Fantastiske Cayin`s vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lokie

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Antall liker
    146
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Er ikke a88t grei @Lokie?
    Joda, men dette er en Spark/Cayin A-88T fra begynnelsen av 2000 tallet med "sjarmerende" skjønnhetsfeil ( Type bulk etter ublidt møte med posten) også heller utslitt fjernkontroll . Virker bra men kunne ønsket meg litt mer power når eg skrur litt opp. Men i og med at eg liker lydbildet så vurderer eg en nyere Cayin.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.965
    Cundis : "Man lurer jo på hvor bra storebrødrene er, men mer enn dette trengs ikke!"

Gjør deg selv en tjeneste - ikke hør på Soul 170i. Det gjorde jeg - og gikk på en smell. :)

Lokie

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Antall liker
    146
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Cundis : "Man lurer jo på hvor bra storebrødrene er, men mer enn dette trengs ikke!"

Gjør deg selv en tjeneste - ikke hør på Soul 170i. Det gjorde jeg - og gikk på en smell. :)
    Såpass 🤔 Da oppfordrer eg deg til å høre på Pearl 30i også, så du kan legge ut Soul 170i billig på brukten etterpå 😜 Eventuelt bare gi meg ein melding i innboksen 😂 Den ser jo griselekker ut.

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    550
    Sted
    Stockholm
    Rart om de kom slik da. Det runde røret minner meg om en kinesisk KT88 variant jeg har, Golden Dragon. Men de litt mer kantete ser Russisk ut. Elektroharmonix osv
    Jeg kjøpte den brukt, men fikk inntrykk av at det var rørene som fulgte med når den var ny. Bare spilt med ett år, og ble etter kort tid bytta til EL34 på den. Så disse er nesten som nye å regne. Pytt, det spiller meget bra, klarer ikke å peke ut noen problemer annet enn at det ene røret ser anderledes ut og har litt mer blåglød.

Har liggende helt nye JJ EL34 II som jeg skal sjekke ut snart, men tviler på at jeg liker de bedre enn KT88.

@Lokie har du sammenliknet din a88t med dagens modeller?

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.965
    Såpass 🤔 Da oppfordrer eg deg til å høre på Pearl 30i også, så du kan legge ut Soul 170i billig på brukten etterpå 😜 Eventuelt bare gi meg ein melding i innboksen 😂 Den ser jo griselekker ut.
    Ikke tale om! :) . Pearl er griselekker, men jeg har rett og slett ikke bruk for de ekstra wattene - lettdrevne høyttalere. Kjører stort sett på triode (75w).
    Men lekker er den! Hadde en cs 88 før og rullet endel 88 rør på den. Psvane og AJ var ikke bra, syntes jeg. Fikk tak i 4 KRON (EAT). De koster det hvite ut av øyet, men jeg fikk dem til en god pris og gudhjelpe som det låt! Dessverre tok alle kvelden i løpet av et halvt år. Dyr moro, men herlig så lenge det varte! Det er med andre ord svært mye å hente på å rulle 88-rør på cayin.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.293
    Torget vurderinger
    2
    Hadde rørforsterker i 15 år og aldri opplevd at et rør røk. Tung Sol effektrør 6550/kt120 stort sett og Emissionlabs 300B. Men jeg lot aldri forsterker stå på unødig

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.965
    har heller ikke opplevd så ofte at rør ryker. De omtalte eat rørene var nok ikke helt patente. Men for en lyd. De regnes jo som state of the art og koster deretter. Men hvorfor de takket for seg aner jeg ikke. Kanskje de ikke likte musikken min?

Lokie

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Antall liker
    146
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    har heller ikke opplevd så ofte at rør ryker. De omtalte eat rørene var nok ikke helt patente. Men for en lyd. De regnes jo som state of the art og koster deretter. Men hvorfor de takket for seg aner jeg ikke. Kanskje de ikke likte musikken min?
    Ikkje din feil de hadde så dårlig musikksmak at gløden slokna 😜 ;) Men kjipt når du hadde funnet nåke som funka bra.

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    550
    Sted
    Stockholm

Hehe takk for advarselen! Da skal jeg ikke gå i den fella. 😁

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.414
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    CS-100A burde vel låte tilnærmet likt dog med mer power. Ulempen er enda flere rør som må kjøpes-Og matches.
    Flere må kjøpes, ja. Men trenger heldigvis ikke matches. Noe fint får vi med individuell bias på alle åtte. 😊
    mvh

Dharmabum

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    1.682
    Torget vurderinger
    14
    Flere må kjøpes, ja. Men trenger heldigvis ikke matches. Noe fint får vi med individuell bias på alle åtte. 😊
    mvh
    Det er en fordel med gode måleverdier og parvis match ved individuell biasjustering. I en push pull krets er det par med rør som danner en komplett sinuskurve.

Sist redigert:

empty

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Antall liker
    24
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    2
    Nå har hifi-interessen og musikkgleden sakte kommet tilbake etter å ha vært på lavbluss noen år. Har gått igjennom hva jeg husker å ha hatt, så langt det er mulig etter å ha vært sterkt angrepet av ocd og byttekløe. Cayin har jeg hatt mange gode opplevelser med og har fulgt dem siden Morten (NAT) fikk importen i gang i forrige årtusen. Husker godt monotrinnene med 845. De gjorde inntrykk😊. Dengang var de alt for dyre for meg, men kjøpte etterhvert modellen over, den med 805-rør. Sinnsykt bra på Avantgarde. Har hatt flere bokser innom i kortere og lengre tider, og har alltid likt Cayin godt. Nok til å kalle meg venn🥳.
    En av de forsterkerne jeg angrer på at jeg har solgt, var hodetelefonforsterkeren. Har hatt et halvåpent øye på bruktmarkedet noen år og plutselig åpenbarte etterkommeren seg på en svensk side. Jeg slo til med en gang.
    HA-1A mk.2 er et faktum i hylla hjemme. Dette er et stykke vakkert hifi-komponent.
    Vakker, velspillende, og mer fleksibel enn forgjengeren. Gleder meg til å teste litt forskjellige rør fremover.
    Med den melder jeg meg inn som venn🤗.
    IMG20250418134155.jpg

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.879
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Ett teknisk spørsmål til dere som har peiling på rør. Jeg har en CS-6PH riaa som jeg per idag bruker sammen med min allnic aut-2000 sut på MM inngang det er så og si helt støyfritt :)
    Men prøvde og koble opp den igjen uten Sut på MC inngangen da var det høy susing i Ht vid volym pådrag noe det ikke var innen/før jeg begynnte bruke Sut.
    Er det noen av rørene som skaper denne susingen? har nå ingen rør og prøve bytte med, men kan det være inngangs rørene 12AT7 eller likeretter røren RCA 22DE4 som jeg isf skal prøve og byttet først?
    På MM posisjonen har jeg ett par Mullard Nos til info.
    1645201114294929.png

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    4.940
    Torget vurderinger
    6
    Ett teknisk spørsmål til dere som har peiling på rør. Jeg har en CS-6PH riaa som jeg per idag bruker sammen med min allnic aut-2000 sut på MM inngang det er så og si helt støyfritt :)
    Men prøvde og koble opp den igjen uten Sut på MC inngangen da var det høy susing i Ht vid volym pådrag noe det ikke var innen/før jeg begynnte bruke Sut.
    Er det noen av rørene som skaper denne susingen? har nå ingen rør og prøve bytte med, men kan det være inngangs rørene 12AT7 eller likeretter røren RCA 22DE4 som jeg isf skal prøve og byttet først?
    Vis vedlegget 1115121
    Er støyen der når du kobler ut platespilleren ifra CS-6PH? Ellers så er det bare å komme innom meg. Jeg har CS-6PH på demo.

MFA

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Antall liker
    2.421
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 1115121
    I flg info på nett så går lyden i mc først gjennom 2 6922 rør. Disse kan støye litt. Kan du justere mc gain bør du prøve å å endre på denne så den blir optimal mot gain i pickup.

mvh Atle

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.879
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    I flg info på nett så går lyden i mc først gjennom 2 6922 rør. Disse kan støye litt. Kan du justere mc gain bør du prøve å å endre på denne så den blir optimal mot gain i pickup.

mvh Atle
    Takk for kjapt svar Atle :) det og justere gain hjelper ikke sus lyden kommer likevel når volymen skrus opp, da kansjke det bør bytes MC rør. Dette var ikke noe som var når den var ny og tiden fremover.
    Om lyden går gjennom 6922 også når Sut på mm inngang brukes? er det mulig dem fått kjørt sig en del:rolleyes:

• Liker
    Reaksjoner: MFA

MFA

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Antall liker
    2.421
    Torget vurderinger
    1
    Du bor jo midt i smørøyet! Et par støysvake 6922 bør kunne la seg ordne selv i påsken.

God støyfri påskehilsen

Atle

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvis CS-6PH kan bruke PCC88 i stedet for 6922 (kanskje @nat kan svare på det?) så ville jeg anbefale å teste et par slike. De har i utgangspunktet en glødestrøm på 7V vs 6.3V for 6922, men er ofte/som regel drop-in replacement kompatible.

Funker det så er fordelene at de vil vare lengre fordi de kjører på lavere glødestrøm enn spec tilsier (og de har svært lang levetid i utgangspunktet), låter minst like bra og at man ikke trenger en dritfeit lommebok for å handle gode NOS rør.

Min EAR 868L bruker to PCC88, men kan også bruke ECC88/6922. Til den har jeg handlet PCC88 fra Siemens-Halske, Philips, Matsushita og Telefunken - alle til priser under det et par nyproduserte Ecc88 går for. Dette fordi de er langt mindre utbredt og dermed mindre etterspurt og de finnes fremdeles i stort antall i forhold til NOS ECC88.

Sjekk Watford Valves og Langrex, som per akkurat nå har matchede par Matsushita og Philips til £30-32 (Watford) og Mullard til £30/stk (Langrex).

Sist redigert:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.879
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har noen rør guruer i OVK som har skuffene fulle med pærer :rolleyes: :D Men som sagt nå brukes den med Allnic med ett enda bedre resultat og omtrent helt støyfritt i mine JBL 4365/94db følsomhet.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Klart, har du kompiser med rør du kan få billig så er jo det en no-brainer, men jeg ville uansett spurt om de har et par PCC88 og testet dem. Om ikke annet så vil du få rør med mye bedre levetid.

Jeg fulgte ellers mitt eget råd og plukket opp et matchet par Mullard for £64 (matching/balansering = £2/rør) fra Langrex. 14stk igjen på lager.

Tilsvarende for NOS Mullard ECC88 hadde vel kommet på minst NOK3000++.

Dharmabum

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    1.682
    Torget vurderinger
    14
    Klart, har du kompiser med rør du kan få billig så er jo det en no-brainer, men jeg ville uansett spurt om de har et par PCC88 og testet dem. Om ikke annet så vil du få rør med mye bedre levetid.
    TE
    Jeg fulgte ellers mitt eget råd og plukket opp et matchet par Mullard for £64 (matching/balansering = £2/rør) fra Langrex. 14stk igjen på lager.

Tilsvarende for NOS Mullard ECC88 hadde vel kommet på minst NOK3000++.
    Støttes, har meget gode erfaringer med PCC88 fra feks Tungsram og Telefunken.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.879
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Er støyen der når du kobler ut platespilleren ifra CS-6PH? Ellers så er det bare å komme innom meg. Jeg har CS-6PH på demo.
    Jeg såg denne først nå Morten :rolleyes: jeg prøver(y) skal en tur til Kolbotn denne uken:)

• Liker
    Reaksjoner: nat

Vegard0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    536
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har noen rør guruer i OVK som har skuffene fulle med pærer :rolleyes: :D Men som sagt nå brukes den med Allnic med ett enda bedre resultat og omtrent helt støyfritt i mine JBL 4365/94db følsomhet.
    Denne skal jeg følge med på. Har en nagaoka mp500 ut fra mm, støyfritt, derimot ortofon cadenza black ut fra mc ble for irriterende mye støy hos meg. På goldnote ph5 er den tyst som i graven.

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    550
    Sted
    Stockholm
    Noen som har prøvd med ulike rør i v1 og v2? Iflg chat gpt så håndterer både v1 og v2 både høyre og venstre kanal i hvert enkelt rør. Testa litt ulike kombinasjoner siden jeg har endel single rør. Fikk et resultat som kanskje overgår Mullard med csf i v1 og Siemens Halske i v2. Helt rått hvor bra det ble 😊

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.879
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Suset er der også i MC posisjon når armkabeln er koblet ut men ikke i MM valg! det må vel være 6922/ecc88 røren som er boven her:unsure: Får teste med ett nytt sett i første omgang.

• Liker

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    4.940
    Torget vurderinger
    6
    Suset er der også i MC posisjon når armkabeln er koblet ut men ikke i MM valg! det må vel være 6922/ecc88 røren som er boven her:unsure: Får teste med ett nytt sett i første omgang.
    Det kan det være. Kom gjerne innom med den. Så kan vi sammeligne med min demo modell.
    Noe sus/støy vil det altid være. (i dag er jeg en tur ute imellom 11.00 til 14.00)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.879
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Det kan det være. Kom gjerne innom med den. Så kan vi sammeligne med min demo modell.
    Noe sus/støy vil det altid være. (i dag er jeg en tur ute imellom 11.00 til 14.00)
    Imorgen eller torsdagen kan du få besøk på Kålbotten :)

• Liker

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    4.940
    Torget vurderinger
    6
    Vi var en tur innom Morten idag første besøk i nye lokalene🙂👍 det blev konstatert som misstanken var att MC rørene ECC88/6922 er orsaken til den unormalt høye suselyden. Vis vedlegget 1116438
    Takker for hyggelig besøk :) Det var ikke mye tvil om at det 6922 rørene som "skranglet" litt.

Vegard0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    536
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Vi var en tur innom Morten idag første besøk i nye lokalene🙂👍 det blev konstatert som misstanken var att MC rørene ECC88/6922 er orsaken til den unormalt høye suselyden. Vis vedlegget 1116438
    Godt det ikke var noe verre. Hvilke rør kommer du til å prøve nå?

Ser at ecc88 er de som brukes til MM, der er det helt støyfritt hos meg, men kan det hende noen av de andre hos meg er skranglete som gjør at jeg får ganske bra sus på mc?

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn