Flageborgtårnet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    6.676
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tror du ikke den målingen gir en veldig sterk indikasjon (i likhet med målinger som er mindre glattet også) på hvordan bassgangen sitter i rommet?
    Men målingen sier oss jo egentlig ikke så veldig mye om hvorvidt et slikt tårn er bra eller ikke. Selv én helt normal sub vil kunne gi en slik respons i lytteposisjon og psy. smoothing.

    EDIT: Som et eksempel, her er responsen i stua her jeg sitter nå med tilsvarende smoothing, og her er det ikke sub engang, kun to gulvstående.

    1705495480061.png
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.124
    Antall liker
    17.124
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Men målingen sier oss jo egentlig ikke så veldig mye om hvorvidt et slikt tårn er bra eller ikke. Selv én helt normal sub vil kunne gi en slik respons i lytteposisjon.

    EDIT: Som et eksempel, her er responsen i stua her jeg sitter nå med tilsvarende smoothing, og her er det ikke sub engang, kun to gulvstående.

    Vis vedlegget 986960
    En vannfalls måling hadde og vært kjekt, siden det hevdes å ikke trenger bassfeller. En kan jo stille seg et spørsmål. Er dette et lett rom å få til, eller er dette tårnet unik bra…
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    272
    Antall liker
    377
    Torget vurderinger
    1
    Men målingen sier oss jo egentlig ikke så veldig mye om hvorvidt et slikt tårn er bra eller ikke. Selv én helt normal sub vil kunne gi en slik respons i lytteposisjon og psy. smoothing.

    EDIT: Som et eksempel, her er responsen i stua her jeg sitter nå med tilsvarende smoothing, og her er det ikke sub engang, kun to gulvstående.

    Vis vedlegget 986960
    Det likner jo endel på Flageborg sin kurve faktisk :) Jeg skjønner at man kan ønske seg målinger med forskjellige tårn. Men det er en voldsom jobb, så de målingene er det tvilsomt kommer. Hvilke gulvstående har du? Imponerende dypbass.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    6.676
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    6.676
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ser jo veldig bra ut, men er det med EQ ?
    Hva med bassfeller under målingen ?
    Har du en graf med "Distortion" for samme måling ?
    Det er enten ett eller to EQ-punkter husker ikke i farten. Det er hverfall én peak i det rommet som er ganske høy som må tas med EQ. Ingen bassfeller.

    Skal finne frem distortionmålinger når jeg kommer meg på rett laptop. :) Er vel ikke så høyt på det nivået der vil jeg tro, men siden det er to gulvstående uten sub vil det nok naturlig trolig ha noe mer forvrengning enn basstårn. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    6.676
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Poenget var ellers ikke egentlig å vise fram min supre måling, mer å poengtere at det er fint mulig å få til ganske jevne målinger med to helt vanlige subber (selv uten EQ). Så det trengs litt mer dokumentasjon for å kunne konkludere noe rundt om et slikt tårn får til noe spesilet.

    EDIT: Det er kun ett EQ-punkt på ca 50hz.

    Her er uten smoothing og fra samme oppsett:
    1705575440148.png
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.611
    Antall liker
    3.144
    Torget vurderinger
    0
    Genelec er en opplevelse som også har utviklet eget verktøy for EQ.
    Den nye 8381A har også samme prinsipp som for starten på et tårn,
    men med en ekstra bass i 1. posisjon......og det må prøves de neste dagene :unsure:

    Genelec_Tower.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.611
    Antall liker
    3.144
    Torget vurderinger
    0
    Poenget var ellers ikke egentlig å vise fram min supre måling, mer å poengtere at det er fint mulig å få til ganske jevne målinger med to helt vanlige subber (selv uten EQ). Så det trengs litt mer dokumentasjon for å kunne konkludere noe rundt om et slikt tårn får til noe spesilet.
    "Supre" målinger sier ikke alt. Det kan fortsatt være mye som ikke stemmer i musikken.
    Det fine er vel at du har tilgang til mange subber som du kan eksperimentere med i både
    høyde og bredde enten tårn eller ikke....og det kan lettere/raskere gi svar enn kalkulator og papir..... 👍
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Det likner jo endel på Flageborg sin kurve faktisk :) Jeg skjønner at man kan ønske seg målinger med forskjellige tårn. Men det er en voldsom jobb, så de målingene er det tvilsomt kommer. Hvilke gulvstående har du? Imponerende dypbass.
    Det er jo blitt fremmet et par påstander i denne tråden som må være basert på ett eller annet. Det som etterspørres er vel egentlig hvordan man har kommet frem til disse påstandene. Man må jo anta at når man har kommet frem til disse påstandene så betyr det at denne jobben også må være gjort. Da står vi igjen med to muligheter slik jeg ser det. Enten er jobben gjort, men vi har bare ikke fått se målingene, uvisst av hvilken grunn, eller påstandene er ren synsing basert på et enkelttilfelle av ganske tilfeldig plassering av subwoofere i et rom.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    630
    Antall liker
    2.725
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke så sikker på om tårn alltid er den ideelle eller endelige løsningen. Mye bra løsninger finnes, og de bør tilpasses rommet som skal brukes. Hos meg er det lite plass på frontvegg, og den måler alikevel 480x250cm. Hadde rommet mitt vært symmetrisk uten bruk av platting foran og bak så hadde nok SBA blitt vurdert.

    Jeg angrer litt på at rommet ikke ble bygget 1m dypere. Det er i dag ca 670cm, men mye stjeles av lerretsvegg i front som skjuler alle høyttalere og tredobbel vegg i bakkant med 10-40cm demping. Med dypere rom kunne jeg enkelt ha lagt inn 80cm dempevegg for SBA.

    Jeg er helt sikker på at et rom aldri vil bli "bra nok" uten dempetiltak. Større rom er imidlertid lettere å få kontroll på, men selv med store rom er det nødvendig med demping. @karmann sitt rom er vel rundt 50 kvadrat, og har vel en dempevegg på over meteren i dybde i gjennomsnitt...

    Hos meg er subbene bare klemt inn der det er plass. Har nesten ingen justeringsmulighet for flytting av noe. Men med tiltak og litt DSP ble det likevel bra. Det oppnås nok noe med et stort membranareal alene. I tillegg har jeg vært heldig med overgangen mellom 8x21" subber og 6x15" midbasser. De utfyller hverandre godt i overgangen og sørger for jevnere bassfrekvens oppover.

    Her er et bilde av en max-spl måling jeg tok for en tid tilbake. Dette er bare de (8x21") subbene. De drives med to stk Itech 6000. Målingene ble tatt med 3dB-step, og jeg har fremdeles noe å gå på her på den øverste målingen:
    MAX SPL Beyma 21.jpg


    Og sånn ser riggen bak lerret ut. Subbene er bygget i store porta kasser, og er montert element mot element, med porter under og over. Bassene står temmelig nært horisontal midtakse, og er trukket inn ganske mye fra sideveggene, symmetrisk på begge sider:
    Høyttalerriggen i dag.jpg
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    272
    Antall liker
    377
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo blitt fremmet et par påstander i denne tråden som må være basert på ett eller annet. Det som etterspørres er vel egentlig hvordan man har kommet frem til disse påstandene. Man må jo anta at når man har kommet frem til disse påstandene så betyr det at denne jobben også må være gjort. Da står vi igjen med to muligheter slik jeg ser det. Enten er jobben gjort, men vi har bare ikke fått se målingene, uvisst av hvilken grunn, eller påstandene er ren synsing basert på et enkelttilfelle av ganske tilfeldig plassering av subwoofere i et rom.
    Jeg skal i hvert fall snart oppover å høre på siste utgave! Flageborg er mannen som sitter på alle svarene. Det jeg kan si er at det låter veldig bra, uansett hvilket tårn som spiller!
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    388
    Jeg skal i hvert fall snart oppover å høre på siste utgave! Flageborg er mannen som sitter på alle svarene. Det jeg kan si er at det låter veldig bra, uansett hvilket tårn som spiller!
    Jeg må også oppover å høre siste kreasjonene, bare vært LITT snø siste tida!
    kan også bekrefte at de andre tårnene til nå har hørtes meget bra ut!
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2.223
    Genelec er en opplevelse som også har utviklet eget verktøy for EQ.
    Den nye 8381A har også samme prinsipp som for starten på et tårn,
    men med en ekstra bass i 1. posisjon......og det må prøves de neste dagene :unsure:

    Vis vedlegget 987161
    Ikke helt sammenlignbart, er det ? Bassen i fronten spiller "high bass". De to sidemonterte - en på hver side spiller "low bass".
    Systemet er forøvrig 5-veis.

    8381A SAM™ Adaptive Point Source Main Monitor - Genelec.com
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.611
    Antall liker
    3.144
    Torget vurderinger
    0
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn