FLAC og MAC...??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Stereo_Mono

Gjest
    Er vel mere eller mindre et selvfølge at det er på lisens. Ingen som vil gi bort noe «gratis»
    Eller det stemmer ikke helt. Det koster ikke et øre og bruke quicktime teknologi i et applikasjon utenom de få kodekser, som MPEG-2 og MPEG-4 og AVC, som er alle lisensiert til Apple for en kostnad. Utvikleren, som vil bruke disse må være med og dekke kostnadene.

Hovedgrunnen til at det er på lisens er det amerikansk juss og Apples ønske om og kunne kvalitetssikrere at deres teknologi blir brukt til noe de ikke kan stilles juridisk til ansvar for. Dette gjelder vel omtrent alt innen corporate verden i USA.

Her er litt enkel info for de som er interessert: http://developer.apple.com/support/mac/licensing/

Synes forøvrig om dette skal diskuteres videre, må det opprettes en egen tråd med hensyn til trådstarter.

Mvh
    digiman

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.963
    vredensgnag skrev:
    Nå er det jo flere tråder der Apple skal få på pukkelen her inne, kanskje vurdere å lage et eget forum for Vi som hater MAC!
    Minner meg om da jeg var i Struer første gang i 2005, og møtte toppledelsen i B&O. De hadde satset dypt på Windoze for sin mediainteraksjon, og jeg demonstrerte hva man kunne gjøre med Apple. Vedkommende som var ansvarlig for implementering skrev følgende på sin notatblokk, som min assistent kom til å se da vi tok en pause: Pack your Mac, go back!!!

Nåja - det hele minner meg om denne karen, som skrev hjem etter å ha tatt med seg fela til USA, der han havnet midt i Jazz-musikkens fremvekst:

Setesdølen Gunnar Austegard, som bodde i New York, var svært misfornøyd med musikken i USA. Han meldte følgende i et brev han sende hjem i 1928 — midt i jazzens store gjennombruddsperiode:

«Eg spelar mest aldri no, fær aldri snart mot til det, daa eg hev vorte so nedtrykt i kav og motgang heilt sidan eg kom hit. Den amerikanske musikken er stygg som fan sjølv, og ikkje skynar dei det grann av det som verkeleg er vent, hev sjølvsagt høyrt so lenge paa uljod at dei er utskjemde.»
    Hvorfor må ethvert kritisk spørsmål om Apple alltid avfeies som MAC-hat? Kan du gi meg et eksempel på andre tilhengerskarer av en bestemt produsent av program og/eller maskinvare hvor alt av kritiske spørsmål preller av som enten vann på gåsen eller uttrykk for de vantros hat?

V

vredensgnag

Gjest
    Disse diskusjonene er meningsløse. Jeg har aldri vært innom en Windows eller PC-tråd for å pisse på formatet eller produktene. Men enkelte har det tydeligvis som en livsbetingelse å rote ned Apple tråder med noiaen sin. Jazz er best. Nei hardingfele. Nei jazz.
    Til trådstarter. Kjøp musikk i flac. Konverter til lossless. Lagre original flac på brent cd eller dvd, som back up.

M

marsboer

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Disse diskusjonene er meningsløse. Jeg har aldri vært innom en Windows eller PC-tråd for å pisse på formatet eller produktene. Men enkelte har det tydeligvis som en livsbetingelse å rote ned Apple tråder med noiaen sin. Jazz er best. Nei hardingfele. Nei jazz.
    Til trådstarter. Kjøp musikk i flac. Konverter til lossless. Lagre original flac på brent cd eller dvd, som back up.
    FLAC er et lossless format så du trenger ikke ta en ekstra konvertering. CD og DVD som backup vil jeg ikke anbefale siden et FLAC-album tar fra 300-600 MB avhengig av oppfyllingsgrad på CD-plata og lydmessig innhold. Det blir dermed fort veldig mange DVD-plater. Det er nok greiere å bruke en ekstern harddisk, eller aller helst en annen PC på en annen lokasjon med en intern harddisk.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Dessuten er pappa'n min sterkere enn pappa'n din. Et lite korrektiv bare: Kjøp en ekstern USB-harddisk til å ta backup. Det er ganske tidkrevende og upraktisk å ta backup til CD/DVD da det tar tid og de blir raskt fulle. Konverterting fra X til y kan ses på som et unødvnedig mellomledd, men det er fort gjort og kan kjøres i batch over natten om man skal konvertere veldig mye.

Det meste er mulig uansett om man velger Linux, Mac eller Windows. Om man ikke vet hvordan, så finnes det garantert 13521 svar på ymse nettsider om hvordan man gjør de vanligste tingene.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.496
    Torget vurderinger
    13
    Vapor skrev:
    Nå ser det ut som PCen synger på siste verset...og jeg har lyst på Imac. ;D

Musikken har jeg i FLAC filer på en ekstern disk....og spiller av trådløst med squeezebox.

Vil det gå like greit med Mac?? eller må FLAC filene konverteres til apple-lossless (eller noe sånt...)
    Litt OT ;D men hvordan går det med trådstarter, tatt noen beslutning.?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.496
    Torget vurderinger
    13
    noruego skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nå er det jo flere tråder der Apple skal få på pukkelen her inne, kanskje vurdere å lage et eget forum for Vi som hater MAC!
    Minner meg om da jeg var i Struer første gang i 2005, og møtte toppledelsen i B&O. De hadde satset dypt på Windoze for sin mediainteraksjon, og jeg demonstrerte hva man kunne gjøre med Apple. Vedkommende som var ansvarlig for implementering skrev følgende på sin notatblokk, som min assistent kom til å se da vi tok en pause: Pack your Mac, go back!!!

Nåja - det hele minner meg om denne karen, som skrev hjem etter å ha tatt med seg fela til USA, der han havnet midt i Jazz-musikkens fremvekst:

Setesdølen Gunnar Austegard, som bodde i New York, var svært misfornøyd med musikken i USA. Han meldte følgende i et brev han sende hjem i 1928 — midt i jazzens store gjennombruddsperiode:

«Eg spelar mest aldri no, fær aldri snart mot til det, daa eg hev vorte so nedtrykt i kav og motgang heilt sidan eg kom hit. Den amerikanske musikken er stygg som fan sjølv, og ikkje skynar dei det grann av det som verkeleg er vent, hev sjølvsagt høyrt so lenge paa uljod at dei er utskjemde.»
    Hvorfor må ethvert kritisk spørsmål om Apple alltid avfeies som MAC-hat? Kan du gi meg et eksempel på andre tilhengerskarer av en bestemt produsent av program og/eller maskinvare hvor alt av kritiske spørsmål preller av som enten vann på gåsen eller uttrykk for de vantros hat?
    '
    Når du begynner å sammenligne Apple mot religiøse sekter tror du det kan begynne å betegnes som hat da...,

Edit, eller sammeligne de med horer.

Samme personer som skriver i denne tråden har vel deltatt i andre Mac hater tråder, kan finne frem noen eks.Hvis du vil.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.963
    johnnygrandis skrev:
    noruego skrev:
    vredensgnag skrev:

Når du begynner å sammenligne Apple mot religiøse sekter tror du det kan begynne å betegnes som hat da...,
    Nei, selv om det ikke er det spor vanskelig å komme med en rekke eksempler på hvordan Apple og Jobs nettopp spiller på elementer fra amerikanske vekkelsesbevegelser, derav "Jobs Vitner", så bærer jeg da langt fra noe hat mot verken Apple/MAC eller de mange eplehodene blant mine gode venner. De mest seriøst affekterte, som har drevet salg av epler fra Cupertino i over to tiår, har da heller ikke noe problem med å innrømme at det faktisk handler om mere enn bare de faktiske kvaliteter ved produktene. Disse ser det noe pussige at de som småbarnsforeldre i slutten av trettiårene girer seg mer opp av sitrende forventning over hva Jobs kommer til å bringe til torgs på neste pressekonferanse, enn hva deres fem-åringer klarer å mobilisere av forventningsrus og tiltro til julaften og nissen.

PS Har forøvrig bestemt meg for å beholde iPhonen jeg hadde til test, så eplehodet fikk jaggu rett, gitt! Neste på listen blir en AE og så er jeg vel snart på ciderkjøret jeg med...

noruego

V

vredensgnag

Gjest
    marsboer skrev:
    FLAC er et lossless format så du trenger ikke ta en ekstra konvertering. CD og DVD som backup vil jeg ikke anbefale siden et FLAC-album tar fra 300-600 MB avhengig av oppfyllingsgrad på CD-plata og lydmessig innhold.
    Alle her er vel klar over at FLAC er lossless, men det støttes ikke av iTunes, så derfor: konvertér til (Apple) lossless, som er et råd i tråd med trådstarters trådintensjon!

Mange liker å ha "hard" back-up av digitale data, og lagrer på brent medium. Selv har jeg harddisk-backup, men mange mener dette er utilstrekkelig for full sikkerhet. Musikken jeg har kjøpt på Linn ligger på DVDer jeg har brent - disse tar 4.7GB, og rommer mange FLAC-album hver.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.504
    Sted
    Trondheim
    Men selvbrente DVDer sies jo å ikke ha særlig lenger levetid enn 5 år (har ikke egen erfaring med dette), så det er vel ikke veldig mye sikrere enn å ha det på harddisk.

V

vredensgnag

Gjest
    otare skrev:
    Men selvbrente DVDer sies jo å ikke ha særlig lenger levetid enn 5 år (har ikke egen erfaring med dette), så det er vel ikke veldig mye sikrere enn å ha det på harddisk.
    Enig. Har en venn som driver en digital serverfarm for film og video, i forb. med ulike redigeringsverktøy han har utviklet. De swapper lagringsmedia hele tiden, med korreleringsrutiner herfra til månen, slik at informasjonen ikke skal bli korrumpert ved langtidslagring ett sted.

M

marsboer

Gjest
    vredensgnag skrev:
    marsboer skrev:
    FLAC er et lossless format så du trenger ikke ta en ekstra konvertering. CD og DVD som backup vil jeg ikke anbefale siden et FLAC-album tar fra 300-600 MB avhengig av oppfyllingsgrad på CD-plata og lydmessig innhold.
    Alle her er vel klar over at FLAC er lossless, men det støttes ikke av iTunes, så derfor: konvertér til (Apple) lossless, som er et råd i tråd med trådstarters trådintensjon!

Mange liker å ha "hard" back-up av digitale data, og lagrer på brent medium. Selv har jeg harddisk-backup, men mange mener dette er utilstrekkelig for full sikkerhet. Musikken jeg har kjøpt på Linn ligger på DVDer jeg har brent - disse tar 4.7GB, og rommer mange FLAC-album hver.
    Løsningen blir så bra man gjør det til selv. Personlig mener jeg at det å ta en backup til en disk og så lagre disken i det uendelige ikke er måten å gjøre det på. Backupen bør kontinuerlig oppdateres slik at man får med seg og da byttet ut backupdisken om den feiler.

Selv mener jeg at min egen løsning tilfredsstiller kravet om backup.

1. Selve biblioteket ligger på en dedikert filserver på RAID5. Det beskytter mot et enkelt diskkrasj.
    2. Biblioteket tas backup av hver natt til en dedikert backupmaskin lokalisert en annen plass enn hjemme. Jeg har backup av alt 180 dager bakover i tid. Dvs at jeg kan gå tilbake til en endring ca et halvt år tilbake og få tilbake opprinnelig fil.
    3. Siste gyldige backup tas i tillegg backup av til en disk nummer to i backupserveren. Denne inneholder kun et snapshot av hele siste backup og ikke bakover i tid.

Logikken bak den siste biten var at dersom filserveren min tryner eller en disk feiler så vil det gå minst en uke, kanskje mer før jeg får tak i en ny disk eller annen hardware. Med andre ord vil filene i denne perioden kun ligge fullstendig på backupserver som eneste lokasjon. Da er det faktisk ikke helt utenkelig at en disk kan tryne der også i løpet av denne perioden. Derfor tar jeg nok en backup slik at jeg har backup av backupen på en annen disk.
    Dette rett og slett fordi jeg ikke kan ta meg råd til å kjøre RAID5 på backupserveren også (den er bygd billigst mulig). I hvertfall ikke før lagringsdiskene byttes ut i filserver hvorpå disse diskene så går til backupserveren som mer lagringsplass.

Siden denne løsningen er online hele tiden (backupserver kan kun nås fra filserver hjemme, og ikke via internett, grunnet finurlig bruk av SSH tunneller) vil det umiddelbart merked når en disk tar kvelden og dermed bør byttes ut. Sånn sett så bør løsningen kunne fungere på en robust måte i all evighet.

Dette er et skikkelig nerdeoppsett, men jeg føler meg i hvertfall meget trygg på at mine data er ivaretatt (spesielt bildene er viktig) uten at jeg må kompromisse på mitt privatliv ved å legge data ut på en 3. partsløsning online ala de nye cloud-computing tjenestene som popper opp overalt om dagen.

Selve backupløsningen tar nå kun omlag 30 minutter å sette opp dersom jeg starter fra en fullstendig blank maskin og må installere Linux i tillegg. Når den er ferdig installert er den "plug-and-play" i form av at den kan tas med hvor som helst og automatisk begynne å ta backup over nett, helt uten å konfigurere IP-adresser, åpne porter i router osv der du setter den. Dette gjør den samtidig som den kan nås via ssh hjemmefra. Men årsaken til at det er så effektivt er at jeg har brukt mye tid på å utvikle et skikkelig backupscript som gjør det enkelt å kjøre en dønn seriøs backupløsning i løpet av få minutter. Så med andre ord har jeg brukt mye tid på å lage en løsning som er enkel å sette opp og fullstendig selvdrevet og automatisert. Så belønningen har på en måte ikke kommet før de 3-4 siste månedene, etter at scriptet var finpusset.

Smorltork

Medlem
    Ble medlem
    25.04.2009
    Antall liker
    0
    noruego skrev:
    Det er forskjell på "kritiske spørsmål", og usakligheter og sludder. Når Mac kritiseres av folk som aldri har brukt det, er det usaklig sludder. Når det hevdes at Mac eller Apple-produkter generelt "låser" brukeren, er det usaklig sludder. Når Apple Inc kritiseres spesielt for å følge akkurat de samme forretningsprinsippene som alle andre firmaer, er det usaklig sludder.

Jeg kjøpte nylig en digital diktafon. Sjekket først omtaler i media for å plukke ut aktuelle kandidater. Det viste seg at de fleste av dem bruke WMA som lydformat, og at de som hadde spesiell programvare bare hadde denne i Windows-format. Ingen av omtalene nevnte noe om at dette "låste brukerne til Microsoft". Tror jeg nevnte ovenfor "tester" som har avfeid Apple TV, men anbefalt dyrere nettverksspillere med svært begrensete bruksmuligheter og hardware-baserte funksjoner som gjør det umulig å utvide/oppgradere. Det finnes haugevis av slike eksempler på at de "kritiske spørsmålene" som stilles til Apple ikke stilles til andre systemer/produsenter.

Når det gjelder "tilhengerskare", har Mac/Apple en slik fordi de i 25 år har levert varer og tjenester som tilfredsstiller brukernes behov (ofte på høyt, profesjonelt nivå), ikke trenger et ingeniørkorps for å virke, og går sjeldnere i stykker enn tilsvarende utstyr fra andre produsenter (det finnes nøytral bransjestatistikk som dokumenterer klart lavere support- og servicebehov for Apple-produkter). At det de senere årene er kommet til noen nye brukere som ser mer på coolhetsfaktor enn på kvalitet, forandrer ikke på dette.

(Hadde egentlig avsluttet engasjementet i denne tråden, men kunne ikke dy meg... Nå er det imidlertid slutt fra min side.)

M

marsboer

Gjest
    Smorltork skrev:
    noruego skrev:
    Jeg kjøpte nylig en digital diktafon. Sjekket først omtaler i media for å plukke ut aktuelle kandidater. Det viste seg at de fleste av dem bruke WMA som lydformat, og at de som hadde spesiell programvare bare hadde denne i Windows-format. Ingen av omtalene nevnte noe om at dette "låste brukerne til Microsoft". Tror jeg nevnte ovenfor "tester" som har avfeid Apple TV, men anbefalt dyrere nettverksspillere med svært begrensete bruksmuligheter og hardware-baserte funksjoner som gjør det umulig å utvide/oppgradere. Det finnes haugevis av slike eksempler på at de "kritiske spørsmålene" som stilles til Apple ikke stilles til andre systemer/produsenter.
    Tja, når man ser på tester av Apple-produkter som gjør akkurat det samme uten å nevne dette som en potensiell bakdel så kan man vel si det slik at døra slår begge veier. Man finner "dårlige" tester på begge sider.

Men for min del spiller det ingen rolle hva produktet er merket som. Jeg misliker tankegangen i disse tilfellene som du nevner her like mye som de samme tilfellene hos Apple.
    Med andre ord skyr jeg Windows Media Player som pesten, akkurat som jeg skyr itunes, selv om jeg føler itunes er hakket bedre lagt opp rent brukervennlighetsmessig. Det virker bare som noe ensidig kritikk når dette er en apple-tråd og kun apple-produktene diskuteres. Men start en tilsvarende tråd om Windows Media formatene og playeren og jeg kommer med de tilsvarende argumenter.

Jeg kan jo naturligvis kun snakke for meg selv men jeg føler selv (selv om dette naturligvis ikke kommer frem i akkurat denne tråden) at jeg ikke er spesielt mye mer negativ til Apple enn jeg er til andre som bedriver en tilsvarende praksis. Forskjellen er vel bare at WMP brukerne ikke akkurat er i samme divisjon som Apple/itunes-brukerne når det gjelder lidenskap for sin plattform og de helt store diskusjonene uteblir dermed.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.496
    Torget vurderinger
    13
    Nesten så jeg syntes litt synd på Windows brukere, de for aldri oppleve Mac verdenen og hvor gøy det er å kjøre programvare som faktisk virker på en måte som de fleste kan forstå uten å måtte være datatekniker.

Forøvrig skulle jeg få Macbooken min og Mac Minien til å finne hverandre over det lokale nettverket mitt, Minien og Macbooken fant hverandre enkelt under `Shared`i Finder skrev passordet og fildeling og skjermdeling er ett faktum, så jeg tenkte hvorfor ikke prøve med Dell pc`en jeg har stående.Macbooken finner pc`en med første forsøk og delte mapper på Dell maskinen er raskt tilgjengelig.(bonjour installert, fra Apple såklart) Så skal jeg ha Dell maskinen til å finne de andre maskinene på nettverket.
    Du milde himmel for ett styr, ingenting som dukker opp av seg selv her nei. Dell pc `en nektet å kople seg opp mot nettverket uansett hvor mye jeg skrev inn passordet og prøvde å kople meg opp.Tilslutt ga jeg opp hele saken, dagen etter gjorde jeg ett nytt forsøk med det samme passordet og sannelig kom jeg inn på første forsøk.
    -,En annen merkelig ting under xp er hvorfor i huleste for du ikke passord beskyttet det du deler fra Xp maskinen...,

Bare en av mange ting som er utrolig mye enklere i Mac verdenen....

Angående backup for de vanlige dødelige som ikke skal beskytte konge og fedreland kan SuperDuper anbefales, kun for Mac selvfølgelig.

http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

Glemte jeg å nevne det, gratis.

Oppgraderingen koster noen skarve kroner som det definitivt er verdt, i form av tidsbesparelse.

M

marsboer

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Angående backup for de vanlige dødelige som ikke skal beskytte konge og fedreland kan SuperDuper anbefales, kun for Mac selvfølgelig.

Hehe, morsomt at du skulle nevne akkurat dette med å beskytte konge og fedreland, siden det er nettopp dette som er jobben min :)
    Jobber faktisk som yrkesoffisér i Forsvaretinnen fagområdet informasjonssystemer og nettverk ;D

Min løsning er forøvrig 100% gratis den også om noen skulle lure, og vil også være gratis i "all evighet" pga sin open source natur (bygde løsningen fordi den skal kunne videreføres uten software-kostnader så lenge personlig lagring er et behov for meg)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.496
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan SuperDuper fungerer og hvilke bruksområder den tar for seg er beskrevet her.

http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=212808

Utrolig også å se hvordan Mac platformen er er oppbygd i form av løsninger som ligger på nett når det kommer til utskiftning av disker og Ram brikker etc., Virker rett å slett som om Mac brukere er mer lidenskapelige i sitt forhold til maskinenen, selvfølgelig i sterk kontrast mot Vista og Windows generelt.
    Mulig det har noe med at Apple utvikler programvaren selv for sine maskiner.

http://www.ifixit.com/

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.496
    Torget vurderinger
    13
    marsboer skrev:
    johnnygrandis skrev:

Hehe, morsomt at du skulle nevne akkurat dette med å beskytte konge og fedreland, siden det er nettopp dette som er jobben min :)
    Jobber faktisk som yrkesbefal i Forsvaretinnen fagområdet informasjonssystemer og nettverk ;D

Min løsning er forøvrig 100% gratis den også om noen skulle lure, og vil også være gratis i "all evighet" pga sin open source natur (bygde løsningen fordi den skal kunne videreføres uten software-kostnader så lenge personlig lagring er et behov for meg)
    Ett skudd i blinde, mulig jeg spanderer på meg en Lotto Gevinst i helga. 8)

M

marsboer

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Nesten så jeg syntes litt synd på Windows brukere, de for aldri oppleve Mac verdenen og hvor gøy det er å kjøre programvare som faktisk virker på en måte som de fleste kan forstå uten å måtte være datatekniker.

Forøvrig skulle jeg få Macbooken min og Mac Minien til å finne hverandre over det lokale nettverket mitt, Minien og Macbooken fant hverandre enkelt under `Shared`i Finder skrev passordet og fildeling og skjermdeling er ett faktum, så jeg tenkte hvorfor ikke prøve med Dell pc`en jeg har stående.Macbooken finner pc`en med første forsøk og delte mapper på Dell maskinen er raskt tilgjengelig.(bonjour installert, fra Apple såklart) Så skal jeg ha Dell maskinen til å finne de andre maskinene på nettverket.
    Du milde himmel for ett styr, ingenting som dukker opp av seg selv her nei. Dell pc `en nektet å kople seg opp mot nettverket uansett hvor mye jeg skrev inn passordet og prøvde å kople meg opp.Tilslutt ga jeg opp hele saken, dagen etter gjorde jeg ett nytt forsøk med det samme passordet og sannelig kom jeg inn på første forsøk.
    -,En annen merkelig ting under xp er hvorfor i huleste for du ikke passord beskyttet det du deler fra Xp maskinen...,

Bare en av mange ting som er utrolig mye enklere i Mac verdenen....

Oppgraderingen koster noen skarve kroner som det definitivt er verdt, i form av tidsbesparelse.
    Det er da ikke mer enn noen få klikk som skal til i Windows XP for å dele med passord-beskyttelse.
    Det at du ikke klarer å finne ut hvordan har vel mer med at du er vant til Mac enn hvordan dette er lagt opp i Windows.
    For meg som er vant til Windows sin tankegang tar dette under 10 sekunder å ordne.
    Men det er nok sant at det ikke nødvendigvis er intuitivt før man har et minste minimum av forståelse eller Windows kjennskap. Faktisk er det Microsofts forståelse av "brukervennlighet" som gjør at du ikke finner innstillingene for å dele med brukernavn og passord, siden det er en hake som sier at man skal bruke "enkel fildeling" eller ei som er aktivert, dvs hvilket nivå av innstillingsmuligheter man får i share-innstillingene. Dette er vel gjort med den tanken at de aller aller fleste kun ønsker å dele en mappe med bare to ønsker, nemlig skrivebeskyttet eller ei. Resten av valgene må man som nevnt aktivere.

Dette med at du ikke klarte å få opp Mac-sharene (forutsatt at det ble kjørt en Windows kompatibel share-protokoll selvfølgelig (SMB) og at maskinene er i samme arbeidsgruppe) har jeg en idé om hva skyldes, og det går på hva som ble skrevet inn når du fikk opp passord-login skjermen. Dette er heller ikke noe problem om man bare er vant til Windows sin måte å gjøre ting på.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.504
    Sted
    Trondheim
    Dette er jo det klassiske argumentet : "Det er lett når man kan det".

Poenget er at det skal være lett når du ikke kan det!

Kan jo bidra med en liten anekdote jeg også:
    Vi kjøpte en ny skriver fra HP (trådløs). Det fulgte med egen CD med drivere for Windows, ingen ting for Mac. Satte opp skriveren, fant det trådløse nettet og koblet skriveren på. Vekte Macen til live og valgte "Print" i et program. Skriveren dukket opp i utskriftsdialogen og utskriften kom uten videre problemer.
    Tok så CDen og skulle installere på husets PC. Sjekket først om PCen så skriveren, men det gjorde den ikke. Installerte så driveren og en del annen software fra CDen og restartet PCen. Fremdeles ingen skriver. Koblet meg til HPs hjelpesider og lastet ned en oppdatert driver. Ny installasjon og reboot av PCen. Fremdeles ingen skriver.
    Sjekket så skriveren og så at den støttet Bonjour. Så eg gikk inn på www.apple.com og lastet ned Bonjour for Windows. Installerte denne på PCen og restartet. Plutselig dukket skriveren opp.

Medgått tid for å få skriveren til å virke på Mac: 10 sek.
    Medgått tid for å få den til å virke på XP: ca. 1 time.

Jaja.

Men dette er jo rimelig OT da.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.496
    Torget vurderinger
    13
    G

Gjestemedlem

Gjest
    otare skrev:

Ulempen med en slik tankegang er jo at man aldri egentlig lærer seg noe om hvordan en datamaskin fungerer og kun egentlig memoriserer et par knapper man skal trykke på her og der og en totalt clueless hvis man kommer over et oppsett uten de innøvde trykkesekvensene.

Hvorfor lære seg engelsk når det er lettere å bruke Bablefish eller Google Translator?

Mac er jo på en måte dataverdenes babyspråk.

Presis. Det illusterer bare hvor hjelpeløs en gjennomsnitlig macbruker gjerne er når han skal bevege seg utenfor dukkehuset sitt og kommer på et eller annet OS han ikke har memorisert ikonene og er helt blank på hvordan ting fungerer.

Gi en Mac til en person som KAN windows, Symbian, Linux, Solaris .. whatever og han vil etter kort tid kunne bruke den helt greit. Gi et annet OS til en macbruker og han vil bruke en time på å skrive ut en A4side, og begynner å kaldsvette når han ikke finner itunes installert.

M

marsboer

Gjest
    otare skrev:

Kan jo bidra med en liten anekdote jeg også:
    Vi kjøpte en ny skriver fra HP (trådløs). Det fulgte med egen CD med drivere for Windows, ingen ting for Mac. Satte opp skriveren, fant det trådløse nettet og koblet skriveren på. Vekte Macen til live og valgte "Print" i et program. Skriveren dukket opp i utskriftsdialogen og utskriften kom uten videre problemer.
    Tok så CDen og skulle installere på husets PC. Sjekket først om PCen så skriveren, men det gjorde den ikke. Installerte så driveren og en del annen software fra CDen og restartet PCen. Fremdeles ingen skriver. Koblet meg til HPs hjelpesider og lastet ned en oppdatert driver. Ny installasjon og reboot av PCen. Fremdeles ingen skriver.
    Sjekket så skriveren og så at den støttet Bonjour. Så eg gikk inn på www.apple.com og lastet ned Bonjour for Windows. Installerte denne på PCen og restartet. Plutselig dukket skriveren opp.

Jaja.

Men dette er jo rimelig OT da.
    Nå vet jeg ikke hvordan installasjonsCD'en var lagt opp men dette er også en uproblematisk sak som løses på få sekunder om man er vant til Windows sin tankegang og ikke OS X'. En nettverksprinter vil ikke dukke opp automatisk på en Windows PC, så her var feilen at du forventet at Windows gjør ting på samme måte som Mac. Jeg tror ikke en native windows bruker ville hatt dette problemet.

Bonjour er forøvrig en veldig fin ting for de aller fleste, siden det gir auto-deteksjon i et LAN. Windows sin metode å gjøre det på (ved å legge til en nettverksskriver basert på IP-adressen, og ikke via auto-deteksjon) egner seg imidlertid like bra i bedriftsnett hvor man har mer enn ett LAN hvor bonjour ikke kan brukes. I windows blir det ikke enkelt å finne skriveren for uinvidde før man har lagt til printeren på en maskin og delt den.

Så med andre ord samme leksa som før. Det er enkelt når man er vant til å gjøre det på en gitt måte, og apple sin måte er uten tvil mer intuitiv for en helt faglig blank privatperson (så lenge utstyret støtter bonjour såklart).

OT:
    Selv liker jeg rett og slett ikke auto-deteksjon av ressurser i et nett. For meg er slike protokoller unødvendig nettverkstrafikk og jeg skrur vanligvis av all slik funksjonalitet om det er mulig. Dette skyldes at jeg går rett på et share ved å skrive UNC-pathen i run og ikke via trykk og pek i nettverksutforskergrensesnittet, og printerne legges jo til via IP-adresse eller en direkte fra en delt printer. Dette er mye mer effektivt både nettverksmessig og ikke minst gjør at jobben kan gjøres raskere, men ikke intuitiv for noen som ikke har en faglig bakgrunn.

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    otare skrev:

Ulempen med en slik tankegang er jo at man aldri egentlig lærer seg noe om hvordan en datamaskin fungerer og kun egentlig memoriserer et par knapper man skal trykke på her og der og en totalt clueless hvis man kommer over et oppsett uten de innøvde trykkesekvensene.

Hvorfor lære seg engelsk når det er lettere å bruke Bablafish eller Google Translator?

Presis. Det illusterer bare hvor hjelpeløs en gjennomsnitlig macbruker gjerne er når han skal bevege seg utenfor dukkehuset sitt og kommer på et eller annet OS han ikke har memorisert ikonene og er helt blank på hvordan ting fungerer.

Gi en Mac til en person som KAN windows, Symbian, Linux, Solaris .. whatever og han vil etter kort tid kunne bruke den helt greit. Gi et annet OS til en macbruker og han vil bruke en time på å skrive ut en A4side, og begynner å kaldsvette når han ikke finner itunes installert.
    Var på hotell i LA, med en norsk kollega, ikke lenge siden.
    Sjekket inn, logget meg på nettet, og var i gang med e-post og annet.
    Han prøvde å komme inn med sin PC - hotellet brukte en ruter som ikke kom fra Apple, og man skulle tro det var lett for ham å komme inn.
    Til slutt lå han på telefonen til Norge, for å få dataavdelingen sin til å løse problemene for ham - tok ham tre dager å komme inn.
    Og han var ikke ukyndig - har bl.a. startet flere dataselskap, og leverandører til mobiltjenester.

Så spar oss slike enkle generaliseringer om Mac-folk, deph. Det er like greit å generalisere andre veien. Har hjulpet ganske mange PC-brukere gjennom årene. Plug and Pray fra Windows - Plug and Play fra Apple.

M

marsboer

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    otare skrev:

Hvorfor lære seg engelsk når det er lettere å bruke Bablafish eller Google Translator?

Var på hotell i LA, med en norsk kollega, ikke lenge siden.
    Sjekket inn, logget meg på nettet, og var i gang med e-post og annet.
    Han prøvde å komme inn med sin PC - hotellet brukte en ruter som ikke kom fra Apple, og man skulle tro det var lett for ham å komme inn.
    Til slutt lå han på telefonen til Norge, for å få dataavdelingen sin til å løse problemene for ham - tok ham tre dager å komme inn.
    Og han var ikke ukyndig - har bl.a. startet flere dataselskap, og leverandører til mobiltjenester.

Så spar oss slike enkle generaliseringer om Mac-folk, deph. Det er like greit å generalisere andre veien. Har hjulpet ganske mange PC-brukere gjennom årene. Plug and Pray fra Windows - Plug and Play fra Apple.
    OT: Jeg vil bli mektig overrasket om dette ikke skyldes ren og skjær brukerfeil av den helt enkle typen. Altså ikke "må være rakettforsker for å fikse". Min erfaring er i allefall at det i de aller fleste tilfeller er snakk om én av tre ting: skrivefeil i nøkkel (case sensitive), støtter ikke frekvensbånd (hardware) eller støtter ikke krypteringen f.eks WPA2 med AES (hardware).
    Ingen av disse tingene kan vel egentlig Windows klandres for, og min erfaring er at Windows generelt fungerer veldig bra når det gjelder trådløs støtte, selv om Vista forkludret det enkle og forståelige brukergrensesnittet til XP når det gjaldt disse tingene.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.496
    Torget vurderinger
    13
    Gjestemedlem skrev:
    otare skrev:

Gjestemedlem, kjære, du kan da mye bedre, vet ikke om jeg skal le eller skrike.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.504
    Sted
    Trondheim
    Min erfaring er vel egentlig helt motsatt.
    En Macbruker håndterer Windows og andre OS helt greit, mens Windowsbrukere blir ofte svært forvirret hvis et ikon står et annet sted enn han er vant til.

Jeg har undervist i Informatikk (Datahistorie, programmering, brukergrensesnitt, prototyping, multimedia, programdesign) i snart 25 år og har faktisk en god del erfaring med akkurat dette. Jeg har sett dette i mange sammenhenger i øvingsgrupper - de som sliter med å håndtere forskjellige systemer er Windows-brukerne.

Ikke trekk for raske slutninger omkring hva andre kan om IT eller ikke. Kanskje dere vil bli forbauset over hva andre faktisk kan. For min del vet jeg hvordan man kan/skal se etter skrivere på et nettverk. Og jeg har satt opp skrivere på Windowsbokser før.

M

marsboer

Gjest
    Jeg undervurderer ikke "skillza" til folk. Jeg vet bare at til og med jeg selv, som jobber med dette fagfeltet på et svært teknisk nivå, presterte å sitte i en uke på et hotell i Nederland uten å få til det jævla trådløse nettet. Jeg gjorde ALT, scannet alle frekvensbånd og AP med netstumbler, fant ut alt om alle aksesspunkt, sikkerhetsnivåer osv, sniffet trafikk på nettverket for å se om jeg fikk svar på DHCP-forespørslene mine (problemet var at jeg ikke fikk IP) og til slutt ga jeg opp og tilla problemet til at trådløst kort var inkompatibelt med routerne på hotellet.
    Når jeg endelig fant ut hva det var så var det bare at jeg hadde tastet inn nøkkelen uten å ta hensyn til store og små bokstaver (skrev alle som små mener jeg å huske).

Tviler også på at du har satt opp en ekte nettverksskriver på Windows før ut fra beskrivelsen din også
    Det å sette opp en lokal skriver, eller en skriver som er delt på nettet er en helt annen ting enn å installere en nettverkskriver fra "scratch".

Dette involverer under printer installasjonen å velge lokal printer (ikke nettverk som er intuitivt.. :) ), sette opp en ny TCP/IP port samt legge inn korrekt IP-adresse som du må hente fra printeren via display eller utskrift av konfigurasjonen (og kjøre MAC-reservasjon på DHCP-server slik at printer får den samme IP'en hver gang også, selvfølgelig. Alternativt sette fast IP på printer) før du i det hele tatt skal velge printertype og driver.

Ut fra din beskrivelse så jeg ingenting som tydet på dette.

Smorltork

Medlem
    Ble medlem
    25.04.2009
    Antall liker
    0
    Morsomt at alle problemer i Windows skyldes "brukerfeil". Om et produkt ikke fungerer ved vanlig bruk, kan vi snakke om produktfeil, etter min mening.

Jeg har også flere ganger opplevd at jeg med min Mac kan bruke et lokalt nettverk uten videre, mens en Windows-bruker trengte hjelp fra IT-avdelingen (og i et tilfelle måtte gi opp). Jeg reiser mye rundt, og faktisk kan jeg bare huske én gang jeg ikke fikk koblet meg opp mot et nettverk. Årsaken var at IT-avdelingen nektet meg passord, siden jeg brukte Mac. (To ganger har jeg forresten brukt et lukket nettverk uten å ha fått tilgang. De paranoide sikkerhetsrutinene virket åpenbart bare overfor Windows-brukere...)

Gjestemedlem er som vanlig på viddene. Forsøk med en analogi:

"Ulempen med en ny Toyota er at man aldri egentlig lærer seg noe om hvordan en bil fungerer, så man er totalt clueless hvis man kommer ut for noe som krever annet enn å fylle tanken og velge "drive" på automatgiret.

Toyota er jo på en måte bilverdenens babyspråk."

Gjestemedlem må gjerne glede seg over sin 55-modell MG, 50-tonns Freightliner, eller hva han nå måtte synes er en ordentlig bil. De fleste vil komme bedre fra det med en moderne Toyota. Det er 25 år siden det ble latterlig å mene at alle måtte lære seg programmering.

(Ellers er det naturligvis riktig som otare sier: Mac-brukere er stort sett veldig kunnskapsrike, og det at de bruker et "odde" system gjør at de er tilpasningsdyktige i forhold til andre systemer. Jeg har også jobbet med slike ting, så dette er ikke bare synsing.)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.504
    Sted
    Trondheim
    Joda, marsboer. Jeg har satt opp en nettverksskriver på Windows før. Og jeg synes heller ikke det er intuitivt at man skal velge en lokal skriver når det ikke er det man skal sette opp.
    Når jeg ikke fant skriveren, og heller ikke det dedikerte programmet som fulgte med skriveren klarte å finne skriveren når jeg kjørte det (regner med at det er lagd nettopp for å løse slike problemer som du beskriver), tillater jeg meg faktisk å påstå at dette er et Windows-problem, og ikke et brukerproblem.

M

marsboer

Gjest
    Smorltork skrev:
    Morsomt at alle problemer i Windows skyldes "brukerfeil". Om et produkt ikke fungerer ved vanlig bruk, kan vi snakke om produktfeil, etter min mening.
    Jeg mener ikke at alle problemer skyldes "brukerfeil". Men med tanke på hvor mange timer jeg sitter foran en Windows-maskin i året så kan jeg med hånden på hjertet si at med min Windows Vista installasjon hjemme ikke har et eneste problem som begrenser min bruk. Jeg finner selvsagt svakheter i form av ting som ikke fungerer optimalt rent brukervennlighetsmessig eller ytelsesmessig, men jeg har faktisk ikke opplevd noe som ikke virker på grunn av OSet. Det er alltid en årsak, og årsaken inkluderer svært sjelden Windows for å si det slik. Det kan godt være at man har fått noe "drit" på PCen som jo er et langt større Windows-problem grunnet installasjonsbasen, men dette skyldes også brukerfeil. Selv kjører jeg uten noen form for anti-spyware eller lignende, og har ikke noe pop-ups, ekstra toolbars i explorer eller anna rart som oppfører seg unormalt. Så et hvert tilfelle av slike utilsiktede fenomener skyldes også brukerfeil, noe som kanskje gjør terskelen for brukerne større.

Så det kan godt hende at det er en mer brokete vei å komme seg gjennom alle potensielle problemer man kan møte på en Windows-plattform, men disse problemene skyldes stort sett ikke Windows, men derimot bruker-introduserte ting.
    Men det er nok ingen tvil om at det er færre potensielle muligheter for å "drite" seg ut på Mac-plattformen. Og jeg tror nok at dette paradoksalt nok skyldes den begrensede installasjons-plattformen og det faktum at OS X er laget for et fåtall hardware-produkter mtp drivere o.l.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Smorltork skrev:
    "Ulempen med en ny Toyota er at man aldri egentlig lærer seg noe om hvordan en bil fungerer, så man er totalt clueless hvis man kommer ut for noe som krever annet enn å fylle tanken og velge "drive" på automatgiret.
    En person som kun har brukt automatgir i sin opplæring og oppkjøring til førerkortet har ikke engang lov til å føre en bil med manuelt gir. :-\

§ 4-3. Førerkort med begrensning

Når praktisk prøve er avlagt med kjøretøy med automatgir, er føreretten begrenset til slike kjøretøy jf. forskrift 1. oktober 2004 nr. 1339 om trafikkopplæring og førerprøve § 29-8.

::)

Gjestemedlem må gjerne glede seg over sin 55-modell MG, 50-tonns Freightliner, eller hva han nå måtte synes er en ordentlig bil. De fleste vil komme bedre fra det med en moderne Toyota. Det er 25 år siden det ble latterlig å mene at alle måtte lære seg programmering.
    Nei det er ikke påkrevet, men av og til kan de være nyttig å kunne litt mer enn å trykke på en wizard som ordner det hele automatisk hvis man er heldig.

(Ellers er det naturligvis riktig som otare sier: Mac-brukere er stort sett veldig kunnskapsrike, og det at de bruker et "odde" system gjør at de er tilpasningsdyktige i forhold til andre systemer. Jeg har også jobbet med slike ting, så dette er ikke bare synsing.)
    Er selvsagt mange av dem også, og det er gjerne dem som agiterer høyest for disse finurlighetene og føler seg mest forulempet. Mens kundegruppen til Apple stort sett er folk som ikke har peiling på datamaskiner men er desto raskere på labben med sitt visakort for å kompensere for dette.

M

marsboer

Gjest
    otare skrev:
    Joda, marsboer. Jeg har satt opp en nettverksskriver på Windows før. Og jeg synes heller ikke det er intuitivt at man skal velge en lokal skriver når det ikke er det man skal sette opp.
    Når jeg ikke fant skriveren, og heller ikke det dedikerte programmet som fulgte med skriveren klarte å finne skriveren når jeg kjørte det (regner med at det er lagd nettopp for å løse slike problemer som du beskriver), tillater jeg meg faktisk å påstå at dette er et Windows-problem, og ikke et brukerproblem.
    Hehe, nå er selvtilliten min veldig høy (med kanskje dertil lav selvinnsikt..) innen akkurat dette fagområdet, så jeg håper at du kan godta at jeg er skeptisk inntil jeg har forsøkt og verifisert for "egen maskin" ;D

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.504
    Sted
    Trondheim
    Jeg reagerer vanligvis bare når man skriver generelle betraktninger uten noen spesielle begrunnelser. Jeg har ingen problemer med å akseptere at andre kan ha andre meninger enn meg, men da må de vise at det de sier har litt hold i virkeligheten.
    Jeg tviler ikke på at hvis jeg hadde rotet rundt i systemet i lenger tid, så ville jeg (kanskje) klart å finne skriveren og få den til å virke uten bruk av Bonjour. Men det synes jeg faktisk ikke er meningsfyllt. Jeg vil heller bruke tiden min til litt mer meningsfyllte ting (som å høre musikk ;) ). Så hvis det å sette opp en skriver krever at man leser en manual, leter rundt i systemet etter ulogiske måter å gjøre ting på (som å be om å sette opp en lokal skriver når det er en nettverksskriver man skal sette opp) osv... så synes jeg ikke at dette er et eksempel på et enkelt system som "hvis man bare er vant med Windows' måte å gjøre ting på så er det enkelt". Selv om man er vant til Windows måte å gjøre ting på, så er det ikke enkelt.

Og til Gjestemedlem - jeg tror du skal sjekke litt mer om hvem som er Apples brukergruppe. Computer science ved Stanford har mange Macer. NASA har mange Macer. Generelt finner du Macer nettopp på steder der man faktisk har svært stor kompetanse på IT. PCer finner du ofte der man har en stor driftsorganisasjon og mange brukere som ikke har IT-kompetanse. På min arbeidsplass har vi ca 40% Mac. De som bruker Mac har alle høy IT-kompetanse. På administrasjonssiden har vi mange (bare) PC-brukere. Disse har ikke IT-kompetanse i særlig grad. Vi har en driftsorganisasjon på 14 ansatte. Av disse er det 10 rene driftere. 1 har ansvar for skriverne (ca 40 skrivere), 4 har ansvar for serverne, og de 5 siste drifter PC-ene. En av serverdrifterne har ansvar for Macene - det er definert som 1/4 stilling. La meg gjenta at ca 40% av maskinene våre er Macer.

Men denne diskusjonen er rimelig OT nå. Jeg melder meg nå ut og kommer ikke til å skrive mer i denne tråden før den er tilbake "on track".

Smorltork

Medlem
    Ble medlem
    25.04.2009
    Antall liker
    0
    Otares erfaringer støttes av bransjestatistikk.

For å bidra til å bringe tråden tilbake til utgangspunktet, poster jeg på nytt et avsnitt som i et øyeblikks forvirring havnet i en annen tråd:

Min konklusjon er uansett, at inntil noen lager et fungerende plug-in for QuickTime/iTunes, er FLAC mer komplisert på Mac enn hva andre formater er, fordi det krever at man bruker et annet program enn iTunes. Men de programmene som kreves, er i seg selv ikke mer kompliserte i bruk enn et hvilket som helst av de musikkspillerne jeg har sett på Windows.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.496
    Torget vurderinger
    13
    marsboer skrev:
    Smorltork skrev:
    Selv kjører jeg uten noen form for anti-spyware eller lignende, og har ikke noe pop-ups, ekstra toolbars i explorer eller anna rart som oppfører seg unormalt. Så et hvert tilfelle av slike utilsiktede fenomener skyldes også brukerfeil, noe som kanskje gjør terskelen for brukerne større.
    Mac maskinene i huset klarer seg fint uten Antivirus programmer av noen slag, kan ikke si det samme om pc`ene som står tilkoplet på samme nettverk.
    Våres stasjonære Dell maskin som var ny for 3 år siden ble levert med Norton antivirus programvare det var jo i og for seg betryggende, problemet var bare at maskinen var så og si ubrukelig.
    Jeg vil beskrive det som å gå i sirup med svømmeføtter på, nedlastninger var håpløst, så etter hjelp fra en datakyndig kompis avinstallerte vi Norton (bare det var en lang prosess) og la inn Nod istedenfor.

Virus til Mac slipper vi brukere å tenke på og bare dette er (bør være) grunn nok til å slippe alt styret dette medfører for bruk på en pc.-(hvor Mye koster slike program nå 6-700kr?)
    Jo, det finnes Trojanere til Mac men med normalt vett i behold når du bruker maskinen er ikke dette ett problem, Trojanere må du tross alt installere på maskinen selv med å oppgi adminpassord for å slippe det inn.

Så til alle pc brukere,- kjøp en Mac og nyt en Virusfri problemfri hverdag i disse Svinetider.

M

marsboer

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    marsboer skrev:
    Smorltork skrev:
    Selv kjører jeg uten noen form for anti-spyware eller lignende, og har ikke noe pop-ups, ekstra toolbars i explorer eller anna rart som oppfører seg unormalt. Så et hvert tilfelle av slike utilsiktede fenomener skyldes også brukerfeil, noe som kanskje gjør terskelen for brukerne større.
    Mac maskinene i huset klarer seg fint uten Antivirus programmer av noen slag, kan ikke si det samme om pc`ene som står tilkoplet på samme nettverk.
    Våres stasjonære Dell maskin som var ny for 3 år siden ble levert med Norton antivirus programvare det var jo i og for seg betryggende, problemet var bare at maskinen var så og si ubrukelig.
    Jeg vil beskrive det som å gå i sirup med svømmeføtter på, nedlastninger var håpløst, så etter hjelp fra en datakyndig kompis avinstallerte vi Norton (bare det var en lang prosess) og la inn Nod istedenfor.

Virus til Mac slipper vi brukere å tenke på og bare dette er (bør være) grunn nok til å slippe alt styret dette medfører for bruk på en pc.-(hvor Mye koster slike program nå 6-700kr?)
    Jo, det finnes Trojanere til Mac men med normalt vett i behold når du bruker maskinen er ikke dette ett problem, Trojanere må du tross alt installere på maskinen selv med å oppgi adminpassord for å slippe det inn.

Så til alle pc brukere,- kjøp en Mac og nyt en Virusfri problemfri hverdag i disse Svinetider.
    Nå er Norton sånn ca den latterligste sikkerhetspakken på denne jord. Det klarer (som du sier) å bringe selv den nyeste PC ned i halvveis knestående med sitt absurde ressursbehov. Oppstart tar flere minutter lengre tid etter at Norton Internet Security er installert. Faktisk burde Norton selv gå inn under kategorien Malware for PCer på grunn av måten det påvirker brukeropplevelsen negativt. Kompisen din gjorde helt rett i fjerne driten og installere NOD32. Men vi har også flere helt gratis alternativer som også er effektive og bruker veldig lite ressurser, f.eks AVG.

Å si at man slipper å tenke på virus til Mac er å ta litt hardt i. Det finnes virus til Mac også, det var ikke mer enn noen dager siden det var nyheter om at det er oppdaget bot-net som består utelukkende av Mac-maskiner infisert via malware. Men det er kanskje ikke noe problem i det daglige slik det er for internett-nybegynnere på PC-fronten.

Men dette med malware, spyware o.l er som jeg tidligere har nevnt noe man skaffer seg helt på egenhånd.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn