller trommer. Med litt lengre spilletider viste det seg også å være en forskjell i opplevd hardhet. Når Kirsti tok i litt, var det en viss hardhet å spore gjennom EMC-1UP som ikke var der via Transporteren. På ett punkt grep jeg fjernkontrollen nærmest på refleks for å bytte tilbake til Transporteren og komme unna denne hardheten. Omtrent som å lese Michael Fremers sammenligninger av CD og vinyl...

    Forskjellen må nødvendigvis skyldes forvrengning i det analoge domenet, spesifikt i mellomtone og diskant, og årsaken til det kan ikke være så mye annet enn jitter - altså tidsvariasjon i datastrømmen - på den digitale siden. Det må igjen bety at DEQX'en ikke er helt jitterimmun likevel, for her var det altså en hørbar forskjell. Ville jeg vært i stand til å identifisere de to krabatene i en blindtest? Vet ikke, har ikke prøvd. Det ville vært et interessant forsøk å gjøre.

    Jeg var ikke like grundig i sammenligningen mellom de analoge inngangene, og brydde meg ikke om å nivåmatche dem engang ettersom dette ikke var hovedtemaet nå, men de hørtes nokså like ut for meg. Litt blassere enn de digitale inngangene, men det skyldes sannsynligvis nivåforskjellen. Ingen opplagt forskjell mellom de to analoge, kan ikke utelukke at det ville være en forskjell ved nærmere sammenligning.

    Min konklusjon: The king is dead, long live the king. Forskjellen er liten, og jeg har vært godt fornøyd med EMC1-UP lenge, men nå er den slått både på lydkvalitet og på praktisitet (hvis det mot formodning skulle være det norske ordet for "convenience"). For den late er det behagelig å ha 1000 album og 15000 sanger tilgjengelig fra fjernkontrollen uten å måtte løfte på hekken, men den totale immuniteten mot riper og slitasje man får når bits'ene går i et lukket system er nok vel så viktig for meg.

    Siste Quarter Notes newsletter fra Jim Smith (han med "Get Better Sound") kom forresten til en lignende konklusjon:
    My little MBP/Ayre/Pure Music rig is simply better than the best CD playback that I own, have owned, or that I have ever heard. As I’ve voiced systems around North America, I’ve run into some systems with really sophisticated CD playback – as well as excellent vinyl playback.

    In every instance, the client has been struck with the compelling sound quality I get with every-day 16bit/44.1 music that I imported from standard CDs. It’s no exaggeration to say that some were literally dumbfounded. They had no idea that level of sound could be available from standard CD-sourced digital, not to mention that it came from a simple and relatively small - portable - rig. And every visitor to my place has had the same reaction.
    http://getbettersound.com/quarternotesv2i3.html

  13. #93
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,246
    Tagget i
    24 Innlegg

    Mad Science: Stereo i seks kanaler

    Da er CD-spilleren solgt, og plassen overtatt av et hjemmebygget DACT CT100 (NLE-17) RIAA-trinn med doble CT102 strømforsyninger. Det er koblet til platespilleren med en DIY-kabel med DIN-plugger i begge ender, og sender signalet videre til DEQX'en via like hjemmeloddede XLR-kabler. DIN-kabelen er en Belden 8102 med to lederpar + både folie og flettet skjerm, og XLR-kabelen er Gotham Audio GAC-4 i quad-konfigurasjon, for de som måtte være interessert i sånt.

    Det er kanskje mer interessant at NLE-17 gir store muligheter til å justere gain, resistiv load og kapasitiv load på pickup. Jeg endte opp med 400 ohm og 200 picofarad for å få detaljert lyd uten hardhet og "brightness", og satte gain tilsvarende 700 mV output, altså noe lavere gain enn hva min Ortofon kontrapunkt a pickup med 450 mV output teoretisk sett skulle ha, men da har jeg litt headroom før den analoge inngangen på DEQX'en går i digital klipping. Det gjør den hele tiden med Electrocompaniet ECP-1 RIAA-trinn, derfor dette byttet.

    Det piper litt fra det ene switch-mode power supplyet til RIAA-trinnet, men ikke så mye at det høres fra lytteposisjon. Kanskje et alternativt power supply hadde vært et DIY-prosjekt? Platespilleren hadde også en del romling i motorlagrene etter å ha stått nokså stille altfor lenge, men demontering og smøring med symaskinolje tok hånd om det.

    Nå låter vinylriggen riktig bra, og gjør ikke skam på seg ved siden av Transporteren, men kontrapunkt a er litt i glatteste laget. Det kunne godt vært litt mer liv og dynamikk der, men det er nå sånn den pickupen låter. Kanskje en kontrapunkt c eller Lyra Argo ville passet bedre, egentlig. Min gamle Ortofon MC30 Supreme hadde nok også litt av den livaktigheten som kontrapunkt a mangler. Jeg tar gjerne imot tips om pickup'er som fortsatt er i produksjon og som har dette lille ekstra av dynamikk og livaktighet!


    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  

  14. #94
    vredensgnag
    Guest

    Mad Science: Stereo i seks kanaler

    Takker for grundige gjennomganger, Asbjørn. Har fulgt denne tråden lenge.

    Interessant det du skriver om Kontrapunkt a, har vurdert den til min "nye" platespiller, på den tredje tonearmen. Som deg er jeg på vei til å ha en klassisk analog og en SOTA HD-avspillingskjede. Det ville sikkert vært nyttig for mange å gjennomføre slike gjennomganger.

    Jeg har kunnet gjøre tilsvarende - der jeg har lagt opp playback med alt fra tape (!), CD, Lossless og Spotify, høyoppløsning - hvor jeg har kunnet veksle mellom ulike kilder/strekk og dermed kunnet vurdere disse opp mot hverandre, også etter nivåmatching, selvsagt.
    På det grunnlag kan man trekke langt mer informerte valg, basert på egne erfaringer, men da gjerne slik at man forsøker å nullstille i forhold til egne forventninger. Og som kontroll har jeg kunnet gjøre som deg, hente inn avkommet og hennes flaggermusører når nyansene svinner for "den gamle."

    På Computeraudiophiles sider, i Pure Music seksjonen, går det nå en livlig debatt om virkningen av WiFi på lyden ... Kanskje ligger det i audiofilia nervosa at man hele tiden skal være på jakt etter søkte feilkilder. Skulle man mene at WiFi har innvirkning får man det vanskelig, ikke bare i forhold til naboers oppsett (her jeg sitter ser jeg 8 nett som ikke er mine), men også i forhold til den radiotrafikken som foregår på andre bånd, kontinuerlig, men som den velopplyste på CA ikke hadde tatt med i betraktningen. Han visste heller ikke at han kunne kjøre Ethernet til Mac minien, fremfor å sende musikken dit med WiFi - men han hørte stor forskjell på musikken når WiFI var av eller på når han avspilte fra harddisk i denne.

    Og jeg minnes et harniskinnlegg fra samme sted, som beklaget seg over at Microsofts oppsett for avspilling i bil resampler til 16/44.1, uansett hva inngangsformatet måtte være. Han ville ha seg frabedt dette, fordi han ønsket å sitte i bilen og lytte til hele kvaliteten på sine høyoppløsningsfiler. Enda en som ikke har gjort seg tanker om støygulv i bil ...

    Mitt poeng. Det brukes mye energi der det ingen eller innpå minimal forskjell er, og lite energi der det virkelig kan oppnås resultater. Dette syns jeg er et mysterium.



  15. #95
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,246
    Tagget i
    24 Innlegg

    Mad Science: Stereo i seks kanaler

    Sitat Sitat fra vredensgnag
    Mitt poeng. Det brukes mye energi der det ingen eller innpå minimal forskjell er, og lite energi der det virkelig kan oppnås resultater. Dette syns jeg er et mysterium.
    Ja, det er ganske snodig. Dessuten handler de heteste krangletrådene på dette og andre hifi-fora om hvorvidt disse små forskjellene er bittesmå eller rent ut ikke-eksisterende. Samtidig er det ikke noe vanskelig å vise at noen få centimeter forskjell i høyttalerplassering kan gi utslag i frekvensgangen fra +6 til -20 dB ved enkelte frekvenser, alt etter hvordan forskjellige refleksjoner går inn og ut av fase med hverandre.

    Et tips for å forbedre resultatene uten at det koster skjorta er å lese boken "Get Better Sound". Der er det mye som handler om plassering av høyttalere og akustikk i rommet, mens bare fire av 202 tips handler om kabler, og de fire er attpåtil plassert i kapitlet "Controversy Corner". Sitat:
    I hardly know where to start here, so I won't. Except to say that I am in the "they make a difference" camp.
    ...
    ...the difference is relatively insignificant versus getting your system to "play the room".

  16. #96
    Hifi Freak Kule-Trygve's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Innlegg
    2,506
    Tagget i
    0 Innlegg

    Mad Science: Stereo i seks kanaler


    Har du og gått maskin på NTH? Stilig! Men du likte sikkert å fordype deg i bøkene mer enn jeg gjorde. Lenge siden dette?

    Skal si du er litt av en testpilot når det gjelder hifi- greier.

    Håper du får prøvd skikkelige ledninger i anlegget og skriver om det her en dag..

    Mine RCA- kabler har ingen skjerm. Er skjermen/ returledningen "optional" i en slik kabel? Hva er forklaringen her? Likevel spiller de i mitt anlegg fletta av dedikerte kabler fra hifiklubben til tusenvis av kroner. Og det er ikke snakk om en slik bitteliten forskjell som du kanskje tror..

    Tror krympeforbindelser for plugger er bedre enn lodding (om du har muligheten)
    Sonus Faber Elipsa
    Accuphase C-3800
    Edge nl 10.1
    Ayre C-5xe MP
    2 x Renaissance Audio Master Signature RCA
    Høyttalerkabler: Renaissance Audio Master m/Signature- sølv
    Strømkabler: Svarte lakriskabler rett fra pappeskene

  17. #97
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,246
    Tagget i
    24 Innlegg

    Mad Science: Stereo i seks kanaler

    Sitat Sitat fra Kule-Trygve
    Har du og gått maskin på NTH? Stilig! Men du likte sikkert å fordype deg i bøkene mer enn jeg gjorde. Lenge siden dette?

    Skal si du er litt av en testpilot når det gjelder hifi- greier.

    Håper du får prøvd skikkelige ledninger i anlegget og skriver om det her en dag..

    Mine RCA- kabler har ingen skjerm. Er skjermen/ returledningen "optional" i en slik kabel? Hva er forklaringen her? Likevel spiller de i mitt anlegg fletta av dedikerte kabler fra hifiklubben til tusenvis av kroner. Og det er ikke snakk om en slik bitteliten forskjell som du kanskje tror..

    Tror krympeforbindelser for plugger er bedre enn lodding (om du har muligheten)
    Jeg gikk ut av Institutt for verkstedteknikk i '88 med Øyvind Bjørke som veileder på diplomen, hvis jeg ikke husker helt feil. Dette var jo i forrige årtusen.

    RCA-kabler trenger kanskje ikke skjerm, men de trenger absolutt en eller annen returledning. Ofte er denne returlederen rett og slett skjermen i en coax-oppbygning, men noen ganger en separat ledning i et tvinnet par med plusslederen, eventuelt med en skjerm i tillegg. En pseudobalansert oppbygning er ganske vanlig. Da er det et tvinnet par med en skjerm som bare er koblet til i den ene enden av kabelen, og så kan entusiastene strides så busta fyker om den enden skal stå i avsenderapparatet eller i mottakerapparatet. Så har du varianten med tre flettede ledere, en for signal og to for retur, men vanligvis uten skjerm.

    Tingen med RCA-kabler er at returlederen også er jordforbindelse mellom apparatene, så hvis det er ulikt jordpotensial mellom de to apparatene, vil det gå en ganske stor strøm der. Med litt motstand i kabelen vil det lett bli hørbart 50 Hz brumming i signalveien pga jordsløyfer. Dette unngår man helt med balansert overføring, ettersom skjerm og jord er separat fra signalretur. Derfor vil jeg aller helst ha balansert overføring (XLR), men hvis det ikke er mulig vil jeg gjerne ha størst mulig tverrsnitt på returen i en RCA-kabel, gjerne i form av en solid skjerm av kobbertråd som i GAC-1. Den koster forøvrig 18,30 pr meter på Elfa. Pluss moms. Det finnes også en GAC-1 ultra pro som jeg dessverre ikke har hatt mulighet til å prøve selv. Den ser ut til å adressere det meste som kan ha betydning med en RCA-kabel. Du kan kjøpe den direkte fra fabrikk til €2,30 pr meter. Legg på et par hundrelapper for RCA-plugger fra Deltron eller Neutrik, så har du rimelig state-of-the-art RCA-kabler for ca 300 kr paret.

    Det er hva jeg gjør...

  18. #98
    Hifi Freak Kule-Trygve's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Innlegg
    2,506
    Tagget i
    0 Innlegg

    Mad Science: Stereo i seks kanaler

    Så du holdt mest til der borte ved Perleporten du? Husker det var en helt egen duft i luften når du kom inn i bygget der, litt sånn "verkstedduft" mer enn "kontorduft".

    Takk for kabelforklaringen. Skal eventuelt prøve å finne ut mer om nøyaktig oppbygning av mine kabler. De har i hvert fall opptil flere ledere flettet sammen (du så vel bildet jeg la ut i den andre kabeltråden)



    Sonus Faber Elipsa
    Accuphase C-3800
    Edge nl 10.1
    Ayre C-5xe MP
    2 x Renaissance Audio Master Signature RCA
    Høyttalerkabler: Renaissance Audio Master m/Signature- sølv
    Strømkabler: Svarte lakriskabler rett fra pappeskene

  19. #99
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,246
    Tagget i
    24 Innlegg

    Mad Science: Stereo i seks kanaler

    Oppdaget forresten at Fidelity har lagt ut det nummeret med blant annet hjemmebesøk her hos meg på nett. Kanskje naturlig å legge en link her for eventuelle nye sjåarar: http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity42.pdf

    Alltid hyggelig med besøk, RoDa og Mbare.

  20. #100
    Hifi Freak OAlex's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    2,804
    Tagget i
    0 Innlegg

    Mad Science: Stereo i seks kanaler

    Interessant lesning.
    HTPC med Audiolense -> Audial AYA II DAC -> Diy aktivt filter ->
    ---> Aspen Amplifiers LF55 (modifisert) -> Fostex 208E Sigma + Scan Speak 2905/9000.
    ---> Crown XLS2000 -> Åpen baffel konstruksjoner med 2x Hawthorne Augies 15"

Side 5 av 10 FørsteFørste ... 34567 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed