Fidelity 33

kjellben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
433
Antall liker
290
Jeg for min del, hater ordet "High End" som pesten, enten det blir brukt i bladet "Fidelity" eller av andre. Skulle ha vært startet en folkeaksjon MOT dette ordet. Da hadde blant annet bladet fjernet et av mange problem etter mitt syn, og blitt litt mer troverdig.

Mvh Kjell
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.169
Antall liker
6.861
Torget vurderinger
4
Nå påstod jeg ikke at det er KV som har konstruert ordet, men at det er oppkonstruert som sådan...hvilket det er....tydeligvis av en eller annen ingeniør med fin tittel og hvit frakk i forsøk på å fornorske et etablert engelsk fagvokabular. Punktprøving som norsk for sampling er i det minste logisk. Avtasting gir strengt tatt mening, men hvem andre enn Fidelity bruker det? Alle vet hva det gode norske ordet sampling betyr likevel.

Værst blir det som vinylavtaster. I en digital sammenheng kan man vel tydeligvis komme opp med en noe søkt forklaring, men i analog sammenheng? En tast er av eller på. Som et digitalt 0 eller 1. Slikt sett kan man tydeligvis forklare ordkonstruksjonen avtaster. Det analoge signalet fra en vinylskive er derimot et kontinuerlig signal. Et av analogfundamentalistenes :p store argumenter gjennom 20 år. Det er ingen taster å avtaste i vinylrillene. Og en platespiller tar da vel inget sample av et analogt signal ?

Uansett (I) om man kan grave opp eksempler på bruk av ordet i NTNU sitt arkiv av nedstøvede studentoppgaver er og blir det vissvass, sludder&pølsevev å bruke det i en lydblekke som Fidelity.

Uansett(II) er jeg som sagt i det store og det hele så fornøyd med Fidelity som man kan forvente å være og gidder ikke la den enerverende bruken av dette idiotiske ordet ta gleden ved et ellers godt blad. Ei heller har jeg tenkt å bruke mer av sommerkvelden til pedantisk ordkløyveri 8)
 

jfinneru

Bransjeaktør
Ble medlem
24.02.2004
Innlegg
141
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Ingen andre som reagerer på at det er en mengde sider i bladet som står feil plassert? side 39 står på side 37, 40 på side 38, 37 på side 39, 38 på side 40, 36 på side 42, side 49 på side 43, side 50 på side 44, 47 på side 45, 48 på side 46, 45 på side 47, 46 på side 48, 43 på side 49, 44 på side 50? innholdsmessig et flott blad, men få sidene i rett rekkefølge:)
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Er det ingen som har lagt merke til alle de flotte testene? ???
Selv har jeg gledet meg vilt over å lese om redaksjonens synspunkter på samme høytalere som jeg selv har; Respons Artist D.
Det er deilig å se at vi har samme oppfatning. 8)

Gleder meg til neste blad. Da blir Celius kablene testet på samme høytaler. :D :D
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Palle skrev:
Jeg for min del, hater ordet "High End" som pesten, enten det blir brukt i bladet "Fidelity" eller av andre. Skulle ha vært startet en folkeaksjon MOT dette ordet. Da hadde blant annet bladet fjernet et av mange problem etter mitt syn, og blitt litt mer troverdig.

Mvh Kjell
Hvilket problem snakker du om som vanskeliggjør din oppfattelse av troverdigheten av innholdet? 

Eller det bare det assosiative i ordet du har fått nok av? 
-Isåfall vil vel en folkeaksjon være noe overdrevet....

::) ;D
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
X3 skrev:
Kom til narvesen i Trondheim i går:)
Fikk litt vann i munnen av Dynaudio Temtation testen ;D
skulle gjærne prøvd dem i egen stue....
Ellers så var jeg mest opptat av Krell evelution testen,
som jeg syntes virket litt uklar og litt forhastet,
men jeg må fin lese litt før jeg kommer med en endelig uttalelse.
Mye interesangt stoff i dette nummeret ialefall.
Selv er jeg minst like disponert for bias som enhver DP tilhenger men jeg er enig i at Krell testen virket litt lettvindt. Så vidt jeg husker var det Krell Evolulution 302 han hadde på test, og det var 302-en han hadde bilder av, men han snakket om 402 i teksten. Han kritiserte også forsterkeren for å være noe rufsete i transientene, men likevel hadde han brukt Krell-en mesteparten av tiden for Dynaudio Temptation testen som bare fikk store superlativer.

Mvh
 

kjellben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
433
Antall liker
290
Kjære "Grumpy", "troverdig" er et ord jeg ikke skulle ha brukt, men heller "forståelig". Sorry!

Men når det da gjelder dette uttrykket "High End", så finnes det etter min mening ingen, absolutt ingen teoretisk riktig forklaring eller noe praktisk lyd av en komponent som kan rettferdiggjøre et slikt "idiotisk" utrykk. Jeg har opp gjennom årene hørt og lest manges forklaring av dette uttrykket, og det er ennå ingen som er i nærheten av en sannhet, og ikke kommer det å bli det heller. Så hva er "High End"? Bare tull og tøv. (Dette hører kanskje ikke til i denne tråden).

Mvh Kjell
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Palle skrev:
Kjære "Grumpy", "troverdig" er et ord jeg ikke skulle ha brukt, men heller "forståelig". Sorry!

Men når det da gjelder dette uttrykket "High End", så finnes det etter min mening ingen, absolutt ingen teoretisk riktig forklaring eller noe praktisk lyd av en komponent som kan rettferdiggjøre et slikt "idiotisk" utrykk. Jeg har opp gjennom årene hørt og lest manges forklaring av dette uttrykket, og det er ennå ingen som er i nærheten av en sannhet, og ikke kommer det å bli det heller. Så hva er "High End"? Bare tull og tøv. (Dette hører kanskje ikke til i denne tråden).

Mvh Kjell
Bra at i lever i et et demokrati Kjell, hvor det meste kan ytres ;D
- Ha fortsatt en fin sommer!
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg innser at jeg må begynne å kjøpe Fidelity fast. Artikkelen til Trond var rett og slett herlig lesning.. :D
 

kjellben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
433
Antall liker
290
God Sommer til deg også "Grumpy".

Livet er en fest!

Mvh Kjell
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg er ikke noen fan av Fidelity, på langt nær kan man vel si. Men jeg kjøpte også dette nummeret pga Trond, måtte sjekke ut det....det var sjarmerende lesning det, men det endrer ikke inntrykket av Fidelity som et magasin laget av glade entusiastiske amatører med blomstrende språk(syntes dette nesten bare blir verre og verre), lemfeldig presisjon faktuelt som ortografisk og uendelige gjentagelser tekstuelt som tematisk. Det siste gjelder vel forsåvidt alle hifi-magasiner :)

Jeg tror jeg nøyer meg med elektronisk versjon av Stereophile i fortsettelse også jeg, og ønsker Fidelity lykke til videre - bladet treffer jo åpenbart en målgruppe, men jeg er ikke i den ser det ut som :)

O.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
Haavard skrev:
Ja, det er noe av sommerens lesestoff snart i boks.
Fidelity 33 er rundt hjørnet.
Herlig! ;D

Det ser ut som Fidelity har begynt å ta tak i de dypeste oktavene i musikken.........

SUB-tester er også lovet i fremtidige utgivelser - dette har vi ventet på ;)

Fidelity serveren er nå klar for nedlasting av tidligere publikasjoner i elektronisk format.

Responsen har vært enorm, og derfor er det nå etablert et alternativt nedlastingssted her:

www.kringlyd.no/fidelity

Ha en fortsatt fin sommerferie - med fullfrekvent musikk - livet skal nytes fra 20 til 20 ;D
 

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
0
Jeg må si meg enig i hva Dog skriver: Fidelity er laget av glade og entusiastiske amatører med et språk som egentlig sier meg ingen verdens ting!
Som sporadisk leser av bladet tenkte jeg at nå skal det prøves igjen, etter et lengre opphold; men det har ikke skjedd noe i mellomtiden!
Jeg forventer at et magasin til den nette sum av nesten hundrelappen, skal kunne gi
meg noe mer enn fine bilder på glanset papir. Dårlig språk, gjentagelser, skrivefeil og lange "tester" som gir meg en følelse at dette har jeg lest tidligere.
Kanskje litt grinete av meg, men jeg tror det var siste gangen bladet ble kjøpt, og jeg
skjønner ikke de leserne som hyller dette opp i skyene!
 
Topp Bunn