Ønsker man musikoptagelsen tilføjet lytterummets akustik anvender man diffusion.
Det kan godt være at du har rett i dette, men min egen opplevelse av diffusjon er noe annet. Jeg har anlegget i en vanlig stue, og rommet har alltid satt sitt preg på lyden selv om jeg gjennom årene har hatt flere ulike høyttalere i stua.
Men da jeg fikk de første diffusorene på plass fikk jeg opplevelsen av at rommets preg på lyden liksom "forsvant" på et vis. Det skal sies at jeg da fra før hadde absorbenter for førsterefleksjoner i tak og på sidevegger. Absorpsjonen gjorde underverker for å dempe flutterekko pluss en del plagsomme utstikkende frekvenser og ga mye mer ro og innsikt i detaljene i musikken. Men med kun absorbentene i tak og på sidevegger satte rommet likevel sitt vante preg på lyden.
Jeg tenkte at det var helt normalt at rommet satte sitt preg på lyden uavhengig av akustikkbehandling, og derfor ble jeg ganske overrasket over hvor stor effekt diffusjonen hadde på dette.
Nå er jo dette en opplevelse, så det er vanskelig å vise til i målinger. Men etter hvert har jeg fått flere diffusorer, og opplevelsen av å "sitte inni musikken" (altså omgitt av en følelse av kun direktelyd) har bare blitt sterkere av å øke antall diffusorer. Min opplevelse er at diffusorene har redusert rommets akustikk eller rommet sitt (negative) preg på lyden.
Så kan det nevnes at jeg også har prøvd med absorbenter der som diffusorene er plassert, altså kun absorpsjon i hele rommet. Det var egentlig ingenting direkte feil med lyden, men jeg la merke til et slags "matt" preg på lyden som gjorde det litt kjedelig å lytte til musikk i lengden. Med diffusorer var det mer "liv" i musikken, noe som gjorde det langt mer engasjerende å lytte til musikk. Samtidig opplevde jeg lyden som minst like detaljert og presis som da jeg prøvde med kun absorbenter. Diffusjon gikk altså ikke på bekostning av innsikt i musikken.
Så skal det også sies at en diffusor ikke er en diffusor. Det finnes mange varianter på markedet og jeg har gått for en høykvalitetsmodell som gir diffusjon helt opp til 20 000 Hz. Ikke alle diffusorer klarer det, og da kan det godt tenkes at ordinære romrefleksjoner overtar fra et visst frekvensområde. Sånn sett kan det godt være at du har rett i at noen diffusorer blander inn rommets akustikk i diffusjonen. Men høykvalitetsdiffusjon helt opp til 20 000 Hz er noe helt annet.