Filmer som anbefales!

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
"Man bites dog" er en SYYYK film. Liker dere spaca filmer så må denne sees. Mener den er belgisk og rundt 15 år gammel
Så denne da den gikk på kino i Norge.  Da var det flere som gikk fra kinosalen.  Dette er en lavbudsjettfilm i sort-hvitt og med monolyd.   Men teknikken er ikke det sentrale her.  Det som gjør den så syk er den dokumentariske fortellerformen som gjør at volden virker ekte.  Dette er en av mine favoritter også, mye på grunn av originaliteten. Men det er ikke en film som appellerer til alle...

Link til filmen på imdb: http://www.imdb.com/title/tt0103905/

Trivia1: Filmens realistiske vold gjorde at den faktisk ble forbudt i Sverige.
Trivia2: Originalens tittel "C'est arrivé près de chez vous" betyr løst oversatt "Det skjedde i ditt nabolag". (Etter min mening en langt bedre tittel enn "Man Bites Dog")
 
R

Rojoh

Gjest
Var på kino igår og så Spike Lee's: Inside man. Våger å slenge ut en anbefaling. Kortversjonen: Hvordan robbes en bank? Dog litt mer engasjerende enn den vanlige varianten. Litt mindre action enn vanlig kanskje, men det synes jeg bare er forfriskende.

Mvh. Johan
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
"the talented mr.Ripley" er en av mine favoritter; en gyselig, ekkel og spennende atmosfære filmen gjennom.
 

Felis

Medlem
Ble medlem
15.02.2006
Innlegg
32
Antall liker
0
Monty pythons : "Holy grail" er og blir genial.
Life of Brian også.
Den engelske pasienten, Jean de Florette (Kilden i Provence og Manon og kilden) Betty Blue, Istid, Ikke naken, kommer ikke på flere i farten.
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Så "Sea of love" forleden dag. Fikk lyst til å se den igjen dagen etter, å dette er et særs sjeldent fenomen for mitt vedkommende:)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
- Vera Drakes hemmelighet- er nå ute på DVD. Filmens handling er lagt til etterkrigstidas England. Verdens beste mor og kone har en hemmelighet; hun hjelper unge jenter som er havnet i "uløkka". Vera er dermed en forbryter.
Interessant å se dette spørsmål i lys av dagens holdninger til abort.

Meget bra film, og glimrende tidsskildringer av miljø.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
I dag 17 Mai, viser NRK1 Karen Blixens "Babettes Gjestebud" på tidlig ettermiddag.
En estetisk nydelig film. Se den!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
K-PAX

Dansk tv2 nå...

Oh!!! Det er filmen sin det!!!
 

torsken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2003
Innlegg
158
Antall liker
1
Min favoritt er og blir "Withnail & I".

"Even a stopped clock gives the right time twice a day"
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.072
Antall liker
3.064
Torget vurderinger
2
Min favoritt er og blir "Withnail & I".

"Even a stopped clock gives the right time twice a day"
hendrix spiller dylan og gutta kjører jaguar....helt herlig..
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Her begynt å se film igjen jeg, og har akkurat lest igjennom hele denne tråden og fått et par bestillingsobjekter.
(momentum og Withnail & I")

Siste sett er 'Tremors', en low-budget film med Kevin Bacon og Fred Ward fra 1989. Dette er en 'feelgood' skrekk-komedie, nærmet en blanding av Haisommer, The Thing og Huset på Prærien. Anbefales.http://www.imdb.com/title/tt0100814/

Osgå sett er 'Wages of Fear', eller på originalspråket - 'Le Salaire de Peur' fra 1953 med Yves Montand.
En meget god film. Er gjort en remake på 70 eller 80 tallet av Friedkin med Scheider i hovedrollen, ikke like bra nei.
Originalen kann fås for en meget billig penge på play.com http://www.imdb.com/title/tt0046268/

Idag skal jeg se Lucky Number Slevin. http://www.imdb.com/title/tt0425210/


Edit. og er det noen som har sett motorsykkeldagbøkene ? Bra/Dårlig ?
 

Skrotnisse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Innlegg
231
Antall liker
129
Torget vurderinger
1
Jeg ser endel film, og det blir mye bra, men også like mye dårlig.
Jeg skriver også anmeldelser på alt jeg ser, og disse legger jeg ut her:

http://www.vgb.no/9644/

Mye anbefallinger, mye frarådelser. I hope you can enjoy some of it.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Jeg ser endel film, og det blir mye bra, men også like mye dårlig.
Jeg skriver også anmeldelser på alt jeg ser, og disse legger jeg ut her:

http://www.vgb.no/9644/

Mye anbefallinger, mye frarådelser. I hope you can enjoy some of it.

bloggen din er jo knall. Artig at du har med Tremors :)
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Her begynt å se film igjen jeg, og har akkurat lest igjennom hele denne tråden og fått et par bestillingsobjekter.
(momentum og Withnail & I")

Siste sett er 'Tremors', en low-budget film med Kevin Bacon og Fred Ward fra 1989. Dette er en 'feelgood' skrekk-komedie, nærmet en blanding av Haisommer, The Thing og Huset på Prærien. Anbefales.http://www.imdb.com/title/tt0100814/

Osgå sett er 'Wages of Fear', eller på originalspråket - 'Le Salaire de Peur' fra 1953 med Yves Montand.
En meget god film. Er gjort en remake på 70 eller 80 tallet av Friedkin med Scheider i hovedrollen, ikke like bra nei.
Originalen kann fås for en meget billig penge på play.com http://www.imdb.com/title/tt0046268/

Idag skal jeg se Lucky Number Slevin. http://www.imdb.com/title/tt0425210/


Edit. og er det noen som har sett motorsykkeldagbøkene ? Bra/Dårlig ?
Tremors eller "marksommer" på norsk, var artige nok til at jeg så alle 4 i fjor=) Spesielt den aller siste var artig. =)
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Så enig, så enig!
Blir av og til skikkelig overrasket over at jeg ikke har hørt om en spesiell film. Dette er en av dem. Synes den er skikkelig interessant og spennende. En å ha i hylla!
.

Vil legge til en liten sak her på min egen melding....
Den må ses i Directors Cut. Gir denne kongefilmen en helt ny dimensjon!!
Såg den heldigvis i Directors Cut versjon - prata med noen om den og vi skjønte ikke hverandre, så her snakker vi..
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Jeg fikk "Frihetens Regn (Shawshank Redemption)" i posten idag. Jeg så den filmen for mange mange år siden, og husker den var veldig bra. Men idag så jeg den igjen, for andre gang. Jeg kan ikke si annet enn at denne filmen er et mesterverk. Kanskje ikke så rart at denne filmen ligger som nr.2 over de 250 beste filmene i verden (på imdb.com).

Har du ikke sett den, så se den. Ikke noe men, - GJØR DET ;)
Helt klart topp 5 hos meg :D
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
Ser ikke at noen nevnte "Oldboy". Jeg synes at det er noe av de beste filmene som kan kjøpes i dag. Genial historie, fremragende skuespillerprestasjoner og en fantastisk og sjokerende slutt. Fotografi, musikk og "tempo" i verdensklasse ( ikke Hollywooddritt). Løp, kjøp og nytte den -fra første til siste sekund-
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
Glemte å si at det merkes at Tarantino likte den veldig god. Med Kill Bill dritt 1 og dritt 2 prøvde han å gjøre noe liknede til "Oldboy" men, selvfølgelig han klarte ikke. Han må bare drømme...
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Så nylig igjen filmen "Carrington". Synes det er en bra film, og det er også en sann historie som gjør den enda mer spesiell.
 
S

slowmotion

Gjest
Smaken når det gjelder film er tydligvis meget forskjellig fra person til person. ;)





;)
 

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
Hei ville bare anbefale en film som heter nobodys fool.
Den er noen år gammel 10-12 og ble ikke hypa så mye da den var ny men er utrolig bra. Bruce willis, jessica tandy, paul newman, mellanie griffith,+++
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
kiss kiss bang bang, var vedlig bra syns jeg, samt stort sett alt av tarantino er jo genialt :)
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
The Big Lebowski er en fantastisk film, det samme er Oh brother, where art thou
 

vixen

Medlem
Ble medlem
07.04.2006
Innlegg
13
Antall liker
0
Jeg liker "What lies beneath" (Skyggen fra fortiden) veldig godt. Det er en grøsser (?) med Harrison Ford og Michelle Pheiffer i beste Hitchcock-stil.
Vil også anbefale "Sleepwalker". En svensk grøsser (?) med et fantastisk manus.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Filmer jeg kommer på i farten som er gode;
Ondt blod i Amerika
Sideways
K-Pax
Match Point
Cinema Paradisio
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
J.Finvaag skrev:
kiss kiss bang bang, var vedlig bra syns jeg, samt stort sett alt av tarantino er jo genialt :)
Jeg må bare si at fortellerstemmen i KKBB irriterte meg såpass at jeg ikke klarte å leve meg inn i den filmen. Alt av Tarantino er vel ikke genialt, men han har en bra evne til å fortelle en historie og er en mester når det gjelder dialog.
 
Topp Bunn