Fenalaars DIY-prosjekter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nei. Nettprisene er og ganske hårete, så jeg tror dette er litt ekstra fra lager og slikt.
    De bruker å gi meg beskjed om ting er dyrt, så de ble like overraska som meg. Jeg hørte på når karen ringa og bestilte, og prisen ble det ikke spurt etter.

    Johan-Kr
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Norge er stort sett i ferd med å bli ødelagt for privatpersoner og hobbymekkere av diverse slag.... Om du ikke finner det du skal ha i en pose på Byggmakker, Biltema eller Clas, er man stort sett låst. Uten org.nr. får man ikke kjøpt noen ting, og selv med org.nr. er man henvist til hele pakninger... Så ellers, om det er rørleggerpriser eller elektrikerpriser, så går det nå ut på ett...
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har lagt merke til at det er en del jern- og metall-produkter som har forsvunnet eller er på tur ut av katalogen til Biltema.

    Sveiseapparater, benkmodell platesakser, søyleboremaskiner, sveiseelektroder osv.

    En kompis som er ordentlig pellementmaker klaga fært når han måtte ut på leit etter elektroder til en fornuftig pris.

    Johan-Kr
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er jeg kanskje litt eldre enn gjennomsnittet her... tror jeg hadde den første ClasOhlsonkatalogen en gang på 70-tallet. Da var katalogen stappfull av alskenes hardware av alle typer, merkelige beslag osv.... dagens sortiment er tilpasset "den moderne mannen" som stort sett ikke gjør noe sjøl....:cool:
    Et av de snåle produktene jeg aldri glemmer er Bruzaholms vädur, - faktisk en liten genistrek..... google om du gidder...:rolleyes:
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Et eller annet sted har jeg fortsatt ei lita aluplate jeg kjøpte på CO i Storgata i 1996... Heldigvis har Bauhaus overtatt der CO slapp; får håpe det varer ei stund til.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Litt endret designvalg - jeg har bestemt meg for å lakke kantene, og ikke sette på lister.

    Kanter er ferdiglakket, og undersiden har fått sistestrøket.
    85BD4674-F688-4BB0-BC02-CA5F92EC1D11.jpg


    I morgen står oversiden for tur til et siste strøk,og da skal det være klart til å sette sammen.

    Johan-Kr
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.064
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Du får fortsette å dokumentere her så jeg får tips og triks til jeg skal starte lengre utpå våren her brodersen :)

    Kanskje like greit å lakke kantene.
    Kan kanskje bli en utfordring å få gjæringen på listene tett nok
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Litt av en brødregjeng dere er, må jeg si.....lurer på om noen av foreldrene deres lever ennå, sånn at dere kunne lagt inn en anbefaling om adobsjon. Skulle gjerne vært forpliktet til å henge sammen med dere!

    Artig med sånne møbler som kan bli alt mulig og som kan ombømlerers bare med en eller to fastnøkler. Dette blir fint.

    Bare en liten "ting" jeg må si. Bøk er et at de treslagene som utvider seg og det motsatte. I lengderetninga skjer det nesten ingenting okke som treslag. men i påtversretningene - tangentielt og radielt skjer det ekstremt mye. Spesielt med bøk, faktisk. Faktisk så mye at vi faktisk så mye at vi aldri bruker bøk i skuffer med tradisjonelle pasninger. Derfor fraråder jeg deg å kantliste tverrved med langved - sjansene for at det sprekker den ene eller andre veien er overhengende i bøk. Sånn som du har gjort så langt med skikkelig lakkering, begrenser dette en del, men likevel.

    Vil ikke være sur og grinete gammel gubbe, men håper vi kan være venner om vi ikke blir brødre hvis det blir sånn....

    God helg til dere i den deilige landsdelen som svømmer i skrei , lever og rogn i disse tider.


    BB
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nå er dette eik, men jeg dropper listingen.

    Johan-Kr
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Fenalaar;
    Får skylde på natta eller at jeg hadde bestemt meg for at dette var bøk - utilgivelig for noen, uansett.
    Eik beveger seg på langt nær så mye som bøk, men jeg tipper det er et godt valg.

    BB
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Uansett - da lærte jeg at bøk ska man være forsiktig med :) Da var ikke den dagen bortkasta :)

    Johan-Kr
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Om kantlister bare er for å skjule endeveden, - who cares... det er da bare haifai... eller som faderen pleide si nå han syntes det ble for mye pirk, - " Det er da f@n ikke noen fjøs, heller......"
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Montert fordelingslist under den nederste hylla
    C3A7059D-0E2B-4B79-A8B9-DAD01297663F.jpg


    Å lage 60mm gummipakninger med 20mm hull fra 2 mm gummi var ikke helt enkelt. Å skjære det innerste hullet med skalpell ble bare tøv.

    Litt grubling kom på en løsning - klemm gummipakninga mellom to treplater og borr igjennom med 20mm bor, før man skjærer ytterkanten.
    CC0AA46D-8168-4C64-A567-F2CB3F9E15C9.jpg

    ABDC315D-D04B-411C-8F07-14F0EC61A5B9.jpg

    B01D3C6D-E185-4A81-BB7F-1BFA36522965.jpg


    Ferdig gummipakning
    6433CB1B-E67D-4745-ABFB-D9679B0F4C90.jpg


    Johan-Kr
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Funker det der og, - men hullpipe er nok riktig verktøy..... men - Biltema har bare opp til 10mm, så da blir det dyrt......
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Da kommer vel forurensingsmyndighetene og tar meg :p

    Johan-Kr
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En bit 20mm stålrør som kvasslipes i enden gjør nok nytte.... for enkeltstående bruk går det sikkert med en bit kobberrør også..... :cool:
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Stålrør innkjøpt, slipt og tatt i buk. Funka relativt greit, men hullet blir ørlite trangt. Det går greit å trimme til.

    Fant 60mm hullstans som hadde passa til den ytterste rundingen og. Prisen på over 1500 spenn vart litt drøy.

    Johan-Kr
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    https://www.hifisentralen.no/forume...335552561-fikk-lyst-pa-nytt-rack-dsc00399.jpg

    Min løsning mtp vibrasjon mot plate/hylle. Topp platen har ikke gjennomgående gjengestang, den stopper ett stykke opp i selve plata litt før den når opp til undersiden på platen. Eneste kontakten blir da mellom topplaten og o-ringen øverst på gjengestanga. Alle hull er laget litt romslige for å unngå mest mulig kontakt med hylle platene som hviler mest mulig på o-ringene. Det hjelper godt på med en vinyl snurrer som veier 60 kg på toppen. Racket er meget stabilt.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    På bildet så er gjengestanga ikke så langt opp som den skal være.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Testmontasje
    Vis vedlegget 569786

    Må nok ta meg en liten runde å kappe ned beina med 10-15 cm.

    Johan-Kr
    Bruker du 28 eller 40 mm tykke plater? Antar 28 mm, i så fall ville jeg limt på 4 mm bitumen under hver av de (men ikke helt ut til endene), og kanskje ikke den øverste dersom du ser underdelen av de fra lytteposisjon.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er standard Biltema benkeplater, men foreløpig skal de slippe bitumen under.

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Har bevilget meg ei slik ei på salg. Ei hobbysag, men parallellanlegget virket litt fastere i fisken enn grønn Bosch. Vesentlig mere knotete å justere enn ei DeWalt, men til så vidt over fjerdedelen av prisen klager jeg ikke om jeg bruker litt mere tid på å stille inn.
    DCEF2B8C-5EB2-49F7-9E7D-E9A8233F0872.jpg


    Så er det spennende om dette puslespillet går ihop - Her er det vinkler og skråskjæring i «hauet og ræva» som vi sier... Er ikke helt ferdig med å skjære sideplatene - front og rygg skal tiltes inn mot toppen.
    4C6CDFA3-38FA-4CC9-935B-20243C0C7458.jpg


    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Neppe denne, siden den har filterinstanser for finstøv. Det er mulig at gass-filtrene har funksjon, men jeg tenker håndvask er beste løsninga ;D

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Litt mekking på en MacBooken til onkelungen. Totalt kaputt batteri, og da klarer ikke Macen å finne ut at den er tilkoblet strøm (noe logikk som ikke er hel frisk). Dermed nekter den å ta oppdateringer.

    Å få tak i nytt batteri til denne var ikke helt rett frem - ikke på lager i Norge, og Apple vil ikke selge meg deler. Jeg fikk bestilt hos en norsk butikk, men det tok 5 mnd før de fikk det inn til seg - å få sendt LiIon-batterier er ikke rett fram. De må i båtfrakt. Noe lignende problem hadde jeg med å fikse batteri til macen til naboen - det fant vi tak i hos Applestore i USA, men da brukte vi Magnum for å få det over dammen. Tok nesten en måned.

    Ikke heelt originalt, vel?

    72E9D639-9790-479E-A368-860ADC259454.jpg

    1C256B1D-A31F-43D6-97F6-3F5DEF9D1B92.jpg


    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Beregningene ser ut til å stemme veldig bra...
    7C9D3FCF-367F-4A98-A405-D8AE21DE4039.jpg

    Front, rygg og side er bare stilt opp for å sjekke at alt stemmer i hop, og sideplatene skal ha to skråskjæringer på.

    Nå er det dags for å lage hullene i fronten. Var på den lokale byggevaren for å handle inn en bunke betongborer til karene på jobb, og observerte litt større hullsager enn det Biltema og Clasern fører. De hadde 140mm og 152mm. Jeg trenger 145mm til bassene. Bare å mekke fresjigg...

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Må ta det litt stykkevis og delt for å være sikker på gode sammenføyninger.
    6B5D832F-12A1-4E45-88BA-F1EE4AA10490.jpg


    Johan-Kr
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det er gøy når ting og tang passer sammen som planlagt.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ser veldig bra ut.
    Har nok ikke bladd langt nok tilbake i tråden, så jeg må spørre: Hva skal det bli når de er ferdige?
    Flexy-en ble fin. Hadde en sånn en gang i verden selv, men da bare tre bein. Du har tatt det et steg videre. :)
    Forresten, er det Kef Reference two du har der?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn