Filmer som anbefales!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Dette begynner å bli en litt interessant diskusjon.
Jeg er mye enig i det "filmstudenten" sier.

Og Dr. Zhivago er dessuten en fantastisk film.

Det som jeg syns er gjennomgående med nyere kino filmer, er at de fleste av dem er så utrolig grunne. Det er mye action, effekter og generelt sett er det de "utvendige" tingene som råder. Med det er jo ingen dybde i handlingen og i personkarakteristikkene. For å si det litt "visuelt"; mye action, men personene i filmen var "som skåret ut i papp".
Jeg snakker om en klar tendens, ikke om absolutte sannheter.

Filmer som Matrix og Spiderman er definitivt ikke i min smak.
Du kommer sannsynligvis til et punkt i din utvikling der du ønsker nnoe mer enn bare endeløse actionscener og handling i et sort/hvitt perspektiv med helter og skurker.

Har stor sans for dansk/svensk filmkunst. Filmer som "Danny og den store fasanjakten", "Babettes gjestebud" og "Fanny og Alexander" er meget gode.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Derfor vil jeg anbefale Quentin Tarantino på det varmeste.

True Romance er favoritten for øyeblikket,selve storyen er vel ikke all verden,men karakterene/personlighetene,musikken og dialogen er helt topp.
Det er dette som kjennetegner Tarantino.
True Romance er vel regissert av Tony Scott. Tarantino står bak manuset, og sånn sett er det vel en Tarantino-film, men synes ikke True Romance har alle kjennetegnene som de som er regissert av QT.

Når det er sagt, så er True Romance en kongefilm, men i Tarantino-sammenheng må man vel få med Reservoir Dogs, Pulp Fiction og Kill Bill også, eller hva? ;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
True Romance er vel regissert av Tony Scott.  Tarantino står bak manuset, og sånn sett er det vel en Tarantino-film, men synes ikke True Romance har alle kjennetegnene som de som er regissert av QT.  

Når det er sagt, så er True Romance en kongefilm, men i Tarantino-sammenheng må man vel få med Reservoir Dogs, Pulp Fiction og Kill Bill også, eller hva? ;)
Reservoir Dogs= :)
Kill Bill= :( :( (denne filmen har bikket over...)

Min mening selvfølgelig.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Dette begynner å bli en litt interessant diskusjon.
Jeg er mye enig i det "filmstudenten" sier.

Og Dr. Zhivago er dessuten en fantastisk film.

Det som jeg syns er gjennomgående med nyere kino filmer, er at de fleste av dem er så utrolig grunne. Det er mye action, effekter og generelt sett er det de "utvendige" tingene som råder. Med det er jo ingen dybde i handlingen og i personkarakteristikkene. For å si det litt "visuelt"; mye action, men personene i filmen var "som skåret ut i papp".
Jeg snakker om en klar tendens, ikke om absolutte sannheter.

Filmer som Matrix og Spiderman er definitivt ikke i min smak.
Du kommer sannsynligvis til et punkt i din utvikling der du ønsker nnoe mer enn bare endeløse actionscener og handling i et sort/hvitt perspektiv med helter og skurker.

Har stor sans for dansk/svensk filmkunst. Filmer som "Danny og den store fasanjakten", "Babettes gjestebud" og "Fanny og Alexander" er meget gode.
Den første i Matrix-trilogien skiller seg vel ut i positiv forstand allikevel? Den har noe mer enn bare action? Jeg digger den i hvertfall. Synes den er filosofisk interessant. Tar litt av etterhvert i de to senere men den første er inten mindre enn Kååånge :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Den første i Matrix-trilogien skiller seg vel ut i positiv forstand allikevel? Den har noe mer enn bare action? Jeg digger den i hvertfall. Synes den er filosofisk interessant. Tar litt av etterhvert i de to senere men den første er inten mindre enn Kååånge :)
...viste noen ville bemerke akkurat dette, og kan nok til dels være enig i dette. Nr. 1 skiller deg ut positivt ut. :) Men allikavel ikke blant mine favorittfilmer.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Tror Espen R har mye rett i det at noen nok går lei av det sedvanlige kjøret vi får på kino - og går ut og leiter på egenhånd. Jeg er i hvert fall en av dem.

Mye av det jeg har sett av moderne film har vært OK som underholdning, noen svært få filmer har vært veldig, veldig bra, men noen reelle mesterverk de siste tja.. 10 årene? Nja. Det har vært smått om det.

Jeg tror en del av årsaken ligger i det at film skal legge til rette for at massene skal bli underholdt. Og massene vil ikke ha film som utfordrer dem, som krever noe av dem og som gjør noe med dem. Men for meg så er det den typen filmen jeg finner mest interessant.

Derfor har jeg endt opp med å se mye "gammel" film i det siste. Godard, Bergman, Ozu, Renoir, Truffaut, Rohmer, Powell... Det er der de store opplevelsene ligger for meg, det er de filmene som gir meg gåsehud og uforglemmelige opplevelser. Det beste jeg har fått ut av moderne film (Sekretæren, The Station Agent, Eternal Sunshine, Finding Neverland) er gode opplevelser der og da, men ting som har satt seg i sjela? Ikke i nærheten av det f.eks Bergman klarer å gjøre. Egentlig litt trist, men sånn er det nå engang.
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Enig i at mye av det som serveres på kino nå er uinteressant. Etter de første Matrix og LOTR filmene virker det som alle ble veldig opptatt av å skape et overhvelmende visuelt uttrykk. Pearl Harbor står for meg som en pioneerene i en sjanger av filmer som har et fint flott skall med fine farger og store scener, uten innhold.

Men jeg holder meg like vel langt unna filmer fra 30, 40 og 60 årene som lovprises av de spesielt interesserte.

En av de bedre filmene jeg har sett i det siste er Garden State med Zach Braff fra serien Scrubs, håper virkelig han utvikler seg videre og kommer med noe nytt etterhvert. Donnie Darko så jeg rett etter den ble laget, i 2001, dette er en helt genial film, som flere filmklubber har fått øynene opp for. Big Fish og Butterfly Effect var óg interessant. Will Ferrell mener jeg er blitt en genial skuespiller, The Anchor Man fungerer skikkelig bra på meg, likeledes Old School hvor han har en utrolig bra tolkning av Dust in the Wind.

Til slutt vil jeg nevne en film jeg så mange ganger i mine sene tenår, Silence of the Hams. Filmen slakts stort sett over alt, men jeg likte den... bør vel se den igjen for å finne ut om den fortsatt fungerer for meg!

Knut
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
...Men jeg holder meg like vel langt unna filmer fra 30, 40 og 60 årene som lovprises av de spesielt interesserte.
Knut
Hvorfor det? I min verden så blir det litt som å si at man ikke hører på Beatles, Stones, Elvis eller Miles Davis fordi de er laget i 30,40 og 60 årene?
 

Jet_Silver

Medlem
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
27
Antall liker
0
Hvorfor det? I min verden så blir det litt som å si at man ikke hører på Beatles, Stones, Elvis eller Miles Davis fordi de er laget i 30,40 og 60 årene?
Ang. filmer fra denne tiden. The Wizard of Oz må vel være med på lista over beste filmer noensinne ?
Jeg synes en god del av det the Marx Bros laga er bra også.

"Time flies like an arrow, fruit flies like a banana"
Groucho Marx
 
O

om.s

Gjest
Nå er dette første innlegget på denne tråden, og uten å ha lest hele, så gjorde "man on fire" på dvd ett visst inntrykk igår.........
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
"Dead Poets Society", eller på norsk "Dagen er din" fra 1989.
Vet ikke om denne har vært nevnt tidligere, fikk den på DVD i går. En fantastisk god film og Robin Williams som hovedrolleinnhaver er helt superb.
 

hallvardr

Medlem
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
17
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
noen flere som har sett the others eller? har fortsatt ikke møtt en person som ikke har likte den filmen
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
noen flere som har sett the others eller? har fortsatt ikke møtt en person som ikke har likte den filmen
Filmen er grei, men ikke stor. Litt forutsigbar kanskje???
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Har ikke fulgt med på tråden,mrn her er noen av mine favoritter:

Seven (med Bruce Willis)
Apocalypse Now Redux
Platoon
Catch me if you can
From Hell
Silece of the lambs
American History X
Pianisten
Top Gun
8 Mile
4 Bryllup og en gravferd
Pulp Fiction

Noen som har sett Ray Charles filmen? den er ikke så verst.....

mvh
 
J

jekri

Gjest
noen flere som har sett the others eller? har fortsatt ikke møtt en person som ikke har likte den filmen
Om jeg likte den eller ikke?.......Jeg vet ikke men den gjorde inntrykk. "Grøssende" stemning under hele filmen og en overraskende slutt. Jo, jeg likte den :)
 

hallvardr

Medlem
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
17
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Filmen er grei, men ikke stor. Litt forutsigbar kanskje???
forutsigbar! er du synsk mann! alt var vel motsatt og litt til, av det jeg trodde under av filmen hvertfall
 

hallvardr

Medlem
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
17
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Om jeg likte den eller ikke?.......Jeg vet ikke men den gjorde inntrykk. "Grøssende" stemning under hele filmen og en overraskende slutt. Jo, jeg likte den :)
veldig enig :)
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
forutsigbar! er du synsk mann! alt var vel motsatt og litt til, av det jeg trodde under av filmen hvertfall
Tja, når du sier det, tror faktisk jeg tendenserer mot å være synsk. ;)

Kanskje den ikke var forutsigbar da, men undertegnede fattet i hvert fall plottet rimelig tidlig i filmen.
 

elrond

Medlem
Ble medlem
09.01.2005
Innlegg
44
Antall liker
0
Kan ikke se at noen har nevnt en eneste Chaplin film, hva skal så det bety? Hmm? :mad:
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Kan ikke se at noen har nevnt en eneste Chaplin film, hva skal så det bety? Hmm? :mad:
Det betyr vel rett og slett at ingen har nevnt Chaplin.. nå altså inklusive deg selv ::)

Altså .. ordet er fritt ! .... Ser liten grunn til å hisse seg opp over filmer som andre ikke har nevnt (eller nevnt for den saks skyld) Film er smak og behag.. og noen av oss bruker mer tid på det en andre..
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
To som ikke er nevnt tidligere: Fight Club og Falling Down.
Den siste er en av mine favoritter.
 

elrond

Medlem
Ble medlem
09.01.2005
Innlegg
44
Antall liker
0
De Ti Bud (fra 1956)
Ben-Hur
Bjørnen (av Jean-Jacques Annaud)
Whale Rider
Spirited Away
Fantasia (noen av verdens første musikkvideoer? ;D )
Fantasia 2000
 

wizardm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.10.2003
Innlegg
256
Antall liker
150
Sted
Tromsø
Fear & loathing in Las Vegas
12- monkeys
Baron von munchausen er jo genial
Sjekk ut alt fra Hand Made films
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Wonder Boys, Ride With the Devil, Oceans Eleven (remake), Down By Law, Mean Streets.
 
T

theStig

Gjest
Fear & loathing in Las Vegas
12- monkeys
Baron von munchausen er jo genial
Sjekk ut alt fra Hand Made films
Skjønner du digger Terry Gilliam... samma her. :)
12 Monkeys skjønte jeg ittno av første gang jeg så den, men etter et par-tre runder... yes. ;D Brad Pitt er genial her.
 
T

theStig

Gjest
Excuse me? En kult-klassiker dette. Galningen Roberto Benigni, Tom Waits (kul nok han også), og musikk av Tom Waits. Skjønner at det kan blir vel sært for de fleste da.. hehe
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Down By Law kan bli sær hvis man forventer en tradisjonell historiefortelling, men den anbefales like fullt på grunn av sin helstøpte sjarm.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Kan forøvrig tilføye Walk The Line her. Joaquin Phoenix gjør en fantastisk rolletolkning av en av tidenes største artister. Legg merke til at han og Reese Witherspoon synger alt selv! Imponerende. Vil anbefale alle å se en dokumentar om Johnny før de går og ser filmen. Se spesielt på videoinnspillinger fra 50-tallet. Med disse videoene i bakhodet blir ikke rolletolkningen mindre imponerende. Jeg måtte sitte helt til rulleteksten var ferdig og vaskedama jaget meg ut av salen. Kunne ikke snakke med noen om noe før etter et kvarter! Låtene får et helt annet meningsinnhold etter dette.
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Må bare slutte meg til anbefalingen av Walk the line!!

Ser att den har fått flere femmere, det burde være en soleklar sekser ++.

Fantastiske skuespillere, utrolig bra sang og en fasinerende historie.

Kommer nok til å se den igjen...


Noen som har sett Munchen?
 
K

kbwh

Gjest
Tilværelsens uutholdelige letthet
Sjokolade
Den engelske pasienten
Blå

og alt annet med Juliette Binoche ;D ;D ;D
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
989
Antall liker
0
Vet ikke om den er nevnt tidligere, men jeg er veldig opptatt av Jacob's Ladder for tiden - en Adrian Lyne-film. Hovedrollen innehas av Tim Robbins. Som mange andre filmer som er hundre prosent ærlige har også denne fått 18 års grense. Denne filmen kødder ikke.

Temmelig uforståelig første gangen, selv om slutten oppklarer mye. Men andre og tredje gang skjønner du mer av hva som foregår.

Vietnam-krigen er utgangspunktet for denne filmen. En tropp blir utsatt for et superhemmelig narkotisk stoff, og livet blir mildt sagt aldri det samme igjen for de som er så uheldige å ha havnet akkurat i denne troppen..... Er basert på et rykte om at en amerikansk tropp skal ha blitt utsatt for noe liknende.

Anbefales alle som liker seriøs film.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Crash
Magnolia
Way of the gun
American history X
Seven
Primal fear

Alle disse fortjener litt oppmerksomhet.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
"Frihetens regn" er som nevnt en BRA film, men....

"Man bites dog" er en SYYYK film. Liker dere spaca filmer så må denne sees. Mener den er belgisk og rundt 15 år gammel
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Down By Law kan bli sær hvis man forventer en tradisjonell historiefortelling, men den anbefales like fullt på grunn av sin helstøpte sjarm.
Siden en Jarmusch-film allerede er nevnt, har jeg lyst til å anbefale Dead Man også. Småsær, men veldig fin sak :)
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Vil bidra med å annbefale animasjonsfilmen "Howl's moving castle". Veldig god stemning i den!;)
 
Topp Bunn