Ønsker anbefaling Fjerningen av 350 kroners grensen

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
Så, så. Ro dere ned nå. Det ankommer 12 millioner småpakker til Norge fra Kina hvert år med verdi under 350 kroner. Dette tjener posten ingen ting på p.g.a. internasjonale postavtaler angående porto. Jeg tror nok posten ikke har så mye imot at dette tallet går ned.
Med andre ord et aller hælvetes søppelberg av sekunda vare og emballasje.
Hva skal folk med det? Bade i plastikk? Nei, faen det gjør vi jo allerede :cool:
Her velter vi oss i luksus med våre fjelldollars, men billig plast ræl fra Kina det skal vi ha i den tro at vi har handlefrihet og sparer noen kroner.
Enhver krone brukt er en krone man ikke kan spare, sa min oldefar.
Ja, så er det jo så billig i Kina at vi kan kjøpe 10 halvdårlige ørepropper/hodetelefoner siden vi er så slomsete og lett mister et par dann og vann.
Da er det jo ikke så nøye!? Hva er det for slags vestlig bortskjemt konsum tankegang? På tide å stoppe opp å tenke seg litt om?
Noen som har fått med seg siste nytt om forbruksvanene våre, og hva de gjør med klima, havet, naturen...?

For ordens skyld så handler jeg intet fra Kina via nettet selv.
Jada, jada kall meg miljønisse. Det går så fint atte!
Og vist møter jeg meg selv i døra.
Har 2 halvdigre pakker på inngående fra Unaiten Bløff.
Emballasjen er nok papp, isopor (polystyren) og bobleplast (polyetylen).
Her skal det resirkuleres.
Så vist bidrar jeg til søppelberget selv :p
Lenge lever dobbeltmoralen og selvtekt :rolleyes:

Skrevet med forargelse på vegne av naturen, og med et fandenivolsk utfordrende glimt i øyet til mine medmennesker :cool:
Sånn, da må jeg vist ta pilla mi, og innta horisontalen her på lukket avdeling :rolleyes:
Scherpen sie bitte!
Vel, det plastikk søppelet og halvdårlige øreproppene du snakker om er de samme produktene som merkes med kjente merkenavn og selges for 10-20x pris her tillands ;)

Har kjøpe en del ørepropper i de senere år både til eget bruk og kolleger og venner og det står ikke tilbake, snarere tvert i mot i forhold til det som selges som merkevare her tillands. Forstår du ikke liker dette av miljøhensyn, støtter den fullt ut, men den kamper har vi alle tapt. Vi har vel rundt 100 år igjen på jorda...
Ser poenget ditt Ingeniøren, og har forståelse for det som konsument.
Men da kastet vi inn et par faktorer til i ligningen. Fortjeneste i alle ledd, og grådighet efter penger.
Menneskets (og ikke minst egen) iboende dobbelthet slutter aldri og forundre og forarge.

På den annen side bør man som audiofil ALDRI benytte ørepropper. Lett å hørselsskader, samt at omgivelsene får fyldig del i vinende diskant fra metall til hibhob :mad: Her må brukes gode hodetelefoner når man passerer 100 dB :rolleyes:

Ad kampen for vårt felles miljø er nok mye gått åt skogen allerede, og de omstillinger moder natur krever av oss inn i fremtiden vil nok bli rimelig kompromisløse. Jeg skal ikke en gang begynne å fortelle hva vi har i vente, men konturene er tydelig.
Dog har det aldri skadet å tenke seg om 2x mhp egen og andres rolle i det store skakkjørte spillet hvor vi tror vi er hevet over naturens lover. Husk, vi lever på en planet, og det kan man sammenligne med å bo i et romskip.
Alt vi gjør, griser og roter med av vannforekomster, jordarter (løsmasser) og luft blir her, og ender til slutt opp i matproduktene våre, samt egen kropp. Sånn går no dagan.
Meg om det!

Mer øl kjerring :rolleyes:
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Jeg greier ikke å holde meg unna diskusjonen. Det som er viktig i mitt hode er flg.:

2. Vareutvalget i Norge er for dårlig, rett og slett elendig (her holder jeg meg til vinyl og rør som jeg kjøper mye av).

Nedenfor et eksempel på en vinyl jeg for kort tid siden kjøpte. Finnes ikke for salg i Norge.

Vis vedlegget 519307
Interessant at du illustrerer det dårlige vareutvalget i Norge ved at du har kjøpt ei brukt plate (fra 1975) i utlandet:rolleyes:


Den er ikke lett å få tak i i Norge. Fikk forøvrig sjøl Kebnekaise II fra Nederland nylig....
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Den er ikke lett å få tak i i Norge. Fikk forøvrig sjøl Kebnekaise II fra Nederland nylig....
Jo, det er greit nok, men det var ikke akkurat det som var tema i denne sammenhengen da.
Man kan jo ikke "angripe" eller kritisere norske butikker fordi de har dårlig/begrenset utvalg av spesifikke brukte plater???
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Henger meg på her! Mulig ikke innlegget mitt er relevant for trådstarter.. men tar sjangsen likevel.. Har et høyttalerelement som skal sendes til Tyskland for reconing.. recone settet og jobben kommet tilsammen på ca 5500 litt avhengig av valutakurs.. så er spørsmålet.. må jeg betale moms på jobben og delene som ble brukt når dette skal sendes tilbake til Norge? Er der i så fall noen som kan fortelle hva det totalt vil komme til å koste?
 
C

cruiser

Gjest
Jepp, 25% moms og 341 kroner i ordinært fortollingsgebyr dersom du bruker posten
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Den er ikke lett å få tak i i Norge. Fikk forøvrig sjøl Kebnekaise II fra Nederland nylig....
Jo, det er greit nok, men det var ikke akkurat det som var tema i denne sammenhengen da.
Man kan jo ikke "angripe" eller kritisere norske butikker fordi de har dårlig/begrenset utvalg av spesifikke brukte plater???
De har dårlig utvalg av det meste....
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Det fokuseres veldig på kjøp av dilldall og dingeldangel fra Kina, men jeg er enig i at vareutvalget i Norge er forferdelig dårlig, - hvis man beveger seg utenom A4-menneskets behov for nettopp dilldall og gadgets, eller vår egen menighets behov for en liten liste med gadgets. Jeg er en av de som driver med mye rart, - finsnekring, div mekaniske fikserier, osv osv. Ett eksempel er de små plastklipsene som holder nedre dørlist på bilen min.. for noen få årsiden fikk jeg allernædigst kjøpt fire-fem stykker for en hundrings hos "mitt" merkeverksted.... de vil helst ikke selge disse uten at jeg også kjøper lista.... I fjor kjøpte jeg 20 stk av de pluss 10 stk plast ekspansjonsplugger som holder parodien av skvettlappene på plass... for 80 fra England.... jeg reparerte altsaxen min - putesettet koster i Norge 1700 kr, mens jeg betalte 150 fra utlandet.... diverse skruer, muttre... lista er milelang, - som jeg ikke får tak i Norge. Noe av dette kan kjøpes i 100 og 1000 stk esker, - hvis jeg er registrert med org.nummer.... Prøv å stikk innom et byggmarked og spør etter en høvel nr 5 eller 6.... hvor får du kjøpt shellac til politur eller lakkgrunning?
Norge er blitt et U-land i vareutvalg, i all hovedsak fordi kjedene ødelegger alt av spesialbutikker..... Jolly good show!
 
Sist redigert:

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Morsomt at varehandlen i norge skriker om handleslekasje og tapte jobber uten å se på hvor lite utvalg de har og til hvilke priser. Mye av det som bestilles fra kina er smådill til som de fort tar 10-20 ganger så mye for i norge, så der vil det nok fortsatt lønne seg å samle sammen en 100 kroners ordre, selv med postens fortollingsgebyr på toppen av moms. Grunnene til at det går dårlig med norsk detaljhandel er labert vareutvalg i butikk og at mange synes det er bedre å handle hjemmefra. Er ikke så mye bedre når man handler på norske nettsteder heller. Ofte så må litt mindre populære ting bestilles og tar lengre tid enn hvis man bestiller fra f. eks. UK eller USA og i en del tilfeller så gidder ikke norske butikker ta det inn i det hele tatt.

Ironisk nok så er elkjøp med i hylekoret og det har hovedlager i Jönköping så hvis man flytter handelen fra utendlandske nettsider til dem så skaper man svenske jobber. De virkelig store internasjonale handlene vil lage et foretak med norsk orgnummer og momsregistrere seg i norge, så er ikke så veldig bekymret for det som er lett tilgjengelig. Dersom man får et billigere fortollingssystem for pakker under f. eks. 2000 kroner så vil det også være positivt da det ikke er moms som svir, men fortollingsgebyret som fort er på 30% av varens verdi på en del ting jeg ønsker å kjøpe og som ikke er å oppdrive i norge. Detaljhandelene som hadde det litt sære utvalget er så og si borte i dag mens store kjeder med dårlig utvalg har overtatt så takk og pris for utenlandske nettbutikker som gjør at man får tak i den varen man vil ha istedenfor tredjevalget.

For hi-fi så vil det være relativt liten effekt med fjerning av 350 kroners grensen da det ikke er så mye som går under den, med unntak av musikk og smådeler.
Denne sutringen over at norske butikker har så dårlig utvalg og så høye priser synes jeg stort sett bare er vås. Hvor mange internasjonale platebutikker har mye bedre utvalg enn Platekompaniet, Big dipper og cdon? Summen av alle internasjonale butikker er selvfølgelig mye større, men jeg vet ikke om mange med så mye bedre utvalg.
Går man til bok mener jeg at f.eks. Tanum og adlibris har like bra utvalg som absolutt alle bokhandler, bortsett fra Amazon. Amazon har enda større utvalg fordi mange småaktører stykket gjennom dem.
For tre uker siden skulle jeg bestille to amerikanske bøker og sjekket litt pris. Inkludert frakt var prisen ca 5 kroner billigere fra Amazon mot adlibris. Jeg bestilte en bok fra hver. Amazon hadde sin bok på lager, adlibris hadde ikke sin, men lovet rask levering. Adlibris leverte på 72 timer, Amazon brukte to uker.
Tar man klæt, så kan man bestille fra f.eks. den norske avdelingen av zalando, verdens største aktør. I tillegg til alle mulige norske.

Annet enn at det selvsagt er billigere å bestille en del ting rett fra produsenten i Kina, så synes jeg absolutt ikke utvalget på nett i Norge et dårlig eller spesielt dyrt. Men det er klar at mange av de norske aktørene har det tøft når de skal konkurrere med aktører som knapt betaler lønn, ikke betaler skatt noe sted og i tillegg ikke har moms på varene sine. Nesten alle de norske/ skandinaviske butikkene jeg nevnte gikk med underskudd i fjor.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.692
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Morsomt at varehandlen i norge skriker om handleslekasje og tapte jobber uten å se på hvor lite utvalg de har og til hvilke priser. Mye av det som bestilles fra kina er smådill til som de fort tar 10-20 ganger så mye for i norge, så der vil det nok fortsatt lønne seg å samle sammen en 100 kroners ordre, selv med postens fortollingsgebyr på toppen av moms. Grunnene til at det går dårlig med norsk detaljhandel er labert vareutvalg i butikk og at mange synes det er bedre å handle hjemmefra. Er ikke så mye bedre når man handler på norske nettsteder heller. Ofte så må litt mindre populære ting bestilles og tar lengre tid enn hvis man bestiller fra f. eks. UK eller USA og i en del tilfeller så gidder ikke norske butikker ta det inn i det hele tatt.

Ironisk nok så er elkjøp med i hylekoret og det har hovedlager i Jönköping så hvis man flytter handelen fra utendlandske nettsider til dem så skaper man svenske jobber. De virkelig store internasjonale handlene vil lage et foretak med norsk orgnummer og momsregistrere seg i norge, så er ikke så veldig bekymret for det som er lett tilgjengelig. Dersom man får et billigere fortollingssystem for pakker under f. eks. 2000 kroner så vil det også være positivt da det ikke er moms som svir, men fortollingsgebyret som fort er på 30% av varens verdi på en del ting jeg ønsker å kjøpe og som ikke er å oppdrive i norge. Detaljhandelene som hadde det litt sære utvalget er så og si borte i dag mens store kjeder med dårlig utvalg har overtatt så takk og pris for utenlandske nettbutikker som gjør at man får tak i den varen man vil ha istedenfor tredjevalget.

For hi-fi så vil det være relativt liten effekt med fjerning av 350 kroners grensen da det ikke er så mye som går under den, med unntak av musikk og smådeler.
Denne sutringen over at norske butikker har så dårlig utvalg og så høye priser synes jeg stort sett bare er vås. Hvor mange internasjonale platebutikker har mye bedre utvalg enn Platekompaniet, Big dipper og cdon? Summen av alle internasjonale butikker er selvfølgelig mye større, men jeg vet ikke om mange med så mye bedre utvalg.
Går man til bok mener jeg at f.eks. Tanum og adlibris har like bra utvalg som absolutt alle bokhandler, bortsett fra Amazon. Amazon har enda større utvalg fordi mange småaktører stykket gjennom dem.
For tre uker siden skulle jeg bestille to amerikanske bøker og sjekket litt pris. Inkludert frakt var prisen ca 5 kroner billigere fra Amazon mot adlibris. Jeg bestilte en bok fra hver. Amazon hadde sin bok på lager, adlibris hadde ikke sin, men lovet rask levering. Adlibris leverte på 72 timer, Amazon brukte to uker.
Tar man klæt, så kan man bestille fra f.eks. den norske avdelingen av zalando, verdens største aktør. I tillegg til alle mulige norske.

Annet enn at det selvsagt er billigere å bestille en del ting rett fra produsenten i Kina, så synes jeg absolutt ikke utvalget på nett i Norge et dårlig eller spesielt dyrt. Men det er klar at mange av de norske aktørene har det tøft når de skal konkurrere med aktører som knapt betaler lønn, ikke betaler skatt noe sted og i tillegg ikke har moms på varene sine. Nesten alle de norske/ skandinaviske butikkene jeg nevnte gikk med underskudd i fjor.
Her blander du epler og pærer. CDON og Adlibris er svenske selskaper og ikke norske. Zalando er et tysk selskap. Av de du nevner er bare Platekompaniet norsk.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Ingen sutrer her Sst, vi konstaterer: Det er to fakta som gjelder når bl.a. vinyl er inne i denne diskusjonen:

1. Utvalget i Norge er for dårlig. Det er ubestridt. Sjekk Discogs. Og fra Discogs må vi importere. Discogs er ingen nettbutikk, men opererer på samme måte.

2. Totalprisen importert til Norge er i dag er stort sett høyere enn å kjøpe fra en norsk nettbutikk p.g.a. frakten. Nye utgivelser kan man som oftest kjøpe fra Norge.

Så, tar vi bort bort 350-dusteregelen, så begrenser vi muligheten for handel over landegrensene. Vi må jo strebe efter mer handel og ikke mindre.

Det blir mye repetisjon her, men av og til føler jeg at argumenter ikke leses.
 
C

cruiser

Gjest
Da er det jo bare å øke grensa til en million eller kvitte seg med moms på import i det store og hele, men det kan være verdt å tenke over konsekvensene
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Vær snill å stick to the point: Vi har i dag en tullegrense på usle 350 kroner.

Det betyr nesten ingenting om denne grensen reguleres. Poenget er hele tiden utvalg av varer og tjenester, det hindres og begrenses hvis vi fjerner grensen. Det er jo derfor noen (NHO og Virke merkelig nok) vil fjerne den. De skal beskytte sine medlemmer, men vi som er vanlige forbrukere må jo se fordelen i at leverandørene våre får konkurranse.

Det du skriver om å øke grensen til en mill. eller mer, er jo bare nonsens. Man kan som kjent ikke importere en ny BMW til Norge uten avgifter.

Jeg gjentar: Vi snakker om vareutvalg, priser og konkurranse. De 350 kronene hjelper litt på konkurransen. Tar vi de fislete kronene bort, lener norske platemportører (og noen andre) seg godt tilbake i kontorstolen og puster lettet ut.

Ha forøvrig en god natt, i beste mening. Artig å diskutere. :cool:
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Morsomt at varehandlen i norge skriker om handleslekasje og tapte jobber uten å se på hvor lite utvalg de har og til hvilke priser. Mye av det som bestilles fra kina er smådill til som de fort tar 10-20 ganger så mye for i norge, så der vil det nok fortsatt lønne seg å samle sammen en 100 kroners ordre, selv med postens fortollingsgebyr på toppen av moms. Grunnene til at det går dårlig med norsk detaljhandel er labert vareutvalg i butikk og at mange synes det er bedre å handle hjemmefra. Er ikke så mye bedre når man handler på norske nettsteder heller. Ofte så må litt mindre populære ting bestilles og tar lengre tid enn hvis man bestiller fra f. eks. UK eller USA og i en del tilfeller så gidder ikke norske butikker ta det inn i det hele tatt.

Ironisk nok så er elkjøp med i hylekoret og det har hovedlager i Jönköping så hvis man flytter handelen fra utendlandske nettsider til dem så skaper man svenske jobber. De virkelig store internasjonale handlene vil lage et foretak med norsk orgnummer og momsregistrere seg i norge, så er ikke så veldig bekymret for det som er lett tilgjengelig. Dersom man får et billigere fortollingssystem for pakker under f. eks. 2000 kroner så vil det også være positivt da det ikke er moms som svir, men fortollingsgebyret som fort er på 30% av varens verdi på en del ting jeg ønsker å kjøpe og som ikke er å oppdrive i norge. Detaljhandelene som hadde det litt sære utvalget er så og si borte i dag mens store kjeder med dårlig utvalg har overtatt så takk og pris for utenlandske nettbutikker som gjør at man får tak i den varen man vil ha istedenfor tredjevalget.

For hi-fi så vil det være relativt liten effekt med fjerning av 350 kroners grensen da det ikke er så mye som går under den, med unntak av musikk og smådeler.
Denne sutringen over at norske butikker har så dårlig utvalg og så høye priser synes jeg stort sett bare er vås. Hvor mange internasjonale platebutikker har mye bedre utvalg enn Platekompaniet, Big dipper og cdon? Summen av alle internasjonale butikker er selvfølgelig mye større, men jeg vet ikke om mange med så mye bedre utvalg.
Går man til bok mener jeg at f.eks. Tanum og adlibris har like bra utvalg som absolutt alle bokhandler, bortsett fra Amazon. Amazon har enda større utvalg fordi mange småaktører stykket gjennom dem.
For tre uker siden skulle jeg bestille to amerikanske bøker og sjekket litt pris. Inkludert frakt var prisen ca 5 kroner billigere fra Amazon mot adlibris. Jeg bestilte en bok fra hver. Amazon hadde sin bok på lager, adlibris hadde ikke sin, men lovet rask levering. Adlibris leverte på 72 timer, Amazon brukte to uker.
Tar man klæt, så kan man bestille fra f.eks. den norske avdelingen av zalando, verdens største aktør. I tillegg til alle mulige norske.

Annet enn at det selvsagt er billigere å bestille en del ting rett fra produsenten i Kina, så synes jeg absolutt ikke utvalget på nett i Norge et dårlig eller spesielt dyrt. Men det er klar at mange av de norske aktørene har det tøft når de skal konkurrere med aktører som knapt betaler lønn, ikke betaler skatt noe sted og i tillegg ikke har moms på varene sine. Nesten alle de norske/ skandinaviske butikkene jeg nevnte gikk med underskudd i fjor.
Her blander du epler og pærer. CDON og Adlibris er svenske selskaper og ikke norske. Zalando er et tysk selskap. Av de du nevner er bare Platekompaniet norsk.
Poenget er ikke eierskap, men at alle jeg nevner er selskaper som opererer i Norge og har en .no adresse. Altså aktører som er helt upåvirket av 350-kroners grensen.
Enkelte fremstiller det som at utvalget her til lands blir veldig dårlig og dyrt om denne grensen blir borte.
Jeg har forståelse for at det ett dumt for enkelte nisjer, der det kanskje bare er noen få steder i hele verden man kan handle.
(Big Dipper og Tanum er forresten også norske selskaper.)
 
Sist redigert:

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.987
Antall liker
2.912
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Det burde være en selvfølge at alle varer bidrar med mva. uansett kostnad på varen.
Postens gebyr bør være 0.- og mva betales direkte ved banktransaksjon ved kjøp av varen.
Bankene må helt klart på banen her for å ikke involvere et lite effektiv Postvesen.

Det viktige her i mva-debatten imo, er at audiomedia behandles forskjellig fra bøker.
Bøker er som kjent unntatt mva, og jeg mener nok at musikk er et vel så stort "åndsverk" som en bok.
Musikk og film burde definitivt komme under samme mva-regel som bøker.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Den er ikke lett å få tak i i Norge. Fikk forøvrig sjøl Kebnekaise II fra Nederland nylig....
Jo, det er greit nok, men det var ikke akkurat det som var tema i denne sammenhengen da.
Man kan jo ikke "angripe" eller kritisere norske butikker fordi de har dårlig/begrenset utvalg av spesifikke brukte plater???
Det er jo ganske begrenset vareutvalg i absolutt alle butikker sammenliknet med netthandel.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tar man klæt, så kan man bestille fra f.eks. den norske avdelingen av zalando, verdens største aktør. I tillegg til alle mulige norske.
Å handle fra et norskregistrert utenlandsk firma er absolutt ikke å handle i Norge, men det er enkelt, og de ordner med mva. for deg, uten gebyrer, så for kunden og staten er det flott, men neppe for den norske handelsstanden.

Jeg kjøper der jeg får det jeg vil ha enklest og/eller billigst. Jeg har ikke råd til å subsidiere norske aktører med mine egne penger bare av prinsipp.
 
H

heia1956

Gjest
Å tollklarere varer og kreve inn mva er faktisk litt arbeid som tar tid og involverer flere ledd. Tollvesenet har kun kontrollfunksjon så transportører av varer må foreta all tollklarering og kreve inn avgifter til staten. For firma som importerer varer er dette stort sett problemfritt da de sørger for dokumenter som skal være med er korrekte og har avtaler om fortolling så dette fungerer helt problemfritt. Import til privatpersoner er ikke like alltid like enkelt og har mistanke om at flere speditører egentlig ikke ønsker slike kunder og håper de bruker en annen transportør. Ser at det som vanlig er masse synsing om tema uten egentlig å forstå helt hvordan dette virker. Det er faktisk ikke bare kjeltringer som prøver å gjøre livet vanskelig for de som bestiller fra utlandet som jobber med tollklarering.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Den er ikke lett å få tak i i Norge. Fikk forøvrig sjøl Kebnekaise II fra Nederland nylig....
Jo, det er greit nok, men det var ikke akkurat det som var tema i denne sammenhengen da.
Man kan jo ikke "angripe" eller kritisere norske butikker fordi de har dårlig/begrenset utvalg av spesifikke brukte plater???
Det er jo ganske begrenset vareutvalg i absolutt alle butikker sammenliknet med netthandel.
Ja, naturlig nok er det slik, men igjen - det var ikke det som var poenget i dette tilfellet. Her var det eksemplifiseringen.

BTW
Både du og jeg kan når som helst sette opp en web.shop med verdens bredeste vareutvalg - og hyggelige priser. Det er 0 problem, og så lenge kunden er villig til å vente noen dager på å få varen levert går det helt fint.
 
6

65finger

Gjest
MVA bør betales uansett. ellers får man håpe at posten og tollvesenet effektiviserer slik at det blir mindre kostnader på frakt og tollavklaring
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.012
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Det burde være en selvfølge at alle varer bidrar med mva. uansett kostnad på varen.
Postens gebyr bør være 0.- og mva betales direkte ved banktransaksjon ved kjøp av varen.
Bankene må helt klart på banen her for å ikke involvere et lite effektiv Postvesen.

Det viktige her i mva-debatten imo, er at audiomedia behandles forskjellig fra bøker.
Bøker er som kjent unntatt mva, og jeg mener nok at musikk er et vel så stort "åndsverk" som en bok.
Musikk og film burde definitivt komme under samme mva-regel som bøker.
Mva fritak for bøker vil også forsvinne når 350 grensa opphører.
 
H

heia1956

Gjest
Det burde være en selvfølge at alle varer bidrar med mva. uansett kostnad på varen.
Postens gebyr bør være 0.- og mva betales direkte ved banktransaksjon ved kjøp av varen.
Bankene må helt klart på banen her for å ikke involvere et lite effektiv Postvesen.

Det viktige her i mva-debatten imo, er at audiomedia behandles forskjellig fra bøker.
Bøker er som kjent unntatt mva, og jeg mener nok at musikk er et vel så stort "åndsverk" som en bok.
Musikk og film burde definitivt komme under samme mva-regel som bøker.
Mva fritak for bøker vil også forsvinne når 350 grensa opphører.
Javel, bøker du kjøper i butikk i Norge er uten mva og det er ikke som jeg har sett noen endringer i dette så det er nok ikke helt korrekt.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.987
Antall liker
2.912
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Å tollklarere varer og kreve inn mva er faktisk litt arbeid som tar tid og involverer flere ledd. Tollvesenet har kun kontrollfunksjon så transportører av varer må foreta all tollklarering og kreve inn avgifter til staten. For firma som importerer varer er dette stort sett problemfritt da de sørger for dokumenter som skal være med er korrekte og har avtaler om fortolling så dette fungerer helt problemfritt. Import til privatpersoner er ikke like alltid like enkelt og har mistanke om at flere speditører egentlig ikke ønsker slike kunder og håper de bruker en annen transportør. Ser at det som vanlig er masse synsing om tema uten egentlig å forstå helt hvordan dette virker. Det er faktisk ikke bare kjeltringer som prøver å gjøre livet vanskelig for de som bestiller fra utlandet som jobber med tollklarering.
Tror det er viktig å skille mellom tollpliktige og tollfrie varer her.
Tollfrie varer kan behandles enkelt og gebyrfritt.
All import bør ha mva og betales ved kjøp.
Har du krav på refusjon av mva på varer må dettte dokumenteres av kjøper.

Tollpliktige varer blir en helt annen skål, og krever jobb som du sier.

Uvesenet Posten ser selvsagt en gigantisk kilde til inntekt her og skal for enhver pris vanskeliggjøre en forholdsvis enkelt arbeidsoppgave.
Posten ser på seg selv som en statlig makt på godt og vondt, og politikken er nok at de har et markeringsbehov fremfor å tjenestegjøre det Norske folk.
Derfor bør Posten fritas for mva innkreving av pakker som krysser landegrensen.
Overlat dette til bankene, de elsker transaksjoner.
 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
En av hovedgrunnene til at fortolling er såpass komplisert er at Tollvesenet innhenter statistikk på vegne av SSB. Hadde man sluppet å splitte opp i forskjellige poster basert på tolltariffen hadde det vært mye enklere med å fortolle.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.012
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Det burde være en selvfølge at alle varer bidrar med mva. uansett kostnad på varen.
Postens gebyr bør være 0.- og mva betales direkte ved banktransaksjon ved kjøp av varen.
Bankene må helt klart på banen her for å ikke involvere et lite effektiv Postvesen.

Det viktige her i mva-debatten imo, er at audiomedia behandles forskjellig fra bøker.
Bøker er som kjent unntatt mva, og jeg mener nok at musikk er et vel så stort "åndsverk" som en bok.
Musikk og film burde definitivt komme under samme mva-regel som bøker.
Mva fritak for bøker vil også forsvinne når 350 grensa opphører.
Javel, bøker du kjøper i butikk i Norge er uten mva og det er ikke som jeg har sett noen endringer i dette så det er nok ikke helt korrekt.
Har ingen link til dette men leste en eller annen plass at mva-fritaket for bøker opphører så det kan nok være korrekt.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.987
Antall liker
2.912
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Det burde være en selvfølge at alle varer bidrar med mva. uansett kostnad på varen.
Postens gebyr bør være 0.- og mva betales direkte ved banktransaksjon ved kjøp av varen.
Bankene må helt klart på banen her for å ikke involvere et lite effektiv Postvesen.

Det viktige her i mva-debatten imo, er at audiomedia behandles forskjellig fra bøker.
Bøker er som kjent unntatt mva, og jeg mener nok at musikk er et vel så stort "åndsverk" som en bok.
Musikk og film burde definitivt komme under samme mva-regel som bøker.
Mva fritak for bøker vil også forsvinne når 350 grensa opphører.
Javel, bøker du kjøper i butikk i Norge er uten mva og det er ikke som jeg har sett noen endringer i dette så det er nok ikke helt korrekt.
Har ingen link til dette men leste en eller annen plass at mva-fritaket for bøker opphører så det kan nok være korrekt.
Ingenting i budsjettene fra regjeringen som tilsier dette.
Derimot jobbes det med momsfritak på elektroniske tidsskrifter og ebøker fra midten av 2019.
 
C

cruiser

Gjest
Vær snill å stick to the point: Vi har i dag en tullegrense på usle 350 kroner.

Det betyr nesten ingenting om denne grensen reguleres. Poenget er hele tiden utvalg av varer og tjenester, det hindres og begrenses hvis vi fjerner grensen. Det er jo derfor noen (NHO og Virke merkelig nok) vil fjerne den. De skal beskytte sine medlemmer, men vi som er vanlige forbrukere må jo se fordelen i at leverandørene våre får konkurranse.

Det du skriver om å øke grensen til en mill. eller mer, er jo bare nonsens. Man kan som kjent ikke importere en ny BMW til Norge uten avgifter.

Jeg gjentar: Vi snakker om vareutvalg, priser og konkurranse. De 350 kronene hjelper litt på konkurransen. Tar vi de fislete kronene bort, lener norske platemportører (og noen andre) seg godt tilbake i kontorstolen og puster lettet ut.

Ha forøvrig en god natt, i beste mening. Artig å diskutere. :cool:
Hvis poenget er å få mest mulig handel over landegrensene..
Posten mottar idag 12 millioner pakker til en verdi under 350,så å si at det har lite å si er tullete.
Det er også andre hensyn enn utvalg til forbruker som inntekter til statskassa, arbeidsplasser, ulik konkurranse osv. Dette er momenter som må inn i diskusjonen.
 
2

2xJ

Gjest
Men det er da ikke bare Posten som toller inn til Norge... skal andre aktører og jobbe gratis ??

I hvilken del av verden lever dere ??
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Man kan vel fortolle selv. Har ikke bedt posten om å fortolle for meg.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Man kan vel fortolle selv. Har ikke bedt posten om å fortolle for meg.
Jo, det gjorde du den aller første gangen du oppga personopplysninger til posten og fikk din første tollpliktige pakke fra utlandet levert av dem. :)

Ja, du kan fortolle selv opp til et visst beløp. Er det 1000,- tro?
 
C

cruiser

Gjest
Man kan vel fortolle selv. Har ikke bedt posten om å fortolle for meg.
Du kan fly å hente pakken personlig også, da må du enten ta den som håndbagasje eller betale noen for å håndtere den for deg.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Å tollklarere varer og kreve inn mva er faktisk litt arbeid som tar tid og involverer flere ledd. Tollvesenet har kun kontrollfunksjon så transportører av varer må foreta all tollklarering og kreve inn avgifter til staten. For firma som importerer varer er dette stort sett problemfritt da de sørger for dokumenter som skal være med er korrekte og har avtaler om fortolling så dette fungerer helt problemfritt. Import til privatpersoner er ikke like alltid like enkelt og har mistanke om at flere speditører egentlig ikke ønsker slike kunder og håper de bruker en annen transportør. Ser at det som vanlig er masse synsing om tema uten egentlig å forstå helt hvordan dette virker. Det er faktisk ikke bare kjeltringer som prøver å gjøre livet vanskelig for de som bestiller fra utlandet som jobber med tollklarering.
Det er vel derfor vi har en slik grense på 200 kr, nå 350 kr siden 1975. Tror ikke de kristne vet helt hva de har stelt i stand....
 
X

X186841

Gjest
Faen ta de kristne :)


Å tollklarere varer og kreve inn mva er faktisk litt arbeid som tar tid og involverer flere ledd. Tollvesenet har kun kontrollfunksjon så transportører av varer må foreta all tollklarering og kreve inn avgifter til staten. For firma som importerer varer er dette stort sett problemfritt da de sørger for dokumenter som skal være med er korrekte og har avtaler om fortolling så dette fungerer helt problemfritt. Import til privatpersoner er ikke like alltid like enkelt og har mistanke om at flere speditører egentlig ikke ønsker slike kunder og håper de bruker en annen transportør. Ser at det som vanlig er masse synsing om tema uten egentlig å forstå helt hvordan dette virker. Det er faktisk ikke bare kjeltringer som prøver å gjøre livet vanskelig for de som bestiller fra utlandet som jobber med tollklarering.
Det er vel derfor vi har en slik grense på 200 kr, nå 350 kr siden 1975. Tror ikke de kristne vet helt hva de har stelt i stand....
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Morsomt at varehandlen i norge skriker om handleslekasje og tapte jobber uten å se på hvor lite utvalg de har og til hvilke priser. Mye av det som bestilles fra kina er smådill til som de fort tar 10-20 ganger så mye for i norge, så der vil det nok fortsatt lønne seg å samle sammen en 100 kroners ordre, selv med postens fortollingsgebyr på toppen av moms. Grunnene til at det går dårlig med norsk detaljhandel er labert vareutvalg i butikk og at mange synes det er bedre å handle hjemmefra. Er ikke så mye bedre når man handler på norske nettsteder heller. Ofte så må litt mindre populære ting bestilles og tar lengre tid enn hvis man bestiller fra f. eks. UK eller USA og i en del tilfeller så gidder ikke norske butikker ta det inn i det hele tatt.

Ironisk nok så er elkjøp med i hylekoret og det har hovedlager i Jönköping så hvis man flytter handelen fra utendlandske nettsider til dem så skaper man svenske jobber. De virkelig store internasjonale handlene vil lage et foretak med norsk orgnummer og momsregistrere seg i norge, så er ikke så veldig bekymret for det som er lett tilgjengelig. Dersom man får et billigere fortollingssystem for pakker under f. eks. 2000 kroner så vil det også være positivt da det ikke er moms som svir, men fortollingsgebyret som fort er på 30% av varens verdi på en del ting jeg ønsker å kjøpe og som ikke er å oppdrive i norge. Detaljhandelene som hadde det litt sære utvalget er så og si borte i dag mens store kjeder med dårlig utvalg har overtatt så takk og pris for utenlandske nettbutikker som gjør at man får tak i den varen man vil ha istedenfor tredjevalget.

For hi-fi så vil det være relativt liten effekt med fjerning av 350 kroners grensen da det ikke er så mye som går under den, med unntak av musikk og smådeler.
Denne sutringen over at norske butikker har så dårlig utvalg og så høye priser synes jeg stort sett bare er vås. Hvor mange internasjonale platebutikker har mye bedre utvalg enn Platekompaniet, Big dipper og cdon? Summen av alle internasjonale butikker er selvfølgelig mye større, men jeg vet ikke om mange med så mye bedre utvalg.
Går man til bok mener jeg at f.eks. Tanum og adlibris har like bra utvalg som absolutt alle bokhandler, bortsett fra Amazon. Amazon har enda større utvalg fordi mange småaktører stykket gjennom dem.
For tre uker siden skulle jeg bestille to amerikanske bøker og sjekket litt pris. Inkludert frakt var prisen ca 5 kroner billigere fra Amazon mot adlibris. Jeg bestilte en bok fra hver. Amazon hadde sin bok på lager, adlibris hadde ikke sin, men lovet rask levering. Adlibris leverte på 72 timer, Amazon brukte to uker.
Tar man klæt, så kan man bestille fra f.eks. den norske avdelingen av zalando, verdens største aktør. I tillegg til alle mulige norske.

Annet enn at det selvsagt er billigere å bestille en del ting rett fra produsenten i Kina, så synes jeg absolutt ikke utvalget på nett i Norge et dårlig eller spesielt dyrt. Men det er klar at mange av de norske aktørene har det tøft når de skal konkurrere med aktører som knapt betaler lønn, ikke betaler skatt noe sted og i tillegg ikke har moms på varene sine. Nesten alle de norske/ skandinaviske butikkene jeg nevnte gikk med underskudd i fjor.
Har kjøpt 6 CDer siste 2 årene som f. eks. platekompaniet ikke en gang gidder å ha vareutvalget sitt. Dette er ikke gamle CDer, men 0-5 år gamle utgivelser fra mindre artister. Har også opplevd et par ganger å forhåndsbestille fra platekompaniet, for deretter å måtte vente 2-4 uker etter slippdato på at de skulle skaffe CDen, så blir oftere og oftere amazon.co.uk eller amazon.com når det er noe jeg vil ha fort og det ikke er lagervare hos platekompaniet.

Dette er bare musikk, men det gjelder vanvittig mye annet også. Skulle f. eks. ha en crown reducer til en sykkel og endte opp med å måtte bestille fra UK for å få tak i den. Dette er en 150 kroners del som ikke var tilgjengelig på norske nettbutikker og de butikkene jeg var innom kunne ikke skaffe den.

Det at noen har et .no domene er ikke det samme som at de er norske. Norsk i denne sammenhengen vil tilsi varelager eller fysisk butikk(er) i Norge. Dersom amazon skaffet seg et norsk domene og fortsatt sendte fra USA, ville du kalle de for en norsk nettbutikk?

Klær kjøper jeg fra de lokale foretningene da de har godt nok utvalg til at jeg får det jeg vil ha. Har ingen problemer med å betale noen kroner ekstra for å kunne handle i fysisk butikk i nærområdet, forutsatt at de har det jeg vil ha eller skaffer det kjapt. Desverre så er det primært klesbutikker igjen i nærheten, men heldigvis en power som jeg får handlet hvitevarene mine i, en hifiklubben for mindre ting til lyd og bilde og en fotobutikk med god service og meget hyggelig betjening.
 
C

cruiser

Gjest
Hvis Amazon starter et nuf i Norge og sørger for at moms avgifter og annet betales direkte fra dem så er det godt som noe, spiller liten rolle hvor lageret er.

Syns også argumentet om at hvis platekompaniet ikke har ei plate på lager eller i sortiment så skal man slippe å betale moms ved import er tullete.

Når en pakke kommer fra utlandet må den legges på tollager inntil tollvesenet frigir varen, dette gjøre når moms og evt annen toll er betalt. Man må også fasilitere at tollvesenet kan gjøre sine kontroller på lokasjonen, med gjennomlysning, stikkprøver eller hva det måtte være. Dette er ikke gratis.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Hvis Amazon starter et nuf i Norge og sørger for at moms avgifter og annet betales direkte fra dem så er det godt som noe, spiller liten rolle hvor lageret er.

Syns også argumentet om at hvis platekompaniet ikke har ei plate på lager eller i sortiment så skal man slippe å betale moms ved import er tullete.

Når en pakke kommer fra utlandet må den legges på tollager inntil tollvesenet frigir varen, dette gjøre når moms og evt annen toll er betalt. Man må også fasilitere at tollvesenet kan gjøre sine kontroller på lokasjonen, med gjennomlysning, stikkprøver eller hva det måtte være. Dette er ikke gratis.
Siden du viser til at platekompaniet ikke har noe på lager så regner jeg med at den er myntet på meg så nå venter jeg i spenning på hvor jeg har klagd på moms? Har du i din iver etter å klage på andre klart å konstruere et imaginært argument om at hvis jeg ikke er fornøyd med vareutvalget og derfor bestiller fra utlandet så er det et argument for at man skal slippe å betale moms? Foreslår at du legger litt mer innsats i lesinga så ser du at det er tilgang på varer og tollgebyr på kr 158 fra kr 350 som er issuet. Null stress med 100 kroner i moms på en forsendelse med verdi kr 400, eneste som gjør at jeg enten samler opp til større bestillinger eller får det levert til familie i utlandet og plukker det opp når jeg er på besøk er fortollingsgebyret. F. eks. så vil en regel som setter fortollingsgebyret til maks 10% av vareverdien være gull verdt for min del. Moms på en pakke til 400 kroner utgjør ikke mer enn 100kr så hvis den plutselig koster 540 inn til landet istednfor 658 så blir det mye mer attraktivt å handle fra utlandet.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Jeg bestilte nettopp en vinylutgivelse fra England. Rotet rundt, men fant ingen selgere i Norge. Pris? £ 32,- pluss samme pris i frakt. Herlig billig, særlig hvis man slenger på moms og toll. Utvalget i Norge er og blir dritt når det gjelder vinyl.

Kom på én ting mens vi diskuterer dette: Da jeg var i tenårene på slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet, så sluttet vi å handle vinyl i Norge, p.g.a.? Gjett? Utvalget! Vi handlet fra et postordrefirma i England. Og hvem tipset meg (og andre)? Harald Are Lund og willy b.. :)

Salig willy b. bestilte plater for meg fra England. Plater som ikke fantes i Norge. Han sendte dem hjem til meg. En liten drittunge på den tiden, men jeg var allerede da forundret over at vi ikke hadde det samme utvalget i Norge som i andre land. Slik er det i dag óg. Med massevis av varer.

Jeg gjentar: Proteksjonisme er bare ødeleggende. Fremmer proteksjonisme noe som helst godt for befolkningen? D. Trump er jo tilhenger av tollbarrierer og proteksjonisme. Hvem vil assosieres med ham og hans idéer?

Ha en god natt.
 
Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Kjøper bare ting fra utlandet som de ikke har i Norge. Elektronikk og brukt er mye rimeligere her enn i USA. Tilbudene de gir er små. Frakta er også høy hvis man kjøper på ebay og lignende. Frakta på amazon kan være høyre enn på ebay. Vintage høyttaler kan koste det dobbelte enn her hjemme
 
Topp Bunn