Fidelity #42

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Helt enig!!

Mer musikkstoff vil bety begynnelsen på slutten for Fidelity. Dersom man søker å bringe hi-fi og musikkinteresserte sammen burde man begynne i andre enden og få musikkbladene til å skrive om hifi isteden. ALLE er interesserte i musikk men bare et fåtall i hifi.
[/quote]


Veldig godt formulert IMO. i den grad Fidelity omtaler musikk, bør det være musikk som både er godt fremført, men som også har spesiellt god lydkvalitet. Dette har ingenting med "hifi-idioti" å gjøre. Har selv et dyrt anlegg, men også over 5.000 cd-er og lp-er.

Med alle nett-tjenestene (musikksites, spotify etc) får jeg dekket mitt informasjonsbehov (og vel så det) der.

Det å blande ut HiFi-stoffet med hjemmekino, musikkanmeldelser av (svært) varierende kvalitet og f.eks. bilstereo osv smaker av desperasjon. Det å forsøke å være "all things to all people" er etter min mening den sikre død.

Ja, vi er en liten menighet. Men sørg da heller for å få med alle oss, det er mange nok i Skandinavia til å holde liv i et godt highend magasin, som jeg mener Fidelity er.

Ønsker Fidelity lykke til og takker for mange hyggelige leseopplevelser i året som gikk.
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
Nesten helt enig med BigSwifty.

Bilstereo-omtaler og hjemmekino er i beste fall totalt uinterressant for meg, og vil ganske sikkert føre til at jeg slutter å kjøpe Fidelity.

Men, jeg har stor glede av mange av musikkanmeldelsene. Har fått verdifulle tips her om musikk som ikke er "mainstream".

Synes Fidelity bør fortsette å rendyrke fokuset på hifi, sammen med omtaler av musikk på måten BigSwifty nevner.
:)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.422
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det jeg savner i andre musikkanmeldelser er en troverdig bedømmelse av lydkvaliteten. Jeg har brent meg flere ganger på å kjøpe musikk som har fått god omtale i massemedia, men som viser seg å være så ihjelkomprimert og full av digital klipping at den ikke er til å høre på. Det hender også at ting høres OK ut på radio, men at den CDen som vi kan kjøpe er søppel, sannsynligvis fordi den versjonen som sendes til radiostasjonene er en annen mix og/eller mastring enn den konsumentene kan kjøpe. I dagens verden er det dessverre et stort behov for noen som kan si enten at "dette er bra musikk og godt formidlet" eller at "musikken er bra, men plata låter dritt". Der har jeg stor tillit til musikkanmeldelsene i Fidelity, og vil gjerne lese fler.

Multikanal kan forsåvidt være interessant, men da som musikkformidling. Når anlegget kommer til et visst nivå, er det gjengivelsen av innspillingsrommet som blir "the final barrier". Det er seriøst vrient å få til det med to kanaler hvis rommet fortsatt skal kunne brukes til andre formål enn som dedikert lytterom for én person i sweet spot. Når noen begynner å mikse multikanalsinnspillinger som gir et troverdig publikumsperspektiv (ikke fra midt i orkesteret med instrumenter bak lytteren), så vil jeg gjerne vite om det. Da vil jeg også gjerne vite hvor bra resultatet blir sammenlignet med to-kanals avspilling i et godt lytterom. Det vil også være interessant å vite noe om hvor bra resultater man kan få ved å trekke ut rominformasjon fra en to-kanals innspillig og gjengi den gjennom flere kanaler. I prinsippet skulle det være mulig, men...

Og styr unna bilstereo og hjemmekino. Det tror jeg er et annet segment.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
donnerwetter skrev:
Nesten helt enig med BigSwifty.

Bilstereo-omtaler og hjemmekino er i beste fall totalt uinterressant for meg, og vil ganske sikkert føre til at jeg slutter å kjøpe Fidelity.

Men, jeg har stor glede av mange av musikkanmeldelsene. Har fått verdifulle tips her om musikk som ikke er "mainstream".

Synes Fidelity bør fortsette å rendyrke fokuset på hifi, sammen med omtaler av musikk på måten BigSwifty nevner.
:)

+1. Har siste nr. kommet noen i hende, forresten?


mvh. VilhelmW
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
VilhelmW skrev:
donnerwetter skrev:
Nesten helt enig med BigSwifty.

Bilstereo-omtaler og hjemmekino er i beste fall totalt uinterressant for meg, og vil ganske sikkert føre til at jeg slutter å kjøpe Fidelity.

Men, jeg har stor glede av mange av musikkanmeldelsene. Har fått verdifulle tips her om musikk som ikke er "mainstream".

Synes Fidelity bør fortsette å rendyrke fokuset på hifi, sammen med omtaler av musikk på måten BigSwifty nevner.
:)

+1. Har siste nr. kommet noen i hende, forresten?


mvh. VilhelmW
Ligger ute i løssalg i alle Narvesen jeg har sett, her i Oslo-området ;D












Bare tuller ;D ;D
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Tror Fidelity skal vokte seg mot å forskreve seg. Vi trenger ikke noe nytt Lyd & Bilde..
Derimot mener jeg seriøst at Fidelity har alt å tjene på et enda bredere og allsidig fokus på sitt nåværende spesialområde.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
nei, nytt lyd&bilde vil vi ikke ha.
ikke så smart av fidelity å gå rett i strupen på l&b heller, det er den sikre død.

men man kan likevel favne litt bredere, uten å tape sjela si og fokuset på hovedstoffet ("høykvalitets to-kanal").
og det kan man få til med en tydligere seksjonering.

skal fidelity overleve i lengden, så må man gjøre enkelte grep for å vinne nye markedsandeler.
hvis ikke er det game over den dagen knut vadseth drar ut pluggen.
og et magasin som er avhengig av en mann, er et svakt magasin.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
Tror Fidelity skal vokte seg mot å forskreve seg. Vi trenger ikke noe nytt Lyd & Bilde..
Derimot mener jeg seriøst at Fidelity har alt å tjene på et enda bredere og allsidig fokus på sitt nåværende spesialområde.
Det er nok helt riktig det. Men, Fidelity har trolig som du også påpeker noe å tjene på et bredere og allsidig fokus. Man skal ikke glemme at High Fidelity ikke lenger hadde grunnlag for å fortsette sin virksomhet -og det hadde trolig med tap av annonseinntekter og salg av bladet å gjøre. Hvorfor? det kan hende at de ikke favnet bredt nok, eller at det for den jevne konsument ikke lengre hadde så stor interesse. Innholdet ble kanskje for snevert.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Trur dåkker ikke at nr. 42 av "Fidelity" lå i postkassa i dag????!!! Det går altså an å få ut post, VIKTIG post, i rimelig tid sett i forhold til resten av landet!! Trur æ må bla fooorsiktig i det, spare på det og nyte det utover helga!

;D ;Dmvh. VilhelmW
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Har akkurat tatt en rask blaigjennom, vet ikke helt jeg..............
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
De fleste som ikke var fornøyd med Fidelity, for en stund siden, klagde ikke på innholdet, men på forsinkelse av utgivelsen!

Det er to statlige organer som har økt sin anseelse fra under 30 % til over 90 % på under et år, og det er Bring (Posten) og Ruter (Oslo Sporveier), så enkelt kan det faktisk gjøres, men å klage på Fidelity når det var Posten som hadde skylden hele tiden, det er faktisk et slag under beltet, eller rettere sagt under kneskålen!

Les innholdet, er du ikke fornøyd, så slutt å les Fidelity, så enkelt er det faktisk!
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
SOEDAL skrev:
Håpløs ide, etter min mening. Det finnes titalls musikkmagasiner, spesialisert på sjanger, for salg over disk i Norge. Vil jeg ha et musikkblad, så kjøper jeg et musikkblad, enten sjangerspesifikt eller generelt. Det er ille nok med musikksidene slik som de er i Fidelity i dag, med hovedvekt på norsk musikk og blues. Fullstendig uinteressant for min del.

Jeg sluttet å kjøpe High Fidelity fordi det vanlige hifistoffet ble neglisjert. Musikk og hjemmekino kan jeg lese om i spesialiserte blader. High Fidelity ville for mye, og ble som følge av det uinteressant for meg.

Jeg vil råde Fidelitys redaksjon til å ikke ta sin hifileserskare for gitt i håp om å nå andre lesegrupper. Mange av oss vil ha et så rent hifiblad som mulig. Musikksidene teller for meg utelukkende negativt, da jeg finner fint lite av interesse der. Håper redaksjonen vurderer disse tankene på ny.
Helt enig!
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Har ikke finlest denne artikkelen i detalj, men jeg er litt usikker på om jeg skjønner tankegangen bak.

Så vidt jeg har forstått går Fidelity sånn noenlunde greit økonomisk. Nå forsvinner en av konkurrentene - det skulle jo bety mer salg med samme produkt. Jeg tror ikke det er lurt å møte fremtiden med mer musikk eller å endre profilen på bladet. Hvis jeg var deg Knut, så ville jeg:

Kommersiellt
*Prøve å rekruttere noen av de gamle HF skribentene - spesiellt de med teknisk/målekompetanse.
*øke sideantallet i bladet - da tror jeg faktisk du kan øke prisen litt også
*øke til 12 utgivelser i året
*opprettholde den høye kvaliteten på bilder, og papiret&høyglans
*sørge for effektiv distribusjon i Sverige + Danmark
Summen av dette skulle gi større opplag = større annonseinntekter + større inntekter fra bladsalg.

Innhold
*Behold profil/stoffmiks omtrent som i dag.
*Utvid 1 eller 2 tester i hvert nummer med mer teknisk/målinger/bakgrunnstoff
*Ha overvekt av Skandinaviske produkter - her har Fidelity styrken sin, ingen av de store internasjonale vet hva som rører seg lokalt! Fidelity kan også sammenligne med "riktige" priser på utenlandske produkter. Jeg nevner her gjerne Stereophile sin test av EC Nemo hvor den prismessig ble sammenlignet med en eller annen Krell sak....i USA kostet de omtrent like mye, i Norge var Krellen mer enn 3 ganger dyrere enn det du måtte gi for Nemo.
*Stjel vellykkede konsepter fra andre blader "Sams space", "Analog corner", "The cutting Edge", "industry update" - osv. Skribenter med tydelige profiler som kan skape langvarige relasjoner til leserne.
*Fortsett med forsiktig innblanding av Surround/Bilde - men la det være et tillegg
*Skal man skrive noe om musikk - så bør det være mer omtalter av artister og dybdeartikler, rene "albumtester" finner man lett på nettet.
*Integritet - Bladets innhold må oppfattes som "korrekt". Man må tørre å skrive at produkter ikke er bra, man må tørre å skrive at det ikke var all verden forskjell!


Nei Knut - jeg håper du ikke gjør om Fidelity til et litt ekslusivt "musikkblad" til å ha liggende på designbordet til unge og hyppe musikkinteresserte! Rendyrk den profilen du har i dag - og gi oss mer av alt! Jeg betaler gjerne 125,- for 125 sider med kvalitets hifi lektyre slik Fidelity er i dag, jeg er ikke like sikker på at jeg vil det for en blanding av lyd og bilde og Rolling Stone.

Mvh
OMF
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Spennende diskusjon her. Synes OMF kommer med en ryddig liste å diskutere ut fra. Er enig i det meste her. Har kommentarer til to punker: Vr musikk- Har sans for dybde fremfor mange, halvgrundige anmeldelser. Men jeg kunne likevel tenke meg så mange gode platetips som mulig, uten alt for mye dill, gjerne under en tematiserende innledning.

Når det gjelder pris og antall sider er jeg litt mer usikker. Desto større og dyrere desto større forventinger vil folk ha til at akkuratt deres ønsker skal bli imøtekommet. Fallhøyden blir større. Kan bli for stor?

Når det gjelder dette nummeret: Har ikke fått komme grundig gjennom det, men artikkelen om Asbjos anlegg var vedlig digg lesning! Utrolig spennende og lærerrikt.


Mvh
Sniff
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Kloke ord, OMF. Jeg er så enig, så enig...

Nr. 42 er faktisk veldig bra. Interresant vinylstoff, og faktisk omtaler av et par integrerte i "rett" prisleie, d.v.s. kjøpanes for hvermannsen. High End trenger ikke å koste ei årslønn, hvis man måler i go'lyd og ikke i kroner. Vi har mange eksempler på at high-end prismessig ikke nødvendigvis trenger å være high-end lydmessig.

Og det var faktisk et par innmatbilder også, men for lite vekt på komponentkvalitet, d.v.s. det produsentene putter i boksene sine. God vekting på vinyl i dette nr., synes jeg.

I tillegg til det OMF skriver, kan det kanskje være en ide å få lagt ut "Fidelity" for salg hos noen kjeder, f.eks. Soundgarden? Elkjøp har jo "Lyd og Bilde" stående...

Så ang. "kritikken" over sein postgang eller hva det nå er som medfører at også "Fidelity" ankommer lovlig seint. Denne gangen virka det som om postgangen gikk veldig greit, men når det kommer et par uker etter at Narvesen, er det for dårlig. Jeg veit ikke om dette skyldes Bring / Posten, eller om det skyldes for dårlige rutiner vedr. distribusjonen av "Fidelity". Men jeg har ikke slakta Knut Vadset & co av den grunn, jeg har foreslått pdf-løsning. Klart også jeg foretrekker et magasin å holde i handa, ta med på sengekanten osv. foran pdf-abbonement - forutsatt at det utkommer sånn ca. samtidig over heile landet. Jeg blir nemlig sur av å lese et ferdigdebattert magasin...og så lenge nysgjerrigheta er større enn fornuften, klarer jeg heller ikke å la være og lese på denne tråden!!!

;D mvh. VilhelmW
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg synes Vadseths leder er god og trekker fornuftige strategiske linjer framover.

Han berører et tema som de siste par årene har vært en kjepphest for meg, nemlig dette med musikkutgivelser og god lyd. Det han ikke berører er hvordan plateselskapenes utgivelser før de i det hele tatt er i berøring med avspillingsutstyret, enten det er en MP3-spiller, et midianlegg fra Europris, et anlegg fra Hifiklubben eller utstyr der kablene koster mer enn hele det forrige anlegget, er befengt med så dårlig lyd at man ikke hører nevneverdig kvalitetsforskjell mellom avspilling på disse ulike anleggene.
Det handler om loudness war, om dynamikkomprimering, om musikk som med vilje er forvrengt og udynamisk fordi det skal være mulig å klemme dynamikkområdet ned til 3-4dB slik at det er like uengasjerende på alle typer anlegg og uansett lydtrykk.

Det handler altså ikke bare om hvor bra musikk kan låte på et godt anlegg, men også om hvor bra musikkinnpillinger kan være og hvordan dårlige utgivelser er katastrofalt for hobbyen vår.

Faktisk er det mer entusiasme å spore omkring lydkvalitet både når det gjelder oppløsning, dynamikk og realisme i surround- og filmmiljøet om dagen enn i stereo- og musikkmiljøet.

Lydkvalitet er en naturlig del av anmeldelsene av hifiutstyr. Jeg mener at det etterhvert bør være en minst like naturlig del av anmeldelsene av musikk. For selv om musikken er velskrevet og godt fremført av artistene, så kan produksjonen av musikkutgivelsene ha ødelagt dette slik at det som skulle nytes blir irriterende skuffelser.

Det er gått så langt at når jeg ser "Remastered" skrevet på et CD-cover, så styrer jeg unna. Det er for meg blitt en advarsel heller enn et kvalitetsstempel (det finnes selvsagt unntak, noe den nylige Beatles-remasteren er et eksempel på).

Står det "remastered" på en musikkutgivelse er det altså en grunn til å styre unna og se om det er mulig å oppdrive originalen. Det kan jeg gjerne siteres på.

Men altså: Tilbake til temaet. Jeg gleder meg til nye impulser fra fidelity angående musikken vi spiller. Bare få med lydkvaliteten også her. Samme hvor bra fremføringen er, så hjelper ikke det om innspillingen er så dårlig at den like gjerne kunne vært avspilt over telefonen.

Lydkvalitet er viktig i alle ledd, også i kildematerialet!
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Mer musikk i er neppe drepen for bladet. Bare se her inne. I trådene for hjemme hos, mitt anlegg er det en økende grad bruk av youtube visninger med mye spennede og bra musikk. Enig i at musikken kan ha et visst kvalitetspreg, men det fint å lære om nye og tildels sære artister med. Hva kom først, høna eller egget, dvs musikken eller teknikken, For meg er svaret enkelt, musikken. Derav mer musikk, men gjerne derav flere sider i bladet. De som kun er intr i målinger/kurver osv viser liten intresse for bladet her inne så hvorfor fore de med målinger de neppe blir fornøyd med anyway ?

Ja bladet handler om drømmer, også. Dyre komponeter vi knapt har hørt om. Men for idet hele tatt å kunne drømme må det kunne må det kunne settes i sammenheng med det som gjerne starter denne hobbyen, musikken. Å tro noe annet er naivt og på grensen til dumskap i min bok :)
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Knut Vaseth kommer med kloke ord. Og det er klart: Fidelity må tilpasse seg virkeligheten, noe annet er det samme som en sakte død.
Vi innbarkede audiofile er en liten gruppe som ihvertfall ikke blir flere med årene. Det er bare å se på utviklingen på bruktbørsen så ser man at rekrutteringen er elendig. Når Vadseth ser konkurrenter gå dukken, annonsekronene blir mindre og produsenter forsvinner så er det klart at varsellampene må blinke rødt. Det er derfor viktig å kunne holde på den lesergruppen man har i dag men samtidig se seg etter nye grupper. En naturlig tanke da er å tenke på å utvide musikkanmeldelsene til å omfavne mer enn klassik, blues og godt norsk (vil forresten gi ros til Nistad for en god spalte). Her bør nye og flere skribenter inn i bildet.

For vi som har vært i gamet lenge tror jeg at de aller fleste fortsatt holder på grunnet interesse for musikk. Hadde jeg ikke stadig vekk oppdaget ny god musikk så hadde vel interessen sakte visnet hen. Å få tips på dette området er derfor viktig både for å holde salget av hifi utstyr oppe og dermed også viktig for om Fidelity til syvende og sist har livets rett.
Drar vi dette lenger så er det et paradoks at samtidig som vi freaker sitter med anlegg til flere hundre tusen så blir vi mindre og mindre villig til å betale musikerne for den innsatsen de gjør. For finner ikke musikerne det bryet verdt å gi ut ny musikk så skyter vi oss selv i foten. Her burde også varsellampene blinke rødt....
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Kanskje musikkomtalene burde vært i et eget bilag. Så kan de som ikke liker musikk bare kaste det.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Finn M skrev:
For vi som har vært i gamet lenge tror jeg at de aller fleste fortsatt holder på grunnet interesse for musikk. Hadde jeg ikke stadig vekk oppdaget ny god musikk så hadde vel interessen sakte visnet hen. Å få tips på dette området er derfor viktig både for å holde salget av hifi utstyr oppe og dermed også viktig for om Fidelity til syvende og sist har livets rett.
Drar vi dette lenger så er det et paradoks at samtidig som vi freaker sitter med anlegg til flere hundre tusen så blir vi mindre og mindre villig til å betale musikerne for den innsatsen de gjør. For finner ikke musikerne det bryet verdt å gi ut ny musikk så skyter vi oss selv i foten. Her burde også varsellampene blinke rødt....
Det er ett paradoks, men så kan man jo spørre seg om det massedrapet platebransjen bedriver på dynamikken gjennom sin loudness war faktisk er mye av grunnen til at de ikke tjener penger og at den oppvoksende slekt synes MP3 er like bra som CD. Altså at det er nok et paradoks at gjennom å forsøke å tekkes MP3-brukerne så ofrer de kvalitetene ved musikken som det er verdt å betale for.
Jeg tror nemlig at folk er villige til å betale for musikken, så lenge det man får gir en kvalitetssikring av musikkens kvaliteter og at det ikke er hindre for anvendelse.
Platebransjen ødela mye for seg selv med sine forsøk på kopisperrer for noen år tilbake. Når folk ikke fikk musikken fra sine kjøpte CD-plater og inn på MP3-spilleren ble de NØDT til å laste den ned ulovlig. Snakk om å skyte seg selv i foten. Her ble en hel generasjon tvunget til å lære seg nedlasting av piratkopierte musikkfiler for å få brukt de nye, fantastiske MP3-spillerne.

Den dagen platebransjen slutter å kriminalisere musikkelskere som bruker Internett "by default", så vil det nok være liv laga for betalt musikk fortsatt.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
rolfozzy skrev:
Kanskje musikkomtalene burde vært i et eget bilag. Så kan de som ikke liker musikk bare kaste det.
Godt forslag sier nå jeg, mens jeg tørker kaffespruten av skjermen :D
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Folk flest lastet ned musikk enkelt og greit fordi den var gratis. Samtidig var dette med PC og internett nytt og spennende og her fant man seg en grunn til¨å kaste bort timer foran skjermen. Med dyre tellerskritt over ISDN. ::)
Historien gjentar seg. Målet var å kunne leke seg med ny og spennende teknologi, denne gang i form av PC/internett og kompakte små mp3 spillere. At de dermed fikk dårligere lydkvalitet var det få som oppdaget. Og av de som oppdaget det var det enda færre som brydde seg noe om det.
At komprimering av popmusikk skal ha noe med at platesalget går ned å gjøre er derfor galt. Folk flest vet ikke hva komprimering er.

jeg vil helt klart si at på den nye musikken som jeg kjøper i dag er lyden bedre enn noensinne. Musikken hadde mye dårligere lyd på 60/70 tallet. Likevel strømmet folk dengang til platesjappene for å kjøpe. Hvorfor? Fordi det kom så mye god og spennende ny musikk. Det hadde selvsagt også mye med identitet å gjøre dengang. At lyden ikke var den beste var ikke så viktig for de store masser da heller.

Når det gjelder dette med sinne mot plateindustrien så bør man heller vri på flisa. I sitt sinne over plateindustien så må man nemlig ikke glemme artistene opp i det hele: Kjøp musikk direkte fra din favorittartists hjemmeside! Dermed går mer av pengene direkte i artistens lomme. Mange av mine favoritter har dette. Det gavner begge parter, det er med på å opprettholde sjansen for at man fortsatt gidder å holde på med denne hobbyen noen år frem i tid. Om man laster ned og betaler for musikken eller kjøper en fysisk plate er likegyldig, men jeg finner det fullstendig patetisk å sitte med anlegg til en halv mill samtidig som man skaffer mye av musikken gratis. Gjentar dette med å skyte seg i foten.

I dag skal jeg bestille meg ny, god og spennende musikk fra gruppa Over the rhine:
http://www.overtherhine.com/
Plata koster kr 90,- + porto fra USA. anbefales... ;)

roffe skrev:
Finn M skrev:
For vi som har vært i gamet lenge tror jeg at de aller fleste fortsatt holder på grunnet interesse for musikk. Hadde jeg ikke stadig vekk oppdaget ny god musikk så hadde vel interessen sakte visnet hen. Å få tips på dette området er derfor viktig både for å holde salget av hifi utstyr oppe og dermed også viktig for om Fidelity til syvende og sist har livets rett.
Drar vi dette lenger så er det et paradoks at samtidig som vi freaker sitter med anlegg til flere hundre tusen så blir vi mindre og mindre villig til å betale musikerne for den innsatsen de gjør. For finner ikke musikerne det bryet verdt å gi ut ny musikk så skyter vi oss selv i foten. Her burde også varsellampene blinke rødt....
Det er ett paradoks, men så kan man jo spørre seg om det massedrapet platebransjen bedriver på dynamikken gjennom sin loudness war faktisk er mye av grunnen til at de ikke tjener penger og at den oppvoksende slekt synes MP3 er like bra som CD.
Jeg tror nemlig at folk er villige til å betale for musikken, så lenge det man får gir en kvalitetssikring av musikkens kvaliteter og at det ikke er hindre for anvendelse.
Platebransjen ødela mye for seg selv med sine forsøk på kopisperrer for noen år tilbake. Når folk ikke fikk musikken fra sine kjøpte CD-plater og inn på MP3-spilleren ble de NØDT til å laste den ned ulovlig. Snakk om å skyte seg selv i foten. Her ble en hel generasjon tvunget til å lære seg nedlasting av piratkopierte musikkfiler for å få brukt de nye, fantastiske MP3-spillerne.

Den dagen platebransjen slutter å kriminalisere musikkelskere som bruker Internett "by default", så vil det nok være liv laga for betalt musikk fortsatt.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.857
Torget vurderinger
3
Synes Fidelity er ett godt og solid blad pr dags dato.
Men rekrutteringen innen hobbyen er skremmende lav. Dvs nye kjøpere av bladet.
Så hva litt mer Diy stoff for å senke inngangsterskelen for de yngste, dette med tanke på god lyd pr krone.
Etter det kommer jo oppgraderings syken automatisk. Det viktigste er å få de hekta ;D
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg synes også OMF skrev mye klokt. +1 herfra.

En ting jeg har stor tro på er å gjøre de klassiske, subjektive produkttestene som redaksjonsmedlemmene skriver om i hvert nummer enda mer subjektive!
Rognlien har en tilnærming og musikksmak som kanskje ikke i overdreven grad overlapper med min, og han skriver i stor grad om produkter som for meg er lite relevante. Han skriver heller ikke så mye om hvordan ting virker teknisk, som jeg gjerne vil vite mer om. Allikevel liker jeg veldig godt å lese Rognliens artikler, fordi de gir en levende skildring av hans opplevelse av produktet. Man vet også godt hvor han står og hva han legger vekt på, og da er også opplevelsen hans mer interessant å lese enn om et mer anonymt subjekt hadde skrevet ca det samme. Dette handler i stor grad om det samme som OMF trekker frem; at man bør sørge for en kontinuitet og gjenkjennelighet som leserne blir kjent med.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Gode poenger, Finn M! Stjerne i boka! Og en til deg, Rolfozzy..lun, sylskarp humor, som vanlig. Love it! ;D
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Finn M skrev:
Knut Vaseth kommer med kloke ord. Og det er klart: Fidelity må tilpasse seg virkeligheten, noe annet er det samme som en sakte død.
Vi innbarkede audiofile er en liten gruppe som ihvertfall ikke blir flere med årene. Det er bare å se på utviklingen på bruktbørsen så ser man at rekrutteringen er elendig. Når Vadseth ser konkurrenter gå dukken, annonsekronene blir mindre og produsenter forsvinner så er det klart at varsellampene må blinke rødt. Det er derfor viktig å kunne holde på den lesergruppen man har i dag men samtidig se seg etter nye grupper. En naturlig tanke da er å tenke på å utvide musikkanmeldelsene til å omfavne mer enn klassik, blues og godt norsk (vil forresten gi ros til Nistad for en god spalte). Her bør nye og flere skribenter inn i bildet.

For vi som har vært i gamet lenge tror jeg at de aller fleste fortsatt holder på grunnet interesse for musikk. Hadde jeg ikke stadig vekk oppdaget ny god musikk så hadde vel interessen sakte visnet hen. Å få tips på dette området er derfor viktig både for å holde salget av hifi utstyr oppe og dermed også viktig for om Fidelity til syvende og sist har livets rett.
Drar vi dette lenger så er det et paradoks at samtidig som vi freaker sitter med anlegg til flere hundre tusen så blir vi mindre og mindre villig til å betale musikerne for den innsatsen de gjør. For finner ikke musikerne det bryet verdt å gi ut ny musikk så skyter vi oss selv i foten. Her burde også varsellampene blinke rødt....
Støttes fullt ut, mye fornuftig der Finn M :)

Mht musikkanmeldesler ser jeg responsen spriker voldsomt.
For egen del er disse anmeldelsene det første jeg leser, har funnet mye god og spennende musikk etter anbefalnger fra Fidlity.
Om man leser en del andre HiFi-blader, er det mange av disse som også har musikkanmledelser, tildels i mye større omfang.
Kunne nok ønsklet meg noe grundigere anmeldelser, og gjerne terningkast el.l for musikalsk innhold og lyd. Sistenevnte er det jo ganske greitt å gi en objektiv bedømmelse av.....
At noen er villige til å kaste et evt musikkvedlegg synes jeg er helt utrolig, det er da musikken som har hovedfokus i denne hobbien. (Mulig jeg ikke skjønte ironien rolfozzy.......... ;) )
Må innrømme at jeg sjelden eller aldri leser hele Fidelity, men skummer alltid magasinet, og leser det jeg synes er av interesse. Omtalene gjelder jo utstyr i ulike prissegmenter, noe som gjør enkelte omtaler mer interessante enn andre. Og slik skal det jo være.

Mvh
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
Jeg tror Vadseth er lur hvis han nå inviterer til et skandinavisk hifimagasin. Kulturelt sett er vi mer eller mindre akkurat så forskjellige at det kan bli et spennende konsept. Han kan selvfølgelig utvide skribentstaben med flinke folk fra både Danmark og Sverige, det kan tilføre (tiltrengt?) nytt blod og ikke minst flere tester, hjemme hos-artikler etc. Dert er ikke tvil om at det er viktig at det er mye å lese pr blad. Der synes jeg en del ev de utenlandske magasinene skuffer, halve bladet er jo opptrykk fra tidligere nr, best-buylister osv.

Jeg er grunnleggende uenig med de som vil redusere eller ha bort musikkstoffet i bladet. Jeg har ingen mulighet for å få hørt på ny musikk, ingen platebutikk i nærheten! Nettet kan hjelpe, men jeg vil heller lese gode, poengterte omtaler skrevet av folk jeg etterhvert kjenner musikksmaken til. Informasjonsmengden rundt musikk og plater er overveldende. Jeg har ikke tid til å sette meg inn i mer en små brokker av dette og er derfor helt avhengig av at gode journalister kan gjøre dette for meg og skrive slik at jeg kan gjøre meg opp en menig om både musikk og lydkvalitet. Håper det blir plass til omtale av også svensk og dansk musikk på linje med norske utgivelser. Antar det blir gitt ut minst like mye bra der som her, hvorfor ikke få vite mer om det?

Ad faren for et nytt Lyd og bilde; det tror jeg er overdrevet. Synes godt bladet kan utvide basen sin noe. Det vil for eksempel være naturlig å anmelde mye mer av konserter/operaforestillinger og annet musikkrelatert stoff enn det de gjør nå. Synes tokanalsfokuset er for totalitært. Hifi News anmelder gode AV-receivere/prosessorer med hensyn på de lydmessige egenskapene. Dette synes jeg også Fidelity skulle gjøre. Det er feil å utelukke flerkanals utstyr bare fordi det nærmer seg AV-land. For mange av oss er det helt naturlig å se på dette også nå når blu-ray etableres som et seriøst format for multikanals musikk.

Forøvrig kan bladet ha godt av en strammere redigerering og bedre korrekturlesing. Hva med å distribuere det på nett til de som vil ha det? Siden portoen er blitt så dyr, særlig til utlandet.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
rolfozzy skrev:
Kanskje musikkomtalene burde vært i et eget bilag. Så kan de som ikke liker musikk bare kaste det.
Helt enig :) Jeg er ikke særlig interessert i dette, umulig å dekke alles interesser uansett og jeg kjøper bladet utelukkende for omtalene av utstyr..
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Hvorfor det?

Det er vel bare å styre unna musikkomtalene, hvis man ikke vil lese det!

Svenske Hifi Musik har hatt musikkomtaler i årevis, og der går de både på musikken generelt, og på innspillingens kvalitet! De er også innom de fleste stilarter, det vil si, litt for oss alle sammen, men Fidelity har jo sagt før, at de ikke vil bruke terningskast, så da blir vel ikke dette noe av?
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
f skrev:
Hvorfor det?

Det er vel bare å styre unna musikkomtalene, hvis man ikke vil lese det!

Svenske Hifi Musik har hatt musikkomtaler i årevis, og der går de både på musikken generelt, og på innspillingens kvalitet! De er også innom de fleste stilarter, det vil si, litt for oss alle sammen, men Fidelity har jo sagt før, at de ikke vil bruke terningskast, så da blir vel ikke dette noe av?
At HiFi Musikk har plateomtaler ligger vel mer eller mindre i navnet, men at et blad gjør det på sin måte, betyr ikke nødvendigvis at et annet bør ape etter. Heller det motsatte, for er det egentlig plass til flere blader laget over samme lest, når vi er i en tid hvor bransjen sliter? Er det ikke heller en tid for å dyrke egenart og egne kvaliteter? De gangene jeg kjøper et slikt blad, er det deffinitivt ikke for å lese side opp og side ned om musikk jeg i beste fall har kjent til lenge, eller i værste fall er totalt uintressert i... at musikkanmeldelser kan være nyttig for den jevne "P4-lytter" kan jeg forstå(med 10-12sanger på spillelista), men ikke i like stor grad for den som faktisk er musikkintressert... men at man i High Fidelitys(R.I.P.) ånd, oppga en spilleliste (i stedet for en alt for dyr cd) over anvendt testmusikk og dens egenskaper i hvert blad, det kunne jeg levd godt med... det kunne liketil oppleves som nyttig.
 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
Jeg synes utgivelse #42 av Fidelity er svært bra, og denne utgaven er et godt utgangspunkt for fremtiden.

For meg er det viktig at Fidelity fortsetter med:
- Høy estetisk kvalitet. Dette gjelder både design, trykk og foto. Heller 100 sider god kvalitet enn 120 sider dårlig arbeid.
- Anmelder både drømmeprodukter i tillegg til produkter som gir mye for pengene.
- Fortsetter musikkomtalene, miksen mellom musikk og utstyr er helt ok i dette bladet. For min del kunne musikkdelen blitt utvidet med enda et par sider, gjerne i form av et intervju av en musiker, slik det har blitt gjort tidligere.
- Mye lesestoff. Nå varer et blad ganske lenge.

Det er naturlig at bladet Fidelity utvikler seg videre. Jeg håper de klarer å bli mer svenske/danske, slik at vi får innsyn i musikk og produkter fra våre naboland.
Min bønn til Vadseth: Hold på det estetiske!
 
U

utgatt60135

Gjest
f skrev:
Svenske Hifi Musik har hatt musikkomtaler i årevis, og der går de både på musikken generelt, og på innspillingens kvalitet! De er også innom de fleste stilarter, det vil si, litt for oss alle sammen, men Fidelity har jo sagt før, at de ikke vil bruke terningskast, så da blir vel ikke dette noe av?
Ja, HiFi & Musik er forbilledlig der og ikke så smal som Fidelity (gubber, 40 år).
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Det kan da ikke være feil med mer musikk i Fidelity.

Kanskje fler omtaler av kortere karakter kunne være noe?
Er vel ikke nøvendig med en særoppgave i prosa for hvert enkelt album.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Da har jeg betalt forlengelse av abonnementet mitt. Nr. 42 er hyggelig lesestoff, som vanlig fra den kanten.

Synd med High Fidelity, men (som andre er inne på) er det nå en mulighet til å lage et blad med en solid skandinavisk appell. Bruk skribentene fra High Fidelity!

Og musikk? Ja. Jeg liker faktisk det også. Gi gass!

God jul og godt nytt år til Knut & Co.
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.216
Antall liker
1.321
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Angående siste fidelity 42, så er jeg skuffa over at Nistad 8) ikke anmeldte følgende utgivelse: http://www.plasticstrip.no/

Er ellers enig med de som ikke ønsker utvidet musikk andel. Syntes det er greit nok som der er, da jeg sjeldent finner noe interesant der.

Ellers syntes jeg fidelity 42 holder jamt god kvalitet. Abonnementet fornyes selvfølgelig ;D
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Takk for den :D :D da er begge Vinylen bestilt, mens mp3 download spiller.."All I get for Christmas is blue". :'( :'(
Nydelig

http://www.overtherhine.com/recordplayer/recordplayer.html

Førovrig er High Fidelity og Fidelity de eneste stedene jeg leser om musikk. Har plukket op noen nye favoritter der..Joe Bonamassa bla .ellers så plukker man jo noe opp via ørene i hifibutikkene som Chris Jones, Steve Strauss,
Musikk magasiner hva er nå det? og hva heter de? På Narvesen ser jeg stort sett noen glorete Gitar-onani magasiner som resirkulerer Led Zeppelin og Eric Clapton..

:eek:

Sleiven

Finn M skrev:
I dag skal jeg bestille meg ny, god og spennende musikk fra gruppa Over the rhine:
http://www.overtherhine.com/
Plata koster kr 90,- + porto fra USA. anbefales... ;)

roffe skrev:
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.767
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Musikk magasiner hva er nå det? og hva heter de? På Narvesen ser jeg stort sett noen glorete Gitar-onani magasiner som resirkulerer Led Zeppelin og Eric Clapton..
Gramophone, BBC Music. De resirkulerer notert musikk fra 700-tallet og frem til i dag.
 
Topp Bunn