Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.616
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mere nonsens føtter

EDIT:
    Mye rart på den siden.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.272
    Sted
    Polen
    Mere nonsens føtter

EDIT:
    Mye rart på den siden.

Og kvantefysikk er et gjennomgående begrep. Synes denne var fin:

«A combination of crystals and quantum physics that organizes the protons through a force field, resulting in a more organic and realistic sound. Large version to be placed under components, power distribution, etc.»

Er det nobelprisvinnere vi har å gjøre med her?

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.293
    ikke dumt å samle på gamle dataer, se alle kontaktpunktene, alle vet jo at for hver paralellkobling blir motstanden halvert

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.520
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Folk hører visst forskjell på forskjellige kabelløftere også. Altså ikke bare selve kablene. 🤷‍♂️
    Jeg hører store forskjeller mellom forskjellige kablelløftere. Hvis jeg har en i plast og en annen i aluminium, slipper dem ned på gulvet så velger jeg alltid den som har mest organisk lyd og helst med svarteste bakgrunn.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.357
    Sted
    Horten
    Nesten litt rart at ingen (sålangt) har funnet på at sånne kabelløftere egentlig må jordes for å få best lyd.
    -For da trenger man helt sikkert en annen type kabelløfter for å løfte jordledningen.🤭

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    69
    Torget vurderinger
    5
    Hvis kabelløfterne er høyere enn høyttalerne, får lyden da såpass mye løft at lyden som kommer gjennom kablene kommer i ufase med lyden ut av høyttalerne? 😂

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.357
    Sted
    Horten
    Viktig med rett fall på kablene ja, så lyden flyter lett.
    -Sikkert derfor det er sånn pil på mange haifai-kabler.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.377
    Torget vurderinger
    1
    Hvis kabelløfterne er høyere enn høyttalerne, får lyden da såpass mye løft at lyden som kommer gjennom kablene kommer i ufase med lyden ut av høyttalerne? 😂
    Det er en naturlig motsetning mellom løft og fall som kan motvirkes dersom man plasserer forsterkerne på loftet. Vi vil jo ikke at lyden skal ha motbakke i kablene. Det er viktig å sikre jevnt fall i kablene slik at lyden renner rent og pent. Ca. 2,718 % fall fra forsterker til høyttaler så blir det naturlig lyd.

mvh
    KJ

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.466
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Men..i klassisk elektroteknikk feks kraftdistribusjon, så heter det sånn litt populistisk at mens strømmeen går ene veien i den ene lederen, så går den motsatt vei den andre - og vice versa..... så da er jo en leder alltid i motbakke..?? Aha... det gjelder da ikke haifaikabler? De følger jo som kjent en egen fysikk....

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.377
    Torget vurderinger
    1
    ^ Nå må du ikke forvirre de stakkars lydelektronmolekylene.

Mvh
    KJ

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.357
    Sted
    Horten
    Men er det ikke der denne quantum-skin-effekten kommer inn? Lyden "renner" nedover kablene i dielektrikum'et som er utviklet spesielt for hifi?:rolleyes:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.842
    Har man elektrisk varmefolie under parketten skal man kanskje ikke se helt bort ifra at det kan være fordelaktig å få litt avstand til denne med hjelp av avstandsstykker laget av ikke magnetiske materialer.
    1759843599939.jpeg

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.566
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har man elektrisk varmefolie under parketten skal man kanskje ikke se helt bort ifra at det kan være fordelaktig å få litt avstand til denne med hjelp av avstandsstykker laget av ikke magnetiske materialer.
    Vis vedlegget 1151100
    Du er klar over, hva du startet nå av neuroser, hos de med gulvvarme?? 😂 😂 😂

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.357
    Sted
    Horten
    Den nye nevrosen i forbindelse med gulvvarme, er nok som alle de andre haifai-nevrosene, ikke særlig påvirket av noe forskning.
    -Kun bruk av mye penger på et fantastisk ikke magnetisk quantum produkt vil løse problemet.:cool:

PS: Fremfor å løfte kablene, hva med å senke kablene ned i en kanal midt nedi varmefolie/vannrørene? Blir noe ala å tilføre "god" elektromagnetisme til signalene og dermed forbedre lyden?
    Noen burde kanskje lansere audiofil kabelkanal som kan bygges ned i gulvet. The Audiophile Cable Trench (TACT).:LOL:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.842
    Selv er jeg mer nysgjerrig på om toalettpapir innehar andre egenskaper enn kjøkkenruller når benytte til dette formålet.
    Men på alvor, en 18mm parkett gir muligens nok avstand. 7mm laminat muligens i grenseland om man er uheldig at kabelen går parallelt med nettspenning i folien.

For de fleste produkter ligger det typiske magnetfeltet i området 0.1–30 mikroTesla (µT), hvor varmefolie vanligvis ligger nærmere nedre delen av dette intervallet.

Norske myndigheter anbefaler vurderingstiltak hvis magnetfelt overstiger 0,4 µT i årsgjennomsnitt innendørs, men grensen for befolkningen er satt til hele 200 µT, som er betydelig høyere enn det elektrisk varmefolie genererer i praksis. https://emf-consult.com/emf-info/grenseverdier-for-elektromagnetiske-felt-emf/

Magnetfelt avtar raskt med økende avstand fra kilden:
    1 mm: ca. 0,4 µT (ved kilden)
    2 mm: ca. 0,2 µT
    4 mm: ca. 0,1 µT
    10 mm: ca. 0,04 µT
    20 mm: ca. 0,02 µT
    40 mm: ca. 0,01 µT

Om man ønsker utfordre perplexity.ai ser den ut til å bruke denne https://no.wikipedia.org/wiki/Magnetfelt
    Bare så det ute av veien, — jeg har ikke gulvvarme så jeg poster mest for å ødelegge andres nattesøvn 🍻

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.466
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hm.... det jordmagnetiske feltet i Norge ligger mellom 50 og 60 uT, litt avhengig av hvor man er... nå er dette nesten statisk, men variasjoner på over 1-2 uT forekommer... også raskere pulsasjoner på noen hundre nT forekommer... alt med opphav i solstormer..... kanskje det kan være årsaken til at alt innimellom låter het rævva...??

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    4.080
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hm.... det jordmagnetiske feltet i Norge ligger mellom 50 og 60 uT, litt avhengig av hvor man er... nå er dette nesten statisk, men variasjoner på over 1-2 uT forekommer... også raskere pulsasjoner på noen hundre nT forekommer... alt med opphav i solstormer..... kanskje det kan være årsaken til at alt innimellom låter het rævva...??
    Vi burde kanskje bli resatt i en MR-scanner av og til:LOL:

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    738
    Torget vurderinger
    1
    Selv er jeg mer nysgjerrig på om toalettpapir innehar andre egenskaper enn kjøkkenruller når benytte til dette formålet.
    Men på alvor, en 18mm parkett gir muligens nok avstand. 7mm laminat muligens i grenseland om man er uheldig at kabelen går parallelt med nettspenning i folien.

Bare så det ute av veien, — jeg har ikke gulvvarme så jeg poster mest for å ødelegge andres nattesøvn 🍻
    Jeg hadde en gang gulvvarme i stua, og la merke til en pulserende støy når jeg temporært brukte en Walkman Professional som kilde til stereoanlegget (det er den eneste kassettspilleren jeg noensinne har hatt). Walkmannen lå da på gulvet, og støyen kom og gikk i takt med lyset på termostaten.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn