Fidelity 33

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Innlegg
419
Antall liker
9
Da gleder jeg meg som en unge til å stikke innom narvesen etter jobb imorra å plukke med meg et eksemplar...
:D
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Mottatt idag. Ikke lest gjennom men en fantastisk "hjemme hos" reportasje.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.492
Antall liker
35.343
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har lest bladet i dag, men jeg er heldigvis en som leser Fidelity med ro, som slapper av med bladet sammen med jazz og vin. Og ikke med lupe. Hvis det er noe som er feil, eller noe jeg ikke er enig i så er jeg glad - glad for at ikke alle har samme smak som meg, tenk så treigt det da hadde vært å gått på treff, hvis alt låt likt.

Nok en gang så leser jeg igjenom musikksidene med store øyne, helt fantastiske som altid!
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
bambadoo skrev:
Mottatt idag. Ikke lest gjennom men en fantastisk "hjemme hos" reportasje.
Enig! Høy klasse over "hjemme oss" reportasjen
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hos Narvesen i Sandvika på onsdag og til meg noen kilometer unna først på mandag ::)
Ikke noe i kassa kl.1400 i dag i hvertfall.
Vanligvis så kuler jeg dette, men så mye som det har vært snakket om dette med abbonnement kontra hvor tid det kommer i butikken, så synes jeg det er litt rart at det skal være så vanskelig å utsette utsendelsene til div. butikker ca. en uke?
Stereophile kommer vel til abbonentene noen(flere) uker før det kommer i shopen (både her og i USA?)
Mvh.KW som gjerne skulle hatt det til weekenden.
 

bassegutt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
127
Antall liker
1
Hmmm
gledet meg til å få nummeret levert i kassa før helgen , men dengang ei .
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Bare til orientering, mine herrer; Fidelity bruker faktisk ganske mye penger på netoppp det. Altså å levere "førsteopplaget" til posten først, for så å levere resten til Narvesens distribusjonsselskap. selvfølgelig for at abbonenter skal finne bladet i postkassa først. Når det likevel ikke skjer, handler det om at posten rett og slett somler. Så enkelt og så irriterende er det. Men vær trygg på at det gjøres mye fra bladets side for å få det til...........
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
All ære til Fidelity for at de forsøker å få ut bladene til abonnentene først, siden de har forhåndsbetalt. Fidelity gjør en kjempejobb med å prøve å få ut bladet.

Mvh. Bjørn
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
draapen skrev:
Da gleder jeg meg som en unge til å stikke innom narvesen etter jobb imorra å plukke med meg et eksemplar...
:D
Jeg fikk den rett i postkassen idag, hvorfor ikke abonnere?
Sleiven
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Kom til narvesen i Trondheim i går:)
Fikk litt vann i munnen av Dynaudio Temtation testen ;D
skulle gjærne prøvd dem i egen stue....
Ellers så var jeg mest opptat av Krell evelution testen,
som jeg syntes virket litt uklar og litt forhastet,
men jeg må fin lese litt før jeg kommer med en endelig uttalelse.
Mye interesangt stoff i dette nummeret ialefall.
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Man må jo bare undres over hvordan Narvesen distribuerer tidsskriftene for tiden. Dette tempoet skulle tilsi at bladet er å få kjøpt rundt midten av juli i Tromsø.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg må visst se å få kjøpt meg det nye Fidelity ja. Det hjemmebesøket er jo særs interessant.. :D
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Pengvim skrev:
Jeg må visst se å få kjøpt meg det nye Fidelity ja. Det hjemmebesøket er jo særs interessant.. :D


Han er hjemme hos seg selv, men okke som, interessant er det uansett!
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Da er det mandag 30.06 og ikke noe blad i postkassen i Trondheim idag heller. Forsinkelser?

Synes en kar skrev at bladet var på Narvesen den 25. i Oslo.
Dårlig. Abo. burde ha fått sine nr. først.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
LydMekk skrev:
Da er det mandag 30.06 og ikke noe blad i postkassen i Trondheim idag heller. Forsinkelser?

Synes en kar skrev at bladet var på Narvesen den 25. i Oslo.
Dårlig. Abo. burde ha fått sine nr. først.

...som nevnt før er dette faktisk en greie med posten...Ikke noen bladet eller dets redaksjon kan lastes for ... :'(
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg fikk mitt i dag, men på tross av forklaringer på hvorfor det skjer så skjønner jeg ikke at det skal være så vanskelig (heller for posten)
Hvor stort er dette opplaget da?
Er det mellomlagring som er problemet?
Dersom det er det, hva med å få en avtale med Narvesen om mellomlagring eller kanskje de ikke er lydhøre på slikt ::) Forresten jeg ser vel det problemet når jeg tenker meg om (det hender jeg gjør det ;D) det er jo ganske så mye (forskjellige) blader som skal ut ::)
Hva skjer da i våre naboland, eller selges ikke Fidelity i butikker der, slik at abbonentene der bare får det (enda)senere enn innenlandsabbonenter.

@ Distinctive .EDIT: IMPULSE (selvfølgelig :-[ )
Fin artikkel, som likevel ikke omvender meg (sta sånn og fornøyd med mitt)

Ser at du nevner Lasse i forbindelse med platesjappe på Oslo vest (i artikkelen)
Snakker vi da om mr. Brown hvis far er(var?) Pete (jazzmusiker)?
Ser det som sannsynlig i hvert fall og han har vel gitt seg for lengst med det (platebutikk) vil jeg tro.

Mvh.KW
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hei, KW! Nå er ikke jeg Distinctive, men så er det nok meg du mener likevel. ;D Tusen takk! Og jeg er ikke ute etter å omvende noen, bare så det er sagt! :D Jeg har funnet min hylle, du din. Det er sånn det skal være! Og joda, det er Lasse Brown jeg refererer til. Jeg kjøpte en mengde av platene mine hos Lasse på sent 70- og til langt ut i 80-tallet. Det var et eventyr av en butikk, akkurat som Opus 8 var det... :) Lasse ga seg vel i 93, så vidt jeg husker. Det hender fremdeles vi treffer på hverandre på gamle tomter.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.798
Antall liker
21.708
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Noterer bak øret at jeg må få hørt et par slike Respons Grand Artist Dimension en gang. Det e fullt mulig at de ikke låter helt borti natta.

Hjemme hos var kjekk. Det viktige poenget er at anlegget er i musikkens tjeneste. Right on!

Og: Satellitt pluss sub-feature i neste nummer. Jeg vet av egen erfaring at akkurat det kan låte himmelsk, også uten skjermede nettkabler, hehe.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Hei, KW! Nå er ikke jeg Distinctive, men så er det nok meg du mener likevel. ;D Tusen takk! Og jeg er ikke ute etter å omvende noen, bare så det er sagt! :D Jeg har funnet min hylle, du din. Det er sånn det skal være! Og joda, det er Lasse Brown jeg refererer til. Jeg kjøpte en mengde av platene mine hos Lasse på sent 70- og til langt ut i 80-tallet. Det var et eventyr av en butikk, akkurat som Opus 8 var det... :) Lasse ga seg vel i 93, så vidt jeg husker. Det hender fremdeles vi treffer på hverandre på gamle tomter.

Nei, selvfølgelig er du ikke det, får skylde på aldern. :-[
Jeg er like gammel som Lasse, vi gikk på samme skole (ikke klasse) Grünerløkka i 1955 og 56.
Lasse var en av gutta boys i Oslo tidlig i 64-67(?) åra (mods) siste i klær og (fargede sigaretter, coktail mix) ;D i samme gjeng som bl.a. Knut Bry som virkelig var en racer på egendesignede klær (allerede da), dette var bl.a mens det ennå sto en bygning på Rådhusplassen som het Rondo (måtte bare mimre litt høylydt nå) ;D

Jeg var nok innom den butikken en gang men husker heller ikke det, når, men tipper ca. 80
Snakket litt me`n en tid jeg vanket på Down Town (like før Smuget åpnet), så det blir noen år siden da.

Mvh.KW
 

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Innlegg
1.602
Antall liker
77
Nå har omsider bladet kommet her også, så nå er kveldens lektyre reddet. ;D
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Finfin artikkel Trond, belønna meg med å lese Fidelity nå etter en skikkelig shining av kåken. Ikke bare er du en racer på hifi, du er en racer på tastaturet og! :)
Nå fikk jeg ennå mer lyst på rør og horn.. ::)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Fidelity greier å levere enda et flott eksemplar! Fin den hjemme-hos reportasjen. Kjente meg igjen på mange måter - det å bli frelst på lyd. Selvsagt mye annet interessant lesestoff også. Liker jo høyttalertester og omtaler jeg da.

Natta. I morra bærer det til Mosjøen - fra Gardermoen. Og da blir det noen timer ledig til å lese resten av bladet :)

Mvh.

Vidar
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
geiraa skrev:
Man må jo bare undres over hvordan Narvesen distribuerer tidsskriftene for tiden. Dette tempoet skulle tilsi at bladet er å få kjøpt rundt midten av juli i Tromsø.
Der undervurderte jeg Narvesen, gitt. Bladet var i butikkene i dag.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Må gå å kikke etter det i morgen.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Ikke her idag heller i Trondheim. Må ringe imorgen og mase tror jeg...normalt her raskt når gitt ut, vanligvis... :(
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.169
Antall liker
6.859
Torget vurderinger
4
Jeg gleder meg til en gang i fremtiden å lese et nummer av Fidelity uten å støte på det oppkonstruerte idiotiske og fullstendig latterligge ordet avtaster og ikke minst det ennå værre vinylavtaster.

Kan noen forklare meg hvilke taster som skal "avtastes" på en vinylplate ?

....bortsett fra det er jeg ganske så fornøyd med Fidelity som tross alt er av langt bedre kvalitet enn man har rett til å forlange av et lokalt marginalt nisjemagasin som snekres sammen på fritiden.
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Trane skrev:
Jeg gleder meg til en gang i fremtiden å lese et nummer av Fidelity uten å støte på det oppkonstruerte idiotiske og fullstendig latterligge ordet avtaster og ikke minst det ennå værre vinylavtaster.

Kan noen forklare meg hvilke taster som skal "avtastes" på en vinylplate ?

....bortsett fra det er jeg ganske så fornøyd med Fidelity som tross alt er av langt bedre kvalitet enn man har rett til å forlange av et lokalt marginalt nisjemagasin som snekres sammen på fritiden.
Jeg sliter mest med uttrykket "slam". Gjørmelyd.............?
 

myregubben

Medlem
Ble medlem
13.08.2007
Innlegg
13
Antall liker
0
Uten at dette har det aller minste med Fidelity 33 å gjøre, så kan jeg opplyse Impulse og kW om at man tidvis finne herr Lasse Brown bak - altså helt feil side etter min oppfatning - på Cosmopolite. Brown tilbragte forøvrig de siste årene av forrige århundre hovedsaklig hos Nico Records i Bogstadveien, men Nico sluttet i bransjen da han ikke fikk fornyet husleiekontrakten etter ombygging av gården der butikklokalene han disponerte ligger. Forøvrig den klart beste her til lands hva country, blues og beslektede sjangere angår.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Trane skrev:
Jeg gleder meg til en gang i fremtiden å lese et nummer av Fidelity uten å støte på det oppkonstruerte idiotiske og fullstendig latterligge ordet avtaster og ikke minst det ennå værre vinylavtaster.

Kan noen forklare meg hvilke taster som skal "avtastes" på en vinylplate ?

....bortsett fra det er jeg ganske så fornøyd med Fidelity som tross alt er av langt bedre kvalitet enn man har rett til å forlange av et lokalt marginalt nisjemagasin som snekres sammen på fritiden.
Helt enig. Er ikke et ord som heter "avtaster". Dette er noe KV har konstruert i sin tid...vi godtar "avspiller", "spiller" osv.

Har irritert meg over denne konstruksjonen i lengre tid i Fidelity.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Uten at dette har det aller minste med Fidelity 33 å gjøre ;D, så kan jeg opplyse at det er en del ting og tang jeg skulle gjort/vært/opplevd mer av enn (i noen tilfeller nær 0) det er å komme meg på Cosmopolite fordi det er mye spennende musikk/konserter der (litt Club 7 stil (kanskje) også andre (spennende) utesteder, og når jeg først hadde greid å komme meg ut av stolen foran anlegget, også kunne kommet meg ut i marka/fjellet og få fisket litt.
Noen ganger virker det som det er klister i godstolen, rett og slett helsefarlig og alt skyldes slikt som Fidelity ;D
Da fikk jeg med noe som har med Fidelity å gjøre ;)

Burde han stått på scenen mener du, i så fall aldri noe jeg har opplevd/visst , men det er kanskje heller ikke så lett med alt det klisteret jeg har i godstolen.

Jeg er nysgjerrig, vil du ikke her så send gjerne en PM.
En ting til Lasse kjenner/husker nok ikke meg, (utover at vi prata litt sammen på Down Town, bl a. om at vi hadde gått på skolen sammen, litt lettere for meg å huske ham, skjønner? Det var jo i 50 åra vi gikk på folkeskolen ;D
Mvh.KW

Edit: Takk for sist forresten, tenker på båtturen en sein natt i slutten av september i fjor ::)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det kan se ut som om det er på høy tid å åpne for en debatt om hvilke ord vi bruker for å beskrive våre lytteopplevelser. Et slags audiofilt onomatopoetikon, altså. Slik at lesere av Fidelity, medforumister og hvem det nå måtte være kan "lese hva vi hører".

Lydmekk, du er på jordet med hensyn til uttrykket "avtaster". Det er ikke på noen måte konstruert av Vadseth, derimot ble det flittig brukt av den virkelig kunnskapsrike garden i gamle High Fidelity på -70 og 80-årene. Så vidt jeg husker ble det brukt om pickupelementer , altså ikke i sammenhenger hvor det ville vært riktig å bruke "spiller" eller "avspiller". Og Trane, det dreier seg slett ikke om "taster". Derimot i betydningen avlese. Som i å avlese en rille. Dermed er vinylavtaster et gangbart, om enn litt tilårskomment begrep, IMHO. Ellers tar jeg til etteretning at noen har uttrykket i halsen, siden det hender jeg bruker det.........

Morsomt å høre at Lasse er å finne på Cosmopolite innimellom. Nok en grunn til å frekventere stedet!
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
Avtasting er et av de ordene som er blitt brukt på norsk for sampling, et annet er punktprøving. I den sammenhengen brukes det om prosessen med å ta et "sample" av et analogt signal. Altså det vi i dag ville kalle å rippe fra vinyl til harddisk. Så Vadset står nok på solid fundament der.

Trane og Lydmekk derimot ....
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Bare næver...for min del kan de godt kutte ut å bruke order avtaster i Fidelity.

Hva dansker gjorde i High Fidelity er vel lite interessant i norsk rettskrivning...

IMO.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Nå var det ikke mitt poeng å starte en debatt om norsk rettskringning som sådan. Skal vi først trekke frem den, har de fleste av oss godt med svin på skogen..
Uansett, uttrykket er høyst gangbart på norsk, og er i hifisammenheng noe mange av oss har forholdt seg til i årevis. Og ikke minst, det er ikke konstruert av Hr. Vadseth.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
Nei rettskrivningen i Fidelity har aldri vært god, og den ser ikke ut til å bli bedre.
 
Topp Bunn