Forskjell på CD-spillere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

knutinh

Gjest
    Her blir man definitivt truffet av relativitetsteori ja. Så vidt jeg vet finnes det ingen måleenhet for lydkvalitet, og det er kanskje hele problemet her. Man blir fort overlatt til subjektive kriterier, og mange har ikke nok erfaring til at de er bekvem med å gjøre det, og stoler definitivt ikke på andres subjektive kriterier.

Likedan sliter mange med å fastsette hvor mye penger det er verdt å bruke på en lydforbedring, og det er definitivt individuelt. Det spenner nesten over fra null til uendelig. Det kommer jo an på hvor stort utbytte man har av å høre musikk med god lydkvalitet og hvor mye midler man har til rådighet.
    Trådstarter etterspør hverken en måleenhet for subjektiv respons eller smak og behag. Det er fryktelig komplisert.

Trådstarter etterspør verifiserbare forskjeller. Det er mye enklere. Hvis det ingen (hørbar) forskjell er trenger man ikke stresse med målinger, subjektiv relevans eller noe annet.

-k

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Trådstarter etterspør hverken en måleenhet for subjektiv respons eller smak og behag. Det er fryktelig komplisert.

Trådstarter etterspør verifiserbare forskjeller. Det er mye enklere. Hvis det ingen (hørbar) forskjell er trenger man ikke stresse med målinger, subjektiv relevans eller noe annet.

-k
    Sant nok, men det er ikke gitt at det er ingen forskjell, eller? Vi må jo få lov til å gå litt dypere i puddingen enn å bare svare ja eller nei?

K

knutinh

Gjest
    Sant nok, men det er ikke gitt at det er ingen forskjell, eller? Vi må jo få lov til å gå litt dypere i puddingen enn å bare svare ja eller nei?
    Jeg er ikke høvding =)

Men det virker på meg unødvendig å diskutere/besvare de vanskeligste spørsmålene først, når disse uansett er avhengig av betydelig enklere spørsmål for å gi noen mening?

Hvis du skal kjøpe ny bil, leser du hyllemetre om biler du uansett ikke har råd til, eller prøver du å fokusere innsatsen rundt noen få biler som er realistisk (mao eliminere uaktuelle)

-k

U

utgatt19288

Gjest
    Kan noen som har en mye bedre vitenskapelig og teoretisk bakgrunn enn meg fortelle meg hvilke komponenter som man kan høre forskjell på og hvilke man ikke teoretisk ikke kan høre forskjell på. Det vil jo spare en kar for litt kronasje. ;D

Mvh postretro
    Vel - man bør ikke fortape seg så mye i diskusjon rundt enkelt komponenter. Det er et blindspor. Vi snakker om skjema og hvordan kretsen er designet.

Det er faktisk et element av konkurranse - produsentene følger med på hverandre. Hvorfor skulle man gi særlig relevante opplysninger om kritiske designfaktorer.

Man bløffer, skryter og villeder litt……..det blir opp til deg å bruke ørene.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg leser mye mer om biler jeg ikke har råd til enn de jeg har råd til. Hadde jeg vært veldig interessert i bil hadde jeg lest enda mer om biler jeg ikke har råd til.

Jeg synes alltid de vanskelige spørsmålene her i livet er mer spennende å bruke tid på enn de enkle.

A

Antonx

Gjest
    :) :) :) :)

Dette er en snodig tråd!!!

Er det forskjell på cd spillere?

Ja, det er forskjell på cd spillere... noen er i sølv, noen er svarte, noen er store, noen er små, noen har skuffen på siden, andre har skuffen midt på...

Men,  hold dere fast vitenskapsmenn!!!!!!!!!!

Det er faktisk også LYDMESSIGE forskjeller på cd spillere!

Det hadde dere ikke trodd.... ;)

Jeg påstår at cd spillere påvirker musikksignalet like mye/lite som alt annet som ligger i signalveien.

Men jeg er av den mening at prisen ikke er lik med lydkvaliteten, jeg kan noen ganger høre større forskjeller på to billige cd spillere, enn f.eks en billig og en dyr, andre ganger kan det være omvendt.

Noen ganger har to forskjellige cd spillere så lik signatur at det er nesten umulig å høre forskjell, andre ganger har de så ulik signatur at det er umulig å ikke høre forskjell.

Jeg er helt overbevist om at våre kjære vitenskapsmenn hører forskjell, etter å ha testet/prøvd sikkert godt over 100 cd spillere vet jeg med 100% sikkerhet at noen ganger er forskjellene så store at der umulig å ikke høre forskjell!!!!

Jeg vurderte å bytte ut min kjære musical fidelity A3,2 med en Copland 289 med lc clock 3, og jeg må si at jeg var veldig tent på den copland spilleren, så hvis det gikk i favør av noen så var det copland spilleren.

Men uansett hvor mye jeg hadde lyst på copland, så beholdt jeg m.f. rett og slett fordi jag syntes den var lydmessig bedre.

Konklusjonen: Det kan være store lydmessige forskjeller på cd spillere! Faktisk så store at de er umulige å ikke høre, selv for vitenskapsmenn...

Det kan være små lydmessige forskjeller på cd spillere! Faktisk så små at de kan være vanskelige å høre...

Det er noen ganger ikke lydmessige forskjeller på cd spillere, det er ikke hørbart for noen..

Lydkvalitet er ikke alltid lik med høy pris, her har jeg mere tro på hvilken klang filosofi den enkelte fabrikant har, men ofte så vil lydkvaliteten heve seg litt i forhold til prisen..

Kanskje er det slik som noen har hevda, at enkelte er blinde/døve for forskjellige klangfarger....

bamsemann.. :)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Sånn. Da har jeg blindtestet to cd-spillere.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg testet en Audio Aero Capitole mk ii mot en Harman Kardon HD7500. Veildendende pris for Capitolen er ca 20 ganger H-K'n. Faktisk bommet jeg på første prøve, kort og godt fordi det spilte mye bedre med H-K enn jeg forventet, men i neste omgang da Capitolen kom inn var det ikke mye tvil om hva som var hva. Så bortsett fra den første bommen traff jeg hele tiden, og forskjellen var såpass stor at jeg var aldri i tvil om hva som var hva. Så til spørsmålet om det er forskjell på CD-spillere er nok svaret ja.

B

bamsemann

Gjest
    Jeg testet en Audio Aero Capitole mk ii mot en Harman Kardon HD7500. Veildendende pris for Capitolen er ca 20 ganger H-K'n. Faktisk bommet jeg på første prøve, kort og godt fordi det spilte mye bedre med H-K enn jeg forventet, men i neste omgang da Capitolen kom inn var det ikke mye tvil om hva som var hva. Så bortsett fra den første bommen traff jeg hele tiden, og forskjellen var såpass stor at jeg var aldri i tvil om hva som var hva. Så til spørsmålet om det er forskjell på CD-spillere er nok svaret ja.  
    Veldig bra BT.... Da er den tråden lagt død ;)

bamsemann.. :)

Vedlegg

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Kan du si litt mer om hvordan du gjennomførte testen?

nik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2002
    Antall liker
    13
    Hva med hdcd spillere?
    Etter som jeg har forstått det, har disse et lite handicap ved avspilling av vanlige cd-plater. Fordi lydnivået i hdcd ligger lavere enn cd, blir cd-signalet dempet til samme nivå som hdcd inni spilleren. Har dere erfaringer angående dette?
    Det er i såfall trist hvis dette er hørbart, man spiller jo mest vanlige cd'er...

N

nb

Gjest
    Hva med hdcd spillere?
    Etter som jeg har forstått det, har disse et lite handicap ved avspilling av vanlige cd-plater. Fordi lydnivået i hdcd ligger lavere enn cd, blir cd-signalet dempet til samme nivå som hdcd inni spilleren. Har dere erfaringer angående dette?
    Det er i såfall trist hvis dette er hørbart, man spiller jo mest vanlige cd'er...
    Dor å bøte på dette (om det skjer) er det jo bare å skru opp volumet litt.

Vedlegg

nik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2002
    Antall liker
    13
    Dor å bøte på dette (om det skjer) er det jo bare å skru opp volumet litt.
    Nivået på cd og hdcd er likt ut fra spilleren, nettop fordi cd-signalet har blitt dempet.
    Og når cd-signalet blir dempet, blir det muligens forringet litt...?

Vedlegg

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Dersom vi her diskuterte synsinntrykk i stedet for hørselsinntrykk, ville "realistene" også avfeid beskrevne opplevelser som placèbo? F.eks. dersom jeg på forumet beskrev mine inntrykk fra en kunstutstilling ::)
    Vil gjerne svare på denne en gang til: Øynene lar seg også lure, minst like lett som ørene. Her er mange gode eksempler på hvordan det kan skje. Synes spesielt "Checkerboard with shadow" et stykke ned på siden var direkte urovekkende... Det sier en del om hvor lite pålitelig sansene våre kan være... Link: http://www.scientificpsychic.com/graphics/

K

knutinh

Gjest
    Men det har altså som sagt blitt dokumentert forskjeller mellom CD-spillere som sannsynligvis er innenfor hørbarheten, og som dermed sannsynligvis ville ha blitt verifisert av en god blindtest.

-k

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Kan du si litt mer om hvordan du gjennomførte testen?
    Jeg koblet opp begge spillerne til preen samtidig, satte i en cd i hver som jeg tilfeldigvis har to av. Låten jeg testet på var I'm yout man av Cohen. Jeg reduserte utgangsvolumet på Capitolen til å bli den samme som på H-K'n. Så da kunne jeg bare skru på signalvelgeren på preen for å enkelt og raskt skifte signalkilde. Den er sånn at det er en tom inngang i mellom, slik at jeg koblet ikke direkte fra den ene til den andre, men fra den ene til null, og derfra enten tilbake igjen eller til den andre. Så satte jeg meg i stolen og lot min frustrerte samboer styre showet.

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Jeg koblet opp begge spillerne til preen samtidig, satte i en cd i hver som jeg tilfeldigvis har to av. Låten jeg testet på var I'm yout man av Cohen. Jeg reduserte utgangsvolumet på Capitolen til å bli den samme som på H-K'n. Så da kunne jeg bare skru på signalvelgeren på preen for å enkelt og raskt skifte signalkilde. Den er sånn at det er en tom inngang i mellom, slik at jeg koblet ikke direkte fra den ene til den andre, men fra den ene til null, og derfra enten tilbake igjen eller til den andre. Så satte jeg meg i stolen og lot min frustrerte samboer styre showet.
    Det høres ut som en bra, uformell test-metodikk. Det er neppe nok til å formulere vitenskaplige metoder, men det er det vel få av oss som er ute etter uansett.

Hvis jeg skulle komme med forslag til forbedringer så måtte det være mer nøyaktig nivå-matching (har du volt-meter?).

Et annet spørsmål er hvordan du greide å starte de to CD-ene helt i synk?

mvh
    Knut

N

nb

Gjest
    For ordens skyld: Sannsynligheten for å ved flaks treffe på 24 av 25 om man antar 50% sannsynlighet for å tippe riktig er for alle praktiske formål null. Milevis innenfor hva som må kunne sier å være et signifikant resultat.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Høres ganske solid ut til å være en liten hjemmetest. Du har til og med kontrollert for "experimenter's expectancy", virker det som, og resultatet virker signifikant. Takk for infoen, det var godt å få litt relle data!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det høres ut som en bra, uformell test-metodikk. Det er neppe nok til å formulere vitenskaplige metoder, men det er det vel få av oss som er ute etter uansett.

Hvis jeg skulle komme med forslag til forbedringer så måtte det være mer nøyaktig nivå-matching (har du volt-meter?).

Et annet spørsmål er hvordan du greide å starte de to CD-ene helt i synk?

mvh
    Knut
    Ja, dette var jo ingen vitenskapelig test, jeg gjorde det jo mest for moros skyld, siden jeg aldri har prøvd blindtesting før, og siden det var etterspurt her. Da måtte jeg som du sier, målt at begge hadde det samme volumet. Jeg ble forbauset over hvor mye jeg måtte senke Capitolen for å få det likt. Den spiller dessuten best med volumet på maks. Det var definitivt ikke volumforskjeller jeg avdekket forskjellene i blindtesten. Det var først og fremst fylden i stemmen, deretter dybden i bassen. Noe mer trengte jeg ikke høre etter, for det var mer enn nok til å si hvilken som spilte.

Helt i synk ble det vet at jeg trykket play på begge samtidig. Prøvde et par ganger før de ble helt i synk. Det var uansett en kort pause mellom testene med prating, så små forskjeller ville ikke gjort utslag.

K

knutinh

Gjest
    Ja, dette var jo ingen vitenskapelig test, jeg gjorde det jo mest for moros skyld, siden jeg aldri har prøvd blindtesting før, og siden det var etterspurt her. Da måtte jeg som du sier, målt at begge hadde det samme volumet. Jeg ble forbauset over hvor mye jeg måtte senke Capitolen for å få det likt. Den spiller dessuten best med volumet på maks. Det var definitivt ikke volumforskjeller jeg avdekket forskjellene i blindtesten. Det var først og fremst fylden i stemmen, deretter dybden i bassen. Noe mer trengte jeg ikke høre etter, for det var mer enn nok til å si hvilken som spilte.

Helt i synk ble det vet at jeg trykket play på begge samtidig. Prøvde et par ganger før de ble helt i synk. Det var uansett en kort pause mellom testene med prating, så små forskjeller ville ikke gjort utslag.
    Med ett blir tonen i diskusjonen betydelig rundere =) Det er greit å diskutere fordeler/ulemper ved din metodikk, men ingen bestrider lenger observasjonen din.

Det kunne ha vært gøy å målt disse to og prøvd å se om det er noen sammenheng mellom måling og observasjon.

-k

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    For ordens skyld: Sannsynligheten for å ved flaks treffe på 24 av 25 om man antar 50% sannsynlighet for å tippe riktig er for alle praktiske formål null. Milevis innenfor hva som må kunne sier å være et signifikant resultat.
    Ja, jeg bommet som sagt på den første, men da hadde jeg bare hørt den ene. Straks jeg fikk høre den andre visste jeg at jeg hadde svart feil på den første. Jeg kunne godt målt mange flere ganger, men jeg visste umiddelbart hvilken spiller det var straks en av dem ble koblet inn, så det var ikke noe poeng.

Vedlegg

O

om.s

Gjest
    Bra BT!!, nå når du har konstatert at det er forskjeller, så skal det vel selvsagt diskuteres opp og i mente av noen, om metoden du brukte er god nok for ettertiden.....godt initiativ.....

mvh

Vedlegg

A

Antonx

Gjest
    Phuu jeg nå har jeg fulgt med i tråden med stor nysgjerrighet. Nå fikk du det bevist det jeg var så usikker på også. Takk, da har vi kommet til veis ende i denne tråden.
    Igjen Takk!! Nå er vi glade igjen og ikke bekymret for at alle pengene vi har lagt igjen i asylene var unødvendige.. :)

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Egentlig vil jeg si at å kreve å gjenkjenne en CD-spiller uten å ha hørt den andre er unødvendig harde krav, BT.

Hvis du hadde fått lov å bestemme deg etter først å ha hørt A og så B så høres det ut som om du kanskje hadde fått 100%.

Men kunne du høre kneppet fra inngangsvelgeren? Instruerte du samboer til å kneppe "fram og tilbake" hvis hun valgte å la deg høre til samme kilde 2 ggr?

-k

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Egentlig vil jeg si at å kreve å gjenkjenne en CD-spiller uten å ha hørt den andre er unødvendig harde krav, BT.

Hvis du hadde fått lov å bestemme deg etter først å ha hørt A og så B så høres det ut som om du kanskje hadde fått 100%.

-k
    Ja, med stor sannsynlighet.

Men kunne du høre kneppet fra inngangsvelgeren? Instruerte du samboer til å kneppe "fram og tilbake" hvis hun valgte å la deg høre til samme kilde 2 ggr?

-k
    Hun valgte noen ganger samme kilde 2-3 ganger på rad, ja. Jeg kunne ikke høre på kneppet hvilken vei hun vridde bryteren, nei.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Det er neppe nok til å formulere vitenskaplige metoder, men det er det vel få av oss som er ute etter uansett.
    mvh
    Knut
    Jøsses!

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Ser at denne tråden nå stort sett er overlatt til dere. Svarene kommer selvsagt også til å bli riktige nå!

B

Back_Door

Gjest
    Dette ble en lang tråd. likevel er min konklusjon at å lese denne helt til slutten, ga meg verdifull informasjon til ettertanke ;)
    Takker spesielt BT!! ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn