Ønsker anbefaling Fjerningen av 350 kroners grensen

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Jeg bestilte nettopp en vinylutgivelse fra England. Rotet rundt, men fant ingen selgere i Norge. Pris? £ 32,- pluss samme pris i frakt. Herlig billig, særlig hvis man slenger på moms og toll. Utvalget i Norge er og blir dritt når det gjelder vinyl.

Kom på én ting mens vi diskuterer dette: Da jeg var i tenårene på slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet, så sluttet vi å handle vinyl i Norge, p.g.a.? Gjett? Utvalget! Vi handlet fra et postordrefirma i England. Og hvem tipset meg (og andre)? Harald Are Lund og willy b.. :)

Salig willy b. bestilte plater for meg fra England. Plater som ikke fantes i Norge. Han sendte dem hjem til meg. En liten drittunge på den tiden, men jeg var allerede da forundret over at vi ikke hadde det samme utvalget i Norge som i andre land. Slik er det i dag óg. Med massevis av varer.

Jeg gjentar: Proteksjonisme er bare ødeleggende. Fremmer proteksjonisme noe som helst godt for befolkningen? D. Trump er jo tilhenger av tollbarrierer og proteksjonisme. Hvem vil assosieres med ham og hans idéer?

Ha en god natt.
La meg understreke at ingen her er ute etter proteksjonisme. Det er bare snakk om at det skal betales lik moms på varer, uavhengig av hvor de kjøpes fra.

Av nysgjerrighet: Hvilken plate var det du kjøpte for£32 fra UK?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Det er vel ingen urimelighet at man betaler mva på det man kjøper uansett hvor det kommer fra? Jeg opplever det som underlig at folk her inne som helt tydelig har god økonomi klager over slike bagateller. Det snakkes også mye om dårlig utvalg i norge. Det er jeg enig i, men det er mulig at dette skyldes at markedet man ellers har så stor tillit til ikke kan forsvare den bredden som særinteressentene etterlyser. Er det ikke slik det skal fungere?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.283
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Selvfølgelig bør alle betale mva. Hvor man bestiller fra skal ikke bety noe som helst. Det er et riktig og viktig prinsipp.
Men uansett tar netthandelen helt av. Jeg kjøper gjerne på Elkjøp.no istedenfor å reise opp til Elkjøpbutikken og snakke med en selger som vet mindre enn meg om det jeg skal kjøpe og som i tillegg vil pushe på en strømavtale for ørtende gang. Og naturlig nok er utvalget i en fysisk butikk for dårlig. Men på nettet? Fantastisk. Skulle ha et vinrack på kjøkkenet, tok meg en runde på storsenteret, fant ingen som passet. Så tenkte jeg at pokker heller, kanskje eBay har noe å tilby på den fronten også? Søkte og fikk flere hundretusen treff, fant en engelsk nettside og bestilte, tok en uke. Fysiske butikker? Blir nok færre av dem og netthandel? Stopper ikke med det første. Kommer til å vokse inn i himmelen.
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Paradokset er at det er vår overlevelsesevne som kommer til å ta knekken på oss til slutt........
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Siden det kjeftes på postens 160,- eller hva det er i fortollingsgebyr.

Jeg 'leser høyt' fra siste faktura, etter å ha bestilt to par sko og fire bokser skokrem:

Fortolling, 6-10 varelinjer: 411,-
Utleggsgebyr: 434,-
Totalt gebyrer: 845,-


I tillegg til frakt, selvsagt.

Det er det man får med DHL fra UK. Fra Tyskland er som med posten, null stress, og et gebyr som i mine øyne ikke er så hakkandes galt når det kommer til stykket. Fordyrende, for fordyrende for småtterier som plater og denslags. Men, altså.

Med det samme. Jeg skjønner rett og slett ikke koblingen mellom å ønske at alle varer som selges til Norske kunder skal momses på den ene siden, og proteksjonisme på den andre.
 
Sist redigert av en moderator:

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.987
Antall liker
2.912
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Siden det kjeftes på postens 160,- eller hva det er i fortollingsgebyr.

Leser høyt fra siste faktura, etter å ha bestilt to par sko og fire bokser skokrem:

Fortolling, 6-10 varelinjer: 411,-
Utleggsgebyr: 434,-
Totalt gebyrer: 845,-

I tillegg til frakt, selvsagt.

Det er det man får med DHL fra UK. Fra Tyskland er som med posten, null stress, og et gebyr som i mine øyne ikke er så hakkandes galt når det kommer til stykket. Fordyrende, for fordyrende for småtterier som plater og denslags. Men, altså.

Med det samme. Jeg skjønner rett og slett ikke koblingen mellom å ønske at alle varer som selges til Norske kunder skal momses på den ene siden, og proteksjonisme på den andre.
Flotte sko sikkert, men det er vel ikke tollavgift på de ?

Siste setningen din skjønte jeg lite av. Det er ingen ting i veien for å drive proteksjonisme og samtidig momse alt som selges/kjøpes.
Proteksjonisme for Norges del dreier seg stort sett om varer som konkurrerer med landbruk og fiskeri, ellers er det frihandelsavtaler på omtrent alt mulig.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Sko er det ikke toll på, nei (klær, men ikke sko). Men det kalles altså 'fortollingsgebyr' når fraktselskapet legger ut, og deretter krever tilbake MVA. Skoene er forsåvidt fine, men ikke verken fine eller dyre nok til at dette var en hyggelig regning å få i posten. Neste gang bestilles det med Royal mail, for å si det sånn.

Legg nå godvilja til på språket. Det er jo ikke så godt som det burde være bestandig.

At du og jeg betaler MVA på det vi privatimporterer er ikke proteksjonisme.

At du og jeg fritas for MVA når vi handler utenlands er derimot på grensen til å subsidiere utenlandske forhandlere. I hvert fall er det å gi utenlandske forhandlere et fortrinn i konkurransen med de norske. På mange måter en omvendt proteksjonisme i praksis. Og da holder jeg gebyrene utenfor diskusjonen for et øyeblikk. En ordning på dette med gebyrer, og konkurransen blir faktisk 'rettferdig'.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
PS. Fortollingen til DHL er ikke MVA, men gebyret de tok for å håndtere dette. MVA for pakka var NOK 1.257,-, frakten var 20£, og gebyrer altså NOK 845,-.

Det jeg ville illustrere var ganske enkelt at andre fraktselskaper gjerne tar seg 'en smule' bedre betalt enn posten. Riktignok inkluderer det levering på døra, men det er også noe posten tar moderat betalt for, mener det pleier å komme tilbud om det for en hundrelapp eller noe.

MVA-regnestykket for seg er ikke så ille. Minus 20% UK VAT, pluss 25% norsk MVA. Det bør man klare å leve med.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Altså, du får crocs på zalando også :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Om du kan leve med noe 'pent brukt' så får man sikkert billige Crocs på loppis. ;D
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Fint i reinvær! Vannet går like fort ut som det kom inn! Det gjør det ikke på støvler! :)
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
For the receord, nei, jeg kommer aldri til å gå med crocs uansett hvor mye det reiner!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Crocs, snekkeroveralls, bar overkropp og caps bak fram = VestlandsRedneck
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Nei, det er verneklogger og strikkesokker som er den greia :D
Gjerne Ford Granada!
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.892
Antall liker
26.718
Sted
Oslo/Grebbestad
Skulle kjøpe hundefor idag drog til nærmeste dyrebutikk som hade det merket, ikke noe som helst i hyllene visste heller ikke når det kommer inn?
Blir netthandel nå så kan havlfyllte butikker drive butikk best de vil:p
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Mange sånne eksempler dessverre. Jeg fant en skrivebordslampe hos en av de større lampebutikkene - attpåtil nedsatt fra 899,- til 699,- (Yeah right..:rolleyes:)
MEN - da jeg skulle ta spranget og handle så var det plutselig lev.tid 3-4 uker!

Hva gjør man? Sjekket tilfeldigvis Ebay, "table lamps" og hva dukker opp? SAMME produkt, butikk i Tyskland, lagervare, inkl. frakt 342,- Tok tre dager så lå den på Joker'n på hjørnet. Flott produkt, børstet alu, tre fargevarianter på lyset, fem dimmertrinn pluss timer OG god design.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.283
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det er en apokalypse på gang i varehandelen, idiotprisene som noen bransjer opererer med er latterlige. Et par eksempler;
Maskeringstape på den lokale malingsbutikken; 109,- identisk (samme produsent) Clas Ohlson 49,- og så Biltemas egen type til 9,90 som et alternativ.
Osram neonrørpære med firkantet sokkel, (en spesiell sak som brukes i utelamper. Den lokale lampebutikken; (bestillingsvare 245,- pr. stk.) Bestilte 10 stk. på nett for 450,- inkl. frakt.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Staten får ta gebyr regninga, de kommer jo til å tjene så mye på alt som de nå vil få inn mva på.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Skulle kjøpe hundefor idag drog til nærmeste dyrebutikk som hade det merket, ikke noe som helst i hyllene visste heller ikke når det kommer inn?
Blir netthandel nå så kan havlfyllte butikker drive butikk best de vil:p
Zoopermarked.no

Sparer 30% og får foret levert gratis på døra.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Jeg bestilte nettopp en vinylutgivelse fra England. Rotet rundt, men fant ingen selgere i Norge. Pris? £ 32,- pluss samme pris i frakt. Herlig billig, særlig hvis man slenger på moms og toll. Utvalget i Norge er og blir dritt når det gjelder vinyl.

Kom på én ting mens vi diskuterer dette: Da jeg var i tenårene på slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet, så sluttet vi å handle vinyl i Norge, p.g.a.? Gjett? Utvalget! Vi handlet fra et postordrefirma i England. Og hvem tipset meg (og andre)? Harald Are Lund og willy b.. :)

Salig willy b. bestilte plater for meg fra England. Plater som ikke fantes i Norge. Han sendte dem hjem til meg. En liten drittunge på den tiden, men jeg var allerede da forundret over at vi ikke hadde det samme utvalget i Norge som i andre land. Slik er det i dag óg. Med massevis av varer.

Jeg gjentar: Proteksjonisme er bare ødeleggende. Fremmer proteksjonisme noe som helst godt for befolkningen? D. Trump er jo tilhenger av tollbarrierer og proteksjonisme. Hvem vil assosieres med ham og hans idéer?

Ha en god natt.
La meg understreke at ingen her er ute etter proteksjonisme. Det er bare snakk om at det skal betales lik moms på varer, uavhengig av hvor de kjøpes fra.

Av nysgjerrighet: Hvilken plate var det du kjøpte for£32 fra UK?


Første utgivelse av bandet Mallard fra 1975.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Mange sånne eksempler dessverre. Jeg fant en skrivebordslampe hos en av de større lampebutikkene - attpåtil nedsatt fra 899,- til 699,- (Yeah right..:rolleyes:)
MEN - da jeg skulle ta spranget og handle så var det plutselig lev.tid 3-4 uker!

Hva gjør man? Sjekket tilfeldigvis Ebay, "table lamps" og hva dukker opp? SAMME produkt, butikk i Tyskland, lagervare, inkl. frakt 342,- Tok tre dager så lå den på Joker'n på hjørnet. Flott produkt, børstet alu, tre fargevarianter på lyset, fem dimmertrinn pluss timer OG god design.
Send meg PM med hva du kjøpte.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Jeg bestilte nettopp en vinylutgivelse fra England. Rotet rundt, men fant ingen selgere i Norge. Pris? £ 32,- pluss samme pris i frakt. Herlig billig, særlig hvis man slenger på moms og toll. Utvalget i Norge er og blir dritt når det gjelder vinyl.

Kom på én ting mens vi diskuterer dette: Da jeg var i tenårene på slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet, så sluttet vi å handle vinyl i Norge, p.g.a.? Gjett? Utvalget! Vi handlet fra et postordrefirma i England. Og hvem tipset meg (og andre)? Harald Are Lund og willy b.. :)

Salig willy b. bestilte plater for meg fra England. Plater som ikke fantes i Norge. Han sendte dem hjem til meg. En liten drittunge på den tiden, men jeg var allerede da forundret over at vi ikke hadde det samme utvalget i Norge som i andre land. Slik er det i dag óg. Med massevis av varer.

Jeg gjentar: Proteksjonisme er bare ødeleggende. Fremmer proteksjonisme noe som helst godt for befolkningen? D. Trump er jo tilhenger av tollbarrierer og proteksjonisme. Hvem vil assosieres med ham og hans idéer?

Ha en god natt.
Jeg sjekket med en gammel venn og postordreselskapet/plateselgeren het TANDY RECORDS.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg driver en virksomhet. delvis innenfor detaljhandelen. Jeg spår dårlige tider for mye av næringen, mange eksempler i denne tråde forklarer hvorfor. Men tror dere at prisforskjellene alltid skyldes grådighet fra butikkdrivernes side?

En ansatt i butikk, kun i kraft av å være over 18 år, skal ha 157,53 kroner pr. time for å selge deg lyspærer, maskeringstape og whatever...har du barnebarn som ønsker sommerjobb i detaljandelen...glem det.

The times are changing...det er greit...vi må forholde oss til det.
 
C

cruiser

Gjest
Og kostnadene for arbeidsgiver er også vesentlige høyere enn timelønna
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Ja, det er bare å legge til ca. 40% i arbeidsgiveravgift og andre sosiale kostnader.

------------

Ikke lett å drive business i detaljhandel, eller i andre grener av næringslivet, i Norge. Vi er et høykostland, men vi konkurrere. Slik er det bare. Det nytter ikke å snike seg unna. Derfor mener jeg at vi ikke kan beskytte oss bak toll i lengden (f.eks. på landbruksvarer). Det går til hælvete til slutt.

Noen virkemidler må vi ha som fremmer konkurranse og handel og der er denne 350-kronersregelen et sånn passelig OK virkemiddel, for å terge bransjen, men jeg skulle gjerne vært dette tullet foruten. At Virke og NHO er så opphengt i dette, er uforståelig. At de ikke har bedre saker å arbeide med.

Håpet på en 5 - 10 års sikt er at all toll fjernes. På alt av varer og tjenester. Mellom alle land. Det Trump driver med, er, for å si det litt flåsete, å pisse i buksa for å holde seg varm. Å beskytte seg mot konkurranse fungerer en stund, men så får man virkeligheten i trynet.

Ble en vel sen kveld. På tide å gå på huet. Skal fortsatt bli drittvær i og fra syd, så da kan man sove.
 
C

cruiser

Gjest
Her er det ikke snakk om toll men moms.. hvis du vil fjerne moms på varer fra utlandet for privatpersoner for å gjøre det mer konkurransedyktig så er ikke det annet enn høl i hue.
Hvis du vil fjerne moms helt bør du ha en god idé om hvordan du vil dekke inn snaue 300 milliarder på statsbudsjettet
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Jeg bestilte nettopp en vinylutgivelse fra England. Rotet rundt, men fant ingen selgere i Norge. Pris? £ 32,- pluss samme pris i frakt. Herlig billig, særlig hvis man slenger på moms og toll. Utvalget i Norge er og blir dritt når det gjelder vinyl.

Kom på én ting mens vi diskuterer dette: Da jeg var i tenårene på slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet, så sluttet vi å handle vinyl i Norge, p.g.a.? Gjett? Utvalget! Vi handlet fra et postordrefirma i England. Og hvem tipset meg (og andre)? Harald Are Lund og willy b.. :)

Salig willy b. bestilte plater for meg fra England. Plater som ikke fantes i Norge. Han sendte dem hjem til meg. En liten drittunge på den tiden, men jeg var allerede da forundret over at vi ikke hadde det samme utvalget i Norge som i andre land. Slik er det i dag óg. Med massevis av varer.

Jeg gjentar: Proteksjonisme er bare ødeleggende. Fremmer proteksjonisme noe som helst godt for befolkningen? D. Trump er jo tilhenger av tollbarrierer og proteksjonisme. Hvem vil assosieres med ham og hans idéer?

Ha en god natt.
La meg understreke at ingen her er ute etter proteksjonisme. Det er bare snakk om at det skal betales lik moms på varer, uavhengig av hvor de kjøpes fra.

Av nysgjerrighet: Hvilken plate var det du kjøpte for£32 fra UK?


Første utgivelse av bandet Mallard fra 1975.
Brukbar plate!
Men man kan vel ikke akkurat klage på norsk handelsstand for at de ikke har Mallard på vinyl.
Plata har vært utgått i flere tiår!

Hvis forventningen er at Platekompaniet og Big dipper skal matche det samlede utvalget i alle verdens bruktbutikker, så kan jeg forstå at man mener at de har så dårlig utvalg.

Dette blir litt som å klage på bilutvalget i Norge fordi du ikke kan spasere inn hos Ford på Ensjø og kjøpe en 1965-modell Mustang.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ptb
U

Utgatt11378

Gjest
Det er talentløst.
Jeg kjøper jo bare skramle ting der..ebay.
Ting de ikke selger i Norge.
Så butikknæringen bør virkelig holde kjeft.
Tror det er få som kjøper noe som de kan kjøpe her.
Elektronikk er like billig her. Bare søk på et tv f.eks
Min eldste datter kjøpte til sønnen en "klokke" til ca 200,- fra Asia, den samme, og jeg gjentar....den samme klokken importeres av norsk butikk og selges for rett under 2000,- !
Vh
S
 

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
457
Antall liker
412
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Nå er jo klokkebransjen omtrent like tullete som hifibransjen ;D
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det gjelder stort sett alle bransjer... En faktor på 10-20x er vanlig og kjøper du 100-1000 får du en annen pris enn om du handler 1.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.857
Torget vurderinger
3
@ trådstarter. Tror det er trygt å konkludere med. At noen liste over diy ting det er kjekt å hamstre kommer ikke. Større skivebom på hva trådstarter lurer på har jeg vel nesten ikke sett her inne. Men at folk har meninger om moms og postens gebyrer er det liten tvil om ;)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Det gjelder stort sett alle bransjer... En faktor på 10-20x er vanlig og kjøper du 100-1000 får du en annen pris enn om du handler 1.
Nå er det vel ingen forretninger med feks ur og gull ( en vanlig kombinasjon) som tar inn 100 stk av en modell - kanskje hovedimportøren gjør det - som også skal ha fortjeneste- Vanlig kalkyle i detaljhandel ligger på rundt 3 ( kanskje litt pluss.minus)...
Hvordan jeg vet det?? Jeg har vært der - i 4 år.....
 
Topp Bunn