FallenA`s GIGANTOPPGRADERING

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.560
    Torget vurderinger
    2
    Ikke min mening og vær spydig, FallenA.

    Så lykke til med det valget du har gjort.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    rolfozzy skrev:
    Ikke min mening og vær spydig, FallenA.

    Så lykke til med det valget du har gjort.
    Slett ikke deg jeg siktet til heller!! ;)

    Men takk for det!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    lykke til med både det ene og det andre, fallena.

    og neste gang kan du jo vurdere å sette anlegget i stua, mer sosialt. ;)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Bare så det er sagt..... Jeg flytter ikke til "Off topic" selv om jeg har tatt en pause.
    Så er dere advart! ;D
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.882
    Antall liker
    33.628
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ditt flotte innlegg om ditt valg nå, etter alle disse spørsmål, bifalles med all respekt.
    Syns du gjør kloke prioriteringer ;)
    Kos deg med jentungen!!
     
    M

    musicus

    Gjest
    FallenA skrev:
    Dette var da voldsomt..... Ikke vits i å krangle om "verdens beste" anlegg i tråden min.
    Heller ikke nødvendig å komme med spydigheter.
    Living Voice, Audion, og MUSE var nok langt fra verdens beste, men etter mine preferanser ubetinget det beste anlegget som jeg har hatt her hjemme. Til min musikksmak som favner særeste prog, og til enkel Jazz så spillte dette over all forventning.
    Jeg selger slett ikke for at anlegget var dårlig eller i jakten på verdens beste anlegg.
    I mitt hode så har jeg planer om et "verdens beste", men ikke økonomi til å gjennomføre.
    Siste anlegg er nok så nær som jeg har kommet så langt ;)

    Jeg er jo engang audiofil, og vil jo alltid være det, derfor et det ikke nødvendig å si at jeg "slutter". Både dere og jeg vet at det i tilfelle er bullshit. Klart jeg kommer tilbake... så sterkt jeg greier ;D
    Men akkurat nå så prioriterer jeg anderledes, og foretrekker stundene jeg leker sammen med min snart 1 år gamle datter. Jeg elsker lesestundene, og turene vi har sammen.
    Ettersom jeg selv følte at jeg var usosial, og hadde eget lytterom, så syntes jeg det var på tide med en liten kunstpause. Tulla mi elsket jo musikkstundene hun også, men det er jo begrenset hvor mye utforskertrangen til ei 1 år gammel jente blir tilfredsstilt på 14m2.
    Nettopp derfor så tar jeg denne pausen, og selger unna for å motstå fristelser. (Jeg kjenner meg selv godt nok til å ta forhåndsregler).
    Det er klart at andre nok ville tenkt anderledes, og jeg ser jo flere vellykkede "nybakte" fedre som får dette til å klaffe. Og kudos til dere!! :) Men det er en måte å gjøre det på, og jeg har valgt min...... akkurat som vi velger forskjellige tilnærminger på å finne frem til sitt eget "verdens beste".

    Men når det er sagt.... Plutselig er det noe på gang igjen, og når jeg var så fornøyd med siste tilnærming. Ja da er det mye enklere å vite hvor en vil starte igjen neste gang!

    Jeg må si jeg skjönner og respekterer dreiningen det har tatt, egen hifi interesse har dalt betrakelig det siste året takket väre mye de samme prioriteringer som deg FA.
    Jeg har nedskalert anlegget mye og bevisst valgt (har vel egentlig alltid hatt det der) å holde det i stua, som ett slags sosialt samlingspunkt, også for lillen, som viser tydelige tegn på respekt når pappa synes han närmer seg for mye "farlige" deler (varme rör og åpne cd skuffer), og i ren musikk glede sitter og digger, ja da skjönner jeg at noe rett har jeg vel gjort, i min situasjon.

    Med all respekt for ditt valg FA, du er nok tilbake om ikke for lenge og du er hjertelig velkommen innom om du er forbi her nede i Gbg ;) ....

    mvh
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Gago skrev:
    lykke til med både det ene og det andre, fallena.

    og neste gang kan du jo vurdere å sette anlegget i stua, mer sosialt. ;)
    Støtter forslaget til Gago. ;)
    Vi vil jo gjerne ha deg rundt her.....uansett lykke til! ;D
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Der var du FA. Heldigvis er ikke veien lang for å få litt haifai impulser, sånn ca 300 meter fra deg til meg. Her er du alltid velkommen til lyttestunder og kaffeslaberas vet du. Så skal jeg gjøre så godt jeg kan forå friste/lokke deg tibake ;) For hifi-geriljaen i hugh end land har ikke et medlem å miste.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Synd du trekker deg. Kommer til å savne bildene og oppdateringer fra lytterommet ditt.
    Men alle må få gjøre sine egne prioriteringer. Ikke vanskelig å forstå hva som er viktigst denne tiden. Nydelig bilde av tulla forresten.
    Er enig med dem som ville vurdert å få inn et anlegg i stua.
    Uansett hva du finner ut av, lykke til!
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Welcome to the hotel California.....

    Et tips er å flytte anlegget ut i stua. Det blir musikk på en annen måte, men ikke dermed sagt verre.
    I etterkant kan jeg ikke si at jeg savner lekerommet mitt så mye.

    Skal jeg leke mer, så blir det å bygge rom i 2etg på garasjen og herje med diy der.
    Anlegg i stua må jeg ha, og det er faktisk noe jeg anbefaler andre hifi-fedre også.

    R
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Sikker på at tiden bla med den vesle tulla blir langt fra kjedelig.

    Et stereoanlegg er ikkje allt her i livet,sjøl for oss som er litt hekta.

    Mvh.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.244
    Antall liker
    10.811
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Om du er i Nordfylket. Gi et hint så kan du få lytte til et par Oris horn. Kanskje det kan gi litt blod på tann igjen ;) Evt. kan du overta dem..
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.278
    Antall liker
    913
    Velkommen tilbake, (også om det ikke skulle drøye alt for lenge, og noen vil si "hva var det jeg sa").
    Du gjør det jeg TENKTE å gjøre omlag i samme situasjon. Gjorde det delvis ved å selge vinylriggen, men DET angret jeg fort på og ny kom inn. Denne gang helt ubeskuyttet, noe som har gått helt fint ift. junior, men ikke fult så fint ift. min bedre halvdel med vaskefilla :)
    Støtter de som tenker stua som lytterom, blir dog endel kompromisser. (Vel, har 350kg. med høyttalere og 30 rør i signalkjeden, så jeg burde kanskje ikke klage på designpolitiet her i huset :))

    Lykke til med prioriteringen fremover!

    mvh
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.292
    Antall liker
    2.332
    Torget vurderinger
    4
    Nydelig bilde av veslejenta! Er nesten så jeg blir fristet til å gå i gang med nr.3 (bare nesten ;)).
    Blir spennende å se hva du går i gang med neste gang, når tiden er moden.

    Kos deg med vesla!
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Med all respekt fallen a , syntes det er flott at fedre vier mest mulig tid til barna sine , pengene kan du jo sylte ned en tid .....Kan jeg foreslå ett sett med stax hodetlf .på lur ? Låter himmelsk og gode å ha på....

    Mvh Espen
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har da et par gode hodetelefoner liggende, så musikken forsvinner jo ikke ;)
    (Pssst... ikke si det til noen men jeg har Bose på stua ;))

    Luke SkyBeyer ;)





     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Da har du virkelig gått inn for nærfeltslytting..

    ps Du er egentlig langt mer utilnærmelig og usosial for dine omgivelser med slike på hodet, enn foran et normalt anlegg. Dermed hadde du kanskje vunnet mest med heller å satset på en mer disiplinert dosering av tidsbruk foran ditt gamle anlegg. ;)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Det er et stueanlegg eg kan like. Ser bra ut blandt bøker og vin 8)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.993
    Antall liker
    36.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ser bra ut Fallen.. Noe mer trenger en ikke for å nyte musikk!
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Spent på lytteinntrykk på AX2'arane! Når de Living Voice til anklene? Er det et anlegg som får en til å jage oppgraderingsspøkelset?
    Anlegg i stua er det beste. Eg for min del har et i hver ende. Foran og bak. Et til madammen og et til meg.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Skal komme tilbake med inntrykk etterhvert.
    Kan ihvertfall si at jeg ble VELDIG overasket ;)
















     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Der var du jo ;)

    SKjønner godt du er nøyd, ett meget bra-musikalsk stueanlegg du her der.

    /jan
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    446
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    FallenA skrev:
    Skal komme tilbake med inntrykk etterhvert.
    Kan ihvertfall si at jeg ble VELDIG overasket ;)
















    Ser ut som om min gamle forsterker har fått hedersplassen i stua di. Ikke så verst må jeg si ;D Kan ellers også bekrefte at AN kit 1 forsterkeren spiller musikk på en veldig god måte.
    Lykke til med nyanlegget!
    Venter nå på dine Audion monoblokker. I følge posten.no så har de i hvert fall komme seg til Oslo, og da er det kun 1200 km igjen før de kommer til et nytt hjem og en ny stue...

    Mvh
    Anders
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.244
    Antall liker
    10.811
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Til lykke med nytt anlegg. Ser på den dacen at det er en litt eldre pcm63 basert sak.
    Fikk en melding om at den hadde vært min gamle. Det kan jeg avkrefte.. :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    DACen har faktisk vært en gang i Okka by tidligere.
    Da hos Vermin ;)
    Det er visstnok snakk om Duelund/sølv kabling, nye kondiser på strøm?! og ombygging til 5687 rør.
    Kanskje Vermin kan fortelle mer om dette, og hvor den kom fra før han overtok?!
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    BTW!

    Dere som kjenner denne dacen.... Hva er godt for "DEMP"? Hva skjer?
    Er det demping av utgangsnivået det er snakk om?
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.981
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Diskant senkning(filter). Innlagt på flere tidelig produserte CD'er.

    Arne K
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.292
    Antall liker
    2.332
    Torget vurderinger
    4
    Tviler ikke på at det det er lett å nyte musikk fra dette oppsettet!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ja, det ser ut som et veldig godt ballansert og musikalsk system.
    et av anleggets styrke er faktisk at det ikke er overambisiøst.
    kit1 og axtwo tilsier jo en mellomtone å dø for.

    grattis, herr "ikke så veldig aktiv". ;D
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Gago skrev:
    ja, det ser ut som et veldig godt ballansert og musikalsk system.
    et av anleggets styrke er faktisk at det ikke er overambisiøst.
    kit1 og axtwo tilsier jo en mellomtone å dø for.

    grattis, herr "ikke så veldig aktiv". ;D
    ;D ;D

    (Ikke mine ord dog) ;)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Valentino skrev:
    FallenA skrev:
    Valentino skrev:
    DEMP: De-emphasis, antar jeg.
    ???

    Hørtes ikke ut som noe jeg vil gjøre ;)
    A case of too many leds. ;D Ikke tenk på det, vær bare glad for at DACen gjør de-emphasis om platen er mastret med emphasis.
    Man må fysisk velge en slik utgang, og trykke inn en bryter bak på dacen.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg endelig fått musikk på stua. På bekostning av flere parametere som de andre anleggene leverte, men som jeg dessverre ikke fikke kost meg med pga. mine prioriteringer mtp. min et år gamle tulle.

    Denne gangen var det en blanding av bruktbørsens tilfeldigheter, og min egen nysgjerrighet som gjorde utslaget ved valg av anlegg. Som en liten digresjon diskuterte min kone og jeg hva om kunne puttes opp der, og av alle de høyttalerne jeg hadde i bakhodet var faktisk K-horn en av de høyttalerne som hun kunne tenke seg i stuekroken.
    Hjørneplassernigen var nok essensiell her, samtidig som hun nok ikke er klar over hvor store de egentlig er ;D
    Men uansett..... JanR stakk jo av med det paret som for meg var i "betalbar" klasse, og ettersom det ikke var noe annet på børsen som virket spennende akkurat da, så ble sakene satt litt på is.
    Så en dag ble jeg kontaktet av en hyggelig herremann her på forumet som kunne tenke seg å prøve Audion BS. Samtidig så hadde han et Modifisert Kit1 liggende. Vi ble enige om en handel, og vi sendte forsterkere hver vår vei.
    Jeg kikket litt rundt, og høstet anbefalinger fra flere hold, og fant ut at Audio Note AX two kunne vær en spennende samarbeidspartner for forsterkeren.
    AX two er jo ikke noen PA høyttaler på noen måte, og med sine lite følsomme 90db er de nok litt for "stive" å drive for det lille kitet, men jeg kan spille med god driv på normale lyttenivåer, og på noen typer musikk går det faktisk an å ta litt av også. Blir nok aktuellt å se om jeg kan gjøre et bytte til AN-E (følsomme utgaven) etterhvert, men det spørs om ikke det blir lagt merke til av min bedre halvdel.
    En annen fordel med disse AN AX two, er at de med stor fordel kan dyttes helt inni hvert sitt hjørne, og spiller aldeles fabelaktig på denne måten. (Ute av "syne" ute av sinn ;)). Det samme gjelder etter hva jeg skjønner også AN-E.
    At en modifisert AN Dac1 (fyll inn hva som er gjort her Oelle og Vermin) krysset min vei, og ble sendt fra samme adresse som AX two var jo bare en fordel. Jeg kjenner lite til AN elektronikken generellt, men etter hva jeg selv har hørt tidligere, så er de gamle dacene svært så musikalske. Og ettersom dette ikke er et anlegg i ekstremklassen, så tror jeg den musikalske retningen er veien å gå. :)
    Alt i alt har jeg nå et herlig musikalsk anlegg på stua, og som antakelig nyter godt av en viss synergi effekt.
    Jeg fikk også tak i noen Cardas SE kabler, som lydmessig passer som hånd i hanske.

    For å komme til lyden...... ;)
    Jeg har ikke fartstid nok i dette anlegget til å komme med noen konkrete og bombastiske greier, men slik det spiller nå, mer eller mindre tilfeldig plassert, og uten hensyn til at AN dacene er svært følsomme for drivverk, så spiller det forbasket bra.
    Som sagt... Ikke noe LIVE PA lydtrykk, men det er snert..... en snert som jeg har inntrykk av er en av kjennetegnene i AN høyttaler lyden. Den spiller med en fabelaktig krisphet, og små blues og jazz ensemble lyder som om de spiller i min egen stue.
    Bassen er kjapp og presis, og etter at jeg fikk puttet høyttalerne lenger inn i hjørnet, så spiller de ikke så aller verst dypt heller.
    Mellomtone er som mykt smør.... jeg tør nesten påstå at jeg ikke har hatt en så organisk og oppløst mellomtone i noen av mine tidligere oppsett.
    Samlet gjør disse egenskapene at jeg finner stor musikkglede her hjemme nå. Jeg kan kose meg med musikken min, og leke med tulla mi uten å ha dårlig samvittighet for at jeg er nede i lytterommet.
    Lydmessig så er dette så bra at jeg antakelig kan leve lenge med denne lyden.
    Savnet etter noe mer smekk når fruen er ute gjør nok at jeg vil se meg om etter noen andre AN høyttalere på sikt.
    Men anlegget slik det står nå innehar kvaliteter som lang overgår sin "vektklasse", og jeg vil anbefale alle som vil ha seg noe som spiller bra og oppløst til å komme å høre, eller dra på besøk til andre som har tilsvarende oppsett, før en vrenger lommeboka, og tømmer bankkontoen.
    Dette er rett og slett kjempemorro :)

    Oppgraderingene i Kit1 er etter hva jeg har skjønt dette:
    - Ny strømtrafo
    - Black gate VKzi både strømforsyning og 300B enheten
    - TKD volympot
    - Tre AN sølv innganger
    - Elna kanalvelger
    - Sølvkabling
    - Ny strømbryter
    - Nedjustert spenningsnivå for mer stabil drift.

    Dac1 er jeg litt usikker på, men Vermin kan kanskje fortelle mer om det. Det dreier seg om noen nye kondiser, ny trafo?! Sølvkabling, og bygget om til å bruke 5687 rør.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn