Fidelity nr. 32

R

Rolf_Da!

Gjest
OMF skrev:
Roda....
Hvis du mener at man må SACD eller vinyl for å oppleve dynamikk så må du nok settes på toget til Bergen for GK og Vk1 Dynamikk. ;D ;D
Forstår at du er stolt av anlegget ditt, skulle bare mangle!

Jeg sammenlignet CD kontra SACD, hvilken relevans har din kommentar til dette?
Vet du om SACD kunne dratt anlegget ditt enda et hakk videre?
Er ikke mye i tvil om at ditt anlegg ville kunne vist med all tydelighet hva SACD er kapabelt til.
Men det blir rent hypotetisk.

R
 
R

Rolf_Da!

Gjest
Rotekroken skrev:
Hva er rørlyd.?
Og hva slags transe er det som klarer å spille musikk i "bass" området.?
Jeg har til dags dato kun hørt rør som klarer å trille frem musikken hele veien, men er åpen for å lytte til transe som faktisk klarer å gjenskape en troverdig musikkgjengivelse..
Dette avhenger jo om du er nødt til å ha en viss 2de harmonisk forvregning for å kunne nyte musikken din.
Du drar det langt når du mener anlegg uten forvregning ikke kan spille bass........... ::)

RoDa:
SACD påstandene dine er jeg ikke enig i..
SACD åpner på en måte lyden som ved bruk av loudness, men samtidig blir musikken "kunstigere" og fjernere fra virkeligheten, men det låter mer Hi-Fi så jeg kan skjønne deg på en måte..
Men for meg som påstår at fra 1hz til 100khz befinner det seg kun musikk på platene, det finnes ikke noe form for "bass" eller andre mystiske Hi-Fi parametre, så blir SACD gal rettning å gå..
Jeg for min del føler meg lurt av "anderledesfaktoren" med SACD, men skal se det at jeg blir "lurt" til å tro det motsatte.? :eek: 8)
110% uenig!
SACD er musikk og mer av sorten enn hva du klarer å få til med CD.
Surt og synd siden det er et dødt format, men sånn er det nå bare.
Kan du si litt om hva du har hørt på som gir deg det inntrykket av SACD.
(Gjerne i en annen tråd, da det strengt tatt ikke hører hjemme å diskutere her)

R
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
OMF skrev:
Integris Artikkelen!
Åpenbart bladets høydepunkt - og fortjener absolutt alle sidene...Vi kunne fått litt mer teknisk om dette (noen form for romkorreksjon, hvor steile filtre, mm) - men en flott artikkelen hvor man i ganske klare ordlag forteller at man har fått like god lyd som man har greid før - til en betydelig lavere sum! Vi får håpe det smitter og at Fidelity i tiden fremover bruker mer spalteplass på aktiv deling, romkorreksjon, digital signalbehandling og andre "moderne" teknologier! At det her var brukt sammen med "erkenostaligiske" 300B gjorde det bare enda mer spennende!
Enig i at dette var høydepunktet, og en veldig bra artikkelserie. Men jeg leser den ikke helt slik som deg, faktisk.
Slik jeg leser den, så er den full av gode argumenter for komplette systemer; med komponenter som er laget for å yte optimalt sammen med hverandre. Det skinner igjennom, ikke minst også fra sideforfatterne, at de er imponert over graden av synergi og "kompletthet" i dette systemet; og slik jeg leser det så er det som sagt lett å tenke i retning av synergi heller enn spesifikke teknologier.

Mvh Vidar P
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Så transistorbaserte anlegg har ikke forvrengning, RoDa....? Cooome on!
Apropos å dra den langt......
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.517
Antall liker
9.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Så transistorbaserte anlegg har ikke forvrengning, RoDa....? Cooome on!
Apropos å dra den langt......
Jeg tror han sa de hadde mindre 2 harmonisk.......
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ikke uenig med deg der Vidar.....
Det som kanskje gjør at jeg trekker litt andre konklusjoner fra artikkelen enn deg, er at jeg opplever at mange av de sterke sidene som beskrives er ting jeg selv har oppnådd med aktiv deling og biamping! (les bedre bass og økt oppløsning som igjen gir bedre holografi!)

Roda - Jeg brukte to smilefjes....så alvoret i kommentaren skulle være noe redusert. Likefullt skriver du "SACD får trommer til å låte dynamisk og intenst som bare analogt klarer" - min kommentar er at i mitt oppsett så synes jeg dynamikken er svært bra - med redbook - mao jeg mener at det ikke er mediet som begrenser dynamikken. I mine øyne er det høytalerne, delefilteret og akustikken som er den dynamiske begrensningen - ikke mediet!

Har ikke prøvd SACD i mitt oppsett - og har egentlig ikke muligheten til å gjøre det på en "skikkelig" måte heller - men er selvsagt overbevist om at mer informasjon gir bedre lyd - gitt at masteringen er den samme!

Mvh
OMF
 
R

Rolf_Da!

Gjest
OMF skrev:
Roda - Jeg brukte to smilefjes....så alvoret i kommentaren skulle være noe redusert. Likefullt skriver du "SACD får trommer til å låte dynamisk og intenst som bare analogt klarer" - min kommentar er at i mitt oppsett så synes jeg dynamikken er svært bra - med redbook - mao jeg mener at det ikke er mediet som begrenser dynamikken. I mine øyne er det høytalerne, delefilteret og akustikken som er den dynamiske begrensningen - ikke mediet!

Har ikke prøvd SACD i mitt oppsett - og har egentlig ikke muligheten til å gjøre det på en "skikkelig" måte heller - men er selvsagt overbevist om at mer informasjon gir bedre lyd - gitt at masteringen er den samme!

Mvh
OMF
Sorry, glemte fjes selv.

Beklager min lite gjennomtenkte beskrivelse, la meg omformulere.
Trommelyd er kanskje det mest påtagelige som jeg synes SACD gjør i likhet med vinyl.
Du bare hører at her er det noe ekte, plutselig og direkte som skjer.
Det klarer dessverre ikke CD på samme måte i mine ører.

Mvh
Rolf
 
R

Rolf_Da!

Gjest
impulse skrev:
Så transistorbaserte anlegg har ikke forvrengning, RoDa....? Cooome on!
Apropos å dra den langt......
De fleste transistorbaserte anlegg har til dels mye mindre 2de harmonisk enn rør, ja.
Jeg har selv mosfets i min integrerte transistoramp og har nok min dose 2de harmonisk i lyttingen.
Hvorfor? Fordi jeg liker det.

EDIT: Dempefaktor og "slurv" i bassen er vi vel enige om at finnes i røramper?
Poenget er å finne en høyttaler som er tunet for bruk med røramper, ikke sant?

R
 
R

Rolf_Da!

Gjest
Vidar P skrev:
Slik jeg leser den, så er den full av gode argumenter for komplette systemer; med komponenter som er laget for å yte optimalt sammen med hverandre. Det skinner igjennom, ikke minst også fra sideforfatterne, at de er imponert over graden av synergi og "kompletthet" i dette systemet; og slik jeg leser det så er det som sagt lett å tenke i retning av synergi heller enn spesifikke teknologier.

Mvh Vidar P
Støttes Vidar.
Dette er skreddersøm og dermed er alle aspekter ved match og kompletterende egenskaper dratt ut på en måte som er få amatører med mix & match forunt å gjøre.

Det kan ha noe for seg å bruke konstruktørenes ideer og tanker videre i egen implementering.
Sier han, klok av skade og tidforbruk for å finne match selv.....hehe

R
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Koste meg med bladet på fjellet i helgen. Synes det var mye bra. I tillegg til andre pre nevnt ovenfor likte jeg EC-testen og stoffet om living-stereoutgivelsene. Men rosinen i pølsa var for min del 2l-artikkelen. Det de gutta driver med er supersjov og burde trigge vel såmye typisk norsk å være god-juice som elctrocompaniet og DP bravader i den store verden.

Når det er sagt: Med Rodas serie avsluttet og mindre fokus på budsjett begynner bladet å få en vel tung slagside mot tung High-end. Synes SOEDAL kom men noen gode tips.

Mvh
Sniff
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Når jeg har god tid synes jeg det er fornøyelig å lese Vadsets kruseduller, men når jeg egentlig bare ønsker å rase igjennom teksten og få med meg poengene er det et ork. Jeg mener; hvor mange sider er det mulig å bruke på å fortelle at når man kutter ut delingsfilter og motstander i høyttalerne så trenger man ikke mange watts forsterkeri? Det er jo så opplagt at selv jeg skjønner det med bare et par setninger. Men sånn er det vel å være jornalist. Blekka skal jo fylles. og da må man jo utbrodere slike ting.
 
B

Back_Door

Gjest
BT skrev:
Når jeg har god tid synes jeg det er fornøyelig å lese Vadsets kruseduller, men når jeg egentlig bare ønsker å rase igjennom teksten og få med meg poengene er det et ork.
Det har vel aldri vært meningen at Fidelity skal brukes som et oppslagsverk når du har dårlig tid..? ;)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Karma skrev:
BT skrev:
Når jeg har god tid synes jeg det er fornøyelig å lese Vadsets kruseduller, men når jeg egentlig bare ønsker å rase igjennom teksten og få med meg poengene er det et ork.
Det har vel aldri vært meningen at Fidelity skal brukes som et oppslagsverk når du har dårlig tid..? ;)
Det er der kavalkade-delen kommer inn i bildet. Forhatt av folk med god tid.
 

nistad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2002
Innlegg
168
Antall liker
9
quad_lars skrev:
... Hvor er hjemme-hos-reportasjene? Og Bob Dylan? Hvor blir det av Bob Dylan? Stein Arne Nistad, hører du meg? Bob Dylan er som Henrik Ibsen. Du blir aldri ferdig med ham. ;D
Bob er ikke glemt ... Må sikkert skrive om konserten i Stavanger den 30, det kommer sikkert noen cover versjoner, eller en ny CD med en sliten samlinger av gamle sanger. Her er intet for stort og intet for lite. Bob ruler ... sammen med Secret Garden :) (den fikk jeg mye kjeft for den)!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.517
Antall liker
9.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
nistad skrev:
Secret Graden :) (den fikk jeg mye kjeft for den)!
Hvor? denne plata har jeg fått i presang, men aldri tatt av plasten. Burde jeg det?
 
S

slowmotion

Gjest
Secret Graden? Er det en av de hemmelige foreningene det går rykter om? ;)

;)
 

nistad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2002
Innlegg
168
Antall liker
9
Har ikke hørt den siste CDen. Jeg laget et portrett av Secret Gardens Rolf Løvland i Fidelity. Det var den artikkelen jeg viste til ...
 
P

pondus200

Gjest
nistad skrev:
Har ikke hørt den siste CDen. Jeg laget et portrett av Secret Gardens Rolf Løvland i Fidelity. Det var den artikkelen jeg viste til ...
Skal være bra innspilling i hvertfall om ikke type musikk fenger :)
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Litt OT:
Vi måtte en tur innom fødestua på Ullevål 16. mai. Siste Fidelity ble med i bag'en, men har ikke blitt vurdert som viktig nok til å bruke tid på nå:) Lillebror kom kl 2, 17. mai:)
Får fine 14. dager på å pløye Fidelity og etterslepet på 3 mnd med Stereophile:)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.657
Antall liker
21.465
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dæven! Jeg har kjøpt bladet! ;D

Jeg likte veldig godt artikkelserien om hifisystemet fra Newfoundland. Jeg kan ikke huske at klasse D-effektforsterkeren brukt til bass var nevnt med annet enn at den er en hundrewatter. B&O ICEpower200ASC, mon tro?

Litt synd at artikkelforfatteren ikke tar seg bryet med å ta hele regla om DXD-teknikken til 2L. En liten faktaboks hadde gjort seg. Avmystifisering er alltid bra.

Jeg er stadig like forbauset over dette redaksjonelle dogme: En kabels lydkvalitet må sees i forhold til prisen.

Men, og dette er viktig: Jeg har glede av bladet, og det gjør seg at det ser ut som en million.
 
Topp Bunn