Fidelity 33

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
KW skrev:
Arne_Belinda skrev:
Klarer ikke å se det på nett, KW, alle innholdsfortegnelser fra nr 4 ligger ute. AB
Litt feil og litt rett, om en legger godviljen til ::)
Kef Reference 201 i nummer 1 side 106.
Dette er den med superdiskant og dermed 4 veis stativhøyttaler :eek:, altså forrige modell.
Altså er den kommende test av 201/2 den nye typen i samme serie som mine 203/2 og 207/2, og dermed ikke som jeg feilaktig antydet gjenbruk

Mvh.KW
Vi får boikotte alt som heter KEF i butikker og i blader heretter.! ;D ;D
Hva skal til for at du skal bli fornøyd da, KW.? :D

Ser vi et hjemmebesøk hos, KW, med, KV, i spissen i Fidelity nr 35 eller.? 8)
Kjell
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
bjornh skrev:
Tja... -det er mange aktører der ute som fortjener en test i Fidelity.

Mvh. Bjørn
Skal vi rope i kor, Bjørn.?

MERE HØNN, MERE HØNN, MERE HØNN.!! ;D

Du som er i bransjen vet at ikke alle er like int i å være profilert i blader, må ikke spørre meg om hvorfor, men kjenner flere som ikke har interesse av å låne ut produkter slik at de blir testet i Fidelity eller andre blader..
Så kan vi jo undres over grunnen til dette :-\
Kjell
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
SOA skrev:
Svaret mitt havnet visst lenger oppe i sitatrekken....prøver igjen. Ang Torgesskar så har han hatt perioder som både skribent og redaktør i Audio....

mvh
Det er nå helt riktig..
Men vi må heller ikke glemme det som han har gjort her på HFS, det er ikke småtterier det heller ;)
Men folk har kanskje ikke tatt han så høytidelig siden de ikke var klar over hvem han var, eller hva slags erfaring han sitter med.?
Personlig har jeg undret mer enn en gang, på hvorfor folket ikke har satt sammen 2 + 2 8)
Kjell
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
impulse skrev:
Arne_Belinda skrev:
impulse skrev:
Men det begynner å bli en stund siden. ;)
Men bra var det! Totem Model One i nr 40-og-noe er i mine øyne herlig lesning og kjøpslystfremkallende i høy grad! :) Håper det kommer artikler i fleng fra deg fremover. AB

Takk skal du ha! Imponerende at du husker så langt tilbake! Joda, jeg skal gjøre mitt beste. Så får vi se om ikke det blir noen sider av det. :)
Jeg ser virkelig frem til å lese mer av ditt stoff i fremtiden i Fidelity.!
Har lest noen gamle nummer av Audio, det er langt fra kjedelig lesestoff, selv om det er gammelt stoff 8)
Håper du får noen gode år i Fidelity og koser deg med jobben ;)
Lykke til videre.!
Kjell
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg tar ikke meg selv så høytidelig, og da er det jo en befrielse at ikke andre gjør det. ;)
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Akkurat. Dette ser jo virkelig spennende ut. Har vært oppmerksom på Ino en stund, og har lest om Guru, men aldri hørt dem.

Men du Realist, jeg kan ikke helt forstå at du er så hissig på at Fidelity skal kikke nærmere på disse, ettersom du kategorisk avfeier hifijournalister som totalt kunnskapsløse i Øhman-tråden din...... ;)
 
A

Afterglow

Gjest
rolfozzy skrev:
MaHa skrev:
Med hjemmebesøk hos selveste Trond T!
Hvem er SELVESTE Trond T ?
Du skal være en av veteranene her på Sentralen med 3274 innlegg og så har du ikke hørt om Trond Torgnesskar? Snakk om historieløshet! ::)
Trond var den som fikk mine øyne opp for rørforsterkere med flere artikler i Audio nr 30-45 med merker som bla Graaf, Golden Tube Audio, Audio Materie Magisqule (forgjengeren til Audio Aero). Skal bli spennende med et gjensyn når bladet kommer! 8)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.799
Antall liker
21.708
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
impulse er en luring. Nå får han meg jaggu til å kjøpe Fidelity en gang til.

Fidelity burde be om å få teste høyttalerkomboen min i kjente omgivelser. Norsk småskalaproduksjon må vel være interressant å lese om?
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.529
Antall liker
4.984
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
SOA skrev:
SOA skrev:
Ludo skrev:
KW skrev:
rolfozzy skrev:
kjoenik skrev:
rolfozzy skrev:
MaHa skrev:
Med hjemmebesøk hos selveste Trond T!
Hvem er SELVESTE Trond T ?
Du er ikke helt på bærtur nei :) Torgnesskar var skribent, og en periode også redaktør i salige Audio....

mvh

Det er selveste Impulse!


Å er det selveste han.
Det var en nyhet også for meg!
Mvh.KW

Er jeg helt på bærtur eller har han skrevet for Audio eller no sånt no tidligere?

Spennende blad da - gleder meg som vanlig til dette :)
Svaret mitt havnet visst lenger oppe i sitatrekken....prøver igjen. Ang Torgesskar så har han hatt perioder som både skribent og redaktør i Audio....

mvh
Hehe - gamleredaktøren jo!
Trond som fikk meg med i Audio i sin tid - takk skal du ha ;D
Kult at gamle cowboyer rir igjen!
Sees.
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Rotekroken skrev:
SOA skrev:
Svaret mitt havnet visst lenger oppe i sitatrekken....prøver igjen. Ang Torgesskar så har han hatt perioder som både skribent og redaktør i Audio....

mvh
Det er nå helt riktig..
Men vi må heller ikke glemme det som han har gjort her på HFS, det er ikke småtterier det heller ;)
Men folk har kanskje ikke tatt han så høytidelig siden de ikke var klar over hvem han var, eller hva slags erfaring han sitter med.?
Personlig har jeg undret mer enn en gang, på hvorfor folket ikke har satt sammen 2 + 2 8)
Kjell
Impulse' bidrag her på HFS er ikke glemt, og jeg har stor respekt for hans erfaring innen hifi. Dette ble i høyeste grad bekreftet ifm hans anbef av forsterkere til kjoeniks anlegg...som viste seg å være en knallmatch...

...men at det var Torgnesskar som skjulte seg bak nick'et Impulse har jeg ikke klart å koble...så jeg strøk på regnestykket ditt Kroken ;D
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Takk for veldig hyggelige tilbakemeldinger, alle sammen! Det gjør en fin helg enda bedre. Skal virkelig gjøre hva jeg kan for å gjøre en god jobb for Fidelity. Ikke minst synes jeg det er veldig spennende å skrive litt igjen. Det er om ikke annet en god begynnelse!

Og Vidar, du har jo brukt årene på å bevise at magefølelsen min stemte for ni år siden ! Liker det! ;)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Rotekroken skrev:
bjornh skrev:
Tja... -det er mange aktører der ute som fortjener en test i Fidelity.

Mvh. Bjørn
Skal vi rope i kor, Bjørn.?

MERE HØNN, MERE HØNN, MERE HØNN.!! ;D

Du som er i bransjen vet at ikke alle er like int i å være profilert i blader, må ikke spørre meg om hvorfor, men kjenner flere som ikke har interesse av å låne ut produkter slik at de blir testet i Fidelity eller andre blader..
Så kan vi jo undres over grunnen til dette :-\
Kjell
Det er en liten sannhet i det jeg sier nå: hvis det blir slakt av et produkt så pleier "noen" å ringe "noen". På den måten blir "slakt-tester" heller ikke trykket i blader.

En annen sak er at uenigheter mellom media og leverandører kan føre til "neglisjering". Tester=annonsekroner og omvendt. Det hender ofte at noen ringer og sier "...vi har en sak vi dere kan få kikke på...".


Mvh. Bjørn
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Ja, ja. Må vel leve opp til nicket mitt..

Hyggelig å se mitt gamle drivverk i racket, men...høyttalere som står klin oppi bakvegg ca 1,5m fra hverandre? Klangen kan nok bli innsmigrende...men hva med lydbildet? :eek:
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hehe... Så det er ditt gamle, ja? Vel, Impulsene er laget for å stå helt inntil veggen. Hva avstanden angår, kunne det vært mer av den, men det er det ikke, desverre. Det låter fortreffelig slik jeg hører det, men joda, jeg ønsker meg mer plass. En gang.
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Ja, huff. Der var jeg litt slem. Joda, du kjøpte nok audionoten av meg...Blir nok hyggelig lesing :)
 
A

Arne_Belinda

Gjest
Vi tenkte likt, Judas. ;) Regna med det var taktisk med høyttalere som er laget for å stå inntil veggen dog. Men den avstanden mellom ligna på "sånn som kona vil ha det". Uansett ikke verdt å uttale seg sterkt om når man ikke har hørt det. Kan nok, og gjør nok, låte bra til tross for lite "hi-endsk" oppstilling detta. :D AB
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
De siste 4 innleggene er tatt bort. I denne tråden så diskuteres Fidelity 33 og evnt. forventninger til bladets innhold. De som ikke ønsker å lese Fidelity trenger ikke å gi uttrykk for det i denne tråden.

Mvh
Høvdingen
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
FMG skrev:
rolfozzy skrev:
MaHa skrev:
Med hjemmebesøk hos selveste Trond T!
Hvem er SELVESTE Trond T ?
Du skal være en av veteranene her på Sentralen med 3274 innlegg og så har du ikke hørt om Trond Torgnesskar? Snakk om historieløshet! ::)
Trond var den som fikk mine øyne opp for rørforsterkere med flere artikler i Audio nr 30-45 med merker som bla Graaf, Golden Tube Audio, Audio Materie Magisqule (forgjengeren til Audio Aero). Skal bli spennende med et gjensyn når bladet kommer! 8)
Og hva i all verden har gitt deg det inntrykk at høyt antall innlegg her på sentralen er ensbetydende med allvitenhet ?
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.529
Antall liker
4.984
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Det er en liten sannhet i det jeg sier nå: hvis det blir slakt av et produkt så pleier "noen" å ringe "noen". På den måten blir "slakt-tester" heller ikke trykket i blader.

En annen sak er at uenigheter mellom media og leverandører kan føre til "neglisjering". Tester=annonsekroner og omvendt. Det hender ofte at noen ringer og sier "...vi har en sak vi dere kan få kikke på...".


Mvh. Bjørn
[/quote]

Altså - helt ærlig: "Noen ringer noen" og "tester=annonsekroner og omvendt". Når du fargelegger profilen din med moderatorstatus, må du vel ha baller nok til å være litt mere konkret? At enkelte ikke ønsker å risikere noe ved å sende inn ting til test er ikke dramatisk nytt. Ei heller at enkelte er mere troende til å annonsere i blader der de ser at testene er noe forbrukerne setter pris på. Men å dra den gamle leksa med å (mer enn-) antyde at tester er noe man bestiller og at det henger nøye sammen med annonseavtaler??? Det er lavmål nok av en debattant, men av en moderator? Hvor løse rammer og kraver det egentlig satt her inne for å bli moderator?
Jeg minner nok en gang om at Fidelity er et bittelite entusiastforetak og ikke mafiaen og storkapitalens forlengede arm.
 

3e1

Medlem
Ble medlem
13.01.2008
Innlegg
15
Antall liker
0
Ser at Dali skal testes, noen som vet hva slags?

Ser jo ut som mk2?
 
A

Arne_Belinda

Gjest
3e1 skrev:
Ser at Dali skal testes, noen som vet hva slags?
Ser jo ut som mk2?
Siden det her --> http://www.audiofidelity.no/pdf/innhold_f33.pdf står Dali Helicon 400 MkII, så er det nok Dali 400 MkII vil jeg tro?
"Høyttalere på grensen" tenker jeg refererer til at disse tre høyttalerne er borderline hiend og gir gromlyd for krona investert. Setter en flaske på Respons som "vinner". Har hørt både den og lillebror Baby i flere omganger, herrlige høyttalere til tross for furupreget. Vet ikke om det er flere finishvalg på disse? AB
 
J

Janpe

Gjest
Altså - helt ærlig: "Noen ringer noen" og "tester=annonsekroner og omvendt". Når du fargelegger profilen din med moderatorstatus, må du vel ha baller nok til å være litt mere konkret? At enkelte ikke ønsker å risikere noe ved å sende inn ting til test er ikke dramatisk nytt. Ei heller at enkelte er mere troende til å annonsere i blader der de ser at testene er noe forbrukerne setter pris på. Men å dra den gamle leksa med å (mer enn-) antyde at tester er noe man bestiller og at det henger nøye sammen med annonseavtaler??? Det er lavmål nok av en debattant, men av en moderator? Hvor løse rammer og kraver det egentlig satt her inne for å bli moderator?
Jeg minner nok en gang om at Fidelity er et bittelite entusiastforetak og ikke mafiaen og storkapitalens forlengede arm.
[/quote]

Nei Vidar, men i svært mange tilfelle kan bladet virke som enkelte produsenters forlengede arm, om enn utilsiktet. Hvor mye skal Fidelity trykke om Respons, Dali, BW, EC, DP før det blir uinteressant og et oppgulp fra (mange) gamle artikler? Nei, dette er ikke en debatt om nevnte produkteres fortreffelighet/ mangel på dette, men et innspill.

Jeg synes at redaksjonen heller ikke skal fremstille Fidelity som et "sjarmerende, lite entusiastforetak". Bladet er om man liker det eller ikke en toneangivende aktør i en liten bransje i ett lite miljø, det er en stor utfordring mht balansegang, testobjekter, kunnskap blant de som skriver etc. Fidelity er til for å tjene penger og mest mulig av dem som et hvilket som helst annet foretak og det er ikke noe galt i det. Men ikke gjør det uskyldig og "søtt".

Nå er ikke mitt innlegg ment som en kritikk av bladet og redaksjonen som jeg stort sett synes gjør en ok jobb. Selv om dere ikke alltid treffer akkurat meg med stoffvalg, men det kan like gjerne være meg som er "sær".

Når det gjelder moderatorer: Jeg har i lang tid hevdet en kritisk røst til hvordan dette gjøres på HFS, tar ikke det en gang til. Men, enig med deg Vidar.
 

3e1

Medlem
Ble medlem
13.01.2008
Innlegg
15
Antall liker
0
sånn er det når man er blind 8) Ja vi får se hvordan det går. Når det gjelder helicon så var prisøkelsen kanskje litt drøy i forhold til den lymessige forskjellen.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Ser poenget ditt Vidar.

Man kan ikke tillegge en skribent eller et entusiast-blad slik makt eller posisjon. Samtidig har jeg, som Bjørn, trodd at det foregår kommunikasjon "i kulissene" som vi lesere aldri får høre om. Med tanke det tilnærmet totale fravær av slakt eller dårlig omtale av produkter i forbindelse tester, er det vel ikke unaturlig å tenke i de baner?

Jeg har trodd at dersom du, eller hvem som helst annen hifi-journalist tester et produkt som ikke lever opp til forventningne enten lydmessig eller mekanisk, vil det være naturlig å ta kontakt med produsent eller importør før testen trykkes. (Evt ta kontakt med andre skribenter for å teste produktet i andre systemer). Jeg, i min konspiratoriske måte å tenke på, har trodd at man muligens ga importør/produsent valget om en slik anmeldelse skulle offentliggjøres?

Noen ganger har jeg sett omtaler der de mekaniske kvaliteter på det testede produkt på omtalt negativt. At det var feil på produktet, og at man måtte få det utbedret eller erstattet av et annet tilsvarende produkt. Men kun en gang kan jeg huske å ha lest direkte slakt av et produkt. Slakten var så total at skribenten valgte å ikke skrive produktnavnet, men det gikk så tydelig frem at det ikke var noen tvil. Konklusjonen i testen var at produsenten av noen kabler tydligvis ikke hadde greie på det de holdt på med, og burde holde seg til å lage rør slik de hadde gjort i en årrekke.

Jeg har som nevnt vanskelig for å tro at det i så liten grad testes produkter som ikke svarer til forventningene. Samtidig ser jeg ingenting galt i at slike (eventuelle) tester ikke omtales. Ingen er vel spesielt interessert i å lese et blad om produkter som ikke fungerer?
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
impulse skrev:
Akkurat. Dette ser jo virkelig spennende ut. Har vært oppmerksom på Ino en stund, og har lest om Guru, men aldri hørt dem.

Men du Realist, jeg kan ikke helt forstå at du er så hissig på at Fidelity skal kikke nærmere på disse, ettersom du kategorisk avfeier hifijournalister som totalt kunnskapsløse i Øhman-tråden din...... ;)
Kanksje gutta i Fidelity trenger litt perspektiv på det de sysler med? Det er ikke produktene som vil være det mest interessante men filosofien bakom. Supersubjektivistene i Fidelity trenger en motpol som har en helt annen tilnerming enn dyrest/best. Kunne bli en skikkelig interessant meningsutveksling. Det siste hr Öhman trenger er mere reklame, men vi andre trenger kanksje en annen/alternativ innfallsvinkel på hifi en den Fidelity til enhver tid definerer. I denne berømte omtalte kjelleren i Täby (Stockholm) vil man finne nettopp det, hvis man tør da....Fidelitygutta vet utmerket godt hva som befinner seg der, og i år har man 30-årsjubileum på pi60.....
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.177
Antall liker
703
Torget vurderinger
1
Vidar_M skrev:
Jeg minner nok en gang om at Fidelity er et bittelite entusiastforetak og ikke mafiaen og storkapitalens forlengede arm.
?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
realist skrev:
impulse skrev:
Akkurat. Dette ser jo virkelig spennende ut. Har vært oppmerksom på Ino en stund, og har lest om Guru, men aldri hørt dem.

Men du Realist, jeg kan ikke helt forstå at du er så hissig på at Fidelity skal kikke nærmere på disse, ettersom du kategorisk avfeier hifijournalister som totalt kunnskapsløse i Øhman-tråden din...... ;)
Kanksje gutta i Fidelity trenger litt perspektiv på det de sysler med? Det er ikke produktene som vil være det mest interessante men filosofien bakom. Supersubjektivistene i Fidelity trenger en motpol som har en helt annen tilnerming er dyrest/best. Kunne bli en skikkelig interessant meningsutveksling. Det siste hr Öhman trenger er mere reklame, men vi andre trenger kanksje en annen/alternativ innfallsvinkel på hifi en den Fidelity til enhver tid definerer. I denne berømte omtalte kjelleren i Täby (Stockholm) vil man finne netopp det, hvis man tør da....Fidelitygutta vet utmerket godt hva som befinner seg der, og i år har man 30-årsjubileum på pi60.....
Mulig Fidelity gutta vet hva som er i kjelleren, men det kan jo tenkes at svært mange andre er inne vil vite. Så hva er det i kjelleren? Hva er det som er så farlig?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Forsåvidt intr. at en moderator som også er bransjeaktør klager på manglede tester..... :)

Jeg tror gutta i bladet gjerne hører på hva folk her inne vil ha testa i rimelig grad... Det er vel gjerne et økonomisk spm også om de skal bevege seg land og strand rundt. Samt at viljen til å låne bort komponenter er ulik hos den enkelte bransje-aktør 8)

Gleder meg til bladet jeg. Det er, som sagt før, god UNDERHOLDNING :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Erland skrev:
Ser poenget ditt Vidar.

Man kan ikke tillegge en skribent eller et entusiast-blad slik makt eller posisjon. Samtidig har jeg, som Bjørn, trodd at det foregår kommunikasjon "i kulissene" som vi lesere aldri får høre om. Med tanke det tilnærmet totale fravær av slakt eller dårlig omtale av produkter i forbindelse tester, er det vel ikke unaturlig å tenke i de baner?

Jeg har trodd at dersom du, eller hvem som helst annen hifi-journalist tester et produkt som ikke lever opp til forventningne enten lydmessig eller mekanisk, vil det være naturlig å ta kontakt med produsent eller importør før testen trykkes. (Evt ta kontakt med andre skribenter for å teste produktet i andre systemer). Jeg, i min konspiratoriske måte å tenke på, har trodd at man muligens ga importør/produsent valget om en slik anmeldelse skulle offentliggjøres?

Noen ganger har jeg sett omtaler der de mekaniske kvaliteter på det testede produkt på omtalt negativt. At det var feil på produktet, og at man måtte få det utbedret eller erstattet av et annet tilsvarende produkt. Men kun en gang kan jeg huske å ha lest direkte slakt av et produkt. Slakten var så total at skribenten valgte å ikke skrive produktnavnet, men det gikk så tydelig frem at det ikke var noen tvil. Konklusjonen i testen var at produsenten av noen kabler tydligvis ikke hadde greie på det de holdt på med, og burde holde seg til å lage rør slik de hadde gjort i en årrekke.

Jeg har som nevnt vanskelig for å tro at det i så liten grad testes produkter som ikke svarer til forventningene. Samtidig ser jeg ingenting galt i at slike (eventuelle) tester ikke omtales. Ingen er vel spesielt interessert i å lese et blad om produkter som ikke fungerer?
Nå er ikke utsagnet mitt ment som kritikk av Fidelity. Men for å presisere, det jeg sikter til gjelder generelt Hi-Fi blader og bransjen rundt om i Norden, og jeg sikter ikke til noen spesielle aktører. Det at mange produkter fortjener omtale som jeg skrev gjelder produkter som jeg vet finnes der ute som faktisk fortjener oppmerksomhet, og ikke nødvendigvis mine egne.

Det er noen saftige kommentarer til "fargelegginger" her i tråden, -og det at jeg faktisk lever av dette i tillegg med egen bedrift, og det er INGEN hemmelighet. Hva tester angår, og mine egne produkter har jeg ingen grunn til å klage, men det er altså ikke det som er tema. For de som kjenner meg godt her inne, så vet de at jeg har genuin interesse for Hi-Fi generelt og ikke begrenser meg til det jeg selv har "på lager".

Nå skal jeg presisere nærmere hva jeg mener: jeg kjenner mange som jobber i bransjen, enten de driver egne bedrifter eller jobber i kjeder. Og for så vidt også journalister. At det forekommer en kommunikasjon Hi-Fi media og Hi-Fi bransjen er hevet over en hver tvil. Og den kan være nyttig for alle. Det er jo faktisk ikke slik at Thor på Lyric/T.A.A. Import, Hi-Fi Klubben, Geir Tømmervik på OHFC, Soundgarden eller Peter Djordevic på Audiofreaks har noen plikt til å låne ut produkter over disk til Hi-Fi media for test. Det at de gjør det er snarere i deres interesse for å skape omtale rundt produkter, noe som i seg selv er reklame.

Reklamen vil gjøre kunder interessert i å kjøpe produktene hos Hi-Fi forhandlerne. Og det er det Hi-Fi media også lever av: gjennom å selge tester til kunder (kjøperne av blader), i tillegg til annonsekroner. Denne symbiosen, mellom forhandlere og media er faktisk veldig viktig for å få ut informasjon til potensielle kunder, og er med på å holde systemet i gang. Redaksjonen i Fidelity skal faktisk ha ros for at de gir produkter oppmerksomhet -som er viktig for i det hele tatt å nå ut til de Hi-Fi interesserte. Det er spennende lesning, informative bilder og av omhandler produkter som er utilgjengelig av ulike grunner for mange. Jeg kjenner personer som har reist ens ærend på tvers av landet på grunnlag av testene deres for å få sett på produkter som ellers ville vært tilnærmet utilgjengelig på mange måter.

I denne symbiosen, så er det i begge aktørers interesse, forhandlere og media, å ikke "bite handa som gir mat" -hvis man leser "What Hi-Fi?" er det stadig produkter med 2 og 3 stjerner, som får en del pepper. Men det er også et blad med stor markedsposisjon. Er produkter dårlig, kan det gi negative assosiasjoner og dårlig salg for Hi-Fi butikker. Så liten er Hi-Fi verdenen i Norge og Norden. Hvor mange ganger ser man ikke kunder i de ulike forretninger som kun vurderer "best i test" i Lyd&Bilde eller DinSide.no? -det er mange, svært mange kunder som kun styrer etter den informasjonen. Og det kan være vanskelig å få kunden til å forstå at produktet holder mål, og jeg vet at Hi-Fi Klubben, Soundgarden, OHFC, Lyric/T.A.A. Import, NAT m.fl. bruker en del tid på å oppklare dette når man skal forholde seg til "Best i Test" stemplet for å vinne tilliten til kunden. I tillegg så selger "Bet i Test" produkter ofte seg selv uten at det trengs ekstra innsats fra selgeren.


Mvh. Bjørn
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Jeg syns dette var vel talt, Bjørn..
Du er nok inne på en del av det som vi andre også savner..
Noen ganger så må du lese mellom linjene for å se om det kan være antydning til en heller laber test..
For å holde oss til Fidelity som tråden handler om, så skulle de nok hatt litt mer baller, ikke bare trykket det som er positivt..

Litt mer variert stoff hadde heller ikke gjort noe, det er litt mye reprise av gamle slagere som går igjen og igjen, litt nytenkning hadde nok ikke gjort noe..
Skulle kanskje ikke sagt dette, men Håkon Rognlien er en av de få som har gått en litt annen vei og som faktisk har innrømmet at ting har feil eller mangler, selv om han har satt umåtelig stor pris på produktet mht egne ører og kanskje følelser..
Har Fidelity fått en ny medarbeider som tenker litt alternativt.? 8)

Jeg er en av de som virkelig setter stor pris på Fidelity, men samtidig savner jeg litt av det som jeg beskriver over her, også mye av det som, Bjørn, er inne på..
Dette kan ikke og skal ikke ses på som kritikk, men kanskje som et lite spark bak om å våkne litt og lytte til hva vi som lesere ønsker..

Jeg som sitter litt på sidelinjen og ikke kjenner Vdar M eller bjornh, men har lest en god del av de som de har skrevet, føler at jeg på en måte skjønner åssen de er som mennesker bak skribleriene, men kan selvfølgelig også ta feil..
Men jeg føler at de forsvarer sitt territorie og ikke gir den andre "benefit of the doubt" som de burde gjort.?
Har ingen problemer med å skjønne begge sin side i denne saken, sett med mine øyne ;)
Frem med smilet guttær, dette er ikke verdens undergang, dette er kun en hobby vi har :)

Vi skal ikke og kan ikke bruke tester eller referanser som noe annet enn en liten pekepin, når det kommer til stykket så er det våre egne ører som vi bruke, før vi spretter lommeboka eller bruker av sparekontoen.!
Det er kanskje noen som glemmer denne biten.? ::)
Kjell
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Jeg forundres over det alvor kritikken av Fidelity fremføres med. Vidar M og Håkon R har et stort antall ganger fortalt om sin tilnærming til lyd, bransje, musikk og skriving. Ikke fordi de må, men fordi de er opptatt av å spille med åpne kort. Og det de skriver, peker i retning av høy etisk bevissthet omkring egen rolle i forhold til handel og vandel. I tillegg synes jeg de har vært lydhøre for alternative oppfatninger. Alt i alt et par troverdige og sympatiske karer som har hatt en del å fare med for meg som lyd- og musikkinteressert.

Den surheten, mistenkeliggjøringen, mistroen og pompøsiteten på egne oppfatningers vegne som de og Fidelity møtes med fra tid til annen, er uartig, gjerrig og smålig, synes jeg, og det stikk motsatte av en åpen og kritisk undersøkende holdning. Lukkede mishagsytringer kan ikke produsere annet enn skakkjørt lindring for avsenders sure mage. Ikke er det videre morsomt å lese heller.

Noen av oss husker godt Torgnesskars kvalitetsartikler fra Audios glansdager. Jeg lot meg inspirere av opptil flere av dem, og har gjennom egen erfaring med lyd nikket gjenkjennende til hans beskrivelser. Å se hans tanker på trykk vil ikke være meg imot.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Bravo!!! awe. Du skriver som vanlig fantastiske innlegg. Helt enig
 
Ø

Øivind

Gjest
Vil lese om alt som er nytt. (kommet masse kult til Ipod nå ass)

Alt som gjøres/lages uten noen som helst annen grunn, annet enn at det lar seg gjøre, det er det kuleste.

Ikke noe om rør og sånn gammal dritt.

..Også mest mulig om Surround og bildeprodukter, for det er også kjempekult.

Pliiiiiiis, hør min bønn.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det beste med Fidelity er vel kanskje at ikke annenhver side er reklame? Men det kommer vel!
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Øivind skrev:
Vil lese om alt som er nytt. (kommet masse kult til Ipod nå ass)

Alt som gjøres/lages uten noen som helst annen grunn, annet enn at det lar seg gjøre, det er det kuleste.

Ikke noe om rør og sånn gammal dritt.

..Også mest mulig om Surround og bildeprodukter, for det er også kjempekult.

Pliiiiiiis, hør min bønn.
Du kan jo lese Lyd og bilde i stedet for.
Eller Hjemmekino.

Aller helst burde du lese inlegget til awe her, slik at da korrigerer språket ditt i en mer hyggelig retning.

håvard
 
Ø

Øivind

Gjest
Prøvde bare å tydeliggjøre sarkasmen ;)

Edit: Humøret var litt dårlig. VAR og ER 100% enig med awe.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Øivind skrev:
Prøvde bare å tydeliggjøre sarkasmen ;)

Edit: Humøret var litt dårlig. VAR og ER 100% enig med awe.
Jeg burde kanksje lest ironien.
Beklager.

Håvard
 
Ø

Øivind

Gjest
Jeg som skal beklage. Enig i hele ditt svar (Svar #76) og.
 
Topp Bunn