... så lenge forsterker og høyttalere henger med, heheMen å endre amplitude kan også være å dra opp volumkontrollen... det endrer jo ikke på fasen.
... så lenge forsterker og høyttalere henger med, heheMen å endre amplitude kan også være å dra opp volumkontrollen... det endrer jo ikke på fasen.
Har ikke type kabler noe å si?Må si meg enig her. Jeg var en gang en sånn målenisse som higet etter at den siste halve dB i avvik skulle høvles vekk med DSP. Det er ikke helt sammenlignbart med kabelvanviddet, men begge de to tingene har en tendens til å styre fokuset vekk fra andre, viktigere ting.
Type kabler har noe å si, men det er ingen direkte ytelsesmessig grunn til at det skal være veldig dyrt.Har ikke type kabler noe å si?
Det var synd nå som jeg har brukt 7 sifferet beløp på kabler..
Vis vedlegget 749875
Dersom du har en forsterker med veldig liten utgangsimpedans blir det der en kjedelig seanse.->Snickers.
Det er helt sikkert riktig og høyttaleroppsett med og uten delefilter er nok ikke den greieste lasten samt at jeg vil anta at det oppstår store variasjoner i spenning vs strøm / fasevinkler opp igjennom frekvensområdene samt man normalt har et kaos av frekvenser som opererer samtidig.
Basically det samme som du skriver.
Mulig jeg kobler opp et scop mellom forsterker og høyttaler og forsterker en dag og sjekker litt U vs I kurver.
Ja, dette er vel først og fremst synd for deg. Du må jo gjerne bruke pengene dine på det du vil, men jeg vil jo anbefale deg å ta deg en lytterunde til andre for å høre hva de får til.Har ikke type kabler noe å si?
Det var synd nå som jeg har brukt 7 sifferet beløp på kabler..
Det er det jeg har gjort. De med ren strøm låt stort sett best oppover i frekvens. God jordkabel er viktig, støy velger letteste veien..Ja, dette er vel først og fremst synd for deg. Du må jo gjerne bruke pengene dine på det du vil, men jeg vil jo anbefale deg å ta deg en lytterunde til andre for å høre hva de får til.
Du som kan teorien. Er det noe teoretisk som tilsier det skal hjelpe med gode kabler? Solidcore, sølv, ekstra god jordkabel?Type kabler har noe å si, men det er ingen direkte ytelsesmessig grunn til at det skal være veldig dyrt.
Har du kjøpt 20.7 av Øyvind?Ja, dette er vel først og fremst synd for deg. Du må jo gjerne bruke pengene dine på det du vil, men jeg vil jo anbefale deg å ta deg en lytterunde til andre for å høre hva de får til.
Hvi du ser på blokkdiagrammet for et IIR-filter blir det kanskje litt klarere. Blokkene merket z-1 er forsinkelser. De mater tilbake til signalet og summerer inn signalverdien for en og to perioder siden. Den nye signalverdien går til minnet, and repeat. Feedbacken gir en hale av utklingning etter den første signalverdien. Signalet som går gjennom påvirkes både i amplitude og tid. Man kan ikke endre det ene uten å endre det andre.Ja, og det er vel der kunnskapen min skorter.
Hva er det matematisk som gjør at en økning av signal gir endring i fase.
Absolutt, kabler er impedans mellom avsender og mottaker. Dette er et eget fag. Men når man beregner en tapsfri overføring trenger man ikke en superleder i mellom, det holder at kabelen har såkalt riktig karakteristisk impedans.Du som kan teorien. Er det noe teoretisk som tilsier det skal hjelpe med gode kabler? Solidcore, sølv, ekstra god jordkabel?
Kommer an på hva du mener med «gode» kabler. Det finnes en tråd eller femten om det også:Du som kan teorien. Er det noe teoretisk som tilsier det skal hjelpe med gode kabler? Solidcore, sølv, ekstra god jordkabel?
Sliter med samme som OMF.Hvi du ser på blokkdiagrammet for et IIR-filter blir det kanskje litt klarere. Blokkene merket z-1 er forsinkelser. De mater tilbake til signalet og summerer inn signalverdien for en og to perioder siden. Den nye signalverdien går til minnet, and repeat. Feedbacken gir en hale av utklingning etter den første signalverdien. Signalet som går gjennom påvirkes både i amplitude og tid. Man kan ikke endre det ene uten å endre det andre.
Vis vedlegget 749883
Infinite impulse response - Wikipedia
en.wikipedia.org
Til sammenligning, et FIR-filter:
Vis vedlegget 749885
Det summerer bare fremover i tid. Minnet etterfylles bare med ferske signalverdier. Det er ingen feedback, og man kan separere amplitude og tid om man vil ha lineær fase.
Finite impulse response - Wikipedia
en.wikipedia.org
Det er nok ganske riktig observert, ja.Resten er som et eget fag med dyp mattematik om en skal forstå alt.
Har dårlig erfaring med å fjerne jording, men hele systemet må kanskje være lagt opp til det.Absolutt, kabler er impedans mellom avsender og mottaker. Dette er et eget fag. Men når man beregner en tapsfri overføring trenger man ikke en superleder i mellom, det holder at kabelen har såkalt riktig karakteristisk impedans.
Når vi ser på solid core vs multi strand så er dette noe som begynner å bety noe i MHz-området. I audioområdet finnes det mange hypoteser, og mange er veldig skråsikre, men jeg tror det fortsatt ligger 100 000 USD og venter på den som kan plukke slikt i en blindtest.
Det samme gjelder i stor grad sølv, selv om sølv også har en annen interessant egenskap, nemlig at oksidert sølv leder strøm bedre enn oksidert kobber. Men igjen, dette er ting som kan bety noe i helt andre miljøer, og ved helt andre frekvenser og ikke minst kabellengder.
God jording er ikke dumt, men det finnes mange ideer om hvordan man forholder seg til jord i en signalkjede. Noen av ideene som brukes her er rene katastrofer, mens andre igjen er meget velfungerende og gjør deg fullstendig uavhengig av jord. Sjekk gjerne tråden om differensielle inngangstrinn, det er garantert en øyeåpner for over 90% av hele bransjen (inkl PA-bransjen). Her syndes det forferdelig mye rett og slett, ikke bare fordi man ikke helt forstår å inkludere alle effekter samtidig, men også fordi ulike elektriske systemer fra land til land er tenkt annerledes i funksjon og forholder seg annerledes til jord, ja til og med ulike systemer i samme land. Det er egentlig bare å gjøre seg uavhengig av elektrisk jord som er fullstendig universelt og uten problemer. Men det må gjøres i kretsen, og ikke i kablene. Er kretsen feil kan du ikke rette det opp i kablene etterpå.
Du bør kanskje også gjøre oppmerksom på at den ene verdien som ofte oppgis for karakteristisk impedans er en asymptotisk grenseverdi for uendelig høy frekvens. Den karakteristiske impedansen er den impedansen (motstanden) kilden «ser» mellom lederne i en uendelig lang, uterminert kabel. Ved audiofrekvenser er karakteristisk impedans helt uinteressant, siden den er tilnærmet lik uendelig mange ohm for lekkasjestrømmen mellom pluss og minus i en kabelstump på et par meters lengde. Signal- og høyttalerkabler er ikke impedansematchede grensesnitt, og er ikke ment å være det.Absolutt, kabler er impedans mellom avsender og mottaker. Dette er et eget fag. Men når man beregner en tapsfri overføring trenger man ikke en superleder i mellom, det holder at kabelen har såkalt riktig karakteristisk impedans.
Jeg må si jeg aldri har lagt merke til dette spesifikt, men jeg har jo selv implementert dette med egne kurser og solide nettkabler, begge deler litt ekstra dimmensjonert så da sover man i grunn godt om natta. Men dette koster jo småpenger.Det er det jeg har gjort. De med ren strøm låt stort sett best oppover i frekvens. God jordkabel er viktig, støy velger letteste veien..
jeppHar du kjøpt 20.7 av Øyvind?
Kommer langt med det. Føler alt med strøm har større betydning enn både signal og høyttaler kabler.Jeg må si jeg aldri har lagt merke til dette spesifikt, men jeg har jo selv implementert dette med egne kurser og solide nettkabler, begge deler litt ekstra dimmensjonert så da sover man i grunn godt om natta. Men dette koster jo småpenger.
Jeg søkte noe som var litt mer laidback enn hornoppsettet jeg hadde, og kjøpte et par 3,7 og fant noe av det jeg var på jakt etter.
MG er bra, har hørt de fleste siste modellene.
Akkurat 20.7 er bassen endret til det nagtive, men ser ut til du har kompensert godt for det.
Får du vanlig elementer til å holde følge med MG?
Har du tett kasse?
3,7 til Øyvind kan du peke hele scenen og pinpointe hver artist og det er vel oppløsning MG er kjent for?Jeg søkte noe som var litt mer laidback enn hornoppsettet jeg hadde, og kjøpte et par 3,7 og fant noe av det jeg var på jakt etter.
Kjøpte deretter 20,7.
Originalt - med passive delefilter - så er det en høyttaler som maler med enormt bred pensel og som mangler veldig mye på presisjon, oppløsning og også holografi (selv om store transducere og slake filter gir en form for magisk holografi).
Aktivt delt, med et bra bass-system i bunn så blir et en helt annet høyttaler.
Selvsagt holder bass-systemet følge med MG - det spiller jo tørrere enn noe annet. Det er lukket kasse på elementene.
Elektromagnetisk luftbåren støy må ikke til jord for at det skal holde seg unna elektronikken inni et chassis (faradaybur). Det holder at selve boksen leder disse feltene på utsiden av chassiets vegger slik at de ikke slipper inn i chassis.Har dårlig erfaring med å fjerne jording, men hele systemet må kanskje være lagt opp til det.
Chassiet er faraday bur så støy må vekk, det må være fordel å få det til jord?
Selvom det er støy i MHz området, forringer ikke det frekvensene innenfor det hørbare?
Tastatur skrev av seg selv før ferritt kom på kablen, men er kanskje utenfor hørbar frekvens de opererer.
Kabler må man ha!Har ikke type kabler noe å si?
Det var synd nå som jeg har brukt 7 sifferet beløp på kabler..
Hadde klasse d forsterkere hvor det var bryter på chassiet jord, et eller annet negativt skjedde når jeg svitsjet av!Elektromagnetisk luftbåren støy må ikke til jord for at det skal holde seg unna elektronikken inni et chassis (faradaybur). Det holder at selve boksen leder disse feltene på utsiden av chassiets vegger slik at de ikke slipper inn i chassis.
Med andre ord så vil støyen komme inn på en side av chassis, følge chassisets vegger og fortsette på andre siden.
Dette gjelder både høye og lave frekvenser. Det mange ikke er helt klar over er at høye og lave frekvenser skjermes ikke like effektivt av alle typer materialer. Kobber er bra for høye frekvenser, og jern/stål-legeringer er bra for lave frekvenser og støy fra trafoer etc.
Støy i MHz området kan absolutt skape problemer i det hørbare audio-området. Ikke fordi det er hørbart i seg selv, men hvis elektronikken "tvinges" til å reagere på MHz støy så kan den begynne å oppføre seg ulineært i audioområdet også. Spør meg hvorfor jeg vet dette...
Svaret står vel egentlig i første innlegg.Fase var visst vanskelig å forstå, men hva eksakt trenger man å forstå for å overføre det til noe som kan ha praktisk betydning for lydkvalitet?
De 3.7 er vel mine gamle.3,7 til Øyvind kan du peke hele scenen og pinpointe hver artist og det er vel oppløsning MG er kjent for?
De er tamme på dynamikk og krever volum for å våkne. Får du f.eks «normal» lyd om lyden fra tv spilles på de? Mulig du er kvitt er problemene med aktiv deling.
Det er ingen selvfølge å sammenføye MG og bassere sømfritt, er subbene dine usynlig til MG har du vært flink.
Spennende..De 3.7 er vel mine gamle.
Med aktiv deling og Audiolense så blir de en helt annen høyttaler.
Jepp, EGD er det jeg oftest tyr til.Svaret står vel egentlig i første innlegg.
Er vel først og fremst dette med løpetidskorrigering av drivere samt steilhet på delefiltre og hvordan det dreier fase.
Angående rom så står det litt her på REW sin side.
Kult, har han de nede i kjelleren?Spennende..
Jeg mener 30.7 han kjøpte de fra mala
Foreløpig. Han flytter om dagen fordi han vil ha mer luft rundt høyttalerne.Kult, har han de nede i kjelleren?
Helt enig når det gjelder aktiv deling. Spesielt 3-veis Magnepan har godt av det.De 3.7 er vel mine gamle.
Med aktiv deling og Audiolense så blir de en helt annen høyttaler.
Bruk 6kr på en mikrofiberklut, så er du i målHar ikke type kabler noe å si?
Det var synd nå som jeg har brukt 7 sifferet beløp på kabler..
Vis vedlegget 749875
Det er motsatt av hva de fleste sier. 20.7 begynner det å få en følelse av dynamikk.Helt enig når det gjelder aktiv deling. Spesielt 3-veis Magnepan har godt av det.
Litt rart at man opplever at Magnepan krever volum for å låte bra. Min opplevelse er stikk motsatt - de er egentlig best på middels til lavt volum.