Alt til hus og bolig Fjerne 'gras'

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.448
    Torget vurderinger
    1
    Hen

[noun]
    1.the female of the domestic fowl.
    2.the female of any bird, especially of a gallinaceous bird.
    3.Informal. An unpleasant, usually older woman, especially one considered to be a busybody or gossip.
    4. Nyord brukt i PK-Sverige, basert på at enhver antydning til kjønnsbestemmelse av avsender og/eller mottager i muntlig og skriftlig språkbruk kan oppleves å være krenkende for en eller annen.
    5. Låneord fra svensk, ikke brukt i ordets opprinnelige betydning, men som et eksempel på svenskenes etter hvert påfallende behov for å fremstå som politisk korrekte i alle sammenhenger, også når det for andre virker påtatt og latterlig.

Språklig ugras må lukes bort før det slår rot - ische sant dere?

:)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Glyfosat er som nevnt tidligere ikke en aktuell rute.

Jeg var ukjent med at tukting av graset har denne effekten over litt tid. Tror kanskje jeg går for denne løsningen, samt bruk av eddik på noe mer gjenstridige planter.

Eddik kan nok ha sine anvendelsesområder, men det er et svimiddel det dreper bare de plantedelene du sprøyter direkte på, med mindre du lager din egen private bhopalukykke og dynker jorden. Det er derfor helt greit på nyspirt ugress og ettårige vekster i grusganger og bed, men på gjenstridigheter og rotugress på et sted som dette har det lite for seg.

Hvor høyt opp på Stihl-stigen må man for å få noe som monner? Har som nevnt testet to billigere varianter (2-taktere) tidligere, temmelig bortkastet. Fikk utviklet et relativt frodig språk dog, faenskapet var et helvete å få start på.
    Kjøp en modell som er beregnet på proffbruk og ikke villahager. Hele 400 serien er godt egnet.

Stihl var forøvrig bare et eksempel (og de jeg har mest erfaring med)

Jonsered og Husquarna har også gode modeller.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.590
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvor høyt opp på Stihl-stigen må man for å få noe som monner? Har som nevnt testet to billigere varianter (2-taktere) tidligere, temmelig bortkastet. Fikk utviklet et relativt frodig språk dog, faenskapet var et helvete å få start på.
    Stihl bruker å være greit å få start på, hvis en holder seg til ferdigblandet alkylatbensin for to-taktere. Vanlig bensin er ferskvare, så om du har en bensinskvett med totaktsolje i som har vært på tanken i et års tid eller på ei kanne, så ber du om bråk.

Når det gjelder størrelse, så bør du gå høyt nok til at Stihl lister opp sagblad som opsjon. Da har dn krefter til både sagblad og krattkniv. En slik polycut (kniv i plast) er ikke godt nok.

Johan-Kr

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3

Eddik kan nok ha sine anvendelsesområder, men det er et svimiddel det dreper bare de plantedelene du sprøyter direkte på, med mindre du lager din egen private bhopalukykke og dynker jorden. Det er derfor helt greit på nyspirt ugress og ettårige vekster i grusganger og bed, men på gjenstridigheter og rotugress på et sted som dette har det lite for seg.
    Ok, da får jeg bare slå graset titt og ofte dette året og se hva jeg står igjen med av uønsket vekst.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.201
    Torget vurderinger
    1
    Ikke glem før og etter bilde! Naturen ser fantastisk ut. Hvor er dette?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.562
    Torget vurderinger
    24
    Kan du ikke bygge om fra vanlig "gras" til "Foie Gras" :D (ukas blauteste)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.562
    Torget vurderinger
    24
    Det tror jeg hva jeg vil om! Du er et matvrak du også.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kanskje det er løsningen, en plantespisende Mr Creosote på sommerbeite. Avslutte med en mint til høsten og vips så slipper man vinterforing av kreaturet.
    Jepps, vestlendinger kaller prosessen for gjylling.

De har dog automatisert det hele en smule.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.562
    Torget vurderinger
    24
    Spiser ikke Emokid gress..?
    Nå er dere slemme :mad: Men det stemmer jo på sett og vis :D Send meg en smaksprøve, treffer emo i morra!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.562
    Torget vurderinger
    24
    Alt går ned tror jeg - disse høyoktan gutta konsumerer en usannsynlig mengde for i løpet av dagen, ca. ett traktoregg (de plastbelagte ballene en ser utpå nyslåtte jorder) går fort unna ;)

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.562
    Torget vurderinger
    24
    Good one EQ! Synes jeg ser vegans pimpe rapsolje når de er på fest.... ispedd litt etanol og.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kanskje det er løsningen, en plantespisende Mr Creosote på sommerbeite. Avslutte med en mint til høsten og vips så slipper man vinterforing av kreaturet.
    Jepps, vestlendinger kaller prosessen for gjylling.

De har dog automatisert det hele en smule.
    Gjylling? Her må du oversette til bokmål Deph :)
    Det handler om å spre "organisk materiale" over dyrket mark, på en slik måte at man legger merke til at man ikke er i byen lenger.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.395
    På godt norsk, gjæret kumøkk og kupiss. Dessuten heter det gylle, ikke gjylle.

5904ffb0-eebb-4a24-8b55-7129f811f755.jpg

2386977-gyllespredning.jpg
    Ett sikker vårtegn, særlig på Jæren.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.448
    Torget vurderinger
    1
    Kjært barn har mange navn, men det riktige, blautgjødsel, er ikke nevnt. Linker til navneleksikon:Flytende husdyrgjødsel - Agropub

Gylle er blautgjødsel ispedd anselige mengder vann. Og gjæret er det altså ikke, kun litt anaerob omsetning under lagringa. Kompostering krever tilsetning av luft for en aerob prosess. Fjerner lukt og dreper ugrasfrø så sant man oppnår tilstrekkelig varmgang. Dette er ikke mye brukt i Norge, men enkelte komposterer halmtalle fra storfe og småfeholdet. Det gjøres forsøk med bioreaktorer https://snl.no/bioreaktor basert på husdyrgjødsel enkelte steder.

Formålet med 'adspredelsen' er selvfølgelig utelukkende å irritere byfolk og 1. maiaktivister.

Sist redigert:
    H

Hardingfele

Gjest
    ^Kanskje ordet 'gylle' har tatt veien til deler av Norge pga at det er hva man kaller blautgjødsel i Danmark.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.448
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert riktig. Danmark produserer så mye grisemøkk etter hvert at vi nok kan snakke om Gylland. Nederland likeså, de skiper møkka til India med tankbåt.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.395
    Jeg har hatt gammeldags kubonde og moderne grisebonde i nærområdet. Kumøkka luktet parfyme i forhold til grisemøkka.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Og grisemøkka lukter nydelig ift råtten fisk frå oppdrett blandet med hønseskit,det tar kaka,for min del.

H

Hardingfele

Gjest
    ^ Å knote rundt i skråterreng med gassdrevet generator av ultrafiolett stråling som skal ta knekken på røtter synes komplisert. Det der er nemlig ikke en flammebrenner. Gassen brukes for å drive tre strålingsgeneratorer.

Men Felleskjøpet har gassbrenner med tohjuls trillevogn for propanflaske. Jeg har fyrstikker og en jernrive.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har hatt "gjester" på hytta og må derfor kjøpe nye gresstrimmere/krattryddere. Jeg går for Stihl denne gangen.
    Trimmer 1: -en batteridrevet og nett en som min forhenværende kan bruke mellom busker og små trær i en stor skråning når hun låner hytta. Her går jeg nok for den minste i fysisk størrelse og vekt.
    Trimmer 2: -en kraftigere bensindrevet sak som kan rydde ektremt voksevillig ugras og gras et par ganger i året. Noe småbusker og kratt skal og tas. Det viktige er at den er kraftig nok, tar tykk tråd og om det finnes noen modeller som er mindre følsomme enn andre for at ugresset tvinner seg rundt akslingen når man bruker tråd (for steinete en del steder til at kniv kan brukes overalt, samt at jeg synes tråd i mange tilfeller er bedre) så er det svært viktig. På en skala fra FS 38 til FS 560: hvilken er det jeg bør ha?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.590
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Gå for en som er stor nok til å bruke krattkniv, og har sele. Selen sparer ryggen, og skal du ta kratt og småbusker er det krattkniv som gjelder. Gå for en so. Er stor nok til krattkniv i stål - de polycut-greiene i kunststoff er IMO bare tøv.

Dersom du skal ha en mindre klipper i tillegg - gå for den store, elektriske Stihl, med ledning og ikke batteri. Disse "små og nette" maskinene er drepen på ryggen, hvis en skal bruke de på mere enn to meter blomsterbedkant - selv om dama er bare 1.60nså er de håpløse. Disse små idiotklipperne, som jeg kaller de, har også så tynn kuttetråd, at den slites veldig fort. Den store, elektriske til Stihl har mye bedre balanse og kan utstyres med sele.

Johan-Kr

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn