Ønsker anbefaling Fjerningen av 350 kroners grensen

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.012
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Vi får støtte de lokale platebutikkene, som platekompaniet og Big Dipper.
Mer vi kjøper av disse jo mer tar de helt sikkert inn. Tilpasser seg våre ønske også.
Eller de skrur opp prisene når 350 grensen opphører.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.427
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
La oss nå prøve å være positive en liten stund da:=)
Prisene på ting det blir solgt lite av går opp, mulig det motsatte vil skje ved mer salg.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.850
Torget vurderinger
23
Posten har levd fett på mengden av småpakker fra utlandet - og nå ser de at de må ta grep dersom de ikke skal miste ytterligere business.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
350.- grensen ble vel opprinnelig satt for å beskytte norske postordreselskaper som levde av å fremkalle film og lage papirbilder. Det dukket opp konkurrenter det store utland (Sverige :) ) som tilbød mye billigere fremkalling etc. Dermed fikk man lobbyet gjennom grensen, som altså ble satt veldig lenge før ijnternjet fantes.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
350.- grensen ble vel opprinnelig satt for å beskytte norske postordreselskaper som levde av å fremkalle film og lage papirbilder. Det dukket opp konkurrenter det store utland (Sverige :) ) som tilbød mye billigere fremkalling etc. Dermed fikk man lobbyet gjennom grensen, som altså ble satt veldig lenge før ijnternjet fantes.
Den gamle 200-kronersgrensen som i prinsippet er mye det samme, siden den ikke inkluderer frakt, har jo eksistert siden 1975. Kan selvsagt ha vært da.
 
C

cruiser

Gjest
Morsomt at noen tror posten lever fett på småpakker fra Kina, er det mulig å være så lavpanna?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Morsomt at noen tror posten lever fett på småpakker fra Kina, er det mulig å være så lavpanna?
På fortollingsgebyrene, da skjønner du.

Hyggelig tone, forresten. Jobber du i posten, siden du er så defensiv?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.692
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Morsomt at noen tror posten lever fett på småpakker fra Kina, er det mulig å være så lavpanna?
På fortollingsgebyrene, da skjønner du.

Hyggelig tone, forresten. Jobber du i posten, siden du er så defensiv?
Så, så. Ro dere ned nå. Det ankommer 12 millioner småpakker til Norge fra Kina hvert år med verdi under 350 kroner. Dette tjener posten ingen ting på p.g.a. internasjonale postavtaler angående porto. Jeg tror nok posten ikke har så mye imot at dette tallet går ned.
 
C

cruiser

Gjest
Morsomt at noen tror posten lever fett på småpakker fra Kina, er det mulig å være så lavpanna?
På fortollingsgebyrene, da skjønner du.

Hyggelig tone, forresten. Jobber du i posten, siden du er så defensiv?
Her er snakk om pakker under 350kr.. millioner av dem som man taper store penger på å distribuere. Ikke bare subsidierer man momsen men frakten i tillegg.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.692
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Grensen på pakker med vareverdi under 200 kroner innført i 1974. Verdien av frakten hadde ingen betydning. Før stortingsvalget 2005 gikk AP og SV til valg på at grensen skulle økes til 650 kroner. Det tok akkurat 2 uker fra de vant valget til finansminister Kristin Halvorsen brøt det valgløftet. Så skjedde det ikke noe mer før i 2014 hvor grensen ble endret til 350 kroner inkludert frakt. Ingen åpenbar forbedring hvis varene veide litt og det gjør jo filmbokser og platebokser. Jeg og kona importerer såpass mye film og musikk at vi med dagens ordning sparer diverse tusen i året. Vi er ikke glad for den kommende endringen. Derimot er vi etterhvert så gamle og skrøpelige at det blir en lettelse å slippe å dra på 12 flasker vin. 8 flasker kan være tungt nok.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.242
At folk kjøper cola og sukkertøy fra sverige kan man lett stoppe på annet vis. 350 grensen og taxfree kvoten er 2 ting som får oss til å slippe fri fra politikernes klamme dirigering av avviftshelvete i dette dyre landet, og er en mental sikkerhetsventil og viktig for folkehelsen ..
Du er klar over at Norge er en av verdens åpneste økonomier og stort sett ingen toll på det aller meste med unntak av matvarer, biler og alkohol/tobakk?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.282
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Handler masse fra utlandet, toll er det uansett minimalt med og moms kan jeg godt betale, men jeg liker ikke høye gebyrer. Politikerne har diskutert at det må innføres en selvbetjeningsløsning hvis de skal endre på nåværende ordning, slik at vi kan betale moms uten eller med et minimalt gebyr.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Morsomt at noen tror posten lever fett på småpakker fra Kina, er det mulig å være så lavpanna?
På fortollingsgebyrene, da skjønner du.

Hyggelig tone, forresten. Jobber du i posten, siden du er så defensiv?
Her er snakk om pakker under 350kr.. millioner av dem som man taper store penger på å distribuere. Ikke bare subsidierer man momsen men frakten i tillegg.
Ingen har sagt noe annet. "Subsidierer momsen" er vel også diskutabelt, men i alle fall.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.692
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
At folk kjøper cola og sukkertøy fra sverige kan man lett stoppe på annet vis. 350 grensen og taxfree kvoten er 2 ting som får oss til å slippe fri fra politikernes klamme dirigering av avviftshelvete i dette dyre landet, og er en mental sikkerhetsventil og viktig for folkehelsen ..
Du er klar over at Norge er en av verdens åpneste økonomier og stort sett ingen toll på det aller meste med unntak av matvarer, biler og alkohol/tobakk?
Jeg er ikke uenig med deg weld77, men det er ikke riktig at det generelt er toll på biler, alkohol og tobakk. Toll er avhengig av hvor varene er produsert og det er ikke toll på varer produsert i EØS-området. Avgift er noe annet og den er avhengig av varetype og ikke produksjonssted. Det er toll på amerikanske og japanske biler, ikke på europeiske. Det er tilsvarende med alkohol og tobakk. Uansett så utgjør toll svært lite i forhold til spesialavgiftene på disse varene.
 
C

cruiser

Gjest
Morsomt at noen tror posten lever fett på småpakker fra Kina, er det mulig å være så lavpanna?
På fortollingsgebyrene, da skjønner du.

Hyggelig tone, forresten. Jobber du i posten, siden du er så defensiv?
Her er snakk om pakker under 350kr.. millioner av dem som man taper store penger på å distribuere. Ikke bare subsidierer man momsen men frakten i tillegg.
Ingen har sagt noe annet. "Subsidierer momsen" er vel også diskutabelt, men i alle fall.
Det er vel noen som har sagt noe annet når man mener at norske aktører tjener store penger på dette når det er akkurat det motsatte som skjer. Kjøpte en nvme brikke i forrige uke på komplett, det kosta meg 79 kroner i frakt og 25% prosent moms. Hadde jeg fått sendt denne fra Kina som gave hadde jeg spart begge deler og norske aktører og stat hadde endt med tap. Det samme hadde også vært tilfellet hvis grensen på 350 kroner hadde vært økt. Å betale et fortollingsgebyrene er selvsagt irriterende, men det innebærer tollkreditt, tollager og noe manuelt arbeid. Hva annet får man for 150kroner? Nesten ingenting, sist jeg hadde elektriker var det 750kr bare i kjøretillegg..
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Posten tjener på småpakker, sa han. Jeg forsto det som at han mente på gebyrene. Alle forstår at de ikke tjener på å levere avgiftsfrie pakker. Det er liksom implisert.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.242
Posten har aldri sagt hva de mener det koster de å "produsere" tjenesten med fortolling, men uansett hva det koster så er den over kroner 0 i alle fall. Sannsynligvis under 150 også, men hva tallet faktisk er, det vet vi ikke.
 
C

cruiser

Gjest
Posten har aldri sagt hva de mener det koster de å "produsere" tjenesten med fortolling, men uansett hva det koster så er den over kroner 0 i alle fall. Sannsynligvis under 150 også, men hva tallet faktisk er, det vet vi ikke.
Sansynligvis blir det man evt tjener på tjenesten fortolling spist relativt fort opp i distribusjonen av pakken, rekker nok knapt ut av porten på Lørenskog.. Uansett så vet jo alle at det jukses over en lav sko med verdifastsettelse av det man kjøper fra utlandet
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.012
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Morsomt at noen tror posten lever fett på småpakker fra Kina, er det mulig å være så lavpanna?
På fortollingsgebyrene, da skjønner du.

Hyggelig tone, forresten. Jobber du i posten, siden du er så defensiv?
Så, så. Ro dere ned nå. Det ankommer 12 millioner småpakker til Norge fra Kina hvert år med verdi under 350 kroner. Dette tjener posten ingen ting på p.g.a. internasjonale postavtaler angående porto. Jeg tror nok posten ikke har så mye imot at dette tallet går ned.
Dette blir kanskje siste spikeren i kista for posten. Mulig de ikke tjener så mye på å distribuere Kina-pakker men når millioner av disse forsvinner over natta, hva skal posten da leve av? Det er jo ingen som sender brev lenger og aviser er det stort sett andre aktører som distribuerer i dag.
Posten har jo selv uttalt at hovedgeskjeften deres er å levere ut varer bestilt over nettet og nå vil store deler av dette bortfalle så jeg er ikke så sikker på om posten er enig i at 350 grensen opphører.
Da hjelper det neppe å gå over til postlevering annen hver dag, kanskje vi får levering en gang i uka på sikt?
 

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Innlegg
917
Antall liker
259
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Hvor tallet 350,- i det hele tatt kom fra, er et lite mysterium. Summen burde selvfølgelig økes, ikke fjernes, men handel over landegrensene er noen livredde for. I EU er det ingen som skjønner bæret av hva vi driver med.

Jeg kjøper ca. 100 vinylskiver i året fra utlandet. En viktig faktor i det jeg til slutt betaler, er frakt/porto, et beløp som overstiger mye av det jeg ville betalt hvis jeg kjøpte i Norge. Men, jeg kjøper fra utlandet p.g.a. bedre utvalg. Faktisk er det billigere i de fleste tilfeller å kjøpe "norsk", men som sagt dårligere utvalg.

Hvis man skal importere eksempelvis Hi-Fi-saker, så kan man importere til en adresse i Sverige og hente det der. Og så smugle det over grensen. Men, ulovlig.

Hamstre kan du glemme, EU jobber nettopp med denne saken, så det er mulig at alt "koker bort i kålen". Slik går det når norske politikere ikke vet hva de driver med og ikke har satt seg inn i saken.
Mener du virkelig dette? Å øke nomsfritaket er det samme som å spenne bein på detaljhandelen i Norge. Ikke særlig lurt. EU lurer på hva vi driver med? EU borgere betaler da mva akkurat som oss. Hvorfor skal utenlandske nettbutikker få selge varer til oss i Norge momsfritt når norske butikker ikke kan?
 
C

cruiser

Gjest
Hvis disse pakkene forsvinner kan man fortsatt leve av de 35millioner pakker vi faktisk betaler frakt for.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.267
Antall liker
9.500
Torget vurderinger
2
Er sum av frakt og pris >350kr blir det 25% moms på pris+ frakt og minst 150kr i gebyr
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.850
Torget vurderinger
23
Morsomt at noen tror posten lever fett på småpakker fra Kina, er det mulig å være så lavpanna?
Hvis det er mitt innlegg du sikter til så takker jeg for din millimeterpresisjon hva deler av hodet mitt angår. Litt av poenget var å sette lys på postens pakketjeneste generelt - ikke Kina spesielt, det ene drar gjerne det andre med seg, plutselig gidder ikke folk bruke posten lenger etter hvert som tjenstene blir færre og færre. Postens infrastruktur (bl.a. det store nye anlegget på Robsrud rett ved der jeg bor) er giret for volum. Om de ikke tjener seg styrtrike på Kinaimport så må alt likevel sees i sammenheng - tilsvarend såkalt "see through profitability" som er et begrep mye benyttet av produsenter som følger varene sine fra innkjøp av deler via produksjon og distribusjon i alle former.
 
H

heia1956

Gjest
Morsomt at noen tror posten lever fett på småpakker fra Kina, er det mulig å være så lavpanna?
På fortollingsgebyrene, da skjønner du.

Hyggelig tone, forresten. Jobber du i posten, siden du er så defensiv?
Så, så. Ro dere ned nå. Det ankommer 12 millioner småpakker til Norge fra Kina hvert år med verdi under 350 kroner. Dette tjener posten ingen ting på p.g.a. internasjonale postavtaler angående porto. Jeg tror nok posten ikke har så mye imot at dette tallet går ned.
Dette blir kanskje siste spikeren i kista for posten. Mulig de ikke tjener så mye på å distribuere Kina-pakker men når millioner av disse forsvinner over natta, hva skal posten da leve av? Det er jo ingen som sender brev lenger og aviser er det stort sett andre aktører som distribuerer i dag.
Posten har jo selv uttalt at hovedgeskjeften deres er å levere ut varer bestilt over nettet og nå vil store deler av dette bortfalle så jeg er ikke så sikker på om posten er enig i at 350 grensen opphører.
Da hjelper det neppe å gå over til postlevering annen hver dag, kanskje vi får levering en gang i uka på sikt?
Jobbet med fortolling i posten for 20 år siden, tror jeg kan si at dersom posten slipper alle småpakkene fra utlandet vil de være veldig fornøyde. Inntektene fra fortolling er nok ikke i nærheten av utgiftene totalt sett med å behandle de enorme mengder med pakker.
 
C

cruiser

Gjest
Morsomt at noen tror posten lever fett på småpakker fra Kina, er det mulig å være så lavpanna?
Hvis det er mitt innlegg du sikter til så takker jeg for din millimeterpresisjon hva deler av hodet mitt angår. Litt av poenget var å sette lys på postens pakketjeneste generelt - ikke Kina spesielt, det ene drar gjerne det andre med seg, plutselig gidder ikke folk bruke posten lenger etter hvert som tjenstene blir færre og færre. Postens infrastruktur (bl.a. det store nye anlegget på Robsrud rett ved der jeg bor) er giret for volum. Om de ikke tjener seg styrtrike på Kinaimport så må alt likevel sees i sammenheng - tilsvarend såkalt "see through profitability" som er et begrep mye benyttet av produsenter som følger varene sine fra innkjøp av deler via produksjon og distribusjon i alle former.
Posten er jo en kjent og kjær prügelknabe for mange og da spiller fakta mindre rolle.
 
2

2xJ

Gjest
Bring blir et mye større selskap enn det Posten er, dem begynner og bli store innen 3PL, og det er der dem kommer til og fortsette og vokse.
Og så blir det vel en sammenslåing igjen om endel år.... :rolleyes:
 
C

cruiser

Gjest
Bring står vel allerede for 2/3 av omsetningen i posten, så det er det allerede. Heller ikke vanskelig å se for seg at 3pl kommer til å skyte i taket i årene som kommer, men der er konkurransen om kundene mye større en på distribusjon av pakker i privatmarkedet.
 
2

2xJ

Gjest
Foreløpig så er det kun 3 store innen transport, det burde ha vært et par til.... i samme kaliber som Schenker, Postnord og Bring.

350 kr grensen kommer ikke til ha så mye for folks shopping, den kommer til og øke dramatisk (den har økt 48% bare i det siste kvartal, på verdensbasis 17%), MIN mening er at 350 kr grensen bare kommer til og bli en parentes , sett i ettertid.
 
C

cruiser

Gjest
Det er vel vanskelige nok vilkår i bransjen til å ha rom for flere slike giganter(i norsk målestokk). Bransjen har konsolidert kraftig de senere årene.

Pakker med verdi under 350 kroner er idag en fjerdedel av volumet, klarer Norge sammen med EU å lage andre systemer for å kreve inn momsen vil bortfall av denne grensen ha veldig lite og si. Erfaringen fra Sverige er dog at det på kort sikt blir mindre av den type handel.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Morsomt at varehandlen i norge skriker om handleslekasje og tapte jobber uten å se på hvor lite utvalg de har og til hvilke priser. Mye av det som bestilles fra kina er smådill til som de fort tar 10-20 ganger så mye for i norge, så der vil det nok fortsatt lønne seg å samle sammen en 100 kroners ordre, selv med postens fortollingsgebyr på toppen av moms. Grunnene til at det går dårlig med norsk detaljhandel er labert vareutvalg i butikk og at mange synes det er bedre å handle hjemmefra. Er ikke så mye bedre når man handler på norske nettsteder heller. Ofte så må litt mindre populære ting bestilles og tar lengre tid enn hvis man bestiller fra f. eks. UK eller USA og i en del tilfeller så gidder ikke norske butikker ta det inn i det hele tatt.

Ironisk nok så er elkjøp med i hylekoret og det har hovedlager i Jönköping så hvis man flytter handelen fra utendlandske nettsider til dem så skaper man svenske jobber. De virkelig store internasjonale handlene vil lage et foretak med norsk orgnummer og momsregistrere seg i norge, så er ikke så veldig bekymret for det som er lett tilgjengelig. Dersom man får et billigere fortollingssystem for pakker under f. eks. 2000 kroner så vil det også være positivt da det ikke er moms som svir, men fortollingsgebyret som fort er på 30% av varens verdi på en del ting jeg ønsker å kjøpe og som ikke er å oppdrive i norge. Detaljhandelene som hadde det litt sære utvalget er så og si borte i dag mens store kjeder med dårlig utvalg har overtatt så takk og pris for utenlandske nettbutikker som gjør at man får tak i den varen man vil ha istedenfor tredjevalget.

For hi-fi så vil det være relativt liten effekt med fjerning av 350 kroners grensen da det ikke er så mye som går under den, med unntak av musikk og smådeler.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
For min del blir det bare til at jeg handler mindre fra utlandet, kommer nok ikke til å kjøpe det samme fra Norge uansett da det er blodpriser på alt for mye dilldall som man egentlig klarer seg foruten. Regner med mange med hobbyer som handler masse fra utlandet kommer til å slutte å kjøpe det samme som de gjør nå også (f.eks. småelektronikk). Ender nok med at jeg heller kjøper større ting fremfor små ting fra utlandet fremover etter dette er innført. Det meste av digitale medier som den norske handelsstanden har "tapt" på, går mer og mer over til digital nedlasting (itunes, spotify, xbox live, playstation store etc..). Tviler på at norske forbrukere kommer til å handle like mye om de fjerner denne grensen, tviler også på at de kommer til å kjøpe det i norske butikker. Hvis folk ikke har råd, eller tar seg råd så blir det ikke handlet enkelt og greit. Så i lengden er det ingen som tjener på at de fjerner grensen, hverken brukere, den norske handelen eller staten eller de utenlandske webshoppene. Eller staten tjener vel uansett på det, men neppe like mye som de budsjetterer for så da blir det økning på annen skatt istedet, f.eks. moms.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Jeg greier ikke å holde meg unna diskusjonen. Det som er viktig i mitt hode er flg.:

1. Vi må få mer handel over landegrensene, med minst mulig hindring. Her er det mange virkemidler som kan tas i bruk.

2. Vareutvalget i Norge er for dårlig, rett og slett elendig (her holder jeg meg til vinyl og rør som jeg kjøper mye av).

3. Arbeidsgiverorganisasjonene Virke og NHO er for en gangs skyld imot handel over landegrensene og for proteksjonisme. WTF.

4. Hva med konkurranse fra andre land? Skremmende?

Nedenfor et eksempel på en vinyl jeg for kort tid siden kjøpte. Finnes ikke for salg i Norge. Legg til f.eks. mva. og hva får du da? Huff! Sjekk frakten. Og den er mye verre fra USA, Canada, Kina, Japan osv.

Skjermbilde 2018-11-28 kl. 00.58.23.jpg


Jeg har 100-vis av eksempler hvor frakt ødelegger totalprisen. Men, jeg kjøper fra andre land p.g.a. utvalget. Proteksjonisme er kun ødeleggende.
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
Morsomt at noen tror posten lever fett på småpakker fra Kina, er det mulig å være så lavpanna?
På fortollingsgebyrene, da skjønner du.

Hyggelig tone, forresten. Jobber du i posten, siden du er så defensiv?
Så, så. Ro dere ned nå. Det ankommer 12 millioner småpakker til Norge fra Kina hvert år med verdi under 350 kroner. Dette tjener posten ingen ting på p.g.a. internasjonale postavtaler angående porto. Jeg tror nok posten ikke har så mye imot at dette tallet går ned.
Med andre ord et aller hælvetes søppelberg av sekunda vare og emballasje.
Hva skal folk med det? Bade i plastikk? Nei, faen det gjør vi jo allerede :cool:
Her velter vi oss i luksus med våre fjelldollars, men billig plast ræl fra Kina det skal vi ha i den tro at vi har handlefrihet og sparer noen kroner.
Enhver krone brukt er en krone man ikke kan spare, sa min oldefar.
Ja, så er det jo så billig i Kina at vi kan kjøpe 10 halvdårlige ørepropper/hodetelefoner siden vi er så slomsete og lett mister et par dann og vann.
Da er det jo ikke så nøye!? Hva er det for slags vestlig bortskjemt konsum tankegang? På tide å stoppe opp å tenke seg litt om?
Noen som har fått med seg siste nytt om forbruksvanene våre, og hva de gjør med klima, havet, naturen...?

For ordens skyld så handler jeg intet fra Kina via nettet selv.
Jada, jada kall meg miljønisse. Det går så fint atte!
Og vist møter jeg meg selv i døra.
Har 2 halvdigre pakker på inngående fra Unaiten Bløff.
Emballasjen er nok papp, isopor (polystyren) og bobleplast (polyetylen).
Her skal det resirkuleres.
Så vist bidrar jeg til søppelberget selv :p
Lenge lever dobbeltmoralen og selvtekt :rolleyes:

Skrevet med forargelse på vegne av naturen, og med et fandenivolsk utfordrende glimt i øyet til mine medmennesker :cool:
Sånn, da må jeg vist ta pilla mi, og innta horisontalen her på lukket avdeling :rolleyes:
Scherpen sie bitte!
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Morsomt at noen tror posten lever fett på småpakker fra Kina, er det mulig å være så lavpanna?
På fortollingsgebyrene, da skjønner du.

Hyggelig tone, forresten. Jobber du i posten, siden du er så defensiv?
Så, så. Ro dere ned nå. Det ankommer 12 millioner småpakker til Norge fra Kina hvert år med verdi under 350 kroner. Dette tjener posten ingen ting på p.g.a. internasjonale postavtaler angående porto. Jeg tror nok posten ikke har så mye imot at dette tallet går ned.
Med andre ord et aller hælvetes søppelberg av sekunda vare og emballasje.
Hva skal folk med det? Bade i plastikk? Nei, faen det gjør vi jo allerede :cool:
Her velter vi oss i luksus med våre fjelldollars, men billig plast ræl fra Kina det skal vi ha i den tro at vi har handlefrihet og sparer noen kroner.
Enhver krone brukt er en krone man ikke kan spare, sa min oldefar.
Ja, så er det jo så billig i Kina at vi kan kjøpe 10 halvdårlige ørepropper/hodetelefoner siden vi er så slomsete og lett mister et par dann og vann.
Da er det jo ikke så nøye!? Hva er det for slags vestlig bortskjemt konsum tankegang? På tide å stoppe opp å tenke seg litt om?
Noen som har fått med seg siste nytt om forbruksvanene våre, og hva de gjør med klima, havet, naturen...?

For ordens skyld så handler jeg intet fra Kina via nettet selv.
Jada, jada kall meg miljønisse. Det går så fint atte!
Og vist møter jeg meg selv i døra.
Har 2 halvdigre pakker på inngående fra Unaiten Bløff.
Emballasjen er nok papp, isopor (polystyren) og bobleplast (polyetylen).
Her skal det resirkuleres.
Så vist bidrar jeg til søppelberget selv :p
Lenge lever dobbeltmoralen og selvtekt :rolleyes:

Skrevet med forargelse på vegne av naturen, og med et fandenivolsk utfordrende glimt i øyet til mine medmennesker :cool:
Sånn, da må jeg vist ta pilla mi, og innta horisontalen her på lukket avdeling :rolleyes:
Scherpen sie bitte!
Vel, det plastikk søppelet og halvdårlige øreproppene du snakker om er de samme produktene som merkes med kjente merkenavn og selges for 10-20x pris her tillands ;)

Har kjøpe en del ørepropper i de senere år både til eget bruk og kolleger og venner og det står ikke tilbake, snarere tvert i mot i forhold til det som selges som merkevare her tillands. Forstår du ikke liker dette av miljøhensyn, støtter den fullt ut, men den kamper har vi alle tapt. Vi har vel rundt 100 år igjen på jorda...
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Om man må betale ti eller tjue ganger mer for det samme kinesiske søppelet, så fører det vanligvis til at man kjøper mindre søppel.


Moral: Kjøp alltid dyrt stæsj om noe først skal kjøpes.

Problem løst.
 

buffalobill

Medlem
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
30
Antall liker
4
Platekompaniet har jo allerede såkalte UK-import blu-ray filmer, ofte med priser fra 249 til 399kr for en vanlig film
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg greier ikke å holde meg unna diskusjonen. Det som er viktig i mitt hode er flg.:

2. Vareutvalget i Norge er for dårlig, rett og slett elendig (her holder jeg meg til vinyl og rør som jeg kjøper mye av).

Nedenfor et eksempel på en vinyl jeg for kort tid siden kjøpte. Finnes ikke for salg i Norge.

Vis vedlegget 519307
Interessant at du illustrerer det dårlige vareutvalget i Norge ved at du har kjøpt ei brukt plate (fra 1975) i utlandet:rolleyes:
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.012
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Platekompaniet har jo allerede såkalte UK-import blu-ray filmer, ofte med priser fra 249 til 399kr for en vanlig film
Platekompaniet har importfilmer men dette viser jo bare hvor dyrt det blir når du skal handle lokalt. Selv kjøper jeg slike filmer for ca. halve prisen inkl. frakt fra f.eks. Amazon.
Når prisforskjellen er så stor sier det seg vel selv hvor man drar kortet.
Et av argumentene fra Virke er at norske butikker må få selge varene sine på samme betingelser som utenlandske nettbutikker. Så hvis dette innebærer at vi må kjøpe varene for 2-3 ganger prisen så har vel Virke fått det som de ønsker.
 
Topp Bunn