Alt til hus og bolig Fjerne 'gras'

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.526
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Sånn apropos klipper - forhjulstrekk på disse er noe herk. Skal du klippe i oppoverbakke, har den en tendens til å miste marktrykket på forhjulene. Med mindre du nærmest løfter opp bakhjulene, får den en lei tendens til å spinne...

Bakhjulstrekk, derimot, mister ikke marktrykket.

Johan-Kr

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Kan vi gå tilbake til forslaget om høylandsfe?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg vil anbefale innkjøp av en kraftig kantklipper. Med en slik er det en lett å slå ned høyt gress, og setter man på en blad i stedet kan man også rydde kratt og småtrær i samme slengen. Når man får teken på den kan man også slå plen ganske jevnt og fint.

En Stihl FS 490 er slik maskin. Litt tung, men det følger med en god sele, og man kan utstyre dem med mye forskjellig. Fin proffmaskin! Kanonsolid og vil vare i mange mange år.

250531020811784.jpg

http://www.felleskjopet.no/butikk/skog-og-ved/ryddesager/gressrydder-fs-490-c-em-50272310/

a441cdf5d7ba62864eb7e0fcf56ea0c6.jpg

Når man har slått ned det høye gresset handler det om å holde det relativt lavt, dvs klippe noenlunde regelmessig. Da vil det etterhvert ligne mer på en plen enn en eng. Det er ikke egentlig så mange andre måter å gjøre det på. (hvis vi ser bort i fra innleid folk eller fe).

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.010
    Torget vurderinger
    2
    Utstyr er alltid stas, men dette vil jo også bare holde det nede, målet er å bytte det ut.
    Når du holder det nede og gjødsler med naturgjødsel,samt kalking vil det etter hver komme gras på en naturlig måte.
    Ønskes gammeldags blomstereng sparer en på kalking,men da må det slåes med ljå en gang ut på høsten.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Hvis du ønsker dette fjernet permanenet tror jeg du må gå noe hardere til verks.
    Det ideelle er en liten gravemaskin å "skrape av torva", 5 - 10 cm, da får du med det meste av røttene og kan legge på en duk og fylle på det du ønsker på duken.
    Litt omfattende men varer lenge.

Jordfreser vil jeg ikke anbefale, det er helt sikkert mye sten, type knytneve og større under vegetasjonen og da blir det et "skjære helvete" å styre den, armer og nakke bankes helseløse osv. pluss at det blir mye stenplukking.

Eddik er egentlig veldig bra men for at den skal være effektiv bør man få på den tidlig på sommeren, når "bush'n" blir en halvmeter høy er den lite effektiv.
    Alternativt kan man vel kanskje slå det med rydningssag med tråd eller kniv, rake det vekk for så å sprøyte med eddik.
    Jeg bruker 35% eddik blander 50/50 og det virker over all forventning. Sprøyter man flere ganger på sommeren blir det helt gult til slutt, og neste sommer er det lite som kommer opp igjen. Og den virker lengre enn Roundup.

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du ønsker dette fjernet permanenet tror jeg du må gå noe hardere til verks.
    Det ideelle er en liten gravemaskin å "skrape av torva", 5 - 10 cm, da får du med det meste av røttene og kan legge på en duk og fylle på det du ønsker på duken.
    Litt omfattende men varer lenge.

Jordfreser vil jeg ikke anbefale, det er helt sikkert mye sten, type knytneve og større under vegetasjonen og da blir det et "skjære helvete" å styre den, armer og nakke bankes helseløse osv. pluss at det blir mye stenplukking.

Eddik er egentlig veldig bra men for at den skal være effektiv bør man få på den tidlig på sommeren, når "bush'n" blir en halvmeter høy er den lite effektiv.
    Alternativt kan man vel kanskje slå det med rydningssag med tråd eller kniv, rake det vekk for så å sprøyte med eddik.
    Jeg bruker 35% eddik blander 50/50 og det virker over all forventning. Sprøyter man flere ganger på sommeren blir det helt gult til slutt, og neste sommer er det lite som kommer opp igjen. Og den virker lengre enn Roundup.
    Har tidligere i tankeprosessen vurdert å leie en bobcat e.l. for å skrape av topplaget. Men kom altså over eddik på et par sider, og det fremstår som en aktuell variant. Har bare ikke funnet noe om forventet hvileperiode før såing av nytt. Hva erfarte du? Alternativt kan jeg jo prøve som flere har vært inne på, slå og holde det nede og slik tukte det til mer gresslignende glede :)

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Torget vurderinger
    3
    Utstyr er alltid stas, men dette vil jo også bare holde det nede, målet er å bytte det ut.
    Når du holder det nede og gjødsler med naturgjødsel,samt kalking vil det etter hver komme gras på en naturlig måte.
    Ønskes gammeldags blomstereng sparer en på kalking,men da må det slåes med ljå en gang ut på høsten.
    Men hvilket type gress vil det resultere i? Vil det ikke fremdeles da ha en temmelig grov struktur, og ikke gress i den forstand?

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil anbefale innkjøp av en kraftig kantklipper. Med en slik er det en lett å slå ned høyt gress, og setter man på en blad i stedet kan man også rydde kratt og småtrær i samme slengen. Når man får teken på den kan man også slå plen ganske jevnt og fint.

En Stihl FS 490 er slik maskin. Litt tung, men det følger med en god sele, og man kan utstyre dem med mye forskjellig. Fin proffmaskin! Kanonsolid og vil vare i mange mange år.

http://www.felleskjopet.no/butikk/skog-og-ved/ryddesager/gressrydder-fs-490-c-em-50272310/

Når man har slått ned det høye gresset handler det om å holde det relativt lavt, dvs klippe noenlunde regelmessig. Da vil det etterhvert ligne mer på en plen enn en eng. Det er ikke egentlig så mange andre måter å gjøre det på. (hvis vi ser bort i fra innleid folk eller fe).
    Forsøkte med 2 andre kantklippere i fjor, de måtte begge bite i det grove gresset, bokstavelig talt. Men det var nok ikke klippere med proffambisjoner, denne Stihl'en virker noe røffere. Verdt å vurdere anskaffelse av denne uavhengig av 'plenen' egentlig.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.010
    Torget vurderinger
    2
    Men hvilket type gress vil det resultere i? Vil det ikke fremdeles da ha en temmelig grov struktur, og ikke gress i den forstand?
    Som du ser av bildene vokser allerede nå forskjellig vegetasjon rundt om kring,alt etter lysforhold,næringstilgang etc.
    Der det er mye skygge vil graset bli utkonkurrert av andre vekster.Næringsrike steder liker brennenesle seg osv.
    Dersom det er en skikkelig plen du ønsker er nok det beste full brakking med glyfosat (trenger sertifikat),
    fresing eller tilkjøring av ny jord.
    Skal det være gressplen bør det nok også ryddes for krattskog o.l. rundt om kring for å øke lystilgangen.

litt lektyre

https://brage.bibsys.no/xmlui//bitstream/handle/11250/2375811/NIBIO RAPPORT 1(36).pdf?sequence=5

Gårdslanskapet - en møteplass mellom natur ok kultur

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/temahefte/032.pdf

Sist redigert:
    H

Hardingfele

Gjest
    Ikke bruk trimmertråd på kantklipper/gresstrimmer. Kjøp en god, trebladet krattkniv. Den tar alt, også gresstuster og tuer og temmelig tykke busker. Opparbeider du litt teknikk kapper du over en bjørkestamme på noen centimeters diameter uten problemer. (Ikke la kniven ligge mot stammen, før den fra venstre mot høyre mot stammen, med full rotasjonshastighet på kniven, som om du utfører et slow-motion sverdhugg. Kniven går glatt gjennom).

NB: Skjær alltid slik at rotasjonsretningen kaster ting vekk fra deg og bruk en hjelm med ansiktsvern. Viktig, også med trimmertråd. Men trimmertråd og sagskive er bare tøys, sammenlignet med effektiviteten til en krattkniv.

https://tilhengerspesialisten-as.st...ttkniv-fs-87-fs-560-c-em-fr-130-t-fr-480-c-f/

image.jpeg

Sist redigert av en moderator:
    H

Hardingfele

Gjest
    Jeg har denne modellen fra Stihl. Ser at FK ikke fører den lenger, men skulle tro den er å finne på markedet. Det lønner seg å kjøpe en solid en. Krattknivene varer lenge og kan vendes, så du benytter begge egger, før du må kjøpe ny. Krattrydderen går på fjerde året hos meg og får hyppig bruk siden jeg har en del å rydde.

Stihl FS 460 C-EM

Vis vedlegget 377186

Sist redigert av en moderator:

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    824
    Som Deph var inne på, kjøp deg en kraftig visp og gjør jobben i et par år og fjern gresset. Kantkniv er effektivt mot busker men ikke noe særlig mot gress/småplanter. Bruk heller ordentlig trimmertråd, f.eks Oregon Nylsaw. Det er en meget seig tråd med tenner som gjør vei i vellinga. Ikke ta mye i hver "sving", da får du bare graset rundt akslingen.
    Såing er bortkasta arbeid, du har alt av frø du trenger på den eiendommen.
    Apropos dyr til å beite ned, sau er ubrukelig til den jobben der, de spiser bare smågraset og kratt og tubber står igjen. Geiter derimot.....
    Når du engang er kvitt kratt og tubber, kan du bruke sau.
    Ellers vil jeg kommentere at du har et nydelig tun, "maskinplen" synes jeg ikke passer særlig godt med bebyggelsen. Men blomstereng du....
    Slår du graset og fjerner det hvert år kommer blomsterenga av seg selv, langt bedre enn noen plen.

H

Hardingfele

Gjest
    Ikke tråd, Gubra. Krattkniv. Mye mer effektiv og varer.

image.jpeg

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    824
    ^Mja, krattkniven gjør jobben den men når den treffer stein, stubber etc. som er for solid til å kuttes, er den hardhendt mot både maskin og mann. Enig med deg i at vanlig trimmertråd er ubrukelig til denne jobben, men den tråden jeg nevnte i innlegget over har jeg brukt noen hundre meter av og går ikke tilbake til kniven.

H

Hardingfele

Gjest
    Etter at jeg gikk over til kniv har jeg sluttet å bruke tråd. Bare så utrolig mye mer effektivt. Også der hvor det er "steinut". But your mileage may wary. ;)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Del Gubras erfaring. Kniv er suverent, men ikke overalt

H

Hardingfele

Gjest
    Absolutt. Har man bearbeidet grunn, med kun gress og lett tilvekst, så fungerer tråd. Men trådstarters bilder viser en mengde kratt og der duger ikke tråd. Rydding med kniv går veldig kjapt og deretter kan man ev gå over til tråd. En grunn til at det heter krattkniv.
    Jeg kastet bort en del tid og penger på sagskiver, før jeg oppdaget hvor effektiv kniven er. Det viktigste er å skaffe seg en solid og driftssikker krattrydder, i utgangspunktet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sant det. Da har riktig nok en gjerdejobb å ta meg av først. Men målet er altså å få byttet ut dette graset med noe mer plenlignende, beiting vil jo bare holde eksisterende nede.
    Det der ordner seg selv med tiden. Holder du gresset lavt over tid vil sorter som trives med dette etablere seg og det vil se ganske anderledes ut om noen år.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.180
    Det finnes ingen quick-fix på dette prosjektet. Kjøp en bensindrevet gresstrimmer og en liten gressklipper, uten drift på hjulene. Holder du krattet nede så forsvinner det, som Gjestemedlem sier lenger oppe. I løpet av et par-tre år så er du i mål. Må kanskje bruke litt Roundup på de mest gjenstridige buskene. Mye av "ugresset" er ettårig så hvis du hindrer det i å frø seg så forsvinner det. Kratt må drepes ved roten, m.a.o. kjemisk.
    Jeg har områder på tomten min som aldri har blitt frest/sådd, kun klippet meg gressklipper. Fin plen der også. Det lavtvosende gresset overlever, planter som trives best i høyden får ikke anledning til å bli høyt.

Sist redigert:

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Torget vurderinger
    3
    Glyfosat er som nevnt tidligere ikke en aktuell rute.

Jeg var ukjent med at tukting av graset har denne effekten over litt tid. Tror kanskje jeg går for denne løsningen, samt bruk av eddik på noe mer gjenstridige planter. Målet er ikke en typisk villaplen, om jeg har gitt det inntrykket. Snarere høyden tilsvarende, og om mulig en noe mykere utgave enn dagens ragg. Hvor høyt opp på Stihl-stigen må man for å få noe som monner? Har som nevnt testet to billigere varianter (2-taktere) tidligere, temmelig bortkastet. Fikk utviklet et relativt frodig språk dog, faenskapet var et helvete å få start på.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    389
    Søker tips på fjerning av 'gras'. Noe upresist, men jeg vet ikke riktig hva man skal kalle dette. Det vokser rett så fort og blir HØYT. Ønsker å bytte ut dette med mer normalt plengress. Spørsmålet er selvsagt hva som lønner seg.
    Det er tre muligheter jeg har vurdert:

Kjøre på med jordfreser, planere ut og så i nytt.
    - mye jobb, ser også lett for meg et helvete med røtter
    Ta knekken på skiten med middel àla eddikblanding (roundup o.l. møkkagift er uaktuelt).
    - kjenner ikke til rekonvalesens her. Hvor fort kan man så i nytt gress etc
    Dekke alt til med duk/bark og la det ligge brakk et par år.
    - det går jo an, men det blir kanskje litt vel mange kvadratmeter å dekke

Noen med egen erfaring/andre tips rundt dette?

Her er et par bilder for å vise hvilket type villniss det er snakk om:

Vis vedlegget 377021

Vis vedlegget 377020
    Ut i fra disse bildene av et så flott sted ville det være skjending mot naturen å annlegge "parkgress". Få heller steinsatt gangveier mellom de forskjellige byggene og la resten være eng. bør jo slås en gang eller to i løpet av sommeren selvfølgelig, men da med ljå.:)

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Torget vurderinger
    3
    Skjønner holdningen din, men jeg har muligens vært litt upresis, det er ikke snakk om å anlegge en fotballbane, snarere å få en noe mer brukervennlig utgave av tunet. Jeg synes som mange andre at blomsterenger er helt nydelig, i godvær vel og merke. Høyt og klissvått tjafs er det derimot ikke like stas å bevege seg rundt i. Det er ikke et feriested, så tunet vil brukes i det daglige. Det er 200 andre mål en blomstereng kan utfolde seg fritt i, så det MÅ ikke være en jungel akkurat på tunet, noe det tidligere heller ikke har vært.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.180
    .... Hvor høyt opp på Stihl-stigen må man for å få noe som monner? Har som nevnt testet to billigere varianter (2-taktere) tidligere, temmelig bortkastet. Fikk utviklet et relativt frodig språk dog, faenskapet var et helvete å få start på.

Jeg har en billig sak fra Mekk, starter på første drag, den. Det er viktig å bruke ferdigblandet miljøbensin på slike maskiner. Vanlig bensin mister futten når den lagres og dessuten er de nye småmotorene justert for miljøbensin.
    Såfremt motoren er iorden så er startproblemer brukerens feil, ikke motoren.

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Torget vurderinger
    3
    Brukeren ble som oftest varm langt tidligere enn motoren, for å si det sånn :)
    Ingen aning hva slags blanding det var på de, begge var lånte. De var uansett litt for svake for jobben, gresset/stråene er seigere å få slått enn bildene her kanskje gir inntrykk av.

yellow

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    347
    Ser for meg litt DIY her. Amerikansk V8 og en middels skipspropell... :)

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.405
    Torget vurderinger
    1
    Som trådens bonde vil jeg for en gang skyld gi Deffe rett - og det er jaggu ikke ofte! Det vil ikke hjelpe å harve opp det der. Ugraset vil stort sett rekke å etablere seg på nytt og kvele plengraset før det blir noe særlig av det. Tradisjonelt ville man brakket med glyfosat på høsten og harvet opp, kalket og sådd på våren, og om nødvendig også sprøytet selektivt mot ugras på tobladstadiet. Når dette ikke er på agendaen så blir det å slå ned flere ganger før ugraset får blomstret. Ha på kalksteinsmjøl (dolomittkalk eller tilsvarende) 250kg/daa for å unngå soleie, knoppsiv og annet som liker det surt. Mose kjenner alle fra plena si, det er mer et resultat av dårlig gjødsling og lav stubbhøyde og ikke så mye en mangel på kalk som mange tror. Etter noen år vil 'plena' bestå av grasarter (rapp/kvein etc) og bære preg av natureng. Det finnes også frøblandinger med naturengtyper som kan brukes til ettersåing hvis en velger å kjøre på jord i dumper og søkk osv. Drener bort innsig av overflatevann fra omkringliggende terreng med grunne, åpne kantgrøfter rundt plena.

Husk å søke tilskudd (neida, kødda)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.119
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har hørt rykte om at behandling med diesel skal være særs effektivt. Sprøytes på og virker kjapt.
    Fjerner ugraset, som visstnok aldri skal komme tilbake.
    Hvor sunt det er for jordsmonnet, kan gjerne diskuteres, særlig siden planen tydeligvis er å så etterpå.......

mvh
    Proffen

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Torget vurderinger
    3
    Som trådens bonde vil jeg for en gang skyld gi Deffe rett - og det er jaggu ikke ofte! Det vil ikke hjelpe å harve opp det der. Ugraset vil stort sett rekke å etablere seg på nytt og kvele plengraset før det blir noe særlig av det. Tradisjonelt ville man brakket med glyfosat på høsten og harvet opp, kalket og sådd på våren, og om nødvendig også sprøytet selektivt mot ugras på tobladstadiet. Når dette ikke er på agendaen så blir det å slå ned flere ganger før ugraset får blomstret. Ha på kalksteinsmjøl (dolomittkalk eller tilsvarende) 250kg/daa for å unngå soleie, knoppsiv og annet som liker det surt. Mose kjenner alle fra plena si, det er mer et resultat av dårlig gjødsling og lav stubbhøyde og ikke så mye en mangel på kalk som mange tror. Etter noen år vil 'plena' bestå av grasarter (rapp/kvein etc) og bære preg av natureng. Det finnes også frøblandinger med naturengtyper som kan brukes til ettersåing hvis en velger å kjøre på jord i dumper og søkk osv. Drener bort innsig av overflatevann fra omkringliggende terreng med grunne, åpne kantgrøfter rundt plena.

Husk å søke tilskudd (neida, kødda)
    Hehe, tror vi skal holde formynderiet unna friheten der oppe i det lengste. Jeg hadde trolig ikke orket å sette meg inn i den håpløse jungelen av regler og retningslinjer for tilskudd uansett.

Det er vel på dette jeg har landet også. Prøve dette et par sesonger og se hvordan det vokser seg til. Godt tips med kalksteinsmel.
    Når blomstrer ugress?

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Torget vurderinger
    3
    Har hørt rykte om at behandling med diesel skal være særs effektivt. Sprøytes på og virker kjapt.
    Fjerner ugraset, som visstnok aldri skal komme tilbake.
    Hvor sunt det er for jordsmonnet, kan gjerne diskuteres, særlig siden planen tydeligvis er å så etterpå.......

mvh
    Proffen
    Mine biler er deilig fri for diesel, tror jeg skal la jordsmonnet få ha den samme gleden :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.937
    Torget vurderinger
    8
    Flere sekker grovsalt på rema.
    Kast mye utover.
    Må sikkert hive på et par-tre ganger etter regnvær.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.405
    Torget vurderinger
    1
    Ugraset blomstrer gjerne før annet, det er en av fordelene det har. Men dette er selvfølgelig ulikt etter hvilke arter du har. Litt etter høyde over havet og breddegrad/klima, men du bør få slått før 15.juni hverfall, og deretter hver tredje, fjerde uke. Du ser fort om noe har kommet deg i forkjøpet. Skal du gjødsle så gjør det moderat, ikke velt på.

Har du en flink bonde i nærheten kan han/hun (nei ikke hen!) hjelpe deg med å artsbestemme og rådgi. Økobønder er selvfølgelig de med mest erfaring i å bekjempe ugras på annet vis enn kjemisk. Uansett vil du kjapt se forbedring, og en litt rufsete naturplen er egentlig vel så fin som en nymalt steril monoplen.

Sist redigert:

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Torget vurderinger
    3
    Hen

[noun]
    1.the female of the domestic fowl.
    2.the female of any bird, especially of a gallinaceous bird.
    3.Informal. An unpleasant, usually older woman, especially one considered to be a busybody or gossip.

Bruket ligger i sørhellinga med frodig jord, så det vokser kjapt og villig. Kommer nok uansett ikke til å gjødsle nå i første omgang.

Rufs er helt ok, er ikke ute etter en golfbane, men et noe mykere og lettstelt tun hadde ikke gjort noe. Usikker på arter, men har i alle fall bakkerapp og svingel i minne fra min avdøde onkel. Det er nok en rekke tilleggsarter her, naturen har i stor grad fått gjøre som den vil de siste 10 årene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn