Fidelity nr. 32

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:
belia skrev:
bjornh skrev:
Eller man stikker ned på Narvesen etter et eller annet utenlandsk Hi-Fi magasin... ;D
Greit å abonnere på Stereophile også. Er så latterlig billig som abonnement, og så ramler det inn i postkassen "hele tiden":)

Men sef stas med norsk glansa papir.
Skulle gjerne abbonert på dette bladet selv...eller TAS,er Hvordan er det man går frem...og ikke minst,har noen noe erfaring med å stoppe abbonementet igjen? eller kommer det ett halvt på(med påflg regninger etterpå...som med alt annet som dumper nedi den grønne med sprekk i..Espen ;)
Jeg abonnerer på Stereophile, og de gir deg beskjed om at abonnementet går ut og at du må betale for videre abonnement. Med andre ord ingen regning og fare for at du selv må stoppe det!! Jeg betaler to og to år om gangen, for det er faktisk lettere at du ikke får betalt i tide med denne ordningen og da risikerer man å gå glipp av et nummer (krise!!) ;D. Spesielt nå som dollaren er så lav vil jo et 2 år abonnement bli særdeles billig (du betaler det samme som for 2 nummer hos Narvesen og får 22 blader gratis på kjøpet). Abonnementet på Absolute Sound er langt dyrere, men så er dette mitt favoritt audio blad da
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Er det noen i Nord Norge som har fått sitt exemplar?
Har ikke fått mitt ennå ??? ??? :-[ :-X :-X :'(
Og får det heller ikke før pinse :p

Mvh Jan I
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Mo i Rana ligger midt i Nordland, og jeg regner dette uten tvil som Norge Norge, så jeg kan svare; JA, faktisk... Ble veldig overrasket at det kom idag. og happy :)
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Jan_I skrev:
Er det noen i Nord Norge som har fått sitt exemplar?
Har ikke fått mitt ennå ??? ??? :-[ :-X :-X :'(
Og får det heller ikke før pinse :p

Mvh Jan I
Fikk i dag like utenfor Tromsø. :)
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Fikk mitt Fidelity nr. 32 i posten for to dager siden, og alle sidene lå løse i plastkonvolutten som bladet ble sendt i. Det var visst ikke noe scoop for oss abonnenter, at Fidelity byttet til nytt/gammelt trykkeri. Har sendt melding om dette til Vadseth'en, og håper han sender meg et nytt blad.
Mye interesant stoff, etter at jeg har fått sortert alle sidene ;D

Roger
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Jan_I skrev:
Er det noen i Nord Norge som har fått sitt exemplar?
Har ikke fått mitt ennå ??? ??? :-[ :-X :-X :'(
Og får det heller ikke før pinse :p

Mvh Jan I
Jepp, mottatt i dag.
 

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Innlegg
199
Antall liker
2
Mitt kom i dag, alle bald intakte, og i god kvalitet!

enw
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Husk nå på at vi skal nyte dette bladet halvannen måned, så ikke lese mer enn par sider om dagen nå da.!
På denne måten så gir Fidelity oss glede hver eneste dag 365 dager i året, snakk om kinderegg.! :eek:
Ønsker alle lykke til med lesingen, kose dere masse med dette enestående bladet..
Kjell
 

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
1.174
Antall liker
291
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
.....eneste hifi "magazine" jeg leser er 6 moons.
Jeg får Fidelity hver gang det kommer ut , men gidder ikke å lese det
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Da synes jeg virkelig du skal gi det til en trengende sjel, Miles. Hvorfor akkurat 6moons, forresten? Pardon my curiousity...
 

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Innlegg
1.602
Antall liker
77
Fikk mitt i dag.
Musikk delen var ganske intresang lesning denne gangen, var en del gode tips på hva eg skal gå til innkjøp av fremover.
 

Rasofiel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Innlegg
59
Antall liker
0
Takker for tipset om Stereophile . Utrolig at de kan selge 24 eks for vel femti dollar ! Bare forsendelsen må vel bli dyrere ?
 
K

KindOfBlue

Gjest
Rasofiel skrev:
Takker for tipset om Stereophile . Utrolig at de kan selge 24 eks for vel femti dollar ! Bare forsendelsen må vel bli dyrere ?
Det skyldes at bladet er spekket med reklame - og at bladet får mer penger fra sine annonsører jo flere lesere det har.
Hvilket også er grunnen til at man skal lese slike blader vel vitende hvor de får pengene sine fra. Det holder nemlig om du dekker portoen. Men jeg abonnerer, selvsagt. Er jo så billig at det er utrolig.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Har fått bladet, og sitter igjen med følelsen av at dette er det kjedeligste/minst spennende Fidelity ever, sorry.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
janhella skrev:
Har fått bladet, og sitter igjen med følelsen av at dette er det kjedeligste/minst spennende Fidelity ever, sorry.
Helt uenig ;)
Har lest nesten hele bladet nå og syns dette var spennende lesing!
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg synes bladet var jevnt bra, uten de store topper eller bunner :).
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
John_Harald skrev:
janhella skrev:
Har fått bladet, og sitter igjen med følelsen av at dette er det kjedeligste/minst spennende Fidelity ever, sorry.
Helt uenig ;)
Har lest nesten hele bladet nå og syns dette var spennende lesing!
Det kan vel ikke treffe midt i blinken hos alle hver gang, personelig synes jeg denne utgaven var ganske gjennomsnittlig.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.079
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg synes også dette bladet var lite interessant. Aurum opplegget var foresten fin lesning. Ellers mye intetsigende pjatt i mine øyne.
Personlig synes jeg KV kunne latt være å trykke det anonyme brevet i leserinnlegg, samt svaret på det. Det var ikke en ansvarlig redaktør verdig.

Kun en opplysning om at vi svarer ikke på anonyme brev hadde vært mer enn nok.

Jo og en annen ting. Ikke kritikk til dette bladet men... (alltid et men) - synes hifimessen i Horten (og Trondheim) bør få bedre pressedekning. Nå får jo utenlandske messer bedre dekning i Fidelity enn de norske. Eks. Heatrow messen samt de svenske.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Jeg synes anmeldelsene av og til har en tendens til å bli litt rund i kantene. F.eks. omtalen av H4ASE. Vadseth "glemmer" øyensynlig at det ikke er DP som er oppkoblet og gir dette som et kompliment til Hegel. Men hvor mye sier dette egentlig? DP blir omtalt som glatt mens H4A får karakteristikken bare superoppløst. Men skaper det ikke bare mer forvirring når en forsterker til 40k blir omtalt som nesten like bra som en til det dobbelte?

Hva er egentlig vitsen med å vurdere denne opp mot mye dyrere produkter? Hadde det ikke vært mer interessant å få en samlet vurdering av effektforsterkere til rundt 40k? Er det fordi man er redd for å kåre vinnere og tapere at man ikke har en gruppetest? Jeg tror en samlet vurdering hadde vært mer interessant fordi man kunne ha fokusert på sterke og svake sider ved likt prisede produkter. Så hadde det vært opp til den enkelte leser å ta en vurdering av hvilke egenskaper man vektlegger. Dette uten at det hadde blitt kåret en vinner eller taper. Bare produkter som lydmessig vektlegger litt forskjellige ting.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.383
Antall liker
20.787
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Spørs hvor store lydforskjeller det egentlig er på de to da.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Valentino skrev:
Spørs hvor store lydforskjeller det egentlig er på de to da.
Men det blir jo egentlig mer debatten om de små prosentene i økt lydkvalitet som man betaler det dobbelte for.
 
R

Rolf_Da!

Gjest
Valentino stiller spørsmålet på sin egen elegante måte....hehe

Men det er helt klart et relevant spørsmål, og utfordrende for de som skriver omtaler.
Det ER ikke stor forskjell på det meste av elektronikk om man ser stort på det.
Forskjellene forstørres (i mine ører) jo bedre omkringliggende utstyr er, og kan være heaven or hell for anleggets totale prestasjoner.
Pluss at vår hobby for det meste dreier seg om å lete med lupe etter de viktige små endringer og forbedringer.
Hegel kontra DP har relevans nettopp for å indikere hvor store forskjeller det er på utstyr i disse prisklassene, og hva som skjer om man legger flere tusenlapper på bordet.

I dette nummeret reagerer jeg mer på SACD referert til som inneholdende "kunstig søtningsstoff"......
Jeg mener å høre likheter med vinyl og SACD i større grad enn CD kontra vinyl.
Er det noen som vil kalle vinyl for tilsatt "kunstig søtningsstoff"? Det høres jo ut som noe klissete og mykt noe? ::)
SACD får trommer til å låte dynamisk og intenst som bare analogt klarer, det gir lyden bloom og gjør lyden rundt (og mellom) elementene i lydbildet mening slik at musikken blir mer kommuniserende.
Ikke mye kunstig søtt og klissete.

Reagerer også på innspillinger som tidligere har vært "seigt og sidrumpa" og nå med nytt anlegg blir "ekstremt dynamisk og rytmisk drivende".
Etter min ringe erfaring skjer dette med anlegg som låter feil.
Hvorfor feil? Jo fordi 99,98% av alle hifikomponenter ikke tar feil av klang og generell presentasjon.
Kommer det så en komponent som gjør noe heeelt annerledes så blinker det røde lamper foran mine skjeve hornhinner og ørene mine reagerer på det umiddelbart fascinerende men på sikt irriterende ved en sånn "Eureka dette låter jo heeelt nytt" lyd.

Jeg mener ikke å hakke på gutta boys, det er alt for lett å sitte på sidelinja og finne feil.
Det er en helsikes vanskelig jobb å skulle tenke på alle mulige vinklinger og aspekter ved omtalene.

Synes gutta gjør en god jobb, variasjoner og hvor bra de enkelte nummer fenger individene som leser bladet vil alltid være der.

Mvh
Rolf
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.383
Antall liker
20.787
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
RoDa, innlegget ditt berører en hel mengde interressante emner som det kunne vært moro å diskutere utenfor denne tråden. Min egen lille kjepphest hører nok til under "Forskjeller og testmetodikk", men det er for varmt til å diskutere det nå (og det ville bli repeterende også).
Jeg har en avtale med Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks og Eugen Jochum: Bruckner 6, så det smeller i veggene og utover jordene.
 
L

lark

Gjest
Kjøper Fidelity sporadisk (egentlig veldig sporadisk) og hver gang angrer jeg bittert på at jeg brukte 100 kr.
Testene til Knut Vadseth blir jeg aldri klok på. Det beste med bladet er lay-outen og annonsene.
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
lark skrev:
Kjøper Fidelity sporadisk (egentlig veldig sporadisk) og hver gang angrer jeg bittert på at jeg brukte 100 kr.
Testene til Knut Vadseth blir jeg aldri klok på. Det beste med bladet er lay-outen og annonsene.
Han er nok endel mer "videreutdannet" enn hva vi er, og er nok en skribent som strekker seg til mer erfarene og "HIFI-kloke" personer. Han har iallefall gitt meg endel "aha" opplevelser. Jeg syns han til tider er vanskelig å forstå, men for det meste er det veldig greit for meg, og jeg leser hans tester som om det kommer ifra levra. Hans meninger, og selv om han skryter noe opp i skyene, så kan jeg oftest lese i tekstene hans at det ikke passer meg i det hele tatt.

I forhold til andre norske HIFI blader som er ute, så er Fidelity "milvis" forran for mitt vedkommene. Mens de andre er mer for nybegynnere i denne fantastiske hobbyen :D. Ble dog litt overrasket og skremt over at en Pioneer Plasma skjerm test hadde lurt seg inni siste utgave av Fidelity :S.
 
L

lark

Gjest
spurv skrev:
Han er nok endel mer "videreutdannet" enn hva vi er, og er nok en skribent som strekker seg til mer erfarene og "HIFI-kloke" personer.
Flere av anmelderene i Fidelity er gode eksempler på at personer som vasser i ekstremt high end utstyr mister alt som heter bakkekontakt. Det er jo slik at det nedre prisnivået for hva som er interessant utstyr hever seg i takt med prisnivået på det utstyret man selv omgås daglig eller eier selv. Etter å ha holdt på med hifi i 32 år vil jeg også kalle meg relativt "erfaren", men "klok" er jeg ikke blitt på alle disse årene. Jeg vil heller beskrive det som "litt mindre forvirret". Jeg har forresten abonnert på danske "High Fidelity" kontinuerlig siden 1976, og jeg syns at det er et bedre blad enn Fidelity selv om det har tapt seg en god del i årenes løp.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
I forhold til andre norske HIFI blader som er ute, så er Fidelity "milvis" forran for mitt vedkommene. Mens de andre er mer for nybegynnere i denne fantastiske hobbyen :D. Ble dog litt overrasket og skremt over at en Pioneer Plasma skjerm test hadde lurt seg inni siste utgave av Fidelity :S.
Da skulle du prøve å se Pat Metheny Live i 5-kanal på dette TV (BD 1080P).
Det er audiovisuell opplevelse.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Har lest gjennom Fidelity 32 nå. Fort gjort.

Jeg har sluttet å abonnere, så har jeg mulighet til å droppe et nummer om det kommer et som er lite interessant. For min del så var dette nummeret det minst interessante på en stund. Jeg er vel ikke lenger helt i kundegruppen tror jeg. Ørten sider om et komplett anlegg til 350.000,- samt alt for mange musikksider.

For all del, det var mye fint stoff også. Hyggelig messereportasje og test av Escalante Freemont.

For min del er Fidelity på vei til å fases ut. Har mye mer sansen for feks Hifi+. Mye artige produkter som heller ikke nødvendigvis koster spinnville summer men som har særtrekk og spennende tankegods i bunn. Gode artikler som beskriver produktenes lydbilde på en troverdig og ballansert måte. Dem tør også å teste produkter som har dårlig distribusjon eller som det er fabulert mye om på nettet. Man kan gjevnlig finne tester av feks fulltonebaserte høyttalere og sære forsterkere fra feks Red Wine Audio.

Våg litt mer Fidelity! Test Trends 10.1, Music Angel K88, Beuhorn 2.3, 47 Labs Shigaraki, Cain&Cain etc i tillegg til de mer kjente merkene. OG KUTT NED PÅ MUSIKKSIDENE! Bruk tiden og plassen til å skrive om hifi. Musikkstoff kan man finne andre steder. Det som dere skriver om er såpass smalt at jeg vil tro det er problematisk for flere av leserne deres. Vel, dette er bare noen tanker fra en som ønsker dere alt godt, men som snart faller av lasset.
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Fidelity har kommet seg. Det er ikke perfekt. Jeg savnet litt mer om Einstein RIAA-en. Borte er alle kavalkadene om ditt og datt. Takk for det. … Men, hvor de unge og nye skribentene? Nummer 32 er den gamle Audio-gjengen pluss Jan Myrvold som i dette nummeret ikke har intervjuet Jackie Leven. Hvor er hjemme-hos-reportasjene? Og Bob Dylan? Hvor blir det av Bob Dylan? Stein Arne Nistad, hører du meg? Bob Dylan er som Henrik Ibsen. Du blir aldri ferdig med ham. ;D
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Mye enig med RoDa, SOEDAL, et. al. Jeg har et par årganger og vel så det av Fidelity liggende, men nå blir det stort sett kun kjøpt om jeg skal til legen og behøver et alternativ til de KK, Det Nye og Motor fra 1986 som er å finne på venterommet.

Etter min mening fremstår alt for mange av omtalene i bladet som om de er skrevet av folk med kjempemessig entusiasme, men liten sans for kritisk tenkning. Mange synes sikkert at nettopp dette er en god ting, men for meg fremstår det til tider som rent parodisk. Den til tider ekstremt blomsterdekorerte ordbruken hjelper heller ikke på dette inntrykket for min del. Legg så til at bildene har mer fokus på design enn på informasjon (det må da gå an å kombinere de to?) - ofte mangler bilder av baksiden på produktene og innsiden får man nesten aldri se - så fremstår bladet mest som en nydelig designet produktbrosjyre, bare med aldri så lite mer utfyllende informasjon enn en vanlig slik en. 95% underholdning, 5% informasjon. Når så utvalget av produkter er slik det er (jfr. SOEDALs innlegg over - same old, same old) så står jeg stort sett over. Det kommer mest an på hvor ofte jeg blir syk.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Hvor skal man sette grenser for noe i Fidelity.?
Har Fidelity blitt et blad der de bare gir de superaudiofile High-Endere en del smakebiter.?
Joda, jeg savner mer av den gode gamle, Rognlien.!
Ayon testen i forrige nr var forsåvidt grei nok fra vår gode venn, Rognlien, men hvor i all verden er "gærningene og utsiderene" som var litt alternative.?
Flyttehistorien til, Jan Myrvold var meget bra lesing, så mener jeg det var, Vidar Mørk, som fortalte sin historie om høyttalerkjøp og ikke som en test, slikt setter jeg utrolig pris på, det er mange andre gode solskinnshistorier som jeg kunne trekt frem, så det er faktisk en grunn til at jeg leser Fidelity med lupe flere ganger ;)

Vi er noen tusen lesere av Fidelity, det er ikke alle som leter i hyllene til, Vadseth..
De må sørge for å dekke alles behov, det er masse ønsker fra lesere som ikke blir tatt med, det syns jeg er oppriktelig trist..

Så har jeg lyst til å rose, Knut Vadseth..
Hans behandling av annonymt leserinnlegg får 10 poeng av meg.!
Finnes ikke noe å trekke på noen som helst måte her, så jeg stiller meg uforstående til de som syns den biten der var dumt av, Vadseth å svare på..
Mannen er 110% ærlig, syns han fortjener en:

Hva er rørlyd.?
Og hva slags transe er det som klarer å spille musikk i "bass" området.?
Jeg har til dags dato kun hørt rør som klarer å trille frem musikken hele veien, men er åpen for å lytte til transe som faktisk klarer å gjenskape en troverdig musikkgjengivelse..

RoDa:
SACD påstandene dine er jeg ikke enig i..
SACD åpner på en måte lyden som ved bruk av loudness, men samtidig blir musikken "kunstigere" og fjernere fra virkeligheten, men det låter mer Hi-Fi så jeg kan skjønne deg på en måte..
Men for meg som påstår at fra 1hz til 100khz befinner det seg kun musikk på platene, det finnes ikke noe form for "bass" eller andre mystiske Hi-Fi parametre, så blir SACD gal rettning å gå..
Jeg for min del føler meg lurt av "anderledesfaktoren" med SACD, men skal se det at jeg blir "lurt" til å tro det motsatte.? :eek: 8)

Nå skal ikke jeg påberope meg å bruke annet enn ørene, men alle de SACD platene jeg har er hybrider, det befinner seg både CD og SACD spor på en og samme plate..
Om normale CD spor bruker 650mb så skulle da SACD brukt minst 8-900mb om det reelt sett er mye bedre.?
Er det ca 1500mb på en hybrid SACD plate.?
Setter pris på å bli opplyst om dette da jeg er veldig int i det temaet..
SACD @ Wikipedia.no
Hybrid SACD @ SACD.net
Kjell
 

Vedlegg

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.383
Antall liker
20.787
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Rotekroken skrev:
Hva er rørlyd.?
Og hva slags transe er det som klarer å spille musikk i "bass" området.?
Jeg har til dags dato kun hørt rør som klarer å trille frem musikken hele veien, men er åpen for å lytte til transe som faktisk klarer å gjenskape en troverdig musikkgjengivelse..
Link: Det må kanskje klasse D til?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Noen kommentarer om Fidelity 32....

Leserbrev!
Her synes jeg Vadseth kjører en fin, åpen og ærlig linje - vi har sett gang på gang at kontrversielle leserbrev kommer på trykk - fra både forhandlere, lesere og abonenter. Dette synes jeg er flott!

Integris Artikkelen!
Åpenbart bladets høydepunkt - og fortjener absolutt alle sidene...Vi kunne fått litt mer teknisk om dette (noen form for romkorreksjon, hvor steile filtre, mm) - men en flott artikkelen hvor man i ganske klare ordlag forteller at man har fått like god lyd som man har greid før - til en betydelig lavere sum! Vi får håpe det smitter og at Fidelity i tiden fremover bruker mer spalteplass på aktiv deling, romkorreksjon, digital signalbehandling og andre "moderne" teknologier! At det her var brukt sammen med "erkenostaligiske" 300B gjorde det bare enda mer spennende!

Hegel
Igjen en flott artikkel....synes sammenligningen med DP A1S/EC som er referansene er svært relevant - det blir vel skrevet nesten i klartekst at den er like god. Vadseth stiller også spørsmål om han skuer til prisen når han "setter" referansen. Som DP mann er det nesten så jeg vurderer å prøve enn Hegel til å drive toppene i mitt system...., men bare nesten tror jeg...

Roda....
Hvis du mener at man må SACD eller vinyl for å oppleve dynamikk så må du nok settes på toget til Bergen for GK og Vk1 Dynamikk. ;D ;D

Mvh
OMF
 
Topp Bunn