Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    975
    Antall liker
    1.569
    Sted
    Hamar
    Jeg skal ha meg en forsterker i det prissegmentet for å kunne biampe, men sikkert smartere å kjøpe denne mirakelvæsken først.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    975
    Antall liker
    1.569
    Sted
    Hamar
    Har dere testet fludiumet? Hvis ikke så vet dere jo ikke om det ikke virker. Dere får sikkert låne litt av en kabelpusher for å prøve.
    BF5D7C85-8702-4669-9FC3-EB7D1CA3FF67.jpeg


    Ved å pensle på kontaktene? Ingenting virker på denne måten, og så lenge produsenten hverken opplyser om teori eller praksis bak sitt produkt kan det avfeies helt uten videre. Den som fremmer påstanden må dokumentere den, og det er umulig å bevise at noe ikke finnes, ref "Russell's teapot".
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.522
    Antall liker
    2.966
    Sted
    Oslo
    Har dere testet fludiumet? Hvis ikke så vet dere jo ikke om det ikke virker. Dere får sikkert låne litt av en kabelpusher for å prøve.
    Bare hvis han lover å skrape restene bort fra kontaktene etter bruk selv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.162
    Antall liker
    34.621
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En digital-til-digital-konverter, også kjent som reclocker? Gir kanskje mening hvis kilden har altfor mye jitter og DAC’en er altfor sårbar for jitter, men det er billigere å kjøpe en ny DAC som ikke er like sårbar for jitter.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.764
    Antall liker
    11.165
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette har vel vært ute i løypa tidligere, men det er all grunn til å undre seg over om enkelte av disse magikerne i fullt alvor tror at det finnes folk der ute som faktisk er stokk, staure dumme...... eller om det siste faktisk er tilfelle....
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sorry, har kanskje det. Synes det er noe trist at aktører (norske spesielt) prakker på slike produkter til folk som kanskje ikke vet bedre.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.179
    Antall liker
    3.513
    Torget vurderinger
    1
    Norske "profesjonelle" anbefaler de også i bil.
    Jeg har fylt opp alle rutene med disse, de funker på et vis imot støy ettersom bilen ikke kan kjøres. Ikea møbelknotter gjør samme nytten.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Apropos bil.. vi ser veldig mye av det samme bullshit'et innen såkalt biltuning. Tennpluggledninger til flere tusen og what not. Jeg leste en gang en artikkel der en fyr kjørte bilen sin på dyno og målte effekt og moment først. Deretter monterte han all verdens tuningprodukter som hver for seg lovde minst 10% effektøking., og målte igjen. Resultatet var 1 hk mindre enn når han startet.....

    Jeg tror dessverre artikkelen er borte fra nettet nå.. klarte ikke å finne den igjen. Men uansett - folk går på hva som helst i god tro, og vi trenger målinger og fakta for å motearbeide sånt vås og tulleprodukter som kun er til for å loppe folk for penger.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.179
    Antall liker
    3.513
    Torget vurderinger
    1
    Apropos bil.. vi ser veldig mye av det samme bullshit'et innen såkalt biltuning. Tennpluggledninger til flere tusen og what not. Jeg leste en gang en artikkel der en fyr kjørte bilen sin på dyno og målte effekt og moment først. Deretter monterte han all verdens tuningprodukter som hver for seg lovde minst 10% effektøking., og målte igjen. Resultatet var 1 hk mindre enn når han startet.....

    Jeg tror dessverre artikkelen er borte fra nettet nå.. klarte ikke å finne den igjen. Men uansett - folk går på hva som helst i god tro, og vi trenger målinger og fakta for å motearbeide sånt vås og tulleprodukter som kun er til for å loppe folk for penger.
    Det er det samme med luft-filter, dekk, fjærer og eksos-anlegg også. Ingeniører har brukt ganske mange timer på å regne ut hva som er optimalt for den bilen, så kommer det en som knapt har fullført første-året på mekk og drekk og knivstikk og vet bedre og bytter ut alt for å "tune og forbedre". Ender fort med ganske lite effekt og dårligere kjøre-egenskaper.. Men den bråker ihvertfall mer og bruker mer bensin, om det var målet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Been there, done that. Det eneste som funka effektmessig på en Porsche jeg hadde en gang var å øke turbotrykket... og dermed kverke både toppen, klutchen, girkassa, drivakslinger osv...

    Den beste investeringen jeg gjorde med tanke på kjøreegenskapene var å få justert opp igjen alle hjulvinkler.. som jo krever slik styggedom som MÅLINGER...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.764
    Antall liker
    11.165
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Problemet med alle disse idiotproduktene ( min tolking) er jo at så snart noen med fagkunnskap prøver å forklare, så kommer det en storm med BS av typen "Hva faen er det du tror du kan.." - jfr bl.a. en svært aktiv tråd i disse dager....
     

    indianeren

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    112
    Antall liker
    24
    Sted
    Melbu
    Jeg gjorde et forsøk en gang på 90-tallet som faktisk virket. Den gangen spilte jeg på mitt gamle Tandberg-anlegg. En TR 2025 + TL3520. Jeg ønsket mer tyngde i bassen. Diskanten på disse høyttalerne er god, men jeg ønsket også å få diskanten i ørehøyde. Jeg skaffet meg sponplater, passe tykke. Så laget jeg en kasse som hadde samme grunnflate som høyttalerne, men som ga 30-40 cm høyde. Jeg la inn poser med sand inni kassene slik at de ble fulle sand, så malte jeg kassene sorte. Jeg husker at jeg skrudde kassene fast i bunnen av høyttalerne. Jeg kan fortelle at dette virkelig fungerte. Dypere og mer kontrollert bass og litt mer mellomtone også, noe disse høyttalerne har litt lite av. Med diskanten i ørehøyde så ble dette i sum et anlegg med med klart bedre lyd. Uten annet enn standardkabler;)
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    At disse produktene finnes er det triste resultat av subjektivismen i hifi. Målinger og blindtester er fandens verk, placebo-opplevelser er den sanne vei
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    18.988
    Antall liker
    9.256
    Det er vel ikke så mange som benekter at det å få høyttalerene opp fra gulvet er positivt?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Klarer ikke kommentere dette.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.162
    Antall liker
    34.621
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Klarer ikke kommentere dette.
    Kanskje like bra. Min forlengst avdøde tante Anna hadde et magnetarmbånd hun hadde kjøpt på postordre. Sa at det gjorde underverk mot gikt og annen styggedom. Sikkert patentert det også.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.649
    Antall liker
    1.695
    Torget vurderinger
    1
    Mange som lot seg lokke av Select katalogens produkter, mannen bak kunne le helt til banken. Lokket med det ene mer fantastiske enn det andre av produkter, 99,9 % var vel bare søppel.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.317
    Antall liker
    7.783
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Select-katalogen...... Den hadde jeg skrubbet fra hjernen gitt. Finnes den fremdeles?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    I beste velgående... dessverre.
    Magnetiske armbånd har de også. Stadig vekk annonsert som en "nyhet", akkurat som for 50 år sida.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.522
    Antall liker
    2.966
    Sted
    Oslo
    Man finner slike humbug produkter og heksedoktere i alle bransjer, hifi er ikke unik på dette punktet
    Ja, vi husker vel denne. Såvidt jeg husker ble det noen rettsaker av det og investorenes penger var borte.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.162
    Antall liker
    34.621
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De forsøkte tydeligvis å selge den til båtfolket også. Argumentasjonen virker kjent:
    Senere har det gått opp for oss: hadde vitenskapen hatt svar hadde magnet produkter for lengst vært akseptert og bilindustrien hadde brukt løsningen i dag. Har man svaret kan man snu regnestykket og finne løsningen. Vi må gå den tunge veien å bevise gang på gang at systemet faktisk virker. Vi har solgt og montert over 5000 sett på 4 år og alle våre kunder har fått mulighet til å returnere AutoMEC og får igjen pengene sine om de ikke er fornøyd. Vi jobber med hypoteser og ikke teorier og støtter oss mye til hva Marc McCutheon skriver i sin bok ”The teory og everything” Ikke hva han skriver om gravitasjon men om elektrisitet, magnetisme og energioverføring. Vår oppfinner Anders Thalberg tror ikke på ”elektronskallmodellen”. Vi er kontroversielle og går vår egen vei uavhengig av hva vitenskapen sier. Det viktigste er ikke om man forstår systemet, men at det virker.
    Problemet de støtte på er at dieselforbruk pr time ved jevn fart er så lett å måle at det ikke var så mye rom for «bare stol på ørene»-argumentet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    18.988
    Antall liker
    9.256
    Dette har vel vært ute i løypa tidligere, men det er all grunn til å undre seg over om enkelte av disse magikerne i fullt alvor tror at det finnes folk der ute som faktisk er stokk, staure dumme...... eller om det siste faktisk er tilfelle....
    Ja,...og ja.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.029
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    12
    Mannen bak, Ivar Løge har gitt minst et par hundre millioner til veldedighet så da har jo skrotet kommet mange trengende til gode.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Aluminiums klump som forbedrer lydkvaliteten din

    Apropos "mørkemenn" i bransjen.
    Dette synes jeg rett og slett er trist lesning

     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Forgylt inni kabelstrømpen er kjempefint!
    Cat 8 er specca til 40Gbit, og har signaler på 2GHz. Vil kalle det falsk markedsføring, når trafoen kun håndterer 100MHz.. Hadde vært morsomt å se målinger med Fluke kabeltester på denne.
    hvilken Fluke kabetester er det du mener? Er det noe tilsvarende ? Vi har denne på jobben.

    C36D85DB-72ED-4EA2-879F-BA57D7F22FD8.jpeg
    denne?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn