Forskjell på CD-spillere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• General8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Antall liker
    0
    Har ikke lest de 20 siste sidene så jeg spørr: Er det her snakk om cd-spiller med den innebygde DAC`en? Dvs at trådstarter lurer på om alle DAC`er låter likt, eller lurer han på om alle digitale signal fra CD spilleren "låter" likt?
    Går ut ifra at det er det siste..?

N

nb

Gjest
    Det handler kanskje mer om at det blir litt for omfattende å lære seg hva som skjer i boksene enn at man er direkte fientlig innstilt.

Jeg skulle gjerne visst mye mer om dette, men det er ikke lett å finne denne kunnskapen lett tilgjengelig presentert.
    Tja, Løkken og knutinh har jo her og der forklart ganske mange ganger litt av hva som skjer i digital signalbehandling, digital signaltransmisjon osv. Det ser i noe begrenset grad til å synke inn. Selv har jeg ikke nødvendig kompetanse til å skjønne absolutt alt, men jeg regner det som overveiende sannsynlig at dersom person A påstår noe om digital signalbehandling og Løkken det motsatte, så tar person A feil.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Har ikke lest de 20 siste sidene så jeg spørr: Er det her snakk om cd-spiller med den innebygde DAC`en? Dvs at trådstarter lurer på om alle DAC`er låter likt, eller lurer han på om alle digitale signal fra CD spilleren "låter" likt?
    Går ut ifra at det er det siste..?
    Snakker om komplette CD-spillere ja, med drivverk, DAC etc.c

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg vurderer å gjennomføre en slik blindtest som etterspørres, litt for moros skyld, siden jeg har det som trengs for å gjøre det.

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Jeg vurderer å gjennomføre en slik blindtest som etterspørres, litt for moros skyld, siden jeg har det som trengs for å gjøre det.
    Det tror jeg det er mange, i begge leire, som hadde satt stor pris på :)

B

Back_Door

Gjest
    Siden ingen så langt har klart å dokumentere hørbar forskjell på kabler, så har jeg et spørsmål, eller en utfordring om du vil: Hvor langt ut i kjeden må vi for å finne verifiserbare forskjeller? At det er forskjell på lytterom er udiskutabelt, høyttalere likeså. Mange vil vel også hevde at det er stor forskjell på forsterkere. Men er det mulig å plukke ut f.eks. forskjellige CD-spillere i en blindtest? Vil det være enkelt å skille fra hverandre f.eks. en billig DVD-spiller som Oppo og en CD-spiller fra Wadia, Krell eller andre high-end-merker? Noen som har prøvd, eller kjenner kallet for å prøve?
    Lurer litt på bakgrunnen for ditt spørsmål. Har du selv prøvd å høre forskjell på cd-spillere? Har du testet ditt eget hørselsinntrykk mellom en billig og en dyr spiller? Jeg undres nemlig om din søken etter vitenskapelig bevis er grunnet i at du selv ikke klarer å høre forskjell.

B

bamsemann

Gjest
    Hva vil du egentlig fram til og hvorfor diskuterer vi ikke dette i en annen tråd?

Jeg ser ikke noe poeng i å krangle med deg om hvorfor du tar dine valg. Men vitenskapen som du er avhengig av for i det hele tatt å få en CD-spiller baserte seg ikke på utsagn med 6 utropstegn uten underbygging.

-k
    Det jeg vil frem til er at jeg valgte å beholde m.f. spilleren p.g.a. lyden..

Det tror jeg du forstår knutinh uten å behøve å kverulere noe om det..

Og jeg trodde dette var en tråd om lydmessige forskjeller på cd spillere? kanskje har jeg misforstått?

Tror ikke det nei...

bamsemann.. :)

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Jeg skulle gjerne visst mye mer om dette, men det er ikke lett å finne denne kunnskapen lett tilgjengelig presentert.
    Et problem er at det finnes 1000 "reodorfelgener" som har veldig sterke meninger om teknikken bak men som har lite krav til dokumentasjon. Noen av disse tjener selv penger på hifi, andre er bare ute etter å fremstår som smarte på diverse forum.

En god kilde i så måte er Ivar som faktisk tar doktorgrad på dette, og som ved å stå fram ved fullt navn ville sette seg selv i et veldig uheldig lys hvis han gikk ut med halvsannheter, udokumenterbare påstander og som generelt er en kapasitet.

Har du sett på den utmerkede lista over hifi-begreper som er klistret på tech-hjørnet?

-k

K

knutinh

Gjest
    Det jeg vil frem til er at jeg valgte å beholde m.f. spilleren p.g.a. lyden..
    Første post sier "Hvor langt ut i kjeden må vi for å finne verifiserbare forskjeller?" Din forskjell er ikke verifisert. Den er en observasjon. At du velger å se på den som en sannhet er helt greit. Men at vi andre velger å se på den som en av flere observasjoner, ikke guddommelig sannhet må også være noe du godtar?

mvh
    Knut

B

Back_Door

Gjest
    "den 07/28/06 klokken 12:31:07, skrev Fush:
    Siden ingen så langt har klart å dokumentere hørbar forskjell på kabler, så har jeg et spørsmål, eller en utfordring om du vil: Hvor langt ut i kjeden må vi for å finne verifiserbare forskjeller? At det er forskjell på lytterom er udiskutabelt, høyttalere likeså. Mange vil vel også hevde at det er stor forskjell på forsterkere. Men er det mulig å plukke ut f.eks. forskjellige CD-spillere i en blindtest? Vil det være enkelt å skille fra hverandre f.eks. en billig DVD-spiller som Oppo og en CD-spiller fra Wadia, Krell eller andre high-end-merker? Noen som har prøvd, eller kjenner kallet for å prøve?"

Lurer litt på bakgrunnen for ditt spørsmål. Har du selv prøvd å høre forskjell på cd-spillere? Har du testet ditt eget hørselsinntrykk mellom en billig og en dyr spiller? Jeg undres nemlig om din søken etter vitenskapelig bevis er grunnet i at du selv ikke klarer å høre forskjell.

Ser at Fush kanskje vegrer seg for å svare? Er det ikke relevant, eller har det blitt belyst tidligere i topicen(i så fall beklager jeg å ha oversett det)
    Utsagnet om at forskjell mellom høyttalere er udiskutabelt, er jo bare en form for subjektiv synsing(?). Når det kommer til cd-spillere, er det tydeligvis ikke lenger udiskutabelt. Hvorfor ikke? Fordi du ikke selv hører forskjell??

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    I denne tråden har jeg kun ønsket å få definert, og om mulig kvantifisert, forskjellene på CD-spillere. Hvis vi bruker bil-analogien, så vil det si å måle toppfart og de andre ytelsesparametrene. Siden CD-spillere også er tekniske innretninger, så bør det samme være mulig der, om enn ikke like enkelt.
    Det virker litt som om du er på jakt etter et svar - som egentlig ikke er svar på noe som helst....

Om du på bakgrunn av alt du leser, drar den konklusjonen at det er hevet over enhver tvil at det kan være forskjell på cdspillere........hva så?

Det blir ikke noe mindre vanskelig å finne akkurat den spilleren som er den rette for deg uansett?

Eller om du er fornøyd med dagens billige dvdspiller - hvorfor bytte til noe dyrere bare fordi du har lest at de kan være bedre?

Man vil sjelden kunne velge komponent ut fra måledata, slik man f.eks kan med en bil, hvis man ønsker prestasjoner på visse områder.

En hifi-komponent skal foruten å matche smaken din også passe inn i en kjede sammen med de andre komponentene....

Du søker derfor et enkelt svar som desverre ikke finnes............derfor sklir også denne tråden helt ut.
    Men det kan da være underholdene nok... ;D

K

knutinh

Gjest
    Utsagnet om at forskjell mellom høyttalere er udiskutabelt, er jo bare en form for subjektiv synsing(?).
    Nei, Floyd Toole beviste det bl.a. i 1986 eller deromkring. Videre greide han å relatere testpersoners subjektive inntrykk til enkelte tekniske parametre, som flat frekvensrespons, linearitet og nedre grensefrekvens.

Når det kommer til cd-spillere, er det tydeligvis ikke lenger udiskutabelt. Hvorfor ikke? Fordi du ikke selv hører forskjell??
    Kanskje Fush er døv, kanskje han har andre motivasjoner enn deg.

Jeg vil tippe at opplagte dårlige design som amplitudemodulasjon grunnet dårlig dekobling mellom mekanikk og D/A og veldig dårlig D/A konverter er hørbart i en blindtest.

Videre vil avlesning av dårlige CD-plater helt klart kunne gi signifikante hørbare forskjeller hvis noen har dårlig tracking av laser eller ikke-eksisterende feilkorreksjon.

Jeg tror kanskje spørsmålet var mer rettet mot fornuftig designede CD-spillere til 3000,- og oppover med gode specs? Jeg ville ikke ha veddet hus og hjem på at jeg hørte forskjell i en blindtest. Men det hadde vært gøy om jeg gjorde det.

-k

K

knutinh

Gjest
    Man vil sjelden kunne velge komponent ut fra måledata, slik man f.eks kan med en bil, hvis man ønsker prestasjoner på visse områder.
    Som det har vært nevnt opptil flere ganger. Ved bilkjøp finnes det opptil flere objektive egenskaper. Forventet driftskostnad, drivstoff-forbruk, hestekrefter og dreiemoment, maks tillatt hengervekt... you name it. I tillegg finnes det "andre" ting. Som gjør at folk er villig til å betale med for Mercedes enn Opel selv om alle relevante data skulle være mer eller mindre lik.

Forskjellen er at veldig få (?) bilkjøpere prøver å rasjonalisere sine subjektive valg på den måten vi ser her. Hvor ofte hører du at "denne bilen har oppgitt 150hk, men det er fordi vitenskapen ikke er kommet så langt. I virkeligheten har den 220hk pga en sær hår-rørs-effekt som bare ingeniørene i Alfa Romeo har forsket seg fram til."

Hvis en eller annen mekaniker eller ingeniør sier at en turbo fungerer på den ene eller andre måten, så kommer det ikke et ras av råne-entusiaster som anklager disse for ikke å ha et liv, å finne seg et annet yrke eller noe annet. Jeg går ut ifra at det er enighet om at en bil er mye mer enn bare turbo, og at turboens egenskaper er bare en av mange ingredienser som skal til for å få en bra bil.

Hvis noen spør på et bilforum om hva målbar bremselengde eller 0-100 er for en Toyota Corolla, så kommer det ikke en 20-siders tråd som dette med eksistensielle spørsmål, opphetede debatter eller down-to-earth missionører som krever "hvorfor skal du på død og liv ha talla, det er jo bare å prøve sjæl så merker du jo fort om den bremser før lyskrysset"

=)
    -k

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Hvis en eller annen mekaniker eller ingeniør sier at en turbo fungerer på den ene eller andre måten, så kommer det ikke et ras av råne-entusiaster som anklager disse for ikke å ha et liv, å finne seg et annet yrke eller noe annet. Jeg går ut ifra at det er enighet om at en bil er mye mer enn bare turbo, og at turboens egenskaper er bare en av mange ingredienser som skal til for å få en bra bil.
    Hehe.....jo det tror jeg faktisk kunne ha skjedd!
    Om en bilingeniør hadde hevdet at x har den og den egenskapen, men at det i praktisk bruk viste seg å være stikk motsatt, så tror jeg debatten ville gått heftig for seg... ;D

Det er i prinsippet det som skaper de store diskusjonene innen hifi (nå om dagen...) ;)

O

om.s

Gjest
    Virker som det snart er flere filosofer, kverrulanter, kranglefanter og selverklærte realister på HFS enn folk som er genuint interisert i musikk og hva et godt anlegg kan gi oss av unike musikalske opplevelser.

::)
    Dette tror jeg, dessverre er farlig nær sannheten, det blåser en slags akademisk/teknisk "ny religiøs" vind her.

mvh

A

Antonx

Gjest
    He he.
    Da jeg leste startinnelgget tenkte jeg at dette var ironi og bare smilte litt skevt uten å svare.
    Men jeg lærer endel av slike tråder uansett selv om jeg er av dem som vil ha god lyd for å nyte musikk og synes teknikken er mest for konstruktørene.
    Og det sier jeg med et fagbrev innen elektronikk liggende et sted. Det er litt som blant oss profersjonelle fotografer; de fleste har minimal tekniske kunnskaper. Og de som har det er ofte ikke blant de flinkeste. Og så hadde jeg noen klassiske musikere blant vennene engang. Jeg så litt forundret på dem der de analyserte musikkstykker med en liten bærbar sak.

Men for all del, bare krangel i vei men ikke bli sure på hverandre da.. Bamsemann hadde et godt innlegg og han er alltid blid.. :)

Vedlegg

N

nb

Gjest
    Dette tror jeg, dessverre er farlig nær sannheten, det blåser en slags akademisk/teknisk "ny religiøs" vind her.

mvh
    Mulig det, men kan muligens også være sunt, gitt de mengdene T&T som også titter innom;)

Vedlegg

O

om.s

Gjest
    Virker også som en ikke ubetydelig del av HiFi-folket er direkte fiendtlig innstilt til faktisk å lære seg litt om hva som skjer inne i de boksene man velger å bruke ikke ubetydelige beløp på. Det er temmelig unikt for en i prinsippet teknisk hobby.
    Noe av dette kan jo skylde at det kanskje ikke er det primære ved å velge HiFi som hobby, det rent tekniske aspektet mener jeg, men at man mer søker den gode musikk opplevelsen, i dagens stress og mas. var jeg rent teknisk interessert ville jeg valgt ett annet fora og vinkling enn HFS....

mvh

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Om du på bakgrunn av alt du leser, drar den konklusjonen at det er hevet over enhver tvil at det kan være forskjell på cdspillere........hva så?

Det blir ikke noe mindre vanskelig å finne akkurat den spilleren som er den rette for deg uansett?
    Da kan jeg begynne letingen. Men dersom alle forsøk på å finne forskjeller ender i at de er så marginale at de knapt er hørbare av en liten andel av befolkningen, og da bare under ekstremt optimaliserte lytteforhold, så tror jeg kanskje jeg sparer meg bryet.

Eller om du er fornøyd med dagens billige dvdspiller - hvorfor bytte til noe dyrere bare fordi du har lest at de kan være bedre?
    Synes jo det er moro med lyd, så jeg vurderer jo å oppgradere etterhvert, dersom det gir meg bedre "ytelse" og kvalitet. Men det vil alltid være en avveining mot en begrenset økonomi. Derav ønsket om å få svar på det denne tråden spør om.

N

nb

Gjest
    Noe av dette kan jo skylde at det kanskje ikke er det primære ved å velge HiFi som hobby, det rent tekniske aspektet mener jeg, men at man mer søker den gode musikk opplevelsen, i dagens stress og mas. var jeg rent teknisk interessert ville jeg valgt ett annet fora og vinkling enn HFS....

mvh
    Ikke uenig i det, personlig tror jeg ikke jeg har lest et eneste datablad på noen av komponentene mine. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det kan bli så mye bråk av at noen påpekter faktiske feil eller misforståelser i en argumentasjonsrekke. Jeg mener dog likevel at en i alle fall grunnleggende forståelse av hvordan ting funker, hva som henger på greip og hva som ikke gjør det, er gode hjelpemidler på veien mot bedre lyd. Om man sparer noen titusener som ellers ville vært brukt på ting som neppe har noen reell effekt, kan man jo ta det som ren bonus.

O

om.s

Gjest
    Mulig det, men kan muligens også være sunt, gitt de  mengdene T&T som også titter innom;)
    Det er stort sett aldri sunt "å snu kappa etter vinden" som man kan få inntrykk av at mange her inne gjør, når tech ypperste presten/e ytrer seg så må det jo være sant (for den gode lyd opplevelsen) osv osv.....not good!

Man bruker jo å si tenk selv, men her kan det kanskje skrives om litt til også å gjelde "opplev selv".....

mvh

A

Antonx

Gjest
    Det er du som skal ha spilleren ikke sant? Hvis du ikke merker noen betydelige forskjeller så behold den billigste med mindre du vil bistå gutta i butikken.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Jeg har hørt noen ganske kostbare CD-spillere ja, men aldri foretatt noen direkte sammenlikning mellom spillere, slik som det er snakk om her. Håper å få gjort det etterhvert, og synes det er en god start å få litt input her på sentralen først.

Vedlegg

B

Back_Door

Gjest
    Nei, Floyd Toole beviste det bl.a. i 1986 eller deromkring. Videre greide han å relatere testpersoners subjektive inntrykk til enkelte tekniske parametre, som flat frekvensrespons, linearitet og nedre grensefrekvens.

-k
    Så det er derfor du godtar at det er forskjell på høyttalere? Uten dette "beviset", hadde du ikke trodd på dine(eller andres) ører? ;D

O

om.s

Gjest
    Jeg har hørt noen ganske kostbare CD-spillere ja, men aldri foretatt noen direkte sammenlikning mellom spillere, slik som det er snakk om her. Håper å få gjort det etterhvert, og synes det er en god start å få litt input her på sentralen først.
    Betyr dette at du har tatt ditt bastante standpunkt i denne saken på utelukkende "teknisk synsing" fra din side? dvs ingen egen erfaring med ulike spillere, ingen leste omtaler/tester av ulike cd spillere fra seriøse blader, (om det stemmer at du kun har lest L&B så har du en lang vei å gå)...

mvh

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    -k
    Dere skjønner gutta, når en ekspert (ekspert er en person som er langt hjemmefra) kommer med en uttalelse og skriver en avhandling med masse tall og kurver, er dette rene fluepapiret for alle bitfiklere og formelhuer. Dette er hvordan en objektivist forsvarer sine meninger, og det kan sikkert ha en betydning for en produsent/konstruktør, men for sluttbruker er det temmelig irrelevant.

Hvis godeste Floyds teorier og oppdagelser var universielle, burde hele verden gått ut og kjøpt Verity, Infinity og Revel høyttalere (disse er de eneste jeg vet om som har brukt disse dataene i utviklingen). Sannheten er som vi alle vet en annen.

Den eneste personen jeg vet om som har klart å utvikle en referansehøyttaler med kun teoretisk kunnskap er Peter Walker. Disse konstruksjonene avviker en smule fra Floyds ideal.

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Så det er derfor du godtar at det er forskjell på høyttalere? Uten dette "beviset", hadde du ikke trodd på dine(eller andres) ører? ;D
    Jeg tror at det finnes liv utenfor jorden. Jeg er likevel fryktelig interessert i evt bevis som bekrefter dette.

Du sa at forskjell på høyttalere var ren synsing, jeg tilbakeviste det. Ser du ikke at slike konklusive svar gjør at vi slipper å bruke energi på å diskutere sannhetsgehalt?

Min mening er jo mer vi forstår, jo lengre kommer vi. Meningen til enkelte her inne er tydeligvis at jo mindre av "guds skaperverk" vi avslører, jo lengre får vi være i paradis...

-k

B

Back_Door

Gjest
    Betyr dette at du har tatt ditt bastante standpunkt i denne saken på utelukkende "teknisk synsing" fra din side? dvs ingen egen erfaring med ulike spillere, ingen leste omtaler/tester av ulike cd spillere fra seriøse blader, (om det stemmer at du kun har lest L&B så har du en lang vei å gå)...

mvh
    Har han egentlig tatt et "bastant standpunkt"?

Vedlegg

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Betyr dette at du har tatt ditt bastante standpunkt i denne saken på utelukkende "teknisk synsing" fra din side?
    Hvilket bastant standpunkt er det du referer til?

K

knutinh

Gjest
    Dere skjønner gutta, når en ekspert (ekspert er en person som er langt hjemmefra) kommer med en uttalelse og skriver en avhandling med masse tall og kurver, er dette rene fluepapiret for alle bitfiklere og formelhuer. Dette er hvordan en objektivist forsvarer sine meninger, og det kan sikkert ha en betydning for en produsent/konstruktør, men for sluttbruker er det temmelig irrelevant.

Hvis godeste Floyds teorier og oppdagelser var universielle, burde hele verden gått ut og kjøpt Verity, Infinity og Revel høyttalere (disse er de eneste jeg vet om som har brukt disse dataene i utviklingen). Sannheten er som vi alle vet en annen.

Den eneste personen jeg vet om som har klart å utvikle en referansehøyttaler med kun teoretisk kunnskap er Peter Walker. Disse konstruksjonene avviker en smule fra Floyds ideal.
    Har du i det hele tatt lest Floyd? En av utsagnene var eksplisitt at dette ikke kunne brukes til å formulere hvordan man skulle bygge høyttalere. Hensikten var å finne metoder for å evaluere allerede eksisterende konstruksjoner. "Floyds ideal" var intet mindre enn en tolkning av svarene lyttepanelet gav når de ble utsatt for forskjellige høyttalere. Altså stolte han på ørene til folk.

Hvorfor den uforsonende tonen? Hvem er det du mener med "bitfiklere og formelhuer"? Jeg trodde vi var enige om at barnehageretorikk med navne-kalling var en ting vi skulle unngå?

-k

N

nb

Gjest
    Tja, det virker som ganske mange på forhånd har bestemt seg for hva som er relevant, da er jeg enig i at slike undersøkelser har liten relevans. Det er også ganske sært å kaste masse velfungerende fysikk og elektronikk-teori på havet fordi et lite knippe audioholikere kollektivt har synset seg frem til en alternativ fysikk.

[/qoute]

Hvorfor det? Det er jo knapt enighet om hva som er best, hva som er spisst, hva som er mørkt, hva som er pent, hva som er stygt osv. Smaken er som baken, og det er helt i orden.

Den er ukjent for meg - hva gjør den til en referansehøyttaler? Og hva er en referanse? Om man med referanse mener "likt opptaket", har man da den situasjon at om to høyttalere låter forskjellig er _maksimalt_ en av de riktig.

K

knutinh

Gjest

Vedlegg

O

om.s

Gjest
    Har han egentlig tatt et "bastant standpunkt"?
    Han virker jo ganske "bastant" i betydningen at det akademiske/tekniske er den alt overskyggende rette veien, korriger meg gjerne om jeg har feil!
    Nøytral i spmét oppfatter jeg det ikke som han er, dvs en som er lydhør for de to etterhvert så kjente sidene av en saken, imho

mvh

B

Back_Door

Gjest
    Jeg tror at det finnes liv utenfor jorden. Jeg er likevel fryktelig interessert i evt bevis som bekrefter dette.

Du sa at forskjell på høyttalere var ren synsing, jeg tilbakeviste det. Ser du ikke at slike konklusive svar gjør at vi slipper å bruke energi på å diskutere sannhetsgehalt?

Min mening er jo mer vi forstår, jo lengre kommer vi. Meningen til enkelte her inne er tydeligvis at jo mindre av "guds skaperverk" vi avslører, jo lengre får vi være i paradis...

-k
    Hva jeg mente, var at når det gjelder f.eks. høyttalere føler de færreste behov for noe bevis. Hvorfor ikke? Fordi de fleste mener det ikke er grunn for å tvile på det de faktisk hører. Jeg mener det er et tilsvarende grunnlag for cd-spillere, men at når det gjelder kabler er saken noe annerledes ;)
    Dersom alt må bevises for at det skal være grunnlag for overbevisning, vil verden gå ganske sakte fremover ::)

O

om.s

Gjest
    Hvilket bastant standpunkt er det du referer til?
    Svar heller på din erfaring iht egen lytting og magasiner, som jeg også spurte om....

Se forøvrig mer utfyllende svar til back_door.....

mvh

Vedlegg

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Svar heller på din erfaring iht egen lytting og magasiner, som jeg også spurte om....
    Det kunne jeg ha svart på, men jeg håper vi kan unngå å gjøre denne tråden til en personsak. Det er fint hvis vi kan holde tråden på topic. Har du spørsmål til/om meg personlig, kan vi ta det over PM.

Vedlegg

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Hvorfor den uforsonende tonen? Hvem er det du mener med "bitfiklere og formelhuer"? Jeg trodde vi var enige om at barnehageretorikk med navne-kalling var en ting vi skulle unngå?

-k
    Ehh.....tjoho..

Er det å kalle folk for "gullører" liksom helt greit? ???

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Har du i det hele tatt lest Floyd? En av utsagnene var eksplisitt at dette ikke kunne brukes til å formulere hvordan man skulle bygge høyttalere. Hensikten var å finne metoder for å evaluere allerede eksisterende konstruksjoner. "Floyds ideal" var intet mindre enn en tolkning av svarene lyttepanelet gav når de ble utsatt for forskjellige høyttalere. Altså stolte han på ørene til folk.
    Det du refererer til er vel at han kvantifiserte og systematiserte vanlige menneskers reaksjon på det de fikk høre, og hva disse menneskene satte mest pris på, for å si det enkelt.

Etter det jeg vet ble Floyd hentet inn til Harman for å utvikle Revel ht'er. Disse er etter det jeg har lest utviklet etter de samme retningslinjene som det du refererer til. Ettersom Infinity nå inngår i det samme konsernet, er mye av teknologien i nye Infinity ht'er hentet fra Revel.

Hvorfor den uforsonende tonen? Hvem er det du mener med "bitfiklere og formelhuer"? Jeg trodde vi var enige om at barnehageretorikk med navne-kalling var en ting vi skulle unngå?-k
    Sorry!

O

om.s

Gjest
    Det kunne jeg ha svart på, men jeg håper vi kan unngå å gjøre denne tråden til en personsak. Det er fint hvis vi kan holde tråden på topic. Har du spørsmål til/om meg personlig, kan vi ta det over PM.
    Det er klart litt interessant å vite mer om din praktiske bakgrunn med tanke hvordan denne tråden har utviklet seg, ang spmét om L&B så mener jeg at jeg leste det noe sted, det er din praktiske HiFi erfaring m.t.p egen lytting av cd spillere og lesing av HiFi blader jeg spurte om, mer personlig behøver man ikke bli....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn