Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hjelper lite å få pengene as soon as possible når du trenger de nå.
    og det er ikke første gangen heller og viser mye av problemet med sentralisering.
    poenget var å vise at det er like mye scam som involverer normale banker som det er i crypto.

    Gjelder og passe seg overalt og aldri aldri oppgi passord, pinkode eller personlig informasjon til noen. Selv ikke din egen mor
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Men dette var jo ikke scam utført av banken selv, slik som man ser i alle disse vekslingssentralene
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    poenget var å vise at det er like mye scam som involverer normale banker som det er i crypto.
    Nå er ikke en teknisk feil det samme som en scam, og kundene til en vanlig bank er sikret via Statens banksikringsfond (opp til 2 mill pr bank).

    Om du selv faller for en Olgasvindel og blir lurt til å gi fra deg pålogging, så er det faktisk høyesterettsdom på at du har krav på erstatning. https://www.sparebank1.no/nb/ostlandet/om-oss/nyheter/hoyesterett-har-konkludert-i--olga-saken-.html

    Krypto er det siste en skal se på for å sikre pengene sine - Det er faktisk sikrere å ha penga i madrassen.

    Johan-Kr
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Men dette var jo ikke scam utført av banken selv, slik som man ser i alle disse vekslingssentralene
    Men bankene er medvirkende, det er deres systemer som blir benyttet.
    Og ift denne feilen så viser det hvorfor desentralisering er veien å gå, når det er sentralisert har man en barriere, ett system som kan gå feil, man er også avhengig av tredjepart.

    Ser bare hvor krise det var i Norge når vipps var nede, eller bankterminalene dagen før 17mai.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nå er ikke en teknisk feil det samme som en scam, og kundene til en vanlig bank er sikret via Statens banksikringsfond (opp til 2 mill pr bank).

    Om du selv faller for en Olgasvindel og blir lurt til å gi fra deg pålogging, så er det faktisk høyesterettsdom på at du har krav på erstatning. https://www.sparebank1.no/nb/ostlandet/om-oss/nyheter/hoyesterett-har-konkludert-i--olga-saken-.html

    Krypto er det siste en skal se på for å sikre pengene sine - Det er faktisk sikrere å ha penga i madrassen.

    Johan-Kr
    Det er USA jeg linket til i første saken, det er ikke det samme som i Norge.
    Ellers er jeg enig at å ha pengene i madrassen er en god løsning, da har man kontroll over sine egne verdier og du slipper risikoen for at du mister pengene dine når banken som har lånt de ut videre ikke klarer å få de tilbake.

    En dag stopper pyramidespillet og da hjelper det lite at man har blitt programmert til å tro at banken er så sikker.

    According to the “Fitch U.S. Leveraged Loan Default Insight,” the 2022 leveraged loan default volume so far this year totals $22.2 billion, three times higher than the $6.3 billion volume at this time in 2021. Cineworld, Diamond Sports, Envision, Endo, Lumileds, and RevlonREV -2.7% account for 72% of the 2022 default volume. In the second half of 2022, there have been ten defaults totaling $11.6 billion. If this trend continues, we should all worry whether credit will dry up for hundreds of very indebted companies. Moreover, defaulting companies will add to the unemployment rate, which until now has been fortunately low.

    TransUnion, which tracks more than 81 million auto loans in the U.S., said Tuesday the percentage of loans that are at least 60 days delinquent hit 1.65% in the third quarter, the highest rate for 60-day delinquencies in more than a decade
    “If we get into a position where employment starts to be a challenge in the United States and unemployment increases, that is when the industry will really start to be concerned about a consumer’s ability to pay their auto loans,” he said.

    Vi kan tro vi sitter trygt, men hele verdensøkonomien er basert på petrodollaren, når dollaren mister tilliten faller hele systemet.
    Det er lurt å sikre seg, gull, sølv og crypto hører til enhver risikobalansert portefølje.
    Jeg blir overrasket hvis man klarer å holde denne stol leken gående noe særlig lengre.
    Dollaren faller kraftig i kjøpekraft grunnet massiv trykking.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er lurt å sikre seg, gull, sølv og crypto hører til enhver risikobalansert portefølje.
    Nei, det gjør det ikke. Ingen av delene hører hjemme i privatpersoners spareportefølge.
    Dollaren faller kraftig i kjøpekraft grunnet massiv trykking.
    Nei, den gjør den ikke. Det var et inflasjonssjokk på grunn av endringer på tilbudssiden, men inflasjonen er allerede på rask vei ned. Prisen på egg økte spesielt mye, ikke på grunn av økt pengemengde, men på grunn av utbrudd av fugleinfluensa.
    • The inflation rate fell again in December, to 6.5% on an annual basis, according to the consumer price index. That’s down from 7.1% in November and a 9.1% peak in June 2022.
    • Consumers actually saw overall deflation during the month largely due to plummeting gasoline prices from November to December. Monthly CPI declined 0.1%.
    • “I don’t think people will be talking about inflation this time next year,” said Mark Zandi, chief economist at Moody’s Analytics.
    1674227930487.png

    Og, hvis vi tar din graf for god fisk, hvordan vil du forklare denne grafen?
    1674228108251.png
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    At du faktisk mener at ikke en gang gull og sølv er god måte å sikre seg på er faktisk litt skremmende.
    Gull har vært en fin måte å beholde kjøpekraft på, samt en god måte å sikre seg i tider med geopolitisk usikkerhet.


    Jeg kjøper ikke det bs om at inflasjonen bare er forbigående. Hvis du ser litt tilbake i historien ser du at inflasjonen bruker årevis på å gå over, ofte bare for å øke enda mer. Spørs litt hvordan pengepolitikk som føres
    Feks slet man med høy inflasjon fra starten av 70 tallet helt til midten av 80 tallet.


    Inflasjon er ikke bare begrensinger på produksjonssiden som du hevder, men mer et resultat av økning i pengemengde grunnet trykking ut av intet.

    Dersom et samfunn har en viss mengde penger, og den mengden dobles vil det ikke bety at alle har blitt dobbelt så rike, men heller at pengene er verdt halvparten og du må doble det du betaler for noe.
    Nå er jeg forsåvidt enig at mye av problemene i dag også er skapt av nedstengingen av samfunnet, men det er ikke hovedriveren for inflasjon.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og hva var din forklaring på utviklingen i USD vs EUR når the Fed har trykket mer penger enn alle andre?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.542
    Sted
    Sørlandet
    Kryptouniverset er i ferd med å implodere:

    Fra DN:

    Kryptoselskaper faller som fluer: – Veldig negative konsekvenser for ryktet

    I løpet av det siste året har fem kryptoselskaper gått konkurs med gjeldsforpliktelser på opptil 850 milliarder kroner.

    Kryptoutlånsplattformen Genesis er siste kryptosatsing som må sende inn konkursdokumenter til amerikanske domstoler. Med 100.000 kreditorer og gjeldsforpliktelser på opptil 11 milliarder dollar ble det kroken på døren for Genesis, som natt til fredag søkte konkursbeskyttelse i New York, ifølge CNBC.
    – Jeg er av den oppfatning av dette er det siste kortet som faller i korthuset, sier analytiker Vetle Lunde i Arcane Crypto.
    Men bak det siste kortet ligger milliarder strødd i en lang streng av konkurser.
    På under ett år har fem store kryptoselskaper bukket under – med gjeldsforpliktelser på svimlende milliardsummer.
    – De er gigantiske
    Basert på hvilke summer som er oppgitt fra rettsdokumenter i internasjonale medier er det i selskapene Voyager Digital, Blockfi, FTX, Celsius og Genesis vært gjeldsforpliktelser på mellom 19 og 87 milliarder dollar. Det tilsvarer opptil 850 milliarder kroner.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Og hva var din forklaring på utviklingen i USD vs EUR når the Fed har trykket mer penger enn alle andre?
    Geopolitisk uro, økt risiko for krig etc
    Dollaren sees på som tryggere enn euro`en

    Du kan ikke trykke penger og pøse det ut uten at det får konsekvenser.
    Nå må jo USA igjen øke gjeldstaket for å holde seg flytende, luksusfellen på steroider

    Uten navn.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Geopolitisk uro, økt risiko for krig etc
    Dollaren sees på som tryggere enn euro`en

    Du kan ikke trykke penger og pøse det ut uten at det får konsekvenser.
    Nå må jo USA igjen øke gjeldstaket for å holde seg flytende, luksusfellen på steroider
    OK, men hvorfor er inflasjonen høyere i nesten alle europeiske land hvis det er USA som trykker så altfor mye penger?
    The U.S. recently saw some good inflation news. Falling energy costs bought down inflation for the month of July, suggesting the U.S. might be past peak inflation and the Fed may dial back slightly on a massive rate hike next month.

    Europe is not so lucky. A recent report from Citi has U.K. inflation hitting 18% next January. That makes the current U.S. inflation rate of just over 8% look relatively mild. In fact, last week we heard that German producer prices were up an eye-popping 37% year-on-year. Producer prices are often more volatile than consumer prices, but for Germany, it’s a worrying trend, especially as U.S. inflation may be slowing.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Euroen har jo også blitt trykket i store volumer, men hvorfor, jeg kan tenke meg at en stor del av grunnen ligger i dens (dollarens) status som verdens reserve og at den er oppgjørsvaluta for størsteparten av verdens energiforbruk.
    Amerikanerne er i stor grad skånet fra dette

    Her har vi to forskjellige utfall (70-80 tallet vs 2000 tallet) og hvordan det blir nå er vanskelig å si sikkert.

    Det vi i allefall kan si er at det er ikke noe tegn på en sunn økonomi, dobling av pengemengden, stadig øking av gjeldstak etc
    Før eller siden må det betales tilbake og hvordan skal dette skje?

    Folk må gjøre som de vil, men jeg vil si det er lurt å forberede seg for et scenario som har en ganske høy sannsynlighet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Folk må gjøre som de vil, men jeg vil si det er lurt å forberede seg for et scenario som har en ganske høy sannsynlighet.
    Hva er sannsynligheten for at krypto-tingene i det hele tatt vil fungere i et slikt scenario? Strøm og internett må fungere, noen et eller annet sted må drifte datasentre, myndighetene på det stedet må la være å konfiskere hele greia, noen andre må være villige til å bytte bits og bytes mot ting med reell økonomisk verdi, som f eks mat.

    Jeg vil påstå at i et scenarie med økonomisk kollaps vil krypto-tøyset være noe av det første som forsvinner. Pooof, noen dro ut kontakten. Forbered deg gjerne på et slikt scenario, men å «diversifisere» i noe som er helt avhengig av så mye utenfor din kontroll virker litt merkelig.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Skal man legge all tiltro til fiat valuta som kan trykkes i det uendelige og håpe på det beste da?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Hva er sannsynligheten for at krypto-tingene i det hele tatt vil fungere i et slikt scenario? Strøm og internett må fungere, noen et eller annet sted må drifte datasentre, myndighetene på det stedet må la være å konfiskere hele greia, noen andre må være villige til å bytte bits og bytes mot ting med reell økonomisk verdi, som f eks mat.

    Jeg vil påstå at i et scenarie med økonomisk kollaps vil krypto-tøyset være noe av det første som forsvinner. Pooof, noen dro ut kontakten. Forbered deg gjerne på et slikt scenario, men å «diversifisere» i noe som er helt avhengig av så mye utenfor din kontroll virker litt merkelig.
    Dette er feilslutningen som sjelden forstås. «Når samfunnet kollapser er jeg trygg, fordi jeg har pengene i krypto.»
    Like tåpelig som å ha dem i sertifikater på kjøpt gull, uten å ha gullet. Ganske optimistisk å forestille seg at serverne vil fortsette å dure og være tilgjengelige, post-kollaps. :)

    Vi går rundt og tror på mye rart.

    Nå stuper Genesis. Binance sies å også være i trøbbel. Spede pumpeforsøk hjelper lite.

     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dette er feilslutningen som sjelden forstås. «Når samfunnet kollapser er jeg trygg, fordi jeg har pengene i krypto.»
    Like tåpelig som å ha dem i sertifikater på kjøpt gull, uten å ha gullet. Ganske optimistisk å forestille seg at serverne vil fortsette å dure og være tilgjengelige, post-kollaps. :)

    Vi går rundt og tror på mye rart.

    Nå stuper Genesis. Binance sies å også være i trøbbel. Spede pumpeforsøk hjelper lite.

    Akkurat her viser du akkurat hvor lite du forstår crypto
    Hele poenget er at det ikke er noe sentralisert eller "en server"
    Man kan til og med handle med bitcoin over radiobølger
    Enig at å ha sertifikat på gull og tro man har gull er tåpelig, man må ha det fysisk.
    Jeg mistenker det er her du sliter i forhold til bitcoin, "fordi det ikke er fysisk så finnes det ikke".

    Selvfølgelig, hvis all elektronikk blir ubrukelig over natten eller andre hendelser som totalt ødelegger verden så er vi alle sammen føkka.
    Men se selv i de verste krigssonene så har man fortsatt internett og strøm, det er ikke min største bekymring.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Du må vel ha mer enn strøm og internett, du må fortsatt ha et datasenter for å skrive til blokkjeden. Det betinger at coinen har en, for bitcoin sin del, ganske stor verdi.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Vanskelighetsgraden er selvjusterende så i en post ww3 situasjon så kunne man ha kjørt dette med det man klarte å skrape sammen av deler :)
    Nå er vel hele blokkjeden litt over en gb så er ikke store greiene sånn sett.


    Men nok off topic, mister vi strøm og en elektromagnetisk puls slår ut all elektronikk så er det vel heller våpen man skulle hatt
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.479
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Men, likevel, @Dr_BASS : Anta at heile verdsøkonomien, statsbudsjett og all infrastruktur (teknisk, juridisk osb) for konvensjonell valuta vert ubrukeleg. Det er jo eit slikt scenario du planlegg for?

    Eg kan ikkje sjå at bitcoin i seg sjølv skal vera så unikt at det automatisk kjem til å vera den nye gullstandarden, med bieffekt at dei som no sit med feite “wallets” no skal verta hemningslaust rike?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Et land kan gå konkurs og en valuta kan gå til 0 uten det du beskriver her, det er det jeg forbereder meg for, samt hvis det blir innført digital sentralbank valuta så blir crypto dagens kontanter.
    Det er to sannsynlige scenarioer der det kan være greit å ha dette.
    Man kan aldri tape mer enn 100%, men oppsiden er mange ganger dette.
    Sett av kun det man har råd til å tape

    Hva er forskjellen fra i dag? Det er et fåtall som eier verden i dag, i allefall innen bitcoin er "rikdommen" bedre fordelt
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skal man legge all tiltro til fiat valuta som kan trykkes i det uendelige og håpe på det beste da?
    Det er større sannsynlighet for at minibanken på hjørnet fortsatt leverer ut penger du kan bruke til å kjøpe mat med selv under en økonomisk krise, enn for at du greier å omsette kryptotingene dine til mat i samme situasjon.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva er forskjellen fra i dag? Det er et fåtall som eier verden i dag, i allefall innen bitcoin er "rikdommen" bedre fordelt
    Er den? Det aller meste av transaksjonene er bare wash trade mellom en håndfull store aktører som forsøker å manipulere prisen. Ingen ting som tyder på noen jevn fordeling mellom mange små aktører.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.479
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Et land kan gå konkurs og en valuta kan gå til 0 uten det du beskriver her, det er det jeg forbereder meg for, samt hvis det blir innført digital sentralbank valuta så blir crypto dagens kontanter.
    Ok, då er det ikkje heilt “Mad max” du ser føre deg, la meg sjekka om eg forstår deg:

    Case 1: Det du meiner er at du førebur deg på at NOK vert ein verdilaus valuta (typ Zimbabwe-valuta), meir eller mindre over natta, og Noreg si kredittverdigheit vert sett til “søppel” (veit ikkje kva bokstav det er, vi er vel trippel-A elns no). Utan at korkje regjering eller sentralbank er i stand til å gjera noko for å hindra det, eller greier å få på beina ein alternativ valuta?

    Case 2: Eg forstår ikkje kvifor ein digital valuta administrert av Noregs Bank skal vera kopla til bitcoin eller nokon anna “kryptovaluta” i dag? Kva er linken?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    At a guest lecture at a military academy when the price of a single Bitcoin neared $60,000, I was asked, as finance professors often are, what I thought about cryptocurrencies. Rather than respond with my usual skepticism, I polled the students. More than half of attendees had traded cryptocurrencies, often financed by loans.
    I was stunned. How could this population of young people come to spend time and energy in this way? And these students were hardly alone. The appetite for crypto has been most pronounced among Gen Z and millennials. Those groups became investors in the past 15 years at previously unseen rates and with exceedingly optimistic expectations.
    I have come to view cryptocurrencies not simply as exotic assets but as a manifestation of a magical thinking that had come to infect part of the generation who grew up in the aftermath of the Great Recession — and American capitalism, more broadly.
    For these purposes, magical thinking is the assumption that favored conditions will continue on forever without regard for history. It is the minimizing of constraints and trade-offs in favor of techno-utopianism and the exclusive emphasis on positive outcomes and novelty. It is the conflation of virtue with commerce.

    Where did this ideology come from? An exceptional period of low interest rates and excess liquidity provided the fertile soil for fantastical dreams to flourish. Pervasive consumer-facing technology allowed individuals to believe that the latest platform company or arrogant tech entrepreneur could change everything. Anger after the 2008 global financial crisis created a receptivity to radical economic solutions, and disappointment with traditional politics displaced social ambitions onto the world of commerce. The hothouse of Covid’s peaks turbocharged all these impulses as we sat bored in front of screens, fueled by seemingly free money.
    With Bitcoin now trading at around $17,000, and amid declining stock valuations and tech sector layoffs, these ideas have begun to crack. The unwinding of magical thinking will dominate this decade in painful but ultimately restorative ways — and that unwinding will be most painful to the generation conditioned to believe these fantasies.
    Cryptocurrency is the most ideal vessel of these impulses. A speculative asset with a tenuous underlying predetermined value provides a blank slate that meaning can be imposed onto. Crypto boosters have promised to replace governments by supplanting traditional currencies. They vowed to reject the traditional banking and financial system through decentralized finance. They said they could reject the purported stranglehold of internet giants on commerce through something called Web 3.0. They insisted we could reject the traditional path toward success of education, savings and investment by getting in early on dogecoin, a meme coin intended as a joke that reached a peak market capitalization of over $80 billion.
    These illusory and ridiculous promises share a common anti-establishment sentiment fueled by a technology that most of us never understood. Who needs governments, banks, the traditional internet or homespun wisdom when we can operate above and beyond?
    Mainstream financial markets came to manifest these same tendencies, as magical thinking pervaded the wider investor class. During a period of declining and zero interest rates, mistakes and mediocrities were obscured or forgiven, while speculative assets with low probabilities of far-off success inflated in value enormously. Hawkers pitching shiny new vehicles — like “stablecoins” that purportedly transformed speculative assets into stable ones and novel ways of taking companies public without typical regulatory scrutiny — promised greater returns while dismissing greater risks, a hallmark of the ignorance of trade-offs in magical thinking. For an extended period, many investors bought the equivalent of lottery tickets. And many won.
    https://www.nytimes.com/2023/01/22/...on=CompanionColumn&contentCollection=Trending

    The real economy could not escape infection. Companies flourished by inflating their scope and ambition to feed the desire for magical thinking. WeWork, a mundane business that provided flexible work spaces, was portrayed as a spiritual enterprise that would remake the human condition. Its valuation soared, obscuring the questionable activities of its founders. Facebook and Google reconceived themselves as technological powerhouses, rebranding as Meta and Alphabet, respectively. They sought broad capabilities that they could flex at will in the metaverse or with their “moonshot projects” when, in fact, they are prosaic (if extremely effective) advertising businesses. They are now struggling with many of their fantastical efforts.
    Most broadly, many corporations have come to embrace broader social missions in response to the desire of younger investors and employees to use their capital and employment as instruments for social change. Another manifestation of magical thinking is believing that the best hopes for progress on our greatest challenges — climate change, racial injustice and economic inequality — are corporations and individual investment and consumption choices rather than political mobilization and our communities.
    I confess that this screed reflects my own experience. For the past decade, being a finance professor meant being asked about crypto or about novel valuation methods for unprofitable companies — and being smiled at (and ignored) when I would counter with traditional instincts. Every business problem, I am told, can be solved in radically new and effective ways by applying artificial intelligence to ever-increasing amounts of data with a dash of design thinking. Many graduates coming of age in this period of financial giddiness and widening corporate ambition have been taught to chase these glittery objects with their human and financial capital instead of investing in sustainable paths — a habit that will be harder to instill at later ages.
    Embracing novelty and ambition in the face of huge problems is to be lauded, but the unhinged variety of these admirable traits that we have seen so much of in recent years is counterproductive. The fundamentals of business have not changed merely because of new technologies or low interest rates. The way to prosper is still by solving problems in new ways that sustainably deliver value to employees, capital providers and customers. Over-promising the scope of change created by technology and the possibilities of business and finance to a new generation will lead only to disaffection as these promises falter. All those new investors and crypto owners may nurse a grudge against capitalism, rather than understand the perverse world they were born into.
    The end of magical thinking is upon us as cryptocurrencies and valuations are collapsing — and that is good news. Vested interests will resist that trend by continuing to propagate fictions. But rising rates and a return to more routine business cycles will continue to provide the rude awakening that began in 2022.
    What comes next? Hopefully, a revitalization of that great American tradition of pragmatism will follow. Speculative assets without any economic function should be worth nothing. Existing institutions, flawed as they are, should be improved upon rather than displaced. Risk and return are inevitably linked.
    Corporations are valuable socially because they solve problems and generate wealth. But they should not be trusted as arbiters of progress and should be balanced by a state that mediates political questions. Trade-offs are everywhere and inescapable. Navigating these trade-offs, rather than ignoring them, is the recipe for a good life.

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er riktig, men mange har kjøpt aksjer på veien opp dit, mens Musk ser papirverdier forsvinne, ser pensjonsfond o.a. grunnlaget gå opp i røyk. (Men – Tesla-aksjen var vilt overvurdert. Ordet vilt strekker egentlig ikke til). Oljefondets aksjeposter ved inngangen til 2022 -- de burde vært litt mer tilbakeholdne med Tesla.

    Vis vedlegget 881649

    Vis vedlegget 881642
    Nesten 30% verdistigning siden du postet denne:

    Screenshot (62).png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Oljefondet har omtrent garantert tjent et fjell av penger på posisjonen sin i Tesla, Tesla kom inn i S&P - indeksen i desember 2020, men oljefondet har vært eier i lang tid før det, i alle fall tilbake til 2013 - da eide de 0.4% av aksjene i selskapet og beholdningen var verdt 440 millioner kroner.

    I 2017 eide de 0.48% av aksjene og det hadde en verdi på ca 2 milliarder kroner.

    I 2020 eide de 0.8% av aksjene som da hadde en verdi litt under 46 milliarder kroner.

    I 2021 eide de 0.73% av aksjene og den beholdingen var verdt 68 milliarder kroner.

    Hvor mye de eide ved utgangen av 2022 er ikke offentliggjort ennå men om de fortsatt eier 0.73% så er posten verdt ca 33 milliarder kroner.

    Sammenliget med f.eks FAANG ser de ut til å være noe underektet i Tesla, de eier som regel 0.8%-1% av disse selskapene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er nokså åpenbart wash trade for å gi inntrykk av likviditet i markedet og manipulere prisen til der disse aktørene vil at den skal være. På en regulær børs ville dette blitt slått knallhardt ned på. Men kryptogreiene er scam fra ende til annet, så der er vel dette helt normalt...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Sam Bankman-Fried forsøker desperat å renvaske seg, til tross for at det baller seg på med anklager om vill pengebruk, fordeling av midler til nær familie og venner (seneste at broren fikk penger for å kjøpe et kontorbygg i Washington D.C., der han skulle bedrive pandemi-innsats). SBF brukte innskyternes midler som sin egen brukskonto.

    Molly White tar for seg SBFs løgner:

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er riktig, men mange har kjøpt aksjer på veien opp dit, mens Musk ser papirverdier forsvinne, ser pensjonsfond o.a. grunnlaget gå opp i røyk. (Men – Tesla-aksjen var vilt overvurdert. Ordet vilt strekker egentlig ikke til). Oljefondets aksjeposter ved inngangen til 2022 -- de burde vært litt mer tilbakeholdne med Tesla.

    Vis vedlegget 881649

    Vis vedlegget 881642
    Tesla stiger fortsatt. Merkelig - Musk som er komplett idiot og i dyp krise påstås det.

    44% opp siden ditt innlegg.
    Screenshot 2023-01-27 at 10-05-32 tesla stock - Google-søk.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå skal jeg ikke poste flere slike på en stund, men jeg synes jo det er greit eksempel til ettertanke at ting gjerne er noe mer komplisert en enkelte later til å tro.
    Idiotforklarte Musk/Tesla har nå steget 64% siden nyttår.

    Screenshot (63).png
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner hvorfor kryptodottene er skeptiske til "fiat-penger", ja.

    (Fra DN)

    Skjermbilde 2023-02-07 kl. 13.43.23.png
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Har slået markedet med 100% de sidste par dage. Lidt stolt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Dnb tjener veldig godt med penger på kundene sine. Resultat på 10 milliarder i fjerde kvartal.

    Netto renteinntekter for bankene stiger markant i takt med at styringsrenten fra norges bank settes opp.
    Hvorfor dette paradokset i banknæringen? Man skulle tro at jo mer husholdninger og næringsliv må betale for å låne penger, desto større blir interessen for å få rentekostnadene ned, iveren etter å finne en alternativ bank blir større og dermed presse de ulike bankene opp mot hverandre og dermed legge press rentemarginene deres. Ikke sant?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men 15% margin på 4 prosent er fler kroner enn 20% margin på 2 prosent.

    Og tapene har nok ikke slått inn enda.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn