Filmlyden fra Viaplay kontra BluRay

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Jeg opplever at filmlyden fra Viaplay (og andre streamingtjenester) ligger LANGT under BluRay i kvalitet, spesielt er dynamikken lidende av dette, der opplever jeg en sterk komprimering. Har noen andre samme opplevelse, eller er det noe med mitt oppsett som skaper denne klare forskjellen?
Jeg mater digitalt (optisk) fra TV til en DAC med god kvalitet.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.718
Antall liker
7.846
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hei Håkon, tok en rask chat med Viaplay. Viaplay streamer lyden i 128 kbit/s, så det forklarer hvorfor du opplever så stor forbedring med Blu-ray 🙂 Blu-ray støtter vel mange Mbit/s, men hva det faktisk er vil vel variere med hva den enkelte film er produsert med.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Hei Håkon, tok en rask chat med Viaplay. Viaplay streamer lyden i 128 kbit/s, så det forklarer hvorfor du opplever så stor forbedring med Blu-ray 🙂 Blu-ray støtter vel mange Mbit/s, men hva det faktisk er vil vel variere med hva den enkelte film er produsert med.
Generelt synes jeg filmlyd er fra veldig god til eksellent, da spesielt på dynamisk utsving. Men det aller meste av den audielle opplevelsen forsvinner i streamingtjenestene. Greit å få mistanken bekreftet.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.743
Antall liker
10.404
Sted
London
Dette er vel prisen man må betale for streaming. Det koster å holde stort arkiv på servere og betale for lagring og trafikk. Gjetter de kutter hvor de kan.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.332
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Jeg opplever at filmlyden fra Viaplay (og andre streamingtjenester) ligger LANGT under BluRay i kvalitet, spesielt er dynamikken lidende av dette, der opplever jeg en sterk komprimering. Har noen andre samme opplevelse, eller er det noe med mitt oppsett som skaper denne klare forskjellen?
Jeg mater digitalt (optisk) fra TV til en DAC med god kvalitet.
Viaplay er vel en av de dårligste på lyd for streaming også. Man får vel knapt nok surround der?
Disney og HBO er av de bedre, både DTS-hd master audio og atmos dukker opp av de mener jeg. Surround tar mye båndbredde, halvparten av "streamen" gjerne om man kjører full pupp med atmos på bluray plate. 5-25 mbit/s for lyd, ikke alle har kraft nok til det på streaming tjenester. Så naturlig nok komprimeres det der det kan.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Angående Viaplay så er f.eks fotballsendingene, både HD og UHD, ganske dårlige rent teknisk. Kornete bilder der det komprimeres hard og det vises på TV'n :(
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Viaplay er vel en av de dårligste på lyd for streaming også. Man får vel knapt nok surround der?
Disney og HBO er av de bedre, både DTS-hd master audio og atmos dukker opp av de mener jeg. Surround tar mye båndbredde, halvparten av "streamen" gjerne om man kjører full pupp med atmos på bluray plate. 5-25 mbit/s for lyd, ikke alle har kraft nok til det på streaming tjenester. Så naturlig nok komprimeres det der det kan.
Jeg må si at jeg opplever lyden fra HBO (minst) like tam som lyden fra Viaplay. Men er åpen for at det kan ha andre årsaker enn hva de er i stand til å levere.
Men surround finnes der, i det minste. Det er i all hovedsak dynamikk og slagkraft jeg har innsigelser i mot.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.332
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Jeg må si at jeg opplever lyden fra HBO (minst) like tam som lyden fra Viaplay. Men er åpen for at det kan ha andre årsaker enn hva de er i stand til å levere.
Men surround finnes der, i det minste. Det er i all hovedsak dynamikk og slagkraft jeg har innsigelser i mot.
Jeg kjører HDMI rett fra tv til surround receiver med eARC og der dukker det opp hvilke formater som brukes. DD+ er også noe man ser endel på flere kanaler, det er også komprimert men ihvertfall støttes surround og kan vel sammenlignes mer med AC-3, MP3 med flere kanaler.

Men selv på bluray så kan lyden være så ihjelkomprimert opprinnelig i mixen, at de slår selv Metalica CDer. Husk at det er TV-høyttalere og små lydplanker som det skal tas hensyn til her, verste tilfellet er vel kanskje fast and furious sånn midt i der et sted av serien..

Er slagkraft et problem så får du rive til med noen ekstra subber. :geek:
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.488
Antall liker
35.334
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Disney+ og Netflix er de jeg synes leverer best. Viaplay har jeg klaget mange ganger på. "Kjøpte" nettopp "Oppenheimer" via Viaplay. Filmen skulle være deres Hd-versjon. Her får jeg kun 2.0 lyd. "Den er ennå ikke i Dolby, kun aac stereolyd" fikk jeg som svar.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.332
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Men det skal sies at man alt for ofte opplever komprimering i mixen på bluray, så film i surround er gjerne slitsomt og alltid en skuffelse om man har surround med litt over snittet kapasitet og fortsatt kjøper fysiske filmer. Og det bare pga. all den overkomprimeringen i mastringen.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Selskapene lager ofte egne varianter av surroundsporene for filmene på streaming etter det jeg har lest. Disse har så vidt jeg har skjønt gjerne redusert dynamisk range og gjerne en annen lfe balanse i forhold til hva som puttes i main og hva som puttes i LFE i forhold til det som utgis på disk for bedre oppførsel ved stereo downmix. Antakelsen er at de som ser filmene på f.eks 4K Blu-ray typisk har kapable surroundsystemer, mens streaming kan foregå på alt av systemer fra mobil til lydplanker og TV lyd. Blu-ray lyden har også en annen tuning i forhold til kino fordi settingen lyden skal avspilles i er så forskjellige.

Denne tråden har utrolig mye nyttig info fra folk som faktisk jobber med dette for store studioer om du ønsker førstehåndsinfo: https://audiosciencereview.com/foru...-bass-management-makes-my-life-tedious.23892/
 
Sist redigert:

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.484
Antall liker
901
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Angående Viaplay så er f.eks fotballsendingene, både HD og UHD, ganske dårlige rent teknisk. Kornete bilder der det komprimeres hard og det vises på TV'n :(
Jeg synes bildet på Viaplay er bra på PL sendinger både i HD og spesielt i UHD, ikke noe kornete bilder eller synlig komprimering, men kan være fordi TV'en ikke er større enn 58". Hvilken avspiller bruker du?
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg synes bildet på Viaplay er bra på PL sendinger både i HD og spesielt i UHD, ikke noe kornete bilder eller synlig komprimering, men kan være fordi TV'en ikke er større enn 58". Hvilken avspiller bruker du?
Jeg har to forskjellige TV'er. En litt eldre 4K Samsung 8serie (eller var det 9serie, husker ikke helt. 65" og en nyere Samsung 7serie 4K 82". Alle tjenester er via appene i TV.
Har prøvd Nvidia Shield som bare var en ekstra feilkilde og gjorde ingenting bedre så den ligger i en skuff.
Apple TV er uaktuelt :p

Alle streamingtjenester er bedre enn ViaPlay; Netflix, HBO, Disney, Plex...Alle er seff i 4K :)
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.484
Antall liker
901
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Jeg har to forskjellige TV'er. En litt eldre 4K Samsung 8serie (eller var det 9serie, husker ikke helt. 65" og en nyere Samsung 7serie 4K 82". Alle tjenester er via appene i TV.
Har prøvd Nvidia Shield som bare var en ekstra feilkilde og gjorde ingenting bedre så den ligger i en skuff.
Apple TV er uaktuelt :p

Alle streamingtjenester er bedre enn ViaPlay; Netflix, HBO, Disney, Plex...Alle er seff i 4K :)
Jeg bruker Allente sin parabol boks til streaming av viaplay, har også en ATV 4K som gir marginalt bedre bilde, spesielt på 4K. Bruker den også til CL i 4K da Allente boksen ikke takler 4K fra TV Play. :rolleyes: TV appene suger på min Panasonic TV, så den bruker jeg kun til litt YT.
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.113
Ingen som har nevnt den optiske digitaloverføringen? Den stinker. Mer på tap av klarhet og kontroll enn dynamikk, men også den lider.
Har ikke Viaplay, men når jeg en sjelden gang skal se en film prøver jeg å finne den på Netflix. Kan få Nerflix blant annet rett fra et Sony 800 mk2 drivverk som har koaksial digitaloverføring. Da blir det liv.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Ingen som har nevnt den optiske digitaloverføringen? Den stinker. Mer på tap av klarhet og kontroll enn dynamikk, men også den lider.
Har ikke Viaplay, men når jeg en sjelden gang skal se en film prøver jeg å finne den på Netflix. Kan få Nerflix blant annet rett fra et Sony 800 mk2 drivverk som har koaksial digitaloverføring. Da blir det liv.
Jeg opplever at Netflix har eksakt samme problem. Svak dynamikk og slagkraft. Litt som når man trykker inn "night" knappen på en receiver. Alt blir mye flatere.
Hvordan tenker du at optisk overføring svikter? Finnes det noen teknisk forklaring?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.544
Sted
Sørlandet
Hvordan tenker du at optisk overføring svikter? Finnes det noen teknisk forklaring?
Ja - sterk komprimering for å kutte ned på dataforbruk. Netflix har ikke eget nettverk. Dem er en content provider. Med andre ord, dataforbruket er en varekost for dem og de fleste andre som tilbyr innhold.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.718
Antall liker
7.846
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ja - sterk komprimering for å kutte ned på dataforbruk. Netflix har ikke eget nettverk. Dem er en content provider. Med andre ord, dataforbruket er en varekost for dem og de fleste andre som tilbyr innhold.
Ja på stream'en generelt så er det jo slik. Men så vidt jeg vet så har ingen av disse streamingleverandørene høyere kvalitet på lyd-signalet enn det optisk overføring til DAC kan takle?
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.113
Som du vet Håkon, så er jeg svak i realfag, men ørene virker sånn noenlunde fremdeles. Min omfattende erfaring fra lowfi- og midfi-land er at jeg aldri har blitt det minste imponert av optisk. I det hele tatt er god match mellom digital signalkilde og DAC avgjørende for resultatet. Eksempelvis så synes jeg Esoteric og DCS med sine klokkeløsninger, hvor DAC'en styrer "timingen", virker mest fornuftig. Ellers er det jo signalkilden som gjør det.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg så 4K Blu-ray Atmos versjonen av Tár avspilt via Infuse på AppleTV 4K med lydspor sendt via HDMI til nyere TV med Atmos-støtte for dekoding til stereo ut på TOSLINK til DAC og hadde virkelig helt fantastisk lyd. Faktisk noe av det beste jeg har hørt av filmlyd i stereo. Selv om TOSLINK selvsagt er svært begrenset til surroundformål, så er det i seg selv ikke en problematisk løsning når signalet uansett er downmixet til stereo. Synderen her er enten lydsporet (Viaplay er ikke akkurat bleeding edge her) eller applikasjonen/hardwaren som gjør dekoding/downmixing.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.488
Antall liker
35.334
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Heldigvis så gjør Sony
Jeg har to forskjellige TV'er. En litt eldre 4K Samsung 8serie (eller var det 9serie, husker ikke helt. 65" og en nyere Samsung 7serie 4K 82". Alle tjenester er via appene i TV.
Har prøvd Nvidia Shield som bare var en ekstra feilkilde og gjorde ingenting bedre så den ligger i en skuff.
Apple TV er uaktuelt :p

Alle streamingtjenester er bedre enn ViaPlay; Netflix, HBO, Disney, Plex...Alle er seff i 4K :)
Har to samsung-tver en 8-serie og en 6-serie, her bruker jeg Nvidia Shield Tv Pro på begge da jeg synes dette fungerer milevis bedre enn det som er innebygget i tvene. Fikk Ikke atmos blant annet fra tven, det får jeg med Nvidia.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.332
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Ja på stream'en generelt så er det jo slik. Men så vidt jeg vet så har ingen av disse streamingleverandørene høyere kvalitet på lyd-signalet enn det optisk overføring til DAC kan takle?
Joda, opptil flere tilbydere har faktisk det..
Komprimert 5.1 er max på optisk/coax spdif.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.332
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Jeg opplever at Netflix har eksakt samme problem. Svak dynamikk og slagkraft. Litt som når man trykker inn "night" knappen på en receiver. Alt blir mye flatere.
Hvordan tenker du at optisk overføring svikter? Finnes det noen teknisk forklaring?
Netflix har faktisk flere typer abonnement:

Basert på hvor bra kvalitet man ønsker (så må man betale ekstra), man får visstnok Atmos der også så lenge sporet støtter det originalt på det dyreste abonnementet.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.718
Antall liker
7.846
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Joda, opptil flere tilbydere har faktisk det..
Komprimert 5.1 er max på optisk/coax spdif.
Takk for info. Jeg antok at Rognlien kjører med en (stereo) DAC, og når Viaplay ikke har høyere kvalitet enn 128 kbit/s så trodde jeg ikke at Toslink-teknologien ville være årsak til degradering av lydkvaliteten slik som jeg forstod det ble hevdet i innlegget jeg siterte.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.332
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Takk for info. Jeg antok at Rognlien kjører med en (stereo) DAC, og når Viaplay ikke har høyere kvalitet enn 128 kbit/s så trodde jeg ikke at Toslink-teknologien ville være årsak til degradering av lydkvaliteten slik som jeg forstod det ble hevdet i innlegget jeg siterte.
Akkurat Viaplay og toslink så spiller ikke toslink noe rolle, og kjører man bare 2 kanaler så har det heller ikke noe å si hvilket interface man kjører. Men på andre streaming tjenester, som har støtte for flere kanaler og større båndbredde så vil toslink bli en flaskehals, atmos er et eksempel som ikke støttes via toslink.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Takk for info. Jeg antok at Rognlien kjører med en (stereo) DAC, og når Viaplay ikke har høyere kvalitet enn 128 kbit/s så trodde jeg ikke at Toslink-teknologien ville være årsak til degradering av lydkvaliteten slik som jeg forstod det ble hevdet i innlegget jeg siterte.
Det er korrekt. Kun stereo + sub fra DAC / Pre (ikke LF-spor, med andre ord). Gjør det på samme måte med BluRay, lyden kommer da eksakt samme vei, dvs. via TV'n til DAC'en. Og min oppfatning er at det er klasseforskjell på det rent lydmessige, med BluRay som soleklar vinner. Så selv om optisk overføring skulle vise seg å være en flaskehals, så er det uansett MYE mer moro fra en god BluRay enn fra en hver streamingtjeneste jeg har forsøkt (Apple / Netflix / Viaplay / HBO). Og det er i all hovedsak det dynamiske utsvinget jeg savner fra streaming.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.488
Antall liker
35.334
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg spiller både streaming og blu-ray til min sony str-dn1080 via hdmi. Jeg synes at blu-ray/4k uhd er bedre enn streaming. Men både Disney, Netflix og hbo synes jeg jevnt over har meget god kvalitet.
 

toneset2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2009
Innlegg
200
Antall liker
203
I mitt oppsett (Optisk fra Samsung 75-tommer til god DAC) virker det som om LFE-kanalen (altså signalet som går til suben i surroundoppsett) er fjernet bøde på strømmetjenestene og Blu-ray når du kjører i stereo. Om det er mikset inn i stereosignalet, så må nivået være mye lavere enn i surroundversjonen. Jeg hadde tidligere et 5.1-oppsett av middels kvalitet (Onkyo receiver med B&W-rigg). Jeg overdrev på ingen måte volumet på subwooferen, men det hørtes veldig tynt og pistrete ut når jeg satte receiveren i stereomodus, akkurat som i mitt nåværende stereooppsett med komponenter av langt høyere kvalitet og høyttalere med bedre bånndrag.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jepp, at LFE sporet droppes er den eneste store ulempen ved å kjøre stereodownmix. Det finnes noen dyre prosessorer samt PC programvare som lar deg selv styre hvordan LFE skal håndteres i downmixen, men dette er dessverre unntaket. Det store problemet ved å inkludere LFE er headroom. LFE sporet er enkodet 10 dB lavere enn resten for å unngå digital klipping med forutsetning om at dette kompenseres for analogt på subutgang ved avspilling. Dersom man skulle puttet sporet inn i frontkanalene ville man fått massiv klipping med mindre man senker volumet digitalt på frontene tilstrekkelig.
 

toneset2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2009
Innlegg
200
Antall liker
203
Jepp, at LFE sporet droppes er den eneste store ulempen ved å kjøre stereodownmix. Det finnes noen dyre prosessorer samt PC programvare som lar deg selv styre hvordan LFE skal håndteres i downmixen, men dette er dessverre unntaket. Det store problemet ved å inkludere LFE er headroom. LFE sporet er enkodet 10 dB lavere enn resten for å unngå digital klipping med forutsetning om at dette kompenseres for analogt på subutgang ved avspilling. Dersom man skulle puttet sporet inn i frontkanalene ville man fått massiv klipping med mindre man senker volumet digitalt på frontene tilstrekkelig.
Alltid godt å få bekreftet sine mistanker.;) Skjønner at man ikke kan dra til med fullt kjør i bassen i stereo. Men det må da la seg gjøre å lage en miks som bedre ivaretar trøkket som Håkon Rognlien etterlyser? Det finnes jo lassevis av rene lydinnspillinger i stereo som både er kraftfulle og kjellerdype. Savner aldri trøkk i bånn når jeg spiller musikk, men med biljakter, action og annen kræsjbangmoro høres det ut som jeg spiller på skoesker.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Noen filmer har bra bass selv i stereodownmix fordi de har puttet en god del bass i LCR kanalene. Dessverre finnes ingen standard for dette, så sluttresultatet bassmessig er helt hit & miss og egentlig helt opp til personen(e) som gjør mastringen for studioene.
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Jeg synes bildet på Viaplay er bra på PL sendinger både i HD og spesielt i UHD, ikke noe kornete bilder eller synlig komprimering, men kan være fordi TV'en ikke er større enn 58". Hvilken avspiller bruker du?
Mener bilde fra tv2 sine dager med PL hadde bedre bilde enn det Viasat/Viaplay har. Samme med CL, bedre på tv2 der å må jeg si. Veldig kornete i forhold på Viasat.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
592
Jeg har to forskjellige TV'er. En litt eldre 4K Samsung 8serie (eller var det 9serie, husker ikke helt. 65" og en nyere Samsung 7serie 4K 82". Alle tjenester er via appene i TV.
Har prøvd Nvidia Shield som bare var en ekstra feilkilde og gjorde ingenting bedre så den ligger i en skuff.
Apple TV er uaktuelt :p

Alle streamingtjenester er bedre enn ViaPlay; Netflix, HBO, Disney, Plex...Alle er seff i 4K :)
Jeg har Netflix på AppleTV, en nokså ny med 4K selv om ikke TV har så mange K. Hva er galt med AppleTV?
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.484
Antall liker
901
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Mener bilde fra tv2 sine dager med PL hadde bedre bilde enn det Viasat/Viaplay har. Samme med CL, bedre på tv2 der å må jeg si. Veldig kornete i forhold på Viasat.
Jeg har sett på PL og CL i alle år på både Viasat og TV2 og kan ikke se at det er noe dårligere bilde kvalitet på Viasat/Viaplay. Ser begge deler gjennom apper på Apple TV4K. Ser også en del fotball på Viasat fra parabol, bla FA cup og BL, og der er bilde kvaliteten også meget bra på min 58" TV.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Jeg har sett på PL og CL i alle år på både Viasat og TV2 og kan ikke se at det er noe dårligere bilde kvalitet på Viasat/Viaplay. Ser begge deler gjennom apper på Apple TV4K. Ser også en del fotball på Viasat fra parabol, bla FA cup og BL, og der er bilde kvaliteten også meget bra på min 58" TV.
For oss som har hatt parabol i snart 25 år, så har Viasat siden høsten 2016 sendt fotball i 4K, Champions League i Norge og Premier League i Sverige og Danmark. Det betyr at svært mange kamper i PL og CL har hatt 4K kameraer som grunnlag siden 2016.
Viasat sender fremdeles PL i 4K i Sverige og Danmark, og alle Formel 1 løp i 4K. Svært lite forskjell på bilder fra TV 2 og Viasat på parabol i alle disse år.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Alltid godt å få bekreftet sine mistanker.;) Skjønner at man ikke kan dra til med fullt kjør i bassen i stereo. Men det må da la seg gjøre å lage en miks som bedre ivaretar trøkket som Håkon Rognlien etterlyser? Det finnes jo lassevis av rene lydinnspillinger i stereo som både er kraftfulle og kjellerdype. Savner aldri trøkk i bånn når jeg spiller musikk, men med biljakter, action og annen kræsjbangmoro høres det ut som jeg spiller på skoesker.
Husk at jeg kjører normal stereo downmix både fra BluRay og strømmetjenestene. Det er ikke spesielt bassen som mangler i sistnevnte, det er litt krisphet og til de grader eksplosivitet. Det minner egentlig om det som skjer når du trykker inn "Night"-knappen på en surroundreceiver; all dynamikk forsvinner.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.484
Antall liker
901
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
For oss som har hatt parabol i snart 25 år, så har Viasat siden høsten 2016 sendt fotball i 4K, Champions League i Norge og Premier League i Sverige og Danmark. Det betyr at svært mange kamper i PL og CL har hatt 4K kameraer som grunnlag siden 2016.
Viasat sender fremdeles PL i 4K i Sverige og Danmark, og alle Formel 1 løp i 4K. Svært lite forskjell på bilder fra TV 2 og Viasat på parabol i alle disse år.
Viasat sender vanligvis 2 kamper i 4K pr runde, i går var det Man U - City, i dag Sheffield U - Arsenal. TV 2 sender 1 kamp i 4K hver sende dag. Jeg har hatt parabol i over 30 år så har vært med stund.
 

Lydbildeja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Innlegg
242
Antall liker
423
Ifølge Anthony Grimani som har jobbet med lyden hos Lucas film på flere Star Wars filmer,så remixes lydmixen på 95% av alt som skal streames.
Tap av dynamikk,mindre små detaljer og lite bass på lfe, alt dette er nevnt og det stemmer.
Alt av filmer jeg vil ha en god opplevelse av kjøper jeg på Blu Ray,ikke pga bedre bilde men bedre lyd.
 
Topp Bunn