Fantastiske Cayin`s vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Så den videoen for et par dager siden, vanvittig flott forsterker.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.903
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hei venner :)
    Hva får dere av levetid på rørene i deres forsterkere?

    Jeg har vært gjennom et par runder med bytter her. Først de originale som jeg ikke vet antall timer på. Varte 10-12 mnd i mitt eie, vet ikke timer før det.
    Fikk da på en "åtter" med KT88 fra PM (Golden Dragon) som gikk 816 timer og 55 minutter. (mai-21 til april-22)
    Først røyk ett og så ett til. De avgikk med døden ganske så udramatisk. Kanskje et lite plopp og så merket jeg det på at bias-meteret ikke ga utslag ved justering.

    Så ble det Psvane HiFi UK KT88 fra april-22 til mars-24 hvor det ene fikk litt ploppefeber. Type plopp-borte og plopp-tilbake, så manglende utslag på bias igjen.
    Bare 573 timer og 5 minutter på dem. Spiller mindre nå enn i førsten, der altså. Redd for å slite dem ut, sikkert.

    Jeg synes dette er litt raskt, hadde håpet og trodd i alle fall 1500 timer ut av dem.
    Derfor mitt spørsmål, hvordan er dette hos dere?
    Spiser CS-100a litt rør? Har jevnlig sjekket bias og den er alltid innafor. Høyttalerne mine (Dynaudio Confidence C1) har lav følsomhet og er 4 Ohm (bruker 4Ohm-utgangen), men spiller ikke veldig høyt, og vet ikke om det betyr mer rørforbruk heller.
    Siden det går åtte i slengen så er det i overkant av driftsutgifter med et sett hver 12-24 mnd. Ikke de billigste rørene disse KT88.

    Takknemlig for innspill, erfaringer, eller kjeft om det trengs 😅

    Har 1750 timer på NOS Raytheon BH7A, 1750 timer på Psvane 12AU7 (...og et sett NOS Brimar CV4003 på posten nå) og 1500 timer på NOS RCA6SN7.
    Hører ikke noe unoter fra noen av dem. Smårør går jo an å leke litt med, ikke samme utgiften som en pakke KT88.

    mvh
    CAYINSkjermbilde 2024-03-18 173229.jpg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Hei venner :)
    Hva får dere av levetid på rørene i deres forsterkere?

    Jeg har vært gjennom et par runder med bytter her. Først de originale som jeg ikke vet antall timer på. Varte 10-12 mnd i mitt eie, vet ikke timer før det.
    Fikk da på en "åtter" med KT88 fra PM (Golden Dragon) som gikk 816 timer og 55 minutter. (mai-21 til april-22)
    Først røyk ett og så ett til. De avgikk med døden ganske så udramatisk. Kanskje et lite plopp og så merket jeg det på at bias-meteret ikke ga utslag ved justering.

    Så ble det Psvane HiFi UK KT88 fra april-22 til mars-24 hvor det ene fikk litt ploppefeber. Type plopp-borte og plopp-tilbake, så manglende utslag på bias igjen.
    Bare 573 timer og 5 minutter på dem. Spiller mindre nå enn i førsten, der altså. Redd for å slite dem ut, sikkert.

    Jeg synes dette er litt raskt, hadde håpet og trodd i alle fall 1500 timer ut av dem.
    Derfor mitt spørsmål, hvordan er dette hos dere?
    Spiser CS-100a litt rør? Har jevnlig sjekket bias og den er alltid innafor. Høyttalerne mine (Dynaudio Confidence C1) har lav følsomhet og er 4 Ohm (bruker 4Ohm-utgangen), men spiller ikke veldig høyt, og vet ikke om det betyr mer rørforbruk heller.
    Siden det går åtte i slengen så er det i overkant av driftsutgifter med et sett hver 12-24 mnd. Ikke de billigste rørene disse KT88.

    Takknemlig for innspill, erfaringer, eller kjeft om det trengs 😅

    Har 1750 timer på NOS Raytheon BH7A, 1750 timer på Psvane 12AU7 (...og et sett NOS Brimar CV4003 på posten nå) og 1500 timer på NOS RCA6SN7.
    Hører ikke noe unoter fra noen av dem. Smårør går jo an å leke litt med, ikke samme utgiften som en pakke KT88.

    mvh
    Vis vedlegget 1007006
    Jeg har tenkt på mine rør (ikke Cayin), men mangler timeteller, så jeg har ingen anelse. Jeg kjører 6550, og har nok en del timer på de, selv om jeg er ganske kjapp med å skru av.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.544
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en CS150 som jeg ikke har byttet KT150-rørene på enda, så de må ha stått på i snart 10.000 timer (mye barne-tv). Inngangsrørene har jeg byttet to ganger på 3 år (eller der omkring)
     

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    Merker man ikke tap av lyd når rørene har mange timer?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.903
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Merker man ikke tap av lyd når rørene har mange timer?
    Det er nok som mange andre hififorskjeller litt vanskelig å høre når man ikke vet om det.
    Mine har bare stoppet å virke og ikke virket dårlig.

    Vil tro at de vrenger mer når de nærmer seg døden, men til og med når jeg kun har tre virksomme rør på en side så er det ikke (spesielt) merkbart.

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.903
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har en CS150 som jeg ikke har byttet KT150-rørene på enda, så de må ha stått på i snart 10.000 timer (mye barne-tv). Inngangsrørene har jeg byttet to ganger på 3 år (eller der omkring)
    Heftig spilletid, da! 5 årsverk musikk der altså 😎😎👍
    Et årsverk (7,5 timer x 21 dager x 12) er ikke mer enn 1950 timer i året.

    mvh
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.544
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Heftig spilletid, da! 5 årsverk musikk der altså 😎😎👍
    Et årsverk (7,5 timer x 21 dager x 12) er ikke mer enn 1950 timer i året.

    mvh
    Står jo på ganske så mye.
    Barne-tv, serier, Liverpool...Ja, noe musikk blir det jo også :D
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ikke det mest «perverse» jeg har sett/ lest på dette forum, for å si det sånn 😊
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.903
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Men sånn helt ærlig, og bortsett fra at jeg holder oversikt på rørtimer, er det bare å trekke på skuldrene og kaste
    tusenlapper på forhandlerne som selger rør?
    Ryker jo fort på en 8-10-12 tusen for enda et nytt sett effektrør. 🙈😐
    Jederlaben skal i alle fall ha for at jeg fikk et nytt rør gratis 👍
    Den andre forhandleren har vært mindre imøtekommende så langt.

    mvh
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Den korte levetiden virker litt pussig, gitt at rørene egentlig ikke drives så hardt. 80W er jo et stykke fra hva 4 x KT-88 kan yte som max.

    Det ideelle hadde kanskje vært å handle inn en oktett NOS-rør og se hvor lenge de varer, men siden kostnadene er det springende punkt her....
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.903
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Enig @JMM F.eks Octave V70SE opplyser 2x70w @4ohm på stusslige 2 stk KT88 pr kanal.

    Tja, kost og kost. Er vel mer at jeg rister på hodet til meg selv noen ganger og tenker på om jeg kunne fått fatt i en bra klasseA amp til de samme pengene som jeg har brukt til nå. Ikke like gøy kanskje. 😁😅
    Kanskje @nat har noen innspill til rørforbruket?

    mvh
     

    Solmyr

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2010
    Innlegg
    36
    Antall liker
    28
    Markedet for rør er jo for tiden litt på selgers side prismessig har jeg inntrykk av, hvilke rør bruker dere på deres Cayin hvis ikke dere bruker de originale? Jeg tenker nok mest på KT88 erstatninger. Er det AliExpress som er stedet å kjøpe nå?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Solmyr

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2010
    Innlegg
    36
    Antall liker
    28
    Jeg har forresten en CS100A og kommer ALDRI til å kjøpe transistorer igjen! Tror jeg...
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn