De store ankepunktene mot organisert religion ligger ikke i at noen misbruker sin maktposisjon eller stilling, begår overgrep, drap eller mishandlinger som ligger utenfor kirkens vedtatte normer. Det kan nok være et tildels stort problem, men det er ikke sakens kjerne.
Problemet er at man former menneskers tankemåte og forestillingsverden på en slik måte at de ikke bli i stand til å skille fantasi fra virkelighet, religion og eventyr fra den virkelige verden, og historier og sagn fra faktisk kunnskap. Man oppnår riktignok å installere et utmerket verktøy for lydighet og oppdragelse, men man hemmer samtidig utviklingen av de fakulteter som fremmer en kritisk bearbeidelse av informasjon senere i livet. Dette er ikke først og fremst et religiøst eller trosproblem, for de samme mekanismene virker på andre områder også. Politikk, naturvitenskap og den måten man forholder seg til informasjon på blir endret. I stedet for å oppmuntre til en kritisk bearbeidelse av kunnskap, kildekritikk og faktasøken så erstattes gjerne dette av en sterk autoritetstrohet, ensidig kildemateriale, blind tro på utvalgte budskapsformidlere og organisatorer. Dette igjen fører til at folk kan bli veldig åpen for manipulering. Religion blandes ivrig med politikk, og når det kommer fra de samme kilder så aksepteres også disse budskapene lettere på samme måten som religiøse dogmer. Og dem har man lært at man skal akseptere, kanskje fundere på men kun til de gir mening, og ikke til de kan forkastes.
Dette er den store faren med den organiserte religionen, og det er disse mekanismene som så enkelt kan misbrukes på svært alvorlig vis. Så dette handler ikke om tro, om livssyn og om filosofi, eller om triste opplevelser i barndommen. Det handler om å være kritiske til hvilke mekanismer man plassere i mennesker, og i hvilken grad man fremmer deres menneskeverd som individ eller om man ser på dem som redskaper som kan brukes til å fremme kirke, organisasjon, politikk og makt.
Jeg synes det er spesielt trist når slik preging og indoktrinering starter i ung alder, før barna har utviklet forsvarsmekanismer og er i stand til å bearbeide informasjonen på en saklig måte. Det er i mine øyne et svik mot barna, selv om det gjøres med kjærlighet og i de beste hensikter.
Jeg ønsker likevel alle, både de troende og resten, en riktig god og fredelig jul. Om man vil feire med Julenisssen, Donald eller Jesus blir personlige preferanser. Jeg skal ikke holde denne diskusjonen ved like nå, så jeg tar med dette juleferie fra religiøse diskusjoner.