For små høyttalerterminaler - hva gjør en?

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Tenkte å koble opp høyttalerne mot en gammel Electrocompaniet ECI-2. Så ser jeg at terminalene bak på forsterken ikke er tilpasset (stor nok) for pluggene på høyttalerkabel. Hullet som vises på bildet er for små. Det er heller ikke mulig, som på den andre forsterkeren, å sette pluggen rett i enden på kontaken. Hva gjør en så? En opplagt mulighet er selvsagt å ta av pluggene og sette ledning rett i terminalene. Men finnes det overganger slik at kabel med plugger kan benyttes? Tenker da å sette en ny plugg i hullet på eksisterende terminal og så en "overgangterminal" som er stor nok til å plugge rett i.
IMG_4076.jpg
IMG_4075.jpg
 

dundun

Medlem
Ble medlem
17.09.2004
Innlegg
21
Antall liker
12
Torget vurderinger
2
Tenkte å koble opp høyttalerne mot en gammel Electrocompaniet ECI-2. Så ser jeg at terminalene bak på forsterken ikke er tilpasset (stor nok) for pluggene på høyttalerkabel. Hullet som vises på bildet er for små. Det er heller ikke mulig, som på den andre forsterkeren, å sette pluggen rett i enden på kontaken. Hva gjør en så? En opplagt mulighet er selvsagt å ta av pluggene og sette ledning rett i terminalene. Men finnes det overganger slik at kabel med plugger kan benyttes? Tenker da å sette en ny plugg i hullet på eksisterende terminal og så en "overgangterminal" som er stor nok til å plugge rett i. Vis vedlegget 849037 Vis vedlegget 849038
Hei!

Fin og god, gammel forsterker!

Jeg ville tatt av bananplugger og satt på noen spader. En ekstra overgang ville jeg unngått.

Hva er kabelen, Van den Hul D352?

En av disse burde kunne passe?:



 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Er det ikke bare sånne løse blindplugger som sitter i terminalene fordi det var et EØS direktiv en eller annen gang? Det går vanligvis an å ta dem ut så man kan bruke bananplugger der. :)
Nei, det er ikke løse blindplugger. Har forsøkt å vippe av enden, men ser ut til å være massivt det hele.
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Hei!

Fin og god, gammel forsterker!

Jeg ville tatt av bananplugger og satt på noen spader. En ekstra overgang ville jeg unngått.

Hva er kabelen, Van den Hul D352?

En av disse burde kunne passe?:



Spader er en opplagt mulighet. Skal se på det.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.722
Antall liker
5.921
På dette bilde er pluggen vekke, skal kunne fjerne den, mulig de sitter veldig godt.
1663166881538.png
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.479
Antall liker
35.317
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Nei, det er ikke løse blindplugger. Har forsøkt å vippe av enden, men ser ut til å være massivt det hele.
Jo det er løse plugger, bruk kraft. Du ser selv at den ene pluggen er fjernet.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
På dette bilde er pluggen vekke, skal kunne fjerne den, mulig de sitter veldig godt.
Vis vedlegget 849048
Nei. Du har terminaler fra en nyere generasjon.
Denne her kom uten mulighet for banan. Det er omtrent samme plug, bare at den ikke har inngang til banan

Enten må det brukes en banan til spade adapter. De funker ganske bra, har selv fra cardas.

Alternativet er å bytte terminalene på forsterkeren. Hvis du kan lodde så er det en ganske enkel jobb.
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
På dette bilde er pluggen vekke, skal kunne fjerne den, mulig de sitter veldig godt.
Vis vedlegget 849048
Har forsøkt med et lite skrujern, og brukt massivt med kraft, på grensen til å skade terminal. Men ikke mulig å rikke disse. Kan være at senere utgaver av ECI-2 kom med en løsning der dette kunne vippes av. Satser på spader om det ikke kommer opp mer geniale løsninger.
 
2

2xJ

Gjest
Fjern terminalene, bor hull og sett i Neutrik Speakon... problem solved.
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Jo det er løse plugger, bruk kraft. Du ser selv at den ene pluggen er fjernet.
Den pluggen som ser ut til å være fjernet, er ikke det. Bildet lyver; den røde plastskruen er skrudd ut og skjuler enden.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.479
Antall liker
35.317
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Merkelig, jeg har aldri før vært borti en forsterker der denne pluggen ikke kan fjernes.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det er elektrisk best å skru i avisolert leder.
Tviler på at det er plass i terminalene hvis det er D352 fra VdH.

 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Tviler på at det er plass i terminalene hvis det er D352 fra VdH.

Jo, ser det er den type kabel. Om det ikke går direkte i terminal er nok spade tingen.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.292
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, perfeksjon er tingen, og lyden blir 50% dårligere om man ikke lytter til eksperterne. Om halvparten av lederne går inn i terminalen, vil det si at man bare får 50% lyd! Herregud......
 
  • Haha
Reaksjoner: HoJ

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Har litt en tilsvarende utfordring her i heimen og.......
Men ved å bruke røven til å dytte på, pleier han å komme på plass - selv om det er trangt! :ROFLMAO:

mvh
Proffen
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
En annen mulighet er å benytte noen gamle Nordost kabler jeg har liggende. Usikker hvilken type og hvordan de er i kvalitet vs
Van den Hul The D-352 Hybrid, men sikker OK. De er ferdig kablet og så små plugger at de passer i terminalene.
unnamed (1).jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.464
Antall liker
84.180
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Bare å prøve det. Det viktigste er at de er lange nok.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.983
Sted
Tårnåsen
Tenkte å koble opp høyttalerne mot en gammel Electrocompaniet ECI-2. Så ser jeg at terminalene bak på forsterken ikke er tilpasset (stor nok) for pluggene på høyttalerkabel. Hullet som vises på bildet er for små. Det er heller ikke mulig, som på den andre forsterkeren, å sette pluggen rett i enden på kontaken. Hva gjør en så? En opplagt mulighet er selvsagt å ta av pluggene og sette ledning rett i terminalene. Men finnes det overganger slik at kabel med plugger kan benyttes? Tenker da å sette en ny plugg i hullet på eksisterende terminal og så en "overgangterminal" som er stor nok til å plugge rett i. Vis vedlegget 849037 Vis vedlegget 849038
Med mindre du har tenkt å bytte om forsterker hele tiden: Bare skru av de argon-pluggene og koble tvinnede ledere rett til ECI-2. Blir jo ikke noe bedre forbindelse med en ekstra skruplugg imellom, mest sannsynlig motsatt... For øvrig akkurat det samme du gjør med SPEAKON osv som noen foreslår. Blir ikke bedre forbindelse bare enklere.. Enda en overgang kan umulig bli bedre. Jaja, slike problemer ;-)
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: KMR

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Tviler som sagt veldig sterkt på at man får over 5 mm^2 inn i de terminalene der, så jeg ville nok skaffet noen kabelsko istedenfor spader hvis jeg MÅTTE bruke de kablene. Gjerne som kan krimpes og/eller loddes på kabelen.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.983
Sted
Tårnåsen
Tviler som sagt veldig sterkt på at man får over 5 mm^2 inn i de terminalene der, så jeg ville nok skaffet noen kabelsko istedenfor spader hvis jeg MÅTTE bruke de kablene. Gjerne som kan krimpes og/eller loddes på kabelen.
Det er jo bare å prøve. EC-terminalene er vanligvis ganske romslige ;-)
 

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
1.972
Antall liker
10.693
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Kan man ikke bare trimme den til den passer?
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.201
Antall liker
2.679
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
sjekk med en bil rekvisita si du skal ha gaffel kabels sko.Hvis du vet kvadrat på ledning oppgi den
Abico er bra , de er fortinnet kopper og har strekk av lastning
Kansje de tilmed terminerer for deg med godkjent press tang , ellers går det med billig tengene og




Man kan selvsagt og bruke rund øye kabelsko og klippe åpning i øyet akkurat nok
Pass evt på klippe resten at den ikke havner en plass den ikke bør være
 
Sist redigert:

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.310
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Valentino og Erk har kommet med de beste løsningene og inselvind har kommet med løsningen om du ikke har plass. Unødvendig å komplisere dette noe mer vel? I hvert fall så lenge kablene ikke er original terminert. Da får du fjernet Argon bremsen som er skrudd fast i kablene i dag;) Snareste vei til mål på flere måter.
Samtidig kapper du vekk de gamle avisolerte stumpene og avisolerer på nytt slik at du får "nye" avisolerte stumper å skru i terminalene⚡
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR
Topp Bunn