K
knutinh
Gjest
Det er gledelig at dere er såpass reflekterte over temaet, men jeg er svært uenig i konklusjonen.Angående nivåmatching:
Dette er et tema vi har diskutert oppad stolper og nedad vegger. Vi har kommet til (rett nok med en del divergens) at dette ikke er en god idé. Årsaken er som følger:
Basert i praktisk testing fører nivåmatching med white eller pink noise (eller enda mer med musikk) at komponentene spiller meget forskjellig nivåmessig! Årsaken er at det er store forskjeller på dynamikk i forskjellige komponenter. Cambridge f.eks. kommer godt ut fordi den fremstiller musikken dynamisk. Videre vil dette favorisere nivå avhengig av hvor i frekvesnområdet komponenten har sitt fokus. Så vi benytter rett og slett praktisk kjennskap til den benyttede musikken for nivå.
For komponenter med store avvik i frekvensrespons blir det en del filosofiske problemer ved nivå-matching, som f.eks høyttalere.
Komponenter som spiller så flatt som CD-spillere er det dog veldig enkelt å matche i nivå. Hvis en av spillerne innfører dynamikk-kompresjon/ekspansjon så er det en svært besynderlig funksjonalitet som jeg mener bør være med i testen og ikke forsøkes eliminert.
Jeg mener at det er vist at lyttepanel generelt foretrekker sterkeste kilde også etter at de ikke lengre er bevisst i stand til å høre at det er forskjell i nivå. Det taler i så fall sterkt imot å prøve å matche nivå etter øre.
-k