Fjellsiden Lydlaug

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.581
    Antall liker
    27.710
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    HSobstad skrev:
    tkr skrev:
    Aaahh, ok.
    Hører du forskjell med og uten kameler?
    mvh
    "Glem ikke kamelene", Marty Feldman. ;D ;D ;D ::)

    (muligens en av mine mest usakelige innlegg - så langt)
    ;D ;D ;D
    Du må nok jobbe litt mer med de usakelighetene! Kan ikke være bekjent at en lang rekke med bare sakelige innlegg! Husk, du er på HFS nå!;D
    mvh
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    tkr skrev:
    Aaahh, ok.
    Hører du forskjell med og uten kameler?
    mvh
    Kamelene kom som du nok forstår inn i bildet for å signalisere at dette var noe jeg definitivt ikke hadde tro på. Jeg ble imidlertid utfordret av JAE til å prøve 4 stk på utgangsrørene til forforsterkeren.

    Vi har spilt litt forskjellig musikk i kveld og både min frue og undertegnede er enige om resultatet. Ringene gjør forsåvidt ikke noe med selve lydprofilen i den forstand at du får strammere bass, mer fyldig mellomtone osv.osv. Lydbilde er det samme men det spiller litt renere. Med andre ord demper ringene feedback fra omgivelsene via rørene. Fagbetegnelsen er vel mindre mikrofoni. Det var såpass vellykket at jeg i kveld har bestilt ringer til resten av rørene på forforsterkeren. Da er det bare to kameler igjen. Strømrensing og vinyl ;D

    mvh Elektron
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.581
    Antall liker
    27.710
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Elektron skrev:
    tkr skrev:
    Aaahh, ok.
    Hører du forskjell med og uten kameler?
    mvh
    Kamelene kom som du nok forstår inn i bildet for å signalisere at dette var noe jeg definitivt ikke hadde tro på. Jeg ble imidlertid utfordret av JAE til å prøve 4 stk på utgangsrørene til forforsterkeren.

    Vi har spilt litt forskjellig musikk i kveld og både min frue og undertegnede er enige om resultatet. Ringene gjør forsåvidt ikke noe med selve lydprofilen i den forstand at du får strammere bass, mer fyldig mellomtone osv.osv. Lydbilde er det samme men det spiller litt renere. Med andre ord demper ringene feedback fra omgivelsene via rørene. Fagbetegnelsen er vel mindre mikrofoni. Det var såpass vellykket at jeg i kveld har bestilt ringer til resten av rørene på forforsterkeren. Da er det bare to kameler igjen. Strømrensing og vinyl ;D

    mvh Elektron
    Jeg skulle gjerne hørt ditt oppsett en gang!
    Slik som det er beskrevet, tror jeg nok at vinylkamelen glir ned medhårs.
    Pussig, forresten, at du hører forskjell med og uten rørdempere. Hos meg klarte jeg ikke å høre forskjell.
    Jeg satte dem pliktskyldigst på, men hørte ikke forskjell...
    mvh
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Elektron skrev:
    ;D ;D ;D

    Elektron
    Ikke dårlig! 103mA
    Vi presser kjelen litt - for musikkens skyld. Det står det respekt av!
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    kjoenik skrev:
    Elektron skrev:
    Da er det bare to kameler igjen. Strømrensing og vinyl ;D

    mvh Elektron
    3 kameler...rack
    Men Nils da. Nå blir Elektron skuffet. Det er jo et spesialrack; NOS Electrojuks. Utmerker seg spesielt ved god åpning i lyd, god detalj, suveren hologram og meget fast bass! Og tro meg - svært vanskelig å få fatt i. Vi kan bare misunne ham den perlen og håpe at han i et øyeblikk av tankeløshet legger ut racket for salg. Da gjelder det å være kjappt ute...
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Da nærmer amp-ene seg. Mandag kl. 22.55 var det ett år siden bestillingen ble plassert.

    Status fra i går morges er at begge monoblokkene nå er oppe og spilles inn, men mangler tre-rammen.

    Jeg kan ikke nekte for at det er en smule spennende!
     

    Vedlegg

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    kjoenik skrev:
    Elektron skrev:
    Da er det bare to kameler igjen. Strømrensing og vinyl ;D

    mvh Elektron
    3 kameler...rack
    Men Nils da. Nå blir Elektron skuffet. Det er jo et spesialrack; NOS Electrojuks. Utmerker seg spesielt ved god åpning i lyd, god detalj, suveren hologram og meget fast bass! Og tro meg - svært vanskelig å få fatt i. Vi kan bare misunne ham den perlen av et rack, og håpe at han i et øyeblikk av tankeløshet legger det ut for salg. Da gjelder det å være kjappt ute...
    ;D Vanskelig å få tak i ja!

    Blokkene ser ubeskrivelig lekre ut! Blir spennende å se dem i full påkledning!!
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Package Progress
    Location Date Local Time Description
    OSLO,
    NO 25/06/2009 7:38 IN TRANSIT
    25/06/2009 7:38 IMPORT SCAN
    25/06/2009 7:06 DESTINATION SCAN
    25/06/2009 7:06 IMPORT SCAN
    25/06/2009 6:30 DESTINATION SCAN
    25/06/2009 5:55 ARRIVAL SCAN
    GLOSTRUP, COPENHAGEN,
    DK 24/06/2009 19:50 DEPARTURE SCAN
    24/06/2009 12:30 ARRIVAL SCAN
    LANGENHAGEN,
    DE 24/06/2009 7:37 DEPARTURE SCAN
    24/06/2009 3:44 ARRIVAL SCAN
    KOELN (COLOGNE),
    DE 24/06/2009 0:01 DEPARTURE SCAN
    EAST MIDLANDS AIRPOR,
    GB 22/06/2009 21:56 DEPARTURE SCAN
    22/06/2009 2:09 ARRIVAL SCAN
    ROISSY, PARIS,
    FR 22/06/2009 2:00 DEPARTURE SCAN
    ROISSY, PARIS,
    FR 21/06/2009 21:25 ARRIVAL SCAN
    PHILADELPHIA,
    PA, US 21/06/2009 8:02 DEPARTURE SCAN
    PHILADELPHIA,
    PA, US 20/06/2009 11:42 DEPARTURE SCAN
    20/06/2009 1:14 EXPORT SCAN
    20/06/2009 0:13 ARRIVAL SCAN
    MIDDLETOWN,
    PA, US 19/06/2009 22:10 DEPARTURE SCAN
    19/06/2009 21:23 ARRIVAL SCAN
    REEDSVILLE,
    PA, US 19/06/2009 19:55 DEPARTURE SCAN
    19/06/2009 19:30 ARRIVAL SCAN
    STATE COLLEGE,
    PA, US 19/06/2009 19:10 DEPARTURE SCAN
    19/06/2009 19:00 ORIGIN SCAN
    US 19/06/2009 16:48 BILLING INFORMATION RECEIVED
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Da er det vel bare å varme opp bicepsen. Kjenner jeg deg rett er det kun dager til jeg blir invitert bort for å bære store trekasser ;D

    Elektron
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Elektron skrev:
    Da er det vel bare å varme opp bicepsen. Kjenner jeg deg rett er det kun dager til jeg blir invitert til å bære store trekasser ;D

    Elektron
    Jeg har gått med hørselsvern 24/7 de siste ukene for sensitivere hørselen til den dagen jeg blir invitert på for å høre de nye blokkene dine Hr.Sobstad. Håper det blir snart for det begynner å bli litt murring på jobben (kommer alltid for sent...hører ikke vekkerklokka). Hører ikke hva pasientene sier heller, men det gjør ikke så mye siden de stort sett bare ønsker å snakke om seg selv og sine plager.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Litt tidlig hjemme fra jobb i dag og gjett hva jeg så over gjerdet til naboen? Og han kommer ikke hjem før om flere timer. Godt ungdommen er hjemme og kan sitte vakt til far kommer hjem. Nei jeg får brette opp ermene og hjelpe til med å få de innenfor døren tenker jeg.

    Elektron
     

    Vedlegg

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    232
    Antall liker
    7
    ...nå bør far sjøl se å skynde seg hjem...
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Oioi, det nærmer seg. Overraskende at ikke HSobstad har faket et migreneanfall og stukket fra jobben for lenge siden ;)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Elektron skrev:
    Litt tidlig hjemme fra jobb i dag og gjett hva jeg så over gjerdet til naboen? Og han kommer ikke hjem før om flere timer. Godt ungdommen er hjemme og kan sitte vakt til far kommer hjem. Nei jeg får brette opp ermene og hjelpe til med å få de innenfor døren tenker jeg.

    Elektron
    Elektron er en liten fantegutt, av og til. Men til gjengjeld er han alltid behjelpelig. Var ikke mer enn hjemme før han plutselig befant seg i stuen og brettet seg over kassene.
     

    Vedlegg

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    kjoenik skrev:
    Jeg har gått med hørselsvern 24/7 de siste ukene for sensitivere hørselen til den dagen jeg blir invitert på for å høre de nye blokkene dine Hr.Sobstad. Håper det blir snart for det begynner å bli litt murring på jobben (kommer alltid for sent...hører ikke vekkerklokka). Hører ikke hva pasientene sier heller, men det gjør ikke så mye siden de stort sett bare ønsker å snakke om seg selv og sine plager.
    Hehe.. God kommentar. Umulig å avslå en slik tilnærming. Hold ut, invitasjon kommer.

    Skal på hageselskap (fest) i kveld og rett på hytten i morgen. Så ventingen fortsetter noe lenger, i hvert fall til søndag kveld. Legger ved et par smakebiter.
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Det var gutten sin! Vente 1 år på forsterkersett og så rett på hytta. Det er vel det Kjoenik på legespråket kaller coitus interruptus. Fikk heldigvis kastet meg frempå for å ta et bilde før Hsobstad låste døren, satte seg i bilen og kjørte avsted.

    Elektron
     

    Vedlegg

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Elektron skrev:
    Det var gutten sin! Vente 1 år på forsterkersett og så rett på hytta. Det er vel det Kjoenik på legespråket kaller coitus interruptus.
    Elektron
    ;D
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    De ser helt vanvittig lekre ut disse blokkene. Her snakker vi kunstverk. Inngraveringen er unikt for hvert par, og signert av kunstneren (om jeg ikke husker feil...leste litt på nettsidene til emotive).

    Men hva er det jeg ser på bildene...sementhøytalere i stua, og et horn som ligger strødd i et hjørne...hva skjera'??
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Ja,ja. Da får jeg bruke helgen til noe annet...

    Som dere sikkert kjenner til er vi i Fjellsiden veldig nøye på valg av rack. Under ulike besøk her i lauget kommer gjestene stadig tilbake til de flotte rackene våre. Jeg har vært litt på leting i ettermiddag og tror jeg har funnet noe som kan passe kjempebra. Det er en tredelt sak som passer til monotrnnene og forforsterkeren. Jeg tenkte jeg skulle overraske Hsobstad noe skikkelig når han kommer hjem fra hytten søndag kveld. Han kommer til å bli kjempeglad!

    Elektron
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    [quote

    Men hva er det jeg ser på bildene...sementhøytalere i stua, og et horn som ligger strødd i et hjørne...hva skjera'??
    [/quote]

    Er det ikke det vi kaller en gedigen stereoforstoppelse? Mye utstyr inn og lite ut ;D

    Elektron
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Elektron skrev:
    [quote

    Men hva er det jeg ser på bildene...sementhøytalere i stua, og et horn som ligger strødd i et hjørne...hva skjera'??
    Er det ikke det vi kaller en gedigen stereoforstoppelse? Mye utstyr inn og lite ut ;D

    Elektron
    [/quote]

    Det høres ikke ut som noe man ønsker å kurere...

    Likte de rack'ene. Prototyper??
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    kjoenik skrev:
    Men hva er det jeg ser på bildene...sementhøytalere i stua, og et horn som ligger strødd i et hjørne...hva skjera'??
    De betonght har fulgt meg gjennom hele mitt voksne liv og er trolig spiren til dagens hifi-status. De er like fine som den dagen, midt på 80-tallet, jeg brente av betydelige deler av studielånet og hentet dem i butikken.

    Man selger ikke slikt sånn uten videre... ;)
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Da spiller jeg på eget anlegg i kveld som en liten oppvarming til morgendagens oppkobling. Har konsentrert meg om Bodil Niska i kveld. Det spiller bare herlig.

    Elektron
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Da var dagen kommet og Hsobstad inviterte over til rigging og prøvelytting av det nye forsterkersettet. Det er vel ingen overdrivelse å si at jeg besvarte sms'en innen et nanosekund. Først måtte vi montere litt rør må vite. Hovedrøret W.E. 300B monteres med nensom hånd før diverse kabler finner veien til inn og utganger.

    Elektron
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Vakre ikke sant? Som sagt vi fyrte opp greiene og hørte den deilige "kling klang" lyden i hornene når 300B røret begynte å leve. Herlig! Så gjensto vel bare å dra i gang litt deilig musikk.

    Elektron
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Forsterkerne er nye, rørene er nye, jeg er sikkert subjektiv men la gå med det. Dette spilte vakkert. Nå er jo jeg bortskjemt med god lyd hos Hsobstad (og meg selv ;D) fra før. Vi koser oss med musikk og treffes hos hverandre ukentlig. I mine ører hører jeg for det første en utrolig detaljrikdom. Dynamikk og holografi er enestående. Hvis jeg skal prøve å beskrive det siste så er det som om du henter lyden inne fra høytalerne og plasserer den fremfor. Nesten som om du kan gå rundt artisten. Bassene integreres også på en flott og naturlig måte.

    Som nevnt tidligere er utstyret nytt og må selvsagt slipes ned over en periode. Men tro meg det blir bare til det bedre. Det ble ikke så mye tid i kveld til finlytting det får vi ta senere Gratulerer til Hsobstad. Dette var det verdt å vente på. Jeg gleder meg til mange flotte lyttekvelder fremover ;)
     

    Vedlegg

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Oj, oj, utrolig flott!

    Gratulerer så mye, dette så usedvanlig vakkert og spennende ut.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Dette var utsøkt. Gratulerer så mye HSobstad!

    mvh
     
    D

    Dilla

    Gjest
    Ultravakkert!

    Det er noe eget med blåttlysende 300B, "kling-klang sangen" under tenning og slukking, de lukter til og med godt (på en varm måte).

    Gratulerer med et besnærende vakkert musikkanlegg!!
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Tusen takk for fine tilbakemeldinger.

    Tror dette blir bra. Må nå vurdere racket som Elektron har jobbet fram. Altså et slags Custom Rack. Elektron er - som vi alle kjenner til - i en egen klasse hva gjelder rack. "Sound is everything - style is purely a bonus" ;D
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ti Kei skrev:
    Ultravakkert!

    Det er noe eget med blåttlysende 300B, "kling-klang sangen" under tenning og slukking, de lukter til og med godt (på en varm måte).

    Gratulerer med et besnærende vakkert musikkanlegg!!
    Ti Kei brukte de rette ordene, så jeg tar meg den frihet etter egen erfaring å henge meg på alt han skrev her :)
    Legger bare til: Det låter ofte veldig bra også :)
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer Helge!!! :) :) :)

    Det ser jammen ut som det var verdt den lange ventetiden. Gleder meg til å lytte når anledningen byr seg... :D

    ivarlo
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Enda penere enn ventet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn