Hei igjen Håkon!
det blei litt kryssposting her..
Du skriver du er redd det meste av mitt innlegg faller utenfor tema......
Godt mulig du er redd det, men her må jeg nesten be om en forklaring.
Jeg satt med artikkelen foran meg og skrev om noen enkeltpunkter.
Etter hva jeg har oppfattet har en surroundreceiver aldri vært ment å erstatte eller konkurrere med en integrert til samme pris.
Som jeg har skrevet før bruker jeg de som "påhengsmotor" , tidligere til musikkDvd , Sacd etc.
De siste par åra til musikk på BD i tilegg ( både med og uten bilde) Nå høyoppløst musikk på flere media.
Jeg har aldri hatt en 314 i hus, men kan ikke tenke meg den spiller bedre enn en Yamaha 3010 ( kjøpt på dagstilbud til 10 k , febr -12)
Den brukes normalt til center, Focal veil 18k, og bakhøyttalere. Frontene Focal Diva utopia Be ( veil 90 k , 2009 ) Jeg kopla den opp til alle fem kanaler, og den spilte musikalsk og deilig, underholdene og med et flott drag i bassen. Faktisk er jeg usikker på om en integrert til 15 k ville gjøre jobben like bra eller bedre. Det ble stående slik i mange måneder.
Normalt er den koplet inn på Ht bypass til pre og to kanals power ( nå Eximus)
til stereo brukes da pre og power. Men faktisk kunne jeg levd helt greitt m receiveren alene, om jeg ikke hadde sammenligna m det jeg har.
For meg er det musikalitet og golyden som gjelder.
Jeg har hørt skrikende ht til 50 k, som får strålende ht i presse og jeg har hørt nydelige ht til 8 k, som jeg kunne levd godt med.
Jeg synes folk flest bruker pris for mye som mal.
Når du spør om komplett anlegg til 50 k , så ser jeg ikke helt hva har med artikkelen å gjøre, men selvfølgelig tror jeg ikke det.
Gunnar skriver at han får bedre lyd fra Onkyoen enn flat Tv..... Seriøst ?
En receiver vil pr i,dag ikke spille like godt som en dyr, god integrert elller pre power. Annet enn i Hd format.
Men en annen ting er at mange bruker pre delen, også i stereo fra receiveren. Med veldig godt resultat.
Min erfaring er at det vanskeligste av alt er å finne en god stereo pre. Typiske modeller til 15 20 eller 30 k , kan gi forferdelig dårlig resultat i forhold til f.eks min DP 1, eller for den saks skyld en EC-1 fra 1990......
Inntil nylig har Hd lyden ikke vært tilgjengelig digitalt i stereo. annet enn via Usb ol. Jeg vet om en skribent som kjøpte en dac for å få HD lyd ut av coax på Sacd.
Jeg måtte fortelle ham at det var umulig....
Nå har Linn og NAD mf kommet m HDMI på tokanalskomponenter. Så blir det ihvertfall en opsjon.
Hd lyd kan være stort som musikk og på film, også musikkvideoer i Hd. Her er det jeg bruker receiveren. Og til film.
Man skal da for fanden ha det litt gøy også
I kjelleranlegget har vi en Denon til fem K , driver bakkanaler, men fungerer utmerked som pre.
Den beskrivelsen av en Babylonsk støykilde er bare tull og vås.
selvfølgelig skjer det feil m receivere, som i all elektronikk.
Min første receiver til surround ble ellers kjøpt inn i 94 , en Kenwood, som fungerer ypperlig den dag i dag. Har aldri gitt fra seg en ulyd.
Derimot har jeg hatt noen skrikende, svindyre stereokomponenter....
Mvh Huldra, som sier takk for oppmerksomheten