Fjellsiden Lydlaug

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    232
    Antall liker
    7
    I går fikk jeg endelig muligheten til et besøk hos Fjellsiden Lydlaugs ene(av to?) medlem hr HSobstad. Andre avtaler ble kansellert, og jeg troppet opp forventningsfull til Hsobstads villa. Der ble jeg møtt av en særdeles hyggelig vert, og litt etterpå dukket sannelig Elektron(medlem nr to?) opp også. Disse karene er så heldige å dele samme interesse og i tillegg være naboer. For meg var det svært underholdende å lytte til disse to gutta, som begge kan beskrives som dedikerte musikk og "hai-end" interesserte. At de i tillegg hadde omfattende dokumentasjon av deres møter med diverse topputstyr i form av foto (og film!), satte en ekstra spiss på kvelden. Selvfølgelig ble det servert druesaft til verten og Elektron, jeg valgte kaffe for å kunne kjøre hjem i sømmelig tilstand.

    Det første jeg møtte i det jeg entret musikkstuen, var en vegg av hornhøyttalere i den ene enden. Faen i hel…, Trio med tilhørende basshorn er svære!!! Og flotte!!! Mine Uno framstår i sammenlikning som små monitorer. Og trikset for de med drøm om større høyttalere(men en vanskelig interiørarkitekt) må være å dra henne med på besøk til Hsobstad’s. Da er alt annet smått i ettertid…

    Når jeg tittet litt rundt i stuen, så jeg diverse elektroniske godbiter som stod rundt her og der; ulike rør effekttrinn, rør preamper, dac, kabler av forskjellige slag med mer. Rett og slett en liten hifi-oase preget av en entusiast som ikke trenger å selge for å kjøpe nytt. Her var det også et flott lite bord med glassplate og skuff med rørgodbiter. Hsobstad hadde fyrt godt i sin nye Rais-peisovn. Med Hsobstad plassert i monitorstolen, Elektron strategisk plassert i midten og jeg i godstol til siden, var vi klare…

    Etter første låt, ja hva skal man si? Jeg tenkte på turen hjem på hvordan jeg skulle ordlegge meg, men er faktisk blitt satt litt ut. Dette er mektig. Selvfølgelig hører jeg slektskap til mine Uno, men alt er større og bedre. Mye bedre. Referanse? Definitivt! Kveldens lille tema var Benchmark DAC-1Pre mot dCS fullrigger(minus masterclock, stemmer ikke det Hsobstad?) Vi prøvde (kun) med Toslink fra minimac(og iTunes som sw?) til DAC1-Pre hhv dCS som vekselvis ble koblet til Audiopaxen. Vi hørte forskjeller, og var stort sett enige i hva vi hørte(Elektron hadde noen treffende betraktninger i så måte). Jeg velger imidlertid ikke å komme med noen ”findiagnostisering” av hva forskjellene gikk i nå, først og fremst fordi erfaring tilsier at kabelvalg, software for avspilling med mer, har en god del å si, også for digitale kilder. Ved en annen anledning hadde det vært interessant å teste Squeezeboxen som streamer, ulike kabler(USB, Coax, Toslink med mer) i et slikt oppsett. Hva med en shootout med emm labs!? Eller hva sier du tkr?

    Vi lyttet lenge, kvelden gikk fort, og det ble sent. Jeg hadde drukket (for) mye kaffe, i alle fall hadde jeg vansker med å sovne da jeg kom hjem. Jeg håper dette var en smakebit for min del. For jeg ønsker å komme tilbake. Lytte mer. Ulempen er at det rykker i oppgraderingsfoten, men det driter jeg i!!! Og for de som lurer på det, ja, DET ER STØRRELSEN DET KOMMER AN PÅ!!!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Aiai, dette var spennende. Ta meg med neste gang! HSobstad har sagt at jeg får lov.. ;)
    Jeg er redd for hva et oppsett som dette kan gjøre med meg (og økonomien min), men jeg er villig til å ta den risikoen ;D
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Du verden, dette var interessant...visste ikke at det fantes et laug til i teigen. Er det muligheter for en audition, blir jeg svært gjerne med om jeg får være så frimodig å spørre...

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Henger meg gjerne på, jeg også! Fjellsiden Lydlaug har jeg hørt om, men det var nå artig at de endelig outet seg.
    mvh
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vil også gjerne meldes inn, kan eventuelt gå en runde som "hangaround" eller "prospect" først.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Takk for fine ord Øyvind. Det var en grei kveld i går :)

    Beklager Nils. Dette kom opp litt vel hurtig og jeg glemte å tipse deg. Neste gang...

    Evt medlemsskap må styrebehandles og regnes nok som kontroversielt tema.

    Lytt for genuinte entusiaster kan vi sikkert få til noe over tid. Det er ingen tog som går. Høyttalerne blir værende tross finanskrise.
     

    SvSig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    206
    Antall liker
    29
    Sted
    Vaksdal
    Ikke for å klage, altså, men denne tråden er lagt ut i Avdelingen for bildetråder, så jeg ble bittelitt skuffet da det ikke var noen bilder ;D.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    SvSig skrev:
    Ikke for å klage, altså, men denne tråden er lagt ut i Avdelingen for bildetråder, så jeg ble bittelitt skuffet da det ikke var noen bilder ;D.
    Vi kan ikke ha hengende over oss at noen blir skuffet og legger derfor ut en liten julenøtt.

    Elektron
     

    Vedlegg

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Plasmadiskanten på Acapella High Violon. Svært mystiske og passelig utenomjordiske saker spør du meg :eek:
    Men så har de vel også en frekvensrespons fra høyt til langt ut i ionosfæren ;D

    Edit.
    Litt for sent ute der ja...

    Ny quizz, skal vi begynne å gjette nå..??
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Det siste var bare et stemningsbilde men du kan jo prøve deg på denne.

    Elektron
     

    Vedlegg

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Vel, jeg "gjetter" Golden Dragon Premium 845 ;D

    På hva disse rørene er montert er derimot en større nøtt og ikke lett å "gjette" ut i fra bildet...
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Skal si du har oppgradert det siste året du Electron..... :eek:

    Jeg måtte korrigere et innlegg jeg nettopp skrev da jeg trodde det var grafitt-plate 845 du har, med jeg ser det er metal plate.

    Er du fornøyd med dem? Har du prøvd dem opp mot grafitt-plate variantene (Premium)?


    Hilsen
    Dr.Evil
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hei Dr.Evil

    Ja det har vært litt av et oppgraderingsår det er sikkert. Mye kjekt og tungt har funnet veien inn men nå tror jeg det holder for en stund. Når det gjelder rørene så er jeg fornøyd med dem. Spiller fint, minalt med støy samtidig som de virker solid bygget. Jeg fikk rørene med som en del av handelen da jeg kjøpte forsterkerne og i henhold til kvitteringen fra Motron koster de 2750 pr par. Etter det jeg har lest meg til så får de hederlig omtale. Jeg har ikke hørt den andre varianten og har heller ikke testet dem mot de umerkede made in china rørene som forsterkerne er levert med. De ble pent pakket ned.

    Mvh

    Elektron
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Besøk - del 1

    Jeg og aa var på hyggelig besøk hos Fjellsiden Lydlaug her en kveld. Vi ble mottatt av Elektron og traktert med midler som nok satte ned den kritiske evnen og samtidig økte entusiasmen(også kjent som rødvin :D). Det er dårlig med bilder fra denne delen av evenemanget, men muligens kan andre supplere med bilder fra senere på kvelden.

    Elektron sitt anlegg må nok betegnes som en nytelse for både øye og øre. Eksakte typebetegnelser er nok å finne andre steder, men kort fortalt ble det spilt på Elektrocompaniet cd-spiller, Cary for- og effektforsterkere og noen skikkelig lekre høyttalere av tysk herkomst. Pre-ampen er en todelt sak med masse finere 6sn7-rør. Monoblokkene heter 211 og har både 300b og 845 rør. Sistnevnte lyser så sterkt at blokkene nok kan brukes til leselampe om det skulle være ønskelig. Acapella-høyttalerne er flotte, pianolakk, ca 160 cm høye med aktive basser, flotte røde horn til mellomtonen og forgyllet plasma-diskant for å ta seg av de høyeste frekvensene. To fine skulpturer til stuen/lytterommet.

    Anlegget spilte godt, med den store og kjappe lyden som gjerne er typisk for horn-baserte oppsett. Lydbildet opplevdes balansert, svært klart og med en nydelig vektløs diskantgjengivelse. Elektron lytter nok vanligvis med større avstand til høyttalerne enn jeg er vant med og anlegget spillte godt uansett hvor en befant seg i rommet, og uansett hva vi foret det med av musikk. Muligens kunne holografi og romfølelse blitt forbedret med mer toe-in av høyttalerne og dermed mer ego-innstilling, men dette er spikking av små fliser. Alt i alt et meget vellydende anlegg :) :)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Advarsel, hysteriopanegyriske og lettere deliriske beskrivelser kan forekomme i følgende tekst!!



    Da har jeg endelig fått inntatt dette anlegget, altså HSobstad's, via aurikkelen, gjennom hammeren, armbolten og stigbøylen, endolymfe satt i bevegelse, sensoriske hår bøyet, videre gjennom hjernens nytelsessenter som sendte adrenalinet rett ut i tærne som følgelig sprikte spastisk i alle retninger gjennom hele seansen!

    NIDO har jo beskrevet dette anlegget tidligere. Skader ikke å gjøre det igjen.
    Det består altså av Avantgarde Trio med et par basshorn plassert bak hvert sitt horn. Mao fire basshorn.
    Jeg er ikke spesielt god til å anslå størrelse på rom, men vil gjette på omkring 40 kvadratmeter, rektangulær form.
    I hvert hjørne er det plassert DAAD, modell 3?
    Ellers er førsterefleksjonspunkter dempet, og det var også noen greier bak lytteposisjon.

    Forsterkeren er en Audiopax, Stereo eighty eight. Verten fortalte at den ble drevet av to kåte åttiåtte. Litt rart navn på rør, men det spilte jo også svært virilt...
    Digitalriggen er en "stack" fra DCS og pre-ampen i denne ble benyttet. Må innrømme at jeg overhodet ikke gav kablene en eneste tanke, og jeg aner ikke hva som ble brukt.
    Er det et sunnhetstegn?? ::)



    I tillegg til undertegnede, i karakteristisk t-skjorte, var de tilstedeværende fra venstre verten HSobstad, Ivarlo, Totto, Arvid, og Electron. Electron er altså medlem nr.2 i Fjellsiden Lydlaug, dette ekslusive lauget som har et foreløpig inntaksstopp, men er åpen for at nye medlemmer kan tas inn, gitt at solen, månen, de 14 stjernene og Hale Bop, befinner seg i den rette posisjon, og at dette skjer på en dag hvor Brann slår Rosenborg 9-0 på Stadion.
    Vi i Bergen Lydlaug gjør naturligvis vårt beste for å skape tettere relasjoner mellom våre to laug.



    Avantgarde Trio er svært vakre imo. Desverre ikke så lette å fotografere. Som den hifisentralist jeg er har jeg skaffet meg et speilreflekskamera, i amatørhobbyklassen riktignok, men dog et som tar bildet når man trykker på knappen.



    Jeg har tidligere forvekslet nærbilde av et horn med en gynekologisk undersøkelse. Turte derfor ikke gå noe nærmere!





    Fyttigrisen de er vakre. Kvinnfolk liker blomster, mannfolk liker Avangarde Trio!!



    Det er to av disse basstårnene, til hver høytaler. Det merkes, på en god måte.





    Ellers var det, som tidligere nevnt, utstyr plassert rundt i stuen.

    Emotive Audio Sira LE forforsterker. Veldig lekker! Men ifølge verten hadde den et støyproblem pga noe jordingsettellerannet (korriger meg om jeg tar feil).



    I hjørnet her ses en Eastern electrix minimax. Om jeg ikke husker feil yter den 8w og har fått svært gode anmeldelser. Den andre dingsen aner jeg ikke hva er. Kanskje en riia? Der var ihverfall rør!



    Er Decaware Zen Taboo var det også plass til i vinduskroken. Var det kanskje denne som var 8w, kan ikke huske. Dette er en effektforsterker med gainkontroll. Sikkert morsom for dem som har ultrasensitive høytalere. Fin å se på og ikke dyr. Mener også å ha lest gode omtaler av denne,men det ligger langt tilbake i diffushukommelsen.





    NIDO unngår å beskrive lyden. Ord blir fattige, jeg forstår det, men jeg har tenkt til å gå i fella...

    Det låter enormt stort, rommet opptaket er gjort i fremstår veldig stort. Jeg har lest at noen kritiserer horn for å gi et unormalt inntrykk av rom. Men slik det fremstår for meg, opplever jeg ikke at noe låter kunstig stort. Jeg bryr meg hatten om det er riktig så lenge det låter riktig. Her er det enorm dybde i lydbildet og glimrende oppløsning.
    Musikken flyter på en totalt uanstrengt måte, og man får inntrykk av at man kan skru opp i det uendelige. Det skulle vel kanskje bare mangle, Audiopax'en er vel på 15w. Mer enn nok med andre ord. Trio har vel en sensitivitet på 170dB/w eller noe sånn...Men tyst var det, når det skulle være, null brumm.
    Kraftwerk's "Minimum Maximum" var et høydepunkt. Jeg var på denne konserten på Rockefeller, tror det var i 2004. Man Machine låt mye bedre hos Sobstad enn jeg kan huske fra konserten (nå husker jeg egentlig nesten ingenting fra konserten, intoksikert som jeg var). Det er noen partier i denne live-innspillingen som har helt herlige dyppbasseffekter. Dette ble ubeskivelig bra gjengitt fra HSobstads anlegg. Dette er nok en av de mest skjellsettende opplevelsene jeg har hatt siden jeg begynte med hifi (eller sjelssettende opplevelser, som endel medforumister ville si det, og det er vel forsåvidt like beskrivende).
    Jeg hadde også med meg Nils Erik Sparffs violintolkning av Vivaldi "De fire årstider", med Drotningholms Barokkorkester (BIS), og dette var også en ut av kroppen-opplevelse.

    Men alt er ikke bare halleluja. Cannonball Adderley's "Mercy, mercy, mercy", en live-innspilling fra sent 60-tall. Her hang ikke bassen sammen med resten, og det hele hørtes rart ut. Jeg er overbevist om at dette har med plassering å gjøre. Her må forskes litt nøyere på plassering av hornene i forhold til basshornene.
    Da vi var der ble hornene trukket frem, fordi verten og Electron mente det låt bedre slik, men litt på halv åtte etter min mening. Nevrosene mine merket øyeblikkelig at det ikke var 100% symmetri i toe-in, og sikkert ikke i avstand fra bekvegg heller. Her kommer nok verten garantert i mål etterhvert. Avstanden i forhold til basshornene er nok viktig i forhold til hvordan de integrerer med resten, og dette blir mer tydeligere på visse typer musikk.

    Men hva kan man si da...Jeg er særdeles fornøyd med mitt eget oppsett. Det tilfredsstiller meg på alle måter, selv etter denne opplevelsen. Alikevel kan jeg si at dette er første gangen, etter at jeg fikk det oppsettet jeg har nå, at jeg har tenkt at dette ville jeg byttet til hvis jeg kunne, uten å blunke.

    Det var en veldig hyggelig kveld for min del. Kjekt å møte så kjekke og tildels totalt fremmede mennesker bare fordi man har samme lidenskap. Det er noe jeg setter mer og mer pris på med denne hobbyen.

    Og hva tror dere verten hadde i taket...



    En hornlampe...haha...jeg elsker slik entusiasme!!!

    Du har ikke sett det siste av meg HSobstad. Om du ikke slipper meg inn på en ny lytt innen rimelig tid kommer jeg til å skrape på døren din hver kveld til du åpner døren...

    Takk for meg, dette var virkelig en stor hifiopplevelse!

    Mvh Nils aka "Kjoenik" aka "Mr Brown Eye"

    :)
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Besøk - del 2

    Så bar turen over til naboen, den andre halvdelen av medlemsmassen i dette lokale lydlaug; HSobstad :)
    Der var det allerede besøk (heisann kjoenik), så fra denne delen av besøket kommer det nok bilder etterhvert. EDIT: Der var bildene ute allerede ja, og med enda mer euforisk beskrivelse enn min ;D (bare fordi jeg er så beskjeden).

    Avantgarde Trio er store..., - og flotte. Disse horn-systemene med tilhørende basskasse fyller omtrent hele kortsiden av stuen/lytterommet. Dempet belysning og kreativ bruk av små spotlights gav de røde hornene et flott, nærmest trolsk skjær :).

    HSobstad spiller fra to ulike kilder, en dCs-rigg med drivverk og et harddiskbasert Mac mini system med uttak av signalet via optisk kabel ut til dCs-dacen. Etter dCs-riggen står det en Audiopax integrert forsterker. HSobstad har endel ulike forsterkere stående og Audiopaxen kan vel nærmest kalles en vente-forsterker i påvente av costum-bygde Emotive 300b-baserte monoblokker og preamp. Emotive-settet skal være meget støysvakt for å være tyst på de svært sensitive Trio-høyttalerne. Det står allerede en preamp fra Emotive i stuen og designet på denne er svært lekkert, så forventningene tll det nye settet er store både angående utseende og musikalsk ytelse :).


    Vi benket oss, glassene ble fyllt opp og vi var klar til å spille...

    Gjestenes medbrakte cd-er og vertenes musikk ble spillt :) :), det kom noen smil (les brede glis) og det ramlet nok noen superlativer ut av munnen på alle som var tilstede... :) ;) ;D
    Stort ble større, mektig ble mektigere og vi fikk følelsen av å bli omsluttet av musikken i en grad som jeg ihvertfall skjelden har opplevd. Og så den dynamikken da...
    Jeg har opplevd andre Avantgarde-oppsett jeg har hørt som ganske ego-høyttalere med liten sweetspot. Ikke så her, kanskje gjør størrelsen på system hele kort-siden vi satt i til sweetspot :)
    Oppsettet spiller i tillegg svært oppløst, klangbalansen heller nok bittelitt mot det klare og kalde, men dette er ting som trolig vil endres når de nye Emotive-forsterkerne kommer i hus.
    Alt i alt eget bra og meget imponerende anlegg og ytelse :).

    Gutta i Fjellsiden lydlaug er i tillegg to rause og meget hyggelige musikk- og hifi-entusiaster som tok imot oss med åpne armer, vi kommer gjerne igjen. :) :)


    Anleggene i Fjellsiden Lydlaug spiller skummelt bra, og enda kommer det til å bli bedre; foruten nye komponenter underveis kan det optimaliseres mhp kabler, vibrasjonsbehandling og strøm-tilførsel...
    ...og kanskje kommer det vinyl også etterhvert ;)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    jajaja, det hadde jeg glemt. Verten har konkrete vinylplaner, som samsvarer med mine drømmer, oioioi.
    Og de nye 300B blokkene ja...
    Vi har definitivt noe å se frem til!
    Bergen is the new Sørlandet ;D

    PS.Verten har korrigert meg. Hukommelsen er ikke perfekt.
    Støy fra Emotive Audio Sira LE oppstår ved kombinasjon med effekforsterkere som har høy gain. Jordingsproblematikken må ha dreid se om noen annet. Ikke lett å holde styr på alt det tekniske.
    Jeg er tross alt bare et naturvitenskapelig menneske ;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Flotte bilder og inntrykk! ;D

    Vi tåler flere bilder hvis noen har det! ;D ;D

    Skulle man kommentere noe så kan man vel forsiktig anta at HSobstad har mindre til at store/dyrerack har nevneverdig betydning for lyden ;D Jeg er dog ikke sikker på om jeg hadde turt å ha noe så dyrt stablet opp på et slikt bord....

    Mvh
    OMF
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    ivarlo skrev:
    Besøk - del 1

    Jeg og aa var på hyggelig besøk hos Fjellsiden Lydlaug her en kveld. Vi ble mottatt av Elektron og traktert med midler som nok satte ned den kritiske evnen og samtidig økte entusiasmen (også kjent som rødvin :D). Det er dårlig med bilder fra denne delen av evenemanget, men muligens kan andre supplere med bilder fra senere på kvelden.

    Elektron sitt anlegg må nok betegnes som en nytelse for både øye og øre. Eksakte typebetegnelser er nok å finne andre steder, men kort fortalt ble det spilt på Elektrocompaniet cd-spiller, Cary for- og effektforsterkere og noen skikkelig lekre høyttalere av tysk herkomst. Pre-ampen er en todelt sak med masse finere 6sn7-rør. Monoblokkene heter 211 og har både 300b og 845 rør. Sistnevnte lyser så sterkt at blokkene nok kan brukes til leselampe om det skulle være ønskelig. Acapella-høyttalerne er flotte, pianolakk, ca 160 cm høye med aktive basser, flotte røde horn til mellomtonen og forgyllet plasma-diskant for å ta seg av de høyeste frekvensene. To fine skulpturer til stuen/lytterommet.

    Anlegget spilte godt, med den store og kjappe lyden som gjerne er typisk for horn-baserte oppsett. Lydbildet opplevdes balansert, svært klart og med en nydelig vektløs diskantgjengivelse. Elektron lytter nok vanligvis med større avstand til høyttalerne enn jeg er vant med og anlegget spillte godt uansett hvor en befant seg i rommet, og uansett hva vi foret det med av musikk. Muligens kunne holografi og romfølelse blitt forbedret med mer toe-in av høyttalerne og dermed mer ego-innstilling, men dette er spikking av små fliser. Alt i alt et meget vellydende anlegg :) :)
    Takk for trivelig besøk Ivarlo og AA og til deg Ivarlo takk for positiv omtale. Nå var det på ingen måte meningen å redusere den kritiske sansen ved å servere litt rødvin ;D Gjester, rødvin og god musikk er en god kombinasjon slik jeg ser det. Hyggelig å få hilse på Kjoenik og Totte på kveldens del to hos Hsobstad. Nydelig Vivaldiinnspilling Kjoenik. Siden vi glemte å ta bilder fra besøkets del en, legger jeg for andre leseres skyld ved noen smakebiter av hva vi hørte på.

    mvh Elektron
     

    Vedlegg

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Flotte reportasjer av flotte anlegg. Her har vi helt klart lyst på en audiens...og det fort ;D
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Elektron skrev:
    Nå var det på ingen måte meningen å redusere den kritiske sansen ved å servere litt rødvin ;D Gjester, rødvin og god musikk er en god kombinasjon slik jeg ser det.
    Helt enig. Beklager, litt flåsete skrevet av meg. Det var nok ettervirkningen av å høre to så gode oppsett som fikk det til å renne over med språkblomster ;).

    Kommer gjerne igjen for å lytte, både med og uten rødvin. :) :)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    En fremragende aften hos hsobstad var det. Man fikk inntrykk av at høyttalerne var litt grenseløse i sin evne til å gjenskape dynamikk fra 20 Hz og oppover. Jeg hørte Duo Grosso hos Lyric i høst og syntes ikke Grosso-bassen var så gal den gangen, men det var en ahaopplevelse å høre hvordan basshornene til hsobstad klarte å gjenskape live-følelsen held ned i dypet. Jeg må si meg enig med kjoenik i at Kraftwerk var et høydepunkt, for min del sammen med en Audun Kleive-trommesolo (visper!) fra KOM Live-platen med Samuli Mikkonen og Anders Jormin. Det var tidvis som å høre en annen innspilling.
    Jeg viste bildene av anlegget til min bedre halvdel og tenkte at det ikke kunne være mulig for noen å mene at dette ikke så nydelig ut - jeg tok feil.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Jeg vet ikke hva som er mest imponerende - de to sublime rigene eller det faktum at de får lov til forskjønne stuene. Inspirerende å se så gjennomførte oppsett!

    Men er det ikke noe som mangler her; jeg mener rør og horn og bare cd ;)
     
    J

    JAE

    Gjest
    AHHH

    Usedvanlig flott dette 845 røret (Golden Dragon) på Cary 211 AE,drar en viss kjensel på disse blokkene,Elektron ;D....Vakkert
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Tusen takk for fine ord fra Ivarlo, kjoenik og totte i forbindelse med lyttekveld hos Elektron og undertegnede.

    Meget motiverende å få feedback på at vi er på rett vei. Det har skjedd mye innkjøp på et par år og særlig siste året, og læringskurven er bratt. Kontakten med dedikerte hifi-entusiaster er en del av det givende med denne hobbyen.

    Veien til Nirvana er lang (og kostbar), men for min del er det ikke målet som er målet. Veien dit er spennende og følgelig blir målet trolig aldri helt nådd. Dette betyr ikke at det er aktuelt å bytte ut på løpende bånd - det er både dyrt å slitsomt - men at det med ordentlige hi-end anlegg alltid er rom for ulike typer justeringer. Og Jim Smith framhever da også i sin lektyre at rommet (og alt som måtte befinne seg der) påvirker lyden i like stor grad som komponentene selv.

    Pesquera savnet noe og sikter nok til vinyl. Det kommer nok (hos meg - Elektron får tale for seg selv her). Men det er mye som også mangler før det begynner å spille virkelig bra. En ting er å koble til Rives PARC-en En annen ting er muligens et strømfilter. De nye forsterkerne mangler. Så var det rommet da... ::)

    Men det er av største betydning å ikke glemme å nyte musikken underveis. Akkurat nå spiller Tangerine Dream - Hyperborea. Ha en fin kveld alle sammen.

    Mvh
    Helge
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    HSobstad skrev:
    Pesquera savnet noe og sikter nok til vinyl. Det kommer nok (hos meg - Elektron får tale for seg selv her).
    Spennende! Tror ikke jeg er i posisjon til å påpeke eventuelle mangler ved slike anlegg... Men ja, jeg siktet til vinyl.

    Men med slike dynamiske ressurser til rådighet ville jeg tror at vinylens fortrinn ble ytterligere forsterket. Rør har også en egen evne til å fremheve ”stoffligheten” i analog gjengivelse; så da får en heller tåle litt ekstra sus og lytte igjennom støyterskelen.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Det nærmeste jeg kommer vinyl de neste årene er at forforsterkeren har riaatrinn ;D

    Elektron
     

    aa

    Fersking
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Besøk hos Elektron og HSobstad.

    Var først på besøk hos Elektron sammen med Ivarlo og HSobstad. Deler av anlegget til Elektron med Cary SLP-05 og Cary 211 monoblokker har jeg hørt før hos Lyric i Oslo med godt resultat. Acapella høytalerene derimot var det første gang jeg hørte og de må sies å være en estetisk såvel som lydmessig nytelse. Flotte som skulpturer og med en flott finish. Lydmessig falt de i smak. Spilte stort, åpent, vektløst og med god fylde og tyngde i dybden. Det hele låt avslappet og naturlig og vi merket oss og at det spilte flott også på lave volumer, noe som er viktig for de av oss som ikke kan guffe på alfor mye i de sene timer. Jeg vil tro at litt arbeid med kabling og strømrensing kan løfte anlegget ytterligere (og bra er det ellers hadde han jo vært i mål). Min oppsummering er: Dette kunne jeg levd meget godt med.

    Turen gikk deretter til HSobstad der flere andre også var tilstede. Har hørt Trio horn før hos Lyric men jeg må innrømme at det hadde gått litt i glemmeboken. Uansett var det en mektig opplevelse. Med hensyn på størrelse, oppløsning og dynamikk er det sannsynligvis det beste jeg har hørt. Sitter alikevel med enfølelse av at litt mer varme i form av 300b blokkene som er i bestilling og eventuelt en rør preamp vil gjøre underverker, uten at jeg følte tegn til lyttetretthet. Kabling og strømrensing kan nok og bidra til å løfte anlegget ytterligere. Alt i alt et forrykende bra anlegg.

    Takker for invitasjonen fra to rause og trivelige verter, og anser meg for heldig som får oppleve to så særegne og vellydende anlegg.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Hei aa

    Tusen takk for fine ord til oss i Fjellsiden Lydlaug, i forbindelse med lyttekvelden på forrige onsdag hos Elektron og undertegnede.

    Vi avholder akkurat nå et lite styremøte - fremmøtet er som vanlig 100% av medlemmene - og vi har nettopp ferdig-behandlet kveldens hovedsak; Hi-End messen i München. Kan røpe at det ble vedtatt å dra ned i perioden 20-23. mai. Det gir to dager på messen. Fly og hotel er bestilt.

    Håper å treffe flere kjente på messen.

    Mvh
    Helge
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hei aa.

    Jeg takker og bukker for hyggelig omtale i forbindels med lyttingen. Din evne til å beskrive lyd er som en vinkjenners evne til å beskrive en utsøkt vin. Dette med kabling og strøm er nok noe jeg må jobbe mer med. Hvis jeg får ting til test håper jeg du låner meg et øre.

    mvh Elektron
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    En kveld i forrige steg jeg opp fra mørket, til periskopdybde. Jakten på god lyd hadde pågått en stund, men endelig var målet i siktet.



    hæh...
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    "Kom an Gunnar, vi tar en tur ombord. Drita lækkar skute det derre"
    "Hold kjæft Kjoenik, ser du ikkje at eg pattar på pipen min"
    "Drit og dra Gunnar. Eg tar i hverfall turen!"



    Etter å bordet skuta som tilfeldigvis heter "Elektron" (med K) aner man øyeblikket et umiskjennelig maritimt preg i innredningen. Dette er kapteinens lugar (som han også deler med Fru Kaptein).

     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Har ikke jeg sett den lampa der før tro????
    Ikke brems i nedoverbakke- Full fart her!!!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Ja, herremannen som bor i dette huset har en tilknytning til havet, og ikke minst til beboerne der. Han er nemlig lovfortolker i Departementet for Havets Nytelser. Og historien om frekkasfiskebåten Elektron har nok blitt fortalt mang en gang som godnatthistorie til barna i huset.

    Men for å få en dypere forståelse for hvem Elektron er må man kikke nøyere rundt i stuen etter hint.

    Jeg trenger hjelp til navnet på dette instrumentet!



    Ah, et kjent ansikt. Kan Elektron være en ihuga klassiskentusiast med umettelig appetitt for alt det vidunderlige som denne musikksjangeren har å tilby??

     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    kjoenik skrev:
    Jeg trenger hjelp til navnet på dette instrumentet!

    Jeg tok min nystemte .... i hende,
    sorgen forgik mig paa Ulrikens topp...
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    sorgen forgik mig paa Ulrikens topp...
    Ja, Elekton's entusiasme for klassisk musikk er et sorgens kapittel, så langt...Man jeg tror kanskje jeg har sådd en spire etter kveldens avslutningsslåt fra The new world...Mer om det senere!

    Den klassiske musikken i Elektron's hjem ivaretas av hans vakre kone som er semiprofesjonell (?) fiolinist i Collegium Musicum, et blandet ensemble av profesjonelle og amatører, som for det meste gesjeftiger seg med tidligmusikken og wienerklassikerne.

    Her er hennes instrument



    Mens kunstsamlere benytter seg av kunstagenter var det en, la oss kalle det fiolinagent, som trålet Europas kroker og avkroker, på jakt etter det perfekte instrument til denne kvinnen.
    Til slutt fant han altså dette eksemplaret, bygget mot slutten av 1800-tallet.
    Jeg holdt dette kunststykket i mine hender helt til nervene ikke klarte mer og jeg leverte det tilbake med klamme og skjelvende hender.

    Byggerens signatur

     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Jeg burde sitte muse stille men dette er spennende selv for meg.

    Elektron
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn