Forskjell på CD-spillere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Samtidig synes jeg at vi amatører skal få lov til å ta våre egne små tester hjemme og med det kjenne på kroppen om vi hører forskjell eller ikke.
    Så får det helder være så som så med at dette kanskje ikke holder mål vitenskapelig sett. Og kanskje er direkte missvisende. So what?
    Man har jo hatt en fin økt med oppsettet sitt  :)
    Er ikke dette noe av vitsen med hobbyen vår?
    For all del! Men mener du dermed at det ikke skal være rom her for en tråd som har nettopp det dokumenterbare som tema? Det må da være lov å diskutere den vinklingen også? De som ikke liker temaet kan jo bare ignorere tråden.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    For all del! Men mener du dermed at det ikke skal være rom her for en tråd som har nettopp det dokumenterbare som tema? Det må da være lov å diskutere den vinklingen også? De som ikke liker temaet kan jo bare ignorere tråden.
    Enig som bare det. :)

Klart dette må få slå to veier.

Jeg ser også helt klart at den vitenskaplige vinklingen på dette temaet burde vært flyttet til Tech-hjørnet.

B

brand-x

Gjest
    net2 !

Nå tror jeg ikke du skal dra alle "rasjonalister" over samme fjøl... Jeg stiller meg tvilende til påstander jeg har som virke, men ikke om hvorvidt det er forskjell på avspillere for det er det og ganske dramatisk i enkelte tillfeller... og i mitt virke der jeg har evaluert tweak- innretninger er det påkrevd en stor mengde spesielt avspillere fra forskjellige leverandører for å kunne dokumentere grad av påvirkning... og om den i visse tillfeller er marginal så oppleves den også dramatisk... Jeg har også benyttet nivåmatching selvfølgelig....

så hold deg for god til å generalisere takk !

mvh
    brand-x

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Nå er det blitt slik på forumet, at jeg kvier meg for å legge ut mine egne erfaringer med eget og andres oppsett.
    Føler at det blir ropt ULV ULV!! med en gang en vil fortelle hva man opplever i det som burde være en god og hyggelig hobby.
    Det erlitt fascinerende, for min opplevelse er helt motsatt. I dette tilfelle startet Fush en ærlig tråd med et åpent spørsmål. Du har selv sagt at det må være lov å etterspørre dokumentasjon?

Min opplevelse av den videre gangen er at en "hard kjerne" så kaprer tråden og stiller spørsmålstegn ved trådstarters motivasjon og evner, mistenkeliggjør forumdeltakere og klager over selv å bli mistenkeliggjort. Alt mulig annet enn å holde seg til topic som var relativt bra formulert av trådstarter.

Min tolkning av det hele er at folk på en elle annen måte føler seg "truet" av "vantro" som velger en annen innfallsport til hobbyen. Jeg tror at mange av disse stadig føler å tape rolige diskusjoner og at de derfor må hevde seg ved å kalle navn eller usaklige kommentarer. Derfor startet jeg også en side-tråd i off-topic hvor folk kan pøse ut sin vrede.

mvh
    knut

O

om.s

Gjest
    Min opplevelse av den videre gangen er at en "hard kjerne" så kaprer tråden og stiller spørsmålstegn ved trådstarters motivasjon og evner, mistenkeliggjør forumdeltakere og klager over selv å bli mistenkeliggjort. Alt mulig annet enn å holde seg til topic som var relativt bra formulert av trådstarter.

Min tolkning av det hele er at folk på en elle annen måte føler seg "truet" av "vantro" som velger en annen innfallsport til hobbyen. Jeg tror at mange av disse stadig føler å tape rolige diskusjoner og at de derfor må hevde seg ved å kalle navn eller usaklige kommentarer. Derfor startet jeg også en side-tråd i off-topic hvor folk kan pøse ut sin vrede.

mvh
    knut
    Interessante tanker!, har du tenkt på at dette også kan slå to veier?
    Jeg lærte meg ett nytt ord sist jeg leste Stereophile "Character assassination", vilket oppleves som om man utsettes for om ikke ens meninger og opplevelser er vel dokumenterte og kontrollerte i/av ett akademisk råd.

Tape en diskusjon? det er vel isåfall ikke mulig for en subjektivist å tape noe, ens opplevelser har man jo, derimot er det kanskje en viss akademisk prestisje som tapes om ikke man har siste og avgjørende ord mot slike selvlærte rabulister som subjektivistene ofte er.

mvh

Igor_S

Medlem
    Ble medlem
    12.08.2006
    Antall liker
    0
    Komisk tråd!

Gratulerer til testeren som har hørt forskjeller mellom to spillere. ;D

Er det noen som egentlig har hevdet at det ikke er hørbar forskjell på cd spillere. ???

Ivar L har hevdet at en optimal cd spiller ikke vil koste mer enn 10000,- , men produsenter kan legge inn forandringer i klangbalansen og frekvensspekteret slik at vi hører forskjeller.

Her ble det testet en spiller til over 20 K og en til under 10. Derfor vil det være forventet også å høre kvalitetsforskjeller. ;)

Mer interessant hadde det vært om testeren hadde hørt forskjell på de to drivverkene på de samme spillerene. Det er heller lite sannsynlig.

Noen tråder her er rett og slett under lavmålet :mad:

B

brand-x

Gjest
    om.s !

Akademikere trenger ikke ha siste ord, de sitter jo på konklusjonen uansett gjennom kunnskap og viten.. det de forsøker er å minimalisere feiltrinn i virkelighets-oppfatningen.. slik sett blir man offer for drittslenging og andre søppel-komentarer... og opplever etter oppfordring fra andre subjektivister om å finne seg noe annet å gjøre fordi lydopplevelse er kun for de som lever etter samme troen .

mvh
    brand-x

O

om.s

Gjest
    om.s !

Akademikere trenger ikke ha siste ord, de sitter jo på konklusjonen uansett gjennom kunnskap og viten.. det de forsøker er å minimalisere feiltrinn i virkelighets-oppfatningen.. slik sett blir man offer for drittslenging og andre søppel-komentarer... og opplever etter oppfordring fra andre subjektivister om å finne seg noe annet å gjøre fordi lydopplevelse er kun for de som lever etter samme troen .

mvh
    brand-x
    Hvordan bør dette oppfattes?....

mvh

Vedlegg

B

brand-x

Gjest
    om.s !

Det jeg mener er att all tid akademikere ikke har troverdig underbyggende konklusjon til det vi "rasjonalister" kaller fenomener, vil den underkjennes.. Derfor forstår jeg meget godt det subjektivistene kaller kverulering i denne sammenheng.. med minimalisering mener jeg i lys av mangel på troverdig verifisering prøver de å minimalisere selvbedraget som jeg som rasjonelist også besitter i denne sammenheng.. Drittslenging og søppelkommentarer blir derfor ett nødvendig resultat av hele tiden å argumentere mot noe som er helt innlysende.. men likevel unødvendig i og med att dette er gjort i "god" hensikt... Som rasjonalist føler jeg selv å være uønsket av veldig mange for mitt syn på virkeligheten og det synes jeg er meget beklagelig da jeg med mine argumenter også prøver å bidra ut fra mitt ståsted og min kunnskap.. Hifi bør være inkluderende og ikke ekskluderende. det være seg prisklasse eller innfallsvinkel til lidenskapen...

jeg forstår som sagt dere subjektivister alldeles utmerket i denne saken og mener rasjonalistene trekker det ut i kverulering og mangel på kunnskap i overhøring av tildels de ekestreme forskjellene mellom avspillere. for den er der og meget påtagelig også .

mvh
    (rasjonalist med forståelse i denne sammenheng)
    brand-x

Vedlegg

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    om.s !

Det jeg mener er att all tid akademikere ikke har troverdig underbyggende konklusjon til det vi "rasjonalister" kaller fenomener, vil den underkjennes.. Derfor forstår jeg meget godt det subjektivistene kaller kverulering i denne sammenheng.. med minimalisering mener jeg i lys av mangel på troverdig verifisering prøver de å minimalisere selvbedraget som jeg som rasjonelist også besitter i denne sammenheng.. Drittslenging og søppelkommentarer blir derfor ett nødvendig resultat av hele tiden å argumentere mot noe som er helt innlysende.. men likevel unødvendig i og med att dette er gjort i "god" hensikt... Som rasjonalist føler jeg selv å være uønsket av veldig mange for mitt syn på virkeligheten og det synes jeg er meget beklagelig da jeg med mine argumenter også prøver å bidra ut fra mitt ståsted og min kunnskap.. Hifi bør være inkluderende og ikke ekskluderende. det være seg prisklasse eller innfallsvinkel til lidenskapen...

jeg forstår som sagt dere subjektivister alldeles utmerket i denne saken og mener rasjonalistene trekker det ut i kverulering og mangel på kunnskap i overhøring av tildels de ekestreme forskjellene mellom avspillere. for den er der og meget påtagelig også .

mvh
    (rasjonalist med forståelse i denne sammenheng)
    brand-x
    Jøsses brand-x, det må jeg si! Her skjer det saker og ting!

Forøvrig blir ikke dette noen lidenskap før man kommer opp i en høyere prisklasse. Da blir også hifi lett litt ekskluderende sånn helt av seg sev.

PS: Du er på ingen måte uønsket, snarere tvert i mot.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Komisk tråd!

Gratulerer til testeren som har hørt forskjeller mellom to spillere.   ;D

Er det noen som egentlig har hevdet at det ikke er hørbar forskjell på cd spillere.  ???

Ivar L har hevdet at en optimal cd spiller ikke vil koste mer enn 10000,- , men produsenter kan legge inn forandringer i klangbalansen og frekvensspekteret slik at vi hører forskjeller.

Her ble det testet en spiller til over 20 K og en til under 10. Derfor vil det være forventet også å høre kvalitetsforskjeller.  ;)

Mer interessant hadde det vært om testeren hadde hørt forskjell på de to drivverkene på de samme spillerene. Det er heller lite sannsynlig.

Noen tråder her er rett og slett under lavmålet  :mad:
    Velkommen til HFS :)

Dette at produsenter endrer på klangbalansen (Gjør frekvensgangen ugjevn med vilje) var jeg ikke klar over. Men som du siterer Løkken, at spillere til 10 000 er optimale, betyr det da at spillere som blir trikset med klangbalansen på må være dyrere? Det koster vel ikke mye å endre på den - eller kjøpe en equalizer?

Vel, jeg har alltid trodd at produsentene hele tiden var ute etter mest mulig teknisk riktighet, men kanskje dette ikke er tilfelle.

Det ville vært artig å målt to spillere en til under 10k og en til langt over 10k, og sammenlignet dem. Noen som donerer spillere for en periode? Jeg betaler frakt.

Vidar

Vedlegg

U

utgatt19288

Gjest
    Vel, jeg har alltid trodd at produsentene hele tiden var ute etter mest mulig teknisk riktighet, men kanskje dette ikke er tilfelle.
    Vidar
    Hva mener du med "teknisk riktighet" vs. klangbalanse?

Vi kan løfte blikket fra CD og se på tilsvarende analogi till vinylmediet. Viser til Rudi’s utmerkede guide over Pick-Up’s . Her har man gradert gjengivelse fra 1 til 8. Der 1 er mørk, 4 nøytral og 8 analytisk.

Mener du at bare nøytral er teknisk riktig?

http://www.alternativaudio.com/forum/viewtopic.php?t=465

K

knutinh

Gjest
    Det er vel vanskelig å si hva som er "teknisk riktig"? Men jeg ser ikke hvorfor en komponent som en CD-spiller skal ha en innebygd EQ-fuksjon?

Disse edle audiofile vil ikke røre en equaliser, men går gjerne igjennom 10 dyre CD-spillere for å finne en som har frekvensmodifiserende egenskaper som tilsvarer en equaliser =)

-k

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Hva mener du med "teknisk riktighet" vs. klangbalanse?

Vi kan løfte blikket fra CD og se på tilsvarende analogi till vinylmediet. Viser til Rudi’s utmerkede guide over Pick-Up’s . Her har man gradert gjengivelse fra 1 til 8. Der 1 er mørk, 4 nøytral og 8 analytisk.

http://www.alternativaudio.com/forum/viewtopic.php?t=465
    Med teknisk riktighet mener jeg flat frekvensgang, ingen fasedreining - i det heletatt 0 forvrengning. Klangbalanse er jo allment forstått som ulik vekting av forskjellig frekvenser (Mens klang i teknisk forstand egentlig er et produkt av grunntone + overharmonisk forvregning). På CD spillere opgis det en THD på ofte godt under 0,01%, så jeg tror ordet klangbalanse i CD verdenen er et ikke-ord. Imidlertid kan man foruten dette vekte frekvensgangen til det mørke eller lyse - uten at dette har sammenheng med klang (Eller THD) i så måte.

Jeg visste ikke at man på vinyl hadde disse forskjellige alternativene fra 1-8, og langt mindre visste jeg at det var noe tilsvarende for CD. Det er jo i alle fall godt at vinylfolket faktisk kan velge om anlegget skal spille mørkt eller lyst - og da sikkert på en bedre måte matche opp mot høyttalernes frekvensrespons.

Vidar

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Disse edle audiofile vil ikke røre en equaliser, men går gjerne igjennom 10 dyre CD-spillere for å finne en som har frekvensmodifiserende egenskaper som tilsvarer en equaliser =)

-k
    Dobbeltmoral, spør du meg ;D

Igor_S

Medlem
    Ble medlem
    12.08.2006
    Antall liker
    0
    Velkommen til HFS :)

Dette at produsenter endrer på klangbalansen (Gjør frekvensgangen ugjevn med vilje) var jeg ikke klar over. Men som du siterer Løkken, at spillere til 10 000 er optimale, betyr det da at spillere som blir trikset med klangbalansen på må være dyrere? Det koster vel ikke mye å endre på den - eller kjøpe en equalizer?

Det ville vært artig å målt to spillere en til under 10k og en til langt over 10k, og sammenlignet dem. Noen som donerer spillere for en periode? Jeg betaler frakt.

Vidar
    At produsenter har sin egen "sound" på produktene er vel ingen hemmlighet!?

Vi kan godt diskutere hva som utgjør denne soundforskjellen, men hvis to spillere over 10000 lyder forskjellig (og det gjør de) må forskjellen finnes et sted?

B

brand-x

Gjest
    om.s og ayaboh !

takker så meget for det.....

mvh
    brand-x

B

Back_Door

Gjest
    om.s og ayaboh !

takker så meget for det.....

mvh
    brand-x
    Dette minner om den berømte julefeiring et bestemt år mellom skyttergravene under 1. verdenskrig ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.540
    Det er vel vanskelig å si hva som er "teknisk riktig"? Men jeg ser ikke hvorfor en komponent som en CD-spiller skal ha en innebygd EQ-fuksjon?

-k
    Equaliser kalles nå "romkorreksjonsenhet" ;)

Vedlegg

B

brand-x

Gjest
    Back_Door !

Skulle jeg ikke svart med høflighet eller er det fordi jeg mener vi "rasjonalister" tenderer til å kverulere over "fenomener" som faktisk er til stede ?

Julefeiring mellom skyttergravene, ja hvorfor ikke...

mvh
    brand-x

GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    3
    Trådstartar: Siden ingen så langt har klart å dokumentere hørbar forskjell på kabler...

Frå eit gammalt notat: 2.5.93 hadde eg ein blindtest mellom Supra høgtalarkablar og Audioquest type 4. Ikkje nokon grundig og vitskapleg test, men spelte eit kutt (Limehouse blues, Jazz at the Pawnshop) 5 gongar, eg plukka ut rett kabel 5 av 5 gongar (hadde høyrt begge før).  Skilnad: Audioquest opnare og meir "crisp". For eit halvt års tid sidan kjøpte eg Duelunds signalkabel og samanlikna dei med mine heimelaga. Eg gjorde ikkje tilsvarande test, men let dei vere tilkopla ei stund medan eg lytta til musikk. Men det enda alltid med at eg bytta tilbake til mine eigne før kvelden var omme. No ligg Duelundkabelen i skuffa, min eigen er i bruk. Eg nyt musikken betre med den kabelen...Eg dreg ikkje den slutninga at alle ville ha gjort same valet som meg, vi vil ikkje alle ha musikken presentert på den same måten.
    Ei slags oppsummering ut i frå eigne erfaringar:
    1: Mange vil høyre skilnad på apparat/kablar i blindtest.
    2: For å finne ut kven du vil ha, må du teste ut over tid. Bruk ein kabel/ CD-spelar eit par veker, bytt så. Kjenner du saknet, eller pustar du letta ut ?
    3. Målingar for å finne den beste CD-spelaren i ei prisklasse ?
    Har du funne avgjerande parameter å måle på desse 25 sidene ? Til dømes Stereophile gjer målingar av alle CD-spelarane dei testar. Er det mogeleg å lese noko ut av målingane som seier at spelar A er betre enn spelar B i same prisklasse, og kva er det i såfall dei målar som viser det ? Skal innrømme at eg ikkje har granska målingane nøye, det må andre gjerne gjere.
    4. Vil vi alle ha musikken presentert på same måten ? Anlegga til medlemane på forumet er ulike, sjølvsagt er mange (alle?) på leit  etter noko enno betre. Men nokre vil høyre alle detaljane, andre vil ha stemninga osb. Det som er rett for meg er kanskje ikkje rett for deg.
    5. Skal du ha ein ny komponent i heimen, er det du og berre du som kan avgjere kva du skal ha. Sjølvsagt er det bra å kunne snevre inn utvalet ut i frå testar og målingar, men det er ikkje nok.

Du er på jakt etter oppgradering (?), utan bruke for mykje tid, og å kaste vekk for mykje pengar. Men moralen er: Lytt til andre, prøv ut sjølv.

Hei,

Synes at du har skrevet et godt innlegg.

Er veldig enig i at man ofte bør gi det en tid, selv om av og til så hører man stor og positiv forskjell med en gang.

Jeg har hatt flere gode cd spillere og selvsagt så har jeg hørt forskjell på dem, hvis ikke så hadde man vel ikke kjøpt dem.
    Samme gjelder de fleste kabel skifte og engang var forskjellen så dramatisk at jeg ble "bitt" av kabel oppgradering videre, men det har også hent at jeg har "bommet" noe der må innrømmes.
    Det er vel videre slik at det ikke er mulig å få testet absolutt alt man har lyst på før et eventuelt kjøp heller, så "you win some and you loose some" stemmer nok litt for meg.
    Totalt sett så er jeg imidlertid fornøyd :)

B

Back_Door

Gjest
    Back_Door !

Skulle jeg ikke svart med høflighet eller er det fordi jeg mener vi "rasjonalister" tenderer til å kverulere over "fenomener" som faktisk er til stede ?  

Julefeiring mellom skyttergravene, ja hvorfor ikke...

mvh
    brand-x
    Det var på ingen måte negativt ment! Dersom du ikke kjenner historien jeg refererte til, forstår du heller kanskje ikke mitt poeng. En slik "forbrødring" vi her kunne se mellom dere, hadde dette diskusjonsforumet tjent på, om det kunne spredd seg til andre ;)

Vedlegg

B

brand-x

Gjest
    Back_Door !

Joda jeg forstår poenget ditt, og er enig med deg...

mvh
    brand-x

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    At produsenter har sin egen "sound" på produktene er vel ingen hemmlighet!?

Vi kan godt diskutere hva som utgjør denne soundforskjellen, men hvis to spillere over 10000 lyder forskjellig (og det gjør de) må forskjellen finnes et sted?
    Forskjellen finnes nok et sted ja. Det hadde vært artig å målt litt på to spillere som har forskjellig lyd. Hva som er årsak til forskjellene vet jeg ingenting om, men det er for meg ikke så interessant som selve måleresultatet.

Vidar

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jøss. Er jeg dobbeltmoralsk fordi jeg ikke har equilizer også nå. ;D
    Jeg som ikke en gang visstevat det var en facit for hvordan digitale signaler skal gjengis med analoge.

O

om.s

Gjest
    Jøss. Er jeg dobbeltmoralsk fordi jeg ikke har equilizer også nå. ;D
    Jeg som ikke en gang visstevat det var en facit for hvordan digitale signaler skal gjengis med analoge.

Det er nesten så jeg angrer litt på at jeg solgte min Fisher Equilizer på begynnelsen av 90 tallet, dobbelmoralsk ønsker man jo ikke være ;D ....

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn