Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mer gadget for å fjerne jordstøy monsteret mange har i veggene sine.

    Vi snakker gjerne 1MNOK for "sølv" versjon.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Mer gadget for å fjerne jordstøy monsteret mange har i veggene sine.

    Vi snakker gjerne 1MNOK for "sølv" versjon.
    Kunsten å maksimere «løsninger» på problemer som ikke eksisterer ...

    mvh
    KJ
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jada.. og pluggene er " The connectors used are specially design for high end ethernet cables and has a die-cast robust zinz housing and high quality latch-protectors. " - akkurat som disse.. til 8€ pr stk...

    og "dingsen" på midten er "In the aluminum body milled out of two solid pieces of non magnetic high grade aluminum which is specially designed to keep out any interferance, the isolator is molded in a vibration dampening material."

    Jaja... det er vel de som biter på her også... :cool:
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vil du ha bedre lyd så legg monter ekstra jumpere/HT kabler i serie med den du har.
    Screenshot 2023-04-01 at 08.32.40.png


    Hvor kommer alle rådene fra?

    Ikke lenge etter kommer den vitenskapelige forklaringen..

    Screenshot 2023-04-01 at 08.38.28.png
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Det jumpertullet holdt jo også OHC på med. Jumpere terminert på høyttalerkablene før de ble tilkoblet høyttalerne, en magisk oppgradering…
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Huske å skifte til audiofil strømkabel til tv din

    Klarer dere ikke se og høre alt så er det veldig forståelig. Så mye løgn og fanteri er det få som klarer å lire utav seg.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Huske å skifte til audiofil strømkabel til tv din

    Klarer dere ikke se og høre alt så er det veldig forståelig. Så mye løgn og fanteri er det få som klarer å lire utav seg.
    Jeg kjøpte nettopp denne til tven men bare for pynten sin skyld og fikk med en fancy hdmi kabel :) :giggle:

    mvh

    H2f60fa98620c4b03953183c3134815fcT.jpg
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    Og tenk bare hva Vidar innbrenningsverktøy fra Nordost vil gjøre. Han testet jo kabelen rett ut av boksen og vipps så ble bildene 1000 ganger bedre.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.543
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Oslo
    Hvis kablene gir bedre bilder på TV burde de også gitt bedre bilder ut fra printeren. Jeg venter fortsatt spent på bevisene….
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    913
    hvorfor blir ikke hifi-strømkabler levert med ferrit, vil ikke det ha mer funksjon (i teorien) enn furutec støpsel og annet fjas? eller er det bare hensiktmessig til plasma skjermer etc
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    hvorfor blir ikke hifi-strømkabler levert med ferrit, vil ikke det ha mer funksjon (i teorien) enn furutec støpsel og annet fjas? eller er det bare hensiktmessig til plasma skjermer etc
    Noen blir det, men ferritter er tunet til bestemte frekvensområder for å dempe støy der. En ferritt på DC-kabelen fra en SMPS gir mening hvis den er tunet for å fjerne rester av switchefrekvensen. På en AC-kabel gir det ikke like mye mening. I stedet har vel noen gullører funnet ut at det «ødelegger dynamikken» eller lignende.

    Jeg forsøkte ferritter på DIY strømkabler hos meg. Gjorde ingen hørbar forskjell den ene eller andre veien.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    I teorien skal en ferritt øke induktansen til kabelen en smule. Siden kabelens serieinduktans danner et førsteordens lavpassfilter skal man dermed kunne dempe høye frekvenser med noen dB. Dette fungerer også på AC.

    Jeg tror at grunnen til at vi ikke finner dette på audiofile strømkabler er at har en faktisk funksjon og kan underbygges med faktisk vitenskap.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    I teorien skal en ferritt øke induktansen til kabelen en smule. Siden kabelens serieinduktans danner et førsteordens lavpassfilter skal man dermed kunne dempe høye frekvenser med noen dB. Dette fungerer også på AC.

    Jeg tror at grunnen til at vi ikke finner dette på audiofile strømkabler er at har en faktisk funksjon og kan underbygges med faktisk vitenskap.
    Presis Snickers.
    En person herinne har det jo med å sammenlikne med bilder på TV, et sted, hvor du faktisk evner å se
    forskjeller (hvis det står ille til), der ferritter på strøm- og antennekabler kan fjerne støy/grums i bilde.
    Dette måtte jo være opplagt til HiFi-kjeden, når nå all støy MÅ VEKK 😁 😁
    Problemet er jo så, at dette er en dokumentert virkning, og det går vel ikke an i High-End-Audio 🤣 🤣 🤣
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    I teorien skal en ferritt øke induktansen til kabelen en smule. Siden kabelens serieinduktans danner et førsteordens lavpassfilter skal man dermed kunne dempe høye frekvenser med noen dB. Dette fungerer også på AC.

    Jeg tror at grunnen til at vi ikke finner dette på audiofile strømkabler er at har en faktisk funksjon og kan underbygges med faktisk vitenskap.
    Det var jo mye brukt på 80-90 tallet når det kommer til PCer, monitorer etc. og andre litt "dyre" komponenter som var følsomme. Men de siste årene har det forsvunnet mer og mer, trolig pga. mindre effekt (som i watt) på utstyret som kobles på strømnettet enn det var for endel år siden med CRT sammenlignes med LCD idag. Men ja, som du nevner så er det faktisk funksjon som lett kan måles på utstyret med rette instrumenter også.

    Men nevnt lengre oppe, det dreper garantert alt av dynamikk! :ROFLMAO:
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    I teorien skal en ferritt øke induktansen til kabelen en smule. Siden kabelens serieinduktans danner et førsteordens lavpassfilter skal man dermed kunne dempe høye frekvenser med noen dB. Dette fungerer også på AC.

    Jeg tror at grunnen til at vi ikke finner dette på audiofile strømkabler er at har en faktisk funksjon og kan underbygges med faktisk vitenskap.
    Dessuten koster det jo så lite at det er vanskelig å ta noe slikt seriøst.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    Det var jo mye brukt på 80-90 tallet når det kommer til PCer, monitorer etc. og andre litt "dyre" komponenter som var følsomme. Men de siste årene har det forsvunnet mer og mer, trolig pga. mindre effekt (som i watt) på utstyret som kobles på strømnettet enn det var for endel år siden med CRT sammenlignes med LCD idag. Men ja, som du nevner så er det faktisk funksjon som lett kan måles på utstyret med rette instrumenter også.

    Men nevnt lengre oppe, det dreper garantert alt av dynamikk! :ROFLMAO:
    De ble også brukt på Ethernettkabler på en del utstyr jeg var borti på slutten 90 tallet. Derav hadde jeg en boks full av slike som jeg koblet på alt av strømkabler nå siste jeg hadde stereobenken framme. Hvor det samtidig ble gjort forsøk på å skille fra SMPS enheter på egen strømpadde som fikk ferrit i begge ender av tilførselskabel.
    Resultat — innbilt mer ro i lydbildet. Men jeg ser nå at det jeg egentlig gjorde var å ta bort dynamikk så det kan muligens oppleves som mer ro?

    Et fenomen som muligens kan bli til en nyttig hifi strømrenser ser ut til å være en dings til å utgjevne power factor fra SMPS. Se hvor mye støy har får når spenning og strøm ikke er synkront. Kretsen han leker med kan påføre kapasiv eller induktiv last i forsøk på oppnå PF=1.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    De ble også brukt på Ethernettkabler på en del utstyr jeg var borti på slutten 90 tallet. Derav hadde jeg en boks full av slike som jeg koblet på alt av strømkabler nå siste jeg hadde stereobenken framme. Hvor det samtidig ble gjort forsøk på å skille fra SMPS enheter på egen strømpadde som fikk ferrit i begge ender av tilførselskabel.
    Resultat — innbilt mer ro i lydbildet. Men jeg ser nå at det jeg egentlig gjorde var å ta bort dynamikk så det kan muligens oppleves som mer ro?

    Et fenomen som muligens kan bli til en nyttig hifi strømrenser ser ut til å være en dings til å utgjevne power factor fra SMPS. Se hvor mye støy har får når spenning og strøm ikke er synkront. Kretsen han leker med kan påføre kapasiv eller induktiv last i forsøk på oppnå PF=1.
    Nå er jo (aktiv) PFC PSUer mer vanlige også enn mange tror i SMPS, godt mulig det ikke er det i den billigste elektronikken man har men på stasjonær PC så har det vært veldig vanlig siden tidlig 2000-tall ihvertfall om ikke før.
    PF er samme som virkningsgrad, altså et tall som aldri overstiger 1. Overstiger den 1 så har man en evighetsmaskin, den genererer da mer energi enn den får inn.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Nå er jo (aktiv) PFC PSUer mer vanlige også enn mange tror i SMPS, godt mulig det ikke er det i den billigste elektronikken man har men på stasjonær PC så har det vært veldig vanlig siden tidlig 2000-tall ihvertfall om ikke før.
    PF er samme som virkningsgrad, altså et tall som aldri overstiger 1. Overstiger den 1 så har man en evighetsmaskin, den genererer da mer energi enn den får inn.
    Selv om effektfaktorregulering (både aktiv og passiv) har vært tilgjengelig i noen titalls år, så har jeg ikke inntrykk av at aktivt regulering har vært så utbredt at det gjør noe (strømforsyningene til PCene mine har passiv PFC mener jeg å huske). Aktiv effektfaktorregulering koster fort noen kroner ekstra og er vel også lite utbredt på utstyr med lave effektbehov (under f.eks. 100W). Det er ikke helt det samme som virkningsgrad. Det er forholdstallet mellom reell effekt (W) / tilsynelatende effekt (VA - dvs der RMS verdien av V og A måles hver for seg). Den enkleste måten å forstå tallet på er at dersom faktoren er 1 så oppfører lasten seg som en motstand - spenning og strømtrekk er i fase. Dersom faktoren er mindre enn 1 er lasten i økende grad enten induktiv eller kapasitiv - spenning og strømtrekk er i økende grad ikke i fase. (dersom faktoren er negativ betyr det at strømforsyningen sender effekt tilbake i strømnettet).:


    En bivirkning av aktiv effektfaktorregulering er også at den gir en regulering/stabilisering av spenningen ut av strømforsyningen. Effektfaktorregulering er en av grunnen til at jeg ganske raskt hoppet på Hypex' nye Nilai byggesett.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dette må vel være ypperlig
    fra beskrivelsen til produktet:
    Digital generator with sockets for 230 V and 12 V. Suitable for sensitive electronics due to the pure sine wave of the alternating current.
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.696
    Antall liker
    883
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    De ble også brukt på Ethernettkabler på en del utstyr jeg var borti på slutten 90 tallet. Derav hadde jeg en boks full av slike som jeg koblet på alt av strømkabler nå siste jeg hadde stereobenken framme. Hvor det samtidig ble gjort forsøk på å skille fra SMPS enheter på egen strømpadde som fikk ferrit i begge ender av tilførselskabel.
    Resultat — innbilt mer ro i lydbildet. Men jeg ser nå at det jeg egentlig gjorde var å ta bort dynamikk så det kan muligens oppleves som mer ro?

    Et fenomen som muligens kan bli til en nyttig hifi strømrenser ser ut til å være en dings til å utgjevne power factor fra SMPS. Se hvor mye støy har får når spenning og strøm ikke er synkront. Kretsen han leker med kan påføre kapasiv eller induktiv last i forsøk på oppnå PF=1.
    filmsnutten er perfekt som drikkelek, ta en slurk hver gang Power blir nevnt:)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    De ble også brukt på Ethernettkabler på en del utstyr jeg var borti på slutten 90 tallet. Derav hadde jeg en boks full av slike som jeg koblet på alt av strømkabler nå siste jeg hadde stereobenken framme. Hvor det samtidig ble gjort forsøk på å skille fra SMPS enheter på egen strømpadde som fikk ferrit i begge ender av tilførselskabel.
    Resultat — innbilt mer ro i lydbildet. Men jeg ser nå at det jeg egentlig gjorde var å ta bort dynamikk så det kan muligens oppleves som mer ro?

    Et fenomen som muligens kan bli til en nyttig hifi strømrenser ser ut til å være en dings til å utgjevne power factor fra SMPS. Se hvor mye støy har får når spenning og strøm ikke er synkront. Kretsen han leker med kan påføre kapasiv eller induktiv last i forsøk på oppnå PF=1.
    Jeg tenker at en hver som selger strømrensere men ikke forstår det som foregår i den videoen der burde gå direkte i fengsel uten å motta et rødt øre om de passerer start.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    Aktiv effektfaktorregulering koster fort noen kroner ekstra og er vel også lite utbredt på utstyr med lave effektbehov (under f.eks. 100W).
    Jeg undrer om en slik aktiv PFC kan kobles til en gruppe SMPS på en strømsladd? Eller om man må regulere dem enkeltvis?

    Praktisk implemetasjon tenkt her er Nettverksswitch, Raspberry Pi med løse disker, m.m. — Alle med sine egne SMPS strømvorter. Jeg tenker her at om man setter alle disse enhetene til å dele en SMPS er det egentlig forskjell til å ha flere SMPS i parallel på en automatisk PFC?
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Jeg undrer om en slik aktiv PFC kan kobles til en gruppe SMPS på en strømsladd? Eller om man må regulere dem enkeltvis?

    Praktisk implemetasjon tenkt her er Nettverksswitch, Raspberry Pi med løse disker, m.m. — Alle med sine egne SMPS strømvorter. Jeg tenker her at om man setter alle disse enhetene til å dele en SMPS er det egentlig forskjell til å ha flere i av dem i parallel på en automatisk PFC?
    Med en ikke ubetydelig fare for at blårøyken stiger og lukten av brent elektronikk brer seg, så er det mulig da mange SMPS forsyninger tolerer DC inn, ev med noen inngrep som vises i videoen. Utfordringen er å vite hvor mye DC inn de tåler.

    Fremfor å lage leamikk til eksisterende SMPS forsyninger, ville jeg heller lage en ny AC-DC forsyning med flere DC utganger og ev spenninger. F.eks. en småvoksen AC/DC konverter med aktiv effektfaktoregulering og f.eks. 24VDC ut, og hekte på et passende antall DC/DC forsyninger med passende spenning ut.

    mvh
    KJ
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    Med en ikke ubetydelig fare for at blårøyken stiger og lukten av brent elektronikk brer seg, så er det mulig da mange SMPS forsyninger tolerer DC inn, ev med noen inngrep som vises i videoen. Utfordringen er å vite hvor mye DC inn de tåler.

    Fremfor å lage leamikk til eksisterende SMPS forsyninger, ville jeg heller lage en ny AC-DC forsyning med flere DC utganger og ev spenninger. F.eks. en småvoksen AC/DC konverter med aktiv effektfaktoregulering og f.eks. 24VDC ut, og hekte på et passende antall DC/DC forsyninger med passende spenning ut.

    mvh
    KJ
    Ha ha :) Takker for svar. Noen dager siden jeg så videoen og hadde klart å glemme at han hadde den etter likeretter. 💩

    Men du har rett, jeg fortsetter med planen som er lignende det du utreder i ditt svar.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Ha ha :) Takker for svar. Noen dager siden jeg så videoen og hadde klart å glemme at han hadde den etter likeretter. 💩

    Men du har rett, jeg fortsetter med planen som er lignende det du utreder i ditt svar.
    Når det gjelder flere enheter som trenger strøm bak DC så er det best å kjøre isolerte utganger, så unngår man en "race-condition" som kanskje forklarer problemet best som lager støy og ugagn.
    Blir nesten litt sånn det samme som å kjøre flere gitar pedaler fra samme power, det er nok power til de alle men det oppstår en støy og etter man har byttet til isolerte utganger pr. pedal så skjønner man hvorfor. Var litt det samme problemet når jeg skulle kjøre en T-amp inne i en PC også drevet fra samme PSU som PCn, hjalp ikke med optisk kabling heller for lyden da jeg mistenkte en jordsløyfe der først. Satte på en egen dedikert power på ampen og det ble ingen støy og all good.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn