Fidelity 34

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Roald skrev:
    Kan det være at mange leser bladet på tross av all svadaen som blir presentert.
    Min kritikk går på totalt fravær av realisme når det kommer til testing av ting som høyst kan ha marginale forskjeller, deriblant kabler.

Men anlegget mitt holder vel ikke mål og i tillegg var det ikke dyre nok kabler

Ting som kunne ha gjort Fidelity interessant å lese:
    Tester som sier noe om produktet gjerne med kalde fakta
    Hjemmebesøk
    Musikkanmeldelser….her er de bra
    Realistiske artikler om hvordan få best mulig lyd ut av hver krone.
    Se på fordeler/ulemper med de forskjellige løsningene på å spleise lyd og rom.

Mvh Roald
    Enig i det du skriver ifht stoff som er fint å ha med i bladet... Men når de annonserer med blindtest og kabler må en jo regne med at det er faktisk det bladet inneholder?? Og hvis en ikke tror på kabler eller "ikke har dyre nok kabler" selv kan en ikke bare høre musikk istedet da ??

På den annen side er det ofte disse "marginale forskjellene" som er forskjellen på hifi og følelsen av ekte musikk i ens egen stue... Forstå det den som kan... :D

K

KindOfBlue

Gjest
    Er du Audiofil eller Jålefil?

Kunne jo vært en interessant artikkel. Er det lyden som er viktigst, eller er det design og utførelse på anlegget?

Kunne du levd med å ha komponentene i et skap, og med kun høyttalerne ute på gulvet?

Kanskje det beste målet på om man er Audiofil (altså opptatt av lyden) eller Jålefil ...

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.487
    Torget vurderinger
    2
    KindOfBlue skrev:

Kunne jo vært en interessant artikkel. Er det lyden som er viktigst, eller er det design og utførelse på anlegget?

Kunne du levd med å ha komponentene i et skap, og med kun høyttalerne ute på gulvet?

Kanskje det beste målet på om man er Audiofil (altså opptatt av lyden) eller Jålefil ...
    Kunne nok ha vært en interessant artikkel. Skriv den.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    KindOfBlue skrev:

Kategorisk, men tåpelig... ;). Er en så heldig å like utseende på sine komponeter så er en jålefil ? Tipper de aller fleste som er stolte av anlegget sitt , både setter lyden og utseende høyt... En kjøper vel ikke en klassisk sportsbil bare for de tekniske ytelsene? Men gjerne pga estetikk, kjørefølelse, lukten av lær og godt håndverk??

Og ja, jeg har med vilje utelatt å si noe om estetikken til klasse D forsterkere... 8)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Roald, dette har jeg nevnt for deg før. At DU betrakter forskjeller som marginale, er vel ikke det samme som at alle andre gjør det? Dessuten sier jeg du nevner "Høyst kan ha marginale forskjeller..." Vel, deg om det. Din påstand, men ikke en universell sannhet av den grunn. Og igjen, Det er du som påstår at Fidelity presenterer svada. Det må du jo gjerne mene, men det hindrer deg såvisst ikke i å bli engasjert. Og da har vi i det minste oppnådd noe...

M

musicus

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Ja takk, begge deler!! ;) ;D ....

mvh

K

KindOfBlue

Gjest
    musicus skrev:
    KindOfBlue skrev:

mvh
    Selvsagt. Vi liker å se vakre ting, pent utførte -- men det må være lov å spørre om formen er gitt av funksjonen, eller om den er satt på som en ettertanke.

Se biltråden - mange av bilene er "skapt" av funksjonen - behov for å ligge godt på veien, ha lavt tyngdepunkt, være responsive til manøvrer, presentere minimalt med motstand mot luften. Funksjonelle former som blir vakre.

Vanskeligere med hifi -- men vi ser jo gode forsøk. Jeg syns Gallo-høyttalerne er et godt eksempel. Alt man ser har en funksjon, ofte som et svar på problemer i tradisjonell ht-design - og resultatet er likevel vakkert.
    Kan man si det om alle designløsninger i hifi? ;D

M

musicus

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    musicus skrev:
    KindOfBlue skrev:

mvh
    Selvsagt. Vi liker å se vakre ting, pent utførte -- men det må være lov å spørre om formen er gitt av funksjonen, eller om den er satt på som en ettertanke.

Se biltråden - mange av bilene er "skapt" av funksjonen - behov for å ligge godt på veien, ha lavt tyngdepunkt, være responsive til manøvrer, presentere minimalt med motstand mot luften. Funksjonelle former som blir vakre.

Vanskeligere med hifi -- men vi ser jo gode forsøk. Jeg syns Gallo-høyttalerne er et godt eksempel. Alt man ser har en funksjon, ofte som et svar på problemer i tradisjonell ht-design - og resultatet er likevel vakkert.
    Kan man si det om alle designløsninger i hifi? ;D

Der er jeg vel i det "klassiske" hjørnet, mitt utstyr (om man nu skal være personlig) har vel de vanlige formene, men med ett særdrag som faller meg i smak (og det er jo det viktige her) men med det lille xtra snittet/linjen som gjør at jeg kjenner at feelgood faktoren slår inn, men alt dette hadde rast om ikke lyden hadde falt i smak, da hadde jeg kjøpt en bronse statue isteden, om det bare var for synets skyld mener jeg....

mvh

B

Back_Door

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Dersom formen er gitt av funksjonen, vil det normalt innebære en design som en "sann audiofil" vil finne vakker. ;)

K

KindOfBlue

Gjest
    Jeg syns spørsmålet er interessant, og tenker mye over det selv.

1. Ville jeg likt et anlegg som leverte perfekt lyd, men som var "usynlig" - dvs at både ht og kilde var skjulte?

2. Lar jeg meg lure av designløsninger til å tro at komponenter må være mer kompliserte i design enn det som er nødvendig?

3. I innmatstråden har vi sett løsninger som fullt utnytter plassen, og andre med masse luft. Luften er ofte ikke noe negativt - det trengs ikke mer plass. Men størrelsen på komponenten er diktert av rack-dimensjonene, og følgelig får vi en enhet som er mye større en nødvendig. Er det bra? Selv syns jeg rack er fryktelige å se på, men det er meg.

4. Får imponator-ønsket oss til å gå etter komponenter som er unødvendig store? Eller sagt på en annen måte: finner vi "HUMMERS" innen HiFi?

K

KindOfBlue

Gjest
    Karma skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Dersom formen er gitt av funksjonen, vil det normalt innebære en design som en "sann audiofil" vil finne vakker. ;)
    Det tror jeg du har helt rett i. Og jeg syns personlig at gode komponenter for audio skal ha samme samsvar med funksjon/form som gode instrumenter. Der er også alt unødvendig skrellet vekk, for å gjøre betjening og lydproduksjonen så optimal som mulig.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.762
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det heldigvis ikke bare meg som mener dette, så vidt jeg vet ligger det fortsatt en million dollar og venter for de som mener noe annet. Test panelt i Fidelity kan jo dele disse

Vel så lenge ikke dere kan fremvise en måling på disse enorme forskjellene et kabelbytte fører til så ligger bevisbyrden hos dere.

Jeg spurte deg sist om dere hadde reflektert over hva som skaper illusjonen av dybde i musikken, kan ikke se noe svar på det, kunne vært fint med et svar. Slik at jeg kan prøve å forstå hvordan en kabel kan påvirke dybden i lydbildet.

Ja jeg liker ikke at folk blir lurt….. oppnådd tja mulig Fidelity blir stående i hylla på Narvesen

Mvh Roald

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    KindOfBlue skrev:
    Karma skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Det tror jeg du har helt rett i. Og jeg syns personlig at gode komponenter for audio skal ha samme samsvar med funksjon/form som gode instrumenter. Der er også alt unødvendig skrellet vekk, for å gjøre betjening og lydproduksjonen så optimal som mulig.
    Du kan så si KOB... Unødvendige ting skal en ha seg frabedt... Men hva er da unødvendig ? Noen sverger til tonekontroller andre hater disse feks.For ikke å glemme gamle dagers "loudness" :)... Den må vel sies å være unødvendig ? :)...For en som ikke kan å spille kirkeorgel er det mye som er unødvendig på et slikt for å spille "Lisa gikk til skolen"... Men det hender jo at andre får til helt andre musikkstykker på det samme instrumentet 8)

O

omholt

Gjest
    Dersom kabler utgjør klare forskjeller, så vil også dette få utslag på målinger.
    Man kan legge et teppe over skinn sofaen man sitter og lytter i og det vil endre frekvensresponsen. Det samme hvis man har et bord ved siden av sweetpot som man dekker med duk. Flytter man høyttalerne fem centimeter kan det endre bassresponsen mye. Med kabler ser det derimot ut til at ingen ting skjer.

K

KindOfBlue

Gjest
    HCS skrev:
    For en som ikke kan å spille kirkeorgel er det mye som er unødvendig på et slikt for å spille "Lisa gikk til skolen"... Men det hender jo at andre får til helt andre musikkstykker på det samme instrumentet 8)
    Blir ikke det litt underlig kritikk av argumentet? Et orgel er skapt for å tilfredsstille kravene til en skolert organist. En munnharpe oppfyller helt andre krav -- begges utforming er bestemt av funksjonene ...

Jeg syns dette er interessant. Sendte en gang e-post til ARCAM, og fikk svar tilbake. Jeg kunne ikke forstå at det ikke var et eneste bilde av hekken på komponentene på deres egen nettside, men det var ikke måte på hvor mange nærbilder det var av uskjæringer på frontpanel, Arcam-logo og digital-display og knotter.

S

slowmotion4

Gjest
    Smaken er som baken, men personlig synes jeg mye hifi ser ut som forgylt juggel av billigste sort.
    Slikt noe som vistnok er populært i rap-miljøet over there.
    Har ikke akkurat lyst til å ha sånt noe i stua.

;)

M

musicus

Gjest
    Roald skrev:
    Nå er det heldigvis ikke bare meg som mener dette, så vidt jeg vet ligger det fortsatt en million dollar og venter for de som mener noe annet. Test panelt i Fidelity kan jo dele disse

Vel så lenge ikke dere kan fremvise en måling på disse enorme forskjellene et kabelbytte fører til så ligger bevisbyrden hos dere.

Jeg spurte deg sist om dere hadde reflektert over hva som skaper illusjonen av dybde i musikken, kan ikke se noe svar på det, kunne vært fint med et svar. Slik at jeg kan prøve å forstå hvordan en kabel kan påvirke dybden i lydbildet.

Ja jeg liker ikke at folk blir lurt….. oppnådd tja mulig Fidelity blir stående i hylla på Narvesen

Mvh Roald
    Mye gammelt nytt her, godt å se at du bryr deg om andre er det og, men hva får deg til å tro at alle vil/skal tenke/oppleve/oppdage/mene det samme som deg?
    Men siden vi holder på med gammelt nytt (1mill$-målinger osv) så virker du like låst og forblindet som du selv hevder andre igjen er, tror man kommer lengre ved å la den enkelte tenke og erfare selv, samme vilken vei som velges...

mvh

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    KindOfBlue skrev:
    Blir ikke det litt underlig kritikk av argumentet? Et orgel er skapt for å tilfredsstille kravene til en skolert organist. En munnharpe oppfyller helt andre krav -- begges utforming er bestemt av funksjonene ...
    Det er ingen kritikk... :). Bare en betrakning over at noen kan ha større forutsetninger for å forstå og bruker funksjoner ved diverse hifikomponenter.. Tilbake til tonekontrollene.. Jeg er glad jeg ikke har sånne, for jeg ville ikke vite hva som er rett/galt osv... Men for enkelte er det å kunne justere toner, klangbalanse, evt mute frekvenser eneste måte å få rett lyd for de. Men for meg som ikke kan noe om slikt er det unødvendig.. Så da spiller jeg "Lisa gikk til skolen..." :)

K

KindOfBlue

Gjest
    ARCAMs svar:

Jeg ser mange vakre og funksjonelle hifi-komponenter, og naturligvis må man også ta høyde for ulik smak når det gjelder utførelse.
    Er enig med Karma, når funksjonen har fått skape formen og funksjonen er optimal, så blir det gjerne vakkert.

Vedlegg

T

Thomas1

Gjest
    Enkelte sjeler her inne fremstår som om de handler hifi kun v å kikke på måleskjemaer. Er det slik dere kjøper mat også? Musikk? Bil? o.s.v o.s.v

Forhandler- kom å hør på disse høytalerene
    Kunde- Det trengs ikke. Har du måleskjemaet? ...Nei, dette ser ikke bra ut. #kunde forlater lokalet

( kunne bare ikke la vær. Please be gentle ;D )

K

KindOfBlue

Gjest
    Tja - når jeg kjøper kjøtt går jeg til en bestemt slakter, som får inn marmorert entrecote fra en gård på vestlandet. De dyra har aldri sett kraftfor -- og jeg har ikke kjøpt en Prior kylling på flere år. Så det har sine fordeler å "måle" kvalitet... ;D

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    KindOfBlue skrev:
    Tja - når jeg kjøper kjøtt går jeg til en bestemt slakter, som får inn marmorert entrecote fra en gård på vestlandet. De dyra har aldri sett kraftfor -- og jeg har ikke kjøpt en Prior kylling på flere år. Så det har sine fordeler å "måle" kvalitet... ;D
    Hvor kjøper du kyllingen dine? Hå kylling eller noe annet? Hå kyllingen jeg fikk i servert går var FANTASTISK....

Sleiven

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Eller så så jeg fram til kabel bindtesten ,men jeg la bladet fra meg når det kun var balansere kabler som ble vurdert..kutter ut 77,532% av markedet. Og når man snakker om 1m kabel så betyr vel ikke balansert kabel noe særlig ,trodde det hadde effekt først ved 10talls meter i støyende miljø...

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.762
    Torget vurderinger
    1
    musicus skrev:
    Roald skrev:

Mvh Roald
    Mye gammelt nytt her, godt å se at du bryr deg om andre er det og, men hva får deg til å tro at alle vil/skal tenke/oppleve/oppdage/mene det samme som deg?
    Men siden vi holder på med gammelt nytt (1mill$-målinger osv) så virker du like låst og forblindet som du selv hevder andre igjen er, tror man kommer lengre ved å la den enkelte tenke og erfare selv, samme vilken vei som velges...

mvh
    Du misser hele poenget, her diskuterer vi ikke smak, men følgende av endringer som blir gjort i anlegget.

Når en endring er gjort og det ikke finnes målbar forskjell hva består da denne forskjellen av?

At du velger å kalle måling gammelt nytt ??? og hvordan noen velger og takke nei til så mye penger når forskjellene er så åpenbare tenk all musikken som kunne handles for disse pengene.

Før noen redegjør hva endringene består i så er det ikke noe vits for meg å henge i denne tråden.

Får bare fastslå det er ikke målbart, men jaggu spiller det en oktav lavere ;D

Mvh Roald

M

musicus

Gjest
    Roald skrev:
    musicus skrev:
    Roald skrev:

Mvh Roald

mvh
    Du misser hele poenget, her diskuterer vi ikke smak, men følgende av endringer som blir gjort i anlegget.

Når en endring er gjort og det ikke finnes målbar forskjell hva består da denne forskjellen av?

At du velger å kalle måling gammelt nytt ??? og hvordan noen velger og takke nei til så mye penger når forskjellene er så åpenbare tenk all musikken som kunne handles for disse pengene.

Før noen redegjør hva endringene består i så er det ikke noe vits for meg å henge i denne tråden.

Får bare fastslå det er ikke målbart, men jaggu spiller det en oktav lavere ;D

Mvh Roald
    Vel, for meg og noen fler kan ett kabel bytte utgjøre en endring, men om denne endringen faller i smak er en annen sak.

Å tro på den 1 Mill $ er som å tro på julenissen, diskusjonen om at målinger skal fortelle en alt om en gitt kabel er gammelt nytt, noen har sikkert fortalt deg allerede hvordan de opplever disse forskjellene, men du vil sannsynligvis ha det i en forventet pakke, og da kan det hende du får vente enda litt til.

Egentlig gjør du det rette når du går for å høre på musikk (alvorlig ment), jeg tror folk burde være mer opptatt av hva som er riktig for dem selv, og ikke minst ta innover seg at andre igjen kanskje erfarer noe annet og muligens mer, og respektere det, selv om man ikke nødvendigvis er enig.
    Selv ønsker jeg bare at folk skal teste selv, også de som er skeptiske, før de gjør seg opp en mening og avskriver noe som muligens, muligens kan øke deres lytte glede (noen ganger er det lettere å lure seg selv enn andre), og ikke nødvendigvis mene det samme som meg i sak, iaf om de kategorisk avskriver det andre opplever og erfarer med kabler, f.eks.

Selv opplevde jeg i helgen at en rimeligere kabel gjorde en bedre jobb enn mine relativt nyinnkjøpt signalkabler,(noen hundringer dyrere) ikke faen bryr jeg meg om noen kurver på ett papir da, når musikken plutselig ble mer realistisk og overbevisende, men det er jo bare meg som tror kabler kan være forskjellige, og til det bedre, selv om de skulle vise seg å være billigere ;) ....

mvh

flinkjente

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.09.2005
    Antall liker
    1
    Har en "gml." Audioqest kabel til ca. 500.- (tror den heter Indingo) på en Sony radio, og den spiller faktisk mye bedre enn en tre ganger så dyr Audioqest kabel som nå benyttes på Blue Ray spilleren! Sånn er det bare...

R

Roysen

Gjest
    Den største innvendingen jeg har mot dette nummeret av Fidelity er en feil som går igjen i flere nummer; det angis ikke alltid hva produktene de tester heter. Se f.eks. på testen av Emm Labs komponenten.

Mvh
    Roysen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn