Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    904
    -Og som OMF`s link sier: Siden 1974 har sysselsettingen blitt redusert med 1/3.

Det er et stykke derfra til å si at industrien går så det suser. Klar sysselsettingsnedgang, og oljen står vel for en betydelig større andeldel av sysselsettingen i dag enn i 74. Mao: uten oljen - omtrent ingenting.

Joda, oljen går så det suser - ingen tvil om det. Det hjelper lite for de som blir ledige, som f.eks de som mista jobben i Norske Skog i dag.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.628
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest - leste du hva som stod i linken......

Jeg jobber forøvrig i et selskap med nærmere 300 ingeniører...og jeg tviler på at vi er klassifisert som noe annet tjensteyting!

Mvh
    OMF

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gjest skrev:
    Joda, oljen går så det suser - ingen tvil om det. Det hjelper lite for de som blir ledige, som f.eks de som mista jobben i Norske Skog i dag.
    Ingen mistet jobben i Norske Skog i dag. Det er lagt frem et forslag om nedleggelse av fabrikken på Follum. Hvis forslaget vedtas av styre og bedriftsforsamling, vil 356 personer miste jobben i løpet av våren. Samtidig har en potensiell kjøper meldt interesse, men Norske Skog syntes det budet var for lavt, så det er ikke opplagt hva utfallet av denne saken blir.

Åljå er forresten holdt utenfor de tallene jeg viste. Det er et annet statistikkområde. Her er helt nye tall fra SSB, summert til 237000 industriansatte i 2010. I tillegg kommer 21000 i olje- og gassutvinning og ytterligere 26000 i tekniske tjenester til olje- og gassutvinning. Tar vi disse med, blir summen 284000 ansatte.

http://www.ssb.no/sti/

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Med den norske stats hunger etter arbeidskraft er det vanskelig å holde sysselsettingen oppe i industrien.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Skal vi betale for å ha industri?
    Jeg trodde poenget var å tjene på å ha industri.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.628
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.909
    Merkel mot alle andre, kan leses i dag. Nå er det kun Merkel av EU landene som ikke ønsker at ECB skal kjøpe statsgjeld, "ubegrenset".

Jeg henviste tidligere til Finansfeber som i sin konsekvensanalyse av det økonomiske spillet hvor det ene fører til det andre...som igjen fører til det tredje...osv, har skrevet at ECB på et gitt tidspunkt er nødt til å trykke penger i stor skala. Det ser ut til at profetiene snart går i oppfyllelse.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det startet opp med at Eurosonen ikke ville stille opp for ett land (Hellas). Nå vil Eurosonen at ett land (Tyskland) skal stille opp for dem alle. Politiske slimåler er de hele gjengen.

Og økonomi har fått status som snåsavitenskap.

Verst av alt; fortiden dukker opp igjen:

"Vierzig Jahre lang hat das Schuldgefühl die Deutschen dazu bewegt, mehr für Europa zu tun, um die Versöhnung zu erleichtern. Diese Zeiten entfernen sich." (Delors)

http://www.welt.de/politik/ausland/...esische-Angst-vor-einem-deutschen-Europa.html

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Så kan en jo spekulere i om det er tyskernes hardbarkede motstand mot pengetrykking og å fremstå som last resort for euronen som avstedkom denne reaksjonen fra den organismen noe tror at «markedet» er.

(Tidligere snakket en altså med en viss skadefryd når tyskerne la ut til salgs slike ting, og det gikk litt tregt.)

En undres av og til over hva som er logikken i det hele (- om noe slikt fins).

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2281106.ece

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dr Dong skrev:
    Så kan en jo spekulere i om det er tyskernes hardbarkede motstand mot pengetrykking og å fremstå som last resort for euronen som avstedkom denne reaksjonen fra den organismen noe tror at «markedet» er.

(Tidligere snakket en altså med en viss skadefryd når tyskerne la ut til salgs slike ting, og det gikk litt tregt.)

Regner med at man her forventer avkastning pga. fallende Euro det neste året, og ikke ser noen sikrere betalere i den valutaen enn nettopp Tyskland.

Kanskje nettopp troen på at man kommer til å sette i gang "seddelpressen" ligger bak dette? Det vil jo ikke usannsynlig føre til at Euroen svekker seg...

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.628
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    Dr Dong skrev:

Regner med at man her forventer avkastning pga. fallende Euro det neste året, og ikke ser noen sikrere betalere i den valutaen enn nettopp Tyskland.

Kanskje nettopp troen på at man kommer til å sette i gang "seddelpressen" ligger bak dette? Det vil jo ikke usannsynlig føre til at Euroen svekker seg...
    Vel - obligasjoner er dårlige investeringer dersom man får inflasjon. Så det er neppe noen forventning om seddelpressing som driver frolk til tyske statsobligasjoner - det er nok mer det at har man betydelige menger penger så er det ikke så lett å bli kvitt de. Bankinnskudd er ikke garantert ved store beløp, aksjer er risikabelt, bankboks er liksom ikke løsningen det heller dersom man har riktig mye penger.....så da er obligasjonsmarkedet omtrent det eneste som er igjen - og da er kanskje 0,05% av beløpet en grei pris for oppbevaring av pengene i 1 år i disse usikre tider! Også har man en potensiell oppside dersom euroen skulle styrke seg.....

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Dr Dong skrev:

Vel - obligasjoner er dårlige investeringer dersom man får inflasjon. Så det er neppe noen forventning om seddelpressing som driver frolk til tyske statsobligasjoner - det er nok mer det at har man betydelige menger penger så er det ikke så lett å bli kvitt de. Bankinnskudd er ikke garantert ved store beløp, aksjer er risikabelt, bankboks er liksom ikke løsningen det heller dersom man har riktig mye penger.....så da er obligasjonsmarkedet omtrent det eneste som er igjen - og da er kanskje 0,05% av beløpet en grei pris for oppbevaring av pengene i 1 år i disse usikre tider! Også har man en potensiell oppside dersom euroen skulle styrke seg.....

Mvh
    OMF
    Jo.. jeg tenke nok feil vei. :-[ Svekking av Euroen vil jo føre til at man får mindre tilbake når løpetiden er over. Surrete av meg.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dr Dong skrev:

Rentemarkedet er for tiden manisk-depressivt med halvtannet sekunds periode, for å stjele et av Kumbels gruk. Det der passer ikke spesielt godt overens med at det var vanskelig å få solgt tyske statsobligasjoner forrige uke, og noen inflasjonsforventninger ligger det ihvertfall ikke i en pengeplassering med negativ rente.

Derimot har aksjemarkedene tatt noen ordentlige klatretrinn de siste par dagene, og det bare på en ganske enkel sentralbank-inngripen for å sikre likviditet (som reduserer risikoen for fullskala bankkrise) og rykter om at denne gangen skal EU bli enige om en plan. Helt sikkert.

Hva tror dere skjer med aksjemarkedene hvis EU-landene faktisk blir enige om en plan som ser ut til at den kan gjøre en liten forskjell?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dr Dong skrev:
    Hvor (=hvilke aksjer) skal jeg sette sparepengene mine?
    Det har jeg ikke spesielt lyst til å gi deg noe råd om, men selv holder jeg litt oppsikt med hvor aksjemarkedet ligger i forhold til en langsiktig trendlinje og kjøper litt hver uke så lenge OSEBX ligger under en "magisk verdi". Stikkordene er spredt risiko og lave forvaltningskostnader, så KLPs indeksfond med 0,2 % forvaltningsgebyr pr år ligger hendig til for sånn sparing. For tiden er det "magiske tallet" mitt ca 375, ett standardavvik under langsiktig trend. Derfor bestemte jeg meg nettopp for ikke å legge inn noen kjøpsordre denne uken ettersom børsen nå gikk høyere enn det "magiske tallet" mitt. Da kan jeg selge i ro og fred når jeg trenger pengene, eller senest når indeksen havner ett standardavvik over trend, ettersom neste stopp da pleier å være et aldri så lite krakk.

Enkeltaksjer er generelt mer risiko enn brede fond, så du bør aldri sette alle pengene i en aksje. 5-6 aksjer i ulike bransjer begynner å ligne på litt diversifisering, men alle aksjene på Oslo Børs følger oljeprisen uansett, så du bør også spre risikoen på selskaper utenfor Norge. Fond er en grei løsning, men der spiser gjerne forvaltningsgebyrene mesteparten av merverdien utover en rent passiv plassering, så det greieste er passive indeksfond med minimale gebyrer.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn og tkr.

Takker for innspill. Jeg sier som de store pengeplassererere: Stor profitt uten risiko! ;)

Jeg hadde tenkt å gå litt inn med noen småpenger, men børsen går jo som en jo-jo for tiden, men med en nedadgående tendens. Vi nærmer oss kanskje bunnen - eller avgrunnen?

Med sju (?) sentralbanker som nå hiver inn likvide midler så er det vel å anta at en har noen måneder med generell oppgang?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.629
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dr Dong skrev:
    Asbjørn og tkr.

Med sju (?) sentralbanker som nå hiver inn likvide midler så er det vel å anta at en har noen måneder med generell oppgang?
    Ikke nødvendigvis. Spørsmålet er vel hva som skjer med Euroen. Det siste jeg leste, var at ESB (?) hadde gitt EU en deadline på 10 dg til å hoste opp et slags forslag til løsning. På den annen hånd, det kommer stadig gode tall fra USA.

Januareffekten har vært nokså årviss, og da forventer man alltid en viss oppgang i des/jan, men den er bare nokså årviss. TANSTAAFL.

mvh

Edit: Jeg har ikke drukket av visdommens beger, og ikke er jeg synsk. Ta det jeg skriver som en meningsytring, en ukvalifisert sådan.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dr Dong skrev:
    Bunnen har vi passert for lenge siden, og vi romler avgårde sidelengs på et ganske lavt nivå med noen svingninger begge veier. Som tkr skriver, så har det tradisjonelt vært en oppgang på nyåret. Den ble etterhvert så forutsigbar at folk begynte å posisjonere seg i forkant, noe som flyttet den oppturen litt tidligere for hvert år. Umulig å spå noen måneder frem i tid, spesielt når alle markedsbevegelser drives av hva disse politikerne finner på og rykter om hva de kan komme til å finne på. Eneste tommelfingerregel jeg stoler på er å kjøpe billig og selge dyrt, men det er verre å vite hva som er hva.

Et tips hvis du vil kjøpe enkeltaksjer, forresten: Se etter moderat prisede aksjer i solide selskaper med høyt utbytte. Hvis aksjepris/bokført egenkapital er godt under 1,5, egenkapitalen er minst like stor som gjelden og dermed mer enn 50 % av balansen, og selskapet har for vane å betale ut utbytter som tilsvarer 5-6 % avkastning på sparepengene dine hvis du kjøper til dagens kurser - da har du en bedre direkteavkastning enn både bankinnskudd og obligasjonsfond, og du kan tåle å sitte med de aksjene gjennom en periode med lave kurser.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.629
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    John Fredriksen- eide selskap (Hemen Holding) er ofte svært flinke til å betale utbytte, men er høyt gearet. Det betyr at de svinger veldig. I gode tider stiger de eventyrlig, men synker tilsvarende i dårlige tider.

Tror du på bedre tider, er det et godt sted å begynne.

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenkte nok på mye kjedeligere selskaper enn ting som Fredriksen er borti. Den mannen har større toleranse for risiko enn de fleste av oss...

Sektorer som telecom og konsumentvarer er forholdsvis stabile, for folk slutter ikke å sende SMS eller å spise selv om tidene svinger litt. Fredriksens skip er derimot ekstremt eksponert for hvor mange gadgets som skal transporteres mellom Kina og Europa, oljeforbruket, og andre ting som svinger som bare det. Tommelfingerregel: Selskaper som selger direkte til konsument svinger mindre enn de som befinner seg lengre unna konsumenten i verdikjeden. Tallet i børsspalten som sier noe om dette heter beta. Det måler svingning i aksjekursen sammenlignet med gjennomsnittet for børsen. Eksempelvis har Frontline beta = 3,44 og Telenor beta = 0,85. Frontline har 7,2 % utbytte og Telenor 4 %, så her er det som vanlig en avveining mellom grådighet og hensynet til god nattesøvn. Det kan ellers være en god investering å lære seg hva tallene i børsspaltene betyr.

Jeg ville også holdt meg til de store, likvide selskapene på OBX-listen, heller enn de mindre på OB Match, og milevis unna småselskaper som ikke er børsnotert. De små er mer utsatt for svingninger. En eneste dårlig nyhet fra selskapet, og pooof. Selskaper utenfor børs er også ekstremt utsatt for all slags kursmanipulasjon fra folk som skryter selskapet opp i skyene for selv å kunne selge til høyest mulig pris, mens andre fort oppdager at det er langt mellom andre kjøpere. Caveat emptor, som romerne sa.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.629
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    Jeg tenkte nok mer på mye kjedeligere selskaper enn ting som Fredriksen er borti. Den mannen har større toleranse for risiko enn de fleste av oss...

;D ;D ;D

Joda, men jeg spurte jo også hvor spenstig Dr Dong ville ha det!

Ellers er jeg helt enig i det du skriver. Unoterte aksjer er for svært spesielt interesserte, ikke for menigmann. OBX- listen er grei. Der blir det aldri så trangt i døren at man ikke kommer seg ut av en aksje.

mvh

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Dr-en er sedat og forsiktig; Dong er mer spenstig. ;)

Jeg lover å tenke selv (i den utstrekning jeg evner), men takker for gode innspill.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.628
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Asbjørn skrev:
    Tallet i børsspalten som sier noe om dette heter beta. Det måler svingning i aksjekursen sammenlignet med gjennomsnittet for børsen. Eksempelvis har Frontline beta = 3,44 og Telenor beta = 0,85. Frontline har 7,2 % utbytte og Telenor 4 %, så her er det som vanlig en avveining mellom grådighet og hensynet til god nattesøvn. Det kan ellers være en god investering å lære seg hva tallene i børsspaltene betyr.
    I teorien så er "markedsporteføljen" - altså en verdivektet portefølje av alle selskapene på børsen den optimale payoff mellom risiko og forventet avkastning. Ønsker man høyere risiko (og avkastning) så oppnår man dette ved å belåne markedsporteføljen og investere i aksjer. Dette er altså i teorien....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.628
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg siterer meg selv....fra denne 3 år gamle tråden..
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,25869.0.html

Hei!

Tenkte jeg skulle dele noen tanker om noe jeg i hvert fall synes var veldig interessant når jeg lærte det…..(og som forhåpentlig gjør deg litt mer kritiske når man skal vurdere investeringsstrategi.)

Man tar utgangspunkt i et diagram hvor man har forventet avkastning på Y-aksen og risiko på X-aksen.

Hvis man tar utgangspunkt i aksjene på Oslo børs – så kan man plassere alle disse aksjene i dette diagrammet som punkter. Man bruker den historiske avkastningen for avkastning, mens man regner ut varians (og standardavvik) for å finne ut risikoen for den enkelte aksje.

Det vil selvsagt være gode og dårlige aksjer. En god aksje i denne sammenhengen vil være en aksje som gir like høy (eller høyere) avkastning enn en annen uten at risikoen øker.

Neste trinn i modellen er å lage en portefølje av ulike aksje. Dersom du kjøper to aksjer – som begge har forventet avkastning 12% - så vil porteføljen av de to aksjene fremdeles ha en forventet avkastning på 12% - men risikoen for porteføljene vil være betydelig redusert.

Dette ser vi i figuren under hvor de to kryssene er eksempler på to enkeltaksjer/akjsekombinasjoner, og den kurvede tykke sorte linjen representerer ulike porteføljer som er sammensatt av ulike kombinasjoner av aksjer. Denne kurven representerer det beste forholdet du kan få mellom avkastning og risiko på Oslo børs. Det siste punktet på kurven (altså det punktet som gir høyest avkastning) vil være den aksjen på Oslo børs som høyest avkastning (men også høyest risiko).

Så kommer det litt spennende.
    Hvis man markerer risikofri rente til venstre i diagrammet (Rf) – typisk 3-4-5%. Så trekker man en rett linje fra dette punktet – til tangeringspunktet på den tidligere kurven – så får man en ”investeringslinje” (den blå linjen). Denne linjen representerer det optimale forholdet mellom avkastning og risiko som det er mulig å oppnå i markedet.

Rent praktisk betyr det at hvis man ikke ønsker å ta risiko – så ender man opp i punktet hvor vi plasserte den risikofrie renten. Når man så øker risikoen (ved å bevege seg til høyre langs linjen) så øker man andelen av aksjer. Til man når tangeringspunktet – da har man en ren aksjeportefølje – denne porteføljen kalle vi markedsporteføljen – og den har noen egenskaper vi skal komme tilbake til senere. Fortsetter man videre til høyere – så øker man ”gearingen” – altså man låner penger for å investere i aksje – dette gir høyere forventet avkastning, mens risikoen fortsetter å øke (nå skulle det strengt tatt vært en knekk på linjen der for å signalisere at lånerenten vil være høyere enn innskuddsrenten – men vi bryr oss ikke om den bagatellen nå).

Dette er altså markedslinjen. Så kommer det faglige kluet her. DET FINNES INGEN MULIGHET TIL Å PLASSERE SEG OVER DENNE LINJEN. Altså – uansett hva du gjør – bankinnskudd, Indeksobligasjon, smarte aksjefond, osv osv – så er det ikke mulig å oppnå et bedre avkatning/risiko forhold enn den linjen representerer.

Grunnen til dette er egenskapene til markedsporteføljen – som vi snakket om tidligere. Denne porteføljen har naturligvis en del teoretiske egenskaper. Markedsporteføljen er den mest effektive porteføljen du kan velge på Oslo børs – da ingen andre porteføljer på Oslo børs vil gi et like godt forhold mellom avkastning og risiko som denne. Det er da heller ikke overraskende at markedsporteføljen er en portefølje som består av alle aksjene på Oslo børs. Hvorfor er det slik – jo – fordi alle investorene har det samme ønsket – og da vil for eksempel et firma som typisk er i motkonjunktur med resten av børsen – prises høyere da dette gir etterlengtet risikospredning.

Den siste kurven i figuren er investorens indifferenskurver (blå stiplet). Altså ulike forhold mellom risiko/avkastning som investoren vil være indifferente ovenfor – altså som man synes er like bra. Kurvene er åpenbart stigende – da vi antar at investorene er risikoaverse – og vil kreve høyere avkastning for å ta høyere risiko. Investorene bør følgelig posisjonere seg der indifferenskurven tangerer markedslinjen.

Så – dette er litt av det teoretiske grunnlaget for prising av aksje og investeringsteori.

Jeg skrev tidligere at den optimale investeringen er en ”kjedelig” indeksplassering sammen med bankindskudd/banklån. Hvorfor er det da 100 vis av meglerselskaper som tilbyr noe helt annet…?

Vel – først og fremst så mener de at de vet noe markedet ikke gjør – det kan i mange tilfeller være riktig – da grundige og gode analyser av selskaper/konjunkturer kan gjøre at enkelte meglere faktisk medrette kan hevde at enkelte selskaper er underpriset.

På den annen side så jobber kostnadene i mot aksjefondene. Jo høyere grad av ”stockpicking og analyse” et fond har – jo høyere er kostnadene gjerne. Og med kjøp og salgsprovisjon, i tillegg til årlig forvaltningsgebyr – så må disse forvalterne ofte greier en årlig meravkastning på så mye som 2% - og det er ganske mye.

Det er det heller ingen som greier (Åpenbart en sannhet med modifikasjoner). Det er mange fond på verdensmarkedet – og man skulle vel anta at halvparten er under indeks og halvparten er over – det er det ikke. Dårlige fond skifter navn eller slås sammen med andre – på denne måten blir dårlig track reckords slettet. Ellers er tendensen meget klar – jo lengre track record fondet har – jo mindre andel av fondene greier å slå indeks (de store talls lov – flaks spiller mindre og mindre rolle). Like fullt kan man jo ha tiltro – Stensrud i Skagen fondene (Kon Tiki)har en imponerende historie å vise til – det kan være at han rett og slett er dyktigere enn alle de andre!

Men – som en liten referanse til mitt åpningsinnlegg i denne tråden – hvis du kjøper deg 5-8 med god spredning på Oslo børs – og ikke kjøper eller selger – så vil du garantert ha oppnådd høyere avkastning enn 90-95% av fondene i løpet av en 5 års periode – og etter 10 år – så tror jeg ikke det er noen som slår deg!)

Mvh
    OMF

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos diskusjonen for noen dager siden om hvorvidt industrien i Norge var "nedbygd": SSB har kommet med en presisering av de nyeste tallene sine. Det var ikke en nedgang i industrisysselsetting på 10000 årsverk fra 2009 til 2010, men tvert i mot en oppgang på 12000 årsverk på ett års horisont for industri, olje og bergverk tilsammen.

Hvis industrien i fastlands-Norge fortsetter å bygges ned i denne takten, jobber vi snart på fabrikk alle sammen. ;)

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    904
    Presisering: Jeg skriver om den ikke oljebaserte delen av industrien når jeg skrev om nedbygging. Det var nok slurvete av meg.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Uansett, her er en interessant analyse av risikoen for inflasjon vs deflasjon i Euro-sonen.
    http://www.cnbc.com/id/45476620

Konklusjonen er at pengemengden gjennomgår en voldsom kontraksjon ettersom statsobligasjoner tidligere har vært ansett som like sikre som kontante penger, og plutselig er de ikke det lenger. Da har mengden "penger" som er tilgjengelig i systemet og kan stilles som sikkerhet for andre investeringer i industri eller eiendom blitt dramatisk redusert. Resultatet er et deflasjonspress, hvor folk ikke er i stand til å betale like mye for ting som de var tidligere. Da må prisene på det meste ned for å finne en kjøper. Dermed er argumentet "pengetrykking fører til hyperinflasjon" hva amerikanerne ville kalt "barking up the wrong tree". Problemet er kontraksjon av den effektive pengemengden og en begynnende deflasjonsspiral, ikke hyperinflasjon rett rundt hjørnet.

Og gjett hva ECB har tenkt å gjøre?
    http://www.cnbc.com/id/45505048

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.909
    Slubbert skrev:
    Om Keynes teorier er død i dag kan sikkert diskuteres. Men det er sikkert at den vil være død i fremtiden.
    Det eneste sikre er at alt er i forandring og at alt er forbigående. Det eneste varige er det uvarige.

Denne såkalte smør-krisen her til lands har avslørt hvordan vi opptrer i verdens rikeste land. Jeg snakket med en eier av en lokal matvarebutikk på Senja. Han fortalte om gammelkjærringene som hamstrer opp smør i mengder. Det første dem gjør når dem kommer inn i butikken er å trille bort til kjøledisken og legge 8-10 pakker smør i vogna. Sannsynligvis blir noe ødelagt før det blir til spist.
    I stedet for å opptre som siviliserte mennesker og tenke at det er bedre at "alle får litt", så opptrer man i praksis som at det er bedre at "noen få får alt". Og dette i verdens rikeste land hvor folk flest sjelden mangler noen verdens ting. Faen, det er skammelig oppførsel!
    Men dette med å føle knapphet på goder og leve i en virkelighetsoppfattelse av "konstant mangel", i stedet for følelsen av "overflod", dette er noe som rir stort sett hele verden i dag. Men dette handler for mennesker flest kun om hvilke tanker man velger å tenke.

Jeg er skeptisk på hva som kommer til å skje og hvordan mennesket opptrer den dagen en virkelig stor krise setter inn.

... sed og skikk forandres meget, alt som tidene lider, og menneskenes tro forandres og de tenker anderledes om mange ting. Men menneskenes hjerter forandres aldeles intet i alle dager.
    -Sigrid Undset

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Legg merke til at det er "gammelkjærringan" som hamstrer, de som har opplevd virkelig varemangel og knapphet på materielle goder. For oss som har vokst opp i relativ overflod i "verdens rikeste land" og aldri har opplevd noe annet, er varemangel og rasjonering et så fjernt konsept at det faller oss ikke inn å ta med en ekstra smørpakke. Det er jo bare å hente litt mer i morgen, eller så klager vi til butikksjefen (eller syter på nett) og tar en ekstra harrytur i førjulstiden. What, me worry?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Markedet som politisk overhus - kronikk med noen interessante observasjoner:

http://e24.no/kommentarer/spaltister/finansmarkedene-som-overhus/20127407
    «Demokratiet kan fungere aldeles utmerket i gode tider når alle piler peker oppover, alle får det bedre og bedre og ingen verre, slik at alle blir rimelig fornøyd. Verre blir det når det er nødvendig å vingeklippe særinteressegrupper og skjære ned på de privilegier folk har vant seg til; lav pensjonsalder, fri medisin og helsestell, og fri utdanning helt opp til doktorgradsnivå. Da tar folk til gatene og kaster stein og det som verre er. De sittende regjeringer blir handlingslammet, og problemene blir verre og verre.»

En tanke jeg selv har uttrykt flere ganger i andre sammenhenger. Den eneste feilen jag finner ved den er at det ikke fins (i mitt hode) et bedre alternativ. Som om det som har drevet oss dit vi er, er noe markedet ikke har hatt noe med å gjøre. Intet er med fremmedgjørende. Markedet er ikke en levende organisme hinsides politiske vedtak og ideologier.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Dr Dong skrev:
    Artige tider:

http://www.faz.net/aktuell/wirtscha...ht-deutschland-mit-herabstufung-11552400.html

Skal nå også Tyskland får senket sin rating? Markedsdyret taler!

Naivt spørsmål:

Det vil selvfølgelig koste pæng uansett hva en gjør, men vil det bli så mye dyrere for landenes borgere om en lar bankene gå til helvete og la statene overta dem etterpå?
    Rane de som eier akjser? Tja, hvorfor ikke? Det har vi da gjort før her i landet.
    Er det analytikerne som er markedsdyret?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn