Sport, sykkel og trening For gammel for trening ? Manglende motivasjon ?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.325
Torget vurderinger
1
WHO definerer fedme som en sykdom.
Dette er basert på vitenskap.

Hva baserer du din bastante påstand på?

Nå bryr jeg meg egentlig ikke så mye om hva de vil definere som sykdom.

Man kan ikke definere seg vekk fra at overskudd på kaloriinntak vil lagres som fett, har enda ikke hørt om noen som våknet etter en hard helg og følte seg dårlig med 50kg pluss på vekta.

Basalforbrenning ligger vel på 1500 og oppover, muskelmasse og aktivitetsnivå mm vil påvirke, en hard treningsøkt for meg ligger vanligvis et sted mellom 450-900, men med mengder av mat med høyt kaloriinnhold, sjokolade, chips, brus og alkohol ville jeg aldri klart å holde vekten med trening. Kroppen er stort sett som bankkontoen sparer man blir det mer og siden fett er energi forteller mengden hvor mye du har spart over tid. Alt annet er unnskyldninger og jeg skal ikke komme med dumme eksempler men jeg vil aldri akseptere en bortforklaring på dette.

Uansett, jeg er for stor personlig frihet så folk får da gjøre som de vil så lenge det ikke går utover andre men slutt med unnskyldninger, ditt liv ditt valg

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.322
Sted
Holmestrand
Nå bryr jeg meg egentlig ikke så mye om hva de vil definere som sykdom.

Man kan ikke definere seg vekk fra at overskudd på kaloriinntak vil lagres som fett, har enda ikke hørt om noen som våknet etter en hard helg og følte seg dårlig med 50kg pluss på vekta.

Basalforbrenning ligger vel på 1500 og oppover, muskelmasse og aktivitetsnivå mm vil påvirke, en hard treningsøkt for meg ligger vanligvis et sted mellom 450-900, men med mengder av mat med høyt kaloriinnhold, sjokolade, chips, brus og alkohol ville jeg aldri klart å holde vekten med trening. Kroppen er stort sett som bankkontoen sparer man blir det mer og siden fett er energi forteller mengden hvor mye du har spart over tid. Alt annet er unnskyldninger og jeg skal ikke komme med dumme eksempler men jeg vil aldri akseptere en bortforklaring på dette.

Uansett, jeg er for stor personlig frihet så folk får da gjøre som de vil så lenge det ikke går utover andre men slutt med unnskyldninger, ditt liv ditt valg
Alle skjønner at hvis man slutter å spise så blir man tynnere.
Det er for øvrig ingen uenighet om hvor fettet kommer fra

Hvis du leste artikkelen jeg linket til, så er livet muligens ikke så enkelt som du påstår.

Har du foreslått metoden «ta deg sammen» til røykere, alkoholikere, narkomane eller folk med spisevegring?

Du sier at «Alt annet er unnskyldninger og jeg skal ikke komme med dumme eksempler men jeg vil aldri akseptere en bortforklaring på dette».

Dette er det jeg kaller synsing.
Jeg baserer livet mitt på vitenskap, og stoler mer på leger og forskning enn på synsing.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.325
Torget vurderinger
1

Hvis du leste artikkelen jeg linket til, så er livet muligens ikke så enkelt som du påstår.

Har du foreslått metoden «ta deg sammen» til røykere, alkoholikere, narkomane eller folk med spisevegring?

Du sier at «Alt annet er unnskyldninger og jeg skal ikke komme med dumme eksempler men jeg vil aldri akseptere en bortforklaring på dette».

Jeg baserer livet mitt på vitenskap, og stoler mer på leger og forskning enn på synsing.

Om det ikke er uenighet om hvor fettet kommer fra hva er det vi diskuterer da?

Ja jeg skummet den men mistet helt interessen da den virker å være mye mer basert på følelser enn fakta, dette er jo genialt, not
De blir ofte møtt med fordommer og antagelser om deres livsstil og karakter, når de i stedet burde bli sett som hele individer med unike erfaringer.
Alle burde jo bli sett som hele individer og når 50% + er overvektig er det neppe så mange unike erfaringer å høste.

Ja jeg kan godt foreslå det samme for disse om det får deg til å føle deg bedre, hvilke andre ting vil du definere som sykdom? Råkjøring, adrenalinjunkie, gambling, føl deg fri til å legge til alt som gjør at man slipper ta ansvar for eget liv

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.264
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1

Fedme er ikke genetisk, men det er miljømessig arvelig, og det er noe helt annet. Altså at barn lærer av foreldrenes/familiens spisevaner.
Vi blir ikke mer feite enn det vi trøkker i tryne !! Skal man skjønne noe av kosthold, så må man forstå at mat er kjemi, og at kostholdsråd er politikk (vinnings økonomisk, ikke bare helsemessige årsaker.

Og når man er såpass interessert i dette, så kan man gå inn på leverens funksjoner.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.322
Sted
Holmestrand
Da overlater vi videre strategi for bekjempelse av fedme til ekspertisen på HFS.
Dere er klar over at dere som sitter på løsningen sitter på en veritabel gullgruve her?
😎

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.325
Torget vurderinger
1
Da overlater vi videre strategi for bekjempelse av fedme til ekspertisen på HFS.
Dere er klar over at dere som sitter på løsningen sitter på en veritabel gullgruve her?
😎

Hvordan gjør vi det, viljestyrke er ikke noe man kan selge på boks, og farmasien tilbyr derfor en enkel kjemisk løsning som de tjener penger på.

Du får se på utviklingen av økonomi, kosthold og vektøkning.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
465
Sted
Bergen
Beste måten å holde seg tynn på er å ikke bli overvektig i utgangspunktet. Har du først vært det er dette kroppen vil prøve å opprettholde. Har gått ned jevnt over 10 kg på å kutte ut kveldsmat (15kg i forhold til stabil maks). Har holdt meg under 100 kg i snart to år, men merker at det sklir litt ut. Kroppen vil opp igjen, og det er lett for å ta seg litt mat og øl en kveld eller to. Er egentlig aldri sulten om morgenen og kan gå fint en dag uten mat uten å bli "hangry". Det er kosespising på kveldstid som gjør at jeg legger på meg. I ungdommen var jeg veldig aktiv og klarte knapt å holde vekten oppe når aktiviteten var på topp. 95 kg uten noe fett på kroppen har skjedd og rundt 80 på det mest aktive i tenårene.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.322
Sted
Holmestrand
Tom for argumentasjon ??
Slett ikke.
Etter å ha slitt med vekta gjennom hele livet så er jeg vant til folk som forteller meg hva som skal til,
og ut i fra det så har jeg erfart at videre diskusjon ofte er fåfengt.
Noen av disse kan for eksempel fortelle at de uten problemer tok av seg igjen de 2 kiloene de la på seg i jula,
så dette kan de.

Avslutningsvis:

Du sier at det IKKE er genetisk.
Amerikanske NHI og andre forskningsmiljøer sier f eks:
"Obesity is closely linked to genetics and environmental factors."

Roald sier det bare er bortforklaringer å kalle det sykdom.

Da konkluderer jeg med at dere har en innsikt jeg - og andre som faktisk jobber med dette mangler.

Nå vet jeg ikke om dere sitter med doktorgrader innenfor relaterte temaer,
eller lang egen erfaring med vektproblemer,
men de aller fleste som sliter med vekt vil fortelle at dette ikke er så lett.

Så den amerikanske tilnærmingen til alle mulige problemer hvor løsningen er "ta deg sammen" blir litt for enkel.
Selvsagt så er det en del av løsningen å ta ta tak, ingenting skjer hvis man ikke gjør noe.
Men poenget mitt er at det er ikke noe easy fix her, og det inkluderer wegovy, ozempic og våttnått.

Jeg har tatt av 17kg siden september i fjor.
Nå har jeg stått stille siden midten av mars.
Skal ytterligere ned, men det skjer for tiden ikke.
En erfaring mange vil fortelle om i forbindelse med vektnedgang.

Tviler sterkt på at videre diskusjon her vil fortelle meg noe jeg ikke vet.

For meg så blir det da naturlig å fortsette med mitt, trening og fokus på å spise riktig.
:)

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.264
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Slett ikke.
Etter å ha slitt med vekta gjennom hele livet så er jeg vant til folk som forteller meg hva som skal til,
og ut i fra det så har jeg erfart at videre diskusjon ofte er fåfengt.
Noen av disse kan for eksempel fortelle at de uten problemer tok av seg igjen de 2 kiloene de la på seg i jula,
så dette kan de.

Avslutningsvis:

Du sier at det IKKE er genetisk.
Amerikanske NHI og andre forskningsmiljøer sier f eks:
"Obesity is closely linked to genetics and environmental factors."

Roald sier det bare er bortforklaringer å kalle det sykdom.

Da konkluderer jeg med at dere har en innsikt jeg - og andre som faktisk jobber med dette mangler.

Nå vet jeg ikke om dere sitter med doktorgrader innenfor relaterte temaer,
eller lang egen erfaring med vektproblemer,
men de aller fleste som sliter med vekt vil fortelle at dette ikke er så lett.

Så den amerikanske tilnærmingen til alle mulige problemer hvor løsningen er "ta deg sammen" blir litt for enkel.
Selvsagt så er det en del av løsningen å ta ta tak, ingenting skjer hvis man ikke gjør noe.
Men poenget mitt er at det er ikke noe easy fix her, og det inkluderer wegovy, ozempic og våttnått.

Jeg har tatt av 17kg siden september i fjor.
Nå har jeg stått stille siden midten av mars.
Skal ytterligere ned, men det skjer for tiden ikke.
En erfaring mange vil fortelle om i forbindelse med vektnedgang.

Tviler sterkt på at videre diskusjon her vil fortelle meg noe jeg ikke vet.

For meg så blir det da naturlig å fortsette med mitt, trening og fokus på å spise riktig.
:)
Amerikansk forskning som i stor grad er sponset av sukkerindustrien, NEI dette er ikke noe konspirasjonstull.
Og NEI jeg har heller ikke en doktorgrad, men jeg kan allikevel en hel del ting, Ja jeg sliter med vekt jeg og, og det pga sykdom.

For oss som har spist for mye karbohydrater og latt hjernen og kroppen bli avhengig av det "sukkerrushet", er det veldig vanskelig og finne både motivasjon og balanse nok til og gjennomføre en vektreduksjon. Hvorfor ? Fordi kroppen er sukkeravhengig, og fordi insulinet er for høyt. Ergo så må vi gjøre alt det vi kan for og holde insulinnivået lavt, ved og ha et så lavt inntak av karbohydrater som overhodet mulig.
Kroppen kan gjøre om proteiner til karbo / glykose hvis det er tomt , (for eksempel under lengre faste) for og gi hjernendet nødvendige.
Ja jeg snakker selvfølgelig om Lavkarbo livsstilen, og når man begynner skjønner hvorfor kroppen gjør det en kan for og holde sukkernivået høyt, så er det få veier utenom en slik type livsstil. Man spiser for ensformig er det noen som sier, men nei man spiser god og ren mat og man får snarlig en lettere forståelse av hvorfor det gikk galt tidligere. Intermittent fasting - altså periode faste er veldig bra, helst i lange perioder,
Hvorfor ? Fordi man da holder insulinet jevnt og lavt, og med det, ikke får lyst på det som man "craver" mest.
Sult er bare en følelse på lik linje med og være sint eller lei seg, det går fort over, og man vil i en starten av en slik periode kun bli sulten ved de tidspunktene du spiste på før.. og så går det over etter 5 - 10 minutter... Tidligere så gikk jeg ned 20kg på rett under to måneder, og på et halvt år så ble det nærmere 40kg. Og alle blodprøver var helt fine.

På denne måten så har man kontroll, og når man har holdt på dette lenge nok så vil karbosuget forsvinne, JA, det er en kamp, men det er ens egen vilje som det står på, og det har enorme helsemessige effekter og, blant annet på kreftsiden.*
På denne måten får man kontroll på matinntaket og det enn er sugen på, samt at kroppen har det ekstremt mye bedre.
når man i ny og ne er hos fastlegen sin, så er det dem spør om og er interessert i, er "hvordan har hjerte det" ?
Mens dem isteden for bør spørre om hvordan leveren din har det.. hvorfor (dem vet det knapt selv) og det er at leveren har over 500 forskjellige funksjoner !!! Og det er den som styrer "alt" av hormoner både for sult og inntak av mat pluss søvn og en masse annet Studer levern din det finnes masse kompetanse der ute. Apropos fastleger, så har mine to siste innrømmet at dem hadde 2 dager på skolen når det gjaldt kosthold, og jeg kunne bl.a lære min nåværende om autophagy** er for noe, og det er målet med intermittent fasting. Nemlig det og la kroppen få energi av det største lageret av proteiner, nemlig huden våres. JA, det vil stramme opp huden etterhvert som tiden går og vi som er feite slipper da og få slapp / overflødig hud hengende og slenge.

Faste er gull for kroppen våres !! etter 72 timer har man resatt alle cellene i kroppen!!

Hva skjer i kroppen din etter 72 timer uten mat?

1. Forsterket ketose

Ketose er en metabolsk tilstand hvor kroppen begynner å brenne fett som sin primære energikilde i stedet for karbohydrater. Dette skjer når inntaket av karbohydrater er lavt eller fraværende, som under en faste.

Hvordan fungerer ketose? Når vi spiser mat, spesielt de som er rike på karbohydrater, omdanner kroppen disse karbohydratene til glukose, som deretter brukes som energi.

Når glukose er fraværende, som under en faste, må kroppen finne en alternativ energikilde. Den begynner da å bryte ned fettlagrene til molekyler kalt ketoner, som kan brukes som drivstoff for kroppen.

Fordeler med ketose: Ketoner er en svært effektiv energikilde, spesielt for hjernen. Mange mennesker som er i ketose rapporterer om økt mental klarhet, fokus og energi.

I tillegg kan ketose bidra til vekttap, forbedret blodsukkerkontroll, og kan ha nevrobeskyttende effekter.

Dybden av ketose under faste: Etter 24 timer i faste, vil kroppen ha gått inn i en mild ketose. Men som fasten fortsetter, spesielt ved 72 timer, intensiveres ketoseprosessen. Dette betyr at kroppen produserer og bruker enda flere ketoner for energi. Dette kan måles i blodet, og høyere nivåer av ketoner indikerer en dypere tilstand av ketose.

Sikkerhet og bivirkninger: Selv om ketose generelt er trygt for de fleste, kan noen oppleve bivirkninger, spesielt i begynnelsen. Dette kan inkludere hodepine, tretthet, kvalme og dårlig ånde. Det er viktig å drikke rikelig med vann og sørge for at man får i seg nødvendige elektrolytter under faste.

Lær mer om hvordan ketose fungerer: Ketose – kongen av lavkarbo

2. Dypere autofagi og immunsystemets fornyelse
Faste, spesielt over lengre perioder som en 72-timers faste, har vist seg å ha en bemerkelsesverdig effekt på immunsystemet. Når kroppen er fratatt næringsstoffer i en slik tidsperiode, starter den en prosess som kalles autofagi, hvor celler bryter ned og resirkulerer skadede og dysfunksjonelle komponenter. Dette er en naturlig «renholdsprosess» som hjelper kroppen å kvitte seg med unødvendig avfall.

I tillegg til autofagi, kan faste stimulere produksjonen av nye hvite blodceller, som er kroppens primære forsvarsmekanisme mot infeksjoner. Dette skjer fordi faste reduserer antall hvite blodceller, noe som utløser hematopoietisk stamcelle-regenerering, eller produksjonen av nye blodceller. Dette er spesielt viktig fordi hvite blodceller reduseres naturlig med alderen, noe som gjør eldre individer mer utsatt for sykdom.

En annen interessant observasjon er at faste kan føre til en reduksjon i nivåene av det hormonet IGF-1 (insulinlignende vekstfaktor-1), noe som igjen utløser en bryter som fører til en tilstand hvor cellene blir mer motstandsdyktige mot stress. Dette kan potensielt beskytte mot DNA-skade, som er en av de primære årsakene til aldring og kreft.

Samlet sett gir disse funnene håp om at faste, kan være en effektiv metode for å fornye og styrke immunsystemet, beskytte mot sykdommer og potensielt forlenge livet.

3. Mental klarhet under faste
Faste har blitt praktisert i tusenvis av år, ikke bare for fysiske fordeler, men også for de mentale det kan gi.

Hva betyr mental klarhet? Mental klarhet refererer til en tilstand hvor sinnet er skarpt, fokusert og fritt for distraksjoner. Det er en følelse av å være «til stede», klar over omgivelsene og i stand til å tenke logisk og rasjonelt uten forstyrrelser.

Hvorfor opplever folk mental klarhet under faste? Det er flere teorier om hvorfor faste kan føre til mental klarhet:

Redusert blodsukker: Når vi spiser, spesielt matvarer rike på karbohydrater, kan blodsukkernivået svinge. Disse svingningene kan påvirke hjernens funksjon, og føre til tretthet og distraksjon. Under faste stabiliseres blodsukkernivået, noe som kan bidra til bedre mental funksjon.

Produksjon av ketoner: Som nevnt tidligere, når kroppen går inn i ketose, produserer den ketoner som en alternativ energikilde. Ketoner er en effektiv drivstoff for hjernen, og kan bidra til økt mental klarhet og konsentrasjon.

Redusert betennelse: Faste kan redusere betennelse i kroppen. Betennelse har blitt knyttet til en rekke kognitive problemer, inkludert tåkete hjerne og nedsatt konsentrasjon.

Utfordringer i begynnelsen: Selv om mange rapporterer om økt mental klarhet under faste, kan de første dagene være utfordrende. Dette skyldes ofte «sukkeravhengighet» og kroppens tilpasning til å brenne fett som energi i stedet for glukose. Symptomer som hodepine, irritabilitet og tretthet er vanlige i begynnelsen, men disse pleier å avta etter hvert som kroppen tilpasser seg.

En 72-timers faste er en kraftig praksis som kan tilby dype fysiologiske forandringer og helsefordeler. Men det er viktig å merke seg at en slik langvarig faste ikke er for alle.

Det er avgjørende å lytte til kroppen, forberede seg ordentlig, og konsultere en helsepersonell før man påtar seg en slik utfordring. Faste bør gjøres med forsiktighet og bevissthet, spesielt for de som er nye til praksisen eller har underliggende helseproblemer.

Mine to beste tips om kunnskap når det er snakk om lavkarbo / Keto og faste er disse to.
Enormt med kunnskap her:

https://www.youtube.com/@Drberg

https://www.youtube.com/@DrJasonFung

Kort om kreft, som jeg har oppgitt som referanser under her, så viser Warburg at kreftcellene våres trenger fermentert glykose for og overleve.
Og fikk Nobelprisen for sitt arbeide om dette for 100 år siden, og ved og gå inn på et kosthold med minimalt med karbo så gjør man at de cellene vi alle har, får minimalt med næring og gjør at vi har ihverfall "gjort vårt" får og ikke få kreft.

* Otto Heinrich Warburg

Thomas N. Seyfried

** Autofagi er en samlebetegnelse for prosesser hvor celler pakker inn og fordøyer deler av sitt eget innhold (cytoplasma). Autofagi spiller en viktig rolle i å opprettholde et stabilt indre miljø i cellene (homeostase), og finnes hos alle eukaryote celler, som i gjær, sopp, planter, dyr og mennesker. Materialet brytes ned til små molekyler som seinere kan resirkuleres av cellen selv eller av organismen. Autofagi er derfor en viktig forsvarsmekanisme i kroppen ved langvarig sult. I tillegg kan autofagi påvirke utviklingen av visse sykdommer, som for eksempel kreft, Alzheimers sykdom og infeksjoner.

https://sml.snl.no/autofagi

Hvor lenge må man faste for å oppnå autofagi? Autofagi starter vanligvis etter 12–16 timers faste. Imidlertid kan det ta lengre tid for noen individer, og maksimal effekt av autofagi skjer etter 24–48 timers faste, avhengig av kroppens tilstand og aktivitetsnivå.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.722
Torget vurderinger
0
Hva betyr mental klarhet?
Mental klarhet refererer til en tilstand hvor sinnet er skarpt, fokusert og fritt for distraksjoner. Det er en følelse av å være «til stede», klar over omgivelsene og i stand til å tenke logisk og rasjonelt uten forstyrrelser.

Hvor lenge må man faste for å oppnå autofagi?
Autofagi starter vanligvis etter 12–16 timers faste. Imidlertid kan det ta lengre tid for noen individer, og maksimal effekt av autofagi skjer etter 24–48 timers faste, avhengig av kroppens tilstand og aktivitetsnivå.
Ser ut som faste er en grei mekanisme for å redusere Audiofili
og selv korte intervall på 24-48 timer kan effektivt bekjempe
impulskjøp dramatisk....... :unsure:

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.216
Det er mange "oppskrifter" man kan bruke for å gå ned i vekt. Det som virker for en person er kanskje ikke ideelt for en annen person. Enhver får velge sin egen vei.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.722
Torget vurderinger
0
Det er mange "oppskrifter" man kan bruke for å gå ned i vekt. Det som virker for en person er kanskje ikke ideelt for en annen person.
Enhver får velge sin egen vei.
Det er vel den beste grunnen til å få ingenting til å fungere.
Det må innføres et strengt regime og disiplin for å ta kontroll 💪
Gjør som Birger - ser ut som det funker (y)

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
Det mange snakker om er forbrenning under trening, det alle ikke tenker over er forbrenningen man har etter trening.
Den treningsformen som kanskje er mest effektiv under trening, har veldig lite endring resten av døgnet. Slike ting som gåing og lett jogging blir sett på som den beste formen for trening for å forbrenne kalorier, men det er jo også de som gir lavest gevinst totalt.
Om man istedet trener noe som gir økt muskelmasse, noe som gjerne forbrenner veldig lite kalorier under trening men igjen så har man en hvileforbrenning som er høyere enn gåing de neste 12 timene om man faktisk tar i litt under treningen (veldig mange trener styrke på samme måte som en rusletur i parken, dette fungerer også veldig dårlig).
Ingenting er gratis viser det seg jo, ikke er det veldig mange snarveier som fungerer heller. Det koster masse tid man må investere i. At man er lat og ikke gidder, jaja så er man jo det da og bare kom med masse unnskyldninger for å la være å trene, også gjør jo trening så vondt så det er jo aller best å bare sitte foran TVn med en pose chips og en cola og skylde på alle andre og genetikk og miljø fordi man er blitt fet og dvask uten å gjøre en liten egeninnsats selv engang
.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.264
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Det er mange "oppskrifter" man kan bruke for å gå ned i vekt. Det som virker for en person er kanskje ikke ideelt for en annen person. Enhver får velge sin egen vei.
Det handler om at kroppen får optimale arbeidsbetingelser, du får heller finne ut hva det er , og det er ikke så forskjellig til person til person som du mener

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.264
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Det mange snakker om er forbrenning under trening, det alle ikke tenker over er forbrenningen man har etter trening.
Den treningsformen som kanskje er mest effektiv under trening, har veldig lite endring resten av døgnet. Slike ting som gåing og lett jogging blir sett på som den beste formen for trening for å forbrenne kalorier, men det er jo også de som gir lavest gevinst totalt.
Om man istedet trener noe som gir økt muskelmasse, noe som gjerne forbrenner veldig lite kalorier under trening men igjen så har man en hvileforbrenning som er høyere enn gåing de neste 12 timene om man faktisk tar i litt under treningen (veldig mange trener styrke på samme måte som en rusletur i parken, dette fungerer også veldig dårlig).
Ingenting er gratis viser det seg jo, ikke er det veldig mange snarveier som fungerer heller. Det koster masse tid man må investere i. At man er lat og ikke gidder, jaja så er man jo det da og bare kom med masse unnskyldninger for å la være å trene, også gjør jo trening så vondt så det er jo aller best å bare sitte foran TVn med en pose chips og en cola og skylde på alle andre og genetikk og miljø fordi man er blitt fet og dvask uten å gjøre en liten egeninnsats selv engang
.
For folk som er veldig overvektig, så kan "trening for og gå ned i vekt" gjøre at man heller for stor slitasje på kroppen.
Trening er heller ikke tidsmesssig den mest effektive måten og gå ned i vekt på.
Det er og få kontroll på det en spiser, og når man skjønner at kilo renner av og enn kommer såpass ned i vekt at det igjen er fint med trening, så er det selvfølgelig en god ting !!

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
Kosthold og faktisk gjøre en egeninnsats, det er akkurat det som er avgjørende og en oppskrift som fungerer på alle sammen.

Sitte på sofaen, spise chips og drikke cola, er også en oppskrift som fungerer på alle sammen.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.216
Jeg skjønner jo at flere her har funnet frem til metoder som passer for dem, og det synes jeg er veldig fint.
Selv har jeg foreløpig gått ned ca 44 kg ved hjelp av trening og kontroll på kostholdet.
Det er min vei.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.322
Sted
Holmestrand
Jeg skjønner jo at flere her har funnet frem til metoder som passer for dem, og det synes jeg er veldig fint.
Selv har jeg foreløpig gått ned ca 44 kg ved hjelp av trening og kontroll på kostholdet.
Det er min vei.
Det er ingen vei utenom kontroll på kosthold, støttet av trening.

• Liker
Reaksjoner: ELJ

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.322
Sted
Holmestrand
Det er min vei.
44kg er VELDIG bra!
Imponert!
🤗
Da gjelder det å passe på,
de sniker seg forbløffende lett på igjen, og da tar de gjerne med seg noen venner. 😎
Stabilisere vekta over tid er jo et eget tema som lett glemmes.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.722
Torget vurderinger
0
For folk som er veldig overvektig, så kan "trening for og gå ned i vekt" gjøre at man heller for stor slitasje på kroppen.
Trening er heller ikke tidsmesssig den mest effektive måten og gå ned i vekt på.
Det er og få kontroll på det en spiser, og når man skjønner at kilo renner av og enn kommer såpass ned i vekt at det igjen er fint med trening, så er det selvfølgelig en god ting !!
Den korte versjonen:
Det funker ikke.
Det er "ingen" som finner motivasjon i å endre kroppens automatiske funksjoner.
Uten gulrot blir det aldri resultater som gir en varig endring......

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.216
de sniker seg forbløffende lett på igjen, og da tar de gjerne med seg noen venner. 😎
Jeg har inntrykk av at mange går på "diett". De skal bare gå ned så og så mange kg så fort som mulig, og så er saken biff. Og så legger de på seg igjen når dietten er over.

Hvis man isteden innser at man skal trene regelmessig og kontrollere kostholdet resten av livet, så blir det hele mye lettere. Det er i hvert fall min erfaring.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.264
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Jeg har inntrykk av at mange går på "diett". De skal bare gå ned så og så mange kg så fort som mulig, og så er saken biff. Og så legger de på seg igjen når dietten er over.

Hvis man isteden innser at man skal trene regelmessig og kontrollere kostholdet resten av livet, så blir det hele mye lettere. Det er i hvert fall min erfaring.
Og hvorfor går enn opp ?? Jo fordi den slankinga enn har vært igjennom ikke har gjort at enn ikke får kontroll på insulinnivået, og så blir suget så stort at ett sprekker.... bare denne hælja osv....

Hvis enn ikke kan nok om kroppens funksjoner, så er igrunn løpet kjørt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.264
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
44kg er VELDIG bra!
Imponert!
🤗
Ja og hvorfor ?

Hvor mange er det som sliter med søvn og snorking når enn går opp i vekt ?? Hvor mange av dere har hørt det av kjærringa deres.... ??

Pustestopp ??

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
26.309
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Har tatt et grep den siste mnd og spist mindre enn 1000kcal pr dag. Jeg har og prøvd å trene litt tilsvarende forbrenning 500kcal. Kiloene har rast av, og jeg har fått mye mer energi. Ustabilt blodsukker de to første dagen. Når de var over var dette en lek.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.322
Sted
Holmestrand
Visste du absolutt alt av det jeg kom med i mitt innlegg #51 ??
Nei, det gjorde jeg ikke.
Prøver ikke på noen måte å nedvurdere din kunnskap eller erfaring.
Det ville vært dumt siden jeg verken kjenner deg eller vet noe om din kunnskap eller erfaring.
Jeg leste faktisk innlegget med den største interesse, og har begynt å se litt på det du skriver om.
Så jeg var litt kjapp, jeg kunne lære noe.
🤗

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.264
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Når man tror man er ferdig utlært, er man igrunn bare ferdig ;)

Om man vil lære om hvordan kroppen fungerer, vil jeg sterkt anbefale og lytte til Berg, Fung og Seyfried.
Bonusen er nok en bedre livskvalitet helsemessig.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.973
Sted
Trondheim
Jeg har en skråning på ca 1 mål som er omtrent like bratt som unnarennet i en hoppbakke. Den må slås jevnlig, men jeg reiser mye og spesielt i den verste vekstsesongen. Var nettopp der nede og slo ca ⅓ av den. Gresset er var 1 m høyt! Trim nok for en gammel mann!

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
465
Sted
Bergen
Brukte du en liten ljå (stuttorv)? Har en skråning selv, la den vokse fritt men har plantet ramsløk siden det er en fuktig skråning. Holder buskaset i sjakk slik at markjordbær, blåbær og annet får komme til. Lite trim men fint å ligge i hengekøyen i det grønne med utsikt ut mot fjorden og en god bok. Nok trim når jeg skal lage dreneringsgrøft og flytte masse jord manuelt.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.973
Sted
Trondheim
Jeg bruker en SKIL kantklipper med bensinmotor. Veldig effektiv.
Det verste er egentlig ikke skråningen i seg selv, men at underlaget er så ujevnt at det er veldig lett å miste balansen, og siden det er så bratt triller du fort langt hvis du først mister fotfestet.

Skråningen er egentlig perfekt for å plante druer! Sørvestvendt, med porøst fjell dekt med ca 10 cm jord. Jeg tror drueplanter hadde trivdes veldig godt hvis det ikke hadde vært for langt nord. Nå står det et epletre og 3 plommetrær der.

Topp Bunn