Fidelity #42

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Innlegg
384
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Hei!
Er fast leser av Fidelity og gleder meg til nr. 42 som jeg skal kose meg med i romjulen.
Synes nok ofte det omtaler hi-fi som ligger langt over mine realistiske muligheter, men spennende lesing.
Synd med High Fidelity, men jeg har vel ikke vært med å støtte de i de siste årene som tydeligvis flere andre. For å være ærlig sluttet jeg å kjøpe dette bladet når de sluttet med sine reference cd-er. Kunne dette være noe å ta opp for andre, for eksempel Fidelity?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Finn M skrev:
Når det gjelder dette med sinne mot plateindustrien så bør man heller vri på flisa. I sitt sinne over plateindustien så må man nemlig ikke glemme artistene opp i det hele: Kjøp musikk direkte fra din favorittartists hjemmeside! Dermed går mer av pengene direkte i artistens lomme. Mange av mine favoritter har dette. Det gavner begge parter, det er med på å opprettholde sjansen for at man fortsatt gidder å holde på med denne hobbyen noen år frem i tid. Om man laster ned og betaler for musikken eller kjøper en fysisk plate er likegyldig, men jeg finner det fullstendig patetisk å sitte med anlegg til en halv mill samtidig som man skaffer mye av musikken gratis. Gjentar dette med å skyte seg i foten.
Sinne mot plateindustrien? Hvor har du det fra? Jeg forsøker kun å påpeke at platebransjen de siste 10 årene overhodet ikke har fulgt med i timen, og rett og slett motarbeidet alt som har med PC å gjøre gjennom å:
  • Legge inn kopisperrer på CD-plater, en del av dem i direkte konflikt med Redbook-standarden, noe som vanskeliggjorde avspilling ikke bare på PC, men også på en del bilstereoer og DVD-spillere.
  • De har ikke tilrettelagt for betalbare nedlastingstjenester før de aller siste årene og heller motarbeidet sine egne potensielle kunder ved å kriminalisere dem som faktisk ønsker å laste ned.
Jeg synes plateselskapene fyller en viktig rolle, og synes det er helt greit at de får betalt for jobben de gjør, akkurat som artistene. Men det må være lov å påpeke det når plateselskapene fyller sin rolle på en dårlig måte som gjør alle skadelidende, både artister, plateselskaper og kunder.

Jeg forsøker alltid å kjøpe musikken jeg ønsker. Problemet er at den ikke alltid er tilgjengelig, eller at den ikke er tilgjengelig i den kvaliteten jeg ønsker. Da synes jeg ikke platebransjen gjør jobben sin bra nok, og i slike tilfeller kan det nok hende jeg har lastet ned dersom titler ikke lenger er tilgjengelige, eller de har ødelagt en originalutgivelse med sine dynamikkdrap som ofte skjuler seg bak "remaster"-merket.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Var det ikke en langhåret fyr som hadde et tvprogram som kalltes "jæzzjørrna"?
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
niha skrev:
Hei!
Er fast leser av Fidelity og gleder meg til nr. 42 som jeg skal kose meg med i romjulen.
Synes nok ofte det omtaler hi-fi som ligger langt over mine realistiske muligheter, men spennende lesing.
Synd med High Fidelity, men jeg har vel ikke vært med å støtte de i de siste årene som tydeligvis flere andre. For å være ærlig sluttet jeg å kjøpe dette bladet når de sluttet med sine reference cd-er. Kunne dette være noe å ta opp for andre, for eksempel Fidelity?
Syns det var en riktig god ide :) Syns det var halve gleden med High Fidelity i sin tid,oppdaget mye "ny" musikk på den måten.Forøvrig syns æ Fidelity holder koken ennu,dog kunne det være tatt bilder fra alle kanter slik at man fikk se produktene skikkelig,blir vel "kunstnerisk" vri på det ofte ::) Ellers burde det vært bedre opplyst mht tekniske specs. H.F. hadde jo målinger også men forlanger ikkje det da ;) Men syns det e litt sløvt ang dette ???

mvh Filip
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Jeg syns absolutt at det har vært masse gode anmeldelser av god musikk, også av god musikk med god lyd i fidelity.

Jeg har fått mange gode tips, og gjort gode platekjøp etter å ha lest om dem i fidelity.

For min egen del så er musikken basisen i hobbyen, og så er et godt stereoanlegg med på å heve opplevelsen av god musikk :)

Destiny.. :)
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Det hender rett som det er at også jeg bruker anlegget mitt til å avspille musikk med, så slik sett kan jeg forstå at det kan være naturlig å også skrive om musikk i et magasin som Fidelity..
En annen sak er dog at musikksmak er en så personlig greie, at det kanskje blir litt mindre viktig å lese om andres smak? Det blir liksom litt enklere og mere matnyttig å heller bare prøve seg frem via kanaler som f.eks. Spotify. Tidene forandrer seg.. ;)
 
R

RoDa

Gjest
Sniff skrev:
Når det gjelder dette nummeret: Har ikke fått komme grundig gjennom det, men artikkelen om Asbjos anlegg var vedlig digg lesning! Utrolig spennende og lærerrikt.
Mvh
Sniff
Takker! :)

Byr på noen bilder som ikke var med på trykk.

















asbjos eget bilde av innmat:





R
 

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.422
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Takker, jeg også. Som det også fremgår av artikkelen er det nyttig å få erfarne ører på besøk. Anlegget låt definitivt bedre etter besøket enn det gjorde på forhånd, og enda litt bedre når jeg hadde justert litt mer etter at RoDa og Mbare hadde gått. Det er lett å venne seg til at "sånn låter det" og gå glipp av resten av potensialet som bor i riggen. Etter noen runder med Black Sabbath ble det såpass orden på bassen at det ikke haster fullt så mye med å bygge nye høyttalere. :)
 
R

RoDa

Gjest
niha skrev:
Synes nok ofte det omtaler hi-fi som ligger langt over mine realistiske muligheter, men spennende lesing.
Det er noe av grunnen til at jeg igjen har fokusert siktet.
Utstyr til rundt 20 pr komponent og romslig i begge retninger.

Spørsmålet er om det er riktig for "folk flest" eller om det er for høyt, for lavt?
Er temmelig imponert over antall kroner medlemmene på HFS (de som legger ut utstyrslister i alle fall) bruker på musikkanlegg.
Men er de representative for "folk flest" som leser Fidelity...?

R
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
RoDa skrev:
Sniff skrev:
Når det gjelder dette nummeret: Har ikke fått komme grundig gjennom det, men artikkelen om Asbjos anlegg var vedlig digg lesning! Utrolig spennende og lærerrikt.
Mvh
Sniff
Takker! :)

Byr på noen bilder som ikke var med på trykk.







R
Ser virkelig ut som om han bor "herskapelig"!

Er også enig i at artikkelen var interessant!
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
En annen sak er dog at musikksmak er en så personlig greie, at det kanskje blir litt mindre viktig å lese om andres smak? Det blir liksom litt enklere og mere matnyttig å heller bare prøve seg frem via kanaler som f.eks. Spotify. Tidene forandrer seg.. ;)
Litt av mitt poeng også. En anmeldelse forteller sjelden om jeg vil like den eller ikke. Bruker musikk hjørnet her av og til når jeg skal ha nye tips. Noen ganger liker jeg anbefalingere og andre ganger er det bom i forhold til min smak. Jeg må lytte selv og det kan man gjøre enten i lokal musikk butikk eller bruk av nettet. Og er man interessert i anmeldelser, finnes det mye av det fra før av.

Er derimot enig at Fidelity trenger å utvide for å skape nye lesere. Mer vitenskapelig stoff er nevnt, men jeg tror også det er viktig å teste utstyr i den rimeligere leiren. De færresten som kjøper hifi første gang, kjøper dyrt. De begynner i den lave enden. Man finner dessuten mange gode høyttalere i prisklassen 10-25k og det er mye god elektronikk også i budsjettklassen.
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Vadseth lufter tanken om bli mer en menighetsbladet til de konservartive stereofile. Skal han lykkes med det, så må han erstatte 90% av de nåværende leserene med en kundegruppe ingen riktig vet hvem er.

For å si det sånn, jeg tror ikke det er mulig å skrive om projectorer og cable lifters i samme blad!
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Håper ikke Fidelity blir vannet ut med masse musikk, synes det er kjedelig å lese om musikk. Liker å høre musikk. Men forslaget om referanse cder, med ny musikk, ala High Fidelity hørtes jo genialt ut. En glimrende måte å bli kjent med ny musikk på.

Liker å lese:
-Hjemme hos reportasjer
-Kabeltester, da det ikke finnes noe fasit på dette.
-Gratis tweak som å snu støpslene osv.
-Intervjuer med folk i bransjen
-Fabrikkbesøk
-Utstyrtester
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
asbjbo skrev:
Takker, jeg også. Som det også fremgår av artikkelen er det nyttig å få erfarne ører på besøk. Anlegget låt definitivt bedre etter besøket enn det gjorde på forhånd, og enda litt bedre når jeg hadde justert litt mer etter at RoDa og Mbare hadde gått. Det er lett å venne seg til at "sånn låter det" og gå glipp av resten av potensialet som bor i riggen. Etter noen runder med Black Sabbath ble det såpass orden på bassen at det ikke haster fullt så mye med å bygge nye høyttalere. :)
Uff da! Og jeg som hadde håp om at vi snart skulle se bilder og fremgang fra det prosjektet. Men kos deg musikken i julen.

Mvh
Sniff
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Etter å ha bladd og lest litt meir i siste nr, er jeg enda meir sikker enn tidligere; dette ER en meget godt balansert utgivelse, etter mitt skjønn. Jeg likte godt artikkelen om Stello'en. Her omtales faktisk også innmaten og komponentkvaliteten i forsterkeren. Fortsett sånn, og grav gjerne enda litt djupare - gjerne supplert med "innmat"-fotos. Og såpass med musikkomtaler som det er i denne utgaven, må vi da kunne tåle?

Jeg ønsker meg ( sjølsagt ) enda meir stoff om integrerte, mye meir vinyl og p.u.- omtaler og tester av Densen. Så dersom den ærede redaksjonen høster essensen av denne tråden, burde det være mange gode ideer for neste års utgivelser...og det HEILT gratis!!! Snakker om hjelpsomme lesere!!

;D mvh. VilhelmW
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
asbjos eget bilde av innmat:
Ja, DER har dere oppskriften på hvordan powersuplyet til en klasse D forsterker skal se ut!
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.422
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
RoDa skrev:
asbjos eget bilde av innmat:
Ja, DER har dere oppskriften på hvordan powersuplyet til en klasse D forsterker skal se ut!
Det er nesten bare strømforsyning i boksen. 1200 VA trafo, 40 000 uF kondiser, litt kabling, og et skarve forsterkerkort i et hjørne. Gir 700 W i 4 ohm, kanskje ca 350 W i 8 ohm, med godt over 90 % effektivitet. Tilsvarer noe sånt som en 2100 VA trafo i en "vanlig" 350-watts klasse-AB monoblokk.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
asbjbo skrev:
pedal skrev:
RoDa skrev:
asbjos eget bilde av innmat:
Ja, DER har dere oppskriften på hvordan powersuplyet til en klasse D forsterker skal se ut!
Det er nesten bare strømforsyning i boksen. 1200 VA trafo, 40 000 uF kondiser, litt kabling, og et skarve forsterkerkort i et hjørne. Gir 700 W i 4 ohm, kanskje ca 350 W i 8 ohm, med godt over 90 % effektivitet. Tilsvarer noe sånt som en 2100 VA trafo i en "vanlig" 350-watts klasse-AB monoblokk.
"Motorene" er nok på plass, men viktigere; hvordan låter det? Hva slags kabling bruker du fra forsterkerne til høyttalerne ( har ikke lest artikkelen i "Fidelity" enda...mulig det står der..)? Dersom bildene ikke lyger, har jeg et spørsmål til: Er de ikke vel nært bakvegg? Min erfaring er at de aller fleste gulstående, må min. 1 meter fra bakvegg for å "løsne"...Mulig disse er annerledes??

mvh. Vilhelm
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.422
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
asbjbo skrev:
pedal skrev:
RoDa skrev:
asbjos eget bilde av innmat:
Ja, DER har dere oppskriften på hvordan powersuplyet til en klasse D forsterker skal se ut!
Det er nesten bare strømforsyning i boksen. 1200 VA trafo, 40 000 uF kondiser, litt kabling, og et skarve forsterkerkort i et hjørne. Gir 700 W i 4 ohm, kanskje ca 350 W i 8 ohm, med godt over 90 % effektivitet. Tilsvarer noe sånt som en 2100 VA trafo i en "vanlig" 350-watts klasse-AB monoblokk.
"Motorene" er nok på plass, men viktigere; hvordan låter det? Hva slags kabling bruker du fra forsterkerne til høyttalerne ( har ikke lest artikkelen i "Fidelity" enda...mulig det står der..)? Dersom bildene ikke lyger, har jeg et spørsmål til: Er de ikke vel nært bakvegg? Min erfaring er at de aller fleste gulstående, må min. 1 meter fra bakvegg for å "løsne"...Mulig disse er annerledes??

mvh. Vilhelm
Mye av dette står i "Mad Science"-tråden som det er linket til i signaturen, men helt kort:
- Det låter ganske bra (synes jeg...)
- Kablingen er Kimber 8TC og 4TC loddet rett på høyttalerelementene
- Ja, det er litt nær veggen, 75 cm. Husfreden vant over stereoperspektivet. Det fører ikke til "boomy bass" eller noe slikt (man har da eq), men de tidlige refleksjonene svekker nok illusjonen av å bli transportert til opptaksrommet. Det blir litt mer "artisten står i min stue" enn "jeg sitter i konsertlokalet". For meg er det helt OK, så jeg har ikke brydd meg om å flytte ut høyttalerne for lytting og tilbake igjen for annen bruk av rommet. De spiller riktig godt der de står.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Hvorfor er det ingen heite baber på forsiden av Fidelity? Lyd&Bilde og Hjemmekino har jo kjørt denne linjen med stort hell i flere år nå. Personlig tror jeg dette kunne ført til en betydelig opplagsøkning for Fidelity.
Alternativt kunne jeg ønsket meg et pinup bilde av Vadseth liggende på en skinnfell foran Coltrane som en slags avskjedsgave til leserne nå som han snart skal slutte.
 

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Innlegg
175
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Støtter fidelitys linje med mer musikk. De bør nok da skaffe seg noen nye skribenter i tillegg til de de har. Personlig har jeg hatt mye glede av Myhrvolds musikkanmeldelser, mens de andre som skriver om musikk ikke helt deler min musikksmak.

Ellers synes jeg fidlity legger seg på en fornuftig linje i sine plateanmeldelser: Det meste handler om musikken, men skivas lydkvalitet også får litt plass.

Stå på fidelity!
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Dersom det skal mer kjemmekino, musikeromtaler og musikkomtaler inn i bladet uten at man øker sidetallet tror jeg det blir for få interessante og relevante artikler for mange nåværende lesere.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.596
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
torem skrev:
Ja, ja, nummeret ser da ikke så ille ut i grunnen. Hvilken tonearm er det snakk om under "gjesteskribent"? Rega eller SME :p?? Nåvel, ser vel ikke ut som SME.


Gjesteskribentens tredje artikkel i Fidelity........ hva skal den fjerde bli ?.......... om enn noen i det hele tatt ;) .......... kanskje en om 3 forskjellige årganger av SME serie V ?......... eller 9" verses 12" eller noen fete driv-verk, eller kanskje en test av en ny release av en gammel klassiker, den som lever får se :)
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
Rudi skrev:
torem skrev:
Ja, ja, nummeret ser da ikke så ille ut i grunnen. Hvilken tonearm er det snakk om under "gjesteskribent"? Rega eller SME :p?? Nåvel, ser vel ikke ut som SME.


Gjesteskribentens tredje artikkel i Fidelity........ hva skal den fjerde bli ?.......... om enn noen i det hele tatt ;) .......... kanskje en om 3 forskjellige årganger av SME serie V ?......... eller 9" verses 12" eller noen fete driv-verk, eller kanskje en test av en ny release av en gammel klassiker, den som lever får se :)
He, he, jeg har ikke lest #42 enda, jeg prøver fortsatt å være kunde hos Narvesen i Trondheim, og der tar det litt tid før bladet kommer i hyllene. Men synes du kan fortsette med flere artikler ja :)
Synes spr du nevner er gode. Som mange har vært inne på tidligere i tråden synes jeg det er fint med litt "bakgrunnsinformasjon", det kan være både historikk, "teori" og forskjeller på ulike løsninger/modeller. Sikkert mye som for skribentene i Fidelity er basiskunnskap, men som for mange lesere kan være både interessent og "opplærende" (og som trigger interessen for hifi). Står jo typisk en del om slikt innledningsvis i testene i bladet, men dette kunne sikkert vært strukturert litt bedre. Egentlig små grep som hadde gjort stoffet lettere tilgjengelig.

Kunne gjerne tenkt meg litt stoff om "gamle klassikere" også siden du nevner det. Kanskje t.o.m. noen tips om gode bruktkjøp siden ikke alle har råd til å kjøpe alt nytt :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Hva med en slags "Helstrøm rydder opp" serie i Fidelity?
Bare at Helstrøm her byttes ut med en nestor i HiFi-miljøet...som kommer hjem til folk som sliter litt med anlegget...lytter først litt til anlegget, vrenger så ut noen gloser om hvor håpløst elendig det låter, hvor rotete og uorganisert anlegget er rigget opp...kaster så ut gamle platespillere, lyttestoler og tepper....nye komponenter inn...husverten protesterer og sier han skjønner alt, men hvor da han har får slengt i trynet at han ikke skjønner en dritt..osv.
Tror dette kunne blitt bra! :)

Gode råd er gratis! 8)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Espen R skrev:
Hva med en slags "Helstrøm rydder opp" serie i Fidelity?
Bare at Helstrøm her byttes ut med en nestor i HiFi-miljøet...som kommer hjem til folk som sliter litt med anlegget...lytter først litt til anlegget, vrenger så ut noen gloser om hvor håpløst elendig det låter, hvor rotete og uorganisert anlegget er rigget opp...kaster så ut gamle platespillere, lyttestoler og tepper....nye komponenter inn...husverten protesterer og sier han skjønner alt, men hvor da han har får slengt i trynet at han ikke skjønner en dritt..osv.
Tror dette kunne blitt bra! :)

Gode råd er gratis! 8)

..og setter inn masse klasse D og pøser på med eq ? ;D
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
HCS skrev:
Espen R skrev:
Hva med en slags "Helstrøm rydder opp" serie i Fidelity?
Bare at Helstrøm her byttes ut med en nestor i HiFi-miljøet...som kommer hjem til folk som sliter litt med anlegget...lytter først litt til anlegget, vrenger så ut noen gloser om hvor håpløst elendig det låter, hvor rotete og uorganisert anlegget er rigget opp...kaster så ut gamle platespillere, lyttestoler og tepper....nye komponenter inn...husverten protesterer og sier han skjønner alt, men hvor da han har får slengt i trynet at han ikke skjønner en dritt..osv.
Tror dette kunne blitt bra! :)

Gode råd er gratis! 8)

..og setter inn masse klasse D og pøser på med eq ? ;D
Jepp! Valentino...leser du, tar du jobben? :D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mnei...

Når jeg får ordentlig stereoanlegg (med uhorvelige mengder klasse D og digital (BØ!) EQ), skal jeg høre musikk





og misjonere for apekistebål.  ;D
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Jeg stemmer på R. Solhaug i rollen som Hellstrøm!
Massiv underholdning!
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Brasse skrev:
Jeg stemmer på R. Solhaug i rollen som Hellstrøm!
Massiv underholdning!

Dette kunne blitt underholdning ;D

- og svært lærerikt ::)


Mvh. RS
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Musikk i fidelity

Takk Gud for at vi har et flott blad som fidelity - på norsk! Men dekningen av musikk fungerer for dårlig. Det er ingen mangel på folk som vil skrive om musikk, og man finner rimelig gode artikler i mange andre sammenhenger. Det blir mye blues i fidelity, og entusiasmen er høy. Men dekningen tilfører ikke noe nytt i forhold til hvordan musikk blir presentert i mange, mange andre blader og sammenhenger.

Selvsagt er hifi-folk interessert i musikk! Det er derfor vi leser Mojo, Uncut, Wire, Gramophone etc etc. Men om ikke fidelity klarer å tilføre noe nytt... ...da bør heller spalteplassen prioriteres til det som er kjernen av hva fidelity-leserne søker; hifi-stoff. Ærlig talt; hva har en festivalreportasje å gjøre i et hifi-blad? Er reportasjen journalistens gratisbillett inn på festivalen?

Et norsk hifi-blad er relevant, for nordmenn handler bokser i Norge på et norsk marked. Men musikkbiten blir formidlet vesentlig bedre av mange andre blader, også norsk musikk.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Musikk i fidelity

Stereobloiden skrev:
Takk Gud for at vi har et flott blad som fidelity - på norsk! Men dekningen av musikk fungerer for dårlig. Det er ingen mangel på folk som vil skrive om musikk, og man finner rimelig gode artikler i mange andre sammenhenger. Det blir mye blues i fidelity, og entusiasmen er høy. Men dekningen tilfører ikke noe nytt i forhold til hvordan musikk blir presentert i mange, mange andre blader og sammenhenger.

Selvsagt er hifi-folk interessert i musikk! Det er derfor vi leser Mojo, Uncut, Wire, Gramophone etc etc. Men om ikke fidelity klarer å tilføre noe nytt... ...da bør heller spalteplassen prioriteres til det som er kjernen av hva fidelity-leserne søker; hifi-stoff. Ærlig talt; hva har en festivalreportasje å gjøre i et hifi-blad? Er reportasjen journalistens gratisbillett inn på festivalen?

Et norsk hifi-blad er relevant, for nordmenn handler bokser i Norge på et norsk marked. Men musikkbiten blir formidlet vesentlig bedre av mange andre blader, også norsk musikk.
Tiltredes! En fare for å falle dypt ned i et stort sort hull her. Må ærlig innrømme at jeg stort sett blar fort gjennom musikk sidene til de fleste haifai bladene. HiFi+ har imidlertid imponert et par ganger med anmeldelser av noen av de litt smalere artistene jeg personlig liker. For meg er det et pluss, for andre et skuldertrekk... Nei, bruk heller de glansede sidene på haifai Knut og co!
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Musikk i fidelity

Stereobloiden skrev:
Selvsagt er hifi-folk interessert i musikk! Det er derfor vi leser Mojo, Uncut, Wire, Gramophone etc etc. Men om ikke fidelity klarer å tilføre noe nytt... ...da bør heller spalteplassen prioriteres til det som er kjernen av hva fidelity-leserne søker; hifi-stoff. Ærlig talt; hva har en festivalreportasje å gjøre i et hifi-blad? Er reportasjen journalistens gratisbillett inn på festivalen?

Et norsk hifi-blad er relevant, for nordmenn handler bokser i Norge på et norsk marked. Men musikkbiten blir formidlet vesentlig bedre av mange andre blader, også norsk musikk.
Jeg er til dels enig, men likevel er jo ikke hifi-hobbyen verdt noe uten musikk. Mitt personlige ønske er at man i fidelity plukker fram god musikk som også har god lydkvalitet på innspillingene. Musikkutgivelser som rett og slett egner seg bedre til avspilling på gode hifianlegg enn på en iPod.

Her synes jeg generelle musikkanmeldere synder mye. Det er mye bra musikk der ute som man hører på Tivoliradioen eller i bilen, og så tenker man "Gleder meg til å høre dette på et skikkelig anlegg", hvorpå man kjøper musikken og opplever at det heller er innspillingen enn Tivoliradioen som er det svakeste leddet i lydkjeden.

Jeg gleder meg stort over lydkvaliteten på de nye remasterne av the Beatles, men ofte er en remaster dårligere enn originalutgivelsen. Slike ting skaper skuffelser. Og ofte opplever jeg at jeg setter meg ned foran anlegget for å lytte til en bestemt musikk, hvorpå jeg blir lyttetrett av den dårlige innspillingen og så bytter jeg heller til den musikken som jeg opplever har den beste lydkvaliteten etterhvert. Det er rett og slett trist å lytte til flate og kjedelige innspillinger når man vet hvor dynamisk og livaktig anlegget kan lyde.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Sendte en mail til kundeservice. Har ikke mottatt mitt abo her.
 
Topp Bunn