Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Og er de lure så sier dem helt sikkert at 1 stk hjelper, men det hjelper enda mere om man har flere. 😁
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Jada, husk at skribenter i den bransjen lenge skrev om digitalkameraenes "silikonsensorer". Noe sånt hadde sikkert vært nyttig innen aktfotografering, men feil likevel :cool:
    Jeg så en brosjyre for et kamera en gang for veldig lenge siden, der det sto at elektronikken var basert på "massive tilstander", maskinoversatt fra "solid state".
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Ser de har flere versjoner av disse , hvor forskjellen visuelt kun er fargen på stickeren. Prisen varierer veldig mellom versjonene, lurer på om innmaten er forskjellig?
    Det er som med sikringene deres, de har ulike fargekoder for ulike nivåer. Noen brukere i Statene som mener å høre forskjell på de ulike variantene,
    men her går streken for meg. Jeg har liten tro på at de i nærheten av å kunne forsvare prisen. Andre produsenters plugger koster jo ikke i nærheten. Også mht fysisk størrelse er det begrenset hva man får til på et så lite produkt tenker jeg. Nei, da ville jeg mye heller ha kjøpt noe skikkelige strømrense saker i stedet om jeg skulle brenne av såpass penger.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Det er som med sikringene deres, de har ulike fargekoder for ulike nivåer. Noen brukere i Statene som mener å høre forskjell på de ulike variantene,
    men her går streken for meg. Jeg har liten tro på at de i nærheten av å kunne forsvare prisen. Andre produsenters plugger koster jo ikke i nærheten. Også mht fysisk størrelse er det begrenset hva man får til på et så lite produkt tenker jeg. Nei, da ville jeg mye heller ha kjøpt noe skikkelige strømrense saker i stedet om jeg skulle brenne av såpass penger.
    Når jeg ser slike produkter så tror jeg automatisk at innmaten er lik i alle versjonene, men siden de er så dyre vil nok aldri noen dissekere et par for å sjekke om de faktisk er forskjellige.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Ser de har flere versjoner av disse , hvor forskjellen visuelt kun er fargen på stickeren. Prisen varierer veldig mellom versjonene, lurer på om innmaten er forskjellig?
    Break in: The higher the level (color wise) the longer the break in time.
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    @Powerman Jeg har tilbudt deg å få svar på hva denne dingsen faktisk gjør og ikke gjør flere ganger nå. Hvorfor unngår du dette spørsmålet konsekvent?
    Jeg er helt uinteressert i det. Har ikke tid heller.
    Om du er genuint interessert i dette, ta evt kontakt med en leverandør/forhandler.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Og bare en annmeldelse, som si´r:
    " Et beklagelig produkt. Jeg har kastet bort store deler av sommeren på å skrive frem og tilbake (i tillegg til å undersøke, omvisninger på fabrikken, lage besøksnettverk slik at teknikerne deres kan undersøke ulike feil osv. osv.). Den har krasjet og de har kommet ut med en ny fastvare for den feilen. Den har brukt ødelagt SSL-sertifikat (som Firefox nekter å godta hvis du har mer enn én QNAP-ruter/switch)... de burde nok fikse dette. Men at den tillater VLAN-nummer mellom 2 og 4095 (jeg la inn 17 forskjellige VLAN) og så usynlig under overflaten kan bare få de SYV først innlagte til å fungere perfekt... det fikser de IKKE!"
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Jeg lurer på om vi misset en viktig detalj på den routeren. I oppgradert utgave er den faktisk også utstyrt med dørstoppere på sidene.

    Ellers litt artig å google navnet på routeren. Man får en helside der alle treffene handler om sikkerhetshull og informasjonslekkasjer som er assosiert med produktet. Med andre ord, en drøm for en ekte audiofil.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Og bare en annmeldelse, som si´r:
    " Et beklagelig produkt. Jeg har kastet bort store deler av sommeren på å skrive frem og tilbake (i tillegg til å undersøke, omvisninger på fabrikken, lage besøksnettverk slik at teknikerne deres kan undersøke ulike feil osv. osv.). Den har krasjet og de har kommet ut med en ny fastvare for den feilen. Den har brukt ødelagt SSL-sertifikat (som Firefox nekter å godta hvis du har mer enn én QNAP-ruter/switch)... de burde nok fikse dette. Men at den tillater VLAN-nummer mellom 2 og 4095 (jeg la inn 17 forskjellige VLAN) og så usynlig under overflaten kan bare få de SYV først innlagte til å fungere perfekt... det fikser de IKKE!"
    Audiofilt altså...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Bare ved å se det bildet, så vet man at dette knapt nok er e-avfall. Plastikk chassi, så denne tar imot og sender mye dritt av signaler av det meste, finnes ikke skjerming der ihvertfall. Ikke at det har så mye å si i praksis sånn egentlig.
    Men det er vel audiofilt produkt da, tilfører støy i 100MHz området som gjør at det blir så fin diskant til klasse A ampen.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Kan noen, med gode og vitenskaplige argumenter, tegne og fortelle på en enkel måte hvorfor strømnettet kan være en kilde til støy og ulumskheter? Eller om det IKKE er det. Jeg har en diskusjon gående og jeg trenger argumenter både for og imot :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår, hva betyr vel en utgift på 25 000 kr liksom om man kan spare en hel time.
    Du må jo forstå at enkelte ikke ønsker å vite hva produktene egentlig gjør!? Men heller bruke mange timer på nett for å lese "hva de kan gjøre", for å så kjøpe dritten også blir jo alt så bra og gjerne få bekreftet det som står på internett hjemme da i mange tusen timer ustedet for å bruke 5 min på å dissekere dritten og se selv hvordan det er lagd.. Skal ikke være logikk når det er audiofilt serru!
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Mere MAXiiMUS P16

    1675342604685.png


    Dens funksjon ser ut til å være å bekjempe vibrasjon fra RF og EMI. Om man har litt større lytterom anbefales det derfor at man benytter 2 stk. Noe som indikerer at produktet ikke er ment å jobbe som strømrens, men mer som en "luftrenser". En bruker hevder sågar at han han solgte unna alle høypriskablene sine da P16 gjorde dem unødvendig.

    Men her er hva jeg stusser på. Med alle godsakene er gjemt inni et metallkabinett hvordan 'fanger' den da RF og EMI når den selv har isolert seg fra disse fenomene?

    En annen sak som får hjernen til å rotere. Produsenten oppgir detaljer som RAL fargekode på kabinett, men ikke et ord om hvilken dempevne produktet har på ulike frekvenser.

    En av hovedindigrensne i P16 en noe kalt Gabriel-Tech GDF55 Chip som leveres fra dette firmaet som også pusler med magnetarmbånd m.m. https://gabriel-technologie.com
    1675342736212.png
     
    Sist redigert:

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Du er nok inne på noe, @PeriodeLytter. Jeg har også testet med P16 i teknisk rom. Gjør stor nytte der også. Der har jeg en skapdør, og jeg oppdaget at det er hørbar forskjell på om jeg har døren igjen eller ikke. Med døren åpen låter det bedre. Så den påvirker «lufta» på en eller annen måte, og som jeg tror Snickers-is, til tross for hans sikkert mange kunnskaper, kanskje ikke ville forstå seg på. (Han får ha meg tilgitt) Det er «stavene» som er det som virkelig gjør noe, for de større modellene har ikke krystallen, bare ennå større staver, så krystallen har jeg selv trodd bare har vært til pynt.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    En annen sak som får hjernen til å rotere. Produsenten oppgir detaljer som RAL fargekode på kabinett, men ikke et ord om hvilken dempevne produktet har på ulike frekvenser.
    Det er jo akkurat det som mange lar seg lure av, firma oppgir for vanlige folk tekniske spesifikasjoner på eks farge. Som jo stemmer.
    -Aka her snakker vi proffe fagfolk tenker mange, som har stålkontroll på detaljer, og dermed antar de at alt annet også stemmer. :cool:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen, med gode og vitenskaplige argumenter, tegne og fortelle på en enkel måte hvorfor strømnettet kan være en kilde til støy og ulumskheter? Eller om det IKKE er det. Jeg har en diskusjon gående og jeg trenger argumenter både for og imot :)
    Hvor mange -dB snakker man om da? Teoretiske eller praktiske argumenter kan man jo si. Man har jo målinger langt nede i -150dB på signalnivå, også har man jo utstyr som finnes som kan plukke ut tale fra veldig mange hundre meter unna bare man har fri sikt. Det finnes også utstyr som kan hente ut digitale signaler fra både switcher og kabling fra avstand, støy som går via PSU som gjør at man får plukket ut digitale signaler fra PC, kopiere ut bildet man har på skjermen fra LCD og enda enklere var det på CRT. Etcetc. Ikke akkurat noe av dette som direkte er hørbart, da det brukes forskjellige teknikker basert på modulasjon og signalet som lager denne støyen har gjerne frekvenser langt over det hørbare området. Alt som går på strøm smitter over noe så lenge det er ledende elektromagnetiske felter man snakker om, galvaniske skiller funker faktisk og dette er lett målbart. Enkelte mener jo at alt av støy er hørbart, men igjen så bør de sette seg inn i definisjonen av støy. Også har man jording da, eget felt i seg selv og der roter utrolig mange audiofile på hva faktisk funksjonen av jord egentlig er. Skjerming, her bør også mange audiofile sette seg inn i hva design og funksjon til skjerming og hva faktisk dette egentlig er. Feil med jording eller skjerming og der man ikke holder seg til designet forverrer gjerne alt, da man gjerne får antenner istedet for "isolering" av signaler om man bryter designet.

    Også har man de 3 forskjellige grunn strømnettene, TN, IT og TT som har noen forskjellige fordeler og ulemper når det kommer til bl.a jordingsfeil fra naboer etc.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Riedel har jo forskjellige vinglass for omtrent hver eneste vintype i verden.
    Ikke bare audioholics som går på en hype, alcoholics også!
    Rart ikke et eller annet geografisk kabel navn har kommet opp med jazz, rock, classical og ambient cable collection!
    Lasso kunne vært navnet på den ultimate country kabelen.
    Lasso brukes jo til å fange inn naive forsvarsløse kreaturer.
    Et sidestep. Ikke bare vintyper, men druespesifikke glass som de kaller. Men det var ve kanskje det du mente. Min somelierutdannede kompis i Italia ler godt av dette.

    Dr.E
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er helt uinteressert i det. Har ikke tid heller.
    Om du er genuint interessert i dette, ta evt kontakt med en leverandør/forhandler.
    Forstår godt du er uinteressert i dette om du tenker på hva de gjorde når de dissekerte Shaman Durek sin medaljong, men dette regner jeg med du har fått med deg og tenkt at amuletten til strømmen er selvsagt ikke i samme gate.

    Men tror ikke det samme vil gjelde strøm boksen - da det virker som at de ikke har tettet den med epoksy for å unngå at nysgjerrige holder seg unna - selv om det nok hadde vært det smarteste - eller forresten....

    Det smarteste ville være om det ikke fantes slike produkter som naive mennesker uten noen form for kritisk sans for hvordan ting kan og ikke-kan virke kunne faktisk finne på å handle de. ( gjelder selvsagt ikke deg, for du har lest salgs brosjyren og den virker tilforlatelig spennende og dermed ikke trenger å stille spørsmål hvordan et slikt fantastisk produkt kan virke)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan noen, med gode og vitenskaplige argumenter, tegne og fortelle på en enkel måte hvorfor strømnettet kan være en kilde til støy og ulumskheter? Eller om det IKKE er det. Jeg har en diskusjon gående og jeg trenger argumenter både for og imot :)
    Det kan være kilde til støy av alle slag, alt fra innstrålt radiostøy til returnert støy fra andre apparater, med og uten resonanser som fremhever enkelte problemfrekvenser, men det er verdt å merke seg at oppgaven til strømforsyningen i apparatet er å filtrere bort slik støy. Den består gjerne av en likeretter og glattekondensatorer + evt ekstra regulatorer og filtertrinn. For strømforsyningen er 50 Hz AC støy som skal filtreres ut. Det er det den gjør. Det er ikke så fryktelig vanskelig å lage en strømforsyning som undertrykker høyfrekvent støy med langt over 100 dB. Vi har lekt litt med sånt i andre tråder.

    Deretter kommer selve elektronikken, som forsterkerkortene. Den har også en spesifikasjon for PSRR, power supply rejection ratio. Det er i hvilken grad elektronikken undertrykker gjenværende rippel på DC rails på veien til forsterkerutgangene. Det følger mengden NFB i forsterkeren, ofte med langt over 100 dB PSRR ved lave audiofrekvenser og fallende over 2-3 kHz.

    Klasse D-forsterkere har gjerne lavere PSRR enn klasse AB, 70-80 dB eller så, siden utgangstransistorene står vidåpne deler av syklusen og bare har sitt eget utgangsfilter til hjelp. Hypex NC400 har 80 dB under 1 kHz, en LM3886 chipamp en god del mer (men asymmetrisk mellom positiv og negativ rail).

    1675348297456.png


    Hendig nok går den frekvensavhengigheten nokså opp i opp med motsatt frekvensavhengighet i strømforsyningen, som vil ha lettere for å filtrere ut høye audiofrekvenser enn lave. Eksempel, CLC-filter:
    https://www.hifisentralen.no/forume...eller-mellom-kabler.64045/page-4#post-1458053
    1675348839983.png


    Her er det tilnærmet ingen filtrering av de laveste frekvensene, men der har forsterkerkortet 100-120 dB undertrykkelse. Motsatt, oppe ved 20 kHz filtrerer strømforsyningen med 130-140 dB, mens forsterkerkortene er nede på 50-95 dB demping.

    Så mellom stikkontakten og høyttalerterminalene vil du typisk ha kretser som undertrykker strømbåren støy ved alle hørbare frekvenser med mer enn 100 dB, dvs mer enn dynamisk spenn på et 16-bits opptak. Det kan selvsagt bli hørbart likevel, men da er det et eller annet seriøst feil et eller annet sted. Min egen erfaring er at hvis man har hørbare støyproblemer som kommer og går med forholdene på strømnettet er det beste å kvitte seg med det apparatet.
     
    Sist redigert:

    flyer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.05.2015
    Innlegg
    132
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    3
    Ville aldri ha kjøpt noe fra dette Audio Group Denmark. Samling av sjarlatanere. Ville holdt meg langt unna forhandlere som selger dritten. De er med på svindelen.
    Boksene er fine og se på da!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.437
    Denne magiske boksen, er det bare en boks med en glassbit med lys inni som bare er ......magisk? Utrolig.
    Jeg kan nesten ikke tro at noen mener den har virkning på noe som helst, bortsett fra en ganske kitsch form for dekorasjon.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Denne magiske boksen, er det bare en boks med en glassbit med lys inni som bare er ......magisk? Utrolig.
    Jeg kan nesten ikke tro at noen mener den har virkning på noe som helst, bortsett fra en ganske kitsch form for dekorasjon.
    Vil ikke forundre meg om noen av de som promoterer dette tøvet her på forumet selger skiten. Tipper at profittmarginen er svinhøy.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Eget alter med avkobling og resonanstuning for strømrens og forgrenere, må vite.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Du er nok inne på noe, @PeriodeLytter. Jeg har også testet med P16 i teknisk rom. Gjør stor nytte der også. Der har jeg en skapdør, og jeg oppdaget at det er hørbar forskjell på om jeg har døren igjen eller ikke. Med døren åpen låter det bedre. Så den påvirker «lufta» på en eller annen måte, og som jeg tror Snickers-is, til tross for hans sikkert mange kunnskaper, kanskje ikke ville forstå seg på. (Han får ha meg tilgitt) Det er «stavene» som er det som virkelig gjør noe, for de større modellene har ikke krystallen, bare ennå større staver, så krystallen har jeg selv trodd bare har vært til pynt.
    Beklager, men posten min tok et ironisk blikk på hvordan denne "teknologien" ikke kan fungere som annonsert grunnet dens innmat inklusiv stavene er magnestisk skjermet fra omgivelsene i et metallkabinettet som er koblet til jord via stikkontakt. Altså kan den ikke ta bort noe eller legge til noe elektronisk i "luften". Om P16 mot formodning skulle evne tilføre omgivelsene noe foruten rødt lys vil det være elektromagnetisk forstyrrelser ved 50 Hz hvor strømkabelen til P16 nok vil være den største synderen.

    Heller ikke Gabriel-Tech's sin GDF55 Chip (0,8 mm tykt klistermerke) vil fungere grunnet denne skjermen. Dette selv om man ellers skulle tro på virkning av magnetterapi. Som virker være kundegruppen også MAXiiMUS produktene hendvender seg til.
    This specific chip (GDF55) is for harmonization of strong electromagnetic fields, as seen at your domestic fuse box. Apply the chip above or under the fuse(s), it just depends where this is possible.
    The dimensions are 53x33x0.8 mm

    Her er et sitat fra produktbeskrivelse som bør få en til å tenke. Er det ikke egentlig det motsatte man søker utføre i hi-fi hulen?
    Size of energy field created 13 m
    For å avklare vil alle eletroniske apparater hvor det går strøm ha et strålefelt rundt seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn