Fenalaars DIY-prosjekter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dette tar sin tid. Fikk sig et par plasser, som måtte få bli helt tørt, før det kunne mattes ned og våtslipes og lakkes om igjen, og så hadde jeg beregna litt for lite metallic og klarlakk, så det ble et par dager hvileskjær mens jeg venta på butikkene åpna igjen...

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En ferdig lakket. Nå skal det få herde til i morgen, så er det avfetting for å få bort limrester fra maskeringstape. Deretter herding til minst onsdag, før den kan få en runde med våtslip med 1200 og 2000-korn, før polering med pasta og polerpute.
    CB86280C-CE75-4B29-9D9F-C44110AC73E6.jpg


    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Avsuget har slurpa i seg noe lakkstøv...
    F92BEA8F-D895-4F12-A885-3E6D161267D5.jpg


    Har plukka ned lakkboksen og gjort klar til polering.

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I helga får prosjekt være prosjekt, og lakken får herde og godgjøre seg i fred. Vi kunne omsider dra på hytta...
    DA436072-C50A-4815-A375-A75FA46F7446.jpg


    Har aldri sett så mye snø her før, og enda har det tina og seget mye i forhold til bildene som hyttenaboen sendte oss i påsken.
    AE2E7784-51EB-4956-A8DD-3B27601CE5BA.jpg

    9769F2D3-BE8B-410E-B41A-923CFDCC2EEE.jpg

    53ED8789-E66D-46F4-818C-21600A1B53F5.jpg


    Johan-Kr
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.188
    Antall liker
    3.061
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Steike ta, det var mye ja !!

    Den skaveln på baksida er jo sånn passe normal, men foran terassen / inngangen var det jaggu mye ja.

    Men du fyre godt da :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nja... har nå gått på ski over taket på gammelbua.... har nok hatt god hjelp av vinden som var...
    Greit med snø ved bua, ja. Verandaen på doen er en meter over bakken, så den haugen ved siden av er om lag 3 meter. På baksida av vedbua er det nok også om lag 3 meter.
    1DE72DA9-9283-4D73-B329-C301BEF0DF92.jpg

    778C76B5-D6C7-4140-B657-7AD1874D34C7.jpg

    58CBAE5F-BFD0-4E58-A276-AB481F07F70C.jpg

    Johan-Kr
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.188
    Antall liker
    3.061
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Basert på bildene her....

    Men lurer litt på hva som foregår på utedoen....
    Ser at taket nesten er fritt for snø jo ???

    Si meg, fyrer de med gass her ?!? :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Svart shingel på taket hjelper på. Det kan selvfølgelig være at det gjærer godt nedi - greit at det er 12v belysning og ikke åpen flamme inne :D

    Har fått inn nye lampetter
    11443515-07C3-452A-827B-913EDB1B0AE0.jpg

    3A9259BA-7D52-4067-890C-9702DAEDD3DB.jpg


    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kaffekrusan og kaffetraktinga blir nok værende. Merker at anlegget er litt puslete...
    6A144F5E-4B25-4B2D-9C78-0871A1541A65.jpg


    Tror jeg må finne på noe her, ja. Koax i Fasett-inspirert kasse, kanskje? Blitt litt heftig pris på coaxene til Seas om en skal opp påmen kurant størrelse.

    Johan-Kr
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.188
    Antall liker
    3.061
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    :)

    Ja ikke akkurat det aller heftigste nei.

    Men så er nå hytta en plass til å nyte roen og stillheten så kanskje greit å ikke ha for mye "skrammel" på kanskje ?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Gikk fort å tømme verandaen og å få fram vedbua og gapahuken. Det fyker rundt gapahuken, så fronten er renblåst.

    Uthuset har jeg ikke gidda å måke fram. Etter at jeg satte inn nytt solcellepanel med regulator, så trenger jeg ikke kjøre aggregatet for annet enn verktøy, støvsuger og vaffeljern. Solcellepanelet leverer nok til alt annet forbruk (lys, lading av telefoner/ipader og drift av ruter), bortsett fra i desember/januar. Forbruk på lys er 12-15w, ruteren drar 10w. Led hjelper på. De gamle lampettene hadde 12V glødelamper på 10W. De nye bruker 2W led, og gir vesentlig bedre lys.

    1744FECE-D50D-40CC-990B-B2536982AFF5.jpg


    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Helt variabelt ut fra værforholdene. Halvbra vær i dag 50-70W. En god sommerdag med knallvær har jeg observert opp mot 250W.

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Skavisjå... 34Ah i dag. Ellers om dagene de siste ukene har den registrert jevnt 3-5Ah, men jeg regner med det er fordi batteribanken er stappfull, så den klarer ikke å trøkke inn mere. 34Ah er antakeligvis det jeg har brukt, for regulatoren registrerte 100% og fload-syklus i ettermiddag. 27Ah forbruk registrert av regulator, pluss at forbruket på inverteren (bl.a. Cpap) går ikke på regulatorens forbrukskurs.

    Etter anvisning fra en del folk på et båtforum, har jeg redusert floatspenning til 13,6V. Standardverdien på float på 13,8 har en tendens til å ta livet av AGM-batterier relativt fort.

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Da er kassene polert opp. Det ble ikke så gæli til første forsøk å være, men det er nok enda litt å hente.
    071E5FCD-042E-424C-A61F-80F499C796C4.jpg


    I morgen blir det innsetting av møbelplugger og liming av frontstoff.

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hei Johan, jeg sendte deg en PM i går...
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Tørkakjøttet;
    Kjempefin finish og tøff farge. Fikk også lyst til å lage noe i knallfarger nå, kjenner jeg. De derre kommer til å gi beskjed at de er heime.
    Og så bare med Bengalack...? Mange uker fra maling til polering? Sliping opp til korning.....? Polérpasta - hvilken?

    Litt flere opplysninger før Brødrene tar knekken på deg.
    BB
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det har gått med en god del tid og arbeid på prøv og feil med dette, og jeg har oppdaget en del feller på den gode gamle måte - ved å plante labbene rett i de.

    Jeg begynte prosessen med å pusse kassene med vanlig sandpapir opp til 180-korn. Skjøter sparkles med epoxy bilsparkel og pusses. Her tror jeg man får bedre resultat ved å slipe ned litt i skjøtene føre en legger epoxysparkel. Jeg brukte så et par strøk heft-og sperregrunn, før jeg la noen strøk spraysparkel. Dette får herde over natta og pusses så med 240, og deretter 400-korn.

    Så avfetting og to strøk arcanol metallgrunning på sprayboks. Denne må herde (minst) over natta før bearbeiding. Slipes fint med 800-korn.

    Så avfetter en og legger farget bengalack spray, minimum 3 strøk. Det kan være en fordel å vente lengre enn 5 minutt mellom strøkene. En må være nøye med å legge tykke nok strøk, så dette flyter, men ikke så tykt at det siger.

    Når bengalacken har fått herde et par timer etter siste strøk, legger en to strøk Effect transparent sølv - her sprayes det først vanrett og neste strøk loddrett. Her er farta avgjørende - for treg i bevegelsene, så siger det. For sakte, så får du for lite lakk og appelsinskall. Ser du at det ikke er dekt nok så det flyter, går du over på nytt. Du skal se at lakken flyter utover. så det er en jevn overflate. Effectsprayen siger jævlig lett, så det kan være en fordel å vente et kvart mellom strøkene. Vent en time eller to før du fortsetter.

    Etter Effect-sprayen, så er det Bengalack sin klarlakk - minst tre strøk. Vente 5 minutt mellom strøkene, men gjerne lengre.

    Får du problemer (sig, støv, annet) med klarlakken, så må du vente et døgn eller mere og så kan du matte den ned med 1200-korn og lakke mer, men pusser du deg ned på effect-sprayen eller bunnfargen, må du gå tilbake og legge om vanlig bunnfarge og så effect og klarlakk. Å pusse mellom lagene kan du ikke gjøre på bunnfargen.

    Når jeg var ferdig med alle lagene med lakk, så venta jeg nesten ei uke, og kikk så på med først 1200 og deretter 2000-korn våtsliping. Så var det polering med polerskiver og så først brun polerpasta fra Biltema tørke over og deretter blå polerpasta.

    Noen feller som ikke var helt åpenbare:
    - Ikke bruk våtsliping på klarlakken for å ta bort skavanker - det siger inn i helvete lett om du bruker våtslip. Bruk tørrsliping. Våtsliping kun før du polerer.

    - Maskering. Lakken må være ordentlig herdet før du kan maskere. Dvs at du må vente nærmere ei uke før du kan maskere oppå noe som er nylig lakket.

    - Slet litt med at dysene kunne gå delvis tett, slik at det ikke blir nok lakk til at det blir tilstrekkelig tykt til at det flyter utover. Her er det overflatespenningen som sørger for en jevn overflate - for lite får du appelsinskall. For mye så siger det. Som noen var inne på tidligere, så er det nok vesentlig enklere å få et godt resultat med en lakksprøyte.

    - Er det for varmt i rommet, så siger det lettere.

    - De har endret dysetyper på spesielt klarlakken. Effectsprayen har en spiss på dysen som kan vris for enten vannrett eller loddrett spredning. Det hadde den første klarlakken jeg kjøpte, men ikke den siste. Den som hadde samme dyse som vanlig Bengalack ga mindre lakk, så der måtte jeg passe på at det ble nok lakk i hvert strøk.

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Skikkelig tøft!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn