Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Hæ? Så høyt som en danske, tysker eller sveitser ville sagt
     
    • Liker
    Reaksjoner: K2

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det amerikanske aksjemarkedets veier er i alle fall uransaklige:

    Om noen hadde sagt i september 2019 at slutten av mai 2020 ville S&P 500 - indeksen være høyere enn nå til tross for at USA vil ha over 20 millioner arbeidsledige, det er tilnærmet unntakstilstand mange steder, en galopprende epidemi og en eskalerende handels- og politisk konflikt med Kina så ville alle trodd du var sprøyte gal, men det er altså hva som har skjedd. Det ligger nå ca 12% under forrige topp og de siste 10-15% av den oppgangen i fjor høst ble omtalt som ren eufori basert på ca ingen ting underliggende av de som kommenterer slikt.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Masse "gratis" penger i omløp da ?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, hvis man tar utgangspunkt i at man kan låne penger til 1% så kan man betale en 1,2 millioner for en kontantstrøm på 1000,-/mnd.

    edit:

    Man kan jo gi et eksempel også:
    Om man i dag kjøper en enebolig med utleieleilighet i kjelleren til 8 millioner og leier ut leiligheten for 10 000,-/mnd.

    Så koster lånet deg i rente 8 millioner x 1,6% = 128 000,- minus 22% skatt = 99 840,- mens du får 120 000,- i året i skattefreie leieinntekter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Masse "gratis" penger i omløp da ?
    Jada, men mangel på penger å putte et sted har det aldri vært. Når all alternativavkastning er et sted rundt 0 så blir også aksjer relativt sett mer attraktive og med 0 diskontering så spiller det strengt tatt ingen rolle om inntektene kommer i år eller neste år heller så lenge selskapene fortsatt finnes. Men jeg synes uansett det er fascinerende, og det viser også hvor vanskelig det er å time dette. Om man nå så dette komme og solgte seg ut da det eskalerte så skal man ha vært jævlig kjapp for å få med seg oppturen igjen og det tror jeg ikke så mange rakk.

    Nå kan det selvsagt tryne nok en gang og det ville forsåvidt ikke overraske meg veldig,. Vi får se.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Jeg plana å kjøpe nå "på bunn" - det gikk dårlig.... trodd ikke vi ville komme tilbake så raskt....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg plana å kjøpe nå "på bunn" - det gikk dårlig.... trodd ikke vi ville komme tilbake så raskt....
    Nei, det har nok overrasket de fleste. Jeg har gjort et prinsipielt valg om å ignorere alle slike vurderinger de neste 10-15 årene så får vi se om jeg faktisk klarer det.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Jobben min i oljå er for usikker til å gå all inn selv om vi var på bunn. Satt klar til å trykke på knappen med turde ikke... måtte ha solgt igjen hvis jeg mister jobben...for redd for en ny nedtur
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jobben min i oljå er for usikker til å gå all inn selv om vi var på bunn. Satt klar til å trykke på knappen med turde ikke... måtte ha solgt igjen hvis jeg mister jobben...for redd for en ny nedtur
    Det er viktig å aldri sette deg selv i en situasjon der du MÅ selge, mye fordi bad shit ofte er korrelert.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn-Boligprisene i Oslo smeller vel ganske kraftig oppover så snart folk begynner å føle seg trygge på at de fortsatt har en jobb, tenker jeg.

    Det er lov å være optimist;) men dette tror jeg ærlig talt ikke du tror på selv engang.
    Høy ledighet er alltid en negativ faktor for bolig, men først ryker nok hyttene, ikke hyttene til hvitsnippene nødvendigvis de vil alltid klare seg, men hyttene til grasrota og sliterne her i samfunnet.
    At økonomien skal ta en v form her etter en global krise uten sidestykke tror jeg null på, det blir nok en seig langvarig u form eventuelt.

    Vent til neste uke så stuper børsene videre, når USA stenges helt ned.
    Det kunne jo være interessant å høre hvor lønnsom strategien "shorte alt hele tiden" har vært hittil i år.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det amerikanske aksjemarkedets veier er i alle fall uransaklige:

    Om noen hadde sagt i september 2019 at slutten av mai 2020 ville S&P 500 - indeksen være høyere enn nå til tross for at USA vil ha over 20 millioner arbeidsledige, det er tilnærmet unntakstilstand mange steder, en galopprende epidemi og en eskalerende handels- og politisk konflikt med Kina så ville alle trodd du var sprøyte gal, men det er altså hva som har skjedd. Det ligger nå ca 12% under forrige topp og de siste 10-15% av den oppgangen i fjor høst ble omtalt som ren eufori basert på ca ingen ting underliggende av de som kommenterer slikt.
    mulig denne kunne være relevant også (andre er stødigere enn meg i dette):

    Key Takeaways
    • The Federal Reserve announced on March 23 that it would start direct purchases of corporate debt—an unprecedented rescue of corporate America.
    • Since then, the stock market has risen over 30 percent, corporate bond funds have recovered, and companies have saved tens of billions in borrowing costs.
    • Thanks to this massive government subsidy, large companies like Boeing and Carnival Cruises were able to avoid taking money directly—and sidestep requirements to keep employees on—by instead issuing bonds.
    • The Intercept and The American Prospect have identified 49 companies that issued corporate debt since March 23, adding up to hundreds of billions they otherwise couldn’t have secured so cheaply—providing a safety net to the investor class and making a mockery of the alleged virtues of free-market capitalism.
    • This sets the stage for companies with functionally no revenue path in the near future to take on mounds of additional debt—and could set the stage for a series of defaults.

    […]

    What would become known as the CARES Act became law on March 27, and the investor class has never looked back. While Americans struggle to file unemployment claims and extract stimulus checks from their banks, while small businesses face extinction amid a meager and under-baked federal grant program, the Fed has, at least temporarily, propped up every equity and credit market in America. And in a testament to its strength, it did so without spending a single cent.

    The mere announcement of future spending heartened investors, who have relied on Fed support since the last financial crisis. This explains the shocking dissonance between collapsing economic conditions and the relative comfort on Wall Street. Between March 23 and April 30, the Dow Jones Industrial Average rocketed nearly 6,000 points, a jump of nearly 31 percent, creating over $7 trillion in capital wealth. The April gains were the biggest in one month since 1987.

    The same month, 20.5 million Americans lost their jobs.

    […]

    Congress made the choice to empower the Fed, rather than figure out how to adequately support the rest of the economy and its citizens. And it gave the central bank wide discretion over the process, absolving members of Congress from blame but introducing the Fed’s bias toward large corporations and banks into who gets saved and who doesn’t.

    In short, while activists nitpicked about which companies got small business grants worth $10 million, the real bailout, with trillions on the line rather than millions, was happening, quietly, at the Fed.
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4

    "They Sent The World A Buy Signal": Minerd Says Fed Faces "Day Of Reckoning" For Unleashing The Final Bubble
    Profile picture for user Tyler Durden
    by Tyler Durden
    Wed, 06/03/2020 - 20:00
    TwitterFacebookRedditEmailPrint


    Just hours after Former NY Fed president Bill Dudley made the stunning admission that "the Fed is basically creating a little bit of moral hazard", stunning not because he said what everyone already knew, but because as a former member of the Fed he himself admitted that the Fed has now terminally corrupted capitalism (it should go without saying that there is no such thing as "a little bit" of moral hazard - it's either there, or it isn't, Guggenheim CIO Scott Minerd, who in recent months has emerged as one of the most outspoken financial establishment anti-Fed talking heads (read "We Will Never Return To Free Market Capitalism": Guggenheim's Minerd Warns Fed Is Pushing US Toward A Populist Revolt" for the answer why), appeared on Bloomberg TV and in a tour de force interview explained why the Fed's efforts to stabilize the economy will encourage companies to take on too much risk, inflate a corporate-bond bubble, and ultimately result in a "day of reckoning" for the Fed which will be forced to decide if the US can ever return to its capitalist roots, or will bail out insolvent enterprises in perpetuity, in the process destroying capital markets, price discovery, and laying the foundations for a regime that is anything but capitalist (we leave it up to readers to insert their most hated ideology here).
    "It’s going to allow the excessive leverage - which had already been building up into the system coming into this - to continue, and to levels that are completely unprecedented in our history,” Minerd said at a virtual insurance conference Wednesday discussing the Fed's most recent decision to purchase corporate bonds. As a result of the Fed's visible hand, intervention, the risk a bubble in corporate bond markets "will just be extended and become more extreme."
    Below are the key excerpts from Minerd's interview which we hope everyone in the Fed and Washington listens to, but we know nobody will:
    "We already were at record levels of debt when we got into January of this year. One of my concerns was that when we have a downturn, this highly levered economy of ours was going to lead to more severe pressures on the economy. But now the Federal Reserve has basically eliminated the downside in corporate debt, they've sent the world a 'Buy signal' and we're now putting on record amounts of corporate debt. The leverage is getting even more exacerbated. So the Fed is ultimately going to find itself in a position where it tries to fade out these problems of support for corporate debt it will be a lot like what happened in 2013 when Ben Bernanke first talked about ending QE: there was a tantrum. It's quite likely that the Fed will face that day of reckoning when it tries to slow down asset purchases of corporate debt. And the market will then challenge the Fed where the put is, and I think this is now a permanent feature of the market."
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Nok en tung uke for "selg alt!" går mot slutten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det var "short alt!" det var. Hvis man solgte alt har man forhåpentligvis fortsatt pengene i banken til null rente, men hvis man virkelig shortet alt kan det ha vært en riktig vond og vanskelig uke. Da er nedsiden ved en sånn rekyl nokså ubegrenset.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Nei, det var "short alt!" det var. Hvis man solgte alt har man forhåpentligvis fortsatt pengene i banken til null rente, men hvis man virkelig shortet alt kan det ha vært en riktig vond og vanskelig uke. Da er nedsiden ved en sånn rekyl nokså ubegrenset.
    Det kommer vel litt an på produktet man shorter gjennom og giringen, men short har jeg ikke turt å vurdere.

    Men det er rart å se børsene stange mot ATH når det er opprør/covid19/historisk arbeidsledighet/you-name-it... Jeg føler nedsiden er større enn oppsiden nå, men det har jeg følt på lenge. TINA - FOMO - FED....
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn-Boligprisene i Oslo smeller vel ganske kraftig oppover så snart folk begynner å føle seg trygge på at de fortsatt har en jobb, tenker jeg.

    Det er lov å være optimist;) men dette tror jeg ærlig talt ikke du tror på selv engang.
    Høy ledighet er alltid en negativ faktor for bolig, men først ryker nok hyttene, ikke hyttene til hvitsnippene nødvendigvis de vil alltid klare seg, men hyttene til grasrota og sliterne her i samfunnet.
    At økonomien skal ta en v form her etter en global krise uten sidestykke tror jeg null på, det blir nok en seig langvarig u form eventuelt.

    Vent til neste uke så stuper børsene videre, når USA stenges helt ned.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel renta det, Asbjørn. Man lurer jo på hvor lang tid det tar før det ikke lenger finnes tørt krutt?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er vel renta det, Asbjørn. Man lurer jo på hvor lang tid det tar før det ikke lenger finnes tørt krutt?
    I USA virker det jo som de kan trykke så lenge det må til. Prisingen på FANG-selskapene er jo rimelig heftig nå. For ikke å nevne en viss bilprodusent.

    Jeg tror mange som kjøper hus har en annen tilnærming enn jeg er oppvokst med. De ser ikke på hvordan lånet skal nedbetales, men hva man kan klare å holde månedlige avdrag på. Og renta skal nok ikke opp på lang tid, så hvorfor ikke? YOLO, carpe diem osv...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er merkelig i Norge nå. Jeg har 1,45% på boliglånet nå.

    Låner man 5 000 000 - så koster det altså 72 500,- før skattefradrag, og i underkant av 57 000 etter skattefradrag.

    Det er ikke så rart at boligprisene stiger. Hva får man leid for 5000,- /mnd i dag..?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg tror mange som kjøper hus har en annen tilnærming enn jeg er oppvokst med. De ser ikke på hvordan lånet skal nedbetales, men hva man kan klare å holde månedlige avdrag på. Og renta skal nok ikke opp på lang tid, så hvorfor ikke? YOLO, carpe diem osv...
    Det er veldig mange der ute etterhvert som aldri har opplevd høy rente.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er merkelig i Norge nå. Jeg har 1,45% på boliglånet nå.

    Låner man 5 000 000 - så koster det altså 72 500,- før skattefradrag, og i underkant av 57 000 etter skattefradrag.

    Det er ikke så rart at boligprisene stiger. Hva får man leid for 5000,- /mnd i dag..?
    Får jo håpe de har vett til å nedbetale litt, men historisk sett har vel ikke det vært så viktig med boliglån, det nærmer seg vel 25 år siden sist det var noe poeng (men da måtte noen naboer av oss gå fra huset). Det er verre med de som finansierer bil og båt på huslånet, og det må jo være ganske mange når vi ser hvordan bobil og båtmarkedet har eksplodert nå når folk ikke lenger kommer seg til Spania?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Får jo håpe de har vett til å nedbetale litt, men historisk sett har vel ikke det vært så viktig med boliglån, det nærmer seg vel 25 år siden sist det var noe poeng (men da måtte noen naboer av oss gå fra huset). Det er verre med de som finansierer bil og båt på huslånet, og det må jo være ganske mange når vi ser hvordan bobil og båtmarkedet har eksplodert nå når folk ikke lenger kommer seg til Spania?

    Det må være veeeeldig mange når man ser hva folk har i inntekt og på hva de eier.....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel renta det, Asbjørn. Man lurer jo på hvor lang tid det tar før det ikke lenger finnes tørt krutt?
    Hvilket var mitt poeng i det innlegget trosse1 siterte fra 20 mars. Dramatisk redusert rente og forventning om at det blir langvarig, sammen med at folk flest innser at de fortsatt har en jobb og en noenlunde sikker inntekt => boom, der gikk hus- og hytteprisene, gitt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er veldig mange der ute etterhvert som aldri har opplevd høy rente.
    Nettopp. Nå er jo ikke jeg 40 engang, men flere "unge" jeg snakker med har nok ikke helt skjønt matematikken i det når jeg forteller at vi i 2011 måtte beregne å tåle 9.2% rente for å få lån og hva det hadde betydd med 4-6 mill i lån. Og så skal det jo helst reduseres også utover rentekost.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Får jo håpe de har vett til å nedbetale litt, men historisk sett har vel ikke det vært så viktig med boliglån, det nærmer seg vel 25 år siden sist det var noe poeng (men da måtte noen naboer av oss gå fra huset). Det er verre med de som finansierer bil og båt på huslånet, og det må jo være ganske mange når vi ser hvordan bobil og båtmarkedet har eksplodert nå når folk ikke lenger kommer seg til Spania?
    Hadde akkurat en lengre campingturnè nå i slutten av juli. På flere av lokasjonene gikk det mannfolk i 60-70 årene rundt med høy sigarføring og klappet seg på magen mens plasten glinset på monster-bobiler så langt øynene kunne rekke. Jeg tok et par stikkprøver på Brønnøysund mens jeg sippet i meg kaffen og joda - pant på nesten rubbel og bit. Mange på 1,5 - 2.0 millioner. Men det er vel ikke så mye penger lengre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp. Nå er jo ikke jeg 40 engang, men flere "unge" jeg snakker med har nok ikke helt skjønt matematikken i det når jeg forteller at vi i 2011 måtte beregne å tåle 9.2% rente for å få lån og hva det hadde betydd med 4-6 mill i lån. Og så skal det jo helst reduseres også utover rentekost.
    For oss som overlevde 1989-93 sitter det som en tommelfingerregel at en million i lån er ti tusen kroner i måneden.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nettopp. Nå er jo ikke jeg 40 engang, men flere "unge" jeg snakker med har nok ikke helt skjønt matematikken i det når jeg forteller at vi i 2011 måtte beregne å tåle 9.2% rente for å få lån og hva det hadde betydd med 4-6 mill i lån. Og så skal det jo helst reduseres også utover rentekost.
    Her må vel du som lærer ta selvkritikk vel? 😉
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For oss som overlevde 1989-93 sitter det som en tommelfingerregel at en million i lån er ti tusen kroner i måneden.
    I did. Det var da naboen måtte selge eneboligen med 20% tap. Men jeg kjenner kredittsjefen i en større sparebank på Nordvestlandet (ikke min tidligere arbeidsgiver), vi pratet litt om båt for et par år siden (banken er kunde i et selskap jeg leder). Han var leder i den lokale båtforeningen og fortalte at han hadde en eldre snekke. Og så spurte jeg hvordan det sto seg i båtforeningen. Da fortalte han litt om hva slags båter folk hadde, men avsluttet med "......men jeg vet hvordan de er finansiert...". Etterfulgt av megetsigende taushet.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    For oss som overlevde 1989-93 sitter det som en tommelfingerregel at en million i lån er ti tusen kroner i måneden.
    Ja, vi dro med oss erfaringene videre i livet og jeg tror det var lurt. Nå er jeg i 0 og det er helt greit.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det er en del inflasjonsfrykt der ute. Den klareste indikatoren på det er gullprisen som har steget mye (sett på som en klassisk sikring mot inflasjon) og litt mindre kjent i markedet for inflasjonsbeskyttet statsgjeld. I US of A har det vært såpass etterspørsel etter sistnevnte at investorer nå godtar en realavkastning på -1% eller deromkring i 10 år.

    Om det faktisk blir høy inflasjon gjenstår å se, men om så skjer skal nok rentene opp. Og det kan, om man tror på historien i alle fall, skje raskt og brutalt.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Er det noe som indikerer høy inflasjon i tiden som kommer?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Er det noe som indikerer høy inflasjon i tiden som kommer?
    Nei, forsåvidt ikke. I de store markedene kan man handle inflasjon direkte og prisene på det indikerer at forventningene for inflasjon er svært lave, det gjelder både i Eurosonen og USA. inflasjonen fra år 5 til 10 fra nå i Euro-sonen prises til litt over 1% og litt under 2% i USA. Det betyr ikke at den blir det, men det er hvor den prises i markedet. Dette er altså forventet årlig inflasjon i 5 år om 5 år, altså fra 2025 til 2030.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er snodig at pengene ikke blir mindre verdt når det er åpenbart at det er alt for mange av de i sirkulasjon.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Lang, men svært lesverdig


    In this, the third paper, I will consider the possibility that the present growth in monetary aggregates is leading investors to conclude that they have no alternative; money is being debased at such a pace that sitting on cash in a bank account is, over the long term, sheer madness.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn